IBPP1/443-903/08/JP

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 17 września 2008 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP1/443-903/08/JP

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Starostwa Powiatowego w X, przedstawione we wniosku z dnia 9 czerwca 2008 r. (data wpływu 20 czerwca 2008 r.), uzupełnionym pismem z dnia 13 sierpnia 2008 r. (data wpływu 19 sierpnia 2008 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku VAT w całości lub w części w związku z realizowanym projektem pn. "Europomoc = matura bez barier" - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 20 czerwca 2008 r. wpłynął do tut. organu ww. wniosek, uzupełniony pismem z dnia 13 sierpnia 2008 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów usług w zakresie prawa do odliczenia podatku VAT w związku z realizowanym projektem pn. "Europomoc = matura bez barier". Ww. wniosek został uzupełniony pismem z dnia 13 sierpnia 2008 r. stanowiącym odpowiedź na wezwanie tut. organu znak: IBPP1/443-903/08/JP z dnia 4 sierpnia 2008 r.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Starostwo Powiatowe jako urząd obsługujący organ władzy publicznej, zgodnie z art. 15 ust. 6 ustawy o VAT, jest podatnikiem podatku VAT i ma prawo do korzystania z odliczania podatku naliczonego VAT tylko w zakresie czynności wynikających z zawartych umów cywilnoprawnych. Zrealizowany w ramach ZPORR program pn. "Europomoc = matura bez barier" wynika z nałożonego ustawą o samorządzie powiatowym zadania o charakterze ponadgminnym w zakresie edukacji publicznej. W stosunku do tego zadania Starostwo Powiatowe nie jest podatnikiem podatku VAT, a zatem nie ma prawa do odliczeń podatku VAT w roku realizacji projektów jak również w latach następnych.

Celem projektu pn. "Europomoc = matura bez barier" (okres realizacji 1 wrzesień 2004 r. - 8 wrzesień 2005 r.) było umożliwienie równoprawnego dostępu do edukacji poprzez wsparcie stypendialne ułatwiające dostęp do kształcenia na poziomie ponadgimnazjalnym dla uczniów pochodzących z obszarów wiejskich.

Na potrzeby realizacji projektu zakupiono:

* Tablice - stojaki promujące projekt,

* Publikacje artykułu dot. projektu w prasie lokalnej,

* Tonery, tusze i głowice do drukarek służących, realizacji projektu,

* Skoroszyty, segregatory, papier ksero.

Efektem projektu było wypłacenie 113 uczniom stypendiów stanowiących refundację poniesionych przez nich kosztów nauki w szkole. Projekt był skierowany do zamieszkujących obszary wiejskie i znajdujących się w trudnej sytuacji materialnej uczniów podejmujących naukę lub uczących się w szkołach ponadgimnazjalnych, umożliwiających uzyskanie świadectwa maturalnego, dla których organem prowadzącym jest Powiat G.

Stypendia uczniowie otrzymywali maksymalnie przez 10 miesięcy. Łączna kwota stypendium przypadająca na jednego ucznia za cały okres otrzymywania świadczenia wynosiła maksymalnie 2.000 PLN. Wysokość kwoty stypendium była zależna od wysokości dochodu na jednego członka rodziny.

Z efektów projektu osoby korzystają nieodpłatnie.

Efekty powstałe w wyniku realizacji projektu nie zostaną nikomu przekazane.

Zrealizowane projekty nie będą służyły w jakimkolwiek zakresie czynnościom opodatkowanym.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy w odniesieniu do projektu pn. "Europomoc = matura bez barier" Starostwo Powiatowe w X ma możliwość odliczenia podatku VAT w całości lub w części.

Zdaniem Wnioskodawcy Starostwo Powiatowe w X nie ma możliwości odliczenia podatku VAT w całości lub w części ponieważ w przedmiotowym zakresie nie jest podatnikiem podatku VAT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Na wstępie należy zaznaczyć, że jednostki samorządu terytorialnego takie jak gminy, powiaty czy województwa, są innymi niż organy władzy publicznej, uczestnikami sektora finansów publicznych, zatem nie korzystają z wyłączenia z opodatkowania, o którym mowa w art. 15 ust. 6 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, lecz są objęte zwolnieniem o którym mowa w § 8 ust. 1 pkt 13 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 97, poz. 970 z późn. zm.). Zgodnie z tym przepisem zwalnia się od podatku czynności związane z wykonywaniem zadań publicznych nałożonych odrębnymi przepisami, wykonywane w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność przez jednostki samorządu terytorialnego, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

W myśl art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym (tekst jedn. Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591 z późn. zm.) powiat wykonuje określone ustawami zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Natomiast zgodnie z art. 4 ust. 1 ww. ustawy powiat wykonuje określone ustawami zadania publiczne o charakterze ponadgminnym w zakresie m.in. edukacji publicznej (art. 4 ust. 1 pkt 1 cyt. ustawy o samorządzie powiatowym).

W celu wykonywania zadań powiat może tworzyć jednostki organizacyjne i zawierać umowy z innymi podmiotami (art. 6 ust. 1 cyt. ustawy).

Zgodnie z art. 8 ust. 22 ww. ustawy o samorządzie powiatowym, organami powiatu są:

* rada powiatu,

* zarząd powiatu.

W myśl art. 33 cytowanej powyżej ustawy o samorządzie powiatowym zarząd wykonuje zadania powiatu przy pomocy starostwa powiatowego oraz jednostek organizacyjnych powiatu, w tym powiatowego urzędu pracy.

Jak wynika z powyższego, starostwo powiatowe nie jest jednostką organizacyjną w rozumieniu ww. art. 9 ustawy o samorządzie powiatowym. Jest wyłącznie zorganizowanym zespołem osób i środków służących do pomocy organowi administracyjnemu. Starostwo powiatowe jest jednostką pomocniczą służącą do wykonywania zadań powiatu oraz obsługi techniczno organizacyjnej powiatu. Biorąc pod uwagę nierozerwalne i niepodzielne powiązania podmiotowe powiatu i starostwa powiatowego, również na gruncie podatku od towarów i usług należy stwierdzić, iż nie występuje odrębna od podmiotowości powiatu podmiotowość starostwa powiatowego. Zatem Starostwo Powiatowe działając w imieniu Powiatu realizuje zadania własne Powiatu i w tym zakresie jest zwolnione z podatku od towarów i usług.

Stosownie do art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest bezpośredni i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, iż Wnioskodawca w ramach swoich zadań własnych zrealizował projekt pn. "Europomoc = matura bez barier" polegający na umożliwieniu równoprawnego dostępu do edukacji poprzez wsparcie stypendialne ułatwiające dostęp do kształcenia na poziomie ponadgimnazjalnym dla uczniów pochodzących z obszarów wiejskich. Na potrzeby realizacji projektu zakupiono:

* Tablice - stojaki promujące projekt,

* Publikacje artykułu dot. projektu w prasie lokalnej,

* Tonery, tusze i głowice do drukarek służących, realizacji projektu,

* Skoroszyty, segregatory, papier ksero.

Efektem projektu było wypłacenie 113 uczniom stypendiów stanowiących refundację poniesionych przez nich kosztów nauki w szkole. Projekt był skierowany do zamieszkujących obszary wiejskie i znajdujących się w trudnej sytuacji materialnej uczniów podejmujących naukę lub uczących się w szkołach ponadgimnazjalnych, umożliwiających uzyskanie świadectwa maturalnego, dla których organem prowadzącym jest Powiat G.

Z efektów projektu osoby korzystają nieodpłatnie.

Efekty powstałe w wyniku realizacji projektu nie zostaną nikomu przekazane.

Zrealizowane projekty nie będą służyły w jakimkolwiek zakresie czynnościom opodatkowanym.

Zatem w myśl powyższych przepisów nabywane towary i usługi, związane z realizacją ww. projektu nie służą czynnościom opodatkowanym, ponieważ Powiat jako jednostka samorządu terytorialnego (a tym samym obsługujące go Starostwo Powiatowe) korzysta ze zwolnienia w zakresie czynności związanych z wykonywaniem zadań publicznych nałożonych odrębnymi przepisami. Tym samym Wnioskodawcy nie przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących nabycie towarów i usług związanych z realizacją przedmiotowego projektu.

W świetle powyższego stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl