IBPP1/443-851/09/AL

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 18 listopada 2009 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP1/443-851/09/AL

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki przedstawione we wniosku z dnia 27 lipca 2009 r. (data wpływu 20 sierpnia 2009 r.), uzupełnionym pismami z dnia 26 października 2009 r. (data wpływu 29 października 2009 r.) oraz z dnia 16 listopada 2009 r. o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie ujmowania do podstawy opodatkowania sprzedawanego towaru kosztów opłaty pocztowej oraz wyszczególniania tej opłaty na fakturze VAT oraz paragonie fiskalnym ze stawką właściwą dla sprzedawanego towaru - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 20 sierpnia 2009 r. wpłynął do tutejszego organu wniosek z dnia 27 lipca 2009 r. o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie ujmowania do podstawy opodatkowania sprzedawanego towaru kosztów opłaty pocztowej oraz wyszczególniania tej opłaty na fakturze VAT oraz paragonie fiskalnym ze stawką właściwą dla sprzedawanego towaru

Wniosek uzupełniono pismem z dnia 26 października 2009 r. (data wpływu 29 października 2009 r.) będącym odpowiedzią na wezwanie tut. organu Nr IBPP1/443-851/09/AL z dnia 19 października 2009 r. oraz pismem z dnia 16 listopada 2009 r. będącym odpowiedzią na wezwanie telefoniczne z dnia 16 listopada 2009 r.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Wnioskodawca, w ramach prowadzonej działalności gospodarczej, na warunkach ogólnych - podatkowa księga przychodów i rozchodów, prowadzi również sprzedaż wysyłkową książek na zamówienia składane przez internet, faxem lub telefonicznie.

Wysyłając zamówione książki pocztą za pobraniem lub za wpłatą na konto bankowe wraz z przesyłką klient otrzymuje fakturę lub paragon fiskalny, na którym wyodrębniona jest cena książek w stawce 0% oraz koszt opłaty pocztowej w stawce 22%.

W uzupełnieniu do wniosku z dnia 24 września 2009 r. Wnioskodawca wskazał, iż poszczególni nabywcy towaru (książek) nie udzielają Wnioskodawcy jednorazowego pełnomocnictwa do zawarcia w ich imieniu umowy z Przedsiębiorstwem P. na dostarczenie przesyłki - zakupionego towaru. Wnioskodawca sam opłaca zobowiązanie względem P. i opłatę tę nalicza w oddzielnej pozycji paragonu fiskalnego, bądź faktury VAT powiększonej o wysokość podatku VAT w stawce 22%.

Wnioskodawca dokonuje sprzedaży książek zarówno na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej, jak i na rzecz osób fizycznych oraz innych jednostek prowadzących działalność gospodarczą. Sprzedaż jest dokumentowana odpowiednio, dla osób fizycznych na podstawie paragonów fiskalnych oraz dokumentów wydania towaru, dla jednostek prowadzących działalność gospodarczą na podstawie faktur VAT.

Ponadto pismem z dnia 16 listopada 2009 r. Wnioskodawca dokonał uzupełnienia stanu faktycznego wniosku poprzez odpowiedź na zadane, w wezwaniu telefonicznym, przez tut. organ pytania.

Na pytanie tut. organu: "Kogo obciążają koszty wydania i odebrania rzeczy, czy sprzedawca ponosi koszty przesłania..." Wnioskodawca odpowiedział, iż "Koszty ponosi zamawiający w sprzedaży wysyłkowej płacąc Spółce za towar i wysyłkę."

Na pytanie tut. organu: "Kogo obciąża ryzyko utraty lub zniszczenia towaru w czasie przesyłki..." Wnioskodawca odpowiedział, iż: "Z chwilą wydania towaru firmie transportowej - P, odpowiedzialność materialna za towar ponosi P."

Na pytanie tut. organu: "Czy miejsce przeznaczenia towaru jest zarazem miejscem wydania towaru..." Wnioskodawca odpowiedział, iż "Miejscem wydania towaru powinno uważać się siedzibę Spółki, w którym następuje wystawienie faktury VAT lub paragonu i odbiór towaru do wysyłki przez przedstawiciela poczty lub firmy przewozowej."

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

Czy prawidłowym jest wystawianie paragonu fiskalnego lub faktury z wyszczególnioną w stawce 22% opłatą pocztową czy raczej powinna zostać wystawiona faktura lub paragon fiskalny na całą wartość sprzedaży w stawce właściwej dla sprzedawanego towaru w przypadku Wnioskodawcy w stawce 0%.

Zdaniem Wnioskodawcy, (stanowisko ostatecznie sformułowane w uzupełnieniu z dnia 26 października 2009 r.) nieprawidłowe jest wystawienie paragonu fiskalnego lub faktury z wyszczególnioną w stawce VAT 22% opłatą pocztową, gdyż wysyłając towary klientom za pośrednictwem poczty, w istocie Wnioskodawca nie świadczy usługi pocztowej.

Wnioskodawca, ponoszone przez klienta koszty przesyłki towaru, powinien opodatkować w całości według stawki VAT właściwej dla sprzedawanego towaru, w przypadku sprzedaży książek 0%. Stanowisko to dotyczy zarówno wystawianych faktur VAT, jak również paragonów fiskalnych, gdzie koszty przesyłki pocztowej winny wchodzić w podstawę opodatkowania sprzedawanego towaru, a nie powinny być wyodrębnione na ww. dokumentach sprzedaży w stawce VAT 22%.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Artykuł 7 ust. 1 ustawy o VAT stanowi, iż przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel.

Natomiast w myśl art. 8 ust. 1 ustawy o VAT przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7.

Zgodnie z art. 29 ust. 1 ustawy o VAT, podstawą opodatkowania jest obrót, z zastrzeżeniem ust. 2-22, art. 30-32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5. Obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy.

Z cytowanego wyżej zapisu art. 29 cyt. ustawy o VAT nie wynika w sposób bezpośredni, iż elementem składowym podstawy opodatkowania są koszty dostarczenia towaru.

Ponadto zgodnie z art. 41 ust. 1 ustawy o VAT stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Zgodnie z przepisami art. 73 Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. Urz. UE L. 347 s. 1, z późn. zm.), zwanej dalej Dyrektywą VAT, w odniesieniu do dostaw towarów i świadczenia usług innych niż te, o których mowa w art. 74-77, podstawa opodatkowania obejmuje wszystko, co stanowi zapłatę otrzymaną lub którą dostawca lub usługodawca otrzyma w zamian za dostawę towarów lub świadczenie usług, od nabywcy, usługobiorcy lub osoby trzeciej, włącznie z subwencjami związanymi bezpośrednio z ceną takiej dostawy lub świadczenia.

Artykuł 78 cyt. Dyrektywy VAT, stanowi iż, do podstawy opodatkowania wlicza się następujące elementy:

a.

podatki, cła, opłaty i inne należności, z wyjątkiem samego VAT;

b.

koszty dodatkowe, takie jak koszty prowizji, opakowania, transportu i ubezpieczenia, pobierane przez dostawcę lub usługodawcę od nabywcy lub usługobiorcy.

Do celów akapitu pierwszego lit. b), państwa członkowskie mogą uznać koszty objęte odrębną umową za koszty dodatkowe.

Zgodnie z cyt. art. 78 lit. a) Dyrektywy VAT, podstawa opodatkowania obejmuje wszelkie podatki, opłaty, w tym opłaty celne oraz inne należności, które nabywca zobowiązany jest pokryć w ramach ceny płaconej dostawcy z tytułu nabycia towarów i usług. Do podstawy opodatkowania nie wlicza się jednak samego podatku od wartości dodanej, należnego z tytułu danej transakcji. Innymi słowy, jeżeli strony transakcji uzgodniły cenę netto towarów lub usług, to cena ta stanowić będzie podstawę opodatkowania, do której doliczony będzie VAT według obowiązującej stawki. Jeżeli natomiast uzgodniona cena jest ceną brutto (czyli łączną kwotą należności, jaką ma zapłacić klient), to podstawę opodatkowania ustala się poprzez odjęcie od ceny brutto kwoty podatku obliczonej tak, żeby cena netto po odjęciu podatku, powiększona o podatek ustalony jako iloczyn ceny netto i stawki podatku, równa była łącznej kwocie należności.

Zgodnie z cyt. art. 78 li. b Dyrektywy VAT dodatkowe koszty ponoszone przez podatnika w związku z dostawą towarów lub świadczeniem usług, takie jak prowizje, koszty opakowania, transportu i ubezpieczenia, powiększają wartość dokonywanej czynności i tym samym podstawę opodatkowania.

Przepis ten dotyczy kosztów bezpośrednio związanych z zasadniczą dostawą towarów lub usług, które zwiększają łączną kwotę należną z tytułu transakcji. Określona wyżej zasada włączenia tych kosztów do podstawy opodatkowania oznacza, iż koszty te nie są przedmiotem odrębnego świadczenia, lecz elementem świadczenia zasadniczego, czyli w tym przypadku dostawy towarów, zaś ich ciężar w sposób pośredni jest przerzucany na nabywcę.

Dodatkowe koszty, włączane zgodnie z artykułem 78 lit. b) dyrektywy VAT do podstawy opodatkowania, stanowią kategorię otwartą. Przepis ten zawiera co prawda kilka przykładowo wymienionych rodzajów kosztów mieszczących się w tym pojęciu, jednakże zgodnie z tą regulacją każdy koszt bezpośrednio związany z dostawą towarów lub świadczeniem usług, którym dostawca obciążył nabywcę lub klienta, powinien być włączony do podstawy opodatkowania.

Zgodnie z wyrokiem Europejskiego Trybunału Sprawiedliwości z 27 października 2005 r. (w sprawie C-41/04 Levob Verzekeringen i OV Bank): "Jeżeli dwa lub więcej świadczeń (lub czynności) dokonywane przez podatnika na rzecz konsumenta są tak ściśle związane, że obiektywnie tworzą one w aspekcie gospodarczym jedną całość, której rozdzielenie miałoby sztuczny charakter, to wszystkie świadczenia lub czynności stanowią jednolite świadczenie dla celów stosowania podatku VAT".

Ponadto zgodnie z art. 547 § 1 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. - Kodeks cywilny (Dz. U. Nr 16, poz. 93 z późn. zm.) jeżeli ani z umowy, ani z zarządzeń określających cenę nie wynika, kogo obciążają koszty wydania i odebrania rzeczy, sprzedawca ponosi koszty wydania, w szczególności koszty zmierzenia lub zważenia, opakowania, ubezpieczenia za czas przewozu i koszty przesłania rzeczy, a koszty odebrania ponosi kupujący.

W przedstawionym stanie faktycznym Wnioskodawca wskazał, iż w ramach prowadzonej działalności gospodarczej prowadzi również sprzedaż wysyłkową książek na zamówienia składane przez internet, faxem lub telefonicznie.

Wysyłając zamówione książki pocztą za pobraniem lub za wpłatą na konto bankowe wraz z przesyłką klient otrzymuje fakturę lub paragon fiskalny, na którym wyodrębniona jest cena książek w stawce 0% oraz koszt opłaty pocztowej w stawce 22%.

Wnioskodawca wskazał, iż poszczególni nabywcy towaru (książek) nie udzielają Wnioskodawcy jednorazowego pełnomocnictwa do zawarcia w ich imieniu umowy z Przedsiębiorstwem P. na dostarczenie przesyłki - zakupionego towaru. Wnioskodawca sam opłaca zobowiązanie względem P. i opłatę tę nalicza w oddzielnej pozycji paragonu fiskalnego, bądź faktury VAT powiększonej o wysokość podatku VAT w stawce 22%.

Wnioskodawca dokonuje sprzedaży książek zarówno na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej, jak i na rzecz osób fizycznych oraz innych jednostek prowadzących działalność gospodarczą. Sprzedaż jest dokumentowana odpowiednio, dla osób fizycznych na podstawie paragonów fiskalnych oraz dokumentów wydania towaru, dla jednostek prowadzących działalność gospodarczą na podstawie faktur VAT.

Ponadto Wnioskodawca wskazał, iż koszty wydania i odebrania rzeczy ponosi zamawiający w sprzedaży wysyłkowej płacąc Spółce za towar i wysyłkę. W kwestii ryzyka utraty lub zniszczenia towaru w czasie przesyłki Wnioskodawca wskazał, iż z chwilą wydania towaru firmie transportowej - P., odpowiedzialność materialną za towar ponosi P. Jednocześnie wskazał, iż za miejsce wydania towaru uważa siedzibę Spółki, w którym następuje wystawienie faktury VAT lub paragonu i odbiór towaru do wysyłki przez przedstawiciela poczty lub firmy przewozowej.

Biorąc pod uwagę przedstawiony stan faktyczny oraz w oparciu o ww. przepisy prawa stwierdzić należy, iż koszty przesyłki pocztowej, którymi Wnioskodawca obciąża nabywcę nie podlegają opodatkowaniu podatkiem VAT według stawki podatkowej właściwej dla sprzedawanego towaru.

W przedmiotowej sprawie wystąpi bowiem sytuacja, w której to koszty wydania i odebrania rzeczy jak również koszty przesłania towaru - książek obciążają zamawiającego, jednocześnie miejsce wydania towaru stanowi siedziba Wnioskodawcy, a zatem podstawa opodatkowania podatkiem od towarów i usług nie będzie obejmowała kosztów opłaty pocztowej.

Należy zatem mieć na uwadze regulacje zawarte w Dyrektywie 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. U. UE L 347 s. 1 z późn. zm.).

Zgodnie z art. 28 ww. Dyrektywy w przypadku, kiedy podatnik działając we własnym imieniu, ale na rzecz osoby trzeciej, bierze udział w świadczeniu usług, przyjmuje się, że podatnik ten nabył i wyświadczył te usługi. Oznacza to, że podmiot "refakturujący" daną usługę nabytą we własnym imieniu, lecz na rzecz osoby trzeciej traktowany jest najpierw jako usługobiorca, a następnie jako usługodawca tej samej usługi. Przeniesienie kosztów na inny podmiot, nie może być zatem w żaden inny sposób potraktowane niż jako świadczenie usługi w tym samym zakresie. Zatem, konsekwencją uznania podatnika biorącego udział w odsprzedaży usługi za świadczącego usługę, jest wystawienie przez niego faktury dokumentującej wyświadczenie tej usługi.

Ponadto zgodnie z art. 30 ust. 3 ustawy o VAT w przypadku gdy podatnik, działając we własnym imieniu, ale na rzecz osoby trzeciej, bierze udział w świadczeniu usług, podstawą opodatkowania jest kwota należna z tytułu świadczenia usług, pomniejszona o kwotę podatku.

Należy zauważyć, iż zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku od towarów i usług zwalnia się z podatku usługi wymienione w załączniku Nr 4 do ustawy. W pozycji 2 tego załącznika zostały wymienione usługi świadczone przez pocztę państwową, sklasyfikowane do grupowania PKWiU 64.11. Oznacza to, że omawiane zwolnienie ma charakter przedmiotowo - podmiotowy i ma zastosowanie wyłącznie do usług pocztowych świadczonych przez pocztę państwową i nie dotyczy innych podmiotów. W związku z powyższym mając na uwadze, że Wnioskodawca nie jest instytucją jaką jest poczta państwowa nie może korzystać z ww. zwolnienia z podatku VAT.

Zatem koszty opłaty pocztowej nie wchodzą do podstawy opodatkowania sprzedawanego towaru (w przedstawionym stanie faktycznym książek), tym samym nie podlegają opodatkowaniu stawką preferencyjną lecz podlegają opodatkowaniu według 22% stawki podatku VAT.

Odnośnie kwestii wyodrębniania na fakturze VAT lub paragonie z kasy rejestrującej kosztów opłaty pocztowej tut. organ pragnie zauważyć, iż zgodnie z art. 106 ust. 1 cyt. ustawy o VAT podatnicy, o których mowa w art. 15, są obowiązani wystawić fakturę stwierdzającą w szczególności dokonanie sprzedaży, datę dokonania sprzedaży, cenę jednostkową bez podatku, podstawę opodatkowania, stawkę i kwotę podatku, kwotę należności oraz dane dotyczące podatnika i nabywcy, z zastrzeżeniem ust. 2, 4 i 5 oraz art. 119 ust. 10 i art. 120 ust. 16.

W art. 106 ust. 8 pkt 1 ww. ustawy o podatku od towarów i usług zawarto delegację, iż Minister właściwy do spraw finansów publicznych, w drodze rozporządzenia określi szczegółowe zasady wystawiania faktur, dane które powinny zawierać oraz sposób ich przechowywania.

Zasady wystawiania faktur VAT i innych dokumentów z nimi zrównanych uregulowane zostały szczegółowo w przepisach rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 212, poz. 1337), zwanym dalej rozporządzeniem.

Zgodnie z § 5 ust. 1 cyt. rozporządzenia, faktura stwierdzająca dokonanie sprzedaży powinna zawierać co najmniej:

1.

imiona i nazwiska lub nazwy bądź nazwy skrócone sprzedawcy i nabywcy oraz ich adresy;

2.

numery identyfikacji podatkowej sprzedawcy i nabywcy, z zastrzeżeniem ust. 10 i 11;

3.

numer kolejny faktury oznaczonej jako "FAKTURA VAT";

4.

dzień, miesiąc i rok wystawienia faktury, a w przypadku, gdy data ta różni się od daty sprzedaży, również datę sprzedaży; w przypadku sprzedaży o charakterze ciągłym podatnik może podać na fakturze miesiąc i rok dokonania sprzedaży, pod warunkiem podania daty wystawienia faktury;

5.

nazwę (rodzaj) towaru lub usługi;

6.

miarę i ilość sprzedanych towarów lub zakres wykonanych usług;

7.

cenę jednostkową towaru lub usługi bez kwoty podatku (cenę jednostkową netto);

8.

wartość towarów lub wykonanych usług, których dotyczy sprzedaż, bez kwoty podatku (wartość sprzedaży netto);

9.

stawki podatku;

10.

sumę wartości sprzedaży netto towarów lub wykonanych usług z podziałem na poszczególne stawki podatku i zwolnionych od podatku oraz niepodlegających opodatkowaniu;

11.

kwotę podatku od sumy wartości sprzedaży netto towarów (usług), z podziałem na kwoty dotyczące poszczególnych stawek podatku;

12.

kwotę należności ogółem wraz z należnym podatkiem.

Cyt. powyżej przepis rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008 r. wskazuje, jakie elementy, co najmniej, powinna zawierać faktura stwierdzająca dokonanie sprzedaży. W przedstawionym stanie faktycznym należy wskazać, iż wystawiona faktura oprócz nazwy dostarczanego towaru, wartości tego towaru, kwoty podatku, winna zawierać również opłatę pocztową wraz z właściwą dla tej usługi stawką i kwotą podatku.

Zgodnie natomiast z art. 111 ust. 1 cyt. ustawy o VAT podatnicy dokonujący sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych są obowiązani prowadzić ewidencję obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrujących.

Zgodnie z delegacją ustawową zawartą w art. 111 ust. 7 pkt 1 ustawy o VAT Minister właściwy do spraw finansów publicznych, w drodze rozporządzenia określi sposób, warunki i tryb odliczania od kwoty podatku należnego (zwrotu) kwoty, o której mowa w ust. 4 i 5, oraz przypadki, warunki i tryb zwrotu przez podatnika kwot, o których mowa w ust. 6, oraz inne przypadki naruszenia warunków związanych z jej odliczeniem (zwrotem), powodujące konieczność dokonania przez podatnika zwrotu, mając na uwadze okres wykorzystywania kas rejestrujących oraz przestrzeganie przez podatników warunków technicznych związanych z wykorzystywaniem tych kas.

W myśl § 5 ust. 1 pkt 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008 r. w sprawie kryteriów i warunków technicznych, którym muszą odpowiadać kasy rejestrujące oraz warunków ich stosowania (Dz. U. Nr 212, poz. 133) paragon fiskalny drukowany przez kasę musi zawierać następujące informacje:

a.

imię i nazwisko lub nazwę podatnika, adres punktu sprzedaży, a dla sprzedaży prowadzonej w miejscach niestałych - adres siedziby lub miejsca zamieszkania podatnika,

b.

numer identyfikacji podatkowej podatnika (NIP),

c.

numer kolejny wydruku,

d.

datę i czas (godzinę i minutę) sprzedaży,

e.

nazwę towaru lub usługi i ewentualnie opis towaru lub usługi stanowiący rozwinięcie tej nazwy,

f.

cenę jednostkową towaru lub usługi,

g.

ilość i wartość sprzedaży,

h.

wartość sprzedaży i kwoty podatku według poszczególnych stawek podatku,

i.

wartość sprzedaży zwolnionej od podatku,

j.

łączną kwotę podatku,

k.

łączną kwotę należności,

l.

kolejny numer paragonu fiskalnego,

m.

kolejny numer kasy i oznaczenie kasjera - przy więcej niż jednym stanowisku kasowym,

n.

logo fiskalne, zgodnie z załącznikiem nr 2 do rozporządzenia, oraz numer unikatowy kasy,

o.

oznaczenie waluty przynajmniej przy łącznej kwocie należności, o której mowa w lit. k), w której dokonywana jest rejestracja sprzedaży;

Jak wskazał Wnioskodawca sprzedaż dla jednostek prowadzących działalność gospodarczą dokumentowana jest fakturami VAT, natomiast sprzedaż na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej dokumentowana jest przy zastosowaniu kasy rejestrującej, na dowód czego nabywca otrzymuje paragon fiskalny.

Skoro jak wskazano powyżej koszty przesyłki pocztowej związane z dokonywaną przez Wnioskodawcę sprzedażą książek nie wchodzą do podstawy opodatkowania sprzedawanych książek muszą być one odrębnie fakturowane jak również odrębnie wykazywane na paragonie fiskalnym z kasy rejestrującej (z odrębną stawką podatku od towarów i usług właściwą dla tych usług).

Jednocześnie należy wskazać, iż koszty przesyłki mogłyby stanowić element kalkulacyjny ceny sprzedawanego towaru wyłącznie w sytuacji gdyby miejscem wydania towaru było miejsce zamieszkania lub siedziby nabywcy, co nie wynika jednak ze stanu faktycznego przedstawionego we wniosku.

W świetle powyższego stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku należało uznać za nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Interpretacja traci ważność w przypadku zmiany któregokolwiek z przedstawionych elementów stanu faktycznego lub zmiany stanu prawnego.

Interpretacja nie dotyczy kwestii zastosowania 0% stawki podatku od towarów i usług dla dokonywanej przez Wnioskodawcę dostawy książek bowiem Wnioskodawca nie sformułował pytania w tym zakresie.

W kwestii czy na sposób wystawienia dokumentu określającego obrót, ma sposób prezentacji towaru Wnioskodawcy na stronie internetowej tzn. podana cena książki oraz skalkulowany koszt wysyłki zostało wydane odrębne rozstrzygnięcie.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem.

Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.).

Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl