IBPP1/443-904/09/AW - Możliwość zwolnienia od podatku VAT dostawy przez niepubliczny zakład opieki zdrowotnej protez dentystycznych i sztucznych zębów, wytwarzanych przez techników dentystycznych prowadzących samodzielną działalność gospodarczą, współpracujących z zakładem na podstawie umowy cywilnoprawnej.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 4 grudnia 2009 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP1/443-904/09/AW Możliwość zwolnienia od podatku VAT dostawy przez niepubliczny zakład opieki zdrowotnej protez dentystycznych i sztucznych zębów, wytwarzanych przez techników dentystycznych prowadzących samodzielną działalność gospodarczą, współpracujących z zakładem na podstawie umowy cywilnoprawnej.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki przedstawione we wniosku z dnia 24 sierpnia 2009 r. (data wpływu 7 września 2009 r.), uzupełnionym pismami z dnia 3 listopada 2009 r. (data wpływu 13 listopada 2009 r.) oraz z dnia 2 grudnia 2009 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia od podatku VAT dostawy protez dentystycznych i sztucznych zębów oraz w zakresie możliwości wystawienia jednej zbiorczej faktury korygującej dotyczącej kilku faktur VAT dla danego kontrahenta - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 7 września 2009 r. wpłynął do tutejszego organu wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia od podatku VAT dostawy protez dentystycznych i sztucznych zębów oraz w zakresie możliwości wystawienia jednej zbiorczej faktury korygującej dotyczącej kilku faktur VAT dla danego kontrahenta.

Wniosek uzupełniono pismami z dnia 3 listopada 2009 r. (data wpływu 13 listopada 2009 r.) oraz z dnia 2 grudnia 2009 r., będącymi odpowiedziami na wezwanie tut. organu z dnia 30 października 2009 r. znak IBPP1/443-904/09/AW.

W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny oraz zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca jest Niepublicznym Zakładem Opieki Zdrowotnej realizującym świadczenia medyczne. Jest podmiotem prawa handlowego prowadzącym działalność w oparciu o wpis do KRS i Rejestru Zakładów Opieki Zdrowotnej.

Jedną z rodzajów działalności jest wykonywanie protez dentystycznych i sztucznych zębów na rzecz innych świadczeniodawców medycznych. Prace te wykonywane są przez techników dentystycznych w ramach ich zawodu zatrudnionych u Wnioskodawcy na podstawie kontraktu tj. zawartej umowy o świadczenie usług między zakładem Wnioskodawcy a indywidualną działalnością gospodarczą prowadzoną przez danego protetyka. Na podstawie tej umowy, technik dostarcza swoją pracę plus drobne materiały, a zakład Wnioskodawcy zapewnia całą resztę, tj. m.in. pomieszczenia, media, sprzęt i transport. Wnioskodawca szuka kontrahentów i podpisuje umowy na dostawę protez dentystycznych i sztucznych zębów.

W związku z brzmieniem art. 43 ust. 1 pkt 14 ustawy o podatku od towarów i usług, z uwagi na fakt, że to zakład Wnioskodawcy podpisuje umowy o dostawę protez dentystycznych i sztucznych zębów, a nie technik dentystyczny, Wnioskodawca opodatkował te usługi podatkiem VAT. W ostatnim czasie dotarły do Wnioskodawcy wyjaśnienia Ministra Finansów z dnia 9 lutego 2009 r. znak PT3/812/275/823/WCX/08/186 skierowane do Dyrektorów Izb Skarbowych i UKS, które w sentencji wskazuje na to, iż stawkę zwolnioną na dostawę protez dentystycznych i sztucznych zębów stosuje się do wszystkich podmiotów, które wykonują te prace przez techników dentystycznych zatrudnionych w danym podmiocie.

W uzupełnieniach wniosku podano ponadto, że symbol PKWiU zgodny z rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 18 marca 1997 r. to 33.10.17.

Wykonywane przez Wnioskodawcę protezy dentystyczne i sztuczne zęby są wyrobami medycznymi w rozumieniu ustawy z dnia 20 kwietnia 2004 r. o wyrobach medycznych (Dz. U. Nr 93, poz. 896 z późn. zm.) dopuszczonymi do obrotu na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, a Wnioskodawca posiada stosowny wpis w Urzędzie Rejestracji Produktów Leczniczych, Wyrobów Medycznych i Produktów Biobójczych w W.

Wnioskodawca nie zatrudnia na umowę o pracę techników dentystycznych. Technicy dentystyczni podobnie jak i lekarze zatrudnieni są na kontraktach medycznych - umowach o świadczeniu usług. W ramach tej umowy technicy dentystyczni świadczą własną pracę przy wykonywaniu protez dentystycznych i sztucznych zębów, a Wnioskodawca daje pomieszczenia, media, sprzęt, materiały niezbędne do wykonania protezy dentystycznej i sztucznych zębów. Wnioskodawca jest również podmiotem, który podpisuje umowy na dostawę tychże wyrobów do innych NZOZ-ów i gabinetów stomatologicznych, gdyż prowadzona przez niego pracownia protetyki stomatologicznej (wpisana jako komórka organizacyjna Wnioskodawcy w rejestrze Zakładów Opieki Zdrowotnej prowadzonym przez Wojewodę) jest właściwą jednostką do zawierania takich umów. W związku z tym, pomimo niezatrudniania na umowę o pracę techników, wyroby te wykonywane są tylko i wyłącznie przez techników dentystycznych pracujących w NZOZ na podstawie umowy cywilnoprawnej.

Technicy dentystyczni, z których usług korzysta Wnioskodawca, prowadzą samodzielną i niezależną działalność gospodarczą, samodzielnie rozliczają się z podatku dochodowego i nie są podatnikami podatku VAT. Dla Wnioskodawcy wystawiają zwykłe rachunki za świadczenie usług protetycznych.

Techników dentystycznych łączy z Wnioskodawcą umowa cywilnoprawna o świadczenie usług medycznych mająca cechy zbliżone bardziej do umowy o świadczeniu usług niż do umowy o pracę. Każdy technik podpisuje z Wnioskodawcą, oprócz ww. umowy, także umowę o zakazie konkurencji. Wynagrodzenie określone jest jako procent wyceny prac protetycznych stanowiących załącznik do umowy, co stanowi de facto procent ceny, którą za gotowe wyroby protetyczne Wnioskodawca otrzymuje od innych NZOZ-ów będących nabywcami tych wyrobów.

Zakres zdarzenia przyszłego dotyczy sytuacji, w której okaże się, że pismo Ministerstwa Finansów z dnia 9 lutego 2009 r. nr PT3/812/275/823/WCX/08/186, skierowane do Dyrektorów Izb Skarbowych i Urzędów Kontroli Skarbowej ma zastosowanie w sprawie Wnioskodawcy tzn. możliwe będzie zastosowanie zwolnienia z VAT na dostawę protez dentystycznych i sztucznych zębów. Ponieważ w piśmie tym nie doprecyzowano w jakiej formie ma nastąpić zatrudnienie technika dentystycznego, a jedynie to, że aby można było zastosować zwolnienie z VAT na dostawę protez dentystycznych i sztucznych zębów wyroby te winny być wykonane przez osobę zatrudnioną i wykwalifikowaną w tym względzie, czyli technika dentystycznego. Jeżeli w omawianej wyżej sytuacji okaże się, że Wnioskodawca jest zwolniony z VAT na te wyroby, to konieczne będzie skorygowanie podatku VAT, gdyż do tej pory wyroby te były u Wnioskodawcy opodatkowane. Klientami pracowni protetycznej Wnioskodawcy są inne NZOZ-y. Dostawę protez dentystycznych i sztucznych zębów Wnioskodawca dokumentował fakturami VAT. Jeden NZOZ otrzymuje kilkanaście faktur miesięcznie. Pytanie Wnioskodawcy dotyczy możliwości wystawienia jednej zbiorczej faktury korygującej VAT dla takiego NZOZ-u, która korygowałaby np. wszystkie wystawione faktury VAT z danego miesiąca. Faktura korygująca VAT zawierałaby m.in. numery wszystkich korygowanych faktur VAT, daty ich wystawienia oraz inne informacje, które zgodnie z przepisami prawa podatkowego, winny znajdować się na takim dokumencie. Głównym zamierzeniem takiej zbiorczej faktury VAT jest to, aby ograniczyć do minimum liczbę wystawionych jednemu NZOZ-wi faktur korygujących, co może mieć miejsce w sytuacji, kiedy okaże się, że błędnie stosowana była stawka podatku VAT w jednostce Wnioskodawcy i trzeba będzie ją skorygować.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

1.

Czy proteza dentystyczna lub sztuczne zęby wykonane przez zatrudnionego technika dentystycznego na podstawie kontraktu - umowa między Wnioskodawcą a Indywidualną Pracownią Protetyczną - daje możliwość zastosowania zwolnienia z VAT na dostawę protez dentystycznych i sztucznych zębów.

2.

Czy możliwe jest wystawienie jednej zbiorczej faktury korygującej dotyczącej kilku faktur VAT dla danego kontrahenta, która zawierać będzie wszystkie niezbędne dane określone przez przepisy prawa.

Zdaniem Wnioskodawcy:

1.

Dostawa protez dentystycznych i sztucznych zębów powinna być zwolniona z VAT bez względu na formę organizacyjną zakładu jak i formę zatrudnienia osób które je wykonują, pod warunkiem że wyroby te wykonywane są wyłącznie przez techników dentystycznych.

2.

Nie ma przeszkód, aby wystawić jedną zbiorczą fakturę korygującą dotyczącą korekty podatku VAT pod warunkiem, że ta zawierać będzie wszelkie niezbędne dane z poszczególnych faktur VAT dla danego kontrahenta określone przez przepisy prawa.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Stosownie do art. 7 ust. 1 ustawy o VAT, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel. W świetle z art. 8 ust. 1 ustawy o VAT, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7.

Podstawowa stawka podatku, zgodnie z art. 41 ust. 1 ustawy o VAT, wynosi 22 %, z zastrzeżeniem art. 41 ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1 ustawy. Oznacza to, że wymienioną wyżej stawkę należy stosować, jeżeli brak jest przepisu szczególnego określającego obniżoną stawkę podatku lub zwolnienie od podatku, przy czym przepisy takie zawiera zarówno ustawa, jak też przepisy wykonawcze do ustawy. Stosownie do przepisu art. 41 ust. 2 ww. ustawy do VAT, dla towarów i usług wymienionych w załączniku nr 3 do ustawy, stawka podatku wynosi 7 % z zastrzeżeniem ust. 12 i art. 114 ust. 1.

Pod poz. 101 załącznika nr 3 do ustawy określającego wykaz towarów i usług, opodatkowanych stawką podatku w wysokości 7 %, wymienione zostały: sztuczne stawy; przyrządy, aparaty i protezy ortopedyczne; sztuczne zęby; protezy dentystyczne; protezy innych części ciała, gdzie indziej niesklasyfikowane - z wyłączeniem sztucznych zębów i protez dentystycznych - PKWiU ex 33.10.17. Symbol "ex" - dotyczy tylko danego wyrobu (usługi) z danego grupowania. Ponadto, pod poz. 163 ww. załącznika nr 3, jako opodatkowane 7 % stawką podatku, zostały wymienione usługi napraw i konserwacji wyrobów z pozycji 72, 91, 101-104 bez względu na symbol PKWiU. Powyższy zapis oznacza, iż z dniem 1 stycznia 2008 r. sztuczne zęby i protezy dentystyczne zostały wyłączone z opodatkowania obniżoną do 7 % stawką podatku od towarów i usług.

W tym miejscu należy jednak podkreślić, że na podstawie powołanego wyżej przepisu art. 41 ust. 2 ustawy o VAT, z 7 % stawki podatku korzystają - bez względu na symbol PKWiU - wyroby medyczne w rozumieniu ustawy o wyrobach medycznych dopuszczone do obrotu na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, inne niż wymienione w pozostałych pozycjach załącznika - poz. 106 załącznika nr 3 ww. ustawy. Z objaśnień do cyt. załącznika nr 3 wynika, iż wykaz nie ma zastosowania do zakresu sprzedaży i świadczenia usług zwolnionych od podatku od towarów i usług lub opodatkowanych stawką 0 % i 3 %.

Zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 14 cyt. ustawy o VAT, zwalnia się od podatku świadczenie usług przez techników dentystycznych w ramach wykonywania ich zawodu, jak również dostawę protez dentystycznych lub sztucznych zębów przez dentystów oraz techników dentystycznych.

Wykładnia normy zawartej w tym przepisie wskazuje, iż zwolnienie od podatku świadczenia usług przez techników dentystycznych w ramach wykonywania ich zawodu oraz dostawy protez dentystycznych lub sztucznych zębów dotyczy podatników będących technikami dentystycznymi (osoby fizyczne), nie wykluczając jednocześnie możliwości zastosowania zwolnienia np. w sytuacji dostawy protezy dentystycznej przez spółkę cywilną, której wspólnikami są technicy dentystyczni. Brak jest również przesłanek, aby z ww. zwolnienia wykluczyć podmioty np. prawa handlowego, które zatrudniają techników dentystycznych, jeżeli umowa zatrudnienia przewiduje, iż to właśnie te osoby wykonują protezy dentystyczne w tych podmiotach. W takich przypadkach ziszczenie się świadczenia dokonanego przez techników dentystycznych następuje bowiem w dostawie towarów lub odpowiednio świadczeniu usług dokonywanych przez te podmioty. Powyższe zwolnienie należy traktować jako zwolnienie o charakterze przedmiotowo-podmiotowym, przy czym istota podmiotowości sprowadza się do zapewnienia odpowiednich kompetencji osoby (technika dentystycznego) przy świadczeniu usług lub dostawie towarów, w ramach danego podmiotu bez wiązania tych kompetencji z formą prawną podmiotu dokonującego dostawy towarów lub świadczącego usługi.

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, iż Wnioskodawca jest Niepublicznym Zakładem Opieki Zdrowotnej realizującym świadczenia medyczne. Jest podmiotem prawa handlowego prowadzącym działalność w oparciu o wpis do KRS i Rejestru Zakładów Opieki Zdrowotnej.

Jednym z rodzajów działalności jest wykonywanie protez dentystycznych i sztucznych zębów na rzecz innych świadczeniodawców medycznych. Prace te wykonywane są przez techników dentystycznych w ramach ich zawodu zatrudnionych u Wnioskodawcy na podstawie kontraktu tj. zawartej umowy o świadczenie usług między zakładem Wnioskodawcy a indywidualną działalnością gospodarczą prowadzoną przez danego protetyka. Na podstawie tej umowy, technik dostarcza swoją pracę plus drobne materiały, a zakład Wnioskodawcy zapewnia całą resztę, tj. m.in. pomieszczenia, media, sprzęt i transport. Wnioskodawca szuka kontrahentów i podpisuje umowy na dostawę protez dentystycznych i sztucznych zębów.

W związku z brzmieniem art. 43 ust. 1 pkt 14 ustawy o podatku od towarów i usług, z uwagi na fakt, że to zakład Wnioskodawcy podpisuje umowy o dostawę protez dentystycznych i sztucznych zębów, a nie technik dentystyczny, Wnioskodawca opodatkował te usługi podatkiem VAT. W ostatnim czasie dotarły do Wnioskodawcy wyjaśnienia Ministra Finansów z dnia 9 lutego 2009 r. znak PT3/812/275/823/WCX/08/186 skierowane do Dyrektorów Izb Skarbowych i UKS, które w sentencji wskazuje na to, iż stawkę zwolnioną na dostawę protez dentystycznych i sztucznych zębów stosuje się do wszystkich podmiotów, które wykonują te prace przez techników dentystycznych zatrudnionych w danym podmiocie.

W uzupełnieniach wniosku podano ponadto, że symbol PKWiU zgodny z rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 18 marca 1997 r. to 33.10.17.

Wykonywane przez Wnioskodawcę protezy dentystyczne i sztuczne zęby są wyrobami medycznymi w rozumieniu ustawy z dnia 20 kwietnia 2004 r. o wyrobach medycznych (Dz. U. Nr 93, poz. 896 z późn. zm.) dopuszczonymi do obrotu na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, a Wnioskodawca posiada stosowny wpis w Urzędzie Rejestracji Produktów Leczniczych, Wyrobów Medycznych i Produktów Biobójczych w Warszawie.

Wnioskodawca nie zatrudnia na umowę o pracę techników dentystycznych. Technicy dentystyczni podobnie jak i lekarze zatrudnieni są na kontraktach medycznych - umowach o świadczeniu usług. W ramach tej umowy technicy dentystyczni świadczą własną pracę przy wykonywaniu protez dentystycznych i sztucznych zębów, a Wnioskodawca daje pomieszczenia, media, sprzęt, materiały niezbędne do wykonania protezy dentystycznej i sztucznych zębów. Wnioskodawca jest również podmiotem, który podpisuje umowy na dostawę tychże wyrobów do innych NZOZ-ów i gabinetów stomatologicznych, gdyż prowadzona przez niego pracownia protetyki stomatologicznej (wpisana jako komórka organizacyjna NZOZ-u Wnioskodawcy w rejestrze Zakładów Opieki Zdrowotnej prowadzonym przez Wojewodę) jest właściwą jednostką do zawierania takich umów. W związku z tym, iż pomimo niezatrudniania na umowę o pracę techników, wyroby te wykonywane są tylko i wyłącznie przez techników dentystycznych pracujących w NZOZ na podstawie umowy cywilnoprawnej.

Technicy dentystyczni, z których usług korzysta Wnioskodawca, prowadzą samodzielną i niezależną działalność gospodarczą, samodzielnie rozliczają się z podatku dochodowego i nie są podatnikami podatku VAT. Dla Wnioskodawcy wystawiają zwykłe rachunki za świadczenie usług protetycznych.

Techników dentystycznych łączy z Wnioskodawcą umowa cywilnoprawna o świadczenie usług medycznych mająca cechy zbliżone bardziej do umowy o świadczeniu usług niż do umowy o pracę. Każdy technik podpisuje z Wnioskodawcą, oprócz ww. umowy, także umowę o zakazie konkurencji. Wynagrodzenie określone jest jako procent wyceny prac protetycznych stanowiących załącznik do umowy, co stanowi de facto procent ceny, którą za gotowe wyroby protetyczne Wnioskodawca otrzymuje od innych NZOZ-ów będących nabywcami tych wyrobów.

W rozporządzeniu Rady Ministrów z dnia 18 marca 1997 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i usług (PKWiU) (Dz. U. Nr 42, poz. 264 z późn. zm.), obowiązującej dla celów podatku od towarów i usług do dnia 31 grudnia 2009 r., pod symbolem PKWiU 33.10.17 wymienione zostały sztuczne stawy; przyrządy, aparaty i protezy ortopedyczne; sztuczne zęby; protezy dentystyczne; protezy innych części ciała gdzie indziej niesklasyfikowane. W świetle powyższego, korzysta ze zwolnienia dostawa protez dentystycznych sklasyfikowanych wg PKWiU 33.10.17, w sytuacji gdy protezy te wykonywane są przez podatnika lub zatrudnione u niego osoby posiadające odpowiednie kwalifikacje (techników dentystycznych). Korzysta też ze zwolnienia świadczenie usług w zakresie napraw protez dentystycznych na podstawie powołanego wyżej art. 43 ust. 1 pkt 14 ustawy o VAT.

Zgodnie z wyżej przytoczonym wyjaśnieniem Ministra Finansów z dnia 9 lutego 2009 r., stawkę zwolnioną na dostawę protez dentystycznych i sztucznych zębów stosuje się do wszystkich podmiotów, które wykonują te prace przez techników dentystycznych zatrudnionych w danym podmiocie. Nie ma przy tym znaczenia forma organizacyjna prowadzonej przez techników dentystycznych działalności w ww. zakresie (osoba prawna, jednostka organizacyjna niemająca osobowości prawnej czy osoba fizyczna). Istotne jest jednak, aby z dokumentacji podatnika wynikało, że wykonanie protezy dentystycznej będącej przedmiotem dostawy lub wykonanie usługi naprawy protez przypada w danym podmiocie technikowi dentystycznemu.

W rozpatrywanym stanie faktycznym sytuacja taka nie ma jednak miejsca. Wnioskodawca nie jest bowiem podmiotem wykonującym protezy dentystyczne oraz sztuczne zęby lecz pośrednikiem w ich dystrybucji pobierającym z tego tytułu wynagrodzenie. Ww. towary wytwarzane są wprawdzie przez techników dentystycznych, lecz niezatrudnionych u Wnioskodawcy, a będących samodzielnymi i niezależnymi przedsiębiorcami prowadzącymi działalność gospodarczą, związanymi z Wnioskodawcą umowami cywilnoprawnymi o cechach niezbliżonych do umów o pracę, samodzielnie się rozliczających oraz wystawiających dla Wnioskodawcy rachunki, na podstawie których następuje wynagrodzenie za świadczone usługi. Wynagrodzenie to jest częścią ceny, jaką Wnioskodawca otrzymuje za gotowy wyrób od swoich kontrahentów, którymi są inne NZOZ-y.

Nie można zatem uznać Wnioskodawcy za podmiot wytwarzający protezy dentystyczne oraz sztuczne zęby, lecz za podmiot zajmujący się odsprzedażą tych wyrobów zakupionych uprzednio u innych przedsiębiorców. Powyższy obrót przedmiotowymi towarami nie może korzystać więc ze zwolnienia od podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 14 ustawy o VAT, jako że nie zostały spełnione przesłanki wynikające z cytowanego przepisu.

W świetle powyższego dostawa protez dentystycznych oraz sztucznych zębów będzie opodatkowana stawką VAT w wysokości 7 %, jeśli są one, jak wskazał Wnioskodawca, wyrobami medycznymi w rozumieniu ustawy o wyrobach medycznych dopuszczonymi do obrotu na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej. Jeśli natomiast nie będą takimi wyrobami właściwa będzie stawka VAT w wysokości 22 %.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy w zakresie zwolnienia od podatku VAT dostawy protez dentystycznych i sztucznych zębów - należy uznać za nieprawidłowe.

Ponieważ Wnioskodawca nie może zastosować zwolnienia z VAT dla dostawy protez dentystycznych i sztucznych zębów, pytanie dotyczące ewentualnego wystawienia zbiorczej faktury korygującej, celem wykazania sprzedaży zwolnionej zamiast opodatkowanej, uznać należy za bezprzedmiotowe.

Końcowo należy nadmienić, że obowiązek prawidłowego zaklasyfikowania sprzedawanego towaru lub świadczonej usługi do właściwego symbolu statystycznego spoczywa wyłącznie na wykonawcy usługi lub sprzedawcy towaru. Organy podatkowe nie dysponują uprawnieniami w tym zakresie. W przypadku trudności z zaklasyfikowaniem danego towaru - należy zwrócić się do Ośrodka Interpretacji Standardów Klasyfikacyjnych Urzędu Statystycznego.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym, a w części dotyczącej zdarzenia przyszłego - stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Niniejsza interpretacja traci swoją ważność w przypadku zmiany któregokolwiek z elementów przedstawionego stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego lub zmiany stanu prawnego.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl