IBPP1/443-874/09/AL

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 31 sierpnia 2009 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP1/443-874/09/AL

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 25 maja 2009 r. (data wpływu 4 czerwca 2009 r.), uzupełnionym pismami z dnia 11 sierpnia 2009 r. (data wpływu 17 sierpnia 2009 r.) oraz z dnia 20 sierpnia 2009 r. (data wpływu 24 sierpnia 2009 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania podatkiem VAT otrzymywanych dotacji i konieczności ich uwzględniania przy wyliczaniu wskaźnika proporcji sprzedaży z art. 90 ustawy o podatku od towarów i usług - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 4 czerwca 2009 r. wpłynął do tutejszego organu wniosek z dnia 25 maja 2009 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania podatkiem VAT otrzymywanych dotacji i konieczności ich uwzględniania przy wyliczaniu wskaźnika proporcji sprzedaży z art. 90 ustawy o podatku od towarów i usług.

Wniosek uzupełniono pismem z dnia 11 sierpnia 2009 r. (data wpływu 17 sierpnia 2009 r.), będącym odpowiedzią na wezwanie tut. organu Nr IBPP1/443-568/09/AL z dnia 31 lipca 2009 r. oraz pismem z dnia 20 sierpnia 2009 r. (data wpływu 24 sierpnia 2009 r.)

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca jest gminnym zakładem budżetowym, świadczy usługi w zakresie sportu, rekreacji i kultury fizycznej.

W najbliższym czasie uchwałą Rady Gminy zostanie Wnioskodawcy przekazany nieodpłatnie stadion sportowy "ORLIK" - z którego nieodpłatnie - zgodnie z założeniami programu Rządu RP "ORLIK 2012" będą mogli korzystać: dzieci, młodzież i społeczność Gminy. Udostępnianie wspomnianych obiektów ma zgodnie z wytycznymi programu "ORLIK 2012" charakter nieodpłatny, a koszty muszą być pokrywane przez właściciela obiektu.

Ośrodek otrzyma dotację przedmiotową na wydatki związane z utrzymaniem obiektu.

W piśmie z dnia 11 sierpnia 2009 r., stanowiącym uzupełnienie do wniosku, Wnioskodawca wskazał, iż jest czynnym podatnikiem podatku VAT od dnia 8 marca 2004 r. z tytułu świadczenia usług w zakresie kultury fizycznej, sportu i rekreacji dla społeczeństwa Gminy i okolic.

Zgodnie ze statutem wypracowane dochody przeznaczone są na realizację celów statutowych.

Obecnie Wnioskodawca wykonuje działalność gospodarczą opodatkowaną i zwolnioną.

Usługi nieodpłatne będą świadczone od dnia 1 września 2009 r. po przekazaniu obiektu sportowego (boisko) przez Gminę. Usługi nieodpłatne będą świadczone w ramach programu rządowego "Moje Boisko "Orlik" 2012".

Głównymi celami programu są:

* udostępnienie dzieciom i młodzieży, a także osobom niepełnosprawnym nowoczesnej infrastruktury sportowej w celu aktywnego uprawiania sportu i rozwoju fizycznego

* popularyzacja aktywnego stylu życia.

Podstawowym warunkiem przystąpienia do programu jest założenie, że wybudowany obiekt będzie dofinansowany z budżetu jednostki samorządu terytorialnego, ogólnodostępny i korzystanie z niego będzie nieodpłatne.

W związku ze świadczeniem nieodpłatnych usług Wnioskodawca będzie dokonywać zakupów towarów i usług. Zdaniem Wnioskodawcy nie będzie mu przysługiwało prawo do obniżania kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Zdaniem Wnioskodawcy nieodpłatne świadczenie usług będzie związane z prowadzoną działalnością ponieważ wykonuje usługi sportowo-rekreacyjne zgodnie ze statutem.

Wnioskodawca świadczy usługi polegające na:

* udostępnieniu hali sportowej i pływalni jednostkom organizacyjnym i osobom fizycznym na uprawianie sportu i rekreacji - PKWiU 92.61.10.

* prowadzenie nauki pływania - PKWiU 92.62.13-00.

Otrzymana dotacja będzie przyznana na wydatki związane z utrzymaniem tego boiska czyli na wynagrodzenia, zakupy itp., ale z uwagi na to, że Wnioskodawca jest zakładem budżetowym będzie nazywać się dotacją przedmiotową.

Zgodnie z ustawą o finansach publicznych zakłady budżetowe mogą otrzymywać dotacje przedmiotowe. Nie będzie związku między dotacją, a ceną świadczonych usług.

Natomiast w piśmie z dnia 20 sierpnia 2009 r., stanowiącym uzupełnienie do wniosku, Wnioskodawca wskazał, iż zakupy związane ze świadczeniem usług nieodpłatnych będą dokumentowane fakturami VAT wystawianymi na Wnioskodawcę.

Ponadto obecnie Wnioskodawca wykonuje i będzie wykonywać działalność gospodarczą w zakresie:

* udostępnienia hali sportowej i pływalni na cele sportowo-rekreacyjne ze stawką VAT 7%,

* nauki pływania - sprzedaż zwolniona z VAT,

* najmu powierzchni holu i omieszczenia ze stawka VAT 22%.

Wnioskodawca będzie otrzymywać dotacje przedmiotowe z Urzędu Gminy na wydatki związane z utrzymaniem obiektu "ORLIK". Otrzymywanych dotacji Wnioskodawca nie będzie uwzględniać przy obliczaniu wskaźnika proporcji sprzedaży zgodnie z art. 90 ustawy o VAT.

W związku z opisanym zdarzeniem przyszłym zadano następujące pytanie (ostatecznie sformułowane w uzupełnieniu do wniosku z dnia 20 sierpnia 2009 r.):

Czy otrzymane dotacje przedmiotowe będą opodatkowane podatkiem VAT i czy powinny być uwzględnione do wyliczenia wskaźnika proporcji sprzedaży zgodnie z art. 90 ustawy o VAT.

Zdaniem Wnioskodawcy, (stanowisko ostatecznie przedstawione w uzupełnieniu do wniosku z dnia 20 sierpnia 2009 r.) dotacje przedmiotowe nie będą opodatkowane podatkiem VAT i nie powinny być uwzględniane do wyliczenia wskaźnika proporcji sprzedaży zgodnie z art. 90 ustawy o VAT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Stosownie do art. 7 ust. 1 ww. ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel.

W myśl przepisu art. 7 ust. 2 ustawy o VAT przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się również przekazanie przez podatnika towarów należących do jego przedsiębiorstwa na cele inne niż związane z prowadzonym przedsiębiorstwem, w szczególności:

1.

przekazanie lub zużycie towarów na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia,

2.

wszelkie inne przekazanie towarów bez wynagrodzenia, w szczególności darowizny

- jeżeli podatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od tych czynności, w całości lub w części.

Zgodnie z art. 8 ust. 1 powołanej ustawy, przez świadczenie usług rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:

1.

przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;

2.

zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;

3.

świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.

Natomiast w myśl art. 8 ust. 2 ww. ustawy o VAT nieodpłatne świadczenie usług niebędące dostawą towarów na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia, oraz wszelkie inne nieodpłatne świadczenie usług, jeżeli nie są one związane z prowadzeniem przedsiębiorstwa, a podatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy nabyciu towarów i usług związanych z tymi usługami, w całości lub w części, traktuje się jak odpłatne świadczenie usług.

Ponadto w świetle art. 29 ust. 1 ww. ustawy o VAT, podstawą opodatkowania jest obrót, z zastrzeżeniem ust. 2-22, art. 30-32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5. Obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy. Obrót zwiększa się o otrzymane dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze mające bezpośredni wpływ na cenę (kwotę należną) towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika, pomniejszone o kwotę należnego podatku.

Zgodnie z art. 29 ust. 2 ustawy o VAT w przypadku gdy pobrano zaliczki, zadatki, przedpłaty lub raty, obrotem jest również kwota otrzymanych zaliczek, zadatków, przedpłat lub rat, pomniejszona o przypadającą od nich kwotę podatku. Dotyczy to również otrzymanych zaliczek na dotacje, subwencje i na inne dopłaty o podobnym charakterze.

Cytowany powyżej przepis art. 29 ust. 1 ustawy o VAT stanowi odzwierciedlenie art. 73 Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. U. UE L 347.1 i L 384.92) z treści którego wynika, iż w odniesieniu do dostaw towarów i świadczenia usług innych niż te, o których mowa w art. 74-77, podstawa opodatkowania obejmuje wszystko, co stanowi zapłatę otrzymaną lub którą dostawca lub usługodawca otrzyma w zamian za dostawę towarów lub świadczenie usług, od nabywcy, usługobiorcy lub osoby trzeciej, włącznie z subwencjami związanymi bezpośrednio z ceną takiej dostawy lub świadczenia.

Dla określenia, czy dane dotacje są, czy też nie są opodatkowane istotne są szczegółowe warunki ich przyznawania, określające cele realizowanego w określonej formie dofinansowania.

Z treści cytowanych wyżej przepisów wynika, iż w sytuacji gdy podatnik, w związku z konkretną dostawą towarów lub świadczeniem usług, otrzymuje dofinansowanie (dotację, subwencję), stanowiące dopłatę do ceny towaru lub usługi, tego rodzaju dofinansowanie stanowi obok ceny, uzupełniający element podstawy opodatkowania z tytułu danej dostawy lub świadczenia.

Kryterium uznania dotacji za zwiększającą obrót stanowi zatem stwierdzenie, iż dotacja dokonywana jest w celu sfinansowania konkretnej czynności podlegającej opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Natomiast dotacje niedające się powiązać z konkretnymi czynnościami podlegającymi opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, nie stanowią obrotu w rozumieniu przepisu art. 29 ust. 1 powołanej wyżej ustawy, czyli nie zwiększają podstawy opodatkowania podatkiem od towarów i usług.

Zatem podstawę opodatkowania podatkiem od towarów i usług zwiększa się tylko o takie dotacje, które w sposób bezwzględny i bezpośredni są związane z daną dostawą towarów lub świadczeniem usług. Jeżeli jednak taki bezpośredni związek nie występuje, dofinansowanie ogólne - na pokrycie kosztów działalności nie podlega opodatkowaniu.

Z przedstawionego zdarzenia przyszłego wynika, że Wnioskodawca będący gminnym zakładem budżetowym i podatnikiem podatku od towarów i usług od dnia 8 marca 2004 r., świadczy usługi w zakresie sportu, rekreacji i kultury fizycznej.

W najbliższym czasie uchwałą Rady Gminy zostanie Wnioskodawcy przekazany nieodpłatnie stadion sportowy "ORLIK" - z którego nieodpłatnie - zgodnie z założeniami programu Rządu RP "ORLIK 2012" będą mogli korzystać: dzieci, młodzież i społeczność Gminy. Udostępnianie wspomnianych obiektów ma zgodnie z wytycznymi programu "ORLIK 2012" charakter nieodpłatny, a koszty muszą być pokrywane przez właściciela obiektu.

Usługi nieodpłatne będą świadczone od dnia 1 września 2009 r. po przekazaniu obiektu sportowego (boisko) przez Gminę. Usługi nieodpłatne będą świadczone w ramach programu rządowego "Moje Boisko "ORLIK" 2012".

Głównymi celami programu są:

* udostępnienie dzieciom i młodzieży, a także osobom niepełnosprawnym nowoczesnej infrastruktury sportowej w celu aktywnego uprawiania sportu i rozwoju fizycznego

* popularyzacja aktywnego stylu życia.

Podstawowym warunkiem przystąpienia do programu jest założenie, że wybudowany obiekt będzie dofinansowany z budżetu jednostki samorządu terytorialnego, ogólnodostępny i korzystanie z niego będzie nieodpłatne.

Wnioskodawca będzie otrzymywać dotacje przedmiotowe z Urzędu Gminy na wydatki związane z utrzymaniem obiektu "ORLIK" tj. wynagrodzenia, zakupy.

Nie będzie związku między otrzymywanymi dotacjami a ceną świadczonych usług.

Otrzymywanych dotacji Wnioskodawca nie będzie uwzględniać przy obliczaniu wskaźnika proporcji sprzedaży zgodnie z art. 90 ustawy o VAT.

Mając powyższe na uwadze, należy stwierdzić, iż otrzymywane przez Wnioskodawcę dotacje nie będą miały związku z jakąkolwiek sprzedażą, nie będą bowiem stanowiły dopłaty do ceny usługi (świadczone przez Wnioskodawcę usługi będą miały charakter nieodpłatny), a przeznaczone będą na pokrycie kosztów związanych z utrzymaniem obiektu sportowego "ORLIK" tj. zakupy i wynagrodzenia. Oznacza to, że w opisanej sytuacji Wnioskodawca będzie otrzymywał dotacje o charakterze zakupowym, a nie dotacje mające na celu sfinansowanie ceny sprzedaży.

Zatem jeżeli otrzymywane przez Wnioskodawcę dotacje nie będą miały wpływu na cenę świadczonych przez niego usług, nie będą stanowiły obrotu w rozumieniu art. 29 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, a tym samym nie będą podlegały opodatkowaniu jako czynność nie wymieniona w art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT.

Zatem w tej części stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Stosownie do art. 86 ust. 1 i ust. 2 pkt 1 cyt. ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Kwotę podatku naliczonego stanowi, z zastrzeżeniem ust. 3-7 suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika:

a.

z tytułu nabycia towarów i usług,

b.

potwierdzających dokonanie przedpłaty (zaliczki, zadatku, raty), jeżeli wiązały się one z powstaniem obowiązku podatkowego,

c.

od komitenta z tytułu dostawy towarów będącej przedmiotem umowy komisu

- z uwzględnieniem rabatów określonych w art. 29 ust. 4.

Jak wynika z powyższego, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wyłącznie podatnikom podatku od towarów i usług, w sytuacji gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest bezpośredni i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.

W przypadku natomiast gdy towary i usługi wykorzystywane są przez podatnika do wykonywania czynności, w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, jak i czynności, w związku z którymi takie prawo nie przysługuje, podatnik jest obowiązany do odrębnego określenia kwot podatku naliczonego związanych z czynnościami, w stosunku do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego - art. 90 ust. 1 ustawy o VAT.

Jeżeli natomiast nie jest możliwe wyodrębnienie całości lub części kwot, o których mowa w ust. 1 ww. artykułu, podatnik może pomniejszyć kwotę podatku należnego o taką część kwoty podatku naliczonego, którą można proporcjonalnie przypisać czynnościom, w stosunku do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, z zastrzeżeniem ust. 10 (art. 90 ust. 2 ustawy o VAT), a sposób obliczenia proporcji regulują dalsze przepisy art. 90 ustawy o VAT.

Jak stanowi art. 90 ust. 3 ustawy o VAT proporcję, o której mowa w ust. 2, ustala się jako udział rocznego obrotu z tytułu czynności, w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, w całkowitym obrocie uzyskanym z tytułu czynności, w związku z którymi podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, oraz czynności, w związku z którymi podatnikowi nie przysługuje takie prawo.

Zgodnie z art. 90 ust. 4 ustawy o VAT proporcję, o której mowa w ust. 3, określa się procentowo w stosunku rocznym na podstawie obrotu osiągniętego w roku poprzedzającym rok podatkowy, w odniesieniu do którego jest ustalana proporcja. Proporcję tę zaokrągla się w górę do najbliższej liczby całkowitej (art. 90 ust. 4 ustawy o VAT).

Do obrotu, o którym mowa w ust. 3, nie wlicza się obrotu uzyskanego z dostawy towarów i usług, które na podstawie przepisów o podatku dochodowym są zaliczane przez podatnika do środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych podlegających amortyzacji, oraz gruntów i praw wieczystego użytkowania gruntów, jeżeli są zaliczane do środków trwałych podatnika - używanych przez podatnika na potrzeby jego działalności (art. 90 ust. 5 ustawy o VAT).

Do obrotu, o którym mowa w ust. 3, nie wlicza się również obrotu uzyskanego z tytułu transakcji dotyczących nieruchomości lub usług wymienionych w załączniku nr 4 do ustawy w poz. 3, w zakresie, w jakim czynności te są dokonywane sporadycznie (art. 90 ust. 6 ustawy o VAT).

W myśl art. 90 ust. 8 ustawy o VAT podatnicy, którzy w poprzednim roku podatkowym nie osiągnęli obrotu, o którym mowa w ust. 3, lub u których obrót ten w poprzednim roku podatkowym był niższy niż 30.000 zł, do obliczenia kwoty podatku naliczonego podlegającej odliczeniu od kwoty podatku należnego przyjmują proporcję wyliczoną szacunkowo, według prognozy uzgodnionej z naczelnikiem urzędu skarbowego, w formie protokołu. Jak stanowi ust. 9 art. 90 ww. przepis stosuje się również, gdy podatnik uzna, że w odniesieniu do niego kwota obrotu, o której mowa w tym przepisie, byłaby niereprezentatywna.

Jak wynika z art. 90 ust. 10 ustawy o VAT w przypadku, gdy proporcja określona zgodnie z ust. 2-8:

1.

przekroczyła 98% - podatnik ma prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o całą kwotę podatku naliczonego, o której mowa w ust. 2;

2.

nie przekroczyła 2% - podatnik nie ma prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, o której mowa w ust. 2.

Ze wskazanych powyżej przepisów wynika, iż proporcja ustalana jest w oparciu o obrót.

Ponieważ jak wskazano powyżej otrzymywane przez Wnioskodawcę dotacje nie będą stanowiły obrotu (podstawy opodatkowania), o którym mowa w art. 29 ust. 1 ustawy o VAT, dlatego też, przy obliczaniu wskaźnika proporcji, o której mowa w art. 90 ust. 3 ustawy o VAT nie należy uwzględniać uzyskiwanych kwot dotacji.

Zatem w tej części stanowisko Wnioskodawcy należało również uznać za prawidłowe.

W związku z powyższym, oceniając całościowo stanowisko Wnioskodawcy, należało uznać je za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem.

Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.).

Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl