IBPP1/443-917/11/AL

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 31 sierpnia 2011 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP1/443-917/11/AL

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 26 maja 2011 r., (data wpływu 31 maja 2011 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie dokumentowania fakturą VAT sprzedaży znaczków pocztowych z wykazanym na niej zwolnieniem od podatku - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 31 maja 2011 r. wpłynął do tutejszego organu wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie dokumentowania fakturą VAT sprzedaży znaczków pocztowych z wykazanym na niej zwolnieniem od podatku.

W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny:

Wnioskodawca prowadzi działalność w zakresie zarządzania nieruchomościami wykonywane za zlecenie. Wszystkie obsługiwane przez Spółkę nieruchomości to Wspólnoty Mieszkaniowe. Spółka administruje Wspólnotami Mieszkaniowymi zgodnie z ustawą o własności lokali z dnia 24 czerwca 1994 r. (Dz. U. z 2000 r. Nr 80, poz. 903 z późn. zm.).

Obowiązki Spółki w zakresie administrowania Wspólnotami Mieszkaniowymi zawarte są w umowach. Do obowiązków Spółki w zakresie administrowania Wspólnotami Mieszkaniowymi należy m.in.: windykacja należności, wysyłanie powiadomień o wysokości opłat, powiadomień o dokonanych rozliczeń za media, oraz innych dokumentów niezbędnych do rzetelnej obsługi finansowo-księgowej, administracyjnej i technicznej Wspólnot Mieszkaniowych.

W trakcie wykonywania tych czynności Spółka zakupuje znaczki pocztowe, które są naklejane na korespondencji wysyłanej w imieniu Wspólnot Mieszkaniowych. Spółka obciąża Wspólnoty Mieszkaniowe wartością naklejonych znaczków pocztowych na podstawie prowadzonej ewidencji.

Sprzedawcą nabywanych znaczków PKWiU 64.11 jest Poczta Polska a finalnym odbiorcą, Wspólnoty Mieszkaniowe. Refaktury zakupionych przez Spółkę znaczków pocztowych wystawiane są okresowo z zastosowaniem tej samej stawki podatku VAT co na fakturze pierwotnej. Zakup znaczków pocztowych dokonywany jest w celu ich sprzedaży na rzecz klientów (Wspólnot Mieszkaniowych) a właściwie w imieniu klientów i dla ich potrzeb a nie dla zysku Spółki. Należność za zakupione i wykorzystane znaczki pocztowe jest pobierana niezależnie od wynagrodzenia za świadczone usługi administrowania.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

Czy refakturując na Wspólnoty Mieszkaniowe zakupione znaczki pocztowe za cenę równą ich wartości nominalnej, Spółka na postawie art. 43 ust. 1 poz. 4 powinna zastosować zwolnienie z VAT czy też stawkę podstawową 22%.

Zdaniem Wnioskodawcy w opinii Spółki właściwym dokumentem dotyczącym powyższych transakcji jest faktura VAT gdzie wykazywana zostaje sprzedaż ze stawką zwolnioną.

Artykuł 43 ust. 1 pkt 4 ustawy wskazuje, iż dostawa znaczków pocztowych, znaków skarbowych i innych tego typu korzysta ze zwolnienia o ile jest dokonywana po cenie równej wartości nominalnej. Zwolnienie to zdaniem Spółki ma zastosowanie przy refakturowaniu zakupionych znaków opłaty pocztowej, gdyż Spółka nabywa znaki opłaty pocztowej niejako w imieniu na rzecz Wspólnot Mieszkaniowych nie zmieniając ich ceny oraz charakteru.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z przepisem art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, opodatkowaniu ww. podatkiem podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 7 ust. 1 ustawy o VAT, przez dostawę towarów, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

Na mocy art. 2 pkt 6 ww. ustawy, w brzmieniu obowiązującym od dnia 1 stycznia 2011 r., przez towary rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

Stosownie do postanowień art. 8 ust. 1 ustawy o VAT przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:

1.

przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;

2.

zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;

3.

świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.

Na podstawie art. 41 ust. 1 ustawy o VAT, stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Jednakże na mocy art. 146a pkt 1 ustawy o VAT, w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2013 r., z zastrzeżeniem art. 146f, stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%.

Zwrócić należy uwagę, że zarówno w samej ustawie o VAT, jak też w przepisach wykonawczych do niej, ustawodawca przewidział opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi lub zwolnienie od podatku. Podkreślenia wymaga fakt, iż jako odstępstwo od zasady powszechności i równości opodatkowania, zastosowanie obniżonej stawki podatku lub zwolnienia od podatku od towarów i usług możliwe jest jedynie w przypadku wykonywania czynności ściśle określonych w ww. ustawie oraz w przepisach wykonawczych wydanych na podstawie jej upoważnienia.

Na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 4 ustawy o VAT, zwalnia się od podatku dostawę za cenę równą wartości nominalnej znaczków pocztowych, znaków skarbowych i innych znaków tego typu.

Na podstawie art. 106 ust. 1 ustawy o VAT podatnicy, o których mowa w art. 15, są obowiązani wystawić fakturę stwierdzającą w szczególności dokonanie sprzedaży, datę dokonania sprzedaży, cenę jednostkową bez podatku, podstawę opodatkowania, stawkę i kwotę podatku, kwotę należności oraz dane dotyczące podatnika i nabywcy, z zastrzeżeniem ust. 1a, 2, 4 i 5 oraz art. 119 ust. 10 i art. 120 ust. 16.

W myśl § 4 ust. 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia z dnia 28 marca 2011 r.

w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 68, poz. 360) zarejestrowani podatnicy jako podatnicy VAT czynni, posiadający numer identyfikacji podatkowej, wystawiają faktury oznaczone wyrazami "FAKTURA VAT".

Natomiast stosownie do postanowień § 5 ust. 1 ww. rozporządzenia w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom (...) faktura stwierdzająca dokonanie sprzedaży powinna zawierać co najmniej:

1.

imiona i nazwiska lub nazwy bądź nazwy skrócone sprzedawcy i nabywcy oraz ich adresy;

2.

numery identyfikacji podatkowej sprzedawcy i nabywcy, z zastrzeżeniem ust. 10 i 11;

3.

numer kolejny faktury oznaczonej jako "FAKTURA VAT";

4.

dzień, miesiąc i rok wystawienia faktury, a w przypadku, gdy data ta różni się od daty sprzedaży, również datę sprzedaży; w przypadku sprzedaży o charakterze ciągłym podatnik może podać na fakturze miesiąc i rok dokonania sprzedaży, pod warunkiem podania daty wystawienia faktury;

5.

nazwę (rodzaj) towaru lub usługi;

6.

miarę i ilość sprzedanych towarów lub zakres wykonanych usług;

7.

cenę jednostkową towaru lub usługi bez kwoty podatku (cenę jednostkową netto);

8.

wartość towarów lub wykonanych usług, których dotyczy sprzedaż, bez kwoty podatku (wartość sprzedaży netto);

9.

stawki podatku;

10.

sumę wartości sprzedaży netto towarów lub wykonanych usług z podziałem na poszczególne stawki podatku i zwolnionych od podatku oraz niepodlegających opodatkowaniu;

11.

kwotę podatku od sumy wartości sprzedaży netto towarów (usług), z podziałem na kwoty dotyczące poszczególnych stawek podatku;

12.

kwotę należności ogółem wraz z należnym podatkiem.

Z przedmiotowego wniosku wynika, że Wnioskodawca prowadzi działalność w zakresie zarządzania nieruchomościami wykonywane za zlecenie. Wszystkie obsługiwane przez Wnioskodawcę nieruchomości to Wspólnoty Mieszkaniowe. Spółka administruje Wspólnotami Mieszkaniowymi zgodnie z ustawą o własności lokali z dnia 24 czerwca 1994 r. (Dz. U. z 2000 r. Nr 80, poz. 903 z późn. zm.).

Obowiązki Wnioskodawcy w zakresie administrowania Wspólnotami Mieszkaniowymi zawarte są w umowach. Do obowiązków Wnioskodawcy w zakresie administrowania Wspólnotami Mieszkaniowymi należy m.in.: windykacja należności, wysyłanie powiadomień o wysokości opłat, powiadomień o dokonanych rozliczeń za media, oraz innych dokumentów niezbędnych do rzetelnej obsługi finansowo-księgowej, administracyjnej i technicznej Wspólnot Mieszkaniowych.

W trakcie wykonywania tych czynności Spółka zakupuje znaczki pocztowe, które są naklejane na korespondencji wysyłanej w imieniu Wspólnot Mieszkaniowych. Spółka obciąża Wspólnoty Mieszkaniowe wartością naklejonych znaczków pocztowych na podstawie prowadzonej ewidencji.

Sprzedawcą nabywanych znaczków jest Poczta Polska a finalnym odbiorcą, Wspólnoty Mieszkaniowe. Refaktury zakupionych przez Spółkę znaczków pocztowych wystawiane są okresowo z zastosowaniem tej samej stawki podatku VAT co na fakturze pierwotnej. Zakup znaczków pocztowych dokonywany jest w celu ich sprzedaży na rzecz klientów (Wspólnot Mieszkaniowych) a właściwie w imieniu klientów i dla ich potrzeb a nie dla zysku Spółki. Należność za zakupione i wykorzystane znaczki pocztowe jest pobierana niezależnie od wynagrodzenia za świadczone usługi administrowania.

Mając na uwadze przedstawiony stan faktyczny sprawy oraz powołane przepisy należy stwierdzić, że dokonywana przez Wnioskodawcę dostawa za cenę równą wartości nominalnej znaczków pocztowych korzysta ze zwolnienia od podatku od towarów i usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 4 ww. ustawy o VAT.

W świetle powyższego jeżeli Wnioskodawca jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług winien dostawę przedmiotowych znaczków pocztowych udokumentować fakturami VAT z wykazanym zwolnieniem od podatku.

Jednocześnie należy podkreślić, iż ani w ustawie o podatku od towarów i usług ani w przepisach wykonawczych do niej nie funkcjonuje pojęcie "refakturowania". Zatem Wnioskodawca dokonuje sprzedaży znaczków opłaty pocztowej Wspólnotom Mieszkaniowym i winien powyższą sprzedaż udokumentować fakturą VAT.

Wobec powyższego stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Interpretacja traci ważność w przypadku zmiany któregokolwiek z elementów przedstawionego stanu faktycznego, lub zmiany stanu prawnego.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem.

Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl