IBPP1/443-863/09/ES

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 30 listopada 2009 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP1/443-863/09/ES

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 19 sierpnia 2009 r. (data wpływu 24 sierpnia 2009 r.), uzupełnionym pismem z dnia 9 listopada 2009 r. (data wpływu 17 listopada 2009 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości skorzystania z ulgi na zakup 2 kolejnych kas rejestrujących - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 24 sierpnia 2009 r. wpłynął ww. wniosek, uzupełniony pismem z dnia 23 października 2009 r. o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości skorzystania z ulgi na zakup 2 kolejnych kas rejestrujących.

Wniosek uzupełniono pismem z dnia 9 listopada 2009 r. (data wpływu 17 listopada 2009 r.), będącym odpowiedzią na wezwanie tut. organu z dnia 29 października 2009 r.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Wnioskodawca (Spółdzielnia) prowadzi działalność gospodarczą w zakresie handlu detalicznego, produkcji pieczywa oraz działalności gastronomicznej w placówkach handlowych oraz zakładzie gastronomicznym. Ewidencja sprzedaży prowadzona jest za pomocą kas rejestrujących.

W miesiącu czerwcu 2009 r. Spółdzielnia uruchomiła nową placówkę handlową wyposażając ją w dwie nowe kasy rejestrujące celem rozpoczęcia ewidencji sprzedaży w obowiązującym terminie. Spółdzielnia na formularzu zgłoszenia zawiadomiła Urząd Skarbowy o miejscu instalacji kas rejestrujących. Kasy rejestrujące spełniają wymagania określone w przepisach dotyczących kryteriów i warunków technicznych, którym muszą odpowiadać kasy rejestrujące oraz warunków ich stosowania (Rozporządzenie Ministra Finansów z 28 listopada 2008).

Ponadto Wnioskodawca dodaje, iż zakupił 2 kasy rejestrujące i uregulował należność. Zawiadomienie o miejscu instalacji kas rejestrujących Wnioskodawca złożył w dniu 10 czerwca 2009 r. Fiskalizacja przedmiotowych kas rejestrujących nastąpiła w dniu 9 czerwca 2009 r. Wnioskodawca dotrzymał 7-dniowego terminu zgłoszenia Naczelnikowi Urzędu Skarbowego instalacji kas rejestrujących. W pozostałych placówkach Wnioskodawca z obowiązku zainstalował kasy rejestrujące w 1995 r.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy w opisanej sytuacji Spółdzielni (podatnikowi) przysługuje prawo do skorzystania z ulgi na podstawie art. 111 ust. 4 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.).

Zdaniem Wnioskodawcy, zgodnie z art. 111 ust. 4 ustawy o podatku od towarów i usług podatnicy, którzy rozpoczną ewidencjonowanie obrotu i kwot podatku należnego w obowiązujących terminach, mogą odliczyć od tego podatku kwotę wydaną na zakup każdej z kas rejestrujących zgłoszonych na dzień rozpoczęcia ewidencjonowania.

Podatnik zobowiązany był do zakupu i zainstalowania kolejnej kasy rejestrującej w związku z otwarciem nowej placówki handlowej i koniecznością ewidencjonowania prowadzonej tam sprzedaży. Z przywołanego wyżej przepisu nie wynika, że podatnik ma prawo do odliczenia kwoty wydatkowanej na zakup kasy rejestrującej tylko raz w odniesieniu do kas zakupionych na dzień powstania pierwotnego obowiązku rozpoczęcia ewidencji za pomocą kas. Wobec tego uprawnione jest stanowisko, że dotyczy on także kwot wydatkowanych na nabycie każdej kolejnej niezbędnej podatnikowi kasy, pod warunkiem iż ewidencja za pomocą kas została rozpoczęta w obowiązujących terminach, a kasy zostały zgłoszone właściwemu urzędowi skarbowemu.

Istotnym również jest, że intencją ustawodawcy było rozłożenie ciężaru zakupu kas na Skarb Państwa i podatnika w związku z nałożeniem na podatnika obowiązku ich zakupu, a konieczność ich zakupu może powstawać wielokrotnie wraz z rozwojem firmy. Nie sposób przyjąć, że w takim przypadku Skarb Państwa już nie partycypowałby w kosztach nabycia kolejnych kas.

Reasumując: zdaniem podatnika w opisywanym przypadku przysługuje mu prawo do skorzystania z ulgi z tytułu zakupu kolejnej kasy rejestrującej do nowo otwartego sklepu, o której mowa w art. 111 ust. 4 ustawy o podatku od towarów i usług.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.

Obowiązek w zakresie prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących wynika z art. 111 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą o VAT.

W myśl tego przepisu, podatnicy dokonujący sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych są obowiązani do prowadzenia ewidencji obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrujących.

Zgodnie z art. 111 ust. 4 ww. ustawy o VAT podatnicy, którzy rozpoczną ewidencjonowanie obrotu i kwot podatku należnego w obowiązujących terminach, mogą odliczyć od tego podatku kwotę wydatkowaną na zakup każdej z kas rejestrujących zgłoszonych na dzień rozpoczęcia (powstania obowiązku) ewidencjonowania w wysokości 90% jej ceny zakupy (bez podatku), nie więcej jednak niż 700 zł.

Stosownie do zapisu § 2 ust. 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 19 grudnia 2008 r. w sprawie odliczania i zwrotu kwot wydatkowanych na zakup kas rejestrujących (Dz. U. Nr 228, poz. 1509) odliczenie, o którym mowa w art. 111 ust. 4 ustawy, zwane dalej "odliczeniem", może być dokonane w deklaracji podatkowej dla podatku od towarów i usług za okres rozliczeniowy, w którym rozpoczęto ewidencjonowanie, lub za okresy następujące po tym okresie rozliczeniowym. Podstawą do odliczenia jest posiadanie przez podatnika dowodu zapłaty całej należności za kasę rejestrującą.

Przepis § 3 ust. 1 cyt. rozporządzenia określa, iż dokonanie odliczenia następuje pod warunkiem złożenia przez podatnika do właściwego naczelnika urzędu skarbowego, przed terminem rozpoczęcia ewidencjonowania, pisemnego zgłoszenia o liczbie kas rejestrujących i miejscu (adresie) ich używania, które podatnik zamierza stosować do ewidencjonowania. Odliczenia mogą dokonać podatnicy, którzy rozpoczną ewidencjonowanie nie później niż w obowiązujących ich terminach, przy użyciu kas rejestrujących spełniających wymagania określone w przepisach dotyczących kryteriów i warunków technicznych, którym muszą odpowiadać kasy rejestrujące oraz warunków ich stosowania (§ 3 ust. 2 rozporządzenia).

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, że Wnioskodawca w miesiącu czerwcu 2009 r. uruchomił nową placówkę handlową wyposażając ją w dwie nowe kasy rejestrujące celem rozpoczęcia ewidencji sprzedaży w obowiązującym terminie. Wnioskodawca zakupił dwie kasy rejestrujące i uregulował należność.

Zawiadomienie Naczelnika Urzędu Skarbowego o miejscu instalacji kas rejestrujących Wnioskodawca złożył w dniu 10 czerwca 2009 r. Fiskalizacja przedmiotowych kas rejestrujących nastąpiła w dniu 9 czerwca 2009 r.

Wnioskodawca dotrzymał 7-dniowego terminu zgłoszenia Naczelnikowi Urzędu Skarbowego instalacji kas rejestrujących.

Kasy rejestrujące spełniają wymagania określone w przepisach dotyczących kryteriów i warunków technicznych, którym muszą odpowiadać kasy rejestrujące oraz warunków ich stosowania (Rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008).

W pozostałych placówkach Wnioskodawca z obowiązku zainstalował kasy rejestrujące w 1995 r.

Biorąc powyższe pod uwagę, dla Wnioskodawcy obowiązek ewidencjonowania za pomocą kasy rejestrującej powstał już w ramach prowadzenia działalności gospodarczej w 1995 r. Odnosząc przedstawiony wyżej stan faktyczny do powołanych w sprawie przepisów prawa stwierdzić zatem należy, iż Wnioskodawcy przysługiwało prawo do skorzystania z ulgi, z tytułu nabycia kasy rejestrującej, jedynie w stosunku do tej liczby kas, która została pisemnie zgłoszona do Naczelnika właściwego Urzędu Skarbowego na dzień rozpoczęcia ewidencjonowania w ramach prowadzonej działalności w 1995 r., czyli pierwszej (pierwszych) kasy zainstalowanej w obowiązujących go terminach.

Wnioskodawca nie ma natomiast prawa do ulgi na zakup kolejnych kas rejestrujących, tzn. tych nabywanych w terminach późniejszych (niewymienionych w pisemnym oświadczeniu złożonym przed terminem rozpoczęcia ewidencjonowania w 1995 r.).

A zatem w przypadku zakupu kolejnych kas rejestrujących w związku z uruchomieniem w miesiącu czerwcu 2009 r. nowej placówki handlowej, Wnioskodawca nie może skorzystać z tzw. ulgi na zakup kas rejestrujących.

Mając powyższe na względzie stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Nadmienia się ponadto, że zgodnie z art. 14b § 3 ww. ustawy - Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego oraz do przedstawienia własnego stanowiska w sprawie oceny prawnej tego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Natomiast w myśl art. 14c § 1 tej ustawy, interpretacja indywidualna zawiera ocenę stanowiska wnioskodawcy wraz z uzasadnieniem prawnym tej oceny. Można odstąpić od uzasadnienia prawnego, jeżeli stanowisko wnioskodawcy jest prawidłowe w pełnym zakresie.

Z powyższych przepisów wynika zatem, że przedmiotem interpretacji może być jedynie ocena stanowiska Wnioskodawcy dotyczącego przedstawionego we wniosku stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Organ wydający interpretację nie jest natomiast uprawniony do analizowania i oceny załączonych do wniosku o interpretację dokumentów.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Opolu, ul. Kośnego 70, 45-372 Opole, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl