IBPP1/443-853/10/MS

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 20 grudnia 2011 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP1/443-853/10/MS

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 27 sierpnia 2010 r. (data wpływu do tut. organu 6 września 2010 r.), uzupełnionym pismem z dnia 23 listopada 2010 r. (data wpływu 29 listopada 2010 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stwierdzenia czy wpłaty (wpisowe) uczestników konferencji, których suma przekroczy kwotę 150.000 zł powinny zostać opodatkowane podatkiem od towarów i usług - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 6 września 2010 r. do tut. organu wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stwierdzenia czy wpłaty (wpisowe) uczestników konferencji, których suma przekroczy kwotę 150.000 zł powinny zostać opodatkowane podatkiem od towarów i usług.

Wniosek został uzupełniony pismem z dnia 23 listopada 2010 r. (data wpływu 29 listopada 2010 r.) będącym odpowiedzią na wezwanie tut. organu nr IBPP1/443-853/10/MS z dnia 15 listopada 2010 r.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Stowarzyszenie nie prowadzi działalności gospodarczej i nie jest płatnikiem VAT. W 2011 r. będzie gospodarzem i organizatorem ogólnoświatowej konferencji "I. W. A.", której tematem jest znaczenie wiary w środowisku akademickim. Impreza zostanie sfinansowana z wpisowego wpłacanego przez uczestników konferencji na podstawie wystawionych przez Stowarzyszenie dokumentów (nota obciążeniowa lub k.p.).Zgodnie ze statutem Wnioskodawcy - § 5 i § 7 -organizacja ogólnoświatowej konferencji "I. W. A." jest w pełni działalnością statutową Stowarzyszenia.X. zrzesza stowarzyszenia i ruchy studenckie działające w 152 krajach świata. Organizacja ta funkcjonuje od 1947 r., wywierając ogromny wpływ na kolejne pokolenia studentów i absolwentów uniwersyteckich; kształtuje przyszłość kultury, polityki, nauki i wielu innych dziedzin życia. Stowarzyszenie od 1994 r. jest częścią X. i jego jedynym przedstawicielem w naszym kraju.I. W. A. odbywa się co 4 lata w różnych krajach na całym świecie. Wybranie Polski na gospodarza konferencji w 2011 r. to olbrzymie wyróżnienie. Ma upamiętnić rolę Polski i Ruchu Solidarności w przemianach, które zaszły w naszym kraju i na całym świecie 20 lat temu, oraz docenić Wnioskodawcę - najstarszą organizację członkowską X. w tej części Europy.

Zgodnie ze Statutem Wnioskodawcy § 7.2 Stowarzyszenie może prowadzić działalność gospodarczą.

Jednakże od początku swego istnienia nie prowadziło takiej działalności. Główna i podstawowa działalność Stowarzyszenia to działalność statutowa opisana w Statucie w § 5 i § 7. Dodatkowo Wnioskodawca zaznacza, że w dużej mierze praca Stowarzyszenia opiera się na pracy wolontariuszy.

Stowarzyszenie nie jest i nigdy nie było płatnikiem podatku VAT.

Wpisowe na konferencję "I. W. A." będzie wpłacane w roku 2011 r.

Symbol Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) - 91.33.14-00.00 - "Usługi świadczone przez organizacje członkowskie pozostałe, gdzie indziej niesklasyfikowane".

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Ponieważ suma wpłat uczestników konferencji, według naszych szacunków, przekroczy w przeliczeniu na PLN kwotę 150.000 zł, czy powinniśmy pobierane wpisowe opodatkować podatkiem od towarów i usług.

Zdaniem Wnioskodawcy, Stowarzyszenie jest organizacją non profit, pobierane opłaty z tytułu wpisowego będą w całości przeznaczone na sfinansowanie, zakupionych od podmiotów trzecich, kosztów organizacji konferencji, nie można ich, zdaniem Wnioskodawcy, nazwać zapłatą za świadczenie usług przez Stowarzyszenie, a co za tym idzie nie powinny być opodatkowane podatkiem od towarów i usług.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z przepisem art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 7 ust. 1 ww. ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

Natomiast zgodnie z art. 8 ust. 1 ww. ustawy przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art.

Z treści art. 8 ust. 3 ustawy o VAT wynika, iż usługi wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, z zastrzeżeniem ust. 4, są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, z wyjątkiem usług elektronicznych i usług turystyki, o których mowa w art. 119.

Klasyfikacją, do której odwołują się przepisy ustawy o podatku VAT, jest Polska Klasyfikacja Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzona rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 18 marca 1997 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (Dz. U. Nr 42, poz. 264), którą dla celów podatku od towarów i usług stosuje się do dnia 31 grudnia 2010 r.

Należy podkreślić również, iż do zaklasyfikowania danego towaru bądź usługi do odpowiedniej grupy towarów lub usług czy też do weryfikacji wskazanej klasyfikacji, nie są kompetentne organy podatkowe. W myśl bowiem Komunikatu Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego z dnia 24 stycznia 2005 r. w sprawie trybu udzielania informacji dotyczących standardów klasyfikacyjnych (Dz. Urz. GUS Nr 1 poz. 11) zasadą jest, że zainteresowany podmiot sam klasyfikuje prowadzoną działalność, swoje produkty (wyroby i usługi), towary, środki trwałe i obiekty budowlane według zasad określonych w poszczególnych klasyfikacjach i nomenklaturach, wprowadzonych rozporządzeniami Rady Ministrów lub stosowanych bezpośrednio na podstawie przepisów Wspólnoty Europejskiej.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy o VAT podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody, również wówczas, gdy czynność została wykonana jednorazowo w okolicznościach wskazujących na zamiar wykonywania czynności w sposób częstotliwy. Działalność gospodarcza obejmuje również czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych (art. 15 ust. 2 ustawy).

Z art. 113 ust. 1 ustawy o VAT wynika, iż zwalnia się od podatku podatników, u których wartość sprzedaży opodatkowanej nie przekroczyła łącznie w poprzednim roku podatkowym kwoty 50.000 zł. Do wartości sprzedaży nie wlicza się kwoty podatku.

Zgodnie z art. 113 ust. 2 ww. ustawy, do wartości sprzedaży, o której mowa w ust. 1, nie wlicza się odpłatnej dostawy towarów oraz odpłatnego świadczenia usług zwolnionych od podatku, a także towarów, które na podstawie przepisów o podatku dochodowym są zaliczane przez podatnika do środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych podlegających amortyzacji.

Jak wynika z art. 113 ust. 5 ustawy o VAT, jeżeli wartość sprzedaży u podatników zwolnionych od podatku na podstawie ust. 1 przekroczy kwotę, o której mowa w ust. 1, zwolnienie traci moc w momencie przekroczenia tej kwoty. Obowiązek podatkowy powstaje z momentem przekroczenia tej kwoty, a opodatkowaniu podlega nadwyżka sprzedaży ponad tę kwotę (...).

Natomiast art. 113 ust. 1 od dnia 1 stycznia 2011 r. na podstawie art. 1 pkt 2 ustawy z dnia 2 grudnia 2009 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 215, poz. 1666), otrzyma brzmienie - zwalnia się od podatku podatników, u których wartość sprzedaży opodatkowanej nie przekroczyła łącznie w poprzednim roku podatkowym kwoty 150.000 zł. Do wartości sprzedaży nie wlicza się kwoty podatku.

Jednakże art. 2 ust. 1 ww. ustawy wskazuje, iż kwotę o której mowa w art. 113 ust. 1 ustawy wymienionej w art. 1, dla 2010 r. przyjmuje się w wysokości 100.000 zł.

Jak stanowi art. 2 ust. 4 cyt. wyżej ustawy, w 2011 r. podatnicy, u których łączna wartość sprzedaży opodatkowanej w 2010 r. była wyższa niż 100.000 zł i nie przekroczyła 150.000 zł, mogą skorzystać ze zwolnienia, o którym mowa w art. 113 ust. 1 ustawy o VAT, pod warunkiem pisemnego zawiadomienia o tym zamiarze naczelnika urzędu skarbowego w terminie do dnia 15 stycznia 2011 r., z zastrzeżeniem ust. 5.

Z powyższego wynika, iż w sytuacji, gdy podatnik świadczy usługi, które korzystają ze zwolnienia od podatku od towarów i usług - obrotu z tytułu wykonywania tych czynności nie wlicza się do kwoty limitu uprawniającego do korzystania ze zwolnienia od podatku.

Zgodnie z art. 41 ust. 1 ustawy o VAT, stawka podatku od towarów i usług wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Oprócz stawki podstawowej, na wybrane grupy towarów i usług, ustawodawca przewidział także stawki preferencyjne, obniżone, tj. 7%, 3% i 0%, a także zwolnienie od podatku.

W treści art. 43 ustawy o VAT ustawodawca zawarł katalog czynności, które korzystają ze zwolnienia od podatku od towarów i usług. W myśl regulacji zawartej w ust. 1 pkt 1 wskazanego artykułu, zwalnia się od podatku usługi wymienione w załączniku nr 4 do ustawy. W poz. 10 tego załącznika wymieniono usługi świadczone przez organizacje członkowskie, gdzie indziej niesklasyfikowane (wyłącznie statutowe) - PKWiU 91.

Z powyższego wynika, że czynności realizowane przez organizacje członkowskie korzystają ze zwolnienia od podatku od towarów i usług pod warunkiem, że mieszczą się w zakresie działalności statutowej i są sklasyfikowane w grupowaniu PKWiU 91. Natomiast pozostałe usługi wykonywane przez ww. organizacje podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług wg właściwej dla nich stawki podatkowej.

Zgodnie z art. 33 ustawy z dnia 7 kwietnia 1989 r. - Prawo o stowarzyszeniach (tekst jedn. z 2001 r. Dz. U. Nr 79, poz. 885 z późn. zm.), majątek stowarzyszenia powstaje ze składek członkowskich, darowizn, spadków, zapisów, dochodów z własnej działalności, dochodów z majątku stowarzyszenia oraz z ofiarności publicznej.

Stosownie do art. 34 ww. ustawy stowarzyszenie może prowadzić działalność gospodarczą, według ogólnych zasad określonych w odrębnych przepisach. Dochód z działalności gospodarczej stowarzyszenia służy realizacji celów statutowych i nie może być przeznaczony do podziału między jego członków.

Z opisu zdarzenia przyszłego wynika, iż Stowarzyszenie nie prowadzi działalności gospodarczej, nie jest i nigdy nie było płatnikiem podatku VAT.

W 2011 r. będzie gospodarzem i organizatorem ogólnoświatowej konferencji "I. W. A.", której tematem jest znaczenie wiary w środowisku akademickim. Impreza zostanie sfinansowana z wpisowego wpłacanego przez uczestników konferencji na podstawie wystawionych przez Stowarzyszenie dokumentów (nota obciążeniowa lub k.p.).

Zgodnie ze statutem Wnioskodawcy - § 5 i § 7 - organizacja ogólnoświatowej konferencji "I. W. A." jest w pełni działalnością statutową Stowarzyszenia.

Wpisowe na konferencję "I. W. A." będzie wpłacane w roku 2011 r.

Symbol Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) - 91.33.14-00.00 - "Usługi świadczone przez organizacje członkowskie pozostałe, gdzie indziej niesklasyfikowane".

Wnioskodawca podał również, że opłaty pobierane z tyt. wpisowego będą w całości przeznaczone na sfinansowanie kosztów organizacji konferencji.

Mając na uwadze przedstawione zdarzenie przyszłe, w oparciu o wskazane przepisy prawa uznać należy, że jeżeli przedmiotowe czynności na rzecz uczestników ogólnoświatowej konferencji "I. W. A.", za które Stowarzyszenie pobiera wpisowe mieszczą się w zakresie działalności statutowej Stowarzyszenia oraz są czynnościami polegającymi na świadczeniu usług zaliczanych wyłącznie do grupowania PKWiU 91 (jak wskazał Wnioskodawca PKWiU - 91.33.14-00.00 - "Usługi świadczone przez organizacje członkowskie pozostałe, gdzie indziej niesklasyfikowane") i jednocześnie nie są odrębnie sklasyfikowane w innym grupowaniu PKWiU - to zgodnie z postanowieniami art. 43 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT w związku z poz. 10 załącznika nr 4 do tej ustawy - korzystają ze zwolnienia od podatku od towarów i usług.

Jeżeli natomiast świadczone przez Wnioskodawcę usługi nie byłyby usługami statutowymi i mieściłyby się w odrębnej klasyfikacji PKWiU, to podlegałyby opodatkowaniu na zasadach ogólnych, gdyż zwolnienie określone w art. 43 ust. 1 pkt 1 by ich nie obejmowało. Zatem jeśli Wnioskodawca wykonuje usługi statutowe, sklasyfikowane wyłącznie w grupowaniu PKWiU 91, to w tym zakresie korzysta ze zwolnienia z opodatkowania podatkiem od towarów i usług.

Tym samym jeśli Wnioskodawca będzie świadczył usługi, które będą korzystać ze zwolnienia od podatku od towarów i usług - obrotu z tytułu wykonywania tych czynności nie będzie wliczał się do kwoty limitu uprawniającego do korzystania ze zwolnienia od podatku, o którym mowa w art. 113 ust. 1 i ust. 9 ustawy o VAT. W konsekwencji niezależnie od osiągniętego obrotu z tytułu organizacji ogólnoświatowej konferencji "I. W. A." Wnioskodawca nie utraci z tego powodu prawa do zwolnienia podmiotowego i również z tego tytułu nie będzie obowiązany opodatkować osiągniętego obrotu podatkiem VAT.

W związku z powyższym stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Należy ponadto zauważyć, że Minister Finansów jak już zostało stwierdzone nie jest uprawniony do zajmowania stanowiska w zakresie prawidłowości przyporządkowania formalnego towarów lub usług do grupowania klasyfikacyjnego, w związku z tym niniejszej odpowiedzi udzielono wyłącznie w oparciu o grupowanie wskazane przez Wnioskodawcę w opisie zdarzenia przyszłego.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Nadmienia się, że niniejsza interpretacja indywidualna traci swoją ważność w przypadku zmiany któregokolwiek z elementów przedstawionego zdarzenia przyszłego (w szczególności w przypadku błędnej klasyfikacji PKWiU) lub zmiany stanu prawnego.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach, ul. Prymasa Stefana Wyszyńskiego 2, 44-100 Gliwice, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl