IBPP1/443-934/09/LSz

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 15 grudnia 2009 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP1/443-934/09/LSz

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 11 września 2009 r. (data wpływu 15 września 2009 r.), uzupełnionym pismem z dnia 23 listopada 2009 r. (data wpływu 25 listopada 2009 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawidłowości opodatkowania premii pieniężnej (bonusu) - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 15 września 2008 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawidłowości opodatkowania premii pieniężnej (bonusu).

Wniosek został uzupełniony pismem z dnia 23 listopada 2009 r. (data wpływu 25 listopada 2009 r.), będącym odpowiedzią na wezwanie tut. organu z dnia 12 listopada 2009 r.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Wnioskodawca sprzedaje wyroby znajdujące się w ofercie handlowej. W związku z tym zawiera ze swoimi niektórymi kontrahentami umowy handlowe, w których określa się, że w zamian za określoną wielkość sprzedaży, klient wystawia fakturę VAT ze stawką 22% jako premia pieniężna (bonus). Wypłacana premia pieniężna nie jest związana z konkretną dostawą lecz dotyczy wszystkich dostaw w określonym czasie.

Premia pieniężna jest przyznawana w stosunku procentowym do osiągniętego pułapu obrotów netto rozliczanych po zakończeniu kwartału lub roku. Wnioskodawca jest stroną wypłacającą premie.

Wnioskodawca po otrzymaniu takiej faktury w miesiącu jej otrzymania odlicza zawarty w niej podatek VAT.

Wnioskodawca poinformował, że jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku VAT.

Kontrahenci jeśli świadczą usługi reklamowe na rzecz Wnioskodawcy robią to poprzez umieszczanie logo Wnioskodawcy i linku do strony internetowej Wnioskodawcy na swoich stronach internetowych, swoich katalogach, gazetkach informacyjnych, poprzez wystawianie materiałów reklamowych Wnioskodawcy, katalogów, banerów, plakatów, organizują spotkania szkoleniowe z ich klientami (dni otwarte), za które to działania obciążają Wnioskodawcę osobną fakturą VAT.

Wnioskodawca wypłaca kontrahentom 2 rodzaje premii pieniężnych:

1.

są uzależnione od uzyskanego określonego progu obrotów dokonanych w danym okresie rozliczeniowym (kwartał, rok), im wyższa wartość obrotów tym wyższa premia;

2.

nie są uzależnione od uzyskania konkretnego progu obrotu tzw. "bonus liniowy" - premia wyliczana jest% (stała wielkość) z rzeczywistego obrotu osiągniętego w danym okresie rozliczeniowym (kwartał, rok).

Wysokość obrotów uprawniających do otrzymania premii ustalana jest przy zawieraniu umowy handlowej przez Zarząd Spółdzielni i jest to zawarte w każdej umowie.

Na podstawie wystawionych wszystkich faktur w danym okresie rozliczeniowym (kwartał, rok) wyliczana jest premia poprzez przemnożenie należnej wartości% przez wielkość osiągniętego obrotu.

Z umowy zawartej z kontrahentami wynika uzależnienie otrzymania przez kontrahenta premii pieniężnej od uzyskania określonego w umowie poziomu obrotu w danym okresie rozliczeniowym.

Wnioskodawca podał, że są oddzielne umowy nie powiązane z premiami pieniężnymi odnośnie reklamy i promocji wyrobów.

Premia pieniężna jest wypłacana tylko i wyłącznie za osiągnięcie określonych w umowie obrotów.

Wypłacane premie pieniężne związane są z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi podatkiem VAT.

Faktury na świadczoną usługę (premia pieniężna) wystawia kontrahent na rzecz Wnioskodawcy i nie podaje na fakturze symbolu PKWiU. Świadczone usługi nie są wymienione w Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU z 1997 r.).

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy opodatkowanie podatkiem VAT "premii pieniężnej" (bonus) jest prawidłowe.

Zdaniem Wnioskodawcy udzielane premie pieniężne związane są z określonymi zachowaniami kontrahentów, które stanowią zgodnie z art. 8 ust. 1 ustawy VAT świadczenie usług za wynagrodzeniem na rzecz Spółdzielni i podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług na zasadach ogólnych.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają:

1.

odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju;

2.

eksport towarów;

3.

import towarów;

4.

wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju;

5.

wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.

W myśl art. 7 ust. 1 tej ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel.

Zgodnie z art. 8 ust. 1 ustawy o VAT, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:

1.

przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;

2.

zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;

3.

świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.

Na podstawie art. 29 ust. 1 ustawy o VAT, podstawą opodatkowania jest obrót, z zastrzeżeniem ust. 2-22, art. 30-32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5. Obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy. Obrót zwiększa się o otrzymane dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze mające bezpośredni wpływ na cenę (kwotę należną) towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika, pomniejszone o kwotę należnego podatku.

Stosownie do art. 29 ust. 4, podstawę opodatkowania zmniejsza się o kwoty udokumentowanych, prawnie dopuszczalnych i obowiązkowych rabatów (bonifikat, opustów, uznanych reklamacji i skont) i o wartość zwróconych towarów, zwróconych kwot nienależnych w rozumieniu przepisów o cenach oraz zwróconych kwot dotacji, subwencji i innych dopłat o podobnym charakterze, z zastrzeżeniem ust. 4a i 4b.

Zgodnie z art. 106 ust. 1 ustawy o VAT podatnicy, o których mowa w art. 15, są obowiązani wystawić fakturę stwierdzającą w szczególności dokonanie sprzedaży, datę dokonania sprzedaży, cenę jednostkową bez podatku, podstawę opodatkowania, stawkę i kwotę podatku, kwotę należności oraz dane dotyczące podatnika i nabywcy (...).

W celu intensyfikacji sprzedaży towarów, podatnicy podejmują różnorodne działania, w efekcie których, wypłacane są tzw. premie pieniężne.

W sytuacji, gdy wypłacona premia pieniężna jest związana z konkretną dostawą (dostawami), to nawet, jeżeli jest to premia wypłacona po dokonaniu zapłaty, powinna być traktowana jak rabat, o którym mowa w art. 29 ust. 4 ustawy. Rabat rozumieć należy, jako zniżkę od ustalonej ceny określonego towaru lub usługi, wyrażoną procentowo lub kwotowo. Rozróżnia się rabaty przyznane przed ustaleniem ceny oraz udzielane po jej ustaleniu.

Rabat udzielony w momencie wystawienia faktury (rabat transakcyjny), nie ma znaczenia dla ustalenia podstawy opodatkowania podatkiem od towarów i usług, ponieważ kwota należna od nabywcy już go uwzględnia - dane dotyczące rabatu znajdą swoje odzwierciedlenie w wystawianej fakturze stwierdzającej dokonanie sprzedaży.

Rabat udzielony po sprzedaży i wystawieniu faktury, w której dokonano pierwotnego określenia obrotu (rabat potransakcyjny), wymaga wystawienia faktury korygującej, zgodnie z uregulowaniami zawartymi w rozporządzeniu Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 212, poz. 1337 z późn. zm.), obowiązującego od dnia 1 grudnia 2008 r.

Zgodnie z § 13 ust. 1 cyt. wyżej rozporządzenia, w przypadku gdy po wystawieniu faktury udzielono rabatów określonych w art. 29 ust. 4 ustawy, podatnik udzielający rabatu wystawia fakturę korygującą, która - zgodnie z § 13 ust. 2 ww. rozporządzenia - powinna zawierać co najmniej:

1.

numer kolejny oraz datę jej wystawienia;

2.

dane zawarte w fakturze, której dotyczy faktura korygująca:

a)

określone w § 5 ust. 1 pkt 1-4,

b)

nazwę (rodzaj) towaru lub usługi objętych rabatem;

3.

kwotę i rodzaj udzielonego rabatu;

4.

kwotę zmniejszenia podatku należnego.

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, iż Wnioskodawca sprzedaje wyroby znajdujące się w ofercie handlowej. W związku z tym zawiera ze swoimi niektórymi kontrahentami umowy handlowe, w których określa się, że w zamian za określoną wielkość sprzedaży, klient wystawia fakturę VAT ze stawką 22% jako premia pieniężna (bonus). Wypłacana premia pieniężna nie jest związana z konkretną dostawą lecz dotyczy wszystkich dostaw w określonym czasie.

Premia pieniężna jest przyznawana w stosunku procentowym do osiągniętego pułapu obrotów netto rozliczanych po zakończeniu kwartału lub roku. Wnioskodawca jest stroną wypłacającą premie.

Wnioskodawca po otrzymaniu takiej faktury w miesiącu jej otrzymania odlicza zawarty w niej podatek VAT.

Wnioskodawca poinformował, że jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku VAT.

W uzupełnieniu wniosku Wnioskodawca podał, że kontrahenci jeśli świadczą usługi reklamowe na rzecz Wnioskodawcy robią to poprzez umieszczanie logo Wnioskodawcy i linku do strony internetowej Wnioskodawcy na swoich stronach internetowych, swoich katalogach, gazetkach informacyjnych, poprzez wystawianie materiałów reklamowych Wnioskodawcy, katalogów, banerów, plakatów, organizują spotkania szkoleniowe z ich klientami (dni otwarte), za które to działania obciążają Wnioskodawcę osobną fakturą VAT, tzn. odnośnie reklamy i promocji wyrobów są oddzielne umowy nie powiązane z premiami pieniężnymi.

Wnioskodawca wypłaca kontrahentom 2 rodzaje premii pieniężnych:

1.

są uzależnione od uzyskanego określonego progu obrotów dokonanych w danym okresie rozliczeniowym (kwartał, rok), im wyższa wartość obrotów tym wyższa premia;

2.

nie są uzależnione od uzyskania konkretnego progu obrotu tzw. "bonus liniowy" - premia wyliczana jest% (stała wielkość) z rzeczywistego obrotu osiągniętego w danym okresie rozliczeniowym (kwartał, rok).

Wysokość obrotów uprawniających do otrzymania premii ustalana jest przy zawieraniu umowy handlowej przez Zarząd Spółdzielni i jest to zawarte w każdej umowie.

Na podstawie wystawionych wszystkich faktur w danym okresie rozliczeniowym (kwartał, rok) wyliczana jest premia poprzez przemnożenie należnej wartości% przez wielkość osiągniętego obrotu.

Z umowy zawartej z kontrahentami wynika uzależnienie otrzymania przez kontrahenta premii pieniężnej od uzyskania określonego w umowie poziomu obrotu w danym okresie rozliczeniowym.

Premia pieniężna jest wypłacana tylko i wyłącznie za osiągnięcie określonych w umowie obrotów.

Wypłacane premie pieniężne związane są z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi podatkiem VAT.

Faktury na świadczoną usługę (premia pieniężna) wystawia kontrahent na rzecz Wnioskodawcy i nie podaje na fakturze symbolu PKWiU. Świadczone usługi nie są wymienione w Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU z 1997 r.).

Mając na uwadze przedstawiony stan faktyczny oraz obowiązujące w tym zakresie przepisy należy uznać, iż w przedmiotowej sprawie wypłata premii pieniężnych:

* uzależnionych od uzyskanego określonego progu obrotów dokonanych w danym okresie rozliczeniowym (kwartał, rok) oraz

* nieuzależnionych od uzyskania konkretnego progu obrotów tzw. "bonus liniowy",

- nie jest związana z jakimkolwiek świadczeniem usług przez kontrahentów na rzecz Wnioskodawcy. Wnioskodawca wskazał bowiem, iż z umowy zawartej z kontrahentami wynika uzależnienie otrzymania przez kontrahenta premii pieniężnej tylko od uzyskania określonego w umowie poziomu obrotu w danym okresie rozliczeniowym. Premia wyliczana jest na podstawie wystawionych wszystkich faktur w danym okresie rozliczeniowym (kwartał, rok) poprzez przemnożenie należnej wartości% przez wielkość osiągniętego obrotu.

Wypłacana premia pieniężna nie jest związana z konkretną dostawą lecz dotyczy wszystkich dostaw w określonym czasie.

Z powyższego wynika, iż kontrahenci nie wykonują żadnych dodatkowych czynności poza zakupem towarów od Wnioskodawcy. Oznacza to zatem, że nie świadczą oni wobec Wnioskodawcy usług w rozumieniu art. 8 ustawy o VAT. Brak jest bowiem takich działań kontrahenta, które byłyby czynnościami dodatkowymi do jakich byłby zobligowany postanowieniami wynikającymi z umowy dotyczącej otrzymywania premii.

Zatem należy uznać, że wypłacane przez Wnioskodawcę oba rodzaje premii pieniężnych, tj. zarówno te uzależnione od uzyskanego określonego progu obrotów dokonanych w danym okresie rozliczeniowym, jak i niezależne od uzyskania konkretnego progu obrotów (tzw. bonusy liniowe), stanowią w istocie rabat obniżający wartość konkretnych dostaw udokumentowanych poszczególnymi fakturami - zgodnie z art. 29 ust. 4 ustawy o VAT - zmniejszający podstawę opodatkowania. Zatem na podstawie powołanego wyżej przepisu § 13 ust. 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008 r., należy wystawić fakturę korygującą uwzględniającą wymogi wynikające z § 13 ust. 2 tego rozporządzenia.

Wnioskodawca ustala bowiem wysokość obrotów uprawniających do otrzymania określonej wysokości premii na podstawie obrotu z konkretnych faktur za dany okres (kwartał, rok).

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy, że udzielane premie pieniężne (bonusy) związane są z określonymi zachowaniami kontrahentów, które stanowią zgodnie z art. 8 ust. 1 ustawy o VAT świadczenie usług za wynagrodzeniem i podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, należało uznać za nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Należy podkreślić, że niniejsza interpretacja nie dotyczy opodatkowania usług świadczonych przez Wnioskodawcę związanych z intensyfikacją sprzedaży (reklamowych i promocyjnych itp.), gdyż Wnioskodawca wskazał, że usługi te świadczone są na podstawie oddzielnych umów, a wypłacone premie nie są wynagrodzeniem za opisane powyżej działania.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach, ul. Prymasa Stefana Wyszyńskiego 2, 44-101 Gliwice, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.).Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl