IBPP1/443-860/10/AZb - Stawka VAT dla dostawy samochodów ratowniczo-gaśniczych.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 20 września 2010 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP1/443-860/10/AZb Stawka VAT dla dostawy samochodów ratowniczo-gaśniczych.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 1 września 2010 r. (data wpływu 10 września 2010 r.), uzupełnionym pismem z dnia 15 września 2010 r., w zakresie zastosowania prawidłowej stawki podatku VAT dla dostawy samochodów ratowniczo - gaśniczych na rzecz Gminy z przeznaczeniem dla jednostek ochrony przeciwpożarowej - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 10 września 2010 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zastosowania prawidłowej stawki podatku VAT dla dostawy samochodów ratowniczo - gaśniczych na rzecz Gminy z przeznaczeniem dla jednostek ochrony przeciwpożarowej.

Wniosek został uzupełniony pismem z dnia 15 września 2010 r., stanowiącym odpowiedź na wezwanie tut. organu z dnia 15 września 2010 r.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Gmina jest uczestnikiem ogłoszonego przez Marszałka Województwa programu pn. Działania 4.4. - Zwalczanie i zapobieganie zagrożeniom Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2007 - 2013. W ramach tego projektu został ogłoszony przetarg na dostawę trzech samochodów ratowniczo-gaśniczych typu średniego dla OSP D., OSP N. i OSP D. W wyniku tego przetargu został wyłoniony dostawca na ww. samochody i została z nim podpisana umowa określająca 7% stawkę podatku VAT. Marszałek Województwa, z którym została podpisana umowa na dofinansowanie projektu zwrócił się z pismem do wszystkich beneficjentów tego projektu o uzyskanie indywidualnej interpretacji właściwej Izby Skarbowej odnośnie stawki podatku VAT na zakup samochodów ratowniczo-gaśniczych.

Z uzupełnienia wniosku z dnia 15 września 2010 r. wynika, iż na fakturach dokumentujących zakup ww. samochodów ratowniczo - gaśniczych jako nabywca i płatnik będzie wskazana Gmina D., a jako odbiorca będą wskazane poszczególne jednostki OSP z D., N. i D.

Właścicielem ww. pojazdów będą Gminy: D., N. i D., a poszczególne jednostki OSP z D., N. i D. otrzymają samochody na podstawie umowy użyczenia nieodpłatnie.

Wskazane we wniosku samochody ratowniczo - gaśnicze typu średniego stanowią towary wymienione w poz. 129 - 134 załącznika Nr 3 do ustawy o podatku od towarów i usług, przeznaczone na cele ochrony przeciwpożarowej.

W dniu 26 listopada 2009 r. na podstawie Uchwał Rad Gmin D., N. i D. - Gmina D. jako lider projektu zawarła umowę - porozumienie z Gminą N. i D. w sprawie wspólnej realizacji projektu pn. "Zakup sprzętu ratowniczo - gaśniczego dla jednostek ochrony przeciwpożarowej z terenu Gmin D., N. i D.". W umowie tej jest zawarte, że Gmina D. jako lider projektu zakupi samochody ratowniczo - gaśnicze dla jednostek OSP z poszczególnych gmin, a poszczególne Gminy będą partycypować w kosztach zakupu zgodnie z umową.

Umowa partnerska na rzecz realizacji projektu "Zakup sprzętu ratowniczo-gaśniczego dla jednostek ochrony przeciwpożarowej z terenu Gmin D., N. i D." została zawarta w dniu 19 grudnia 2009 r. pomiędzy Gminą D. jako liderem projektu, a Ochotniczą Strażą Pożarną w D., Ochotniczą Strażą Pożarną w N. i Ochotniczą Strażą Pożarną w D. jako partnerami projektu w celu wspólnej realizacji ww. Projektu.

Celem głównym umowy jest dążenie poprzez wspólne działanie do poprawy poziomu bezpieczeństwa, ograniczając skutki zagrożeń naturalnych i technologicznych gmin partnerskich oraz całego powiatu b. i p.

Celem szczegółowym umowy jest zakup trzech samochodów ratowniczo - gaśniczych dla jednostek ochrony przeciwpożarowej tj. Ochotniczych Straży Pożarnych.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Proszę o określenie stawki podatku VAT dla stanu przedstawionego w poz. 54 (opis zdarzenia przyszłego).

Gmina zgodnie z art. 29 i 32 ustawy o ochronie przeciwpożarowej ma obowiązek w zakresie finansowania jednostek ochrony przeciwpożarowej. Jednostki OSP są jednostkami ochrony przeciwpożarowej Gmin: D., N. i D. Gmina jest podmiotem finansującym zakup, a nabywcą są jednostki OSP (tak określa zawarta umowa na dostawę samochodów), które są wymienione w załączniku nr 3 do ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Zdaniem Wnioskodawcy, opierając się na wyroku Naczelnego Sadu Administracyjnego sygn. akt I FSK 1322/07 z dnia 28 października 2008 r., który stwierdza, że muszą być spełnione dwie przesłanki, by można było zastosować 7% stawkę VAT, tzn. towar ma trafić do jednostki ochrony przeciwpożarowej i ma być przeznaczony na cele ochrony przeciwpożarowej. Jak wynika z treści Specyfikacji Istotnych Warunków Zamówienia dotyczącej postępowania przetargowego na dostawę ww. samochodów, obie te przesłanki są spełnione, ponieważ płatnikiem będą Gminy, a samochody ratowniczo-gaśnicze trafią do wyszczególnionych jednostek OSP i będą przeznaczone na cele ochrony przeciwpożarowej Gmin: D., N. i D. zgodnie z umowami partnerskimi.

W opinii Wnioskodawcy, dla stanu opisanego w poz. 54 powinna być zastosowana 7% stawka podatku VAT, ponieważ zakupione samochody ratowniczo - gaśnicze będą przekazane dla Ochotniczych Straży Pożarnych z Gmin D., N. i D. i będą przeznaczone na cele ochrony przeciwpożarowej. Zgodnie z zapisem na fakturze nabywcą - płatnikiem będzie Gmina D., a odbiorcami poszczególne OSP.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Przez dostawę towarów - w myśl art. 7 ust. 1 powołanej ustawy - rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel.

Na podstawie art. 41 ust. 1 ww. ustawy o VAT, stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Zarówno w treści wskazanej ustawy, jak i w przepisach wykonawczych do niej, ustawodawca przewidział jednak opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi oraz zwolnienia od podatku.

Stosownie do art. 41 ust. 2 ww. ustawy o VAT, dla towarów i usług, wymienionych w załączniku nr 3 do ustawy, stawka podatku wynosi 7%, z zastrzeżeniem ust. 12 i art. 114 ust. 1.

W załączniku nr 3 do ustawy, w poz. 129-134, wymieniono towary pod ogólnym tytułem "Towary przeznaczone na cele ochrony przeciwpożarowej".

Natomiast art. 41 ust. 10 ww. ustawy o VAT stanowi warunek ograniczający stosowanie stawki 7% dla dostawy towarów wymienionych w poz. 129-134 załącznika nr 3 ww. ustawy.

Zgodnie z tym przepisem stawkę podatku, o której mowa w ust. 2, stosuje się do dostaw na terytorium kraju towarów wymienionych w poz. 129-134 załącznika nr 3 do ustawy, dla jednostek ochrony przeciwpożarowej, przeznaczonych na cele ochrony przeciwpożarowej.

Stosowanie obniżonej - 7% stawki podatku - na podstawie art. 41 ust. 2 w związku z ust. 10 ww. ustawy, przy dostawie towarów na cele ochrony przeciwpożarowej, jest uzależnione od spełnienia łącznie następujących warunków:

1.

towar będący przedmiotem dostawy musi być wymieniony w poz. 129-134 załącznika do ustawy o VAT,

2.

dostawa jest dokonana na terytorium kraju dla jednostek ochrony przeciwpożarowej,

3.

towary będące przedmiotem dostawy są przeznaczone na cele ochrony przeciwpożarowej.

Uwzględniając wymienione przepisy należy stwierdzić, że zastosowanie stawki podatku w wysokości 7% uzależnione jest między innymi od faktu, czy nabywca jest jednostką ochrony przeciwpożarowej.

Zgodnie z art. 15 ustawy z dnia 24 sierpnia 1991 r. o ochronie przeciwpożarowej (tekst jedn. Dz. U. z 2009 r. Nr 178, poz. 1380), jednostkami ochrony przeciwpożarowej są:

* jednostki organizacyjne Państwowej Straży Pożarnej;

* jednostki organizacyjne Wojskowej Ochrony Przeciwpożarowej;

* zakładowa straż pożarna;

* zakładowa służba ratownicza;

* gminna zawodowa straż pożarna;

* powiatowa (miejska) zawodowa straż pożarna;

* terenowa służba ratownicza;

* ochotnicza straż pożarna;

* związek ochotniczych straży pożarnych;

* inne jednostki ratownicze.

W świetle ww. przepisu jednostki samorządu terytorialnego nie są jednostkami wymienionymi w ww. art. 15 ustawy o ochronie przeciwpożarowej, zatem nie są jednostkami ochrony przeciwpożarowej.

Jeżeli zatem nabywcą będzie Gmina, stawką właściwą dla dostaw tych towarów będzie stawka 22% (na podstawie art. 41 ust. 1 ustawy o VAT), bez względu na cel, w jakim podmiot ten zakupuje te towary. W przypadku nabycia tych towarów (tj. wymienionych w poz. 129-134 załącznika nr 3 do ustawy) bezpośrednio przez jednostkę ochrony przeciwpożarowej, właściwą stawką będzie stawka 7% pod warunkiem, że towary te będą służyć ochronie przeciwpożarowej, co może wynikać między innymi ze złożonego zamówienia na te towary, przy czym nieistotnym jest fakt, kto będzie płatnikiem wymienionym w fakturze dokumentującej ich zakup.

Jak wynika z przedmiotowego wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej, Gmina D. jest uczestnikiem programu pn. Działania 4.4. - Zwalczanie i zapobieganie zagrożeniom Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2007 - 2013. W ramach ww. projektu został ogłoszony przetarg na dostawę trzech samochodów ratowniczo-gaśniczych typu średniego dla OSP D., OSP N. i OSP D.

Na fakturach dokumentujących zakup ww. samochodów ratowniczo - gaśniczych jako nabywca i płatnik będzie wskazana Gmina D., a jako odbiorca będą wskazane poszczególne jednostki OSP z D., N. i D.

Właścicielem ww. pojazdów będą Gminy: D., N. i D., a poszczególne jednostki OSP z D., N. i D. otrzymają samochody na podstawie umowy użyczenia nieodpłatnie.

Wskazane we wniosku samochody ratowniczo - gaśnicze typu średniego stanowią towary wymienione w poz. 129 - 134 załącznika Nr 3 do ustawy o podatku od towarów i usług, przeznaczone na cele ochrony przeciwpożarowej.

Mając na uwadze powyższe należy stwierdzić, iż w przedmiotowej sprawie warunki określone przez ustawodawcę w art. 41 ust. 2 w związku z ust. 10 ustawy o VAT nie zostaną spełnione, bowiem - zgodnie ze wskazaniem Wnioskodawcy - nabywcą towarów wymienionych w poz. 129-134 załącznika nr 3 do ww. ustawy o VAT będzie Gmina, nie zaś jednostka ochrony przeciwpożarowej. Przedmiotowa dostawa nie będzie więc korzystać z obniżonej (7%) stawki podatku VAT i zgodnie z art. 41 ust. 1 ustawy o VAT podlegać będzie opodatkowaniu według stawki podstawowej w wysokości 22%, bez względu na cel zakupu.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Nadmienia się, że niniejsza interpretacja indywidualna traci swoją ważność w przypadku zmiany któregokolwiek z elementów przedstawionego stanu faktycznego lub zmiany stanu prawnego.

Niniejsza interpretacja wydana została w indywidualnej sprawie Wnioskodawcy i dla kontrahenta (sprzedawcy) jako odrębnego podatnika w rozumieniu przepisów ustawy o VAT nie wywołuje skutków prawnych.

Ponadto zgodnie z art. 14b § 3 ustawy - Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego.

W myśl w art. 14c § 1 tej ustawy, interpretacja indywidualna zawiera ocenę stanowiska Wnioskodawcy wraz z uzasadnieniem prawnym tej oceny.

Zatem z powołanych wyżej przepisów ustawy - Ordynacja podatkowa wynika, że przedmiotem interpretacji może być jedynie ocena stanowiska Wnioskodawcy dotyczącego przedstawionego stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego. Organ wydający interpretację nie jest natomiast uprawniony do analizowania i oceny załączonych do wniosku o interpretację dokumentów, nie przeprowadza bowiem postępowania dowodowego, jest zatem związany wyłącznie opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego przedstawionym przez Wnioskodawcę i jego stanowiskiem.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl