IBPP1/443-861/13/DK

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 30 grudnia 2013 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP1/443-861/13/DK

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 5 września 2013 r. (data wpływu 18 września 2013 r.), uzupełnionym pismem z dnia 13 grudnia 2013 r. (data wpływu 19 grudnia 2013 r.) o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania sprzedaży zabudowanej nieruchomości - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 18 września 2013 r. do tut. organu wpłynął ww. wniosek o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania sprzedaży zabudowanej nieruchomości.

Ww. wniosek został uzupełniony pismem z dnia 13 grudnia 2013 r. (data wpływu 19 grudnia 2013 r.), będącym odpowiedzią na wezwanie tut. organu z dnia 5 grudnia 2013 r. znak: IBPP1/443-861/13/DK.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Gmina zamierza sprzedać, w drodze przetargu, nieruchomość gminną położoną przy ul. G. w J. tj. zabudowaną działkę nr 61 /13 w obr. geod. 189 M. J., stanowiącą do dnia 31 sierpnia 2012 r., siedzibę placówki oświatowej, na podstawie decyzji Prezydenta Miasta J. nr 0. z 26 kwietnia 2007 r. o ustanowieniu trwałego zarządu na rzecz Szkoły Podstawowej nr 0.

Nieruchomością administrował Miejski Zespół...w J.

Uchwałą nr 0. Rady Miejskiej w J. z dnia 29 marca 2012 r. w sprawie ustalenia planu sieci publicznych sześcioletnich szkół podstawowych prowadzonych przez gminę J. - miasto na prawach powiatu oraz granic ich obwodów, wskazana nieruchomości przestała pełnić funkcję siedziby placówki oświatowej. Decyzją nr 0 z dnia 31 sierpnia 2012 r. Prezydent Miasta J. orzekł o wygaśnięciu trwałego zarządu. Następnie Zarządzeniem nr 0. z 4 września 2012 r. Prezydent powierzył nieruchomość do zarządzania przez Miejski Zarząd Nieruchomości Komunalnych w J.

Nieruchomość składa się z: działki gruntu nr 61/13 o pow. 6876 m2 obr. geod. 189 M. J., położonych na działce wolnostojących budynków tj. budynku szkolnego o pow. użytkowej 1640 m2, budynku świetlicy o pow. użytkowej 213 m2 i budynku gospodarczego o pow. użytkowej 37 m2. Obiekt został oddany do użytku w 1912 r.

Z posiadanej dokumentacji wynika, że część budynku przy ul. G. o pow. 20 m2 była przedmiotem umowy najmu, z przeznaczeniem pod stację wymienników ciepła, zawartej ze Spółką X. z o.o., na okres od 1 czerwca 2010 r. do 31 maja 2013 r. Nadto z informacji uzyskanych od Miejskiego Zespołu... w J. wynika, że wartość początkowa budynku szkoły wynosiła 409.240,53 zł, dokonano modernizacji okien na wartość 27.034,76 zł oraz, że Miejski Zespół...oraz Szkoła Podstawowa Nr 0. nie miały prawa do odliczenia kwoty podatku należnego od kwoty podatku naliczonego w związku z prowadzonymi pracami remontowymi.

Nieruchomość widnieje w ewidencji księgowej wydziału skarbu tut. urzędu. Budynki i budowle posadowione na działce nr 61/13 w obr. geod. 189 M. J. zostały ujęte w ewidencji z dniem 31 sierpnia 2012 r.

W uzupełnieniu wniosku, Wnioskodawca podaje, że:

Przedmiotem wniosku jest zdarzenie przyszłe.

1. Na wniosek z dnia 16 września 1996 r. (Dkw 3125/96), na podstawie decyzji Wojewody X. z dnia 7 lipca 1995 r. działka nr 61/13 w obr. geod. 189 została przekazana Gminie Miasta J. w celu prowadzenia działalności oświatowej.

2. Nabycie przedmiotowej nieruchomości nie było udokumentowane fakturą VAT, ponieważ było to przekazanie.

3. Na pytanie tut organu zadane w wezwaniu z dnia 5 grudnia 2013 r. "Czy w momencie nabycia lub budowy obiektów budowlanych na przedmiotowej działce, Wnioskodawcy przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego...", Wnioskodawca odpowiedział: nie dotyczy.

4. Na pytanie tut organu "Czy obiekty mające być przedmiotem sprzedaży są budynkami, budowlami lub ich częścią w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. - Prawo budowlane (tekst jedn.: z 2010 r. Dz. U. Nr 243, poz. 1623 z późn. zm.) i Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych (PKOB) wprowadzonej rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 30 grudnia 1999 r. (Dz. U. Nr 112, poz. 1316 z późn. zm.) - jeżeli tak, to jakie jest ich oznaczenie PKOB (należy podać odrębnie dla każdego z obiektów).

a. Czy te obiekty budowlane są trwale z gruntem związane.

b. Kiedy zostały wybudowane i oddane do użytkowania...", Wnioskodawca odpowiedział: budynek szkoły (1263), świetlica (1261) i budynek gospodarczy (1252) są budynkami w rozumieniu ustawy - Prawo budowlane i Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych. Boisko do gier zespołowych (2411), droga o nawierzchni asfaltowej oraz chodniki (2112) są budowlami w rozumieniu ustawy - Prawo budowlane i PKOB.

a. Wszystkie obiekty budowlane są trwale związane z gruntem. Brak informacji dotyczących roku budowy.

b. Budynki zostały oddane do użytkowania w 1912 r.

5. Wartość poniesionych wydatków na ulepszenie budynku szkoły nie przekroczyła 30% jej wartości początkowej, pozostałe budynki nie były remontowane. Jednostka nie miała prawa do odliczenia podatku należnego od kwoty podatku naliczonego. Ze względu na odległy termin zakończenia budowy, trudno określić kiedy nastąpiło oddanie do użytkowania w wykonaniu czynności podlegających opodatkowaniu pierwszemu nabywcy lub użytkownikowi budynków po wybudowaniu budynków.

6. Wnioskodawca nie posiada informacji dotyczących pierwszego zasiedlenia.

7. Wartość poniesionych wydatków na ulepszenie budynku szkoły nie przekroczyła 30% jej wartości początkowej, pozostałe budynki nie były remontowane.

8. Modernizacja okien wykonana została przez Firmę I. S.A. z siedzibą w P. przy ul. B. za łączną kwotę brutto 27 034,76 zł, na zlecenie Miejskiego Zespołu....

9. Przedmiotowa działka i obiekty budowlane były wykorzystywane pod działalność oświatową.

10. Przedmiotowa działka i budynki nie były wykorzystywane do prowadzenia działalności gospodarczej.

11. Oddanie budynków placówce oświatowej oraz... nie było czynnością podlegającą opodatkowaniu podatkiem VAT.

12. Na pytanie tut. organu "Część którego budynku była przedmiotem umowy najmu, z przeznaczeniem pod stację wymienników ciepła, przez kogo została zawarta umowa najmu ze spółką X. Spółka z o.o. oraz kto wykazywał w swojej deklaracji VAT-7 obroty z tytułu tego najmu...", Wnioskodawca odpowiedział, że Spółka X. z o.o. wynajmowała dwa pomieszczenia w budynku gospodarczym od Miejskiego Zespołu... w J.

13. Na pytanie tut. organu "Czy pozostałe obiekty budowlane zlokalizowane na działce nr 61/13 były przedmiotem najmu, dzierżawy, jakie pożytki Wnioskodawca czerpał z tego tytułu, i w jakim okresie (proszę o wskazanie daty zawarcia pierwszej umowy - czy od daty jej zawarcia upłynęło więcej niż 2 lata)..." Wnioskodawca odpowiedział, że budynki szkoły były przedmiotem najmu, Wnioskodawca jest w posiadaniu wiedzy na ten temat tylko dot. okresu od 2003 r. do 2012 r. Przedmiotem najmu był m.in. sklepik szkolny o pow. 7,5 m2, pomieszczenie o pow. 20 m2, w którym znajdował się węzeł ciepłowniczy. W ww. okresie były okazjonalne (godzinowe) najmy sal lekcyjnych oraz sali gimnastycznej, jak również najem powierzchni pod automaty vendingowe. Ponadto część działki o pow. 261 m2 była przedmiotem dzierżawy. Do kwietnia 2007 r. obroty z tytułu najmu były ujmowane w Deklaracji M.... - VAT-7. Od maja 2007 r. rozliczenie za najem oraz dzierżawę odbywało się na podstawie rachunków.

14. Ww. części budynków były wynajmowane na cele użytkowe. Urząd nie dysponuje informacjami dotyczącymi dokładnych terminów najmów i dzierżaw.

15. Wszystkie budynki zostały oddane do użytku w 1912 r.

16. Nie dokonano sprzedaży nieruchomości.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

1. Czy dostawa przedmiotowej nieruchomości będzie korzystać ze zwolnienia z podatku VAT.

2. Czy podstawą prawną zwolnienia z podatku VAT dostawy części nieruchomości, na którą była zawarta umowa najmu jest art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy o VAT tj. dostawa nastąpi po upływie 2 lat od pierwszego zasiedlenia.

3. Czy podstawą prawną zwolnienia z podatku VAT dostawy pozostałej części nieruchomości jest art. 43 ust. 1 pkt 10a tj. w stosunku do zbywanych budynków nie przysługiwało dokonującemu ich dostawy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego oraz dokonujący dostawy nie ponosił wydatków na ich ulepszenie, w stosunku do których miał prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, a jeżeli ponosił takie wydatki, to były one niższe niż 30% wartości początkowej obiektów.

Zdaniem Wnioskodawcy, dostawa przedmiotowej nieruchomości korzystać będzie ze zwolnienia z podatku VAT.

Podstawą prawną zwolnienia z podatku VAT dostawy części nieruchomości, na którą była zawarta umowa najmu jest art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy o VAT tj. dostawa nastąpi po upływie 2 lat od pierwszego zasiedlenia, natomiast podstawą prawną zwolnienia z podatku VAT dostawy pozostałej części nieruchomości jest art. 43 ust. 1 pkt 10a tj. w stosunku do zbywanych budynków nie przysługiwało dokonującemu ich dostawy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego oraz dokonujący dostawy nie ponosił wydatków na ich ulepszenie, w stosunku do których miał prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, a jeżeli ponosił takie wydatki, to były one niższe niż 30% wartości początkowej obiektów.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu ww. podatkiem podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Towarami natomiast, w rozumieniu art. 2 pkt 6 ustawy, są rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

Przez dostawę towarów, stosownie do art. 7 ust. 1 ustawy, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel, w tym również:

1.

przeniesienie z nakazu organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w imieniu takiego organu lub przeniesienie z mocy prawa własności towarów w zamian za odszkodowanie;

2.

wydanie towarów na podstawie umowy dzierżawy, najmu, leasingu lub innej umowy o podobnym charakterze zawartej na czas określony lub umowy sprzedaży na warunkach odroczonej płatności, jeżeli umowa przewiduje, że w następstwie normalnych zdarzeń przewidzianych tą umową lub z chwilą zapłaty ostatniej raty prawo własności zostanie przeniesione;

3.

wydanie towarów na podstawie umowy komisu: między komitentem a komisantem, jak również wydanie towarów przez komisanta osobie trzeciej;

4.

wydanie towarów komitentowi przez komisanta na podstawie umowy komisu, jeżeli komisant zobowiązany był do nabycia rzeczy na rachunek komitenta;

5.

ustanowienie spółdzielczego lokatorskiego prawa do lokalu mieszkalnego, ustanowienie spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu oraz przekształcenie spółdzielczego lokatorskiego prawa do lokalu mieszkalnego na spółdzielcze własnościowe prawo do lokalu, a także ustanowienie na rzecz członka spółdzielni mieszkaniowej odrębnej własności lokalu mieszkalnego lub lokalu o innym przeznaczeniu oraz przeniesienie na rzecz członka spółdzielni własności lokalu lub własności domu jednorodzinnego;

6.

oddanie gruntów w użytkowanie wieczyste;

7.

zbycie praw, o których mowa w pkt 5 i 6.

Przez towary rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii (art. 2 pkt 6 ustawy o VAT).

Nie każda czynność stanowiąca dostawę towarów w rozumieniu art. 7 ustawy, podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Aby dana czynność podlegała opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, musi być wykonana przez podatnika.

Artykuł 15 ust. 1 ustawy stanowi, iż podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Działalność gospodarcza - ust. 2 powołanego artykułu - obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Należy zauważyć, że w myśl art. 15 ust. 6 ustawy, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Powyższy zapis jest odzwierciedleniem art. 13 obowiązującej od dnia 1 stycznia 2007 r. Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej - (Dz.Urz.UE.L Nr 347 z późn. zm.), zgodnie z którym krajowe, regionalne i lokalne organy władzy oraz inne podmioty prawa publicznego nie są uważane za podatników w związku z działalnością, którą podejmują lub transakcjami, których dokonują jako organy władzy publicznej, nawet jeśli pobierają należności, opłaty, składki lub płatności w związku z takimi działaniami lub transakcjami.

Jednakże w przypadku, gdy podejmują one takie działania lub dokonują takich transakcji, są uważane za podatników w odniesieniu do tych działań lub transakcji, gdyby wykluczenie ich z kategorii podatników prowadziło do znaczących zakłóceń konkurencji.

Jak wynika z powyższego wyłączenie organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy z kategorii podatników ma charakter wyłączenia podmiotowo - przedmiotowego.

Aby to wyłączenie miało miejsce, muszą zostać spełnione dwa warunki:

1.

dotyczy wyłącznie organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy,

2.

odnosi się tylko do tych czynności, które związane są z realizacją zadań nałożonych na te podmioty przepisami prawa i do realizacji których zostały one powołane.

Wyłączenie z grona podatników VAT organów władzy publicznej jest możliwe tylko wtedy, gdy wykonują one czynności w ramach przypisanych im specyficznych zadań i funkcji państwowych np. w zakresie administracji, sądownictwa, obrony narodowej. Wówczas wyłączenie z opodatkowania nie prowadzi do naruszenia zasad konkurencji. Organy władzy publicznej są podatnikami VAT jedynie w zakresie czynności, które mają charakter cywilnoprawny, tzn. są realizowane na podstawie umów cywilnoprawnych.

Zgodnie z art. 3 pkt 1 lit. a i b i pkt 2 ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. - Prawo budowlane (tekst jedn.: Dz. U. z 2010 r. Nr 243, poz. 1623 z późn. zm.) ilekroć w ustawie jest mowa o obiekcie budowlanym - należy przez to rozumieć:

a.

budynek wraz z instalacjami i urządzeniami technicznymi,

b.

budowlę stanowiącą całość techniczno-użytkową wraz z instalacjami i urządzeniami.

Natomiast budynkiem jest taki obiekt budowlany, który jest trwale związany z gruntem, wydzielony z przestrzeni za pomocą przegród budowlanych oraz posiada fundamenty i dach.

Przez obiekty budowlane rozumie się konstrukcje połączone z gruntem w sposób trwały, wykonane z materiałów budowlanych i elementów składowych, będące wynikiem prac budowlanych.

Analogicznie definiuje budynek Polska Klasyfikacja Obiektów Budowlanych wprowadzona do stosowania rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 30 grudnia 1999 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych (Dz. U. Nr 112, poz. 1316 z późn. zm.) stanowiąc, iż przez obiekty budowlane rozumie się konstrukcje połączone z gruntem w sposób trwały, wykonane z materiałów budowlanych i elementów składowych, będące wynikiem prac budowlanych. Zaś budynki to zadaszone obiekty budowlane wraz z wbudowanymi instalacjami i urządzeniami technicznymi, wykorzystywane dla potrzeb stałych. Przystosowane są do przebywania ludzi, zwierząt lub ochrony przedmiotów.

Według podziału obiektów budowlanych na sekcje i działy w PKOB:

a.

w dziale 12 mieszczą się budynki niemieszkalne. Dział 12 PKOB obejmuje m.in.:

* grupę 126 Ogólnodostępne obiekty kulturalne, budynki o charakterze edukacyjnym, budynki szpitali i zakładów opieki medycznej oraz budynki kultury fizycznej, która obejmuje m.in. klasę 1263 - Budynki szkół i instytucji badawczych oraz klasę 1261 - Ogólnodostępne obiekty kulturalne,

* grupę 125 Budynki przemysłowe i magazynowe, która obejmuje m.in. klasę 1252 - Zbiorniki, silosy i budynki magazynowe

b.

w dziale 24 mieszczą się obiekty inżynierii lądowej i wodnej pozostałe. Dział 24 PKOB obejmuje m.in. grupę - 241 Budowle sportowe i rekreacyjne, która obejmuje m.in. klasę 2411 - Boiska i budowle sportowe,

c.

w dziale 21 mieści się infrastruktura transportu. Dział 21 PKOB obejmuje m.in. grupę - 211, Autostrady, drogi ekspresowe, ulice i drogi pozostałe, która obejmuje m.in. klasę - 2112 Ulice i drogi pozostałe.

Wnioskodawca podał we wniosku, że przedmiotem sprzedaży będą obiekty związane trwale z gruntem:

* Budynek szkoły - klasyfikacja budynku zgodnie z PKOB to 1263.

* Budynek świetlicy - klasyfikacja budynku zgodnie z PKOB to 1261.

* Budynek gospodarczy - klasyfikacja budynku zgodnie z PKOB to 1252.

* Boisko do gier zespołowych - klasyfikacja obiektu zgodnie z PKOB to 2411.

* Droga nawierzchni asfaltowej oraz chodniki - klasyfikacja obiektu zgodnie z PKOB to 2112.

W świetle powyższego należy stwierdzić, że przedmiotowe obiekty budowlane znajdujące się na działce nr 61/13 są towarami w rozumieniu art. 2 pkt 6 ustawy o VAT.

Zatem sprzedaż ww. obiektów wraz z gruntem, na którym są posadowione będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Zgodnie z art. 41 ust. 1 ustawy, stawka podatku od towarów i usług wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

W myśl art. 146a pkt 1 ustawy, w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2013 r., z zastrzeżeniem art. 146f, stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%.

Jednakże w treści ustawy o podatku od towarów i usług, ustawodawca przewiduje dla niektórych czynności obniżone stawki podatku oraz zwolnienie od podatku VAT.

Zakres i zasady zwolnienia od podatku od towarów i usług dostawy towarów lub świadczenia usług zostały określone m.in. w art. 43 ustawy o VAT.

W świetle art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy o VAT, zwalnia się od podatku dostawę budynków, budowli lub ich części, z wyjątkiem gdy:

a.

dostawa jest dokonywana w ramach pierwszego zasiedlenia lub przed nim,

b.

pomiędzy pierwszym zasiedleniem a dostawą budynku, budowli lub ich części upłynął okres krótszy niż 2 lata.

Zatem z powyższych przepisów wynika, iż dostawa nieruchomości, spełniających określone w przepisach warunki, może korzystać ze zwolnienia od podatku VAT. Wykluczenie z tego zwolnienia następuje w sytuacjach, gdy dostawa jest dokonywana w ramach pierwszego zasiedlenia lub przed nim oraz w sytuacji, gdy od momentu pierwszego zasiedlenia upłynął okres krótszy niż dwa lata.

Zgodnie z przepisem art. 2 pkt 14 ustawy o VAT, przez pierwsze zasiedlenie rozumie się oddanie do użytkowania, w wykonaniu czynności podlegających opodatkowaniu, pierwszemu nabywcy lub użytkownikowi budynków, budowli lub ich części, po ich:

a.

wybudowaniu lub

b.

ulepszeniu, jeżeli wydatki poniesione na ulepszenie, w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, stanowiły co najmniej 30% wartości początkowej.

Z ustawowej definicji "pierwszego zasiedlenia" wynika, że pod tym pojęciem należy rozumieć:

* oddanie do użytkowania,

* w wykonaniu czynności podlegających opodatkowaniu,

* pierwszemu nabywcy lub użytkownikowi budynków, budowli lub ich części po wybudowaniu lub ulepszeniu, wynoszącym co najmniej 30% wartości początkowej.

Niewątpliwie przez czynności podlegające opodatkowaniu należy rozumieć nie tylko dostawę, ale również najem, dzierżawę, leasing lub podobne czynności (umowy), które w rozumieniu przepisów ustawy stanowią odpłatne świadczenie usług. Z kolei pod pojęciem oddania do użytkowania należy rozumieć przekazanie budynków, budowli lub ich części ich nabywcy lub użytkownikowi do korzystania w sposób zgodny z zakresem przekazanych do nich praw. Nabywca, na rzecz którego przeniesiono prawo do rozporządzania nieruchomością jak właściciel może w sposób dowolny dysponować tą nieruchomością, tj. może ją sprzedać, używać na własne potrzeby lub przekazać do użytkowania np. na podstawie umów najmu lub dzierżawy.

Podkreślić przy tym należy, że jeżeli podatnik wybuduje obiekt, a następnie obiekt ten po wybudowaniu zostanie oddany do użytkowania na własne potrzeby tego podatnika (i wprowadzony przez podatnika do ewidencji środków trwałych) nie oznacza to, że obiekt taki został zasiedlony. W takim przypadku oddanie do użytkowania nie nastąpiło bowiem w wykonaniu czynności podlegających opodatkowaniu. Innymi słowy, przez pierwsze zasiedlenie należy rozumieć objęcie we władanie budynku, budowli lub ich części przez pierwszego nabywcę lub pierwszego użytkownika, które następuje jednak w wykonaniu czynności podlegającej opodatkowaniu.

W tym miejscu należy zauważyć, iż w przypadku nieruchomości niespełniających przesłanek do zwolnienia od podatku na podstawie powołanego wyżej przepisu art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy, ustawodawca umożliwia podatnikom - po spełnieniu określonych warunków - skorzystanie ze zwolnienia wskazanego w pkt 10a tego przepisu.

Stosownie do art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy o VAT, zwalnia się od podatku również dostawę budynków, budowli lub ich części nieobjętą zwolnieniem, o którym mowa w pkt 10, pod warunkiem że:

a.

w stosunku do tych obiektów nie przysługiwało dokonującemu ich dostawy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego,

b.

dokonujący ich dostawy nie ponosił wydatków na ich ulepszenie, w stosunku do których miał prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, a jeżeli ponosił takie wydatki, to były one niższe niż 30% wartości początkowej tych obiektów.

Przy czym wskazać należy, iż zgodnie z art. 43 ust. 7a, warunku o którym mowa w ust. 1 pkt 10a lit. b, nie stosuje się, jeżeli budynki, budowle lub ich części w stanie ulepszonym były wykorzystywane przez podatnika do czynności opodatkowanych przez co najmniej 5 lat.

Kwestię opodatkowania dostawy gruntu, na którym posadowione zostały budynki lub budowle rozstrzyga przepis art. 29 ust. 5 ustawy, w myśl którego, w przypadku dostawy budynków lub budowli trwale z gruntem związanych albo części takich budynków lub budowli z podstawy opodatkowania nie wyodrębnia się wartości gruntu.

Biorąc pod uwagę przedstawiony przez Wnioskodawcę opis zdarzenia przyszłego oraz przedstawione przepisy prawa, w celu ustalenia czy dostawa budynku posadowionego na działce nr 61/13 może korzystać ze zwolnienia, koniecznym jest zbadanie przesłanek określonych przepisem art. 43 ust. 1 pkt 10 oraz art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy o VAT.

Analizując powołaną wcześniej definicję pierwszego zasiedlenia stwierdzić należy, iż aby można było mówić o pierwszym zasiedleniu obiekt musi zostać oddany do użytkowania, a ponadto czynność ta powinna podlegać opodatkowaniu. Z powyższej definicji wynika zatem, że oddanie do użytkowania powinno nastąpić w ramach czynności podlegającej opodatkowaniu, a za taką należy uznać umowę sprzedaży, najmu czy dzierżawy, pod warunkiem, że jest to czynność objęta zakresem ustawy o podatku od towarów i usług, nawet jeśli na podstawie przepisów szczególnych korzysta ona ze zwolnienia od podatku od towarów i usług.

Z przedstawionego we wniosku opisu zdarzenia przyszłego wynika, że Gmina zamierza sprzedać, w drodze przetargu, nieruchomość gminną tj. działkę nr 61/13 zabudowaną: budynkiem szkoły (PKOB 1263), budynkiem świetlicy (PKOB 1261), budynkiem gospodarczym (PKOB 1252). Na działce znajdują się również budowle: boisko do gier zespołowych (PKOB 2411) oraz droga o nawierzchni asfaltowej i chodniki (PKOB 2112).

Wszystkie obiekty budowlane są trwale związane z gruntem. Budynki zostały oddane do użytkowania w 1912 r.

Na podstawie decyzji Wojewody X. z dnia 7 lipca 1995 r. działka nr 61/13 w obr. geod. 189 została przekazana Gminie Miasta J. w celu prowadzenia działalności oświatowej. Nabycie przedmiotowej nieruchomości nie było udokumentowane fakturą VAT, ponieważ było to przekazanie.

Budynki i budowle posadowione na działce nr 61/13 zostały ujęte w ewidencji księgowej Wnioskodawcy z dniem 31 sierpnia 2012 r.

Nieruchomość do dnia 31 sierpnia 2012 r., stanowiła siedzibę placówki oświatowej, na podstawie decyzji Prezydenta Miasta J. nr 0. z 26 kwietnia 2007 r. o ustanowieniu trwałego zarządu na rzecz Szkoły Podstawowej nr 0. Nieruchomością administrował Miejski Zespół...w J.

Uchwałą nr 0. Rady Miejskiej w J. z dnia 29 marca 2012 r. w sprawie ustalenia planu sieci publicznych sześcioletnich szkół podstawowych prowadzonych przez gminę J. - miasto na prawach powiatu oraz granic ich obwodów, wskazana nieruchomości przestała pełnić funkcję siedziby placówki oświatowej. Decyzją 0. z dnia 31 sierpnia 2012 r. Prezydent Miasta J. orzekł o wygaśnięciu trwałego zarządu. Następnie Zarządzeniem nr 0. z 4 września 2012 r. Prezydent powierzył nieruchomość do zarządzania przez Miejski Zarząd Nieruchomości Komunalnych w J.

Oddanie budynków placówce oświatowej oraz... nie było czynnością podlegającą opodatkowaniu podatkiem VAT.

Dwa pomieszczenia w budynku gospodarczym były przedmiotem umowy najmu, z przeznaczeniem pod stację wymienników ciepła, zawartej ze Spółką X. z o.o., na okres od 1 czerwca 2010 r. do 31 maja 2013 r.

Budynki szkoły były przedmiotem najmu, Wnioskodawca jest w posiadaniu wiedzy na ten temat tylko dot. okresu od 2003 r. do 2012 r. Przedmiotem najmu był m.in. sklepik szkolny o pow. 7,5 m2, pomieszczenie o pow. 20 m2, w którym znajdował się węzeł ciepłowniczy. W ww. okresie były okazjonalne (godzinowe) najmy sal lekcyjnych oraz sali gimnastycznej, jak również najem powierzchni pod automaty vendingowe.

Ww. części budynków były wynajmowane na cele użytkowe.

Spółka X. z o.o. wynajmowała dwa pomieszczenia w budynku gospodarczym od Miejskiego Zespołu... w J.

Do kwietnia 2007 r. obroty z tytułu najmu były ujmowane w Deklaracji M.... - VAT-7. Od maja 2007 r. rozliczenie za najem oraz dzierżawę odbywało się na podstawie rachunków.

Na zlecenie Miejskiego Zespołu... dokonano budynku szkoły modernizacji okien.

Wartość poniesionych wydatków na ulepszenie budynku szkoły nie przekroczyła 30% jej wartości początkowej. Miejski Zespół...oraz Szkoła Podstawowa Nr 0. nie miały prawa do odliczenia kwoty podatku należnego od kwoty podatku naliczonego w związku z prowadzonymi pracami remontowymi.

Pozostałe budynki nie były remontowane.

Urząd nie dysponuje informacjami dotyczącymi dokładnych terminów najmów i dzierżaw.

Wnioskodawca nie posiada informacji dotyczących pierwszego zasiedlenia.

Z przedstawionego opisu sprawy nie wynika zatem, aby to Wnioskodawca jako wynajmujący wydawał pomieszczenie w wykonaniu umów najmu.

Z kolei oddanie budynków M.... oraz... nie było, jak wskazał Wnioskodawca, czynnością podlegającą opodatkowaniu VAT.

Tym samym uznać należy, że w przedmiotowej sprawie nie doszło do pierwszego zasiedlenia, gdyż Wnioskodawca nie wydał przedmiotowych obiektów innemu podmiotowi w wykonaniu czynności podlegających opodatkowaniu.

Kwestię pierwszego zasiedlenia należy badać bowiem w odniesieniu do działań podejmowanych wobec nieruchomości przez każdorazowego właściciela, a nie przez inne podmioty.

Tym samym, pierwsze zasiedlenie w odniesieniu do wszystkich obiektów nastąpi dopiero w momencie dokonania planowanej sprzedaży.

Zatem dostawa ta nie będzie objęta zwolnieniem od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy o VAT.

Przy braku zatem możliwości zastosowania powyższego zwolnienia od podatku VAT, należy dokonać analizy możliwości zwolnienia od podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy o VAT.

Z wniosku wynika, iż przy nabyciu całej nieruchomości, Wnioskodawcy nie przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W przedmiotowej sprawie, skoro przedmiotowa nieruchomość została przekazana Wnioskodawcy decyzją Wojewody, Wnioskodawcy nie przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego.

Ponadto z wniosku wynika, że Wnioskodawca nie ponosił wydatków na ulepszenie w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym budynków, które były wyższe niż 30% wartości początkowej. Inwestycja polegająca na modernizacji okien nie została zrealizowana przez Wnioskodawcę. Wartość poniesionych wydatków na ulepszenie budynku szkoły nie przekroczyła 30% jej wartości początkowej a jednostka na zlecenie której zrealizowano inwestycję nie miała prawa do odliczenia kwoty podatku należnego od kwoty podatku naliczonego w związku z prowadzonymi pracami. Pozostałe budynki nie były remontowane.

W związku z powyższym stwierdzić należy, że jeżeli Wnioskodawcy przy nabyciu przedmiotowych obiektów nie przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego i jednocześnie Wnioskodawca nie ponosił wydatków na ulepszenie, które byłyby wyższe niż 30% wartości początkowej obiektów to planowana dostawa budynków i budowli będzie objęta zwolnieniem od podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy o VAT.

Kwestię opodatkowania dostawy gruntu, na którym posadowiony jest budynek rozstrzyga przepis art. 29 ust. 5 ustawy o VAT.

Zgodnie z tym przepisem, w przypadku dostawy budynków lub budowli trwale z gruntem związanych albo części takich budynków lub budowli z podstawy opodatkowania nie wyodrębnia się wartości gruntu.

Oznacza to, że do dostawy gruntu stosuje się analogiczną stawkę podatku jak przy dostawie budynków, budowli lub ich części trwale związanych z gruntem. Jeżeli zatem dostawa budynków albo budowli lub ich części korzysta ze zwolnienia od podatku od towarów i usług, to ze zwolnienia takiego korzysta również dostawa gruntu, na którym budynek jest posadowiony.

W konsekwencji powyższego dostawa gruntu (działki), na którym posadowione są przedmiotowe budynki i budowle będzie korzystać ze zwolnienia od podatku od towarów i usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy o VAT w związku z art. 29 ust. 5 ustawy o VAT.

W związku z powyższym stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy przedstawionego zdarzenia przyszłego i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Niniejsza interpretacja indywidualna traci ważność w przypadku zmiany któregokolwiek z elementów przedstawionego zdarzenia przyszłego, bądź zmiany stanu prawnego.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w X. po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl