IBPP1/443-922/08/AZb

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 28 lipca 2008 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP1/443-922/08/AZb

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Gminy L., przedstawione we wniosku z dnia 19 czerwca 2008 r. (data wpływu 26 czerwca 2008 r.), uzupełnionym pismem z dnia 23 lipca 2008 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odliczenia podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących nabycie towarów i usług w związku z inwestycją realizowaną w ramach projektu "Rozbudowa oczyszczalni ścieków w U. i budowa kanalizacji sanitarnej w Gminie L." dofinansowanego ze środków unijnych - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 26 czerwca 2008 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odliczenia podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących nabycie towarów i usług w związku z inwestycją realizowaną w ramach projektu "Rozbudowa oczyszczalni ścieków w U. i budowa kanalizacji sanitarnej w Gminie L." dofinansowanego ze środków unijnych. Wniosek został uzupełniony pismem z dnia 23 lipca 2008 r.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Gmina L. ubiega się o dofinansowanie z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Małopolskiego Regionalnego Programu Operacyjnego na lata 2007-2013 na realizację zadania pn.: "Rozbudowa oczyszczalni ścieków w U. i budowa kanalizacji sanitarnej w Gminie L.".Gmina jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem VAT. W toku realizacji inwestycji pn.: "Rozbudowa oczyszczalni ścieków w U. i budowa kanalizacji sanitarnej w Gminie L." Gmina zobowiązała się do nieprzekazywania innym podmiotom obiektu oczyszczalni w użytkowanie przez okres pięciu lat po zakończeniu realizacji inwestycji. Projekt będzie polegał na rozbudowie oczyszczalni w U., likwidacji oczyszczalni w L. oraz budowie sieci kanalizacyjnej. Na obszarze Gminy przewiduje się budowę kanalizacji sanitarnej w miejscowościach gdzie brak jest zbiorczego systemu odprowadzania ścieków oraz rozbudowę sieci w miejscowościach, w których funkcjonuje system zbiorczej kanalizacji - L. System kanalizacji sanitarnej będzie odbiorcą ścieków od mieszkańców, pracowników obiektów użyteczności publicznej, usług oraz rzemiosła.Wykonywanie usług z zakresu oczyszczania ścieków stanowi realizację obowiązków jednostki samorządu terytorialnego i nie może być uznane za prowadzenie działalności gospodarczej. Wykonywanie usług publicznych nie jest traktowane jako działalność odpłatna, prowadzona z chęcią osiągnięcia zysku. Ww. inwestycja pozostanie własnością Gminy i nie zostanie przekazana żadnemu podmiotowi. Gmina będzie wykonywała usługi związane z odprowadzaniem ścieków odpłatnie, będzie zawierać umowy cywilnoprawne z odbiorcami. Wydatki związane z wykonywaniem projektu będą poświadczone fakturami VAT wystawionymi na Gminę. Zgodnie z art. 7 ust. 1 pkt 3 ustawy o samorządzie gminnym sprawy kanalizacji, usuwania i oczyszczania ścieków komunalnych należą do zadań własnych gminy.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy realizując inwestycję pn.: "Rozbudowa oczyszczalni ścieków w U. i budowa kanalizacji sanitarnej w Gminie L." Gmina będzie miała możliwość odliczenia podatku od towarów i usług w całości lub w części.

Zdaniem Wnioskodawcy, realizując powyższe zadanie Gmina będzie miała prawo odliczenia podatku VAT wynikającego z faktur VAT dokumentujących poniesione wydatki, gdyż majątek powstały w wyniku realizacji projektu będzie wykorzystywany do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

W myśl postanowień art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, w zakresie, w jakim towary są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest bezpośredni i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi. Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.

W myśl art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (tekst jedn. Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591 z późn. zm.) gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Natomiast zgodnie z art. 6 ust. 1 ww. ustawy do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów.Do zadań własnych gminy należy zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty. W szczególności zadania własne obejmują sprawy wodociągów i zaopatrzenia w wodę, kanalizacji, usuwania i oczyszczania ścieków komunalnych, utrzymania czystości i porządku oraz urządzeń sanitarnych, wysypisk i unieszkodliwiania odpadów komunalnych, zaopatrzenia w energię elektryczną i cieplną oraz gaz (art. 7 ust. 1 pkt 3 cyt. ustawy o samorządzie gminnym).W celu wykonywania zadań gmina może tworzyć jednostki organizacyjne, a także zawierać umowy z innymi podmiotami, w tym z organizacjami pozarządowymi (art. 9 ust. 1 cyt. ustawy).

Zgodnie z § 8 ust. 1 pkt 13 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 97, poz. 970 z późn. zm.) zwalnia się od podatku czynności związane z wykonywaniem zadań publicznych nałożonych odrębnymi przepisami, wykonywane w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność przez jednostki samorządu terytorialnego, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.Z przedstawionego zdarzenia przyszłego wynika, iż Gmina w ramach swoich zadań zamierza zrealizować projekt pod nazwą "Rozbudowa oczyszczalni ścieków w U. i budowa kanalizacji sanitarnej w gminie L." współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Małopolskiego Regionalnego Programu Operacyjnego na lata 2007-2013. Gmina zobowiązała się do nieprzekazywania innym podmiotom obiektu oczyszczalni w użytkowanie przez okres pięciu lat po zakończeniu realizacji inwestycji. Projekt będzie polegał na rozbudowie oczyszczalni w U., likwidacji oczyszczalni w L. oraz budowie sieci kanalizacyjnej. Na obszarze Gminy przewiduje się budowę kanalizacji sanitarnej w miejscowościach gdzie brak jest zbiorczego systemu odprowadzania ścieków oraz rozbudowę sieci w miejscowościach, w których funkcjonuje system zbiorczej kanalizacji - L. System kanalizacji sanitarnej będzie odbiorcą ścieków od mieszkańców, pracowników obiektów użyteczności publicznej, usług oraz rzemiosła. Ww. inwestycja pozostanie własnością Gminy i nie zostanie przekazana żadnemu podmiotowi. Gmina będzie wykonywała usługi związane z odprowadzaniem ścieków odpłatnie, będzie zawierać umowy cywilnoprawne z odbiorcami. Gmina jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem VAT.

W świetle powyższego Gmina jako jednostka samorządu terytorialnego nie korzysta ze zwolnienia od podatku w zakresie czynności związanych z wykonywaniem zadań publicznych nałożonych odrębnymi przepisami, ponieważ przedmiotowe czynności są wykonywane na podstawie zawartej umowy cywilnoprawnej.Stwierdzić zatem należy, iż Gminie przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur VAT dokumentujących nabycie towarów i usług poniesionych w związku z inwestycją realizowaną w ramach projektu pod nazwą "Rozbudowa oczyszczalni ścieków w U. i budowa kanalizacji sanitarnej w Gminie L." z uwagi na związek poniesionych na inwestycję wydatków z czynnościami opodatkowanymi (odpłatne wykonywanie usług związanych z odprowadzaniem ścieków).

Wobec powyższego stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl