IBPP1/443-907/13/DK

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 9 stycznia 2014 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP1/443-907/13/DK

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) - Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działający w imieniu Ministra Finansów, stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z 25 września 2013 r. (data wpływu 27 września 2013 r.), uzupełnionym pismem z 27 grudnia 2013 r. (data wpływu 31 grudnia 2013 r.) o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie:

1.

opodatkowania otrzymanego wkładu własnego,

2.

prawa do odliczenia podatku od zakupów towarów i usług w związku z realizacją usług szkolenia.

- jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 27 września 2013 r. do tut. organu wpłynął ww. wniosek o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie:

1.

opodatkowania otrzymanego wkładu własnego,

2.

prawa do odliczenia podatku od zakupów towarów i usług w związku z realizacją usług szkolenia.

Ww. wniosek został uzupełniony pismem z 27 grudnia 2013 r. (data wpływu 31 grudnia 2013 r.), będącym odpowiedzią na wezwanie tut. organu z 17 grudnia 2013 r. znak: IBPP1/443-907/13/DK.

W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny:

Spółka G. jest zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług, od lutego 2003 r.

Od kilkunastu lat Wnioskodawca realizuje szkolenia otwarte i zamknięte zawodowe z tematyki sprzedażowej i zarządczej w komercji jak również w ramach projektów dofinansowanych ze środków unijnych. Obecnie Wnioskodawca realizuje projekt dofinansowany ze środków unijnych pt...., w którym występuje wkład własny wnoszony przez przedsiębiorstwa zgłaszające swoich pracowników na szkolenia, a procent dofinansowania do szkoleń w projekcie wynosi od 70% do 80% w zależności od wielkości przedsiębiorstwa mikro, małe i średnie. Szkolenia realizowane w projekcie są to usługi w zakresie kształcenia zawodowego świadczone na warunkach określonych w art. 132 ust. 1 lit. i dyrektywy 2006/112/WE, art. 44 Rozporządzenie wykonawcze Rady UE nr 282/2011 z dnia 15 marca 2011 r. ustanawiające środki wykonawcze do dyrektywy 2006/11/WE w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. Urz. U.E.L z 2011 r. Nr 77 poz. 1) i dotyczą podniesienia kwalifikacji zawodowych osób na poszczególnych stanowiskach pracy w zakresie podanej poniżej tematyki.

Tematyka realizowanych szkoleń w ramach wymienionego projektu:

1. Techniki sprzedaży i obsługi klienta (komunikacja, techniki prezentacji, pokonywanie trudności, zamykanie transakcji).

2. Komunikacja z klientem (techniki komunikacyjne, asertywność, trudne sytuacje, komunikacja a współpraca).

3. Prezentacje (prezentacja siebie i firmy podczas prezentacji, techniki prezentacji, perswazyjna prezentacja).

4. Zarządzanie zespołem (zarządzanie pracownikiem, zarządzanie zespołem, motywowanie).

5. Menedżer trenerem i coachem (idea coachingu, coaching standardu, cykl treningowy).

6. Strategiczne zarządzanie biznesem (inspirowanie wizją, przywództwo w kaskadowaniu strategii, zarządzanie zmianą).

Wnioskodawca nie jest jednostką objętą systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty i nie posiada akredytacji.

Wnioskodawca jest głównym organizatorem świadczonych usług szkoleniowych. Dofinansowanie uzyskuje w ramach dotacji unijnej oraz z wkładu własnego (gotówkowego) od beneficjentów ostatecznych - przedsiębiorstw. Szkolenia prowadzone są na zasadach określonych w Rozporządzeniu Ministra Edukacji i Nauki z dnia 3 lutego 2006 r. w sprawie uzyskiwania i uzupełniania przez osoby dorosłe wiedzy ogólnej, umiejętności i kwalifikacji zawodowych w formach pozaszkolnych. (Dz. U. z dnia 27 lutego 2006 r.).

W uzupełnieniu wniosku, Wnioskodawca podaje, że:

Wnioskodawca nie jest podmiotem oświatowym, nie posiada akredytacji, usługi szkoleniowe prowadzi jako podmiot gospodarczy, którego podstawową działalnością wg PKD 85.59.B są pozostałe pozaszkolne formy edukacji, gdzie indziej niesklasyfikowane.

Wnioskodawca podał następującą tematykę, zakres i czas trwania szkoleń wynikający z zakresu, założeń i celu realizowanego projektu:

I. Szkolenia Sprzedażowe.

1. Temat: Komunikacja z klientem.

Zakres szkolenia:

* Moduł 1: Jak budować wiarygodność w kontaktach biznesowych - gra strategiczna "Dylemat więźnia".

Oczekiwany rezultat: Uczestnicy będą świadomi znaczenia etycznego postępowania w długofalowych relacjach z klientem.

* Moduł 2: W co grają klienci - Analiza Transakcyjna w biznesie.

Oczekiwany rezultat: Uczestnicy rozwiną umiejętność rozpoznawania oraz radzenia sobie z manipulacją i grami komunikacyjnymi klientów.

* Moduł 3: Jak radzić sobie z trudnymi sytuacjami w praktyce biznesowej - Techniki Asertywności.

Oczekiwany rezultat: Uczestnicy rozwiną umiejętność radzenia sobie z trudnymi sytuacjami w codziennej praktyce biznesowej dzięki wykorzystaniu technik asertywności. Uczestnicy wybudują umiejętność asertywnego odmawiania przy jednoczesnym zachowaniu dobrych relacji z klientami.

* Moduł 4: Jak wyrażać i przyjmować oceny bez naruszania relacji - Format Fakt -Ustosunkowanie - Oczekiwanie.

Oczekiwany rezultat: Uczestnicy wzmocnią umiejętność budowania i utrzymywania partnerskich relacji z Klientami poprzez asertywne wyrażanie i przyjmowanie ocen.

* Moduł 5: Jak radzić sobie z roszczeniami klienta - Format Obchodzenia Zastrzeżeń.

Oczekiwany rezultat: Uczestnicy będą potrafili radzić sobie z trudnymi sytuacjami i emocjami klientów skutecznie obchodząc fałszywe zastrzeżenia oraz docierając do prawdziwych.

* Moduł 6: Jak praktycznie wykorzystać umiejętności rozwijane na szkoleniu - scenki symulujące rozmowy z klientami.

Oczekiwany rezultat: Uczestnicy przećwiczą poznane narzędzia, przez co będą świadomie z nich korzystać w codziennej pracy.

Ilość godzin każdego szkolenia: 2 dni (16 godzin lekcyjnych).

2. Temat: Prezentacje - "Skuteczny prezenter, czyli jak przygotować i przeprowadzić profesjonalną prezentację".

Zakres szkolenia:

* Moduł 1: Jak budować wiarygodność podczas prezentacji - cechy wiarygodnego prezentera.

Oczekiwany rezultat: Uczestnicy zrozumieją znaczenie wiarygodności dla sukcesu prezentacji i poznają kluczowe elementy wpływające na wizerunek profesjonalnego prezentera.

* Moduł 2: Jak stworzyć prezentację interaktywną - techniki zarządzania uwagą.

Oczekiwany rezultat: Uczestnicy będą potrafili angażować uczestników podczas prezentacji i kreować ich zainteresowanie.

* Moduł 3: Jak dopasować przekaz do odbiorców - Matryca Aktywnego Umysłu.

Oczekiwany rezultat: Uczestnicy wzmocnią umiejętność przekonywania słuchaczy w oparciu o argumenty emocjonalne i racjonalne.

* Moduł 4: Jak radzić sobie z przeszkodami w trakcie prezentacji - sytuacje trudne i sposoby radzenia sobie z nimi.

Oczekiwany rezultat: Uczestnicy udoskonalą umiejętność radzenia sobie z trudnościami pojawiającymi się podczas prezentacji.

* Moduł 5: Jak stworzyć perswazyjną prezentację - Perswazyjny Format Prezentacji.

Oczekiwany rezultat: Uczestnicy rozwiną umiejętność przekonywania słuchaczy do prezentowanych treści w oparciu o zasady komunikacji perswazyjnej oraz metodę Perswazyjnego Formatu Prezentacji.

* Moduł 6: Przygotowanie i wygłoszenie prezentacji przez uczestników połączone z sesją informacji zwrotnych - scenki praktyczne.

Oczekiwany rezultat: Uczestnicy przećwiczą poznane narzędzia prezentacyjne oraz uświadomią sobie swoje mocne strony i obszary do poprawy, dzięki czemu będą przygotowani do poprowadzenia prezentacji.

Ilość godzin każdego szkolenia: 2 dni (16 godzin lekcyjnych).

3. Temat: Techniki sprzedaży i obsługi klienta.

Zakres szkolenia:

* Moduł 1: Co oznacza budowanie relacji klientem - Wartość Życiowa Klienta.

Oczekiwany rezultat: Uczestnicy uświadomią sobie jak ważne jest budowanie długotrwałych relacji z klientem z powodu wartości jaką może on przynieść firmie na przestrzeni swojego życia.

* Moduł 2: Jak prowadzić rozmowę z klientem, aby zwiększyć jej skuteczność - Model PCK (Potrzeba - Cecha - Korzyść).

Oczekiwany rezultat: Uczestnicy udoskonalą umiejętność badania potrzeb klienta oraz rozwiną umiejętność prezentowania ofert w sposób wiarygodny i odpowiadający na oczekiwania rozmówców, czyli językiem korzyści.

* Moduł 3: Jak prowadzić empatyczną rozmowę z klientem i dotrzeć do jego potrzeb - Techniki Aktywnego Słuchania.

Oczekiwany rezultat: Uczestnicy rozwiną umiejętność poznawania sytuacji klienta poprzez zastosowanie narzędzi aktywnego słuchania.

* Moduł 4: Jak przekonać nieprzekonanych - Lejek truizmów.

Oczekiwany rezultat: Uczestnicy poznają sposób na wzbudzanie potrzeb u klienta, który jest sceptycznie nastawiony do prezentowanej oferty, co zwiększy siłę perswazji.

* Moduł 5: Jak doprowadzić do finalizacji spotkania - techniki zamykania rozmowy biznesowej.

Oczekiwany rezultat: Uczestnicy wzmocnią etap kończenia rozmowy z klientem poprzez umiejętność odczytywania sygnałów gotowości do zakupu i wykorzystanie technik zamykania.

* Moduł 6: Jak praktycznie wykorzystać umiejętności rozwijane na szkoleniu - scenki symulujące rozmowy z klientami.

Oczekiwany rezultat: Uczestnicy przećwiczą poznane narzędzia, przez co będą świadomie z nich korzystać w codziennej pracy.

Ilość godzin każdego szkolenia: 2 dni (16 godzin lekcyjnych).

II. Szkolenia Zarządcze.

1. Temat: Menedżer trenerem i coachem.

Zakres szkolenia:

* Moduł 1: Jak zwiększyć efektywność sprzedaży... - waga treningu i coachingu.

Oczekiwany rezultat: Menedżerowie zrozumieją rolę coachingu i treningu terenowego dla wzrostu sprzedaży.

* Moduł 2: Jakie umiejętności komunikacyjne charakteryzują coacha - Menedżer jako coach.

Oczekiwany rezultat: Uczestnicy zrozumieją znaczenie efektywnego słuchania, obserwowania oraz trafnego zadawania pytań podczas wspólnej pracy z podwładnymi.

* Moduł 3: Jakie są kluczowe narzędzie pracy coacha - cykl treningowy.

Oczekiwany rezultat: Menedżerowie będą potrafili zastosować model cyklu treningowego w codziennej pracy z zespołem sprzedaży.

* Moduł 4: Jak kontraktować coaching... - metoda wyjaśnienia.

Oczekiwany rezultat: Uczestnicy wzmocnią kompetencje w zakresie wyjaśniania pracownikom idei coachingu, wprowadzania celów oraz określania zadań i ról.

* Moduł 5: Jak przebiega obserwacja w coachingu - technika faktów.

Oczekiwany rezultat: Menedżerowie rozwiną umiejętność rzetelnej obserwacji w coachingu opartej na faktach.

* Moduł 6: Jak udzielać informacji zwrotnej... - "Analiza po akcji".

Oczekiwany rezultat: Uczestnicy udoskonalą umiejętność udzielania zbalansowanej informacji zwrotnej dzięki metodzie "Analiza po akcji". W oparciu o technikę pytań i zidentyfikowane mocne obszary pracy pracownika, przećwiczą rozmowę z podwładnym tak, by zachęcić go do poszukiwania nowych rozwiązań i zmian w zachowaniu.

Ilość godzin każdego szkolenia: 2 dni (16 godzin lekcyjnych).

2. Temat: Strategiczne zarządzanie biznesem.

Zakres szkolenia:

* Moduł 1: Jaka jest różnica pomiędzy rolą lidera i menedżera dla funkcjonowania biznesu - lider vs. menedżer.

Oczekiwany rezultat: Uczestnicy zrozumieją różnice między rolą menedżera a rolą lidera. Uświadomią sobie znaczenie obu ról i poznają kluczowe zadania związane z każdą z nich.

* Moduł 2: Jakie są skutki braku przywództwa w organizacji - Stanfordzki eksperyment więzienny.

Oczekiwany rezultat: W oparciu o eksperyment psychologiczny zostanie wśród uczestników wzbudzona refleksja na temat konsekwencji braku przywództwa w organizacji.

* Moduł 3: Jak dobrać styl przywództwa do pracownika - koncepcja Herseya i Blancharda.

Oczekiwany rezultat: Uczestnicy poznają etapy rozwoju pracownika w zależności od posiadanych przez niego kompetencji i stopnia motywacji. Zrozumieją zależność między stopniem dojrzałości podwładnych a skutecznością stylu kierowania i sposobu formułowania zadań.

* Moduł 4: Jak zaangażować pracowników w proces zmiany - metoda narracji.

Oczekiwany rezultat: Uczestnicy zrozumieją, że zarządzanie ludźmi jest wyzwaniem komunikacyjnym. Poznają narzędzia, które wzmocnią ich osobistą efektywności kierowania ludźmi poprzez umiejętność wzbudzania ich zaangażowania.

* Moduł 5: Jak zachować wiarygodność w trakcie sytuacji kryzysowej - ćwiczenie besztanie.

Oczekiwany rezultat: Uczestnicy rozwiną umiejętność skutecznego komunikowania swojej wiarygodności w sytuacji, gdy ich autorytet jest zagrożony. Będą potrafili efektywniej rozwiązywać sytuacje konfliktowe.

Ilość godzin każdego szkolenia: 2 dni (16 godzin lekcyjnych).

3. Temat: Zarządzanie Zespołem.

Zakres szkolenia:

* Moduł 1: Jaka jest rola menedżera w pracy zespołu - Licencjonowana gra MTa International®.

Oczekiwany rezultat: Uczestnicy uświadomią sobie, że precyzyjna komunikacja oraz umiejętność budowania samodzielności podwładnych jest jedną z kluczowych misji każdego menedżera.

* Moduł 2: Jak wykorzystać potencjał spotkań z zespołem - technika burzy mózgów.

Oczekiwany rezultat: Uczestnicy przećwiczą umiejętność moderowania, konkludowania i spożytkowania różnorodności pomysłów zespołu.

* Moduł 3: Jaka jest geneza powstawania i sposoby rozwiązywania konfliktu w zespole - model cebuli.

Oczekiwany rezultat: Na podstawie opisu sytuacji dotyczącego trudnych interakcji uczestnicy uświadomią sobie potencjalne źródła powstawania konfliktu w zespole pracowników oraz poznają sposoby rozwiązywania go.

* Moduł 4: Jak zmieniać niepożądane zachowania. Jak wzmacniać pożądane postawy... - metoda FUO.

Oczekiwany rezultat: Uczestnicy wzmocnią umiejętność konstruktywnego wyrażania krytyki i pochwały w kontaktach z podwładnymi.

* Moduł 5: Jak motywować zespół... - koncepcja potrzeb Mc Clellanda.

Oczekiwany rezultat: Uczestnicy uświadomią sobie różnorodność czynników motywujących podwładnych do pracy. Będę potrafili opracować koncepty motywacyjne dla swoich podwładnych w oparciu o znajomość ich potrzeb osobistych.

Ilość godzin każdego szkolenia: 2 dni (16 godzin lekcyjnych).

Na pytanie nr 2 tut. organu, zadane w wezwaniu z dnia 17 grudnia 2013 r., "Wnioskodawca wskazał, że szkolenia prowadzone są na zasadach określonych w rozporządzeniu Ministra Edukacji i Nauki z dnia 3 lutego 2006 r. w sprawie uzyskiwania i uzupełniania przez osoby dorosłe wiedzy ogólnej, umiejętności i kwalifikacji zawodowych w formach pozaszkolnych (Dz. U. z dnia 17 lutego 2006 r.), prosimy zatem o wyjaśnienie czy Wnioskodawca stosuje przepisy tego rozporządzenia z własnej woli czy też obligują go do tego przepisy prawa i jeśli tak to jakie (proszę wskazać artykuł oraz nazwę aktu prawnego) oraz którym z podmiotów wymienionym w tym rozporządzeniu jest Wnioskodawca (proszę wskazać w którym paragrafie tego rozporządzenia Wnioskodawca jest wymieniony). Należy również dodać, ze ww. rozporządzenie obowiązywało do 31 sierpnia 2012 r.", Wnioskodawca wskazał, że stosuje przepisy tego rozporządzenia z własnej woli (nie jest jednostką oświatową, nie posiada akredytacji), dlatego może stosować tylko zwolnienie na podstawie art. 13 ust. 1 pkt 20 rozporządzenia czyli dot. usług kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego finansowanego co najmniej w 70% ze środków publicznych.

Pozyskana dotacja nie ma jakiegokolwiek związku ze sprzedażą, nie jest przyznawana jako dopłata do ceny usługi, a przeznaczona jest na pokrycie poniesionych kosztów w ramach realizowanego programu. Oznacza to, że w opisanej sytuacji występuje dotacja o charakterze zakupowym, a nie dotacja mająca na celu sfinansowanie ceny sprzedaży. W konsekwencji w związku z realizacją projektu Wnioskodawca nie otrzymuje sfinansowanego otrzymaną dotacją wynagrodzenia za świadczone usługi w rozumieniu przepisów ustawy o VAT, a jedynie zwrot poniesionych przez Wnioskodawcę kosztów. Dotacja czyli, otrzymany zwrot poniesionych kosztów nie stanowi czynności opodatkowanej VAT, ponieważ czynność ta nie została wymieniona w katalogu czynności podlegających opodatkowaniu, zawartych w art. 5 ust. 1 ustawy.

Wpłaty przedsiębiorcy delegującego pracownika na przedmiotowe kursy, szkolenia, są dokonywane ze środków prywatnych każdego z przedsiębiorców.

Wkład własny przedsiębiorcy jest uzależniony od jego wielkości, w zależności czy jest to mikro, mały czy średni przedsiębiorca. W żadnym przypadku wkład własny nie przekracza 30% wartości projektu, wartości dofinansowania z EFS i budżetu Państwa, jak również wartości dofinansowania samych szkoleń.

Wkład własny nie jest dopłatą do ceny, jest on przeznaczony na pokrycie kosztów realizowanych szkoleń, nie jest dopłatą do ceny usługi.

Dotacja, którą Wnioskodawca otrzymuje na realizację projektu ma pokryć koszty ich realizacji. Dotacja jako wsparcie na realizację projektu jest tak skalkulowana, aby pokryła koszty realizacji projektu. Projekt ze swego założenia jest non profit, czyli nie może spowodować dochodu w firmie, łączna kwota otrzymanego przez Wnioskodawcę z tytułu realizacji projektu wkładu własnego oraz dotacji rozwojowej nie przekracza kwoty faktycznie poniesionych kosztów.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

1. Projekt szkoleniowy jest finansowany min. w 70% ze środków publicznych, (szkolenia realizowane w ramach projektu są szkoleniami kształcenia lub przekwalifikowania zawodowego), czy wkład własny stanowiący dopłatę do szkolenia, wnoszony przez przedsiębiorcę delegującego pracowników na szkolenia na podstawie wystawionej faktury przez podmiot realizujący projekt podlega opodatkowaniu VAT wg stawki zwolnionej, na podstawie art. 13 ust. 1 pkt 20 rozporządzenia w sprawie wykonywania niektórych przepisów ustawy o VAT.

2. Czy firma może odliczyć VAT naliczony od zakupionych towarów i usług w związku z realizowanym projektem, art. 86 ustawy o VAT.

Zdaniem Wnioskodawcy, otrzymana przez Wnioskodawcę dotacja ze środków EFS i ze środków budżetu państwa (finansowanie 70%) przeznaczona jest na pokrycie kosztów realizacji projektu, którego przedmiotem jest realizacja usług kształcenia zawodowego, nie jest obrotem w rozumieniu art. 29 ust. 1 ustawy o VAT, a tym samym nie podlega opodatkowaniu.

Wkład własny jest dopełnieniem do 100% wydatków objętych pomocą publiczną, jest wnoszony w formie gotówkowej (30%), jest on obrotem w rozumieniu ustawy o VAT i podlega opodatkowaniu VAT wg stawki właściwej dla danego rodzaju świadczonej usługi.

Usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego finansowane co najmniej w 70% ze środków publicznych są zwolnione z VAT (par. 13 ust. 1 pkt 20 rozporządzenia wykonawczego do ustawy o VAT). W rezultacie również wkład gotówkowy stanowiący wynagrodzenie za te usługi, korzysta ze zwolnienia z VAT.

Wnioskodawca uważa, że nie ma prawa do odliczenia VAT naliczonego, jeżeli kupowane za dotacje towary i usługi mają służyć realizacji projektu wykorzystywanego wyłącznie do czynności zwolnionych z VAT albo nie podlegających opodatkowaniu. Ponieważ jak zaznaczono wcześniej otrzymana przez Wnioskodawcę dotacja ze środków EFS i ze środków budżetu państwa przeznaczona jest na pokrycie kosztów realizacji projektu, nie jest obrotem w rozumieniu art. 29 ust. 1 ustawy o VAT, a tym samym nie podlega opodatkowaniu, a wkład własny gotówkowy stanowiący wynagrodzenie za te usługi korzysta ze zwolnienia z VAT na podst. Art. 13 ust. 1 pkt 20 rozporządzenia.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054) - zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Przez dostawę towarów, w myśl art. 7 ust. 1 ustawy, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

Natomiast, zgodnie z art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (...).

Zgodnie z art. 29 ust. 1 ustawy, (w brzmieniu obowiązującym do dnia 31 grudnia 2013 r.), podstawą opodatkowania jest obrót, z zastrzeżeniem ust. 2-21, art. 30-32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5. Obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy lub osoby trzeciej. Obrót zwiększa się o otrzymane dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze mające bezpośredni wpływ na cenę (kwotę należną) towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika, pomniejszone o kwotę należnego podatku.

Analiza powołanych powyżej przepisów jednoznacznie wskazuje, iż włączenie do podstawy opodatkowania podatkiem od towarów i usług dotacji, subwencji i innych dopłat o podobnym charakterze ma miejsce tylko wówczas, gdy jest to celowa dotacja, subwencja i inna dopłata o podobnym charakterze związana bezpośrednio z dostawą towaru lub świadczeniem usługi. Do podstawy opodatkowania zaliczane są tylko takie dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze, które są bezpośrednio przeznaczone na dofinansowanie ceny konkretnego towaru czy też konkretnego rodzaju usługi. Do podstawy opodatkowania nie zalicza się więc dotacji (subwencji, innej dopłaty o podobnym charakterze) uzyskanej przez podatnika, niezwiązanej z dostawą towaru lub świadczeniem usługi. W przypadku natomiast, gdy podatnik otrzyma dofinansowanie, które będzie związane z dostawą lub świadczeniem usług, jako pokrycie części ceny konkretnego świadczenia lub rekompensatę z tytułu wykonania określonego świadczenia po cenach obniżonych, płatność taka będzie zaliczana do podstawy opodatkowania podatkiem od towarów i usług. Dla określenia, czy dane dotacje mają, czy też nie bezpośredni wpływ na cenę świadczonych usług, a co za tym idzie, czy podlegają opodatkowaniu istotne są zatem szczegółowe warunki ich przyznawania, określające cele realizowanego w określonej formie dofinansowania.

Zatem, podstawę opodatkowania podatkiem od towarów i usług zwiększa się tylko o takie dotacje, które w sposób bezwzględny i bezpośredni są związane z daną dostawą towarów lub świadczeniem usług. Jeżeli jednak taki bezpośredni związek nie występuje, dofinansowanie ogólne - na pokrycie kosztów działalności - nie podlega opodatkowaniu.

Z przedstawionych okoliczności wynika, iż Wnioskodawca jest zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług, od lutego 2003 r.

Od kilkunastu lat firma realizuje szkolenia otwarte i zamknięte zawodowe z tematyki sprzedażowej i zarządczej w komercji jak również w ramach projektów dofinansowanych ze środków unijnych. Obecnie Wnioskodawca realizuje projekt dofinansowany ze środków unijnych pt...., w którym występuje wkład własny wnoszony przez przedsiębiorstwa zgłaszające swoich pracowników na szkolenia, a procent dofinansowania do szkoleń w projekcie wynosi od 70% do 80% w zależności od wielkości przedsiębiorstwa mikro, małe i średnie.

Szkolenia realizowane w projekcie są to usługi w zakresie kształcenia zawodowego i dotyczą podniesienia kwalifikacji zawodowych osób na poszczególnych stanowiskach pracy.

Wnioskodawca nie jest jednostką objętą systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty i nie posiada akredytacji. Usługi szkoleniowe prowadzi jako podmiot gospodarczy, którego podstawową działalnością wg PKD 85.59.B są pozostałe pozaszkolne formy edukacji, gdzie indziej niesklasyfikowane.

Dofinansowanie uzyskuje w ramach dotacji unijnej oraz z wkładu własnego (gotówkowego) od beneficjentów ostatecznych - przedsiębiorstw.

Pozyskana dotacja nie ma jakiegokolwiek związku ze sprzedażą, nie jest przyznawana jako dopłata do ceny usługi, a przeznaczona jest na pokrycie poniesionych kosztów w ramach realizowanego programu (dotacja o charakterze zakupowym). W związku z realizacją projektu Wnioskodawca nie otrzymuje sfinansowanego otrzymaną dotacją wynagrodzenia za świadczone usługi w rozumieniu przepisów ustawy o VAT, a jedynie zwrot poniesionych przez Spółkę kosztów (dotacja nie stanowi czynności opodatkowanej VAT).

Wpłaty przedsiębiorcy delegującego pracownika na przedmiotowe kursy, szkolenia, są dokonywane ze środków prywatnych każdego z przedsiębiorców.

Wkład własny przedsiębiorcy jest uzależniony od jego wielkości, w zależności czy jest to mikro, mały czy średni przedsiębiorca. W żadnym przypadku wkład własny nie przekracza 30% wartości projektu, wartości dofinansowania z EFS i Budżetu Państwa, jak również wartości dofinansowania samych szkoleń.

Wkład własny nie jest dopłatą do ceny, jest on przeznaczony na pokrycie kosztów realizowanych szkoleń, nie jest dopłatą do ceny usługi.

Dotacja, którą Wnioskodawca otrzymuje na realizację projektu ma pokryć koszty ich realizacji. Dotacja jako wsparcie na realizację projektu jest tak skalkulowana, aby pokryła koszty realizacji projektu. Projekt ze swego założenia jest non profit, czyli nie może spowodować dochodu w firmie, łączna kwota otrzymanego przez Wnioskodawcę z tytułu realizacji projektu wkładu własnego oraz dotacji rozwojowej nie przekracza kwoty faktycznie poniesionych kosztów.

Skoro zatem otrzymane dofinansowanie jak wskazał Wnioskodawca nie jest dopłatą do ceny to nie spełnia przesłanki dotacji wynikającej z art. 29 ust. 1 ustawy, a tym samym nie jest zaliczone do podstawy opodatkowania.

W ramach realizowanego projektu, Wnioskodawca przeprowadza szkolenia, które stanowią odpłatne świadczenie usług w rozumieniu art. 8 ust. 1 ustawy, podlegające opodatkowaniu, gdyż Wnioskodawca otrzymuje za nie wynagrodzenie od podmiotów, na rzecz których te usługi świadczy.

Z przedstawionych okoliczności we wniosku wynika, że nabywcy usług wnoszą na rzecz Wnioskodawcy wkłady w formie gotówki.

W świetle powołanych przepisów do podstawy opodatkowania stosownie do art. 29 ust. 1 ustawy, zaliczony zostanie podlegający opodatkowaniu, wnoszony przez nabywców wkład w formie gotówkowej. Ten bowiem wkład pieniężny stanowi wynagrodzenie z tytułu świadczenia usług w rozumieniu art. 8 ust. 1 ustawy, podlegający opodatkowaniu. Wkłady te są niewątpliwie związane z konkretnym konsumentem konkretnego programu szkoleniowego, w związku z czym są bezpośrednio związane ze świadczeniem przez Wnioskodawcę usług szkoleniowych.

Tym samym, zgodnie z art. 29 ust. 1 ustawy, otrzymany wkład pieniężny podlega opodatkowaniu według właściwej stawki VAT. Wysokość stosowanej stawki jest uzależniona od rodzaju świadczonej usługi, za którą należne jest wynagrodzenie w postaci wniesionego wkładu gotówkowego.

Wątpliwość Wnioskodawcy budzi ponadto prawo do skorzystania ze zwolnienia podatkowego dla wnoszonego przez beneficjenta pomocy wkładu prywatnego w formie gotówkowej, uznanego za obrót z tytułu odpłatnej usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego.

Stosownie do treści art. 41 ust. 1 ustawy, stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Jednakże w myśl art. 146a pkt 1 ustawy, w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2016 r., z zastrzeżeniem art. 146f, stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i ust. 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%.

Oprócz stawki podstawowej, na wybrane grupy towarów i usług, ustawodawca przewidział także stawki obniżone oraz zwolnienie od podatku.

Zgodnie z treścią § 13 ust. 1 pkt 20, rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2011 r. Nr 73, poz. 392 z późn. zm.), zwanego dalej rozporządzeniem, zwalnia się od podatku usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, finansowane w co najmniej 70% ze środków publicznych, oraz świadczenie usług i dostawę towarów ściśle z tymi usługami związane.

Z uregulowań zawartych w wyżej cytowanych przepisach wynika, iż dla oceny tego czy przedmiotowe szkolenia są zwolnione od podatku od towarów i usług na podstawie § 13 ust. 1 pkt 20 rozporządzenia, konieczne jest stwierdzenie:

1.

czy są to usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego;

2.

czy są finansowane w co najmniej 70% ze środków publicznych.

W tym miejscu wskazać należy, iż w dniu 1 lipca 2011 r. weszły w życie przepisy rozporządzenia Rady (UE) nr 282/2011 z dnia 15 marca 2011 r. ustanawiającego środki wykonawcze do Dyrektywy 2006/112/WE w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. U. L Nr 77/1). Rozporządzenie Rady nr 282/2011 wiąże wszystkie państwa członkowskie i jest stosowane bezpośrednio. Oznacza to, iż przepisy tego rozporządzenia z dniem 1 lipca 2011 r. stają się częścią porządku prawnego, obowiązującego na terytorium Rzeczpospolitej Polskiej, bez konieczności ich implementacji w drodze ustawy. Rozporządzenie Rady nr 282/2011 przyjęte zostało w celu jednolitego stosowania przez wszystkie państwa członkowskie systemu podatku od wartości dodanej.

Przepis art. 44 rozporządzenia nr 282/2011 wyjaśnia, co należy rozumieć przez usługi kształcenia zawodowego i przekwalifikowania. W myśl tego przepisu, usługi w zakresie kształcenia zawodowego i przekwalifikowania świadczone na warunkach określonych w art. 132 ust. 1 lit. i dyrektywy 2006/112/WE Rady, obejmują nauczanie pozostające w bezpośrednim związku z branżą lub zawodem, jak również nauczanie mające na celu uzyskanie lub uaktualnienie wiedzy do celów zawodowych. Czas trwania kursu w zakresie kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania nie ma w tym przypadku znaczenia.

Należy zaznaczyć, iż szkolenie będące przedmiotem wniosku skierowane jest do mikro, małych i średnich przedsiębiorców oraz ich pracowników, a ich celem jest podnoszenie kwalifikacji zawodowych osób na poszczególnych stanowiskach pracy w zakresie sprzedaży i zarządzania. Biorąc pod uwagę przedstawione powyżej przepisy prawa oraz przedstawiony stan faktyczny stwierdzić należy, że tak scharakteryzowane usługi szkoleniowe należy uznać za usługi kształcenia zawodowego.

Nie można jednak stwierdzić, aby warunek finansowania w co najmniej 70% ze środków publicznych został spełniony.

Skoro otrzymana przez Wnioskodawcę dotacja ze środków publicznych nie zalicza się do podstawy opodatkowania, stosownie do art. 29 ust. 1 ustawy, a tym samym nie podlega ona opodatkowaniu, jak wskazał sam Wnioskodawca przyznane środki nie będą stanowiły dopłaty do ceny świadczonych usług, to wynagrodzeniem dla Wnioskodawcy będzie wyłącznie wkład prywatny uczestników szkolenia wnoszony przez przedsiębiorców w formie gotówkowej, stanowiący dla niego 100% ceny danego szkolenia. Tak więc nie można uznać, iż kryterium finansowania ze środków publicznych przewidziane w § 13 ust. 1 pkt 20 rozporządzenia zostanie spełnione.

Reasumując, przedmiotowe usługi ze względu na brak wymogów dotyczących finansowania ze środków publicznych nie mogą korzystać ze zwolnienia przewidzianego we wskazanym przepisie. Zastosowanie znajdzie zatem podstawowa stawka podatku VAT, tj. 23%.

Wobec powyższego stanowisko Wnioskodawcy w zakresie pytania nr 1 należało uznać za nieprawidłowe.

W odniesieniu do pytania nr 2, dotyczącego prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją przez Wnioskodawcę przedmiotowego projektu wskazać należy, iż zgodnie z treścią art. 86 ust. 1 ustawy, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego (...).

Ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w określonych terminach, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno tzw. przesłanek pozytywnych, to jest m.in. tego, że zakupy są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy.

Z przepisów ustawy wynika, że prawo do odliczenia podatku naliczonego przysługuje tylko czynnym podatnikom podatku od towarów i usług w przypadku, gdy dokonywane zakupy mają związek z czynnościami opodatkowanymi. Odliczyć zatem można podatek naliczony, który jest związany z transakcjami opodatkowanymi podatnika, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego.

Ustawa wyłącza zatem możliwość dokonywania odliczeń podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających opodatkowaniu.

Z uwagi na konstrukcję podatku od towarów i usług (opartą na zasadzie potrącalności w danej fazie obrotu), podatek ten jest z punktu widzenia jego podatników neutralny, gdyż pełnią oni jedynie rolę płatników, przerzucając jego ekonomiczny ciężar na kolejnych nabywców, czyli finalnie na konsumentów. Możliwość obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związana jest jednak z wykonaniem przez podatnika takich czynności, które podlegają ustawie o podatku od towarów i usług, zaś jeśli dana czynność ustawie tej nie podlega, to nie powstaje ani obowiązek w zakresie podatku należnego, ani uprawnienie w zakresie podatku naliczonego.

Jak wskazano w odpowiedzi na pytanie 1 wkłady prywatne wnoszone gotówką przez uczestników szkolenia są zaliczane do podstawy opodatkowania stosownie do art. 29 ust. 1 ustawy jednak nie korzystają ze zwolnienia od podatku, o którym mowa w § 13 ust. 1 pkt 20 cytowanego rozporządzenia. Odnosząc powyższe do pytania 2, zauważyć należy, że Wnioskodawca w zakresie w jakim świadczy usługę opodatkowaną stawką podstawową 23% ma prawo do odliczenia podatku naliczonego od zakupów towarów i usług związanych z tą usługą, bowiem w tym zakresie nabyte towary i usługi będą wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Tym samym Wnioskodawcy przysługuje, na zasadach ogólnych przewidzianych w cyt. powyżej art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z faktur dokumentujących poniesione przez Spółkę wydatki w związku z realizacją przedmiotowych szkoleń, pod warunkiem niezaistnienia przesłanek negatywnych wymienionych w art. 88 ustawy.

W związku z powyższym stanowisko Wnioskodawcy w zakresie pytania 2 należało uznać za nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Niniejsza interpretacja indywidualna traci ważność w przypadku zmiany któregokolwiek z elementów przedstawionego stanu faktycznego lub zmiany stanu prawnego.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w X., po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl