IBPP1/443-891/11/ES - Skutki podatkowe likwidacji spółki jawnej przez jej wspólników.

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 5 września 2011 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP1/443-891/11/ES Skutki podatkowe likwidacji spółki jawnej przez jej wspólników.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 24 maja 2011 r. (data wpływu 27 maja 2011 r.) uzupełnionym pismem z dnia 12 sierpnia 2011 r. (data wpływu 16 sierpnia 2011 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie skutków podatkowych likwidacji spółki jawnej przez jej wspólników - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 27 maja 2011 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie skutków podatkowych likwidacji spółki jawnej przez jej wspólników.

Wniosek uzupełniono pismem z dnia 12 sierpnia 2011 r. (data wpływu 16 sierpnia 2011 r.), będącym odpowiedzią na wezwanie tut. organu z dnia 8 sierpnia 2011 r. znak: IBPP1/443-891/11/ES; IBPP1/443-892/11/ES.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Wspólnicy dwuosobowej (z 50% prawem do udziału w zyskach) Spółki jawnej zamierzają w oparciu o zgodną uchwałę wspólników (z powodu choroby jednego ze wspólników) zakończyć działalność i zlikwidować spółkę. Na zakończenie działalności sporządzony zostanie w oparciu o art. 14 ust. 5 ustawy o VAT spis z natury pozostających składników majątkowych, w skład których wchodzą między innymi:

1.

zakupione w 1996 r. prawo wieczystego użytkowania działki na współwłasność łączną w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą w Spółce Cywilnej pod Firmą R. Zakup powyższego prawa dokonany był bez podatku VAT. Prawo to zostało wprowadzone do ewidencji księgowej aktywów trwałych i nie było umarzane.

2.

środek trwały w budowie - zadanie p.t. "...", który budowany jest od 2008 r. na działce, do której zostało zakupione w 1996 r. to prawo wieczystego użytkowania. Wydatki bieżące na to zadanie ewidencjonowane są na koncie - "środki trwałe w budowie" - zadanie p.t. "..." w wartości netto. Od tych zakupów odliczany jest podatek VAT naliczony. Zadanie to nie zostanie ukończone na dzień likwidacji spółki.

Te składniki majątkowe objęte spisem z natury na dzień likwidacji spółki zostaną notarialnie przejęte po 1/2 części przez wspólników występujących już jako osoby fizyczne.

W uzupełnieniu Wnioskodawca wskazuje, że:

"R." jest zarejestrowanym podatnikiem VAT od 1993 r. - z tytułu prowadzonej działalności gospodarczej.

Prawo wieczystego użytkowania gruntu nabyte zostało od przedsiębiorstwa S. na podstawie umowy sprzedaży - aktu notarialnego rep. "A".

Nabycie prawa wieczystego użytkowania gruntu zostało udokumentowane fakturą VAT z dnia 22 października 1996 r. w wartości netto, bez podatku VAT - jako sprzedaż zwolniona.

Nabycie prawa użytkowania wieczystego gruntu nabyte zostało bez podatku VAT.

Obiekt warsztatu mechaniczno-ślusarskiego będzie po ukończeniu budynkiem w rozumieniu - przepisów ustawy z 7 lipca 1994 r. Prawo budowlane (Dz. U. z 2006 Nr 156 poz. poz. 1118 z późn. zm.).

Na dzień likwidacji Spółki - stan zaawansowania środka trwałego w budowie "Warsztat mechaniczno - ślusarski"- jednokondygnacyjnego, niepodpiwniczonego budynku warsztatowego:

* wykonano roboty ziemne, stopy, ławy i ściany fundamentowe wraz z izolacją, podłoże z kruszywa naturalnego, słupy żelbetowe nad ziemią, obudowa ściany zewnętrznej-szczytowej,

* wykonano i zamontowano konstrukcję stalową: słupy stalowe, wiązary kratowe, stężenia i płatwie.

Symbol PKOB: sekcja 1 Dział 12 Grupa 125 Klasa 1251. Budynek jest trwale z gruntem związany.

Nieruchomość - działka nie była wykorzystywana do prowadzenia działalności gospodarczej ani działalności rolniczej.

Nieruchomość nie była przedmiotem żadnego najmu, dzierżawy i nie przynosiła żadnych korzyści Spółce. Prawo użytkowania wieczystego gruntu - działki było kupione z zamiarem budowy na tej działce warsztatu mechanicznego i tak zostało przeznaczone.

W dniu 1 lipca 2011 r. został złożony wniosek do Sądu Rejonowego Wydział Gospodarczy KRS o otwarcie likwidacji Spółki Jawnej.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

Jak należy wycenić te spisane składniki majątkowe na dzień likwidacji spółki:

1.

Czy prawo wieczystego użytkowania gruntu (działki) należy wycenić wg rzeczywistej ceny nabycia bez podatku VAT należnego.

2.

Czy środek trwały w budowie - p.t. "..." należy wycenić wg rzeczywistych cen nabycia i kosztów wytworzenia poniesionych nakładów powiększonych o naliczony należny podatek VAT, i jakie mają być zastosowane stawki podatku VAT, czy do nakładów do roku 2010 mają być zastosowane rzeczywiste stawki obowiązujące do 2010 r. a do nakładów od 2011 r., stawki obowiązujące od tego roku.

Zdaniem Wnioskodawcy, jego propozycja wyceny tych składników majątkowych spisanych na dzień likwidacji spółki:

1.

prawo wieczystego użytkowania gruntu (działki) - wg rzeczywistej ceny nabycia (nie było umarzane) bez naliczenia podatku VAT należnego. Zgodne to jest z art. 43 ust. 2 ustawy o VAT, ponieważ to prawo ma kategorię towaru używanego i było zakupione bez podatku VAT. Spełniony jest warunek, że w stosunku do tego towaru nie przysługiwało dokonującego go dostawy prawo obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

2.

środek trwały w budowie - p.t. "..." - wg rzeczywistych cen nabycia i kosztów wytworzenia poniesionych nakładów powiększonych o doliczony podatek VAT należny, wg rzeczywiście odliczonego podatku VAT tj. do nakładów do roku 2010 - wg stawek obowiązujących do 2010 r. a do nakładów w roku 2011 wg stawek obecnie obowiązujących.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za nieprawidłowe.

Na wstępie należy zauważyć, iż w niniejszej interpretacji tut. organ podjął kwestie zawarte zarówno w pytaniu nr 1 jak i w pytaniu nr 2 wniosku z dnia 24 maja 2011 r. (data wpływu 27 maja 2011 r.) uzupełnionym pismem z dnia 12 sierpnia 2011 r. (data wpływu 16 sierpnia 2011 r.).

Zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn. Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054), zwanej dalej ustawą o VAT, podatkowaniu podatkiem od towarów i usług, podlegają:

1.

odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju;

2.

eksport towarów;

3.

import towarów;

4.

wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju;

5.

wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.

W myśl art. 5 ust. 3 ww. ustawy, opodatkowaniu podatkiem podlegają również towary w przypadku, o którym mowa w art. 14.

Stosownie do art. 14 ust. 1 i 2 ustawy o VAT, opodatkowaniu podatkiem podlegają towary własnej produkcji i towary, które po nabyciu nie były przedmiotem dostawy towarów, w przypadku:

1.

rozwiązania spółki cywilnej lub handlowej niemającej osobowości prawnej;

2.

zaprzestania przez podatnika, o którym mowa w art. 15, będącego osobą fizyczną wykonywania czynności podlegających opodatkowaniu, obowiązanego, na podstawie art. 96 ust. 6, do zgłoszenia zaprzestania działalności naczelnikowi urzędu skarbowego.

Przepisu ust. 1 nie stosuje się do podatników zwolnionych od podatku na podstawie art. 113 ust. 1 i 9.

Jednakże w myśl art. 14 ust. 4 ww. ustawy, przepisy ust. 1 i 3 stosuje się do towarów, w stosunku do których przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Stosownie do art. 14 ust. 5 ww. ustawy o VAT, w przypadkach, o których mowa w ust. 1 i 3, podatnicy są obowiązani sporządzić spis z natury towarów na dzień rozwiązania spółki lub zaprzestania wykonywania czynności podlegających opodatkowaniu, zwany dalej "spisem z natury". Podatnicy są obowiązani załączyć informację o dokonanym spisie z natury, o ustalonej na jego podstawie wartości i o kwocie podatku należnego, do deklaracji podatkowej składanej za okres obejmujący dzień rozwiązania spółki lub zaprzestania wykonywania czynności podlegających opodatkowaniu.

W myśl art. 14 ust. 8 ustawy o VAT, podstawą opodatkowania jest wartość towarów podlegających spisowi z natury, ustalona zgodnie z art. 29 ust. 10.

Stosownie do przepisu art. 29 ust. 10 ww. ustawy, w przypadku dostawy towarów, o której mowa w art. 7 ust. 2, podstawą opodatkowania jest cena nabycia towarów (bez podatku), a gdy nie ma ceny nabycia, koszt wytworzenia, określone w momencie dostawy tych towarów.

Przez towary, w świetle art. 2 pkt 6 ww. ustawy rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

W tym miejscu zauważyć należy, że materiały przeznaczone na budowę budynku w wyniku połączenia ich trwale ze sobą i z gruntem - w związku z czym powstał budynek - straciły swój byt fizyczny i nie mogą być nakładami.

W myśl art. 47 § 1 i 2 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. - Kodeks cywilny (Dz. U. Nr 16, poz. 93 z późn. zm.) część składowa rzeczy nie może być odrębnym przedmiotem własności i innych praw rzeczowych. Częścią składową rzeczy jest wszystko co nie może być od niej odłączone bez uszkodzenia lub istotnej zmiany całości albo bez uszkodzenia lub istotnej zmiany przedmiotu odłączonego.

W związku z powyższym nakłady poniesione na budowę budynku, które zostały trwale ze sobą połączone, w wyniku czego powstał budynek, nie mogą być przedmiotem obrotu, a więc nie są towarami czy usługami w rozumieniu ustawy o VAT. W wyniku poczynionych przez Spółkę nakładów powstał budynek, który jako całość stanowi towar w rozumieniu ustawy o VAT.

Jak wynika z art. 41 ust. 1 ustawy o VAT, stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Zgodnie natomiast z dodanym do ustawy o VAT od dnia 1 stycznia 2011 r. art. 146a pkt 1, w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2013 r., z zastrzeżeniem art. 146f, stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%.

Jednakże zarówno w przepisach ustawy o podatku od towarów i usług, jak i w rozporządzeniach wykonawczych do niej przewidziano możliwość zastosowania obniżonych stawek podatku oraz zwolnień od podatku.

Na mocy art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy, zwalnia się od podatku dostawę budynków, budowli lub ich części, z wyjątkiem gdy:

a.

dostawa jest dokonywania w ramach pierwszego zasiedlenia lub przed nim,

b.

pomiędzy pierwszym zasiedleniem a dostawą budynku, budowli lub ich części upłynął okres krótszy niż 2 lata.

Zgodnie z art. 2 pkt 14 ustawy, przez pierwsze zasiedlenie rozumie się oddanie do użytkowania, w wykonaniu czynności podlegających opodatkowaniu, pierwszemu nabywcy lub użytkownikowi budynków, budowli lub ich części, po ich:

a.

wybudowaniu lub

b.

ulepszeniu, jeżeli wydatki poniesione na ulepszenie, w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, stanowiły co najmniej 30% wartości początkowej.

Natomiast w myśl art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy, zwalnia się od podatku dostawę budynków, budowli lub ich części nieobjętą zwolnieniem, o którym mowa w pkt 10, pod warunkiem że:

a.

w stosunku do tych obiektów nie przysługiwało dokonującemu ich dostawy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego,

b.

dokonujący ich dostaw nie ponosił wydatków na ich ulepszenie, w stosunku do których miał prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, a jeżeli ponosił takie wydatki, to były one niższe niż 30% wartości początkowej tych obiektów.

Stosownie do treści art. 43 ust. 7a ustawy, warunku, o którym mowa w ust. 1 pkt 10a lit. b), nie stosuje się, jeżeli budynki, budowle lub ich części w stanie ulepszonym były wykorzystywane przez podatnika do czynności opodatkowanych przez co najmniej 5 lat.

Z przedstawionego we wniosku zdarzenia przyszłego wynika, że wspólnicy dwuosobowej (z 50% prawem do udziału w zyskach) Spółki jawnej zamierzają w oparciu o zgodną uchwałę wspólników (z powodu choroby jednego ze wspólników) zakończyć działalność i zlikwidować spółkę. Na zakończenie działalności sporządzony zostanie w oparciu o art. 14 ust. 5 ustawy o VAT spis z natury pozostających składników majątkowych, w skład których wchodzą między innymi:

1.

zakupione w 1996 r. prawo wieczystego użytkowania działki na współwłasność łączną w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą. Zakup powyższego prawa dokonany był bez podatku VAT. Prawo to zostało wprowadzone do ewidencji księgowej aktywów trwałych i nie było umarzane.

2.

środek trwały w budowie - zadanie p.t. "...", który budowany jest od 2008 r. na działce, do której zostało zakupione w 1996 r. to prawo wieczystego użytkowania. Wydatki bieżące na to zadanie ewidencjonowane są na koncie - "środki trwałe w budowie" w wartości netto. Od tych zakupów odliczany jest podatek VAT naliczony. Zadanie to nie zostanie ukończone na dzień likwidacji spółki.

Te składniki majątkowe objęte spisem z natury na dzień likwidacji spółki zostaną notarialnie przejęte po 1/2 części przez wspólników występujących już jako osoby fizyczne.

Wnioskodawca jest zarejestrowanym podatnikiem VAT od 1993 r. z tytułu prowadzonej działalności gospodarczej.

Prawo wieczystego użytkowania gruntu nabyte zostało od przedsiębiorstwa na podstawie umowy sprzedaży - aktu notarialnego. Nabycie prawa wieczystego użytkowania gruntu zostało udokumentowane fakturą VAT z dnia 22 października 1996 r. w wartości netto, bez podatku VAT - jako sprzedaż zwolniona.

Nabycie prawa użytkowania wieczystego gruntu nabyte zostało bez podatku VAT.

Prawo użytkowania wieczystego gruntu - działki było nabyte z zamiarem budowy na tej działce warsztatu mechanicznego i tak też zostało przeznaczone.

Obiekt warsztatu mechaniczno-ślusarskiego będzie po ukończeniu budynkiem w rozumieniu - przepisów ustawy z 7 lipca 1994 r. Prawo budowlane (Dz. U. z 2006 Nr 156 poz. poz. 1118 z późn. zm.).

Na dzień likwidacji Spółki - stan zaawansowania środka trwałego w budowie tj. warsztatu mechaniczno-ślusarskiego - jednokondygnacyjnego, niepodpiwniczonego budynku warsztatowego trwale z gruntem związanego, (symbol PKOB: sekcja 1 Dział 12 Grupa 125 Klasa 1251) przedstawia się następująco:

* wykonano roboty ziemne, stopy, ławy i ściany fundamentowe wraz z izolacją, podłoże z kruszywa naturalnego, słupy żelbetowe nad ziemią, obudowa ściany zewnętrznej-szczytowej,

* wykonano i zamontowano konstrukcję stalową: słupy stalowe, wiązary kratowe, stężenia i płatwie.

Nieruchomość - działka nie była wykorzystywana do prowadzenia działalności gospodarczej ani działalności rolniczej.

Nieruchomość nie była przedmiotem najmu, dzierżawy i nie przynosiła żadnych korzyści Spółce.

W dniu 1 lipca 2011 r. został złożony wniosek do Sądu Rejonowego o otwarcie likwidacji Spółki.

Należy zauważyć, że ustawa o podatku od towarów i usług odwołuje się do Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych, która stanowi usystematyzowany wykaz obiektów budowlanych. Zatem dla celów podatku VAT stosuje się przepisy rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 30 grudnia 1999 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych (PKOB) (Dz. U. Nr 112, poz. 1316 z późn. zm.), stanowiącego usystematyzowany wykaz obiektów budowlanych.

Zgodnie zatem z PKOB przez obiekt budowlany rozumie się konstrukcję połączoną z gruntem w sposób trwały, wykonany z materiałów budowlanych i elementów składowych, będący wynikiem prac budowlanych. Budynki natomiast to zadaszone obiekty budowlane wraz z wbudowanymi instalacjami i urządzeniami technicznymi, wykorzystywane dla potrzeb stałych, przystosowane do przebywania ludzi, zwierząt lub ochrony przedmiotów.

Wobec powyższego rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 30 grudnia 1999 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych (PKOB) zawiera usystematyzowany wykaz obiektów budowlanych rozumianych jako produkty finalne działalności budowlanej.

Zgodnie z pismem Głównego Urzędu Statystycznego z dnia 19 kwietnia 1999 r. nr SRI-4-WSK-12-535/99 (pismo wydane zostało w okresie funkcjonowania obowiązującej do dnia 31 grudnia 1999 r. Klasyfikacji Obiektów Budowlanych, jednak wyrażone w nim stanowisko, w zakresie istotnym dla rozstrzygnięcia analizowanego zagadnienia, należy uznać za wciąż aktualne), obiekt budowlany rozpoczęty, który po zmianie właściciela nadal będzie kontynuowany może być klasyfikowany według Klasyfikacji Obiektów Budowlanych. W chwili sprzedaży obiekt budowlany wznoszony na podstawie wydanej decyzji administracyjnej zezwalającej na budowę określonego budynku jest tym budynkiem w określonym stopniu zaawansowania robót budowlanych.

W związku z powyższym, jeżeli obiekt budowlany rozpoczęty, może być klasyfikowany wg PKOB jako budynek, wtedy przy jego dostawie stosuje się stawkę podatku VAT właściwą dla dostawy budynku. Z przedstawionego we wniosku zdarzenia przyszłego wynika, iż Wnioskodawca w 1996 r. zakupił prawo użytkowania wieczystego gruntu, z zamiarem budowy na tej działce budynku warsztatu mechaniczno-ślusarskiego.

Na dzień likwidacji Spółki - stan zaawansowania budowy jednokondygnacyjnego, niepodpiwniczonego budynku warsztatowego trwale z gruntem związanego, (symbol PKOB: sekcja 1 Dział 12 Grupa 125 Klasa 1251) przedstawia się następująco:

* wykonano roboty ziemne, stopy, ławy i ściany fundamentowe wraz z izolacją, podłoże z kruszywa naturalnego, słupy żelbetowe nad ziemią, obudowa ściany zewnętrznej-szczytowej,

* wykonano i zamontowano konstrukcję stalową: słupy stalowe, wiązary kratowe, stężenia i płatwie.

Mając zatem na uwadze przedstawione zdarzenie przyszłe oraz przytoczone przepisy i definicje należy stwierdzić, że pomimo iż wskazane we wniosku czynności dotyczą budynku warsztatu mechaniczno-ślusarskiego w fazie budowy, to może on być klasyfikowany wg PKOB jako budynek, co przesądza o zastosowaniu stawki podatku VAT właściwej dla dostawy tego budynku.

Analizując powołaną wcześniej definicję pierwszego zasiedlenia stwierdzić należy, iż aby można było mówić o pierwszym zasiedleniu obiekt musi zostać oddany do użytkowania, a ponadto czynność ta powinna podlegać opodatkowaniu. Z powyższej definicji wynika zatem, że oddanie do użytkowania powinno nastąpić w ramach czynności podlegającej opodatkowaniu, a za taką należy uznać umowę sprzedaży, najmu czy dzierżawy, pod warunkiem, że jest to czynność objęta zakresem ustawy o podatku od towarów i usług, nawet jeśli na podstawie przepisów szczególnych korzysta ona ze zwolnienia od podatku od towarów i usług.

Mając na uwadze treść powołanych przepisów oraz opis zdarzenia przyszłego należy stwierdzić, że objęcie remanentem likwidacyjnym przedmiotowej nieruchomości powodujące konieczność określenia podstawy opodatkowania oraz właściwej stawki będzie dokonane przed pierwszym zasiedleniem, bowiem oddanie do użytkowania budynku warsztatu mechaniczno-ślusarskiego w wykonaniu czynności podlegającej opodatkowaniu użytkownikowi nie miało dotąd miejsca, stąd nie doszło do pierwszego zasiedlenia.

Wobec powyższego nieruchomość ta nie będzie korzystać ze zwolnienia, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy o VAT.

W przedmiotowej sprawie nie będzie również spełniony warunek określony w art. 43 ust. 1 pkt 10a lit. a) ustawy, ponieważ przy budowie przedmiotowego budynku warsztatu mechaniczno-ślusarskiego przysługiwało Wnioskodawcy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

W niniejszej sprawie nie znajdą również zastosowania uregulowania określone w art. 43 ust. 1 pkt 10a lit. b) ustawy, oraz art. 43 ust. 7a ustawy, bowiem nie miało miejsca ulepszenie budynku, jak też Wnioskodawca nie wykorzystywał przedmiotowej nieruchomości do czynności opodatkowanych przez okres dłuższy niż 5 lat.

Kwestię opodatkowania dostawy gruntu, w tym również prawa użytkowania wieczystego gruntu, na którym posadowione zostały budynki lub budowle rozstrzyga przepis art. 29 ust. 5 ustawy, stosownie do którego, w przypadku dostawy budynków lub budowli trwale z gruntem związanych albo części takich budynków lub budowli z podstawy opodatkowania nie wyodrębnia się wartości gruntów.

Zgodnie z § 13 ust. 1 pkt 11 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 73, poz. 392 z późn. zm.), zwalnia się zbycie prawa wieczystego użytkowania gruntu, w przypadku dostawy budynków lub budowli trwale z gruntem związanych albo części takich budynków lub budowli, jeżeli budynki te lub budowle albo ich części są zwolnione od podatku.

Powyższe oznacza, iż do zbycia prawa wieczystego użytkowania gruntu stosuje się analogiczną stawkę podatku jak przy dostawie budynków, budowli lub ich części posadowionych na tym gruncie i trwale związanych z tym gruntem. Jeżeli dostawa budynków, budowli lub ich części korzysta ze zwolnienia od podatku VAT, ze zwolnienia takiego korzysta również zbycie prawa wieczystego użytkowania gruntu, na którym obiekty te są posadowione. Jeśli natomiast dostawa budynku, budowli lub ich części jest objęta stawką 23%, to taką stawką objęte jest również prawo wieczystego użytkowania gruntu.

W oparciu o przedstawione zdarzenie przyszłe oraz obowiązujący w tym zakresie stan prawny stwierdzić zatem należy, iż w przedmiotowej sytuacji, zgodnie z art. 41 ust. 1 w związku z art. 146a pkt 1 ustawy o VAT, ujęte w remanencie likwidacyjnym prawo wieczystego użytkowania gruntu, wraz z posadowionym na nim budynkiem warsztatu mechaniczno-ślusarskiego podlegać będzie opodatkowaniu wg stawki 23%.

W kwestii natomiast podstawy opodatkowania stwierdzić należy, że zgodnie z art. 14 ust. 8 ustawy o VAT, podstawą opodatkowania jest wartość towarów podlegających spisowi z natury, ustalona zgodnie z art. 29 ust. 10.

Stosownie natomiast do przepisu art. 29 ust. 10 ww. ustawy, w przypadku dostawy towarów, o której mowa w art. 7 ust. 2, podstawą opodatkowania jest cena nabycia towarów (bez podatku), a gdy nie ma ceny nabycia, koszt wytworzenia, określone w momencie dostawy tych towarów.

Zatem podstawą opodatkowania dla towarów wyszczególnionych w spisie z natury jest cena nabycia bądź koszt ich wytworzenia, określone w momencie ich dostawy, tj. w momencie ujęcia powyższych towarów w spisie z natury, sporządzanym na dzień rozwiązania Spółki. Oznacza to, że podstawą opodatkowania, a więc wartością w jakiej należy wykazać wartość towaru w spisie z natury, jest cena nabycia (koszt wytworzenia), skorygowana na dzień, w którym należy sporządzić spis z natury (tj. dzień rozwiązania Spółki), czyli cena jaką zapłaciłby podatnik za przedmiotowe towary w dniu dostawy.

Z opisanego we wniosku zdarzenia przyszłego wynika, że na dzień likwidacji działalności Wnioskodawca posiadać będzie budynek warsztatu mechaniczno-ślusarskiego.

Od zakupów związanych z budową przedmiotowego budynku Wnioskodawca odliczał podatek VAT naliczony.

Budynek przeznaczony był do wykorzystania w ramach wykonywanej działalności gospodarczej.

W oparciu o przedstawione zdarzenie przyszłe oraz obowiązujący w tym zakresie stan prawny należy stwierdzić, iż skoro Wnioskodawcy przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z tytułu nabycia towarów i usług, tj. towarów i usług wykorzystanych do budowy budynku przeznaczonego na prowadzenie działalności gospodarczej, to będzie on zobowiązany do wykazania budynku w spisie z natury, o którym mowa w art. 14 ust. 5 ustawy o VAT.

Za podstawę opodatkowania należy przyjąć aktualną wartość budynku, czyli koszt wytworzenia określony na dzień sporządzenia spisu. Przy likwidacji działalności, art. 29 ust. 10 ustawy o VAT do którego przepis art. 14 ust. 8 ww. ustawy wprost odsyła, pozwala uwzględnić realną wartość towaru podlegającego spisowi.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Zaznaczyć należy, że niniejsza interpretacja indywidualna traci ważność w przypadku zmiany któregokolwiek z elementów przedstawionego zdarzenia przyszłego.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie, ul. Rakowicka 10, 31-511 Kraków, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl