IBPP1/443-872/09/EA

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 31 sierpnia 2009 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP1/443-872/09/EA

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki przedstawione we wniosku z dnia 4 maja 2009 r. (data wpływu 27 maja 2009 r.), uzupełnionym pismem z dnia 11 sierpnia 2009 r. (data wpływu 14 sierpnia 2009 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie ustalenia, czy pomiędzy Wnioskodawcą a jego kontrahentem (market P.) ma miejsce świadczenie usług, z tytułu którego wynagrodzeniem jest premia pieniężna wypłacona przez Wnioskodawcę oraz czy Wnioskodawca ma prawo do odliczenia podatku naliczonego wynikającego z wystawionych faktur - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 27 maja 2009 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie ustalenia, czy pomiędzy Wnioskodawcą a jego kontrahentem (market P.) ma miejsce świadczenie usług, z tytułu którego wynagrodzeniem jest premia pieniężna wypłacona przez Wnioskodawcę oraz czy Wnioskodawca ma prawo do odliczenia podatku naliczonego wynikającego z wystawionych faktur.

Wniosek został uzupełniony pismem z dnia 11 sierpnia 2009 r. (data wpływu 14 sierpnia 2009 r.), będącym odpowiedzią na wezwanie tut. organu Nr IBPP1/443-532/09/EA z dnia 31 lipca 2009 r.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Wnioskodawca jest firmą produkcyjną działającą od 2001 r. na terenie Specjalnej Strefy Ekonomicznej. Wnioskodawca zajmuje się produkcją wyrobów z tworzyw sztucznych: węży ogrodowych, technicznych, obrzeży, ostrzy, elementów zraszających oraz systemu rynnowego.

Wnioskodawca jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem VAT.

Wnioskodawca prowadzi sprzedaż hurtową produkowanych przez siebie wyrobów. Dużą część odbiorców Wnioskodawcy stanowią sieci hipermarketów. Zgodnie z zawartymi umowami handlowymi Sieci te obciążają Wnioskodawcę w różnych okresach: miesięcznych, kwartalnych i rocznych kwotą, która stanowi określony% od osiągniętego przez sieć obrotu.

Obciążenie takie Wnioskodawca dostaje w formie noty księgowej bądź faktury VAT. Jeżeli obciążenie jest w postaci faktury VAT w treści faktury markety piszą:

"usługi marketingowe-...% od obrotu osiągniętego w miesiącu..."

"premia od obrotu"

"bonus bezwarunkowy...% od obrotu"

"usługi reklamowe...% od obrotu osiągniętego w m-cu..."

"usługi informacji marketingowej...% od obrotu osiągniętego w miesiącu..."

"usługi marketingowe dotyczące intensyfikacji wzajemnych obrotów w zamian za wynagrodzenie w formie bonusa".

Wysokość procentu zależy od indywidualnych ustaleń z każdym z marketów i uzależniona jest od wielkości zakupów jakie markety dokonują u Wnioskodawcy.

I tak np. market K. obciąża Wnioskodawcę premiami pieniężnymi, które stanowią 1,5% osiągniętego obrotu za umieszczanie reklam w gazetkach reklamowych. Market A. w świetle umowy świadczy Wnioskodawcy usługi marketingowe polegające na promocji marki towaru, jako podstawę wynagrodzenia z tytułu premii stanowi tu 5,2% obrotu dokonanego przez całą sieć handlową A. Jednocześnie gdyby budżet ten w wysokości 5,2% nie został wykorzystany, czyli gdyby sieć handlowa A. nie wydała żadnej gazetki promującej markę towarów Wnioskodawcy, zobowiązują Wnioskodawcę poprzez umowę do zapłaty wynagrodzenia za gotowość i planowanie akcji promocyjnych nawet jeżeli takowe nie nastąpiły. Market P. z kolei obciąża Wnioskodawcę premiami miesięcznymi, które stanowią 1,5% od obrotu osiągniętego w danym miesiącu, bez względu na wielkość obrotu - jako premię pieniężną oraz premię kwartalną, która stanowi 3% od obrotu osiągniętego w danym kwartale - również jako premię pieniężną. Dodatkowo Wnioskodawca płaci do marketu P. tak zwane usługi reklamowe, które stanowią 3% osiągniętego obrotu miesięcznego oraz usługi informacji marketingowej (MIS), które stanowią 4% od obrotu osiągniętego w danym miesiącu.

Pod żadną z faktur za usługi Wnioskodawca nie posiada specyfikacji co składało się bądź to na usługi reklamowe, bądź na usługi informacji marketingowej i na czym informacja ta miałaby polegać.

W ramach prowadzonej działalności gospodarczej Wnioskodawca dokonuje dostawy swoich wyrobów do sieci Marketów A., K. i P., które następnie są sprzedawane w sieci sklepów odbiorców. W omawianym zakresie, podstawą współpracy pomiędzy Wnioskodawcą a Marketami są "Umowy ramowe długoterminowej współpracy gospodarczej", odrębne dla każdego z marketów.

Umowy Ramowe w sposób kompleksowy określają warunki współpracy pomiędzy Wnioskodawcą a Marketami, w szczególności przewidują szereg odrębnie traktowanych instrumentów mających na celu intensyfikację obrotów między jej stronami, np. rabaty, wynagrodzenia za usługi w zakresie promocji towarów czy premie pieniężne.

Zgodnie z Umową ramową zawartą z P. Wnioskodawca zobowiązuje się do przyznawania premii pieniężnej z tytułu i pod warunkiem dokonania przez odbiorcę w danym okresie rozliczeniowym (miesiąc, kwartał, rok) zakupów wyrobów od Wnioskodawcy.

Ustalenia wysokości obrotów netto dokonuje odbiorca na podstawie wystawionych dokumentów za dany okres. Premia ta jest niezależna od wysokości obrotu dokonanego w danym okresie. Różna natomiast jest wysokość. Premia miesięczna wypłacana jest w wysokości 1,5% od obrotu osiągniętego przez odbiorcę za dany miesiąc, premia kwartalna wypłacana jest w wysokości 3% od obrotu osiągniętego w danym kwartale. Kontrahent P. obciąża Wnioskodawcę również 3% od obrotu osiągniętego w danym miesiącu jako usługę reklamową, która polega na wykonywaniu przez odbiorcę szeregu działań zmierzających do kreowania wizerunku marki poprzez reklamy w gazetkach, drukowanie gazetek informacyjnych. Usługi te wykonywane na rzecz Wnioskodawcy przez P. nie są w żaden sposób potwierdzane. Umowa Ramowa z P. nie określa z jaką częstotliwością działania takie będą podejmowane.

Z tytułu zarówno należnej premii pieniężnej miesięcznej jak i kwartalnej kontrahent wystawia Wnioskodawcy faktury VAT na których widnieje opis: premia pieniężna miesięczna/kwartalna - 1,5%/3% od obrotu osiągniętego w miesiącu/kwartale. Z tytułu usługi reklamowej od P. Wnioskodawca otrzymuje również fakturę VAT z opisem: usługa reklamowa - 3% od obrotu osiągniętego w miesiącu.... W umowie ramowej z P. nie określono, aby premie pieniężne były uzależnione od dodatkowych działań (poza obrotem) takich jak terminowe regulowanie należności, odpowiednie eksponowanie towarów, posiadanie pełnego asortymentu towarów Wnioskodawcy.

Wypłacone premie pieniężne dla P., jak również usługi reklamowe związane są z wielkością sprzedanych przez Wnioskodawcę towarów opodatkowanych podatkiem VAT na rzecz odbiorcy.

Wypłacone premie pieniężne związane są z dokonaną na rzecz odbiorcy sprzedażą towarów opodatkowanych podatkiem VAT.

We wszystkich opisanych przypadkach na fakturach VAT widnieje stawka 22% podatku VAT.

Symbol PKWiU dla wszystkich świadczonych przez kontrahentów usług to 74.40. 13.

W związku z opisanym stanem faktycznym zadano następujące pytanie (pytanie ostatecznie sformułowane w uzupełnieniu wniosku ORD-IN z dnia 11 sierpnia 2009 r. - data wpływu 14 sierpnia 2009 r.):

Czy w przedstawionym stanie faktycznym ma miejsce świadczenie usług pomiędzy odbiorcami a Wnioskodawcą, z tytułu którego wynagrodzeniem jest premia pieniężna wypłacona przez Wnioskodawcę a w konsekwencji, czy Wnioskodawca ma prawo do odliczenia podatku naliczonego wynikającego z wystawionych faktur.

Zdaniem Wnioskodawcy: w myśl interpretacji wydanej przez Izbę Skarbową z dnia 28 kwietnia 2008 r. (nr 1401/PV-I/4407/14-17/07/EN) oraz wyroku NSA z 6 lutego 2007 r. (sygnatura akt I FSK 94/06) premie pieniężne oraz bonusy za spełnienie określonych warunków jakimi są np. poziom obrotu lub terminowość płatności nie powinny być traktowane jako dostawa usług, gdyż wiążą się ściśle z wcześniejszą dostawą towarów.

NSA w przytoczonym wyroku jasno stwierdził, że art. 8 ust. 1 ustawy o VAT jednoznacznie rozstrzyga, że usługą jest świadczenie, które nie stanowi dostawy towaru. Nie może być zatem tak, że dana transakcja jest jednocześnie dostawą towarów i świadczeniem usługi.

Wnioskodawca uważa zatem, że markety nieprawidłowo wystawiają dla niego na wymienione w części F50 czynności faktury VAT a tym samym, że otrzymując dokument który jest nieprawidłowy Wnioskodawca nie ma prawa do odliczenia sobie VAT-u naliczonego z tych faktur.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, w zakresie, w jakim towary są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest bezpośredni i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.

Natomiast z treści art. 88 ust. 3a pkt 2 powołanej ustawy wynika, że nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego faktury i dokumenty celne w przypadku gdy transakcja udokumentowana fakturą nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona lub gdy wystawione faktury, faktury korygujące lub dokumenty celne stwierdzają czynności, które nie zostały dokonane - w części dotyczącej tych czynności (art. 88 ust. 3a pkt 4 lit. a) ustawy).

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Przez dostawę towarów rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (art. 7 ust. 1 ustawy o VAT), natomiast przez świadczenie usług rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 ustawy, w tym również:

1.

przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;

2.

zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;

3.

świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa

(zgodnie z art. 8 ust. 1 ustawy o VAT).

Jak wynika z art. 29 ust. 1 ustawy o VAT podstawą opodatkowania jest obrót, z zastrzeżeniem ust. 2 - 22, art. 30 - 32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5. Obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy.

Natomiast zgodnie z art. 29 ust. 4 ustawy o VAT, podstawę opodatkowania zmniejsza się o kwoty udokumentowanych, prawnie dopuszczalnych i obowiązkowych rabatów (bonifikat, opustów, uznanych reklamacji i skont) i o wartość zwróconych towarów, zwróconych kwot nienależnych w rozumieniu przepisów o cenach oraz zwróconych kwot dotacji, subwencji i innych dopłat o podobnym charakterze, z zastrzeżeniem ust. 4a i 4b.

W celu intensyfikacji sprzedaży towarów, podatnicy podejmują różnorodne działania, w efekcie których wypłacane są tzw. premie pieniężne.

W sytuacji, gdy wypłacona premia pieniężna jest związana z konkretną dostawą (dostawami), to nawet, jeżeli jest to premia wypłacona po dokonaniu zapłaty, powinna być traktowana jak rabat, o którym mowa w art. 29 ust. 4 ustawy. Rabat rozumieć należy, jako zniżkę od ustalonej ceny określonego towaru lub usługi, wyrażoną procentowo lub kwotowo. Rozróżnia się rabaty przyznane przed ustaleniem ceny oraz udzielane po jej ustaleniu. Rabat udzielony w momencie wystawienia faktury (rabat transakcyjny), nie ma znaczenia dla ustalenia podstawy opodatkowania podatkiem od towarów i usług, ponieważ kwota należna od nabywcy już go uwzględnia - dane dotyczące rabatu znajdą swoje odzwierciedlenie w wystawionej fakturze stwierdzającej dokonanie sprzedaży. Rabat udzielony po sprzedaży i wystawieniu faktury, w której dokonano pierwotnego określenia obrotu (rabat potransakcyjny), wymaga wystawienia faktury korygującej, zgodnie z uregulowaniami zawartymi w rozporządzeniu Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 212, poz. 1337), obowiązującego od dnia 1 grudnia 2008 r.

Zgodnie z § 13 ust. 1 cyt. wyżej rozporządzenia, w przypadku gdy po wystawieniu faktury udzielono rabatów określonych w art. 29 ust. 4 ustawy, podatnik udzielający rabatu wystawia fakturę korygującą.

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, iż zgodnie z umową ramową zawartą z P. Wnioskodawca zobowiązuje się do przyznawania premii pieniężnej z tytułu i pod warunkiem dokonania przez odbiorcę w danym okresie rozliczeniowym (miesiąc, kwartał, rok) zakupów wyrobów od Wnioskodawcy.

Ustalenia wysokości obrotów netto dokonuje odbiorca na podstawie wystawionych dokumentów za dany okres. Premia ta jest niezależna od wysokości obrotu dokonanego w danym okresie. Różna jest natomiast jest wysokość. Premia miesięczna wypłacana jest w wysokości 1,5% od obrotu osiągniętego przez odbiorcę za dany miesiąc, premia kwartalna wypłacana jest w wysokości 3% od obrotu osiągniętego w danym kwartale. Kontrahent P. obciąża Wnioskodawcę również 3% od obrotu osiągniętego w danym miesiącu jako usługę reklamową, która polega na wykonywaniu przez odbiorcę szeregu działań zmierzających do kreowania wizerunku marki poprzez reklamy w gazetkach, drukowanie gazetek informacyjnych.

Usługi te wykonywane na rzecz Wnioskodawcy przez P. nie są w żaden sposób potwierdzane. Umowa Ramowa z P. nie określa z jaką częstotliwością działania takie będą podejmowane. Z tytułu zarówno należnej premii pieniężnej miesięcznej jak i kwartalnej kontrahent wystawia Wnioskodawcy faktury VAT na których widnieje opis: premia pieniężna miesięczna/kwartalna - 1,5%/3% od obrotu osiągniętego w miesiącu/kwartale. Z tytułu usługi reklamowej od P. Wnioskodawca otrzymuje również fakturę VAT z opisem: usługa reklamowa - 3% od obrotu osiągniętego w miesiącu... W umowie ramowej z P. nie określono, aby premie pieniężne były uzależnione od dodatkowych działań (poza obrotem) takich jak terminowe regulowanie należności, odpowiednie eksponowanie towarów, posiadanie pełnego asortymentu towarów Wnioskodawcy.

Wypłacone premie pieniężne dla P., jak również usługi reklamowe związane są z wielkością sprzedanych przez Wnioskodawcę towarów opodatkowanych podatkiem VAT na rzecz odbiorcy.

We wszystkich opisanych przypadkach na fakturach VAT widnieje stawka 22% podatku VAT.

Symbol PKWiU dla wszystkich świadczonych przez kontrahentów usług to 74.40. 13.

Z powyższego wynika, że premia wypłacona przez Wnioskodawcę, wypłacana po pewnym czasie od dokonanych nabyć towarów w konsekwencji dotyczy konkretnych transakcji, które stanowiły podstawę do wyliczenia wysokości obrotów z nabywcą (od których nie zależy wypłata premii pieniężnej, lecz jedynie jej wysokość). W konsekwencji premia taka obniża wartość nabytego wcześniej przez nabywcę towaru, tym samym zmniejsza wydatek nabywcy. Rzeczywista wartość transakcji zawartych przez nabywcę jest zatem niższa o kwotę wypłaconej przez Wnioskodawcę premii pieniężnej.

Mając na uwadze przedstawiony stan faktyczny oraz obowiązujące w tym zakresie przepisy należy uznać, że wypłacane przez Wnioskodawcę premie pieniężne w oparciu o wskazane wyżej uwarunkowania wynikające z zawartych umów stanowią w istocie rabat obniżający wartość konkretnych dostaw udokumentowanych poszczególnymi fakturami - zgodnie z art. 29 ust. 4 ustawy o VAT - zmniejszający podstawę opodatkowania. Zatem na podstawie powołanego wyżej przepisu § 13 ust. 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008 r. Wnioskodawca winien wystawić fakturę korygującą uwzględniającą wymogi wynikające z § 13 ust. 2 tegoż rozporządzenia.

W świetle powyższego należy podkreślić, iż wystawienie faktury VAT przez kontrahenta Wnioskodawcy w sytuacji, gdy to Wnioskodawca zobowiązany jest do udokumentowania transakcji poprzez wystawienie faktury VAT korygującej jest niezgodne z obowiązującymi przepisami.

Stwierdzić zatem należy, iż otrzymane przez Wnioskodawcę faktury VAT wystawione przez jego kontrahenta a mające dokumentować wypłacone na jego rzecz przez Wnioskodawcę premie pieniężne w sytuacji przedstawionej w opisanym zaistniałym stanie faktycznym nie będą stanowiły podstawy do odliczenia podatku naliczonego z nich wynikającego. W omawianym bowiem przypadku faktury takie nie stanowią podstawy do obniżenia kwoty podatku należnego. Spełniają one przesłankę negatywną wyłączającą z prawa do odliczenia, a wynikającą z cytowanego powyżej art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy o VAT.

W świetle powyższego stanowisko Wnioskodawcy należy uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Z uwagi na fakt, że występującym o wydanie indywidualnej interpretacji przepisów prawa podatkowego jest Strona wypłacająca premie pieniężne, a zapytanie dotyczy również Strony umowy wystawiającej faktury na rzecz Wnioskodawcy, przedmiotowa interpretacja nie wywołuje dla kontrahenta Wnioskodawcy skutków określonych w art. 14k-14n ustawy - Ordynacja podatkowa.

Należy podkreślić, że niniejsza interpretacja nie dotyczy opodatkowania usług reklamowych świadczonych przez kontrahenta na rzecz Wnioskodawcy, gdyż Wnioskodawca wskazał, że usługi te podlegają opodatkowaniu, są dokumentowane fakturami, a wypłacone premie nie są wynagrodzeniem za opisane powyżej działania (wynagrodzenie to określane jest odrębnie od premii pieniężnych i odrębnie dokumentowane).

Niniejsza interpretacja traci swoją ważność w przypadku zmiany któregokolwiek z elementów przedstawionego stanu faktycznego lub zmiany stanu prawnego.

Należy również wskazać, iż kwestie wypłacanych premii pieniężnych przez Wnioskodawcę na rzecz dwóch pozostałych kontrahentów Wnioskodawcy zostały objęte odrębnymi rozstrzygnięciami.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl