IBPP1/443-937/09/AZb

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 22 grudnia 2009 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP1/443-937/09/AZb

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 11 września 2009 r. (data wpływu 15 września 2009 r.), uzupełnionym pismem z dnia 27 listopada 2009 r. (data wpływu 3 grudnia 2009 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w części dotyczącej wpływu skutków wystawienia faktur korygujących na dokonaną uprzednio czynność wniesienia aportem zorganizowanej części przedsiębiorstwa - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 15 września 2009 r. wpłynął ww. wniosek, o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie wpływu skutków wystawienia faktur korygujących na dokonaną uprzednio czynność wniesienia aportem zorganizowanej części przedsiębiorstwa.

Wniosek został uzupełniony pismem z dnia 27 listopada 2009 r. (data wpływu 3 grudnia 2009 r.), będącym odpowiedzią na wezwanie tut. organu z dnia 19 listopada 2009 r.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca wniósł 1 września 2009 r. aportem do innej spółki kapitałowej (zwanej dalej Spółką D) zorganizowaną część przedsiębiorstwa w rozumieniu ustaw podatkowych (zwaną dalej:). W związku z działalnością w Spółce za okres sprzed aportu po 1 września może pojawić się konieczność wystawienia faktur korygujących sprzedaż.

Wnioskodawca otrzymał interpretację Ministra Finansów nr IBPP2/443-398/09/BW z dnia 9 lipca 2009 r. oraz interpretację IBPBI/2/423-674/09/AP z dnia 26 sierpnia 2009 r. stanowiące o tym, iż faktury korygujące związane z działalnością powinien wystawić Wnioskodawca, a nie Spółka D. Należności pierwotne (faktury pierwotne), do których Wnioskodawca będzie musiał wystawić korekty oraz wszelkie prawa i obowiązki wynikające z umów handlowych z nimi związanych wchodziły w skład i zostały wniesione w ramach aportem do Spółki D.

Faktury korekty będą wystawiane z następujących tytułów:

1.

zwrot towarów,

2.

obniżenie ceny (udzielenie rabatu).

Klienci podpisali porozumienia, w których zgodzili się na przejęcie wszelkich praw i obowiązków przez Spółkę D wynikających z łączących ich umów handlowych z Wnioskodawcą, a dotyczących działalności.

W związku z powyższym zadano pytanie o wpływ skutków wystawienia faktur korygujących na dokonaną uprzednio czynność wniesienia aportem zorganizowanej części przedsiębiorstwa.

Zdaniem Wnioskodawcy, kwoty zwrócone w związku ze sporządzeniem faktur korygujących nie spowodują, iż wniesiona aportem przestanie być w rozumieniu ustaw podatkowych.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Przepisy ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, definiują pojęcie zorganizowanej części przedsiębiorstwa. Mianowicie, zgodnie z przepisem art. 2 pkt 27e ww. ustawy, przez zorganizowaną część przedsiębiorstwa należy rozumieć organizacyjnie i finansowo wyodrębniony w istniejącym przedsiębiorstwie zespół składników materialnych i niematerialnych, w tym zobowiązania, przeznaczonych do realizacji określonych zadań gospodarczych, który zarazem mógłby stanowić niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące te zadania.

Z przedstawionego opisu zdarzenia przyszłego wynika, iż Wnioskodawca wniósł w dniu 1 września 2009 r. aportem do innej spółki kapitałowej (zwanej dalej Spółką D) zorganizowaną część przedsiębiorstwa w rozumieniu ustaw podatkowych (zwaną dalej:). W związku z działalnością w Spółce za okres sprzed aportu po 1 września może pojawić się konieczność wystawienia faktur korygujących sprzedaż.

Wnioskodawca zaznacza, iż otrzymał interpretację Ministra Finansów nr IBPP2/443-398/09/BW z dnia 9 lipca 2009 r. w zakresie podatku od towarów i usług stanowiącą o tym, iż faktury korygujące związane z działalnością powinien wystawić Wnioskodawca, a nie Spółka D. Należności pierwotne (faktury pierwotne), do których Wnioskodawca będzie musiał wystawić korekty oraz wszelkie prawa i obowiązki wynikające z umów handlowych z nimi związanych wchodziły w skład i zostały wniesione w ramach aportem do Spółki D.

Faktury korekty będą wystawiane z następujących tytułów:

1.

zwrot towarów,

2.

obniżenie ceny (udzielenie rabatu).

Klienci podpisali porozumienia, w których zgodzili się na przejęcie wszelkich praw i obowiązków przez Spółkę D wynikających z łączących ich umów handlowych z Wnioskodawcą, a dotyczących działalności.

Z treści wniosku wynika, iż Wnioskodawca wniósł w dniu 1 września 2009 r. aportem do innej spółki kapitałowej zorganizowaną część przedsiębiorstwa. Zgodnie ze wskazaniem Wnioskodawcy, była to zorganizowana część przedsiębiorstwa w rozumieniu ustaw podatkowych (a zatem również w rozumieniu przepisów ustawy o podatku od towarów i usług).

Niniejsze oznacza, iż w ocenie Wnioskodawcy na moment wniesienia aportu (a więc na moment zaistnienia określonego zdarzenia gospodarczego) zorganizowana część przedsiębiorstwa spełniała wymogi wynikające z definicji określonej przepisem art. 2 pkt 27e ustawy o VAT. Wnioskodawca dokonał oceny prawnej na podstawie okoliczności istniejących w chwili wniesienia aportem do innej spółki zorganizowanej części przedsiębiorstwa.

Zgodnie ze wskazaniem Wnioskodawcy, w związku z działalnością w Spółce za okres sprzed aportu po 1 września może pojawić się konieczność wystawienia faktur korygujących sprzedaż z tytułu zwrotu towarów lub obniżenia ceny (udzielenia rabatu).

W wydanej dla Wnioskodawcy interpretacji indywidualnej nr IBPP2/443-398/09/BW z dnia 9 lipca 2009 r. w zakresie podatku od towarów i usług tut. organ stwierdził, iż wniesienie aportem zorganizowanej części przedsiębiorstwa do innej spółki prawa handlowego nie powoduje sukcesji podatkowej w zakresie podatku od towarów i usług. W sprawie będącej przedmiotem rozstrzygnięcia nie ustał byt prawny Spółki Wnioskodawcy, nie nastąpił również podział tej spółki, co skutkuje tym, że nadal mamy do czynienia z podatnikiem podatku VAT, który ma prawa i obowiązki podatkowe z wygenerowanych przez siebie zdarzeń gospodarczych. W konsekwencji organ podatkowy uznał, że zarówno w przypadku zwrotu towarów za okres sprzed wniesienia aportu, jak i rabatów dotyczących dostaw zrealizowanych przed wniesieniem aportu, wyłączne prawo do wystawienia faktur korygujących ma jedynie Wnioskodawca.

Wnioskodawca podkreśla, iż należności pierwotne (faktury pierwotne), do których Wnioskodawca będzie musiał wystawić faktury korygujące oraz wszelkie prawa i obowiązki wynikające z umów handlowych z nimi związanych wchodziły w skład i zostały wniesione w ramach aportem do Spółki D.

Należy jednak zauważyć, iż zgodnie ze wskazaniem Wnioskodawcy konieczność wystawienia faktur korygujących z tytułu zwrotu towarów czy też obniżenia ceny (udzielenia rabatu), wystąpi już po wniesieniu aportem zorganizowanej części przedsiębiorstwa do nowej Spółki, tj. po dniu 1 września 2009 r.

Wobec powyższego stwierdzić należy, iż wskazane przez Wnioskodawcę nowe okoliczności (związane z obowiązkiem wystawienia przez niego faktur korygujących) zaistniałe już po dniu wniesienia aportem zorganizowanej części przedsiębiorstwa do nowej Spółki, pozostają bez wpływu na ocenę prawną dokonaną przez Wnioskodawcę w chwili wniesienia aportem w zakresie uznania zorganizowanej części przedsiębiorstwa za spełniającą definicję wynikającą z przepisu art. 2 pkt 27e ustawy o podatku od towarów i usług. Powyższego nie zmienia również fakt, iż należności pierwotne wynikające z faktur pierwotnych (co do których może zaistnieć konieczność wystawienia faktur korygujących) były elementem wchodzącym w skład zorganizowanej części przedsiębiorstwa i jako takie zostały wniesione w ramach aportem do nowej Spółki.

Zatem w przedmiotowej sprawie, o ile będąca przedmiotem aportu zorganizowana część przedsiębiorstwa rzeczywiście w dniu 1 września 2009 r. posiadała cechy pozwalające na uznanie jej za zorganizowaną część przedsiębiorstwa w rozumieniu przepisów ustawy o podatku od towarów i usług, wówczas brak jest podstaw prawnych do uznania, iż zdarzenia skutkujące koniecznością wystawienia faktur korygujących już po dniu wniesienia aportu spowodują, iż "wniesiona aportem przestanie być w rozumieniu ustaw podatkowych".

Jeśli bowiem dokonana przez Wnioskodawcę ocena prawna odzwierciedlała stan rzeczywisty istniejący na moment wniesienia aportu oraz została dokonana w sposób prawidłowy i zgodny z obowiązującymi w tym zakresie przepisami ustawy o VAT, to zaistnienie w późniejszym terminie (po dniu wniesienia aportu) nowych zdarzeń gospodarczych, nawet w zakresie elementów wchodzących uprzednio w skład zorganizowanej części przedsiębiorstwa, pozostaje bez wpływu na prawidłowość oceny prawnej dokonanej przez Wnioskodawcę w chwili wniesienia aportem zorganizowanej części przedsiębiorstwa.

W związku powyższym stanowisko Wnioskodawcy w zakresie dotyczącym uznania, iż zwrot kwot wynikających z faktur korygujących nie spowoduje, iż wniesiona aportem zorganizowana część przedsiębiorstwa przestanie być zorganizowaną częścią przedsiębiorstwa w rozumieniu ustaw podatkowych, należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Należy zaznaczyć, iż niniejsza interpretacja indywidualna nie stanowi rozstrzygnięcia w kwestii dotyczącej sposobu rozliczeń z kontrahentami (zwrotu pieniędzy kontrahentom) w związku z wystawieniem faktur korygujących po dniu wniesienia aportem zorganizowanej części przedsiębiorstwa oraz zasad korygowania aportu na skutek okoliczności, które wystąpiły po dniu jego wniesienia.

W przedmiotowych kwestiach oraz w zakresie podatku dochodowego zostały wydane odrębne rozstrzygnięcia.

Niniejsza interpretacja traci swoją ważność w przypadku zmiany któregokolwiek z elementów przedstawionego zdarzenia przyszłego lub zmiany stanu prawnego.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl