IBPP1/443-917/08/AL

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 5 sierpnia 2008 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP1/443-917/08/AL

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Gminy A. przedstawione we wniosku z dnia 16 czerwca 2008 r. (data wpływu 25 czerwca 2008 r.), uzupełnione pismem z dnia 30 lipca 2008 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia w całości lub w części podatku od towarów i usług w związku z realizacją zadania pn.: "Samochód - Naszą potrzebą i radością" - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 25 czerwca 2008 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia w całości lub w części podatku od towarów i usług w związku z realizacją zadania pn.: "Samochód - Naszą potrzebą i radością".

Wniosek uzupełniono pismem z dnia 30 lipca 2008 r.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Gmina jest czynnym podatnikiem podatku VAT. W ramach zadania pn.: "Samochód - naszą potrzebą i radością" ma zamiar dokonać zakupu samochodu w celu:

* zapewnienia osobom niepełnosprawnym i ich rodzinom poczucia bezpieczeństwa w zakresie możliwości codziennego korzystania z zajęć organizowanych w placówce,

* zwiększenia dostępu do dóbr i usług kulturalnych, rekreacyjno-sportowych, turystycznych (aktywne spędzenie czasu, udział w licznych imprezach integracyjnych, turniejach sportowych, świętach gminnych, powiatowych, prezentacji swojego dorobku artystycznego na forum społecznym, na różnego rodzaju wystawach),

* zapewnienia stałego dostępu do usług medyczno-rehabilitacyjnych,

* zapewnienia pełnego komfortu jazdy.

Powyższe zadanie wynika z zadań własnych określonych w art. 7 ust. 1 pkt 6 i 15 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591 z późn. zm.) oraz z art. 20 i 22 ustawy z dnia 12 marca 2004 r. o pomocy społecznej (Dz. U. Nr 64, poz. 593 z późn. zm.) - zadanie zlecone z zakresu administracji rządowej w zakresie prowadzenia ośrodków wsparcia.

Zadanie to będzie realizowane przy współfinansowaniu ze środków PFRON w ramach "Programu Wyrównywania różnic między regionami".

Zakupiony przez Gminę pojazd nie będzie wykorzystywany do czynności opodatkowanej, nie będzie podlegał odliczeniu podatek VAT związany z tym zakupem bowiem ww. zadanie nie będzie związane z czynnością opodatkowaną.

Samochód będzie nadal własnością Gminy jednakże zostanie przekazany, nieodpłatnie na podstawie umowy użyczenia oraz protokołu zdawczo-odbiorczego, do dysponowania przez Dom Samopomocy.

Dom Samopomocy funkcjonuje od listopada 2006 r. jako samodzielna jednostka organizacyjna Gminy. Jest ośrodkiem wsparcia dla osób z zaburzeniami psychicznymi, niewymagającymi leczenia szpitalnego, zapewniającym im dzienny pobyt. Ośrodek liczy 26 osób: w tym z terenu: Gminy A. - 21 osób, Gminy B. - 4 osoby, Gminy C. - 1 osoba.Działalność Domu Samopomocy nie podlega podatkowi VAT.

Usługi transportowe dla osób niepełnosprawnych będą świadczone bezpłatnie.

W związku z opisanym zdarzeniem przyszłym zadano następujące pytanie:

Czy Gmina będzie miała możliwość odliczenia podatku VAT w całości lub w części w ramach realizowanego zadania "Samochód - Naszą potrzebą radością" dofinansowanego ze środków Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych w ramach "Programu wyrównywania różnic między regionami".

Zdaniem Wnioskodawcy w związku z realizacją zadania "Samochód - naszą potrzebą i radością" nie będzie przysługiwało Gminie odliczenie naliczonego podatku VAT.

Samochód zostanie przekazany nieodpłatnie, a świadczenie usług transportowych będzie również bezpłatne.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Stosownie do art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Jak wynika z powyższego przepisu prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wyłącznie podatnikom podatku od towarów i usług, w sytuacji gdy towary i usługi, z których nabyciem wiąże się podatek naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

Aby zatem podatnik mógł obniżyć kwotę podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z dokonanych inwestycji, inwestycje te muszą być związane z wykonywaniem czynności opodatkowanych, przy czym związek ten winien mieć charakter bezpośredni.

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.

W myśl art. 15 ust. 6 ww. ustawy o VAT, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Zgodnie z przepisem § 8 ust. 1 pkt 13 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 97, poz. 970 z późn. zm.) zwalnia się od podatku czynności związane z wykonywaniem zadań publicznych nałożonych odrębnymi przepisami, wykonywane w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność przez jednostki samorządu terytorialnego, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

W myśl art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (tekst jedn. Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591 z późn. zm.) gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność.

Natomiast zgodnie z art. 6 ust. 1 ww. ustawy do zakresu działania gminy należą wszelkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, nie zastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów.

Do zadań własnych gminy - na podstawie art. 7 ust. 1 pkt 6 i 15 ww. ustawy o samorządzie gminnym - należy zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty w szczególności zadania własne obejmują sprawy pomocy społecznej, w tym ośrodków i zakładów opiekuńczych, oraz utrzymania gminnych obiektów i urządzeń użyteczności publicznej oraz obiektów administracyjnych.

Stosownie do postanowień art. 20 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 12 marca 2004 r. o pomocy społecznej (Dz. U. Nr 64, poz. 593 z późn. zm.) do zadań z zakresu administracji rządowej realizowanych przez powiat należy prowadzenie i rozwój infrastruktury ośrodków wsparcia dla osób z zaburzeniami psychicznymi.

Z przedstawionego zdarzenia przyszłego wynika, iż Gmina w ramach swoich zadań własnych dotyczących zaspokajania zbiorowych potrzeb wspólnoty zamierza zakupić samochód. Zakupiony pojazd nie będzie wykorzystywany przez Gminę do czynności opodatkowanych, zatem nie będzie podlegał odliczeniu podatek VAT związany z tym zakupem.

W związku z powyższym stwierdzić należy, że wydatek jaki poniesie Wnioskodawca w związku z zakupem samochodu, realizowanym w ramach zadania pn.: "Samochód - naszą potrzebą i radością" nie będzie służył czynnościom opodatkowanym gdyż realizacja projektu związana jest w wykonywaniem przez Gminę zadań publicznych własnych i zleconych.

Tym samym Wnioskodawcy nie będzie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktury VAT dokumentującej nabycie samochodu w ramach przedmiotowego zadania.

Ponadto z treści wniosku wynika, iż zakupiony samochód będzie własnością Gminy jednakże zostanie przekazany, nieodpłatnie na podstawie umowy użyczenia oraz protokołu zdawczo-odbiorczego, do dysponowania przez Dom Samopomocy. Działalność Domu Samopomocy nie podlega podatkowi VAT. Usługi transportowe dla osób niepełnosprawnych będą świadczone bezpłatnie.

W świetle regulacji Kodeksu cywilnego (art. 710-719), przez umowę użyczenia użyczający zobowiązuje się zezwolić biorącemu, przez czas oznaczony lub nieoznaczony, na bezpłatne używanie oddanej mu w tym celu rzeczy. Umowa użyczenia nie przenosi własności rzeczy.

Powyższe oznacza, że oddanie do bezpłatnego używania na podstawie umowy użyczenia jest nieodpłatnym świadczeniem usług.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 8 ust. 1 cyt. ustawy o VAT przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7.

Natomiast stosownie do postanowień art. 8 ust. 2 ustawy o VAT za odpłatne świadczenie usług uznaje się także nieodpłatne świadczenie usług niebędące dostawą towarów na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia, oraz wszelkie inne nieodpłatne świadczenie usług, jeżeli nie są one związane z prowadzeniem przedsiębiorstwa, a podatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy nabyciu towarów i usług związanych z tymi usługami, w całości lub w części.

Z powyższego wynika, że aby nieodpłatne świadczenie usług było objęte opodatkowaniem podatkiem VAT muszą być spełnione łącznie dwa warunki. Po pierwsze ustawa wyraźnie wskazuje, że nie ma podstaw do opodatkowania usług świadczonych wprawdzie nieodpłatnie, lecz w związku z prowadzonym przez podatnika przedsiębiorstwem. Drugim warunkiem objęcia nieodpłatnych usług podatkiem VAT jest istnienie prawa podatnika do odliczenia całości lub części podatku naliczonego związanego ze świadczonymi usługami. Przez usługi niezwiązane z prowadzeniem przedsiębiorstwa należy uznać wszelkie usługi, których świadczenie odbyło się bez związku z potrzebami prowadzonej działalności.

Biorąc pod uwagę fakt, iż opisane we wniosku nieodpłatne świadczenie usług (nieodpłatne użyczenie samochodu) Domowi Samopomocy odbyło się w związku z prowadzoną przez Gminę działalnością (wykonywanie zadań publicznych własnych i zleconych), brak podstaw do traktowania tego nieodpłatnego użyczenia jako odpłatnego świadczenia usług. Tym samym czynność ta jako nieodpłatne świadczenie usług nie podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Zatem w myśl powyższych przepisów zakupiony samochód związany z realizacją zadania pn.: "Samochód - Naszą potrzebą i radością" nie będzie służył czynnościom opodatkowanym, ponieważ Gmina jako jednostka samorządu terytorialnego wykonuje zadania publiczne nałożone odrębnymi przepisami. Natomiast użyczenie majątku - samochodu nabytego w ramach zadania nie podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, z uwagi na nieodpłatność tej czynności oraz fakt, iż nie ma w tym przypadku zastosowania art. 8 ust. 2 ustawy - nieodpłatne użyczenie samochodu odbędzie się w związku z prowadzoną przez Gminę działalnością (wykonywanie zadań publicznych).

Tym samym Gminie nie będzie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, zawartego w cenie samochodu, nabytego w ramach zadania pn.: "Samochód - Naszą potrzebą i radością."

W związku z powyższym stanowisko Wnioskodawcy uznać należy za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl