IBPP1/443-914/08/AZb

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 24 lipca 2008 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP1/443-914/08/AZb

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Gminy B., przedstawione we wniosku z dnia 12 czerwca 2008 r. (data wpływu 24 czerwca 2008 r.), uzupełnionym pismem z dnia 18 lipca 2008 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odliczenia podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących nabycie towarów i usług w związku z realizacją projektu pod nazwą "Nowe kwalifikacje - nowa praca. Kursy szkoleniowe dla mieszkańców B." dofinansowanego ze środków unijnych - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 24 czerwca 2008 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odliczenia podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących nabycie towarów i usług w związku z realizacją projektu pod nazwą "Nowe kwalifikacje - nowa praca. Kursy szkoleniowe dla mieszkańców B." dofinansowanego ze środków unijnych. Wniosek został uzupełniony pismem z dnia 18 lipca 2008 r.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Gmina B. jako jednostka samorządu terytorialnego w ramach zadań własnych otrzymała środki ze Zintegrowanego Programu Operacyjnego Rozwoju Regionalnego na realizację projektu pn. "Nowe kwalifikacje - nowa praca. Kursy szkoleniowe dla mieszkańców B.", realizowanego w ramach Priorytetu 2 - Wzmocnienie rozwoju zasobów ludzkich w regionach, Działania 2.3 Reorientacja zawodowa osób odchodzących z rolnictwa. Beneficjenci ostateczni tego projektu uzyskują nieodpłatnie kwalifikacje prawa jazdy kat. C i C+E. Gmina z tego tytułu nie osiąga żadnych dochodów.

W związku z realizacją ww. projektu współfinansowanego ze środków unijnych Gmina poniosła wydatki bieżące m.in. na:

* zakup zestawu komputerowego wraz z oprogramowaniem (po zakończeniu projektu pozostał on własnością Gminy i nie służy wykonywaniu czynności opodatkowanych podatkiem VAT),

* zakup materiałów biurowych i promocyjnych,

* usługę przeprowadzenia szkolenia w zakresie prawa jazdy kat. C i C+E,

* przeprowadzenie badań lekarskich Beneficjentów Ostatecznych.

Wszystkie poniesione wydatki związane z realizacją ww. projektu zostały udokumentowane fakturami VAT i nie służyły wykonywaniu czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

Gmina jest zarejestrowana jako czynny podatnik podatku VAT od dnia 23 kwietnia 2004 r. Gmina wykonuje czynności opodatkowane podatkiem od towarów i usług z tytułu sprzedaży dzierżawy i najmu mienia komunalnego, z tego tytułu występuje podatek VAT, który przekazuje na rachunek właściwego urzędu skarbowego.

Gmina realizowała ww. projekt w ramach zadań własnych wynikających z art. 7 ust. 1 pkt 8 ustawy o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591 z późn. zm.).

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy w związku z realizacją przedstawionego projektu Gminie będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego wynikającego z faktur VAT związanych z tym projektem.

Zdaniem Wnioskodawcy, wykonane zadanie polegające na organizacji kursów szkoleniowych prawa jazdy kat. C i C+E dla mieszkańców B. nie jest związane z czynnościami opodatkowanymi podatkiem VAT, dlatego też nie jest możliwe skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego ze względu na brak sprzedaży usług opodatkowanych.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

W myśl postanowień art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, w zakresie, w jakim towary są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest bezpośredni i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.

Zgodnie z § 8 ust. 1 pkt 13 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 97, poz. 970 z późn. zm.) zwalnia się od podatku czynności związane z wykonywaniem zadań publicznych nałożonych odrębnymi przepisami, wykonywane w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność przez jednostki samorządu terytorialnego, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

W myśl art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (tekst jedn. Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591 z późn. zm.) gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Natomiast zgodnie z art. 6 ust. 1 ww. ustawy do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów.

Do zadań własnych gminy należy zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty. W szczególności zadania własne obejmują sprawy m.in. edukacji publicznej (art. 7 ust. 1 pkt 8 cyt. ustawy o samorządzie gminnym).

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, iż Gmina w ramach swoich zadań realizowała projekt pod nazwą "Nowe kwalifikacje - nowa praca. Kursy szkoleniowe dla mieszkańców B." dofinansowany ze środków unijnych. Zakupiony w ramach projektu zestaw komputerowy wraz z oprogramowaniem po zakończeniu projektu pozostał własnością Gminy. Wszystkie poniesione wydatki związane z realizacją ww. projektu zostały udokumentowane fakturami VAT i nie służyły wykonywaniu czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. Beneficjenci ostateczni ww. projektu uzyskują nieodpłatnie kwalifikacje prawa jazdy kat. C i C+E. Gmina z tego tytułu nie osiąga żadnych dochodów.

Zatem w myśl powyższych przepisów nabywane towary i usługi, związane z realizacją ww. projektu nie służą czynnościom opodatkowanym, ponieważ Gmina jako jednostka samorządu terytorialnego korzysta ze zwolnienia w zakresie czynności związanych z wykonywaniem zadań publicznych nałożonych odrębnymi przepisami.

Tym samym Wnioskodawcy nie przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur VAT dokumentujących nabycie towarów i usług związanych z realizacją projektu pod nazwą "Nowe kwalifikacje - nowa praca. Kursy szkoleniowe dla mieszkańców B.".

Wobec powyższego stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl