IBPP1/443-875/09/ES

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 31 sierpnia 2009 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP1/443-875/09/ES

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 25 maja 2009 r. (data wpływu 8 czerwca 2009 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie odliczenia podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących zakupy towarów i usług związanych z budową garaży na autobusy, wystawionych od dnia 1 grudnia 2008 r. oraz w zakresie dokonania korekt deklaracji podatkowych - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 8 czerwca 2009 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie odliczenia podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących zakupy towarów i usług związanych z budową garaży na autobusy, wystawionych od dnia 1 grudnia 2008 r. oraz w zakresie dokonania korekt deklaracji podatkowych.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny (zdarzenie przyszłe):

Wnioskodawca prowadzi pozarolniczą działalność gospodarczą zgodnie z wpisem do ewidencji prowadzonym przez Prezydenta Miasta K. Wykonuje czynności opisane w PKD-2004 jako transport lądowy pasażerski pozostały.

Wnioskodawca jest podatnikiem czynnym podatku od towarów i usług. Świadczy usługi w zakresie przewozu osób autobusami. 15 marca 2005 r. Wnioskodawca nabył wspólnie z małżonką w ustawowej wspólnocie majątkowej prawo wieczystego użytkowania nieruchomości niezabudowanej działki, położonej w K. objętej numerem ewidencyjnym 1, Księga Wieczysta XXX. Nabycie nastąpiło w trybie aktu notarialnego, zawartego 15 marca 2005 r.

Dla działki opisanej numerem ewidencyjnym 1, założono w Sądzie Rejonowym nową Księgę Wieczystą o numerze yyyy, dokonując jednocześnie odłączenia opisanej powyżej działki od KW nr XXX.

Jakkolwiek w akcie notarialnym nie zostało zapisane, iż nabywca zamierza na tym terenie prowadzić działalność gospodarczą, z ustaleń planu zagospodarowania przestrzennego miasta K. wynika, że teren na którym położona jest działka nr 1 przeznaczony jest w części podstawowej jako tereny usługowo-produkcyjne i tereny urządzeń komunikacji samochodowej - parkingi i garaże.

Wnioskodawca na terenie tej działki, zgodnie z ustaleniami wynikającymi z miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego, w dniu 13 lipca 2006 r. uzyskał decyzję Starosty na budowę budynku garaży na autobusy. Decyzja zgodnie z zapisem w Księdze Wieczystej została wydana na imię obydwojga małżonków.

Konieczność budowy garaży wynikała z faktu prowadzenia działalności gospodarczej w tym zakresie, miała służyć budowie bazy, w której oprócz przechowywania autobusów w miejscu chronionym, dokonywane byłyby czynności związane z ich obsługą.

Na potrzeby wynikające z konieczności finansowania budowy opisanych obiektów w dniu 14 czerwca 2007 r. została zawarta umowa kredytu inwestycyjnego na kwotę 300 000,00 zł. Kredyt został przeznaczony zgodnie z umową na finansowanie budowy garaży na działce 1.

Wnioskodawca w okresie od czerwca 2007 r. do marca 2009 r. wybudował garaże na autobusy. Fakt ten wynika zarówno z posiadanych faktur, jak i z zapisów Dziennika Budowy, oraz protokołów sprawdzania ochrony ppoż, przewodów dymowych itd.

W roku 2009 nastąpi całkowite oddanie garaży do użytkowania. W okresie budowy garaży Wnioskodawca nie odliczał podatku VAT należnego, wynikającego z faktur zakupu towarów i usług. Faktury te gromadził i na bieżąco kontrolował ich zasadność.

Zarówno kredyt na budowę, jak i faktury dokumentujące zakupy towarów i usług wystawiane były na firmę jaką prowadzi podatnik, zarówno od strony nazwy jak i numeru NIP.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

1.

Czy faktury dokumentujące zakupy towarów i usług związanych z budową garaży na autobusy, budową której zasady opisano powyżej, dają prawo podatnikowi zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług do odliczenia VAT-u naliczonego, wynikającego z tych faktur.

2.

Czy odliczenie podatku, jeśli takie prawo przysługuje winno nastąpić w trybie korekty deklaracji, tak by zostały zachowane terminy, w których w świetle różnych przepisów od dnia 1 grudnia 2009 r. (tut. organ uznał, że Wnioskodawcy chodzi o datę 1 grudnia 2008 r.) w miesiącu otrzymania i w kolejnych dwóch miesiącach) można odliczać VAT z faktur zakupu.

Zdaniem Wnioskodawcy, ma on prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego, zawartego w fakturach dokumentujących zakup towarów i usług nabytych w celu budowy garaży. Zgodnie bowiem z treścią art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług podatnik ma prawo do odliczenia podatku naliczonego w takim zakresie w jakim zakupy te służą sprzedaży opodatkowanej.

Istnieje pełny związek pomiędzy budową garaży, a przychodami ze sprzedaży usług świadczonych przez Wnioskodawcę. Świadczy on bowiem usługi w zakresie osobowego transportu samochodowego - autobusowego. Dla tego rodzaju usług podatek należny wynosi 7%, co wynika z załącznika do ustawy o podatku od towarów i usług.

Budowane garaże służą zachowaniu w pełnej gotowości i sprawności autobusów, co wypełnia zasadę, iż zakupy związane z budową tych garaży służą sprzedaży opodatkowanej Zdaniem Wnioskodawcy odliczenie zakupów winno nastąpić w drodze korekt deklaracji, tak by zachować terminy, w których podatnik ma prawo do odliczenia VAT-u naliczonego (miesiąc otrzymania faktury lub miesiąc następny). Przy czym należy tu w okresie do listopada 2008 r. stosować przepisy ustawy o podatku od towarów i usług w brzmieniu obowiązującym do dnia 30 listopada 2008 r., a dla faktur otrzymanych po 1 grudnia 2008 r. przepisy ustawy po nowelizacji z dnia 7 listopada 2008 r.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego) uznaje się za prawidłowe.

Stosownie do art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Kwotę podatku naliczonego stanowi, z zastrzeżeniem ust. 3-7, suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług (art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a) ww. ustawy).

Z powyższego wynika, iż prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest bezpośredni i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.

Ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w określonych terminach, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno tzw. przesłanek pozytywnych, m.in. tego, ze zakupy będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy.

Z wniosku wynika, iż Wnioskodawca prowadzi pozarolniczą działalność gospodarczą, wykonując czynności opisane w PKD-2004 jako transport lądowy pasażerski pozostały.

Wnioskodawca jest podatnikiem czynnym podatku od towarów i usług. Świadczy usługi w zakresie przewozu osób autobusami.

W dniu 15 marca 2005 r. Wnioskodawca nabył wspólnie z małżonką w ustawowej wspólnocie majątkowej prawo wieczystego użytkowania nieruchomości niezabudowanej działki, położonej w K. Nabycie nastąpiło w trybie aktu notarialnego, zawartego 15 marca 2005 r.

Jakkolwiek w akcie notarialnym nie zostało zapisane, iż nabywca zamierza na tym terenie prowadzić działalność gospodarczą, z ustaleń planu zagospodarowania przestrzennego miasta wynika, że teren na którym położona jest działka przeznaczony jest w części podstawowej jako tereny usługowo-produkcyjne i tereny urządzeń komunikacji samochodowej - parkingi i garaże.

Wnioskodawca na terenie tej działki, zgodnie z ustaleniami wynikającymi z miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego, w dniu 13 lipca 2006 r. uzyskał decyzję Starosty na budowę budynku garaży na autobusy. Decyzja zgodnie z zapisem w Księdze Wieczystej została wydana na imię obydwojga małżonków.

Konieczność budowy garaży wynikała z faktu prowadzenia działalności gospodarczej w tym zakresie, miała służyć budowie bazy, w której oprócz przechowywania autobusów w miejscu chronionym, dokonywane byłyby czynności związane z ich obsługą.

Na potrzeby wynikające z konieczności finansowania budowy opisanych obiektów w dniu 14 czerwca 2007 r. została zawarta umowa kredytu inwestycyjnego, który został przeznaczony zgodnie z umową na finansowanie budowy garaży na przedmiotowej działce.

Wnioskodawca w okresie od czerwca 2007 r. do marca 2009 r. wybudował garaże na autobusy. Fakt ten wynika zarówno z posiadanych faktur, jak i z zapisów Dziennika Budowy, oraz protokołów sprawdzania ochrony ppoż, przewodów dymowych itd. W roku 2009 nastąpi całkowite oddanie garaży do użytkowania.

W okresie budowy garaży Wnioskodawca nie odliczał podatku VAT należnego, wynikającego z faktur zakupu towarów i usług. Faktury te gromadził i na bieżąco kontrolował ich zasadność. Zarówno kredyt na budowę, jak i faktury dokumentujące zakupy towarów i usług wystawiane były na firmę jaką prowadzi podatnik, zarówno od strony nazwy jak i numeru NIP.

Wnioskodawca podał również, iż budowane garaże służą zachowaniu w pełnej gotowości i sprawności autobusów, co wypełnia zasadę iż zakupy związane z budową tych garaży służą sprzedaży opodatkowanej w 100%.

Biorąc zatem pod uwagę opisany we wniosku stan faktyczny oraz obowiązujące w tym zakresie przepisy prawa należy uznać, iż skoro Wnioskodawca jest czynnym podatnikiem VAT, a zakupy towarów i usług związane z budową przedmiotowych garaży służą wyłącznie czynnościom opodatkowanym, to Wnioskodawcy przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur wystawionych od 1 grudnia 2008 r., dokumentujących ww. zakupy, zgodnie z powołanym art. 86 ust. 1 ustawy o VAT.

W myśl art. 86 ust. 10 pkt 1 ustawy o VAT (w brzmieniu obowiązującym od dnia 1 grudnia 2008 r.), prawo do obniżenia kwoty podatku należnego powstaje w rozliczeniu za okres, w którym podatnik otrzymał fakturę albo dokument celny, z zastrzeżeniem pkt 2-5 oraz ust. 11, 12, 16 i 18. Jeżeli podatnik nie dokona obniżenia kwoty podatku należnego w terminach określonych w ust. 10, może obniżyć kwotę podatku należnego w deklaracji podatkowej za jeden z dwóch następnych okresów rozliczeniowych (art. 86 ust. 11 ww. ustawy w brzmieniu obowiązującym od dnia 1 grudnia 2008 r.).

Prawo do odliczenia podatku naliczonego przysługuje więc Wnioskodawcy w rozliczeniu za okres, w którym otrzymał faktury dokumentujące poniesione wydatki związane z budową wykorzystywanych w prowadzonej działalności garaży lub w rozliczeniu za jeden z dwóch następnych okresów rozliczeniowych (w stosunku do faktur otrzymanych od dnia 1 grudnia 2008 r.).

Z uregulowań zawartych w treści art. 86 ust. 13 ustawy wynika, że jeżeli podatnik nie dokonał obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w terminach, o których mowa w ust. 10, 11, 12, 16 i 18, może on obniżyć kwotę podatku należnego przez dokonanie korekty deklaracji podatkowej za okres, w którym wystąpiło prawo do obniżenia podatku należnego, nie później jednak niż w ciągu 5 lat, licząc od początku roku, w którym wystąpiło prawo do obniżenia podatku należnego.

W przypadku zatem, gdy Wnioskodawca nie dokonał w ww. terminach obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur wystawionych od dnia 1 grudnia 2008 r., dokumentujących nabycie towarów i usług związanych z budową przedmiotowych garaży i nie zrealizował tego uprawnienia w złożonej deklaracji podatkowej, ma prawo, zgodnie z art. 86 ust. 13 ustawy o podatku od towarów i usług, do skorygowania uprzednio złożonej deklaracji przy spełnieniu warunków, wynikających z cytowanych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług.

Mając powyższe na uwadze stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym, a w przypadku interpretacji dotyczącej zdarzenia przyszłego - stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Interpretacja traci ważność w przypadku zmiany któregokolwiek z elementów przedstawionego stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego (w szczególności w przypadku wykorzystania garaży do wykonywania czynności zwolnionych od podatku lub niepodlegajacych opodatkowaniu podatkiem VAT) lub zmiany stanu prawnego.

Nadmienia się, że odnośnie kwestii odliczenia podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących zakupy towarów i usług związanych z budową garaży na autobusy, wystawionych do dnia 30 listopada 2008 r. zostanie wydane odrębne rozstrzygnięcie.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach, ul. Prymasa Stefana Wyszyńskiego 2, 44-101 Gliwice, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl