IBPP1/443-935/09/ES

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 16 listopada 2009 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP1/443-935/09/ES

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 7 września 2009 r. (data wpływu 15 września 2009 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia podstawy podatku należnego za okres rozliczeniowy, w którym Wnioskodawca otrzymał potwierdzenie faktury korygującej bez względu na fakt, kiedy nabywca otrzymał fakturę korygującą - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 15 września 2009 r. wpłynął ww. wniosek, o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia podatku należnego za okres rozliczeniowy, w którym Wnioskodawca otrzymał potwierdzenie faktury korygującej bez względu na fakt, kiedy nabywca otrzymał fakturę korygującą.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Wnioskodawca w ramach prowadzonej działalności gospodarczej wystawia faktury korygujące z uwagi np. na udzielenie rabatu lub skonta, obniżenie ceny z tytułu uznania reklamacji, błędów w cenie bądź też zwrotu sprzedanego towaru, powodujące obniżenie podstawy opodatkowania.

Każdorazowo po wystawieniu faktury korygującej oryginał i kopia wysyłane są do odbiorcy w celu uzyskania potwierdzenia jej odbioru. Ze względu na bardzo dużą ilość, dokumenty te wysyłane są do klienta listem zwykłym bez zwrotnego potwierdzenia odbioru.

Odesłane przez klientów podpisane kopie faktur korygujących rejestrowane są w rejestrze korespondencji przychodzącej i pieczętowane datownikiem z datą wpływu oraz numerem pod jakim zostały zarejestrowane. Nie wszystkie otrzymane kopie opatrzone są datą podpisania przez klienta faktury korygującej, a jedynie zawierają podpis klienta. Przy zastosowaniu powyższej praktyki Wnioskodawca nie jest w stanie udokumentować ani udowodnić kiedy odbiorca otrzymał fakturę korygującą.

W związku z powyższym oraz z faktem ograniczonej możliwości ewidencjonowania w systemie informatycznym daty otrzymania przez odbiorcę faktury korygującej i daty wpływu do Wnioskodawcy potwierdzonej kopii faktury korygującej, Wnioskodawca przyjął następujący sposób postępowania: dokonuje obniżenia podstawy opodatkowania podatku należnego w miesiącu, w którym otrzymał od nabywcy potwierdzoną kopię faktury korygującej.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy w obowiązującym stanie prawnym Wnioskodawca ma prawo do obniżenia podstawy podatku należnego za okres rozliczeniowy, w którym otrzymał potwierdzenie faktury korygującej bez względu na fakt, kiedy nabywca otrzymał fakturę korygującą.

Zdaniem Wnioskodawcy, w wyniku nowelizacji ustawy o VAT (Dz. U. z 2004 r. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.) do art. 29 dodano ustępy 4a - 4c, w których określono zasady rozliczania podatku VAT w przypadku wystawienia faktur korygujących, powodujących obniżenie podstawy opodatkowania.

W ust. 4a art. 29 postanowiono, iż w przypadku gdy podstawa opodatkowania ulega zmniejszeniu w stosunku do podstawy określonej w wystawionej fakturze, obniżenia podstawy opodatkowania podatnik dokonuje, pod warunkiem posiadania, przed upływem terminu do złożenia deklaracji podatkowej za dany okres rozliczeniowy, w którym nabywca towaru lub usługi otrzymał korektę faktury, potwierdzenia otrzymania korekty faktury przez nabywcę, dla którego wystawiono fakturę. Uzyskanie potwierdzenia otrzymania przez nabywcę towaru lub usługi po terminie złożenia deklaracji podatkowej za dany okres rozliczeniowy uprawnia podatnika do uwzględnienia korekty faktury za okres rozliczeniowy, w którym potwierdzenie to uzyskano.

Wnioskodawca uważa, iż stosując zasadę obniżania podstawy opodatkowania o kwoty wynikające z faktur korygujących w miesiącu rozliczeniowym, w którym otrzymał potwierdzoną kopię faktury korygującej od nabywcy, nie działa wbrew obowiązującym przepisom wynikającym z art. 29 ust. 4a. Spółka nie zawsze jest w stanie udokumentować i udowodnić, kiedy odbiorca otrzymał fakturę korygującą ponieważ nie posiada dowodu zwrotnego potwierdzenia odbioru przesyłki listowej, a nie wszyscy klienci podpisując kopię faktury korygującej zamieszczają datę jej podpisania.

Zapis ust. 4a warunkuje możliwość obniżenia podstawy opodatkowania w miesiącu rozliczeniowym, w którym nabywca otrzymał fakturę korygującą, pod warunkiem otrzymania potwierdzonej faktury korygującej przed złożeniem deklaracji za dany okres rozliczeniowy. Jednocześnie przepisy ust. 4a, zdaniem Wnioskodawcy, nie nakazują obniżenia podstawy opodatkowania tylko i wyłącznie w okresie rozliczeniowym, w którym nabywca otrzymał fakturę korygującą, ale dopuszczają również inny termin - okres rozliczeniowy, w którym otrzymano potwierdzenie faktury korygującej. Z uwagi na dużą ilość wystawianych faktur korygujących oraz fakt, iż Wnioskodawca nie zawsze ma możliwość udokumentować datę otrzymania przez nabywcę faktury korygującej, jak również dla jasności i przejrzystości dokonywanych rozliczeń podatku VAT, Wnioskodawca dla wszystkich faktur korygujących powodujących obniżenie podstawy opodatkowania skorzystał z drugiej możliwości, jaką daje mu art. 29 ust. 4a, czyli uwzględnienia korekty w okresie rozliczeniowym, w którym otrzymał potwierdzenie faktury korygującej.

Wnioskodawca stoi na stanowisku, iż działa zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa i przyjęty sposób postępowania w zakresie ujmowania faktur korygujących nie powoduje żadnych nadużyć wobec organów podatkowych i Skarbu Państwa.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 29 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, podstawą opodatkowania jest obrót, z zastrzeżeniem ust. 2-22, art. 30-32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5. Obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy. Obrót zwiększa się o otrzymane dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze mające bezpośredni wpływ na cenę (kwotę należną) towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika, pomniejszone o kwotę należnego podatku.

Stosownie do art. 29 ust. 4 ww. ustawy, podstawę opodatkowania zmniejsza się o kwoty udokumentowanych, prawnie dopuszczalnych i obowiązkowych rabatów (bonifikat, opustów, uznanych reklamacji i skont) i o wartość zwróconych towarów, zwróconych kwot nienależnych w rozumieniu przepisów o cenach oraz zwróconych kwot dotacji, subwencji i innych dopłat o podobnym charakterze, z zastrzeżeniem ust. 4a i 4b.

Na podstawie art. 29 ust. 4a ustawy o VAT, w przypadku gdy podstawa opodatkowania ulega zmniejszeniu w stosunku do podstawy określonej w wystawionej fakturze, obniżenia podstawy opodatkowania podatnik dokonuje pod warunkiem posiadania, przed upływem terminu do złożenia deklaracji podatkowej za dany okres rozliczeniowy, w którym nabywca towaru lub usługi otrzymał korektę faktury, potwierdzenia otrzymania korekty faktury przez nabywcę towaru lub usługi, dla którego wystawiono fakturę. Uzyskanie potwierdzenia otrzymania przez nabywcę towaru lub usługi korekty faktury po terminie złożenia deklaracji podatkowej za dany okres rozliczeniowy uprawnia podatnika do uwzględnienia korekty faktury za okres rozliczeniowy, w którym potwierdzenie to uzyskano.

Stosownie do art. 29 ust. 4b, warunku posiadania przez podatnika potwierdzenia odbioru korekty faktury przez nabywcę towaru lub usługi nie stosuje się:

1.

w przypadku eksportu towarów, wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów oraz dostawy towarów, dla której miejsce opodatkowania znajduje się poza terytorium kraju;

2.

wobec nabywców, na których rzecz jest dokonywana sprzedaż: energii elektrycznej i cieplnej, gazu przewodowego, usług telekomunikacyjnych i radiokomunikacyjnych oraz usług wymienionych w poz. 138 i 153 załącznika nr 3 do ustawy.

Zgodnie z art. 29 ust. 4c, przepis ust. 4a stosuje się odpowiednio w przypadku stwierdzenia pomyłki w kwocie podatku na fakturze i wystawienia korekty faktury do faktury, w której wykazano kwotę podatku wyższą niż należna.

Stosownie do art. 106 ust. 1 ustawy o VAT, podatnicy, o których mowa w art. 15, są obowiązani wystawić fakturę stwierdzającą w szczególności dokonanie sprzedaży, datę dokonania sprzedaży, cenę jednostkową bez podatku, podstawę opodatkowania, stawkę i kwotę podatku, kwotę należności oraz dane dotyczące podatnika i nabywcy, z zastrzeżeniem ust. 2, 4 i 5 oraz art. 119 ust. 10 i art. 120 ust. 16. Powyższy przepis stosuje się odpowiednio do części należności otrzymywanych przed wydaniem towaru lub wykonaniem usługi (art. 106 ust. 3 ustawy o VAT).

Jak wynika z treści przytoczonych przepisów, podatnik wystawia fakturę w przypadku sprzedaży towaru lub usługi oraz w przypadku otrzymania zaliczki przed wydaniem towaru lub wykonaniem usługi. Faktura VAT jest dokumentem potwierdzającym zaistnienie zdarzenia gospodarczego (potwierdzeniem sprzedaży określonych towarów lub usług lub też otrzymania zaliczki).

Kierując się brzmieniem art. 108 ust. 1 ustawy o VAT - w przypadku gdy osoba prawna, jednostka organizacyjna niemająca osobowości prawnej lub osoba fizyczna wystawi fakturę, w której wykaże kwotę podatku, jest obowiązana do jego zapłaty. Wystawienie faktury należy rozumieć jako sporządzenie ww. dokumentu oraz jego przekazanie innemu podmiotowi, a przez to wprowadzenie faktury do obrotu prawnego.

Faktura VAT jest dokumentem sformalizowanym potwierdzającym zaistnienie określonego zdarzenia gospodarczego. Prawidłowość materialno - prawna faktury VAT zachodzi wówczas, jeżeli odzwierciedla ona prawdziwe zdarzenie gospodarcze, czyli w istocie stwierdza fakt sprzedaży określonych towarów lub usług lub też otrzymania zaliczki.

Jeżeli po wystawieniu faktury VAT wystąpią zdarzenia mające wpływ na treść wystawionej faktury lub okaże się, że wystawiona faktura zawiera błędy, podatnik wystawia w takim przypadku fakturę korygującą. Zatem faktura korygująca wystawiana jest w celu podania właściwych, prawidłowych i zgodnych z rzeczywistością kwot i innych danych, decydujących o rzetelności wystawionego dokumentu. Podkreślić należy, iż faktury korygujące wystawiane są w sytuacji, kiedy pierwotna faktura została wprowadzona do obrotu prawnego tj. została odebrana przez nabywcę danego towaru lub usługi. Nie ma możliwości dokonywania korekty faktury w sytuacji, gdy faktura pierwotna została wystawiona ale nie weszła do obrotu prawnego (z uwagi na to, że nie została przekazana adresatowi), bowiem nie wywołuje ona wówczas żadnych skutków prawnych.

A zatem, co do zasady, korygowanie treści pierwotnie wystawionej faktury VAT powinno nastąpić przez wystawienie przez sprzedawcę faktury korygującej.

Powołane wyżej regulacje art. 29 ust. 4a i 4c ustawy, jasno stanowią, iż kwoty, o które zmniejsza się podstawę opodatkowania oraz podatek należny, muszą zostać udokumentowane fakturą korygującą. Potwierdzenie odbioru faktury korygującej przez nabywcę spowoduje akceptację zmian wartości zawartych w fakturze i da prawo do takiego obniżenia.

Należy podkreślić, iż potwierdzenie odbioru faktury korygującej pełni istotną rolę w systemie podatku od towarów i usług opartym na metodzie fakturowej, gdyż zapobiega nieuzasadnionym obniżkom podstawy opodatkowania u dostawcy (sprzedawcy).

Uregulowanie zawarte w art. 29 ust. 4a ustawy o VAT, ma na celu uniknięcie sytuacji, w której zmniejszenie podstawy opodatkowania i tym samym kwoty podatku należnego u sprzedawcy nie znajduje odzwierciedlenia w zmniejszeniu kwoty podatku naliczonego u nabywcy towarów i usług. Podatek należny u sprzedawcy jest bowiem podatkiem naliczonym u nabywcy towarów i usług.

Oznacza to, że faktura korygująca musi dotrzeć do nabywcy, nabywca musi potwierdzić ten fakt, by wystawca miał możliwość obniżenia podatku należnego w związku z wystawieniem tej faktury.

Należy zauważyć, iż przepisy nie narzucają formy w jakiej potwierdzenie odbioru faktur korygujących ma być dokonane, zatem strony mają swobodę wyboru metody tego potwierdzenia. Wobec tego, potwierdzenie może mieć dowolną formę, która pozwoli na jednoznaczne stwierdzenie, iż sprzedawca to potwierdzenie otrzymał. Bez wątpienia taki wymóg dowodowy spełnia uzyskanie zwrotne kopii faktury korygującej z własnoręcznym podpisem odbiorcy. Dopuszczalne jest również potwierdzenie w innej formie, np. poprzez pisemne, odrębne potwierdzenie tego faktu, bądź też zwrotne potwierdzenie odbioru, wskazujące na zawartość przesyłki, bądź też każdy inny sposób, który potwierdza, że faktura trafiła do adresata.

Dopiero posiadanie takiego potwierdzenia uprawnia sprzedawcę do stosownego obniżenia podstawy opodatkowania oraz podatku należnego w rozliczeniu za dany okres rozliczeniowy, w którym:

a.

nabywca otrzymał fakturę korygującą - jeżeli potwierdzenie odbioru korekty sprzedawca otrzyma przed terminem złożenia deklaracji podatkowej za ten okres,

b.

sprzedawca otrzyma potwierdzenie odbioru faktury korygującej - jeżeli potwierdzenie to sprzedawca otrzyma po terminie złożenia deklaracji podatkowej za dany okres rozliczeniowy.

Aby zatem wystawca faktury korygującej mógł prawidłowo rozliczyć korektę zmniejszającą jego zobowiązanie, musi posiadać informację co do daty odbioru faktury korygującej przez nabywcę oraz posiadać samo potwierdzenie odbioru. W zależności bowiem od tego, kiedy nabywca towaru lub usługi otrzymał fakturę korygującą oraz kiedy dostawca otrzymał potwierdzenie odbioru tej faktury korygującej, należy ustalić - w deklaracji za który miesiąc należy dokonać korekty.

W związku z powyższym, sprzedawca jest zobowiązany dopełnić wszelkich starań, by nabywca umieścił datę potwierdzenia jej odbioru na fakturze korygującej lub innym dokumencie stanowiącym potwierdzenie odbioru. Jeżeli jednak nie jest możliwe określenie tej daty, wówczas prawidłowym będzie uznanie daty otrzymania przez sprzedawcę potwierdzenia odbioru faktury korygującej i dokonanie rozliczenia tej faktury w deklaracji podatkowej za miesiąc otrzymania potwierdzenia.

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, że Wnioskodawca w ramach prowadzonej działalności gospodarczej wystawia faktury korygujące z uwagi np. na udzielenie rabatu lub skonta, obniżenie ceny z tytułu uznania reklamacji, błędów w cenie bądź też zwrotu sprzedanego towaru, powodujące obniżenie podstawy opodatkowania.

Każdorazowo po wystawieniu faktury korygującej oryginał i kopia wysyłane są do odbiorcy w celu uzyskania potwierdzenia jej odbioru. Ze względu na bardzo dużą ilość, dokumenty te wysyłane są do klienta listem zwykłym bez zwrotnego potwierdzenia odbioru.

Odesłane przez klientów podpisane kopie faktur korygujących rejestrowane są w rejestrze korespondencji przychodzącej i pieczętowane datownikiem z datą wpływu oraz numerem pod jakim zostały zarejestrowane. Nie wszystkie otrzymane kopie opatrzone są datą podpisania przez klienta faktury korygującej, a jedynie zawierają podpis klienta. Przy zastosowaniu powyższej praktyki Wnioskodawca nie jest w stanie udokumentować ani udowodnić kiedy odbiorca otrzymał fakturę korygującą.

W związku z powyższym oraz z faktem ograniczonej możliwości ewidencjonowania w systemie informatycznym daty otrzymania przez odbiorcę faktury korygującej i daty wpływu do Wnioskodawcy potwierdzonej kopii faktury korygującej, Wnioskodawca przyjął następujący sposób postępowania: dokonuje obniżenia podstawy opodatkowania podatku należnego w miesiącu, w którym otrzymał od nabywcy potwierdzoną kopię faktury korygującej.

Biorąc pod uwagę przedstawione wyżej okoliczności oraz wskazane przepisy prawa należy stwierdzić, iż w odniesieniu do faktur korygujących dla których możliwe jest określenie daty ich odbioru przez nabywcę, Wnioskodawcy przysługuje prawo do obniżenia podstawy opodatkowania i kwoty podatku należnego w rozliczeniu za miesiąc, w którym nabywca otrzymał fakturę korygującą pod warunkiem posiadania przez Wnioskodawcę - przed upływem terminu do złożenia deklaracji podatkowej za dany okres rozliczeniowy, w którym nabywca towaru lub usługi otrzymał korektę faktury - potwierdzenia otrzymania korekty faktury przez nabywcę towaru lub usługi. Natomiast uzyskanie przez Wnioskodawcę potwierdzenia otrzymania przez nabywcę towaru lub usługi korekty faktury po terminie złożenia deklaracji podatkowej za dany okres rozliczeniowy uprawnia Wnioskodawcę do uwzględnienia korekty faktury za okres rozliczeniowy, w którym potwierdzenie to otrzymano.

Natomiast dla części faktur korygujących, dla których Wnioskodawca nie jest w stanie ustalić prawidłowej daty ich odbioru przez nabywców, a jedynym dowodem potwierdzającym fakt otrzymania przez nabywcę korekty faktury jest jej kopia podpisana przez nabywcę (bez wskazania daty odbioru), przyjąć należy, że prawidłowym będzie uznanie daty otrzymania przez Wnioskodawcę przesłanej zwrotnie kopii podpisanej faktury korygującej za datę potwierdzenia jej odbioru i dokonanie rozliczenia tej faktury w deklaracji podatkowej za miesiąc otrzymania tego potwierdzenia przez Wnioskodawcę.

Biorąc zatem pod uwagę powyższe, stanowisko Wnioskodawcy, iż dla wszystkich faktur korygujących powodujących obniżenie podstawy opodatkowania skorzystał z możliwości, uwzględnienia korekty w okresie rozliczeniowym, w którym otrzymał potwierdzenie faktury korygującej należało uznać za nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Kielcach, ul. Prosta 10, 25-366 Kielce, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl