IBPP1/443-882/08/JP

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 14 sierpnia 2008 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP1/443-882/08/JP

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Zarządu Dróg Wojewódzkich w X, przedstawione we wniosku z dnia 30 maja 2008 r. (data wpływu 17 czerwca 2008 r.), uzupełnionym pismem z dnia 1 sierpnia 2008 r. (data wpływu 12 sierpnia 2008 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku VAT w związku z realizowanym projektem pn. "Przebudowa drogi wojewódzkiej nr 414 na odc. Z" - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 17 czerwca 2008 r. wpłynął do tut. organu ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku VAT w związku z realizowanym projektem pn. "Przebudowa drogi wojewódzkiej nr 414 na odc. Z". Ww. wniosek został uzupełniony pismem z dnia 1 sierpnia 2008 r. będącym odpowiedzią na wezwanie tut. organu z dnia 28 lipca 2008 r. znak: IBPP1/443-882/08/JP.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Zarząd Dróg Wojewódzkich w X jest samorządową jednostką budżetową nie posiadającą osobowości prawnej, która powołana została Uchwałą Zarządu Województwa X nr 3/99 z dnia 5 stycznia 1999 r. Zgodnie z Uchwałą oraz na podstawie art. 19 ust. 1 i 2 pkt 2 i art. 21 ust. 1 ustawy z dnia 21 marca 1985 r. o drogach publicznych ZDW powołany został do zarządzania drogami wojewódzkimi na terenie województwa X. W ramach wykonywanych obowiązków statutowych ZDW realizuje zadania inwestycyjne na drogach wojewódzkich w tym również współfinansowane ze środków pomocowych Unii Europejskiej EFRR.

W ramach środków pomocowych Unii Europejskiej realizowane jest zadanie pn. "Przebudowa drogi wojewódzkiej nr 414 na odc. Z". Przebudowa drogi wojewódzkiej nr 414 na odc. Z obejmuje wykonanie poszerzenia jezdni oraz jej wzmocnienie w sposób umożliwiający przenoszenie obciążeń 115 kN/oś, utwardzenie obustronnych poboczy kruszywem łamanym. Zostaną także przebudowane 2 przepusty zlokalizowane pod drogą wojewódzką, wybudowane zatoki autobusowe oraz przebudowane zjazdy z drogi wojewódzkiej. Przebudowie będzie też podlegało skrzyżowanie drogi wojewódzkiej z drogą powiatową. Zostanie wykonane oznakowanie poziome i pionowe.

Na zadaniu zakwalifikowanym do realizacji w ramach RPO jednostka przeprowadza przetarg w celu wyłonienia wykonawcy, z którym zostanie zawarta umowa. Wykonawca za wykonanie usługi obciąża ZDW fakturą VAT. Płatność realizowana jest z otrzymanych od jednostki nadrzędnej tj. Urzędu Marszałkowskiego środków finansowych: pochodzących w części z przyznanej bezzwrotnej pomocy w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego i ze środków własnych jednostki samorządu terytorialnego.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy w odniesieniu do realizowanego projektu pn. "Przebudowa drogi wojewódzkiej nr 414 na odc. Z" istnieje możliwość odliczenia w całości lub w części podatku VAT.

Zdaniem Wnioskodawcy ponieważ po zakończeniu realizacji projektu ZDW nie wykonuje czynności opodatkowanych związanych ze zrealizowanym projektem (zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o VAT) nie ma możliwości odliczenia w całości lub części podatku naliczonego zawartego w fakturach VAT wystawionych przez wykonawców projektu. Poniesiony przez ZDW wydatek jest również w całości kosztem jednostki.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Stosownie do art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.) w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124. W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a) ww. ustawy o podatku od towarów i usług kwotę podatku naliczonego stanowi, z zastrzeżeniem ust. 3-7, suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Jak wynika z powyższego przepisu prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wyłącznie podatnikom podatku od towarów i usług, w sytuacji gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

Z przedstawionego zdarzenia przyszłego wynika, iż Zarząd Dróg Wojewódzkich w X realizuje projekt pn. "Przebudowa drogi wojewódzkiej nr 414 na odc. Z", finansowany z przyznanej bezzwrotnej pomocy Regionalnego Programu Operacyjnego i ze środków własnych jednostki samorządu terytorialnego.

Z treści wniosku wynika, że Zarząd Dróg Wojewódzkich w X nie będzie wykonywał czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług związanych ze zrealizowanym projektem pn. "Przebudowa drogi wojewódzkiej nr 414 na odc. Z".

Podsumowując, w oparciu o przedstawiony stan faktyczny oraz obowiązujący w tym zakresie stan prawny stwierdzić należy, iż Wnioskodawcy nie przysługuje prawo do obniżenia w całości lub w części podatku należnego o podatek naliczony wynikający z faktur dokumentujących zakupy towarów i usług dotyczących realizacji projektu pn. "Przebudowa drogi wojewódzkiej nr 414 na odc. Z" bowiem nie jest ono związane z wykonywaniem przez Wnioskodawcę czynności opodatkowanych podatkiem VAT.

W świetle powyższego stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji. Dodatkowo należy podkreślić, iż niniejsza interpretacja traci swą aktualność w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego przez Wnioskodawcę zdarzenia przyszłego lub zmiany stanu prawnego.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl