IBPP1/443-875/12/AZb

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 3 grudnia 2012 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP1/443-875/12/AZb

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 16 sierpnia 2012 r. (data wpływu 20 sierpnia 2012 r.), uzupełnionym pismem z dnia 12 listopada 2012 r. (data wpływu 19 listopada 2012 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania podatkiem VAT usług wykonywanych przez Centrum Integracji Społecznej na rzecz firm zlecających wykonanie tych usług - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 20 sierpnia 2012 r. do tut. organu wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania podatkiem VAT usług wykonywanych przez Centrum Integracji Społecznej na rzecz firm zlecających wykonanie tych usług.

Wniosek został uzupełniony pismem z dnia 12 listopada 2012 r. (data wpływu 19 listopada 2012 r.), będącym odpowiedzią na wezwanie tut. organu nr IBPP1/443-875/12/AZb z dnia 6 listopada 2012 r.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Akcja Katolicka prowadzi Centrum Integracji Społecznej w ramach którego prowadzi zajęcia integracji społecznej oraz przygotowania zawodowego dla osób które podlegają wykluczeniu społecznemu i ze względu na swoją sytuację życiową nie są w stanie własnym staraniem zaspokoić swoich podstawowych potrzeb życiowych i znajdują się w sytuacji powodującej ubóstwo oraz uniemożliwiającej lub ograniczającej uczestnictwo w życiu zawodowym, społecznym i rodzinnym.

Uczestnikami zajęć integracji społecznej są między innymi osoby:

  długotrwale bezrobotne,

  zwalniane z zakładów karnych, mające trudności w integracji ze środowiskiem,

  uzależnionych od alkoholu, po zakończeniu programu psychoterapii w zakładzie lecznictwa odwykowego.

Osoby wyżej wymienione uczestniczące w zajęciach Centrum Integracji Społecznej są niejednokrotnie zagrożone eksmisją.

Centrum Integracji Społecznej realizuje politykę reintegracji zawodowej i społecznej, świadczy usługi m.in. w zakresie nabywania umiejętności zawodowych (Art. 3 ust. 1 pkt 2 ustawy o zatrudnieniu socjalnym). W ramach zajęć integracji społecznej w Centrum Integracji Społecznej organizowane są zajęcia w ramach których uczestnicy wykonują prace przy sprzątaniu terenów zielonych, odśnieżaniu, koszeniu trawy, malowaniu, sprzątaniu klatek schodowych itp. Prace te wykonywane są w ramach umów zawartych pomiędzy CIS a firmami zlecającymi. Za wykonane prace w ramach zajęć integracyjnych CIS pobiera opłaty od zlecających (m.in. Zakładu Gospodarki Mieszkaniowej) na podstawie zawartych umów oraz rachunków wystawionych zgodnie z umowami.

Do Centrum Integracji Społecznej osoby są przyjmowane na podstawie skierowania z Miejskiego Ośrodka Pomocy Społecznej. Kierownik Centrum Integracji Społecznej przyjmuje osobę kierowaną do Centrum Integracji Społecznej po podpisaniu z nią indywidualnego programu zatrudnienia socjalnego. Za uczestnictwo w zajęciach Centrum Integracji Społecznej uczestnicy otrzymują świadczenie integracyjne. Po zakończeniu uczestnictwa w zajęciach w Centrum Integracji Społecznej kierownik Centrum Integracji Społecznej wydaje uczestnikowi zaświadczenie potwierdzające uczestnictwo w zajęciach i umiejętności nabyte w ramach reintegracji zawodowej i społecznej (Art. 13 ust. 5a ustawy o zatrudnieniu socjalnym).

Działalność Centrum Integracji Społecznej nie jest działalnością gospodarczą w rozumieniu ustawy o swobodzie działalności gospodarczej i może być prowadzona jako statutowa działalność odpłatna pożytku publicznego w rozumieniu przepisów o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie (Art. 9 ust. 2 ustawy o zatrudnieniu socjalnym).

Prowadzenie Centrum Integracji Społecznej jest działalnością regulowaną i wymaga decyzji administracyjnej. Akcja Katolicka uzyskała status Centrum Integracji Społecznej na okres 3 lat decyzją Marszałka Województwa... nr... z dnia 23 października 2006. Status Centrum Integracji Społecznej został przedłużony na okres 5 lat decyzją Wojewody... nr... z dnia 10 listopada 2009.

W uzupełnieniu wniosku z dnia 12 listopada 2012 r. Wnioskodawca wskazał, iż nie jest zarejestrowanym podatnikiem VAT czynnym, nie składa deklaracji VAT-7.

Centrum Integracji Społecznej działa w ramach struktury organizacyjnej Wnioskodawcy i nie jest odrębnym podatnikiem.

Rachunki wystawione przez Wnioskodawcę na rzecz firm zlecających dokumentują usługi utrzymania czystości budynku oraz terenu przynależnego w tym m.in. klatki schodowe, korytarze piwniczne, powierzchnie strychów, powierzchnie chodników, powierzchnie zieleni; przygotowanie terenu do zasiania trawy; koszenie trawy; zgrabianie, załadunek i wywóz skoszonej trawy; odśnieżanie.

Stwierdzenie Wnioskodawcy, iż działalność CIS (...) może być prowadzona jako statutowa działalność odpłatna pożytku publicznego oznacza działalność Wnioskodawcy, w sferze zadań publicznych, o których mowa w art. 4 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie (Dz. U. z dnia 10 grudnia 2010 r. Nr 234, poz. 1536 - z późn. zm.) spełniającą przy tym przesłanki odpłatnej działalności pożytku publicznego, o której mowa w art. 9 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie. Wnioskodawca nie posiada statusu organizacji pożytku publicznego, choć wykonuje działalność pożytku publicznego w sferze zdań publicznych, o których mowa w art. 4 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie.

Opisane we wniosku prace w zakresie sprzątania, malowania, odśnieżania na rzecz firm zlecających nie stanowią działalności statutowej, lecz stanowią narzędzie realizacji celu.

Według stanowiska Wnioskodawcy usługi w zakresie nabywania umiejętności zawodowych wykonywane przez Wnioskodawcę na rzecz uczestników zajęć integracji społecznej podlegają zwolnieniu od podatku VAT na mocy art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. a ustawy o podatku od towarów i usług jako usługi kształcenia zawodowego i przekwalifikowania zawodowego, prowadzone w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych ustawach, tj. w ustawie z dnia 13 czerwca 2003 r. o zatrudnieniu socjalnym (Dz. U. z dnia 1 marca 2011 r. Nr 43, poz. 225 - z późn. zm.). Zasadniczym celem Wnioskodawcy w świadczeniu tych usług jest nabycie przez uczestników Centrum Integracji Społecznej (CIS lub Centrum) umiejętności zawodowych oraz przyuczenie do zawodu, przekwalifikowanie lub podwyższanie kwalifikacji zawodowych. Uczestnictwo w CIS odbywa się bowiem zgodnie z indywidualnym programem zatrudnienia socjalnego przygotowanym przez pracownika socjalnego Centrum. Po zakończeniu uczestnictwa w zajęciach w Centrum kierownik Centrum wydaje uczestnikowi zaświadczenie potwierdzające uczestnictwo w zajęciach i umiejętności nabyte w ramach reintegracji zawodowej i społecznej.

Świadczenie usług przez CIS w opisanym stanie faktycznym (usługi w zakresie sprzątania, malowania, odśnieżania) na rzecz firm zlecających - dzięki udziałowi w ich świadczeniu uczestników Centrum, realizujących swój program indywidualny, osiągane są cele integracji i reintegracji zawodowej poprzez nabycie przez te osoby umiejętności zawodowych, przyuczenie do zawodu, przekwalifikowanie lub podwyższanie kwalifikacji zawodowych. W istocie CIS jest powołane do działań w zakresie reintegracji i integracji zawodowej a świadczone usługi na rzecz firm zlecających służą wyłącznie realizacji tych celów.

Usługę kształcenia zawodowego i przekwalifikowania zawodowego realizuje Centrum w odniesieniu do uczestników poprzez organizację zajęć w postaci warsztatów, w których pod kierownictwem instruktora, uczestnicy podzieleni na kilku - kilkunastoosobowe grupy nabywają umiejętności zawodowych potrzebnych do wykonywania prac na określonym stanowisku. W przypadku Centrum są to umiejętności pracownika gospodarczego i technologa drobnych robót wykończeniowych, a w planie inne np. opiekun osoby starszej i niepełnosprawnej.

Nabywanie tego rodzaju umiejętności zawodowych, w połączeniu z kształtowaniem cech osobowościowych takich jak sumienność, rzetelność i odpowiedzialność, nie sposób realizować w oderwaniu od konkretnego miejsca pracy i odbiorcy tej pracy, który ocenia jakość wykonania a potencjalnie może stać się pracodawcą (są tego dobre przykłady - 3 osoby w ostatnim półroczu podpisały umowę o pracę u pracodawcy i przestały być uczestnikami Centrum). Przywrócenie osoby wykluczonej społecznie do pełni życia zawodowego i społecznego jest celem głównym Centrum. Dodatkowo istnieje bezpośredni związek finansowy pomiędzy kwotami otrzymanymi za wykonanie prac w ramach zajęć w warsztatach zawodowych a standardem kształcenia. Pozyskane środki są bowiem całkowicie przeznaczane na funkcjonowanie Centrum (Art. 9 w powiązaniu z Art. 10 pkt 6 i Art. 3 pkt 4 ustawy o zatrudnieniu socjalnym), a w szczególności w odniesieniu do szkoleń zawodowych pozwalają na sfinansowanie wynagrodzeń pracowników, zakup narzędzi i urządzeń, materiałów, odzieży ochronnej, badań lekarskich, ubezpieczenia, szkoleń bhp, szkoleń obsługi specjalistycznych urządzeń np. kosiarek itp. Dotacja z Urzędu Miasta... w wysokości 10 tys. zł rocznie w odniesieniu do 100 uczestników Centrum jest w istocie symboliczna (ok. 8,40 zł na uczestnika na miesiąc). Kwoty otrzymane przez Centrum za usługi wykonywane w ramach zajęć wiążą się ściśle z usługą kształcenia zawodowego i przekwalifikowania zawodowego poprzez zapewnienie optymalnych warunków szkolenia, na które składają się: zapewnienie miejsca szkolenia (stanowiska przyuczenia bądź przekwalifikowania), oraz zabezpieczenie finansowe prawidłowego jego przebiegu.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie (ostatecznie sformułowane w uzupełnieniu a dnia 12 listopada 2012 r.):

Czy kwota otrzymana przez Centrum Integracji Społecznej z tytułu wykonania usług, z bezpośrednim udziałem w ich świadczeniu uczestników Centrum, w opisanym stanie faktycznym (uzupełnionym pismem z dnia 12 listopada 2012 r.) podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług VAT, a w przypadku odpowiedzi twierdzącej jaka stawka podatku VAT jest właściwa dla tej usługi.

Zdaniem Wnioskodawcy (stanowisko ostatecznie przedstawione w uzupełnieniu z dnia 12 listopada 2012 r.), zgodnie z Art. 43 ust. 1 pkt 29 zwolnienie w ustawie o podatku od towarów i usług nie odwołuje się do usług sklasyfikowanych w Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług, z tego względu Centrum Integracji Społecznej realizując politykę reintegracji zawodowej i społecznej świadczy usługi m.in. w zakresie nabywania umiejętności zawodowych, przyuczenia do zawodu (zgodnie z Art. 3 ust. 1 pkt 2 ustawy o zatrudnieniu socjalnym). W związku z tym Wnioskodawca uważa, że kwoty otrzymane za wykonanie prac wykonanych w ramach zajęć integracyjnych podlegają zwolnieniu z art. 43 ust. 1 pkt 29 jako dostawa usług ściśle związana z usługą kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, prowadzoną w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach (tekst jedn.: w ustawie o zatrudnieniu socjalnym). Kwoty otrzymane przez Centrum za usługi wykonywane w ramach zajęć wiążą się ściśle z usługą kształcenia zawodowego i przekwalifikowania zawodowego poprzez zapewnienie optymalnych warunków szkolenia, na które składają się: zapewnienie miejsca szkolenia (stanowiska przyuczenia bądź przekwalifikowania), oraz zabezpieczenie finansowe prawidłowego jego przebiegu.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054), zwanej dalej ustawą o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Towarami, stosownie do art. 2 pkt 6 ww. ustawy, są rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

W myśl przepisu art. 7 ust. 1 ww. ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel.

Zgodnie z art. 8 ust. 1 ustawy o VAT, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:

1.

przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;

2.

zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;

3.

świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.

Pod pojęciem usługi (świadczenia) należy rozumieć każde zachowanie, na które składać się może zarówno działanie (uczynienie, wykonanie czegoś na rzecz innej osoby), jak i zaniechanie (nieczynienie bądź też tolerowanie). Przy ocenie charakteru świadczenia jako usługi należy mieć na względzie, że ustawa zalicza do grona usług każde świadczenie, które nie jest dostawą w myśl art. 7 ustawy o VAT. Pojęcie usługi według ustawy o podatku od towarów i usług jest szersze od definicji usługi w rozumieniu klasyfikacji statystycznych. Zauważyć jednak należy, iż usługą będzie tylko takie świadczenie, w przypadku którego istnieje bezpośredni konsument, odbiorca świadczenia odnoszący korzyść o charakterze majątkowym. W związku z powyższym czynność podlega opodatkowaniu jedynie wówczas, gdy wykonywana jest w ramach umowy zobowiązaniowej, a jedna ze stron transakcji może zostać uznana za bezpośredniego beneficjenta tej czynności. Przy czym związek pomiędzy otrzymywaną płatnością a świadczeniem na rzecz dokonującego płatności musi mieć charakter bezpośredni i na tyle wyraźny, aby można powiedzieć, że płatność następuje w zamian za to świadczenie.

Zatem aby uznać dane świadczenie za odpłatne świadczenie, musi istnieć stosunek prawny pomiędzy świadczącym usługę a odbiorcą, a w zamian za wykonanie usługi powinno zostać wypłacone wynagrodzenie. Musi istnieć bezpośredni związek pomiędzy świadczoną usługą i przekazanym za nią wynagrodzeniem. Oznacza to, że z danego stosunku prawnego, na podstawie którego wykonywana jest usługa, musi wynikać wyraźna, bezpośrednia korzyść na rzecz świadczącego usługę.

Z wniosku wynika, iż Wnioskodawca prowadzi Centrum Integracji Społecznej w ramach którego prowadzi zajęcia integracji społecznej oraz przygotowania zawodowego dla osób które podlegają wykluczeniu społecznemu i ze względu na swoją sytuację życiową nie są w stanie własnym staraniem zaspokoić swoich podstawowych potrzeb życiowych i znajdują się w sytuacji powodującej ubóstwo oraz uniemożliwiającej lub ograniczającej uczestnictwo w życiu zawodowym, społecznym i rodzinnym. Uczestnikami zajęć integracji społecznej są między innymi osoby:

  długotrwale bezrobotne,

  zwalniane z zakładów karnych, mające trudności w integracji ze środowiskiem,

  uzależnionych od alkoholu, po zakończeniu programu psychoterapii w zakładzie lecznictwa odwykowego.

Centrum Integracji Społecznej realizuje politykę reintegracji zawodowej i społecznej, świadczy usługi m.in. w zakresie nabywania umiejętności zawodowych (art. 3 ust. 1 pkt 2 ustawy o zatrudnieniu socjalnym). W ramach zajęć integracji społecznej w Centrum Integracji Społecznej organizowane są zajęcia w ramach których uczestnicy wykonują prace przy sprzątaniu terenów zielonych, odśnieżaniu, koszeniu trawy, malowaniu, sprzątaniu klatek schodowych itp. Prace te wykonywane są w ramach umów zawartych pomiędzy CIS a firmami zlecającymi. Za wykonane prace w ramach zajęć integracyjnych CIS pobiera opłaty od zlecających (m.in. Zakładu Gospodarki Mieszkaniowej) na podstawie zawartych umów oraz rachunków wystawionych zgodnie z umowami.

Odnosząc przedstawiony wyżej stan faktyczny do powołanych w sprawie przepisów prawa należy stwierdzić, iż pomiędzy Centrum Integracji Społecznej a firmami zlecającymi wykonanie takich czynności jak sprzątanie terenów zielonych, odśnieżnie, koszenie trawy, malowanie, sprzątanie klatek schodowych, istnieje stosunek prawny, w efekcie którego Wnioskodawca (przy pomocy osób objętych zajęciami reintegracji społecznej) wykonuje czynności, których beneficjentem (nabywcą) są firmy zlecające wykonanie tych czynności. Wykonanym czynnościom odpowiada świadczenie wzajemne ze strony nabywcy w postaci wynagrodzenia, bowiem usługi te są świadczone na rzecz podmiotów zewnętrznych odpłatnie. Tym samym czynności wykonywane przez Wnioskodawcę w związku z pracami zleconymi polegającymi na sprzątaniu, malowaniu, odśnieżaniu itp. (wykonywanymi przez uczestników zajęć Centrum Integracji Społecznej) spełnia definicję świadczenia usług, o którym mowa w art. 8 ust. 1 ustawy o VAT i podlega opodatkowaniu podatkiem VAT na podstawie art. 5 ust. 1 ustawy o VAT.

Jednakże, aby odpłatne świadczenie usług podlegało opodatkowaniu podatkiem VAT musi być dokonane przez podatnika podatku VAT.

W myśl art. 15 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Zgodnie z art. 15 ust. 2 ustawy o VAT, działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody, również wówczas, gdy czynność została wykonana jednorazowo w okolicznościach wskazujących na zamiar wykonywania czynności w sposób częstotliwy. Działalność gospodarcza obejmuje również czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Z powyższego wynika, iż opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług zgodnie z zasadą powszechności opodatkowania podlegają wszelkie transakcje, których przedmiotem jest dostawa towarów lub świadczenie usług, pod warunkiem, że są one realizowane przez podatników w rozumieniu ustawy i są wykonywane w ramach działalności gospodarczej.

Jak stanowi art. 3 ust. 1 ustawy z dnia 13 czerwca 2003 r. o zatrudnieniu socjalnym (tekst jedn.: Dz. U. z 2011 r. Nr 43, poz. 225 z późn. zm.), centrum integracji społecznej realizuje reintegrację zawodową i społeczną przez następujące usługi:

1.

kształcenie umiejętności pozwalających na pełnienie ról społecznych i osiąganie pozycji społecznych dostępnych osobom niepodlegającym wykluczeniu społecznemu;

2.

nabywanie umiejętności zawodowych oraz przyuczenie do zawodu, przekwalifikowanie lub podwyższanie kwalifikacji zawodowych;

3.

naukę planowania życia i zaspokajania potrzeb własnym staraniem, zwłaszcza przez możliwość osiągnięcia własnych dochodów przez zatrudnienie lub działalność gospodarczą;

4.

uczenie umiejętności racjonalnego gospodarowania posiadanymi środkami pieniężnymi.

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy o zatrudnieniu socjalnym, centrum, w ramach reintegracji zawodowej, może prowadzić działalność wytwórczą, handlową lub usługową oraz działalność wytwórczą w rolnictwie, z wyłączeniem działalności polegającej na wytwarzaniu i handlu wyrobami przemysłu paliwowego, tytoniowego, spirytusowego, winiarskiego, piwowarskiego, a także pozostałych wyrobów alkoholowych o zawartości alkoholu powyżej 0,5% oraz wyrobów z metali szlachetnych albo z udziałem tych metali.

Natomiast w myśl art. 9 ust. 2 ustawy o zatrudnieniu socjalnym, działalność wytwórcza, handlowa i usługowa, o której mowa w ust. 1, nie jest działalnością gospodarczą w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 2 lipca 2004 r. o swobodzie działalności gospodarczej (Dz. U. z 2010 r. Nr 220, poz. 1447 i Nr 239, poz. 1593) i może być prowadzona jako statutowa działalność odpłatna pożytku publicznego w rozumieniu przepisów o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie.

Zgodnie z art. 4 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie (tekst jedn.: Dz. U. z 2010 r. Nr 234, poz. 1536 z późn. zm.), sfera zadań publicznych, o której mowa w art. 3 ust. 1, obejmuje zadania w zakresie działalności na rzecz integracji i reintegracji zawodowej i społecznej osób zagrożonych wykluczeniem społecznym.

Jak stanowi art. 9 ust. 1 ustawy o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie, działalność odpłatna pożytku publicznego organizacji pozarządowych oraz podmiotów wymienionych w art. 3 ust. 3 stanowi działalność gospodarczą, w rozumieniu przepisów o swobodzie działalności gospodarczej, jeżeli:

1.

wynagrodzenie, o którym mowa w art. 8 ust. 1, jest w odniesieniu do działalności danego rodzaju wyższe od tego, jakie wynika z kosztów tej działalności, lub

2.

przeciętne miesięczne wynagrodzenie osoby fizycznej z tytułu zatrudnienia przy wykonywaniu statutowej działalności odpłatnej pożytku publicznego, za okres ostatnich 3 miesięcy, przekracza 3-krotność przeciętnego miesięcznego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw ogłoszonego przez Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego za rok poprzedni.

We wniosku Wnioskodawca wskazał, iż działalność Centrum Integracji Społecznej nie jest działalnością gospodarczą w rozumieniu ustawy o swobodzie działalności gospodarczej i może być prowadzona jako statutowa działalność odpłatna pożytku publicznego w rozumieniu przepisów o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie (art. 9 ust. 2 ustawy o zatrudnieniu socjalnym).

Prowadzenie Centrum Integracji Społecznej jest działalnością regulowaną i wymaga decyzji administracyjnej. Wnioskodawca uzyskał status Centrum Integracji Społecznej na okres 3 lat decyzją Marszałka Województwa... nr... z dnia 23 października 2006. Status Centrum Integracji Społecznej został przedłużony na okres 5 lat decyzją Wojewody... nr... z dnia 10 listopada 2009.

Ponadto Wnioskodawca wskazał, iż Centrum Integracji Społecznej działa w ramach struktury organizacyjnej Wnioskodawcy i nie jest odrębnym podatnikiem.

Stwierdzenie Wnioskodawcy, iż działalność CIS (...) może być prowadzona jako statutowa działalność odpłatna pożytku publicznego oznacza działalność Wnioskodawcy, w sferze zadań publicznych, o których mowa w art. 4 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie (Dz. U. z dnia 10 grudnia 2010 r. Nr 234, poz. 1536 - z późn. zm.) spełniającą przy tym przesłanki odpłatnej działalności pożytku publicznego, o której mowa w art. 9 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie. Wnioskodawca nie posiada statusu organizacji pożytku publicznego, choć wykonuje działalność pożytku publicznego w sferze zdań publicznych, o których mowa w art. 4 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie.

Opisane we wniosku prace w zakresie sprzątania, malowania, odśnieżania na rzecz firm zlecających nie stanowią działalności statutowej, lecz stanowią narzędzie realizacji celu.

Pozyskane środki są całkowicie przeznaczane na funkcjonowanie Centrum (art. 9 w powiązaniu z art. 10 pkt 6 i art. 3 pkt 4 ustawy o zatrudnieniu socjalnym), a w szczególności w odniesieniu do szkoleń zawodowych pozwalają na sfinansowanie wynagrodzeń pracowników, zakup narzędzi i urządzeń, materiałów, odzieży ochronnej, badań lekarskich, ubezpieczenia, szkoleń bhp, szkoleń obsługi specjalistycznych urządzeń np. kosiarek itp.

Odnosząc przedstawiony wyżej stan faktyczny do powołanych w sprawie przepisów prawa, stwierdzić należy, iż definicja działalności gospodarczej w rozumieniu przepisów ustawy o swobodzie działalności gospodarczej, różni się od definicji działalności gospodarczej zawartej w art. 15 ust. 2 ustawy o VAT. O ile w pierwszym przypadku jednym z warunków jest jej prowadzenie w celu zarobkowym, to już w drugim przypadku, definicja ta tego warunku nie zawiera, bowiem zgodnie z art. 15 ust. 2 ustawy o VAT działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody, również wówczas, gdy czynność została wykonana jednorazowo w okolicznościach wskazujących na zamiar wykonywania czynności w sposób częstotliwy. Działalność gospodarcza obejmuje czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych. Zatem według ww. definicji działalność Centrum Integracji Społecznej prowadzona przez Wnioskodawcę stanowi działalność gospodarczą o której mowa w art. 15 ust. 2 ustawy o VAT, a Wnioskodawca z tytułu jej prowadzenia jest podatnikiem podatku VAT o którym mowa w art. 15 ust. 1 ustawy o VAT.

Odnośnie stwierdzenia Wnioskodawcy, że świadczone przez niego usługi polegające na sprzątaniu, malowaniu, odśnieżaniu, świadczone na rzecz firm zlecających wykonanie tych czynności mogą korzystać ze zwolnienia od podatku VAT, gdyż są ściśle związane z usługą kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, należy zauważyć, iż zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy, zwalnia się od podatku usługi świadczone przez:

a.

jednostki objęte systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty, w zakresie kształcenia i wychowania,

b.

uczelnie, jednostki naukowe Polskiej Akademii Nauk oraz jednostki badawczo-rozwojowe, w zakresie kształcenia na poziomie wyższym

- oraz dostawę towarów i świadczenie usług ściśle z tymi usługami związane.

Zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 29 ustawy, zwalnia się od podatku usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, inne niż wymienione w pkt 26:

a.

prowadzone w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach, lub

b.

świadczone przez podmioty, które uzyskały akredytację w rozumieniu przepisów o systemie oświaty - wyłącznie w zakresie usług objętych akredytacją, lub

c.

finansowane w całości ze środków publicznych

- oraz świadczenie usług i dostawę towarów ściśle z tymi usługami związane.

Zgodnie z art. 43 ust. 17 ustawy o VAT, zwolnienia, o których mowa w ust. 1 pkt 18, 18a, 22-24, 26, 28, 29, 31, 32 i 33 lit. a, nie mają zastosowania do dostawy towarów lub świadczenia usług ściśle związanych z usługami podstawowymi, jeżeli:

1.

nie są one niezbędne do wykonania usługi podstawowej, zwolnionej zgodnie z ust. 1 pkt 18, 18a, 22-24, 26, 28, 29, 31, 32 i 33 lit. a lub

2.

ich głównym celem jest osiągnięcie dodatkowego dochodu przez podatnika, przez konkurencyjne wykonywanie tych czynności w stosunku do podatników niekorzystających z takiego zwolnienia.

Jak stanowi art. 43 ust. 17a ustawy o VAT, zwolnienia, o których mowa w ust. 1 pkt 18a, 23, 26, 28, 29 i 33 lit. a, mają zastosowanie do dostawy towarów lub świadczenia usług ściśle związanych z usługami podstawowymi, dokonywanych przez podmioty świadczące usługi podstawowe.

Z wniosku wynika, iż według stanowiska Wnioskodawcy usługi w zakresie nabywania umiejętności zawodowych wykonywane przez Wnioskodawcę na rzecz uczestników zajęć integracji społecznej podlegają zwolnieniu od podatku VAT na mocy art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. a ustawy o VAT jako usługi kształcenia zawodowego i przekwalifikowania zawodowego, prowadzone w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych ustawach, tj. w ustawie z dnia 13 czerwca 2003 r. o zatrudnieniu socjalnym. Z wniosku wynika, iż zasadniczym celem Wnioskodawcy w świadczeniu tych usług jest nabycie przez uczestników Centrum Integracji Społecznej (CIS lub Centrum) umiejętności zawodowych oraz przyuczenie do zawodu, przekwalifikowanie lub podwyższanie kwalifikacji zawodowych. Uczestnictwo w CIS odbywa się bowiem zgodnie z indywidualnym programem zatrudnienia socjalnego przygotowanym przez pracownika socjalnego Centrum. Po zakończeniu uczestnictwa w zajęciach w Centrum kierownik Centrum wydaje uczestnikowi zaświadczenie potwierdzające uczestnictwo w zajęciach i umiejętności nabyte w ramach reintegracji zawodowej i społecznej.

Świadczenie usług przez CIS w opisanym stanie faktycznym (usługi w zakresie sprzątania, malowania, odśnieżania) na rzecz firm zlecających - dzięki udziałowi w ich świadczeniu uczestników Centrum, realizujących swój program indywidualny, osiągane są cele integracji i reintegracji zawodowej poprzez nabycie przez te osoby umiejętności zawodowych, przyuczenie do zawodu, przekwalifikowanie lub podwyższanie kwalifikacji zawodowych. W istocie CIS jest powołane do działań w zakresie reintegracji i integracji zawodowej a świadczone usługi na rzecz firm zlecających służą wyłącznie realizacji tych celów.

Usługę kształcenia zawodowego i przekwalifikowania zawodowego realizuje Centrum w odniesieniu do uczestników poprzez organizację zajęć w postaci warsztatów, w których pod kierownictwem instruktora, uczestnicy podzieleni na kilku - kilkunastoosobowe grupy nabywają umiejętności zawodowych potrzebnych do wykonywania prac na określonym stanowisku. W przypadku Centrum są to umiejętności pracownika gospodarczego i technologa drobnych robót wykończeniowych, a w planie inne np. opiekun osoby starszej i niepełnosprawnej.

Należy w tym miejscu zauważyć, że regulacja z art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. a ustawy o VAT przewiduje zwolnienie od podatku usług kształcenia zawodowego i przekwalifikowania zawodowego, innych niż wymienione w art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy o VAT, prowadzonych w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach oraz świadczenie usług i dostawę towarów ściśle z tymi usługami związane.

Mając przy tym na uwadze regulacje europejskie oraz orzecznictwo TS UE (np. wyroki w sprawie: Komisja v. Niemcy C-287/00, Werner Haderer C-445/05), należy zauważyć, iż przedmiotowe zwolnienie zagwarantowane jest dla pewnych rodzajów działalności podejmowanych w interesie publicznym. Jak podkreślił Trybunał, zwolnienie to nie dotyczy jednak wszystkich rodzajów działalności wykonywanych w interesie publicznym, lecz jedynie tej działalności, która została w tym przepisie (art. 132 ust. 1 lit. i) wymieniona i opisana w bardzo szczegółowy sposób.

Zakresem zwolnienia przewidzianym ustawą o VAT objęte są również: dostawa towarów i świadczenie usług ściśle związane z usługą podstawową, t.j. usługą w zakresie kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego prowadzonego w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach. Należy zauważyć, iż przepisy krajowe, jak i europejskie, nie definiują usług "ściśle związanych". Niemniej jednak z samego brzmienia ww. art. 43 ust. 17 ustawy o VAT wynika, iż nie dotyczą one usług, które nie są niezbędne do wykonania usługi podstawowej lub których głównym celem jest osiągnięcie dodatkowego dochodu przez podatnika, przez konkurencyjne wykonywanie tych czynności w stosunku do podatników niekorzystających z takiego zwolnienia.

Trybunał Sprawiedliwości UE rozstrzygnął, iż świadczenie usług lub dostawa towarów mogą być uznane za "ściśle związane" z działalnością edukacyjną, a przez to traktowane tak samo na gruncie podatkowym zgodnie z art. 13 część A ust. 1 lit. i szóstej dyrektywy (obecnie art. 132 ust. 1 lit. i) dyrektywy 2006/112/WE) tylko, gdy mają one rzeczywiście charakter pomocniczy w stosunku do działalności edukacyjnej stanowiącej świadczenie główne (wyrok w sprawie Horizon College C-434/05). Z orzecznictwa Trybunału wynika, że określone świadczenie może być uznane za pomocnicze względem świadczenia głównego, jeżeli nie stanowi celu samego w sobie, lecz środek służący jak najlepszemu skorzystaniu ze świadczenia głównego.

Odnosząc przedstawiony wyżej stan faktyczny do powołanych w sprawie przepisów prawa stwierdzić należy, iż wykonywanie przez Wnioskodawcę prac zleconych polegających na sprzątaniu, malowaniu, odśnieżaniu, na rzecz firm zlecających wykonanie tych prac jest odrębną od kształcenia usługą świadczoną na rzecz osób trzecich - firm zlecających wykonanie tych prac, a nie na rzecz osób uczestników zajęć integracji społecznej.

W przedmiotowej sprawie nie mogą zatem zostać uznane za usługę kształcenia, świadczone przez Wnioskodawcę usługi sprzątania, malowania, odśnieżania, albowiem usługobiorcą tych usług nie są uczestnicy zajęć, tylko beneficjentami tych usług są firmy zlecające wykonanie tych czynności. Świadczone przez Wnioskodawcę usługi na rzecz firm zlecających nie mogą również zostać uznane za usługę ściśle związaną z usługą kształcenia, gdyż nie są świadczone na rzecz uczestników zajęć integracji, tylko na rzecz firm zlecających.

Usługa polegająca na sprzątaniu, malowaniu, odśnieżaniu, jest w przedmiotowej sytuacji odrębną usługą świadczoną na rzecz osób trzecich - firm zlecających wykonanie tych usług. Nie jest ona ściśle związana z usługą podstawową, jest odrębną od usługi kształcenia, usługą świadczoną na rzecz odrębnego podmiotu i nie jest niezbędna do wykonania usługi podstawowej. Usługa polegająca na sprzątaniu, malowaniu, odśnieżaniu świadczona na rzecz firm zlecających stanowi usługę odrębną od kształcenia i nie może zostać uznana za ściśle związaną z usługą kształcenia. Ze świadczenia głównego (kształcenia) korzystają bowiem uczestnicy zajęć. Natomiast z usługi polegającej na sprzątaniu, malowaniu, odśnieżaniu - osoby trzecie - firmy zlecające wykonanie tych czynności.

Mając na uwadze opis stanu faktycznego, powołane przepisy prawa oraz orzecznictwo Trybunału Sprawiedliwości UE stwierdzić należy, iż świadczone przez Wnioskodawcę na rzecz firm zlecających usługi polegające na sprzątaniu, malowaniu, odśnieżaniu, nie podlegają zwolnieniu, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. a w związku z ust. 17 pkt 1 i 2 ustawy o VAT. Odbiorcami przedmiotowych usług polegających na sprzątaniu, malowaniu, odśnieżaniu są osoby trzecie, które zakupiły te usługi, a nie osoby uczestniczące w zajęciach Centrum Integracji Społecznej, na rzecz których Wnioskodawca świadczy usługi w zakresie kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego. Tym samym nie są to usługi ściśle związane (pomocnicze) z tą usługą podstawową.

W związku z powyższym świadczone przez Wnioskodawcę usługi polegające na sprzątaniu, malowaniu, odśnieżaniu, nie korzystają ze zwolnienia od podatku VAT, tylko podlegają opodatkowaniu z zastosowaniem dla poszczególnych usług właściwych stawek podatku VAT.

Z wniosku wynika, iż w ramach zajęć integracji społecznej w Centrum Integracji Społecznej organizowane są zajęcia w ramach których uczestnicy wykonują prace przy sprzątaniu terenów zielonych, odśnieżaniu, koszeniu trawy, malowaniu, sprzątaniu klatek schodowych itp. Prace te wykonywane są w ramach umów zawartych pomiędzy CIS a firmami zlecającymi. Za wykonane prace w ramach zajęć integracyjnych CIS pobiera opłaty od zlecających (m.in. Zakładu Gospodarki Mieszkaniowej) na podstawie zawartych umów oraz rachunków wystawionych zgodnie z umowami.

Odnosząc zatem do powyższych wątpliwości należy stwierdzić zgodnie z art. 41 ust. 1 ustawy o VAT, stawka podatku od towarów i usług wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Zgodnie z art. 146a pkt 1 ustawy, w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2013 r., z zastrzeżeniem art. 146f, stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%.

Jednakże, zarówno w treści ustawy o podatku od towarów i usług, jak i przepisach wykonawczych do niej, ustawodawca przewiduje dla niektórych czynności obniżone stawki podatku bądź zwolnienie od podatku.

W myśl art. 41 ust. 2 ustawy, dla towarów i usług, wymienionych w załączniku nr 3 do ustawy, stawka podatku wynosi 7%, z zastrzeżeniem ust. 12 i art. 114 ust. 1.

Na mocy art. 146a pkt 2 ustawy, w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2013 r., z zastrzeżeniem art. 146f, stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 2, art. 120 ust. 2 i 3 oraz w tytule załącznika nr 3 do ustawy, wynosi 8%.

W ww. załączniku nr 3 do ustawy wskazane zostały:

  pod pozycją 174 - Usługi zamiatania śmieci i usuwania śniegu (PKWiU 81.29.12.0) oraz

  pod pozycją 176 - Usługi związane z zagospodarowaniem terenów zieleni (PKWiU 81.30.10.0).

Klasyfikacją, do której odwołują się przepisy ustawy o podatku od towarów i usług w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. jest Polska Klasyfikacja Wyrobów i Usług, wprowadzona w życie rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 29 października 2008 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. Nr 207, poz. 1293 z późn. zm.).

Stosownie do art. 41 ust. 12 ustawy, stawkę podatku, o której mowa w ust. 2, stosuje się do dostawy, budowy, remontu, modernizacji, termomodernizacji lub przebudowy obiektów budowlanych lub ich części zaliczonych do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym.

Przez budownictwo objęte społecznym programem mieszkaniowym - zgodnie z art. 41 ust. 12a ustawy - rozumie się obiekty budownictwa mieszkaniowego lub ich części, z wyłączeniem lokali użytkowych, oraz lokale mieszkalne w budynkach niemieszkalnych sklasyfikowanych w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 12, a także obiekty sklasyfikowane w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w klasie ex 1264 - wyłącznie budynki instytucji ochrony zdrowia świadczących usługi zakwaterowania z opieką lekarską i pielęgniarską, zwłaszcza dla ludzi starszych i niepełnosprawnych, z zastrzeżeniem ust. 12b.

Artykuł 41 ust. 12b ustawy stanowi, iż do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym określonego w ust. 12a nie zalicza się:

1.

budynków mieszkalnych jednorodzinnych, których powierzchnia użytkowa przekracza 300 m2,

2.

lokali mieszkalnych, których powierzchnia użytkowa przekracza 150 m2.

W przypadku budownictwa mieszkaniowego o powierzchni przekraczającej ww. limity, stawkę podatku, o której mowa w ust. 2, stosuje się tylko do części podstawy opodatkowania odpowiadającej udziałowi powierzchni użytkowej kwalifikującej do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym w całkowitej powierzchni użytkowej (art. 41 ust. 12c ustawy).

Zgodnie z brzmieniem art. 2 pkt 12 ustawy, przez obiekty budownictwa mieszkaniowego rozumie się budynki mieszkalne stałego zamieszkania sklasyfikowane w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 11.

Wskazać należy także, że dla celów podatku od towarów i usług stosuje się przepisy rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 30 grudnia 1999 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych (PKOB) (Dz. U. Nr 112, poz. 1316 z późn. zm.) stanowiącego usystematyzowany wykaz obiektów budowlanych. Zgodnie z tym rozporządzeniem, w dziale 11 mieszczą się budynki mieszkalne, natomiast w dziale 12 - budynki niemieszkalne.

Ponadto, dział 11 PKOB obejmuje:

  budynki mieszkalne jednorodzinne - grupa 111,

  budynki o dwóch mieszkaniach i wielomieszkaniowe - grupa 112,

  budynki zbiorowego zamieszkania - grupa 113.

Dział 12 PKOB obejmuje:

  hotele i budynki zakwaterowania turystycznego - grupa 121,

  budynki biurowe - grupa 122,

  budynki handlowo-usługowe - grupa 123,

  budynki transportu i łączności - grupa 124,

  budynki przemysłowe i magazynowe - grupa 125,

  ogólnodostępne obiekty kulturalne, budynki o charakterze edukacyjnym, budynki szpitali i zakładów opieki medycznej oraz budynki kultury fizycznej - grupa 126,

  pozostałe budynki niemieszkalne - grupa 127.

Ponadto wskazać należy, iż stosownie do § 7 ust. 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 73, poz. 392 z późn. zm.), stawkę podatku wymienioną w art. 41 ust. 1 ustawy obniża się do wysokości 8% dla:

1.

towarów i usług wymienionych w załączniku nr 1 do rozporządzenia,

2.

robót konserwacyjnych dotyczących budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym;

3.

robót konserwacyjnych dotyczących:

a.

obiektów budownictwa mieszkaniowego, o których mowa w art. 2 pkt 12 ustawy, lub ich części, z wyłączeniem lokali użytkowych,

b.

lokali mieszkalnych w budynkach niemieszkalnych sklasyfikowanych w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 12-w zakresie, w jakim wymienione roboty nie są objęte tą stawką na podstawie pkt 2.

Zwrócić należy uwagę, iż na podstawie § 7 ust. 3 ww. rozporządzenia, przepisu ust. 1 pkt 3 nie stosuje się, jeżeli wartość towarów bez podatku wchodzących w podstawę opodatkowania świadczenia robót konserwacyjnych przekracza 50% tej podstawy.

Odnosząc przedstawiony wyżej stan faktyczny do powołanych w sprawie przepisów prawa stwierdzić należy, iż świadczone przez Wnioskodawcę na rzecz firm zlecających usługi sprzątania terenów zielonych, odśnieżania, koszenia trawy, o ile mieszczą się w grupowaniu PKWiU:

81.29.12.0 - Usługi zamiatania śmieci i usuwania śniegu lub

81.30.10.0 - Usługi związane z zagospodarowaniem terenów zieleni,

podlegają opodatkowaniu 8% stawką podatku VAT na podstawie art. 41 ust. 2 w związku z art. 146a pkt 2 ustawy o VAT oraz poz. 174 i 174 załącznika nr 3 do ustawy o VAT. Jeżeli natomiast świadczenie usług sprzątania terenów zielonych, odśnieżania, koszenia trawy zostało sklasyfikowane przez Wnioskodawcę według innego PKWiU, dla którego ustawodawca nie przewiduje preferencyjnych stawek podatku VAT lub zwolnienia od podatku VAT, wówczas świadczenie tych usług podlega opodatkowaniu 23% stawką podatku VAT na podstawie art. 41 ust. 1 w związku z art. 146a pkt 1 ustawy o VAT.

Jeśli chodzi o świadczone przez Wnioskodawcę usługi malowania na rzecz firm zlecających wykonanie tych czynności, to należy stwierdzić, iż o ile usługi te spełniają wymienione wyżej kryteria z ustawy o VAT lub rozporządzenia wykonawczego (np. można je zaliczyć do robót konserwacyjnych dotyczących budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym) wówczas korzystają z preferencyjnej 8% stawki podatku VAT na podstawie art. 41 ust. 2 w związku z art. 146a pkt 2 ustawy o VAT, w przeciwnym razie podlegają natomiast opodatkowaniu według 23% stawki podatku VAT na podstawie art. 41 ust. 1 w związku z art. 146a pkt 1 ustawy o VAT.

Natomiast pozostałe świadczone przez Wnioskodawcę usługi takie jak sprzątanie klatek schodowych i inne, sklasyfikowane np. pod symbolem PKWiU 81.29.1 - "Usługi w zakresie pozostałego sprzątania i czyszczenia" niewymienione wśród czynności zwolnionych od podatku VAT, ani opodatkowanych obniżonymi stawkami podatku, podlegają opodatkowaniu podstawową stawką podatku VAT w wysokości 23% na podstawie art. 41 ust. 1 w związku z art. 146a pkt 1 ustawy o VAT (z wyjątkiem sytuacji, gdyby zostały zaklasyfikowane do grupowania PKWiU 81.29.12.0 - Usługi zamiatania śmieci i usuwania śniegu, które korzystają z 8% stawki podatku VAT).

Na zakończenie należy zauważyć, iż ponieważ Wnioskodawca wskazał we wniosku, iż nie jest zarejestrowanym podatnikiem VAT czynnym, nie składa deklaracji VAT-7, zatem możliwe jest korzystanie przez Wnioskodawcę ze zwolnienia podmiotowego od podatku VAT na podstawie art. 113 ust. 1 ustawy o VAT, o ile spełnione są warunki dla zastosowania tego zwolnienia określone w przepisach ustawy o VAT. W przypadku korzystania przez Wnioskodawcę ze zwolnienia podmiotowego, do momentu utraty prawa do tego zwolnienia, świadczone przez niego usługi polegające na sprzątaniu, malowaniu, odśnieżaniu, świadczone na rzecz firm zlecających wykonanie tych czynności mogą korzystać ze zwolnienia od podatku VAT.

Zgodnie bowiem z art. 113 ust. 1 ustawy o VAT, zwalnia się od podatku podatników, u których wartość sprzedaży opodatkowanej nie przekroczyła łącznie w poprzednim roku podatkowym kwoty 150 000 zł. Do wartości sprzedaży nie wlicza się kwoty podatku.

W świetle powyższego stanowisko Wnioskodawcy, że kwoty otrzymane za wykonanie prac wykonanych w ramach zajęć integracyjnych podlegają zwolnieniu z art. 43 ust. 1 pkt 29 jako dostawa usług ściśle związana z usługą kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, należało uznać za nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Interpretacja traci ważność w przypadku zmiany któregokolwiek z elementów przedstawionego stanu faktycznego lub zmiany stanu prawnego.

Przedmiotem niniejszej interpretacji nie była kwestia, czy świadczone przez Wnioskodawcę usługi na rzecz uczestników zajęć integracyjnych stanowią usługi zwolnione od podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. c ustawy o VAT, gdyż w tym zakresie Wnioskodawca nie zadał pytania i nie przedstawił własnego stanowiska w tej sprawie. Kwestia ta została potraktowana przez tut. organ jako element przedstawionego stanu faktycznego.

Należy również podkreślić, iż w myśl art. 5a ustawy o VAT, towary lub usługi będące przedmiotem czynności, o których mowa w art. 5, wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, jeżeli dla tych towarów lub usług przepisy ustawy lub przepisy wykonawcze wydane na jej podstawie powołują symbole statystyczne.

Zgodnie z Komunikatem Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego z dnia 24 stycznia 2005 r. w sprawie trybu udzielania, informacji dotyczących standardów klasyfikacyjnych (Dz. Urz. GUS Nr 1, poz. 11) zainteresowany podmiot sam klasyfikuje prowadzoną działalność, swoje produkty (wyroby i usługi), towary, środki trwałe i obiekty budowlane według zasad określonych w poszczególnych klasyfikacjach i nomenklaturach, wprowadzonych rozporządzeniami Rady Ministrów lub stosowanych bezpośrednio na podstawie przepisów Wspólnoty Europejskiej.

Z powyższego wynika, iż za prawidłową klasyfikację wyrobu lub usługi jest odpowiedzialny producent lub dokonujący dostawy towaru bądź świadczący usługę. To właśnie ten podmiot obciąża obowiązek i ryzyko prawidłowego sklasyfikowania wykonywanych usług.

Tut. Organ podatkowy nie jest uprawniony, w zakresie swojego umocowania, do zajmowania stanowiska w zakresie prawidłowości przyporządkowania formalnego towarów i usług do grupowania klasyfikacyjnego.

Zatem to Wnioskodawca winien ustalić właściwy symbol PKWiU dla świadczonych usług na rzecz zleceniodawców oraz zastosować właściwe stawki podatku VAT w zależności od rodzaju usług.

W sprawie będącej przedmiotem wniosku należy zwrócić uwagę, iż analiza załączników dołączonych do wniosku nie mieści się w ramach określonych w art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) zgodnie z którym minister właściwy do spraw finansów publicznych, na pisemny wniosek zainteresowanego, wydaje, w jego indywidualnej sprawie, pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego (interpretację indywidualną). W związku z powyższym Minister Finansów nie jest uprawniony do oceny prawnej załączników dołączonych przez Wnioskodawcę.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 270). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl