IBPP1/443-933/13/MS - Podatek od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego wynikającego z faktur VAT dokumentujących nabycie przez Wnioskodawcę towarów i usług na potrzeby realizowanego projektu.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 15 stycznia 2014 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP1/443-933/13/MS Podatek od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego wynikającego z faktur VAT dokumentujących nabycie przez Wnioskodawcę towarów i usług na potrzeby realizowanego projektu.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działający w imieniu Ministra Finansów, stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z 26 września 2013 r. (data wpływu 2 października 2013 r.), uzupełnionym pismem z 30 grudnia 2013 r. (data wpływu 7 stycznia 2014 r.), o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego wynikającego z faktur VAT dokumentujących nabycie przez Wnioskodawcę towarów i usług na potrzeby realizowanego projektu pn. "..." - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 2 października 2013 r. wpłynął do tut. organu ww. wniosek z 26 wrzesnia 2013 r. o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego wynikającego z faktur VAT dokumentujących nabycie przez Wnioskodawcę towarów i usług na potrzeby realizowanego projektu pn. "...".

Ww. wniosek został uzupełniony pismem z 30 grudnia 2013 r. (data wpływu 7 stycznia 2014 r.) będącym odpowiedzią na wezwanie tut. organu z 20 grudnia 2013 r. znak: IBPP1/443-933/13/MS.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Wnioskodawca jest rolniczym zrzeszeniem branżowym w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 8 października 1982 r. o społeczno-zawodowych organizacjach rolników (Dz. U. Nr 32, poz. 217 i z 1997 r. Nr 121, poz. 769).

Wnioskodawca posiada osobowość prawną, jest zarejestrowany w KRS nr XXX, numer NIP: yyy. Jest czynnym podatnikiem VAT od 1 czerwca 2004 r., składa deklaracje VAT -7, nie prowadzi działalności gospodarczej.

Organem właściwym dla celów podatku VAT jest Drugi Urząd Skarbowy w R.

Wnioskodawca zrzesza hodowców koni z terenu całego województwa P.

Celem działania Wnioskodawcy jest reprezentowanie i ochrona praw oraz interesów hodowców koni.

Wnioskodawca realizuje swoje cele statutowe poprzez:

* organizowanie hodowców w ramach struktur Terenowych Kół Hodowców Koni,

* szkolenie członków Wnioskodawcy z zakresu hodowli i użytkowania koni,

* propagowanie nowoczesnych metod chowu i hodowli koni,

* organizowanie imprez promujących hodowlę w tym czempionatów i zawodów sportowych,

* współpracę z innymi organizacjami na rzecz pozyskiwania środków unijnych dla potrzeb promocji hodowli i użytkowania różnych ras koni.

Wnioskodawca z upoważnienia i pod nadzorem Polskiego Związku Hodowców Koni w W. wykonuje następujące zadania:

* administrowanie księgami i rejestrami 8 ras koni,

* ocena wartości użytkowej koni,

* identyfikacja koniowatych,

* czynności zootechniczne związane z prowadzeniem ksiąg koni hodowlanych i oceną wartości użytkowej koni,

Wnioskodawca jest organizacją członkowską Polskiego Związku Hodowców Koni w W.

Polski Związek Hodowców Koni jest dobrowolną i samorządną społeczno-zawodową organizacją reprezentującą i broniącą praw i interesów hodowców koni, działającą jako związek rolniczych zrzeszeń branżowych - również na podstawie ustawy z dnia 8 października 1982 r.

Stosownie do postanowień art. 6 ustawy z dnia 29 czerwca 2007 r. o organizacji i hodowli zwierząt gospodarskich (Dz. U. Nr 133, poz. 921, dalej zwana "ustawą z dnia 29 czerwca 2007 r." z późn. zm.) PZHK został upoważniony przez ministra właściwego ds. rolnictwa do prowadzenia oceny wartości użytkowej koni. Ponadto mocą art. 17 ustawy z dnia 29 czerwca 2007 r. PZHK, w drodze decyzji administracyjnej ministra właściwego ds. rolnictwa został uznany do prowadzenia ksiąg dla siedmiu ras oraz jednego rejestru koni. Natomiast na podstawie art. 5 ustawy o systemie identyfikacji i rejestracji zwierząt z dnia 2 kwietnia 2004 r. (Dz. U. Nr 91, poz. 872 z późn. zm.), dalej zwana "ustawą z dnia 2 kwietnia 2004 r.") PZHK został upoważniony do prowadzenia rejestru koniowatych hodowlanych, dla których prowadzi księgi i rejestr hodowlany (pkt 1) oraz rejestru pozostałych koniowatych (pkt 2).

W myśl art. 5 ustawy z dnia 2 kwietnia 2004 r. o systemie identyfikacji i rejestracji zwierząt (Dz. U. Nr 91, poz. 872 z późn. zm.) rejestry koniowatych prowadzą:

1.

w przypadku koniowatych hodowlanych - właściwy podmiot prowadzący księgę lub rejestr, w rozumieniu przepisów o organizacji hodowli i rozrodzie zwierząt gospodarskich;

2.

w przypadku pozostałych koniowatych - właściwy podmiot prowadzący księgę koni rasy polski koń zimnokrwisty, w rozumieniu przepisów o organizacji hodowli i rozrodzie zwierząt gospodarskich.

Zadania związane z prowadzeniem oceny wartości użytkowej, prowadzeniem ksiąg koni hodowlanych oraz prowadzeniem rejestru koniowatych PZHK wykonuje na terenie całego kraju przy pomocy swoich organizacji członkowskich, tzn. okręgowych/wojewódzkich związków w tym Wnioskodawcy. Na prowadzenie zadań w zakresie oceny wartości użytkowej koni PZHK zawiera, co roku z Wnioskodawcą umowę cywilnoprawną na prowadzenie zadań w zakresie oceny wartości użytkowej koni. Natomiast w zakresie prowadzenia ksiąg koniowatych, rejestrów oraz wydawania paszportów koni Wnioskodawca uzyskuje pisemne upoważnienie PZHK do prowadzenia tych zadań.

Za wykonywanie czynności związanych z prowadzeniem oceny wartości użytkowej Wnioskodawca pobiera, od posiadaczy koni wynagrodzenie na podstawie art. 7 ust. 5 ustawy z dnia 29 czerwca 2007 r. z późn. zm.

Natomiast za wykonywanie czynności związanych z wpisem koni do ksiąg hodowlanych pobierane są opłaty, zgodnie z art. 24 ust. 2 tej ustawy, w wysokości nieprzekraczającej kwot określonych w rozporządzeniu Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi z dnia 14 grudnia 2007 r. w sprawie maksymalnej wysokości opłat pobieranych za dokonanie wpisu do księgi hodowlanej i rejestru, wydanie zaświadczenia potwierdzającego dokonanie wpisu do księgi hodowlanej lub rejestru oraz wydanie świadectwa potwierdzającego pochodzenie zwierząt hodowlanych i materiału biologicznego będącego przedmiotem handlu (Dz. U. Nr 243, poz. 1789 z późn. zm.).

Za wykonanie czynności związanych z prowadzeniem rejestrów koniowatych oraz wydawaniem i doręczaniem paszportów i ich duplikatów pobierane są opłaty zgodnie z rozporządzeniem Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi z dnia 3 lipca 2007 r. w sprawie wysokości i sposobu pobierania opłat związanych z identyfikacją i rejestracją konia, wydaniem i doręczeniem paszportu konia lub jego duplikatu, i opłat za czynności związane z wydawaniem i doręczaniem paszportów bydła lub ich duplikatów (Dz. U. Nr 132, poz. 917 z późn. zm.).

Do zadań związanych z prowadzeniem oceny wartości użytkowej i administrowaniem księgami koni hodowlanych PZHK otrzymuje dotację na częściowe pokrycie kosztów tych zadań, zgodnie z rozporządzeniem Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi z dnia 13 kwietnia 2007 r. w sprawie stawek dotacji przedmiotowych dla różnych podmiotów wykonujących zadania na rzecz rolnictwa (Dz. U. Nr 67, poz. 446 z zm.). Z dotacji tej PZHK wypłaca Wnioskodawcy wynagrodzenie z tytułu świadczenia usług w zakresie oceny użytkowej oraz refunduje koszty związane prowadzeniem ksiąg koniowatych.

Wnioskodawca wystąpił do Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach w dniu 4 sierpnia 2008 r. o udzielenie dwóch pisemnych interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczących podatku od towarów i usług w zakresie wyłączenia z opodatkowania czynności związanych z prowadzeniem ksiąg i rejestru oraz wydawania paszportów dla koni jak również opodatkowania działalności w zakresie oceny wartości użytkowej koni.

W dniu 21 listopada 2008 r. wydana została na wniosek Wnioskodawcy - indywidualna interpretacja przepisów prawa podatkowego w przedstawionym przez Wnioskodawcę stanie faktycznym. Zgodnie z nią (IBPP1/443-1328/08/AZ) - (str. 7)"Mając na uwadze przywołane przepisy należy uznać, iż związek hodowców lub inny podmiot, które zostały uznane przez ministra właściwego do spraw rolnictwa drogą decyzji i uprawnione do prowadzenia m.in. odpowiednich rejestrów i pobierania z tego tytułu opłat, określonych rozporządzeniem Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi, występuje jako jednostka organizacyjna spełniająca funkcje pomocnicze w stosunku do organu władzy publicznej (Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi czy Krajowego Centrum Hodowli Zwierząt).

Podmiotom tym bowiem szczególne prawa przyznają uprawnienia władcze wobec innych podmiotów. Zatem związek hodowców w zakresie, w jakim realizuje zadania nałożone przepisami ustawy objęty jest regulacją art. 15 ust. 6 ustawy o podatku od towarów i usług, a czynności realizowane w ramach zadań ustawowych nie podlegają ustawie o podatku od towarów i usług. Jak wskazano powyżej art. 15 ust. 6 stanowi, że wspomniane organy (czy urzędy je obsługujące) są podatnikami w zakresie czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych, jednak w przedmiotowym przypadku taka sytuacja nie występuje. Czynności prowadzenia ksiąg, rejestrów oraz wydawania paszportów dla koni, mają bowiem charakter publicznoprawny, a nie cywilnoprawny. Opłaty pobierane przez związek za wykonywanie tych czynności stanowią de facto daninę publiczną, a ich wysokość jest ściśle określona w przepisach.

W kontekście powyższego należy uznać, iż Wnioskodawca w zakresie prowadzenia ksiąg, rejestrów oraz wydawania paszportów dla koni, nie występuje, jako podatnik podatku od towarów i usług. Tym samym opłaty pobierane za ww. czynności w wysokości określonej cyt. rozporządzeniem, nie są również objęte podatkiem od towarów i usług.

W kontekście powyższego należy uznać, iż Wnioskodawca w zakresie realizowania czynności nałożonych ustawą o systemie identyfikacji i rejestracji zwierząt tj. m.in. dokonywania opisu koniowatych, rejestrowania i wydawania paszportów koniom oraz w zakresie prowadzenia ksiąg dla siedmiu ras oraz jednego rejestru koni na podstawie ustawy o organizacji hodowli i rozrodzie zwierząt gospodarskich nie występuje, jako podatnik podatku od towarów i usług. Tym samym opłaty pobierane za ww. czynności w wysokości określonej w powołanych rozporządzenia, nie są również objęte podatkiem od towarów i usług.

W dniu 21 listopada 2008 r. wydana została na wniosek Wnioskodawcy - indywidualna interpretacja przepisów prawa podatkowego w przedstawionym przez Wnioskodawcę stanie faktycznym. Zgodnie z nią (IBPP1/443-1689/08/AZ) - (str. 6)"Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, iż PZHK został upoważniony przez ministra właściwego do spraw rolnictwa do prowadzenia oceny wartości użytkowej koni. Na prowadzenie zadań w zakresie oceny wartości użytkowej koni PZHK zawarł z Wnioskodawcą umowę cywilnoprawną, na podstawie, której zlecił Wnioskodawcy wykonywanie zadań związanych z oceną wartości użytkowej koni określonych ras (na terenie działania Wnioskodawcy). Stosownie do postanowień tej umowy, za wykonywanie zadań w zakresie oceny użytkowej Wnioskodawca otrzymuje wynagrodzenie wypłacane w miesięcznych ratach po rozliczeniu zadań wykonanych w danym miesiącu. Wskazane należności są wypłacane na podstawie wystawianej przez Wnioskodawcę faktury. Wnioskodawca dokonuje z kolei oceny wartości użytkowej każdorazowo na podstawie umowy cywilnoprawnej zawieranej z hodowcą. Za wykonywanie czynności związanych z prowadzeniem oceny wartości użytkowej Wnioskodawca pobiera od posiadaczy koni wynagrodzenie na podstawie art. 7 ust. 5 ustawy o organizacji hodowli i rozrodzie zwierząt gospodarskich.

Stosownie bowiem do postanowień art. 7 ust. 5 ustawy o organizacji hodowli i rozrodzie zwierząt gospodarskich, związek hodowców lub inny podmiot, które zostały upoważnione przez ministra właściwego do spraw rolnictwa do prowadzenia oceny wartości użytkowej, mogą pobierać za prowadzenia tej oceny wynagrodzenie w wysokości ustalonej w umowie o jej prowadzenie. Z powyższego wynika, iż Wnioskodawca realizuje zadania związane z oceną wartości użytkowej i hodowlanej koni oraz prowadzeniem tej oceny na podstawie zawartej umowy cywilnoprawnej z PZHK, a następnie dokonuje oceny wartości użytkowej każdorazowo na podstawie umowy cywilnoprawnej zawieranej z hodowcą. Należy w tym miejscu nadmienić, iż ocena wartości użytkowej koni obejmuje ocenę pokroju, prowadzenie prób dzielności oraz ocenę wartości rozpłodowej. W zależności od rasy, wieku i płci konia poddawanego ocenie powinien on przechodzić jedną lub kilka prób dzielności np. próby stacjonarne wierzchowe i zaprzęgowe, polowe wierzchowe i zaprzęgowe, próby w sporcie jeździeckim (prowadzone w dyscyplinach skoki przez przeszkody, ujeżdżanie, wszechstronny konkurs konia wierzchowego itp.), próby na torach wyścigowych. Z powyższego wynika, iż ocena wartości użytkowej koni obejmuje swym zakresem szereg bardzo różnorodnych, zindywidualizowanych czynności, wymagających zaangażowania sprzętu i środków. Z tytułu wykonywania tych czynności Wnioskodawca pobiera opłaty (wynagrodzenie). Wysokość tych opłat jest zawieranych z hodowcami w umowach o prowadzenie oceny.

Jak wynika z powołanego art. 7 ust. 5 ustawy o organizacji i rozrodzie zwierząt gospodarskich, podmioty, które zostały upoważnione do prowadzenia oceny wartości użytkowej mogą pobierać za prowadzenie tej oceny wynagrodzenie. Użycie przez ustawodawcę sformułowania "mogą pobierać za prowadzenie tej oceny wynagrodzenie" oraz nie określenie w żaden sposób wysokości opłat za wykonywanie tych czynności wskazuje, iż wynagrodzenie to nie ma charakteru należności publicznoprawnej. Opłaty będące dochodami publicznymi, są bowiem świadczeniem przymusowym i bezzwrotnym pobieranym w związku z wyraźnie wskazanymi usługami i czynnościami organów państwowych. Skoro ustawa, ani żadne przepisy szczególne nie określają sposobu ustalania i wysokości opłat, oznacza to iż ustawodawca pozostawił upoważnionemu przez siebie podmiotowi dowolność w kwestii poboru wynagrodzenia, tym samym w przedmiotowej sprawie miejsce ma typowa dla stosunków cywilnoprawnych swoboda kształtowania wzajemnych praw i obowiązków pomiędzy stronami umowy.

W przedstawionej sytuacji nie ma, zatem zastosowania, wyłączenie z opodatkowania, o którym mowa w art. 15 ust. 6 ustawy o VAT, bowiem usługi w zakresie oceny wartości użytkowej koni są świadczone na podstawie zawiązanych przez Wnioskodawcę umów cywilnoprawnych. Zatem z tytułu świadczonych usług na podstawie umów cywilnoprawnych zawieranych zarówno z PZHK jak i właścicielami koni, Wnioskodawca osiągać będzie obrót podlegający opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Reasumując, działalność w zakresie oceny wartości użytkowej koni wykonywana przez Wnioskodawcę podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Od 1 czerwca 2013 r. Wnioskodawca w ramach Programu uczestniczy w projekcie pn. "...".

Projekt jest realizowany przez trzech partnerów: dwóch z Polski i jednego z Ukrainy. Są to podmioty, których jednym z podstawowych celów działalności jest hodowla i chów k. h.

Partner Wiodący: Z. Sp. z o.o. (ZDIZ - PIB O.),

Partner pierwszy: Wnioskodawca,

Partner z Ukrainy: N. "P." (U.).

Wnioskodawca z racji swoich doświadczeń i funkcji będzie sprawował merytoryczny nadzór nad całym przedsięwzięciem, po jego stronie będzie realizacja następujących działań:

1. Organizacja szkoleń hodowców koni z Polski i Ukrainy.

2. Organizacja biura oddziału Centrum PUCHiPKH w R. i jego wyposażenie dla potrzeb szkoleń: komputery, sprzęt audiowizualny.

3. Opracowanie i utrzymanie polsko-ukraińskiej strony internetowej poświęconej hodowli i utrzymaniu k. h.

4. Wydanie trójjęzycznego albumu "..." - 1000 egz. Album prezentujący obszar objęty projektem: dziedzictwo przyrodnicze - zagrożoną wyginięciem rasę, dziedzictwo kulturowe narodów Karpat Wschodnich, walory turystyczne obszaru objętego projektem.

5. Zakup materiałów biurowych.

6. Zatrudnienie osób - obsługa księgowa, koordynatora, audytora.

Wnioskodawca za zrealizowane ww. działania będzie otrzymywał faktury kosztowe wystawiane przez wykonawców.

Projekt nie zakłada żadnego przychodu jak również jakiejkolwiek sprzedaży opodatkowanej lub nieopodatkowanej.

Zakupione w ramach realizowanego projektu materiały biurowe, promocyjne oraz sprzęt (audiowizualny, komputery) będzie wykorzystywany podczas realizowanego projektu. Usługi, które przewiduje projekt to obsługa księgowa, koordynatora, dowóz hodowców do miejsc odbywania się szkoleń, koszt szkoleń przez podmioty zewnętrzne, wydanie trójjęzycznego albumu "...", opracowanie i utrzymanie polsko-ukraińskiej strony internetowej poświęconej hodowli i utrzymaniu k. h.

Towary i usługi nabyte w ramach realizowanego projektu będą służyły czynnościom nieopodatkowanym, gdyż wydatki poniesione w związku z realizacją przedmiotowego zadania nie służą Związkowi do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT, bądź nie niepodlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Sprzęt komputerowy i audiowizualny będzie środkami trwałymi Związku, a wartość początkowa ich będzie w cenach zakupu brutto (z podatkiem VAT). Po zakończeniu realizacji projektu sprzęt ten będzie używany do prowadzenia szkoleń dla hodowców, które Związek organizuje co roku. Szkolenia te nie są również związane ze sprzedażą opodatkowaną (są nieodpłatne).

Album będzie wydany zgodnie z założeniami i na potrzeby realizacji projektu, nie będzie on własnością Związku jak również nie będzie sprzedawany. Albumy będą przekazane nieodpłatnie hodowcom.

Strona internetowa utworzona jest wyłącznie na potrzeby realizacji projektu. Związek nie będzie uzyskiwał żadnego obrotu opodatkowanego z tego tytułu. Na stronie tej umieszczane są tylko informacje o stopniu realizacji projektu lub sprawy z nim związane.

Szkolenia hodowców koni z Polski i Ukrainy są organizowane nieodpłatnie. Wszystkie koszty związane z nimi ponoszone są z budżetu projektu oraz O. w R.

Realizacja projektu pn. "..." w ramach Programu nie przyniesie żadnych przychodów jak również jakiejkolwiek sprzedaży opodatkowanej podatkiem VAT bądź niepodlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy O. w R. w ramach realizacji celów projektu ma możliwość odzyskania podatku naliczonego od towarów i usług.

Zdaniem Wnioskodawcy, podatek VAT zawarty w cenie zakupionych towarów i usług w ramach realizowanego projektu jest niemożliwy do odzyskania. Wydatki poniesione w związku z realizacją przedmiotowego zadania nie służą Wnioskodawcy do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT bądź niepodlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Przedstawiona wyżej sytuacja jest zgodna z zasadą z art. 86 ust. 1 ustawy, która wyłącza możliwość dokonywania odliczeń podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych.

Zdaniem Wnioskodawcy nie ma możliwości odzyskania podatku naliczonego od realizowanego projektu.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.) zwanej dalej ustawą o VAT, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Zgodnie z art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Z treści cytowanych wyżej przepisów wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje czynny, zarejestrowany podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona powyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

Z opisu sprawy wynika, iż Wnioskodawca jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług od 1 czerwca 2004 r.

Od 1 czerwca 2013 r. Wnioskodawca w ramach Programu uczestniczy w projekcie pn. "...".

Projekt jest realizowany przez trzech partnerów: dwóch z Polski i jednego z Ukrainy. Są to podmioty, których jednym z podstawowych celów działalności jest hodowla i chów k. h.

Partner Wiodący: Z. Sp. z o.o. (ZDIZ - PIB O.),

Partner pierwszy: Wnioskodawca,

Partner z Ukrainy: N. "P." (Ukraina).

Wnioskodawca z racji swoich doświadczeń i funkcji będzie sprawował merytoryczny nadzór nad całym przedsięwzięciem, po jego stronie będzie realizacja następujących działań:

1. Organizacja szkoleń hodowców koni z Polski i Ukrainy.

2. Organizacja biura oddziału Centrum PUCHiPKH w R. i jego wyposażenie dla potrzeb szkoleń: komputery, sprzęt audiowizualny.

3. Opracowanie i utrzymanie polsko-ukraińskiej strony internetowej poświęconej hodowli i utrzymaniu k. h.

4. Wydanie trójjęzycznego albumu "..." - 1000 egz. Album prezentujący obszar objęty projektem: dziedzictwo przyrodnicze - zagrożoną wyginięciem rasę, dziedzictwo kulturowe narodów Karpat Wschodnich, walory turystyczne obszaru objętego projektem.

5. Zakup materiałów biurowych.

6. Zatrudnienie osób - obsługa księgowa, koordynatora, audytora.

Wnioskodawca za zrealizowane ww. działania będzie otrzymywał faktury kosztowe wystawiane przez wykonawców.

Projekt nie zakłada żadnego przychodu jak również jakiejkolwiek sprzedaży opodatkowanej lub nieopodatkowanej.

Zakupione w ramach realizowanego projektu materiały biurowe, promocyjne oraz sprzęt (audiowizualny, komputery) będzie wykorzystywany podczas realizowanego projektu. Usługi, które przewiduje projekt to obsługa księgowa, koordynatora, dowóz hodowców do miejsc odbywania się szkoleń, koszt szkoleń przez podmioty zewnętrzne, wydanie trójjęzycznego albumu "K. h. w kulturze narodów Karpat Wschodnich", opracowanie i utrzymanie polsko-ukraińskiej strony internetowej poświęconej hodowli i utrzymaniu k. h.

Towary i usługi nabyte w ramach realizowanego projektu będą służyły czynnościom nieopodatkowanym, gdyż wydatki poniesione w związku z realizacją przedmiotowego zadania nie służą Wnioskodawcy do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT, bądź nie niepodlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Analizując przedstawiony opis stanu faktycznego, należy wskazać, że nie wyczerpuje on znamion unormowania regulującego prawo do odliczenia podatku naliczonego przedstawionego w ww. art. 86 ust. 1 ustawy. Przesłanką pozwalającą na taki wniosek, jest brak związku dokonanych na potrzeby realizacji projektu zakupów z wykonywaniem czynności opodatkowanych. Z opisu stanu faktycznego wynika bowiem, że zakupiony przez Wnioskodawcę sprzęt komputerowy i audiowizualny będzie środkami trwałymi Wnioskodawcy. Po zakończeniu realizacji projektu sprzęt ten będzie używany do prowadzenia szkoleń dla hodowców, które Wnioskodawca organizuje co roku. Szkolenia te nie są związane ze sprzedażą opodatkowaną (są nieodpłatne).

Album będzie wydany zgodnie z założeniami i na potrzeby realizacji projektu, nie będzie on własnością Wnioskodawcy jak również nie będzie sprzedawany. Albumy będą przekazane nieodpłatnie hodowcom.

Strona internetowa utworzona jest wyłącznie na potrzeby realizacji projektu. Wnioskodawca nie będzie uzyskiwał żadnego obrotu opodatkowanego z tego tytułu. Na stronie tej umieszczane są tylko informacje o stopniu realizacji projektu lub sprawy z nim związane.

Szkolenia hodowców koni z Polski i Ukrainy są organizowane nieodpłatnie. Wszystkie koszty związane z nimi ponoszone są z budżetu projektu oraz O. w R.

Realizacja projektu pn. "..." w ramach Programu nie przyniesie jakiejkolwiek sprzedaży opodatkowanej podatkiem VAT.

W świetle tak przedstawionego stanu faktycznego, w sytuacji gdy towary i usługi nabyte przez Wnioskodawcę w ramach realizacji programu nie będą służyły czynnościom opodatkowanym, Wnioskodawca nie ma możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu.

Należy również zauważyć, iż w rozdziale 9 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. z 2013 r. poz. 247 z późn. zm.), przewidziano przypadki, w których kwota podatku naliczonego może być zwrócona jednostce dokonującej nabycia (importu) towarów lub usług finansowanych ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej, oraz warunki i tryb dokonywania tego zwrotu.

Przepisy powołanego rozporządzenia określają katalog środków, które stanowią ww. środki bezzwrotnej pomocy zagranicznej (§ 8 ust. 3 i 4). Uzyskanie pomocy finansowej pochodzącej ze źródeł, o których mowa w tych przepisach daje prawo do ubiegania się o zwrot podatku w oparciu o przepisy zawarte w rozdziale 9 tego rozporządzenia.

Z treści złożonego wniosku wynika, że Wnioskodawca uzyskał dofinansowanie na projekt pn. "..." w ramach Programu.

Wnioskodawca nie ma zatem również możliwości uzyskania zwrotu podatku naliczonego na zasadach określonych w rozdziale 9 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r., gdyż środki wskazane we wniosku, nie są środkami, o których mowa w § 8 ust. 3 i 4 tego rozporządzenia.

Zatem stanowisko Wnioskodawcy, należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Ponadto należy zaznaczyć, że niniejsza interpretacja indywidualna traci swoją ważność w przypadku zmiany któregokolwiek z elementów przedstawionego stanu faktycznego (w szczególności w przypadku wykorzystania nabytych środków trwałych do czynności opodatkowanych) lub zmiany stanu prawnego.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Rzeszowie, ul. Józefa Ignacego Kraszewskiego 4a, 35-016 Rzeszów, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl