IBPP1/443-866/08/AZ

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 23 czerwca 2008 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP1/443-866/08/AZ

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Fundacji Regionalnej Agencji Promocji Zatrudnienia, przedstawione we wniosku z dnia 30 maja 2008 r. (data wpływu 13 czerwca 2008 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odliczenia kwoty podatku wynikającego z faktur dokumentujących zakupy dokonane w związku z realizacją działania ZPORR pod nazwą "Aktywizacja gospodarcza w regionie. Wsparcie rozwoju firm i przedsiębiorczości"- jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 13 czerwca 2008 r. wpłynął do tut. organu ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odliczenia kwoty podatku wynikającego z faktur dokumentujących zakupy dokonane w związku z realizacją działania ZPORR pod nazwą "Aktywizacja gospodarcza w regionie. Wsparcie rozwoju firm i przedsiębiorczości".

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Wnioskodawca jest czynnym podatnikiem podatku VAT na podstawie złożonego 14 stycznia 2003 r. oświadczenia VAT-6 o rezygnacji ze zwolnienia od podatku od towarów i usług (art. 14 ust. 2 obowiązującej wówczas ustawy o podatku VAT). Od kwietnia 2004 Wnioskodawca jest organizacją pożytku publicznego.

Wnioskodawca w okresie od lipca 2005 r. do czerwca 2007 r. realizował projekt finansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego oraz budżetu państwa z działania ZPORR 2.5 pt. "Aktywizacja gospodarcza w regionie. Wsparcie rozwoju firm i przedsiębiorczości", który wpisywał się w statutową działalność Wnioskodawcy. Projekt skierowany był do osób, które nie były zarejestrowane w Urzędzie Pracy jako bezrobotne, nie prowadziły własnej działalności po 1 stycznia 2004 r. oraz mieszkały na terenie Z. D., ze szczególnym uwzględnieniem kobiet, młodzieży do 25 roku życia, osób odchodzących z rolnictwa oraz osób zagrożonych utratą zatrudnienia spełniających kryteria dokumentów programowych ZPORR.

Głównym założeniem projektu były działania aktywizujące oraz wspomagające założenie i prowadzenie przez Beneficjentów Ostatecznych (BO) własnej działalności gospodarczej. Na działania te składały się przede wszystkim:

1.

Szkolenia z zakresu rozpoczynania i prowadzenia działalności gospodarczej

a)

szkolenia biznesowe

b)

szkolenia zawodowe

2.

Indywidualne doradztwo przed rozpoczęciem działalności

3.

Indywidualny coaching przed rozpoczęciem działalności

4.

Bezzwrotna dotacja inwestycyjna na rozpoczęcie działalności gospodarczej

5.

Wsparcie pomostowe (pokrycie kosztów ZUS działającego przedsiębiorcy przez max. 12 miesięcy od momentu zarejestrowania działalności gospodarczej)

6.

Indywidualne doradztwo po rozpoczęciu działalności

7.

Indywidualny coaching po rozpoczęciu działalności

8.

Szkolenia z zakresu pozyskiwania funduszy unijnych dla Małych Średnich Przedsiębiorstw

W ramach szkoleń z zakresu rozpoczynania i prowadzenia działalności gospodarczej oraz pozyskiwania funduszy unijnych dla Małych Średnich Przedsiębiorstw dla Beneficjentów Ostatecznych było przewidziane przygotowanie materiałów szkoleniowych oraz catering.

Wszystkie powyższe działania kierowane do Beneficjentów Ostatecznych były nieodpłatne.

Ponadto w przypadku indywidualnego doradztwa oraz coachingu nie było zakupów udokumentowanych fakturami VAT.

W ramach Projektu były także dokonywane zakupy usług promocyjnych, audytorskich, a także usług w zakresie dostarczania materiałów administracyjno-biurowych.

Projekt został całkowicie sfinansowany z dotacji otrzymanej z G.Agencji Rozwoju Regionalnego S.A. w kwocie brutto.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

Czy w odniesieniu do powyższego zrealizowanego przez Wnioskodawcę Projektu z działania ZPORR 2.5 istnieje możliwość odliczenia podatku VAT w całości lub części.

Zdaniem Wnioskodawcy, zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług, zwolnione od podatku są usługi pośrednictwa finansowego (w ramach Projektu: dotacja inwestycyjna oraz wsparcie pomostowe), a także usługi w zakresie edukacji (w ramach Projektu: szkolenia z zakresu rozpoczynania i prowadzenia działalności gospodarczej, indywidualne doradztwo oraz coaching, a także szkolenia z zakresu pozyskiwania funduszy unijnych dla Małych Średnich Przedsiębiorstw).

W związku z powyższym Wnioskodawca RAPZ stoi na stanowisku, iż w odniesieniu do zrealizowanego projektu ZPORR 2.5 nie ma możliwości odliczenia podatku VAT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Stosownie do art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 ww. ustawy kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika.

Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest bezpośredni i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.

Kwestię opodatkowania czynności dokonywanych przez podatników reguluje przepis art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT, zgodnie z którym opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Przez dostawę towarów zgodnie z art. 7 ust. 1 ustawy o VAT, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel, natomiast przez świadczenie usług w myśl art. 8 ust. 1 ustawy o VAT, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 ustawy, w tym również:

* przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;

* zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;

* świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.

Nieodpłatna dostawa towarów oraz nieodpłatne świadczenie usług, nie podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, za wyjątkiem ściśle określonych sytuacji, wskazanych w art. 7 ust. 2 oraz art. 8 ust. 2 ustawy o VAT.

Zgodnie z art. 8 ust. 2 ustawy o VAT za odpłatne świadczenie usług uznaje się także nieodpłatne świadczenie usług niebędące dostawą towarów na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia, oraz wszelkie inne nieodpłatne świadczenie usług, jeżeli nie są one związane z prowadzeniem przedsiębiorstwa, a podatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy nabyciu towarów i usług związanych z tymi usługami w całości lub w części.

Z powyższych przepisów wynika zatem, że dostawa towarów i świadczenie usług podlega opodatkowaniu, za wyjątkiem przypadków ściśle określonych w art. 7 ust. 2 i 3 oraz art. 8 ust. 2 ustawy, jedynie wówczas gdy są one wykonywane odpłatnie.

Odpłatność ma miejsce wtedy, gdy istnieje bezpośredni związek pomiędzy dostawą towarów lub świadczeniem usług, a otrzymanym wynagrodzeniem będącym świadczeniem wzajemnym. Dostawcę towarów lub usługi musi łączyć z odbiorcą stosunek prawny, z którego wynika obowiązek dostawy towarów lub świadczenia usług oraz wysokość wynagrodzenia (świadczenia wzajemnego) za dokonanie tych czynności. Wynagrodzenie musi być wyrażone w pieniądzu, co jednak nie oznacza, że musi mieć ono postać pieniężną, gdyż wynagrodzenie (odpłatność) jako świadczenie może przybrać również postać rzeczową (zapłatą za usługę może być inny towar lub usługa, albo mieszaną (zapłata w części pieniężna a w części rzeczowa). Innymi słowy musi istnieć możliwość określenia ceny wyrażonej w pieniądzu w stosunku do świadczenia wzajemnego stanowiącego wynagrodzenie za dostawę towarów lub świadczenie usług. Bezpośredni związek pomiędzy dostawą towarów lub świadczeniem usług, a otrzymanym wynagrodzeniem istnieje wówczas, gdy jest możliwe zidentyfikowanie bezpośredniej i jasno zindywidualizowanej korzyści na rzecz dostawcy towaru lub świadczącego usługę oraz gdy świadczenie wzajemne pozostaje w bezpośrednim związku ze świadczeniem dokonanej czynności.

Dostawa towarów lub świadczenie usług pod tytułem odpłatnym mogą zostać opodatkowane wtedy, gdy pomiędzy dostawcą towaru lub świadczącym usługę i ich beneficjentem istnieje jawny lub dorozumiany stosunek prawny (umowa), w ramach którego spełniane są świadczenia wzajemne.

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, że Wnioskodawca w okresie od lipca 2005 r. do czerwca 2007 r. realizował projekt finansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego oraz budżetu państwa z działania ZPORR 2.5 pod nazwą "Aktywizacja gospodarcza w regionie. Wsparcie rozwoju firm i przedsiębiorczości".

Głównym założeniem projektu były działania aktywizujące oraz wspomagające założenie i prowadzenie przez Beneficjentów Ostatecznych własnej działalności gospodarczej. Na działania te składały się przede wszystkim:

1.

Szkolenia z zakresu rozpoczynania i prowadzenia działalności gospodarczej

a)

szkolenia biznesowe

b)

szkolenia zawodowe

2.

Indywidualne doradztwo przed rozpoczęciem działalności

3.

Indywidualny coaching przed rozpoczęciem działalności

4.

Bezzwrotna dotacja inwestycyjna na rozpoczęcie działalności gospodarczej

5.

Wsparcie pomostowe (pokrycie kosztów ZUS działającego przedsiębiorcy przez max. 12 miesięcy od momentu zarejestrowania działalności gospodarczej)

6.

Indywidualne doradztwo po rozpoczęciu działalności

7.

Indywidualny coaching po rozpoczęciu działalności

8.

Szkolenia z zakresu pozyskiwania funduszy unijnych dla Małych i Średnich Przedsiębiorstw

W ramach szkoleń z zakresu rozpoczynania i prowadzenia działalności gospodarczej oraz pozyskiwania funduszy unijnych dla Małych i Średnich Przedsiębiorstw dla Beneficjentów Ostatecznych było przewidziane przygotowanie materiałów szkoleniowych oraz catering. Ponadto w przypadku indywidualnego doradztwa oraz coachingu nie było zakupów udokumentowanych fakturami VAT. W ramach Projektu były także dokonywane zakupy usług promocyjnych, audytorskich, a także usług w zakresie dostarczania materiałów administracyjno-biurowych.

Projekt został całkowicie sfinansowany z dotacji otrzymanej z G. Agencji Rozwoju Regionalnego S.A. w kwocie brutto.

W wyniku projektu nie powstanie żadne mienie. Z efektów projektu będą korzystali beneficjenci ostateczni w rozumieniu Programu tj. osoby, które nie były zarejestrowane w Urzędzie Pracy jako bezrobotne, nie prowadziły własnej działalności po 1 stycznia 2004 r. oraz mieszkały na terenie Zagłębia D., ze szczególnym uwzględnieniem kobiet, młodzieży do 25 roku życia, osób odchodzących z rolnictwa oraz osób zagrożonych utratą zatrudnienia spełniających kryteria dokumentów programowych ZPORR.

Wszystkie powyższe działania kierowane do Beneficjentów Ostatecznych były nieodpłatne (beneficjenci nie są zobowiązani do żadnych wzajemnych świadczeń).

Zatem analiza przedstawionego stanu faktycznego w konfrontacji z przedstawionym stanem prawnym prowadzi do wniosku, że kluczowe znaczenie ma tutaj fakt, iż cel i wyniki realizowanego projektu nie są adresowane do konkretnego odbiorcy, tj. nie zostały wykonane na niczyje konkretne zlecenie. Nie dochodzi zatem do wykonania usługi w rozumieniu przepisów ustawy o podatku od towarów i usług, z uwagi na brak świadczeniobiorcy tej usługi.

Realizowane działania aktywizujące, tj. szkolenia, doradztwo oraz pośrednictwo finansowe są czynnościami nieodpłatnymi i nie stanowią odpłatnej dostawy towarów ani odpłatnego świadczenia usług, ani też nie mogą być traktowane jak odpłatne świadczenie usług w świetle art. 8 ust. 2 ustawy o podatku VAT.

W konsekwencji czynności te nie podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, a zatem Wnioskodawcy nie przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących nabycie towarów i usług w związku z realizacją przedmiotowego projektu, gdyż zakupy te nie są związane z czynnościami opodatkowanymi.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy, należało uznać je za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl