IBPP1/443-919/08/AW

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 15 września 2008 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP1/443-919/08/AW

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 12 czerwca 2008 r. (data wpływu 25 czerwca 2008 r.), uzupełnione pismem z dnia 11 września 2008 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z wydatkami poniesionymi na realizację projektu finansowanego ze środków funduszy europejskich, które to wydatki związane będą częściowo z działalnością zwolnioną z podatku, a częściowo z działalnością opodatkowaną - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 25 czerwca 2008 r. wpłynął do tutejszego organu wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z wydatkami poniesionymi na realizację projektu finansowanego ze środków funduszy europejskich, które to wydatki związane będą częściowo z działalnością zwolnioną z podatku, a częściowo z działalnością opodatkowaną. Wniosek uzupełniono pismem z dnia 11 września 2008 r.

W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca jest wojewódzką samorządową jednostką organizacyjną, której celem statutowym jest dokształcanie i doskonalenie zawodowe nauczycieli. W tym zakresie działalność Wnioskodawcy jest zwolniona z opodatkowania podatkiem od towarów i usług, co powoduje, iż nie jest możliwym dokonywanie odliczeń podatku naliczonego. Jednocześnie w ramach Wnioskodawcy, jako jego odrębna część działalności, funkcjonuje Centrum Edukacyjne zajmujące się świadczeniem różnego rodzaju usług, w tym hotelarsko-gastronomicznych. W tej części działalności Wnioskodawca jest podatnikiem podatku od towarów i usług i dokonuje, w granicach uprawnień ustawowych, odliczeń podatku naliczonego od należnego.

W ostatnim czasie Wnioskodawca podjął próby przygotowania projektów związanych z wykorzystaniem środków pochodzących z funduszy europejskich. W ramach przygotowania projektów, obowiązany jest wskazać między innymi czy wydatki będące podatkiem od towarów i usług (VAT) będą wydatkami kwalifikowanymi czy też nie, przy czym nie ma możliwości wskazania, iż VAT w pewnym zakresie będzie kwalifikowany, a w pewnym nie będzie. Kwalifikowalność VAT oznacza, iż podmiot realizujący projekt, nie może w oparciu o regulacje krajowe odzyskać tego podatku.

Na tle wymagania dotyczącego sprecyzowania kwalifikowalności VAT-u powstała wątpliwość w związku z przedstawioną powyżej dwoistością działalności Wnioskodawcy. W ramach przygotowywanych projektów Wnioskodawca będzie bowiem dokonywał zarówno wydatków i zakupów związanych z działalnością statutową zwolnioną z podatku VAT, a polegającą na doskonaleniu zawodowym nauczycieli, jak i będzie dokonywał wydatków związanych z działalnością uboczną - podlegającą takiemu podatkowi (działalność Centrum Edukacyjnego). W takiej sytuacji, biorąc pod uwagę konieczność jednoznacznego określenia kwalifikowalności VAT-u, powstaje pytanie czy Wnioskodawca może, w oparciu o art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, odliczyć całość poniesionego przez niego VAT-u, czyli także związanego z działalnością statutową, od podatku należnego wynikającego z działalności objętej podatkiem (działalności związanej z Centrum Edukacyjnym) i uznać, że cały poniesiony przez niego VAT jest wobec tego niekwalifikowany, czy też nie może tego uczynić.

Podobne pytanie powstaje na tle innego przygotowywanego projektu, wedle którego wydatki Wnioskodawcy będą wiązać się wyłącznie z jego działalnością statutową czyli zwolnioną z podatku VAT. Wnioskodawcę interesuje czy w takiej sytuacji może odliczyć zapłacony i naliczony VAT od podatku należnego wynikającego z działalności objętej podatkiem, z którą projekt nie będzie się wiązał i tym samym uznać, iż VAT jest niekwalifikowany, czy też nie może tego uczynić i stwierdzić, że VAT jest wydatkiem kwalifikowanym, albowiem nie można go odliczyć od podatku należnego.

Należy w tym miejscu ponownie podkreślić, iż Wnioskodawca nie ma możliwości określenia, iż VAT będzie w części kwalifikowany, a w części nie będzie. W obecnej chwili podatek VAT ponoszony przez Wnioskodawcę, a związany z jego działalnością statutową, która jest zwolniona z tego podatku, nie podlega odliczeniu. Odliczeniu podlega wyłącznie naliczony podatek VAT wiążący się z działalnością Wnioskodawcy, która jest opodatkowana tym podatkiem.

Wnioskodawca zaznaczył, że jest zainteresowany uzyskaniem hipotetycznej interpretacji dotyczącej zdarzenia przyszłego i nie jest to zdarzenie przypisane do konkretnego projektu.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy jest możliwym odliczenie w całości podatku VAT naliczonego w związku z wydatkami poniesionymi na realizację projektu finansowanego ze środków funduszy europejskich, które to wydatki związane będą częściowo z działalnością statutową pytającego zwolnioną z podatku od towarów i usług, a częściowo z działalnością objętą tym podatkiem, bądź też tylko z działalnością zwolnioną, od podatku należnego obliczonego z części działalności podlegającej takiemu podatkowi.

Zdaniem Wnioskodawcy, w tak zaistniałym stanie faktycznym (wydatki związane z działalnością zwolnioną z podatku od towarów i usług i opodatkowaną tym podatkiem), nie będzie możliwości odliczenia podatku naliczonego przy wydatkach dokonywanych na potrzeby działalności statutowej (zwolnionej od tego podatku) od podatku należnego pobranego przez Wnioskodawcę w ramach tej części działalności, która jest opodatkowana podatkiem VAT.

Odliczenie bowiem, zgodnie z treścią art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług, może dotyczyć tylko tego podatku VAT, który został naliczony przy dokonywaniu wydatków na towary i usługi, które sa wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. W konsekwencji Wnioskodawca będzie zobowiązany do uznania, iż cały naliczony podatek VAT (od obydwu rodzajów działalności) jest niekwalifikowany, co spowoduje, iż jego część będzie do pokrycia z własnych środków.

Wnioskodawca nie będzie mógł również dokonać, biorąc pod uwagę powyższą regulację, odliczenia podatku naliczonego związanego wyłącznie z działalnością statutową (zwolnioną z podatku) od podatku należnego związanego z działalnością opodatkowaną. Wówczas jednakże cały naliczony w ten sposób VAT może zostać uznany za kwalifikowany, albowiem nie będzie podlegał w całości odliczeniu.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za nieprawidłowe.

Stosownie do art. 86 ust. 1 i 2 pkt 1 lit. a) ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124. Kwotę podatku naliczonego stanowi, z zastrzeżeniem ust. 3-7, suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Z powyższych przepisów wynika zatem, iż prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest bezpośredni i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.

Ustawodawca stworzył podatnikom prawo do odliczenia podatku naliczonego w określonych terminach, pod warunkiem spełnienia przez nich zarówno tzw. przesłanek pozytywnych, m.in. tego, że zakupy towarów i usług będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy.

Jak wynika ze złożonego wniosku, Wnioskodawca jest wojewódzką samorządową jednostką organizacyjną, której celem statutowym jest dokształcanie i doskonalenie zawodowe nauczycieli. W tym zakresie działalność Wnioskodawcy jest zwolniona z opodatkowania podatkiem od towarów i usług. Jednocześnie w ramach Wnioskodawcy, jako jego odrębna część działalności, funkcjonuje Centrum Edukacyjne zajmujące się świadczeniem różnego rodzaju usług, w tym hotelarsko-gastronomicznych. W tej części działalności Wnioskodawca jest podatnikiem podatku od towarów i usług.

W ostatnim czasie Wnioskodawca podjął próby przygotowania projektów związanych z wykorzystaniem środków pochodzących z funduszy europejskich. W ramach przygotowywanych projektów będzie dokonywał wydatków i zakupów związanych zarówno z działalnością statutową zwolnioną z podatku VAT, a polegającą na doskonaleniu zawodowym nauczycieli, jak i będzie dokonywał wydatków związanych z działalnością uboczną - podlegającą takiemu podatkowi.

W sytuacji, gdy podatnik w ramach prowadzonej działalności gospodarczej wykonuje zarówno czynności, w związku z którymi przysługuje prawo do odliczenia, jak również czynności, w związku z którymi takie odliczenie nie przysługuje, zastosowanie znajduje przepis art. 90 ustawy o VAT. W myśl tego przepisu w stosunku do towarów i usług, które są wykorzystywane przez podatnika do wykonywania czynności, w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, jak i czynności, w związku z którymi takie prawo nie przysługuje, podatnik jest obowiązany do odrębnego określenia kwot podatku naliczonego związanych z czynnościami, w stosunku do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego. Jeżeli nie jest możliwe wyodrębnienie całości lub części kwot, o których mowa w ust. 1, to stosownie do przepisu art. 90 ust. 2 podatnik może pomniejszyć kwotę podatku należnego o taką część kwoty podatku naliczonego, którą można proporcjonalnie przypisać czynnościom, w stosunku do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, z zastrzeżeniem ust. 10. Proporcję, o której mowa w ust. 2, ustala się jako udział rocznego obrotu z tytułu czynności, w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, w całkowitym obrocie uzyskanym z tytułu czynności, w związku z którymi podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, oraz czynności, w związku z którymi podatnikowi nie przysługuje takie prawo (art. 90 ust. 3 ustawy).

Zgodnie z przepisami art. 90 ust. 4-6 ustawy o VAT, proporcję, o której mowa w ust. 3, określa się procentowo w stosunku rocznym na podstawie obrotu osiągniętego w roku poprzedzającym rok podatkowy, w odniesieniu do którego jest ustalana proporcja. Proporcję tę zaokrągla się w górę do najbliższej liczby całkowitej. Do obrotu, o którym mowa w ust. 3, nie wlicza się obrotu uzyskanego z dostawy towarów, o których mowa w art. 87 ust. 3, używanych przez podatnika na potrzeby jego działalności. Do obrotu, o którym mowa w ust. 3, nie wlicza się obrotu uzyskanego z tytułu transakcji dotyczących nieruchomości lub usług wymienionych w załączniku nr 4 do ustawy w poz. 3, w zakresie, w jakim czynności te są dokonywane sporadycznie.

Na podstawie art. 90 ust. 8, podatnicy, którzy w poprzednim roku podatkowym nie osiągnęli obrotu, o którym mowa w ust. 3, lub u których obrót ten w poprzednim roku podatkowym był niższy niż 30.000 zł, do obliczenia kwoty podatku naliczonego podlegającej odliczeniu od kwoty podatku należnego przyjmują proporcję wyliczoną szacunkowo, według prognozy uzgodnionej z naczelnikiem urzędu skarbowego, w formie protokołu. Przepis ust. 8 stosuje się również, gdy podatnik uzna, że w odniesieniu do niego kwota obrotu, o której mowa w tym przepisie, byłaby niereprezentatywna (art. 90 ust. 9 ustawy).

W myśl art. 90 ust. 10, w przypadku gdy proporcja określona zgodnie z ust. 2-8 przekroczyła 98% - podatnik ma prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o całą kwotę podatku naliczonego, o której mowa w ust. 2; w przypadku gdy nie przekroczyła 2% - podatnik nie ma prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, o której mowa w ust. 2 ww. artykułu.

Jak wynika z konstrukcji cytowanych wyżej przepisów, obowiązkiem podatnika w pierwszej kolejności jest przypisanie konkretnych wydatków do określonych rodzajów sprzedaży, z którymi wydatki te są związane. Natomiast zasada proporcjonalnego odliczania podatku ma zastosowanie do tej kategorii zakupów, których nie da się jednoznacznie przypisać do konkretnego rodzaju sprzedaży, czyli jako "zakupy związane ze sprzedażą opodatkowaną i zwolnioną".

W świetle powyższego Wnioskodawca będzie miał prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od zakupów towarów i usług związanych z realizacją planowanego projektu w takiej części, w jakiej będą one służyły czynnościom opodatkowanym podatkiem od towarów i usług, ustalonej w na podstawie art. 90 ustawy o VAT.

Zatem stanowisko Wnioskodawcy w tym zakresie należało uznać za nieprawidłowe.

W sytuacji natomiast, gdy wydatki Wnioskodawcy będą wiązać się wyłącznie z jego działalnością zwolnioną z podatku VAT, współfinansowany z funduszy europejskich projekt nie będzie wykorzystywany do wykonywania czynności opodatkowanych, ponieważ będzie bezpośrednio związany z działalnością Wnioskodawcy polegającą na dokształcaniu i doskonaleniu zawodowym nauczycieli, które to czynności - jak wskazuje Wnioskodawca - są zwolnione z opodatkowania podatkiem od towarów i usług.

Zatem z uwagi na z fakt, iż nabywane towary i usługi związane z realizacją planowanego projektu, nie będą związane z wykonywaniem działalności opodatkowanej podatkiem VAT, należy stwierdzić, iż Wnioskodawcy nie będzie w tym zakresie przysługiwało prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony wynikający z faktur VAT dokumentujących nabycie towarów i usług związanych z realizacją tego projektu.

W tym zakresie stanowisko Wnioskodawcy należy uznać za prawidłowe.

Jednakże dokonując całościowej oceny stanowiska Wnioskodawcy w odniesieniu do całego zdarzenia przyszłego, należało uznać je za nieprawidłowe.

Końcowo należy zauważyć, że organy podatkowe nie są kompetentne do rozstrzygania wątpliwości podatników odnośnie możliwości zaliczania wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowanych. Pojęcie to należy rozumieć zgodnie z przepisami regulującymi zasady korzystania ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej. Zasady i przepisy podatkowe przywołane w powyższym uzasadnieniu mogą być jedynie pomocne przy dokonywaniu kwalifikacji, czy podatek VAT od zakupów objętych refundacją ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach realizacji zadania będącego przedmiotem niniejszego wniosku może być zaliczony do kosztów kwalifikowanych.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Dodatkowo podkreślenia wymaga, iż interpretacja indywidualna rozstrzyga tylko w kwestii wyczerpująco przedstawionego we wniosku zdarzenia przyszłego i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji. Zgodnie z art. 14b § 3 ww. ustawy - Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zdarzenia przyszłego.

Zaznaczyć zatem należy, że niniejsza interpretacja indywidualna traci swoją ważność w przypadku zmiany któregokolwiek z elementów przedstawionego we wniosku zdarzenia przyszłego lub stanu prawnego.

Ponadto należy zaznaczyć, że niniejsza interpretacja nie dotyczy prawidłowości opodatkowania czy zwolnienia z opodatkowania wykonywanych przez Wnioskodawcę czynności, jak również nie dotyczy konkretnego projektu, bowiem Wnioskodawca nie wskazał o jakie projekty chodzi i jakie zakupy zostaną dokonane w związku z ich realizacją. Zatem niniejsza interpretacja została wydana w odniesieniu do ogólnego, hipotetycznego zdarzenia przyszłego.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl