IBPP1/443-897/11/KW

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 7 września 2011 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP1/443-897/11/KW

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działając w imieniu Ministra Finansów, stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 25 maja 2011 r. (data wpływu 27 maja 2011 r.), uzupełnionym pismem z dnia 24 sierpnia 2011 r. (data wpływu 30 sierpnia 2011 r.) oraz pismem z dnia 6 września 2011 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania podatkiem VAT otrzymanej premii pieniężnej - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 27 maja 2011 r. wpłynął do tut. organu ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania podatkiem VAT otrzymanej premii pieniężnej.

Ww. wniosek został uzupełniony pismem z dnia 24 sierpnia 2011 r. (data wpływu 30 sierpnia 2011 r.), będącym odpowiedzią na wezwanie tut. organu z dnia 16 sierpnia 2011 r. znak: IBPP1/443-897/11/KW oraz pismem z dnia 6 września 2011 r.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Wnioskodawca prowadzi działalność gospodarczą pod nazwą FIRMA H. Wykonuje naprawy pojazdów samochodowych i maszyn.

Wnioskodawca ze swoim głównym dostawcą części zamiennych firmą X w dniu 1 marca 2010 r. zawarł umowę premiową, która stanowi, że w przypadku osiągnięcia wymaganego kwartalnego kontyngentu zakupów, będzie miał wypłacane wynagrodzenie stanowiące od 1% do 3% wartości dokonanych zakupów pomniejszonych o zwroty i akcesoria wyłączone z programu motywacyjnego (tj. wyposażenie warsztatowe, instalacje LPG, materiały reklamowe, programy komputerowe). Wynagrodzenie rozliczane będzie w kwartałach kalendarzowych. Warunkiem powstania prawa do wynagrodzenia będzie terminowe uregulowanie wszelkich zobowiązań wynikających z zawartych z dostawcą umów. Po zakończeniu każdego kwartału firma X przysyła rozliczenie umowy premiowej z prośbą o wystawienie przez firmę Wnioskodawcy faktury VAT na wykonaną usługę o treści "POWSTRZYMANIE SIĘ OD DZIAŁAŃ KONKURENCYJNYCH" ze stawką 22% (po zmianach od 1 stycznia 2011 r. ze stawką 23%). Premia wypłacana jest w terminie 14 dni po otrzymaniu przez firmę X wystawionej faktury.

W uzupełnieniu z dnia 24 sierpnia 2011 r. Wnioskodawca wyjaśnił, że:

1.

Wnioskodawca oraz Jego kontrahent są zarejestrowanymi czynnymi podatnikami podatku VAT.

2.

Relacje handlowe Wnioskodawcy z firmą X polegają nie tylko na zakupie od tej firmy akcesoriów motoryzacyjnych. Wnioskodawca świadczy również tej firmie usługi dystrybucyjne na podstawie umów o charakterze lojalnościowo-marketingowym. UMOWA PROGRESYWNA bo taka jest jej nazwa - jest podstawą do świadczenia przez Wnioskodawcę usług i otrzymywania za nie wynagrodzenia. Usługi te polegają na prezentacji, poradach, rekomendacjach towarów z oferty handlowej firmy X - na rzecz zarówno konsumentów jak i podmiotów gospodarczych. Tymi działaniami Wnioskodawca skłania uczestników rynku motoryzacyjnego do dokonywania zakupów w firmie X. Za te czynności Wnioskodawca otrzymuje od firmy X wynagrodzenie.

3.

Faktura VAT wystawiana w oparciu o ww. UMOWĘ PROGRESYWNĄ obejmuje wszystkie wyżej opisane świadczenia wspomagające proces sprzedaży firmy X jak też powstrzymanie się od świadczeń tego rodzaju na rzecz innych dostawców części i akcesoriów motoryzacyjnych. Oznacza to, że Wnioskodawca powstrzymuje się zarówno od prowadzenia działalności konkurencyjnej wobec firmy X jak i powstrzymuje się od działalności wspomagającej proces sprzedaży innych dystrybutorów np. firmy Y (konkurenta firmy X).

4.

Z innymi dostawcami części motoryzacyjnych Wnioskodawca nie prowadzi tak rozbudowanej współpracy handlowej jak z firmą X, choć kupuje od nich części.

5.

Aby otrzymać wynagrodzenie wynikające z UMOWY PROGRESYWNEJ, nie wystarczy, że Wnioskodawca kupuje części od firmy X, lecz musi również aktywnie wspomagać proces dystrybucji. Informuje też przedstawicieli handlowych firmy X, którzy odwiedzają Wnioskodawcę o oczekiwaniach lokalnego rynku, poziomie cen, itp. Wynagrodzenie nie jest więc prostym następstwem Jego zakupów.

6.

Wynagrodzenie jest obliczane od zrealizowanego kontyngentu zakupów na kartę S. Wnioskodawcy. Może więc obejmować zarówno zakupy Wnioskodawcy, jak innych osób przypisane mu w systemie S. (system firmy X). Dla jej obliczenia stosuje się pewien algorytm (procent od kwoty przypisanych karcie Wnioskodawcy S. zakupów). Warunkiem (wpisanym w ww. umowę) otrzymania przez Wnioskodawcę wynagrodzenia jest terminowe realizowanie Jego zobowiązań płatniczych wobec firmy X.

7.

Wnioskodawca otrzymuje od firmy X wyliczenie Jego wynagrodzenia i po sprawdzeniu kwot, wystawia fakturę zgodnie z podanymi informacjami. Tylko firma X wie dokładnie ile dokonano zakupów na kartę Wnioskodawcy. Rozliczenia są dokonywane kwartalnie.

8.

Podstawą ewidencji zakupów w danym okresie rozliczeniowym są faktury VAT którym przypisano numer S. Wnioskodawcy. W tym są wystawione na Wnioskodawcę faktury VAT.

9.

Umowy z firmą X nie ograniczają się do uzależnienia premii jedynie od zakupów Wnioskodawcy w firmie X. Jest to zawsze większy katalog świadczeń Wnioskodawcy.

10.

Działania są Wnioskodawcy wskazywane przez przedstawicieli handlowych firmy X w czasie ich wizyt, rozmów telefonicznych. Dotyczą konkretnych towarów i konkretnych akcji promocyjnych. Nie ma na to zawartych żadnych dodatkowych umów. Często też zmienia się strategia handlowa firmy X. Akceptacja faktury Wnioskodawcy przez firmę X., wcześniej podanie Wnioskodawcy przez firmę X danych do faktury opiewającej na wynagrodzenie jest przez obie strony traktowane jako potwierdzenie wykonania przez Wnioskodawcę obowiązków kontraktowych.

11.

Funkcjonowanie przedsiębiorstwa Wnioskodawcy zakłada ciągły kontakt z klientami, którym poleca, rekomenduje i informuje o artykułach motoryzacyjnych, cenach, warunkach gwarancji itp. Ponieważ głównym dostawcą Wnioskodawcy jest firma X, nie ma takiej możliwości, żeby w danym okresie nie świadczyć na rzecz kontrahenta Wnioskodawcy opisanych wyżej usług, od których uzależnione jest wypłacanie premii.

W uzupełnieniu z dnia 6 września 2011 r. Wnioskodawca wskazał, iż otrzymanie premii pieniężnych, o których mowa we wniosku z dnia 25 maja 2011 r. następuje na podstawie zawartej z firmą X umowy progresywnej określającej sposób wypłaty premii oraz czynności, do których Wnioskodawca jest zobowiązany w związku z wypłatą tej premii.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

1.

Czy w sytuacji, gdy otrzymana premia pieniężna nie jest powiązana ze świadczeniem na rzecz firmy X dodatkowych usług (np. marketingowych), a stanowi jedynie wynagrodzenie za osiągnięcie określonego pułapu obrotów w danym okresie rozliczeniowym, stanowi ona odpłatne świadczenie usługi w rozumieniu art. 8 ust. 1 u.p.t.u. i powinna być udokumentowana fakturą VAT ze stawką 22% (po zmianach od 1 stycznia 2011 r. 23%).

2.

Czy ww. premia stanowi rabat obniżający wartość dostaw w danym okresie czasu, zgodnie z art. 29 ust. 4 u.p.t.u. i powinna być dokumentowana fakturami korygującymi wystawianymi przez firmę X.

Zdaniem Wnioskodawcy, premia pieniężna, którą otrzymuje jedynie z tytułu zrealizowania określonego pułapu obrotów nie rodzi z Jego strony obowiązku podatkowego w podatku od towarów i usług, bowiem w takim przypadku nie dochodzi do świadczenia usług w rozumieniu art. 8 ust. 1 u.p.t.u. Aby uznać dane świadczenie za odpłatne świadczenie usług, musi istnieć bezpośredni związek pomiędzy świadczoną usługą i przekazanym wynagrodzeniem. Wypłacane przez kontrahenta Wnioskodawcy wynagrodzenie nie jest powiązane z uzyskaniem przez niego żadnego świadczenia wzajemnego, bo za takie zdaniem Wnioskodawcy nie można uznać samej chęci czy możliwości finansowych zrealizowania przez Wnioskodawcę danego poziomu zakupów. Także proponowana przez kontrahenta treść faktury tj. "Powstrzymanie się od działań konkurencyjnych" sugerująca świadczenie przez Wnioskodawcę odpłatnej usługi na rzecz kontrahenta nie odzwierciedla de facto stanu rzeczywistego i postanowień zawartych w umowie premiowej. W takim przypadku wystawianie przez Wnioskodawcę faktury VAT jest bezzasadne.

Według Wnioskodawcy premia przyznana przez kontrahenta stanowi w istocie rabat obniżający wartość konkretnych dostaw dokonanych w ściśle określonym okresie czasu, udokumentowanych poszczególnymi fakturami zgodnie z art. 29 ust. 4 u.p.t.u. - zmniejszający podstawę opodatkowania. W konsekwencji firma X powinna wystawić faktury korygujące w stosunku do sprzedanych towarów objętych rabatem.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn. Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają:

1.

odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju;

2.

eksport towarów;

3.

import towarów;

4.

wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju;

5.

wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.

Na mocy art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

Stosownie do art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:

1.

przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;

2.

zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;

3.

świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.

Powołany wyżej przepis wskazuje, iż pojęcie świadczenia usług ma bardzo szeroki zakres, gdyż nie obejmuje wyłącznie działań podatnika, lecz również zobowiązanie do powstrzymywania się od dokonywania czynności lub do tolerowania czynności bądź sytuacji. Przez świadczenie należy zatem rozumieć każde zachowanie się na rzecz innego podmiotu. Aby uznać dane świadczenie za odpłatne, musi istnieć stosunek prawny pomiędzy świadczącym usługę a odbiorcą, a w zamian za wykonanie usługi powinno zostać wypłacone wynagrodzenie. Musi zatem istnieć bezpośredni związek pomiędzy świadczoną usługą i przekazanym za nią wynagrodzeniem. Oznacza to, że z danego stosunku prawnego, na podstawie którego wykonywana jest usługa, musi wynikać wyraźna, bezpośrednia korzyść na rzecz świadczącego usługę.

Biorąc pod uwagę przytoczoną definicję legalną art. 8 ust. 1 ustawy o odpłatnej usłudze, podlegającej opodatkowaniu podatkiem VAT, można mówić tylko i wyłącznie wtedy, kiedy w ramach łączącego strony stosunku prawnego dochodzi do wykonania świadczenia, które może zostać uznane za przedmiot opodatkowania.

Zgodnie z art. 29 ust. 1 ustawy o VAT w brzmieniu obowiązującym od dnia 1 czerwca 2005 r. do dnia 31 grudnia 2010 r., podstawą opodatkowania jest obrót, z zastrzeżeniem ust. 2-22, art. 30-32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5. Obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy. Obrót zwiększa się o otrzymane dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze mające bezpośredni wpływ na cenę (kwotę należną) towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika, pomniejszone o kwotę należnego podatku.

Jak stanowi art. 29 ust. 1 ustawy o VAT w brzmieniu obowiązującym od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 marca 2011 r., podstawą opodatkowania jest obrót, z zastrzeżeniem ust. 2-21, art. 30-32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5. Obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy. Obrót zwiększa się o otrzymane dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze mające bezpośredni wpływ na cenę (kwotę należną) towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika, pomniejszone o kwotę należnego podatku.

Zgodnie z art. 29 ust. 1 ustawy o VAT w brzmieniu obowiązującym od dnia 1 kwietnia 2011 r. podstawą opodatkowania jest obrót, z zastrzeżeniem ust. 2-21, art. 30-32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5. Obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy lub osoby trzeciej. Obrót zwiększa się o otrzymane dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze mające bezpośredni wpływ na cenę (kwotę należną) towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika, pomniejszone o kwotę należnego podatku.

W myśl art. 29 ust. 4 cyt. ustawy o VAT podstawę opodatkowania zmniejsza się o kwoty udokumentowanych, prawnie dopuszczalnych i obowiązkowych rabatów (bonifikat, opustów, uznanych reklamacji i skont) i o wartość zwróconych towarów, zwróconych kwot nienależnych w rozumieniu przepisów o cenach oraz zwróconych kwot dotacji, subwencji i innych dopłat o podobnym charakterze, z zastrzeżeniem ust. 4a i 4b.

Zgodnie z brzmieniem art. 41 ust. 1 ustawy o VAT, stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem art. 41 ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1 ustawy.

W myśl art. 146a pkt 1 ww. ustawy o VAT - obowiązującego od dnia 1 stycznia 2011 r. - w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2013 r., z zastrzeżeniem art. 146f, stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%.

Podatnicy podejmują różnorodne działania w zakresie intensyfikacji sprzedaży towarów, w efekcie których wypłacane są tzw. premie pieniężne nabywcom. Skutki podatkowe dotyczące wypłacania premii pieniężnych nabywcom uzależnione są od wielu czynników, m.in. od ustalenia, za co faktycznie premie te zostały wypłacone, tzn. czy podatnik otrzymuje je w związku z zachowaniem, stanowiącym usługę w rozumieniu wskazanych wyżej przepisów.

W praktyce występują również sytuacje, w których premia pieniężna jest wypłacana np. z tytułu dokonywania przez nabywcę nabyć określonej wartości czy ilości towarów w określonym czasie. W takim przypadku, gdzie premia pieniężna jest wypłacana z tytułu dokonywania przez nabywcę nabyć o określonej wartości czy ilości towarów w określonym czasie - działania kontrahentów nie wypełniają definicji świadczenia usług i wypłacenie w takiej sytuacji premii pieniężnej nie podlega opodatkowaniu podatkiem VAT. Osiąganie bowiem określonego pułapu obrotów z danym dostawcą nie może być uznane za usługę w świetle art. 8 ust. 1 ustawy. Premia jest wyliczana w oparciu o osiągane obroty, lecz samo osiąganie obrotów nie stanowi usługi.

Premia jest wynagrodzeniem w zamian za świadczoną usługę w sytuacji, gdy wypłacana jest za świadczenie dodatkowych usług np.: o charakterze promocyjnym, marketingowym, lojalnościowym, których celem jest wsparcie i intensyfikacja sprzedaży (np.: eksponowanie towaru na półkach). Wówczas premię należy uznać jako wynagrodzenie za świadczoną usługę, podlegającą opodatkowaniu, zgodnie z art. 8 ust. 1 ustawy.

Zgodnie z art. 106 ust. 1 ustawy o VAT w brzmieniu obowiązującym od dnia 1 grudnia 2008 r. do dnia 31 marca 2011 r., podatnicy, o których mowa w art. 15, są obowiązani wystawić fakturę stwierdzającą w szczególności dokonanie sprzedaży, datę dokonania sprzedaży, cenę jednostkową bez podatku, podstawę opodatkowania, stawkę i kwotę podatku, kwotę należności oraz dane dotyczące podatnika i nabywcy, z zastrzeżeniem ust. 2, 4 i 5 oraz art. 119 ust. 10 i art. 120 ust. 16.

Natomiast zgodnie z art. 106 ust. 1 ustawy o VAT w brzmieniu obowiązującym od dnia 1 kwietnia 2011 r., podatnicy, o których mowa w art. 15, są obowiązani wystawić fakturę stwierdzającą w szczególności dokonanie sprzedaży, datę dokonania sprzedaży, cenę jednostkową bez podatku, podstawę opodatkowania, stawkę i kwotę podatku, kwotę należności oraz dane dotyczące podatnika i nabywcy, z zastrzeżeniem ust. 1a, 2, 4 i 5 oraz art. 119 ust. 10 i art. 120 ust. 16.

Z przedstawionego we wniosku opisu stanu faktycznego wynika, iż Wnioskodawca wykonuje naprawy pojazdów samochodowych i maszyn. Wnioskodawca ze swoim głównym dostawcą części zamiennych firmą X zawarł umowę premiową, która stanowi, że w przypadku osiągnięcia wymaganego kwartalnego kontyngentu zakupów, będzie miał wypłacane wynagrodzenie stanowiące od 1% do 3% wartości dokonanych zakupów pomniejszonych o zwroty i akcesoria wyłączone z programu motywacyjnego (tj. wyposażenie warsztatowe, instalacje LPG, materiały reklamowe, programy komputerowe). Wynagrodzenie rozliczane będzie w kwartałach kalendarzowych. Warunkiem powstania prawa do wynagrodzenia będzie terminowe uregulowanie wszelkich zobowiązań wynikających z zawartych z dostawcą umów.

Relacje handlowe Wnioskodawcy z firmą X polegają nie tylko na zakupie od tej firmy akcesoriów motoryzacyjnych. Wnioskodawca świadczy również tej firmie usługi dystrybucyjne na podstawie umów o charakterze lojalnościowo-marketingowym. UMOWA PROGRESYWNA bo taka jest jej nazwa - jest podstawą do świadczenia przez Wnioskodawcę usług i otrzymywania za nie wynagrodzenia. Usługi te polegają na prezentacji, poradach, rekomendacjach towarów z oferty handlowej firmy X - na rzecz zarówno konsumentów jak i podmiotów gospodarczych. Tymi działaniami Wnioskodawca skłania uczestników rynku motoryzacyjnego do dokonywania zakupów w firmie X. Za te czynności Wnioskodawca otrzymuje od firmy X wynagrodzenie.

Aby otrzymać wynagrodzenie wynikające z UMOWY PROGRESYWNEJ, nie wystarczy, że Wnioskodawca kupuje części od firmy X, lecz musi również aktywnie wspomagać proces dystrybucji. Informuje też przedstawicieli handlowych firmy X, którzy odwiedzają Wnioskodawcę o oczekiwaniach lokalnego rynku, poziomie cen, itp. Wynagrodzenie nie jest więc prostym następstwem Jego zakupów.

Wynagrodzenie jest obliczane od zrealizowanego kontyngentu zakupów na kartę S. Wnioskodawcy. Może więc obejmować zarówno zakupy Wnioskodawcy, jak innych osób przypisane mu w systemie S. (system firmy X). Dla jej obliczenia stosuje się pewien algorytm (procent od kwoty przypisanych karcie Wnioskodawcy S. zakupów). Warunkiem (wpisanym w ww. umowę) otrzymania przez Wnioskodawcę wynagrodzenia jest terminowe realizowanie Jego zobowiązań płatniczych wobec firmy X. Wnioskodawca otrzymuje od firmy X wyliczenie Jego wynagrodzenia i po sprawdzeniu kwot, wystawia fakturę zgodnie z podanymi informacjami. Tylko firma X wie dokładnie ile dokonano zakupów na kartę Wnioskodawcy. Rozliczenia są dokonywane kwartalnie. Umowy z firmą X nie ograniczają się do uzależnienia premii jedynie od zakupów Wnioskodawcy w firmie X. Jest to zawsze większy katalog świadczeń Wnioskodawcy. Działania są Wnioskodawcy wskazywane przez przedstawicieli handlowych firmy X w czasie ich wizyt, rozmów telefonicznych. Dotyczą konkretnych towarów i konkretnych akcji promocyjnych. Nie ma na to zawartych żadnych dodatkowych umów. Często też zmienia się strategia handlowa firmy X. Akceptacja faktury Wnioskodawcy przez firmę X, wcześniej podanie Wnioskodawcy przez firmę X danych do faktury opiewającej na wynagrodzenie jest przez obie strony traktowane jako potwierdzenie wykonania przez Wnioskodawcę obowiązków kontraktowych.

Otrzymanie premii pieniężnych następuje na podstawie zawartej z firmą X umowy progresywnej określającej sposób wypłaty premii oraz czynności, do których Wnioskodawca jest zobowiązany w związku z wypłatą tej premii.

Z powyższego wynika, że relacje handlowe Wnioskodawcy z kontrahentem polegają nie tylko na zakupie akcesoriów motoryzacyjnych, Wnioskodawca świadczy również na rzecz kontrahenta usługi dystrybucyjne na podstawie umów o charakterze lojalnościowo-marketingowym. Zatem otrzymywana przez Wnioskodawcę premia stanowi wynagrodzenie w zamian za świadczoną usługę.

Mając zatem na uwadze przedstawiony stan faktyczny oraz stan prawny stwierdzić należy, iż premia pieniężna którą otrzymuje Wnioskodawca w zamian za zrealizowanie określonego pułapu obrotów zgodnie z zawartą umową z jednoczesnym świadczeniem dodatkowych usług (prezentacji, porad, rekomendacji towarów - skłaniającymi uczestników rynku motoryzacyjnego do dokonywania zakupów u kontrahenta Wnioskodawcy) stanowi świadczenie usługi w rozumieniu art. 8 ust. 1 ustawy o VAT i podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług wg stawki 23% (obowiązującej od 1 stycznia 2011 r.) lub 22% (obowiązującej do dnia 31 grudnia 2010 r.).

Odnośnie kwestii sposobu dokumentowania otrzymywanych przez Wnioskodawcę premii pieniężnych należy zauważyć, iż Wnioskodawca świadczone na rzecz kontrahenta usługi, za które otrzymuje wynagrodzenie w postaci premii pieniężnej powinien udokumentować - zgodnie z art. 106 ust. 1 ustawy - fakturą VAT.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy należy uznać za nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Interpretacja traci ważność w przypadku zmiany któregokolwiek z elementów przedstawionego stanu faktycznego lub zmiany stanu prawnego.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl