IBPP1/443-847/09/BM

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 18 listopada 2009 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP1/443-847/09/BM

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 18 sierpnia 2009 r. (data wpływu 20 sierpnia 2009 r.), uzupełnionym pismem z dnia 30 października 2009 r. (data wpływu 4 listopada 2009 r.), oraz pismem z dnia 16 listopada 2009 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie ustalenia czy aport składników majątkowych uznanych przez Wnioskodawcę za zorganizowaną część przedsiębiorstwa w rozumieniu art. 2 pkt 27e ustawy o VAT podlega opodatkowaniu - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 20 sierpnia 2009 r. wpłynął do tut. organu ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie ustalenia czy aport składników majątkowych uznanych przez Wnioskodawcę za zorganizowaną część przedsiębiorstwa w rozumieniu art. 2 pkt 27e ustawy o VAT podlega opodatkowaniu.

Ww. wniosek został uzupełniony pismem z dnia 30 października 2009 r. (data wpływu 4 listopada 2009 r.), będącym odpowiedzią na wezwanie tut. organu z dnia 22 października 2009 r. znak: IBPP1/443-847/09/BM oraz pismem z dnia 16 listopada 2009 r.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Do zadań własnych Miasta S. (dalej: Miasto lub Wnioskodawca) należy zbiorowe zaopatrzenie w wodę oraz zbiorowe odprowadzanie ścieków. Działalność w zakresie zbiorowego zaopatrzenia w wodę i zbiorowego odprowadzania ścieków na terenie Miasta prowadzona jest przez Przedsiębiorstwo Wodociągów i Kanalizacji w K. Spółka Akcyjna (dalej: PWiK) na podstawie zezwolenia wydanego Decyzją Zarządu Miasta S. Nr 3/2002 z dnia 21 października 2002 r. PWiK świadczy usługi obsługi wodno-kanalizacyjnej również na obszarze innych niż S. gmin, m.in. M., I., C. W strukturze organizacyjnej PWiK do obsługi tych gmin zostały wyodrębnione zorganizowane części przedsiębiorstwa w formie odrębnych zakładów. Do obsługi S. został wyodrębniony Zakład Eksploatacji Sieci Wodociągowo-Kanalizacyjnej Zakład w S. (dalej: Zakład), do którego przyporządkowane zostały składniki majątkowe służące do obsługi wodno-kanalizacyjnej Miasta S. wraz z pracownikami.

W skład Zakładu wchodzą:

* budynki i budowle (hydrofornie wody, przepompownie ścieków) oraz grunty,

* sieci wodociągowe i kanalizacyjne,

* kotły i maszyny energetyczne,

* maszyny i urządzenia ogólnego zastosowania (pompy, zespoły pompowe, zbiorniki hydroforowe, sprzęt komputerowy),

* specjalistyczne maszyny i urządzenia (koparko-ładowarki, młoty pneumatyczne, hydrauliczne i spalinowe, kosiarka),

* urządzenia techniczne (instalacja elektryczna, rozdzielnie elektryczne, szafa sterownicza, transformator, urządzenia telekomunikacyjne),

* środki transportu.

Świadcząc usługi wodno-kanalizacyjne Zakład korzysta również w niewielkim zakresie z budynków (przepompownie), budowli i gruntów należących do Miasta (dalej: Infrastruktura Własna) na podstawie użyczenia. Majątek Zakładu wraz z Infrastrukturą Własną stanowią funkcjonalną całość przeznaczoną do obsługi wodno-kanalizacyjnej Miasta S. Dnia 24 kwietnia 2007 r. Miasto K. zawarło porozumienie z Miastami M., S., I. oraz Gminą Ch., w którym postanowiono o dokonaniu komunalizacji PWiK i Miasto K. uznało prawo gmin do udziału w strukturze kapitałowo-majątkowej skomunalizowanej spółki. W dniu 1 sierpnia 2007 r. Miasto K. nabyło nieodpłatnie od Skarbu Państwa wszystkie akcje PWiK. Następnie w dniu 4 lipca 2008 r. Miasto K. zawarło z Miastami M., S., I. oraz Gminą Ch. kolejne porozumienie (dalej: Porozumienie), w którym określiło zasady przystąpienia gmin do PWiK. Zgodnie z Porozumieniem, gminy przystąpiły do PWiK jako akcjonariusze tej spółki. W konsekwencji, Miasto S. otrzymało 11,6% ogólnej liczby akcji PWiK. Zgodnie z Porozumieniem, zostało uchwalone obniżenie kapitałów własnych PWiK z równoczesnym umorzeniem pakietów akcji objętych przez gminy. W zamian za umorzone akcje gminy mają obecnie otrzymać majątek i zasoby (w tym pracowników) wyodrębnione w ramach poszczególnych zakładów. Na podstawie Porozumienia, Miasto S. otrzyma zatem Zakład. Dodatkowo, każda z gmin zobowiązała się, że w dniu przejęcia swojego zakładu przekaże go wraz z pracownikami swojej spółce komunalnej. W tym zakresie Miasto powołało Sp. z o.o. A. (dalej: Spółka Celowa) i w celu realizacji postanowień Porozumienia, Miasto zamierza wnieść Zakład wraz z Infrastrukturą Własną w formie wkładu niepieniężnego do Spółki Celowej. Dokonanie aportu planowane jest na ostatni kwartał 2009 r. Zdaniem Wnioskodawcy, przedmiot aportu stanowi zorganizowaną część przedsiębiorstwa

Wnioskodawca jest zarejestrowanym podatnikiem VAT czynnym.

Przedmiotem wkładu niepieniężnego nie będą poszczególne składniki majątku, lecz zorganizowana część przedsiębiorstwa w rozumieniu art. 2 pkt 27e ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.) w postaci Zakładu wraz z Infrastrukturą Własną. Szczegółowy opis poszczególnych pozycji majątkowych (materialnych i niematerialnych) składających się na Zakład oraz Infrastrukturę Własną został przedstawiony we wniosku i uzupełniony w dalszej części niniejszego pisma.

Jak wskazano powyżej przedmiotem aportu będzie zorganizowana część przedsiębiorstwa w rozumieniu art. 2 pkt 27e ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.).

Spełnione bowiem zostaną następujące przesłanki:

a)

Istnienie zespołu składników materialnych i niematerialnych, w tym zobowiązań.

W skład Zakładu i Infrastruktury Własnej wchodzą:

* sieci wodociągowe (około 840 pozycji),

* sieci kanalizacyjne (około 420 pozycji),

* przepompownie ścieków, hydrofornie wody, grunty, na których przedmiotowe budynki i budowle są położone (około 18 pozycji),

* specjalistyczne maszyny urządzenia i aparaty (w tym m.in. koparkoładowarki, młoty hydrauliczne i spalinowe - około 10 pozycji),

* urządzenia i aparaty ogólnego zastosowania niezbędne do świadczenia szeroko rozumianych usług wodno-kanalizacyjnych na terenie Miasta (w tym przecinarki, pompy, komputery wraz z osprzętem - około 75 pozycji),

* środki transportu (około 11 pozycji).

Spółka Celowa przejmie też od Wnioskodawcy wszelkie zobowiązania związane ze składnikami majątkowymi będącymi przedmiotem aportu, tj. m.in. zobowiązanie do świadczenia usług w zakresie zbiorowego doprowadzania wody i zbiorowego odprowadzania ścieków na rzecz poszczególnych grup odbiorców (odbiorców indywidualnych, przemysłu i pozostałych odbiorców), obowiązek dokonywania regularnej kontroli jakości doprowadzanej wody i odprowadzanych ścieków, obowiązek realizowania prac remontowych, modernizacyjnych i renowacyjnych związanych z wnoszoną infrastrukturą wodno-kanalizacyjną.

b)

Zespół ten jest organizacyjnie i finansowo wyodrębniony w istniejącym przedsiębiorstwie.

Zakład wraz z Infrastrukturą Własną spełnia przesłanki wyodrębnienia organizacyjnego. Majątek, który Miasto otrzyma od PWiK został wydzielony do odrębnej jednostki organizacyjnej, której zadaniem jest zapewnienie dostarczania wody i odprowadzania ścieków na terenie Miasta. Dodatkowo, PWiK na podstawie porozumienia z Miastem korzysta z Infrastruktury Własnej należącej do Miasta. W strukturze PWiK majątek, który ma być przedmiotem aportu do Spółki Celowej jest wydzielony do niezależnego Zakładu, natomiast w pozostałym zakresie (tj. Infrastruktury Własnej) jest umownie wykorzystywany przez PWiK za zgodą Miasta.

Ponadto, do Zakładu są przyporządkowani konkretni pracownicy pełniący funkcje związane z działalnością zakładu (m.in. inspektorzy, monterzy, osoby odczytujące wodomierze, kierowcy, księgowa). Pracownicy ci zostaną przejęci przez Spółkę Celową.

Przedmiot wkładu niepieniężnego do Spółki Celowej jest również wyodrębniony na płaszczyźnie finansowej. Wszystkie składniki majątkowe wchodzące w skład Zakładu i Infrastruktury Własnej służą zapewnieniu świadczenia usług wodno-kanalizacyjnych na rzecz poszczególnych grup odbiorców na terenie Miasta, w związku z czym możliwe jest dokładne zidentyfikowanie i przyporządkowanie przychodów i kosztów związanych wykorzystywaniem składników majątkowych wchodzących w skład aportu. Przychodami są opłaty uiszczane przez odbiorców z tytułu dostarczania wody i odprowadzania ścieków.

Do kosztów należą natomiast wszelkie koszty ponoszone w związku ze świadczeniem usług wodno-kanalizacyjnych, a w szczególności:

* koszty zakupu wody,

* koszty mediów,

* koszty pracownicze,

* koszty związane z modernizacją, renowacją składników majątkowych.

W związku z powyższym, dzięki odpowiedniej ewidencji zdarzeń gospodarczych możliwe jest bezpośrednie przyporządkowanie do przedmiotu aportu przychodów i kosztów oraz należności i zobowiązań.

c)

Składniki będące przedmiotem aportu są przeznaczone do realizacji określonych działań gospodarczych.

Jak wskazano powyżej, majątek wnoszony przez Miasto do Spółki Celowej stanowi organizacyjnie i finansowo wyodrębniony kompleks składników, przeznaczony do prowadzenia określonej działalności, tj. zbiorowego zaopatrywania poszczególnych grup odbiorców w wodę oraz odprowadzania ścieków (w tym gospodarstwa domowe, przedsiębiorstwa przemysłowe i inne).

d)

Zespół tych składników może stanowić niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące te zadania gospodarcze.

Z uwagi na fakt, iż oprócz wyodrębnienia o charakterze funkcjonalnym przedmiot aportu spełnia również opisane powyżej przesłanki do uznania go za jednostkę wyodrębnioną organizacyjnie i finansowo, posiada on zdolność do samodzielnego realizowania zadań gospodarczych, tj. samodzielnego świadczenia usług polegających na zaopatrywaniu w wodę oraz odprowadzaniu ścieków na terenie Miasta.

W odpowiedzi na pytanie tut. organu czy przedmiotem aportu będą wymienione w piśmie z dnia 22 października 2009 r. składniki, jeśli nie to należy wyjaśnić dlaczego, Wnioskodawca wskazał, że:

1.

Oznaczenie indywidualizujące przedsiębiorstwo lub jego wyodrębnione części - Nazwa przedsiębiorstwa nie będzie stanowiła przedmiotu aportu, gdyż przedmiotem aportu jest część Rejonowego Przedsiębiorstwa Wodociągów i Kanalizacji w K.S.A. w postaci Zakładu oraz Infrastruktura Własna. Tak zorganizowane składniki majątkowe nie posiadają wspólnego zindywidualizowanego oznaczenia w postaci nazwy przedsiębiorstwa.

2.

Własność nieruchomości i ruchomości, w tym urządzeń i materiałów będzie stanowiła przedmiot aportu. Zgodnie z opisem zawartym we wniosku, w skład aportu wchodzą między innymi: budynki i budowle (hydrofornie wody, przepompownie ścieków), grunty (w tym prawo własności lub prawo użytkowania wieczystego), sieci wodociągowe i kanalizacyjne, kotły i maszyny energetyczne, maszyny i urządzenia ogólnego zastosowania, specjalistyczne maszyny i urządzenia, urządzenia techniczne i środki transportu.

3.

Prawa wynikające z umów najmu i dzierżawy nieruchomości lub ruchomości nie będą stanowiły przedmiotu aportu, gdyż takie prawa nie wchodzą w skład majątku Zakładu i Infrastruktury Własnej. Prawa do korzystania z nieruchomości lub ruchomości wynikające z innych stosunków prawnych będą stanowiły przedmiot aportu w ograniczonym zakresie, gdyż co do zasady Zakład ma prawo do korzystania z nieruchomości stanowiących własność Wnioskodawcy, dlatego też z chwilą przejęcia Zakładu przez Wnioskodawcę te prawa wygasną (Wnioskodawca nie może być jednocześnie uprawnionym i zobowiązanym).

4.

Wierzytelności, prawa z papierów wartościowych i środki pieniężne - Przedmiotem aportu będą wierzytelności rozumiane jako uprawnienie do domagania się spełnienia świadczenia pieniężnego lub rzeczowego. Prawa z papierów wartościowych nie będą stanowiły przedmiotu aportu, gdyż ze zorganizowanym zespołem składników stanowiącym przedmiot aportu nie są związane jakiekolwiek prawa z papierów wartościowych.

5.

Koncesje, licencje, zezwolenia - Zezwolenia, licencje czy koncesje nie będą stanowiły przedmiotu aportu, gdyż ze specyfiką prowadzenia działalności w zakresie zbiorowego zaopatrywania w wodę i zbiorowego odprowadzania ścieków jest związane posiadanie przez przedsiębiorstwo wodociągowo - kanalizacyjne stosownego zezwolenia. PWiK posiada obecnie zezwolenie na prowadzenie tego rodzaju działalności w S. Po przejęciu Zakładu i wniesieniu przez Wnioskodawcę do Spółki Celowej zorganizowanego zespołu składników PWiK utraci takie zezwolenie, a Spółka będzie zobowiązana sama uzyskać zezwolenie na prowadzenie tego rodzaju działalności. Dlatego nie ma możliwości przeniesienia zezwolenia. Ze składnikami majątkowymi stanowiącymi przedmiot aportu nie są związane inne zezwolenia, licencje czy koncesje.

6.

Patenty i inne prawa własności przemysłowej nie będą stanowiły przedmiotu aportu, gdyż ze zorganizowanymi składnikami majątkowymi stanowiącymi aport nie są związane żadne prawa własności przemysłowej.

7.

Majątkowe prawa autorskie i prawa pokrewne będą stanowiły przedmiot aportu. Składnikami majątkowymi wchodzącymi do Zakładu jak i Infrastruktury Własnej są między innymi projekty i dokumentacje techniczna. Dokumenty te są traktowane jako utwór w rozumieniu prawa autorskiego, a autorskie prawa majątkowe z tych utworów przypisane są do Zakładu lub Wnioskodawcy (jako właściciela Infrastruktury Własnej). Wraz z aportem składników majątkowych w postaci Zakładu oraz Infrastruktury Własnej, na Spółkę Celową przejdą autorskie prawa majątkowe do tych utworów.

8.

Tajemnica przedsiębiorstwa - Przedmiotem aportu będzie tajemnica przedsiębiorstwa, rozumiana jako informacje o charakterze technicznym, technologicznym i organizacyjnym nieujawnione do wiadomości publicznej, które niezbędne są do prowadzenia działalności polegającej na zbiorowym zaopatrywaniu w wodę i zbiorowym odprowadzaniu ścieków na terenie Miasta S.

9.

Księgi i dokumenty związane z prowadzeniem działalności gospodarczej - Przedmiotem aportu będzie wszelka dokumentacja finansowa związana ze składnikami majątku wchodzącymi w skład zorganizowanej części przedsiębiorstwa, jak również dokumentacja techniczna w tym: dokumentacja techniczna urządzeń, projekty, książki budowli, książki pracy maszyn (dot. np. pomp i innych urządzeń zabudowanych na sieci), raporty dobowe, raporty pracy eksploratora sieci. Poza tym przedmiotem aportu będą akta osobowe pracowników, bazy danych programów służących wykonywaniu działalności gospodarczej (w tym bazy danych oprogramowania kadrowo - płacowego, oprogramowania do prowadzenia gospodarki wodociągowo - kanalizacyjnej, wystawiania faktur, prowadzenia rozliczeń, przygotowywania wniosków taryfowych). Przekazywane księgi i dokumenty konieczne są do właściwego prowadzenia działalności przez Spółkę Celową jako przedsiębiorstwo wodociągowo - kanalizacyjne.

Składniki majątkowe wchodzące w skład Zakładu zostały ujęte w ewidencji środków trwałych PWiK. Wnioskodawca nie posiada informacji na temat dat ujęcia poszczególnych środków trwałych do ewidencji przez PWiK. Składniki majątkowe stanowiące Infrastrukturę Własną zostały ujęte w ewidencji środków trwałych w zależności od daty ich wytworzenia w latach od 1994 r. do 2006 r. Na podstawie Porozumienia zawartego w dniu 4 lipca 2008 r. pomiędzy Wnioskodawcą a Miastem K. i Miastami M., I. oraz Gminą Ch., Wnioskodawca otrzyma Zakład, a następnie w dniu przejęcia Zakładu wniesie go aportem wraz z Infrastrukturą Własną jako zorganizowaną część przedsiębiorstwa do spółki komunalnej, tj. Spółki Celowej.

Mając na uwadze powyższe w ocenie Wnioskodawcy zespół składników majątkowych, który zostanie wniesiony przez Miasto do Spółki Celowej stanowi zorganizowaną część przedsiębiorstwa w rozumieniu art. 2 pkt 27e ustawy o VAT. W konsekwencji, transakcja polegająca na wniesieniu wkładu niepieniężnego do Spółki Celowej na podstawie art. 6 pkt 1 ustawy o VAT nie będzie podlegać opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy wniesienie przez Miasto w formie wkładu niepieniężnego Zakładu wraz z Infrastrukturą Własną stanowi zbycie zorganizowanej części przedsiębiorstwa w rozumieniu art. 2 pkt 27e ustawy o VAT i na podstawie art. 6 pkt 1 ustawy o VAT transakcja ta nie podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Zdaniem Wnioskodawcy, Zakład wraz z Infrastrukturą Własną stanowi zorganizowaną część przedsiębiorstwa w rozumieniu art. 2 pkt 27e ustawy o VAT i w konsekwencji aport tych składników majątkowych do Spółki Celowej nie będzie podlegał opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Zgodnie z art. 6 pkt 1 ustawy o VAT, przepisów tej ustawy nie stosuje się do transakcji zbycia przedsiębiorstwa lub zorganizowanej części przedsiębiorstwa. Definicja zorganizowanej części przedsiębiorstwa została uregulowana w art. 2 pkt 27e ustawy o VAT. W myśl tego przepisu przez zorganizowaną część przedsiębiorstwa rozumie się organizacyjnie i finansowo wyodrębniony w istniejącym przedsiębiorstwie zespół składników materialnych i niematerialnych, w tym zobowiązania, przeznaczonych do realizacji określonych zadań gospodarczych, który zarazem mógłby stanowić niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące te zadania.

W związku z powyższym, na gruncie ustawy o VAT zespół składników majątkowych może zostać uznany za zorganizowaną część przedsiębiorstwa, jeżeli łącznie spełnione są następujące przesłanki:

1.

Istnieje zespół składników materialnych i niematerialnych, w tym zobowiązania,

2.

Zespół ten jest organizacyjnie i finansowo wyodrębniony w istniejącym przedsiębiorstwie,

3.

Składniki te są przeznaczone do realizacji określonych zadań gospodarczych (wyodrębnienie o charakterze funkcjonalnym),

4.

Zespół tych składników może stanowić niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące te zadania gospodarcze.

Ad 1) Istnienie zespołu składników materialnych i niematerialnych, w tym zobowiązań:

Jak wskazano w przedstawionym stanie faktycznym, przedmiotem transakcji polegającej na wniesieniu przez Miasto wkładu niepieniężnego do Spółki Celowej będzie Zakład wraz z Infrastrukturą Własną. W skład Zakładu i Infrastruktury Własnej wchodzą sieci wodociągowe, kanalizacyjne, przepompownie ścieków, hydrofornie wody, nieruchomości, na których przedmiotowe budynki i budowle są położone, specjalistyczne maszyny niezbędne do świadczenia szeroko rozumianych usług wodno-kanalizacyjnych na terenie Miasta oraz środki transportu. Wraz z tymi składnikami, Spółka Celowa przejmie od Wnioskodawcy wszelkie zobowiązania związane ze składnikami majątkowymi będącymi przedmiotem aportu, tj. m.in. zobowiązanie do świadczenia usług w zakresie zbiorowego doprowadzania wody i zbiorowego odprowadzania ścieków na rzecz poszczególnych grup odbiorców (odbiorców indywidualnych, przemysłu i pozostałych odbiorców), obowiązek dokonywania regularnej kontroli jakości doprowadzanej wody i odprowadzanych ścieków, obowiązek realizowania prac remontowych, modernizacyjnych i renowacyjnych związanych z wnoszoną infrastrukturą wodno-kanalizacyjną. W ocenie Wnioskodawcy nie budzi zatem wątpliwości, że w skład majątku będącego przedmiotem aportu do Spółki Celowej wejdzie zespół składników materialnych i niematerialnych, w tym zobowiązania.

Ad 2) Organizacyjne i finansowe wyodrębnienie w istniejącym przedsiębiorstwie:

Zdaniem Wnioskodawcy, Zakład wraz z Infrastrukturą Własną spełnia przesłanki wyodrębnienia organizacyjnego. Wyodrębnienie organizacyjne oznacza, że zorganizowana część przedsiębiorstwa ma swoje miejsce w strukturze organizacyjnej podatnika jako dział, wydział, oddział itp. Jak wyżej wspomniano, majątek, który Miasto otrzyma od PWiK został wydzielony do odrębnej jednostki organizacyjnej, której zadaniem jest zapewnienie dostarczania wody i odprowadzania ścieków na terenie Miasta S. Dodatkowo, PWiK na podstawie porozumienia z Miastem korzysta z Infrastruktury Własnej należącej do Miasta. Zamiarem Wnioskodawcy jest wniesienie całego tego majątku aportem do Spółki Celowej. W związku z tym, że zgodnie z Porozumieniem przeniesienie tego majątku do Spółki Celowej ma nastąpić tego samego dnia, w którym przekazany zostanie Miastu Zakład, zdaniem Wnioskodawcy, w celu oceny, czy spełniona jest przesłanka wyodrębnienia organizacyjnego należy brać pod uwagę sposób wydzielenia tych składników majątkowych w strukturze PWiK. Jak natomiast wspomniano powyżej, w strukturze PWiK majątek, który ma być przedmiotem aportu do Spółki Celowej jest wydzielony do niezależnego Zakładu, natomiast w pozostałym zakresie (tj. Infrastruktury Własnej) jest umownie wykorzystywany przez PWiK za zgodą Miasta. Podkreślenia wymaga również fakt, że część infrastruktury wykorzystywana przez PWiK, która należy do Miasta stanowi tylko niewielki ułamek wszystkich składników majątkowych wykorzystywanych przez PWiK do świadczenia usług obsługi wodno-kanalizacyjnej.

O organizacyjnym wyodrębnieniu przedmiotu aportu świadczy, zdaniem Wnioskodawcy, również fakt, iż do składników majątkowych, które będą przedmiotem aportu są przyporządkowani konkretni pracownicy pełniący funkcje związane z działalnością zakładu (m.in. inspektorzy, monterzy, osoby odczytujące wodomierze, kierowcy, księgowa). Pracownicy ci zostaną przejęci przez Spółkę Celową. W związku z tym należy uznać, że przesłanka wydzielenia organizacyjnego jest w analizowanej sytuacji spełniona.

Na fakt wyodrębnienia tego majątku wskazuje również, zdaniem Wnioskodawcy, brzmienie art. 49 kodeksu cywilnego (ustawa z 23 kwietnia 1964 r., Dz. U. Nr 16, poz. 93 z późn. zm.), zgodnie z którym urządzenia służące do doprowadzania lub odprowadzania płynów, pary, gazu, energii elektrycznej oraz inne urządzenia podobne nie należą do części składowych nieruchomości, jeżeli wchodzą w skład przedsiębiorstwa. Zgodnie z wyrokiem Sądu Najwyższego (wyrok z dnia 31 stycznia 2003 r., sygn. IV CKN 1715/00) "Szczególne uregulowanie statusu prawnego urządzeń wymienionych w art. 49 k.c. wynika stąd, że fizyczne bądź funkcjonalne powiązanie urządzenia w taki sposób, że staje się częścią składową przedsiębiorstwa, wyklucza uznanie go za część składową nieruchomości, choćby było z nią trwale związane. Staje się bowiem częścią składową tego przedsiębiorstwa. Przestaje być zatem częścią składową nieruchomości. Cecha ta sprawia, że nawet trwały fizyczny związek takiego urządzenia z nieruchomością ustępuje swą doniosłością funkcjonalnym związkom między urządzeniami wchodzącymi w skład zespołu przeznaczonego do realizacji określonych zadań gospodarczych. Uregulowanie zawarte w art. 49 k.c. zmierza do zapewnienia ochrony związku urządzeń nim objętych ze składnikami przedsiębiorstwa w znaczeniu określonym w art. 55 1 k.c".

Zdaniem Wnioskodawcy w analizowanej sytuacji nie ulega wątpliwości, że infrastruktura wodno - kanalizacyjna będąca przedmiotem aportu stanowi urządzenia, w których mowa we wskazanym art. 49 kodeksu cywilnego.

Zdaniem Wnioskodawcy przedmiot wkładu niepieniężnego do Spółki Celowej jest również wyodrębniony na płaszczyźnie finansowej. Wyodrębnienie finansowe ma miejsce w przypadku, gdy możliwe jest jednoznaczne zidentyfikowanie kosztów oraz przychodów związanych z konkretnymi składnikami majątku. Wnioskodawca podkreślił, iż w związku z tym, że wszystkie składniki majątkowe wchodzące w skład Zakładu i Infrastruktury Własnej służą zapewnieniu świadczenia usług wodno-kanalizacyjnych na rzecz poszczególnych grup odbiorców na terenie Miasta, możliwe jest dokładne zidentyfikowanie i przyporządkowanie przychodów i kosztów związanych wykorzystywaniem składników majątkowych wchodzących w skład aportu. Przychodami są opłaty uiszczane przez odbiorców z tytułu dostarczania wody i odprowadzania ścieków.

Do kosztów należą natomiast wszelkie koszty ponoszone w związku ze świadczeniem usług wodno-kanalizacyjnych, a w szczególności:

* koszty zakupu wody,

* koszty mediów,

* koszty pracownicze,

* koszty pracownicze,

* koszty związane z modernizacją, renowacją składników majątkowych,

W związku z powyższym, dzięki odpowiedniej ewidencji zdarzeń gospodarczych możliwe jest bezpośrednie przyporządkowanie do przedmiotu aportu przychodów i kosztów oraz należności i zobowiązań.

Ad 3) Przeznaczenie do realizacji określonych zadań gospodarczych (wyodrębnienie o charakterze funkcjonalnym)

Zgodnie z przywołanym powyżej art. 2 pkt 27e ustawy o VAT tylko zespół składników materialnych i niematerialnych (w tym zobowiązań) przeznaczonych do realizacji określonych zadań gospodarczych, może zostać uznany za zorganizowaną część przedsiębiorstwa. Powyższe oznacza, że za zorganizowaną część przedsiębiorstwa nie może być uznany dowolny zbiór składników majątkowych podmiotu gospodarczego, lecz tylko takie składniki majątkowe, które pozostają ze sobą we wzajemnej relacji w taki sposób, że należy je traktować jako powiązany funkcjonalnie zespół.

Zdaniem Wnioskodawcy, funkcjonalne wyodrębnienie składników majątkowych tworzących przedmiot aportu jest niewątpliwe. Jak wskazano powyżej, majątek wnoszony przez Miasto do Spółki Celowej stanowi organizacyjnie i finansowo wyodrębniony kompleks składników, przeznaczony do prowadzenia określonej działalności, tj. zbiorowego zaopatrywania poszczególnych grup odbiorców w wodę oraz odprowadzania ścieków. W rezultacie, nie sposób uznać, że przedmiot aportu stanowi zbiór przypadkowych składników majątkowych, albowiem wszystkie składniki majątkowe wchodzące w skład tego aportu tworzą zorganizowaną całość, służą i będą służyć świadczeniu usług wodno-kanalizacyjnych.

Ad 4) Zdolność do samodzielnego funkcjonowania

Wszystkie przedstawione powyżej argumenty wskazują, zdaniem Wnioskodawcy, że majątek wchodzący w skład aportu ma możliwość stanowienia niezależnego przedsiębiorstwa samodzielnie realizującego zadania gospodarcze związane ze świadczeniem usług wodno-kanalizacyjnych. Z uwagi na fakt, iż oprócz wyodrębnienia o charakterze funkcjonalnym przedmiot aportu spełnia również opisane powyżej przesłanki do uznania go za jednostkę wyodrębnioną organizacyjnie i finansowo, nie ulega w ocenie Wnioskodawcy wątpliwości, iż posiada on zdolność do samodzielnego realizowania zadań gospodarczych, tj. samodzielnego świadczenia usług polegających na zaopatrywaniu w wodę oraz odprowadzaniu ścieków na terenie Miasta.

W ocenie Wnioskodawcy, mając na uwadze przedstawioną powyżej argumentację, zespół składników majątkowych, który zostanie wniesiony przez Miasto do Spółki Celowej stanowi zorganizowaną część przedsiębiorstwa w rozumieniu art. 2 pkt 27e ustawy o VAT.

W konsekwencji, transakcja polegająca na wniesieniu wkładu niepieniężnego do Spółki Celowej na podstawie art. 6 pkt 1 ustawy o VAT nie będzie podlegać opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, opodatkowaniu podatkiem VAT podlegają między innymi odpłatna dostawa towarów oraz odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Zakres tych czynności został zdefiniowany odpowiednio w art. 7 i art. 8 ustawy o VAT. Przepis art. 7 ust. 1 ustawy o VAT stanowi, że przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel.

Natomiast przez świadczenie usług, na mocy art. 8 ust. 1 ustawy, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (...).

Towarami w rozumieniu ustawy o VAT są rzeczy ruchome, jak również wszelkie postacie energii, budynki i budowle lub ich części, będące przedmiotem czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, które są wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, a także grunty (art. 2 pkt 6 ustawy o VAT).

Pod pojęciem dostawy towarów zgodnie z ww. art. 7 ust. 1 tej ustawy należy rozumieć przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel.

Wniesienie aportu (wkładu niepieniężnego) do spółek prawa handlowego lub cywilnego spełnia definicję dostawy towarów - następuje tutaj przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel.

W dziale 13 "Przepisy przejściowe i końcowe", obowiązującego od dnia 1 grudnia 2008 r., rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 212, poz. 1336), wprowadzono przepis § 38, zgodnie z którym w okresie do dnia 31 marca 2009 r. w przypadku wnoszenia wkładów niepieniężnych (aportów) do spółek prawa handlowego i cywilnego może być stosowane zwolnienie od podatku.

Należy jednakże zauważyć, iż cyt. wyżej przepis § 38 rozporządzenia, obowiązujący od dnia 1 grudnia 2008 r., wprowadził możliwość (nie obowiązek) stosowania zwolnienia od podatku w przypadku wnoszenia wkładów niepieniężnych (aportów) do spółek prawa handlowego i cywilnego do dnia 31 marca 2009 r.

Natomiast po tej dacie, wnoszenie wkładów niepieniężnych do spółek prawa handlowego podlega opodatkowaniu na ogólnych zasadach, określonych w przepisach o podatku od towarów i usług, w zależności od przedmiotu aportu.

Jednocześnie przepisy art. 6 ustawy o VAT wskazują na wyłączenia określonych czynności spod zakresu przepisów ustawy o podatku od towarów i usług. Są tutaj wskazane te czynności, które co do zasady należą do grupy czynności podlegających opodatkowaniu, mieszcząc się w zakresie odpłatnej dostawy towarów czy też odpłatnego świadczenia usług. Z uwagi jednakże na stosowne wyłączenie, czynności te - chociaż można je zakwalifikować jako odpłatną dostawę towarów czy też odpłatne świadczenie usług - nie podlegają opodatkowaniu.

W myśl art. 6 pkt 1 ustawy o VAT, przepisów ustawy nie stosuje się do transakcji zbycia przedsiębiorstwa lub zorganizowanej części przedsiębiorstwa.

Ustawodawca w art. 6 pkt 1 ustawy o podatku od towarów i usług wskazując, iż jej przepisów nie stosuje się m.in. do transakcji zbycia zorganizowanej części przedsiębiorstwa nie zdefiniował, co należy rozumieć pod pojęciem "transakcji zbycia". Uwzględniając zakres przedmiotowy ustawy o podatku od towarów i usług pojęcie to należy rozumieć w sposób zbliżony do pojęcia "dostawy towarów" w ujęciu art. 7 ust. 1 ustawy o VAT, tzn. zbycie przedsiębiorstwa lub zorganizowanej części przedsiębiorstwa obejmuje wszelkie czynności w ramach których, następuje przeniesienie prawa do rozporządzania przedmiotem tych czynności, jak właściciel np. sprzedaż, zamianę, darowiznę, nieodpłatne przekazanie, przeniesienie własności w formie wkładu niepieniężnego (aport).

Wyłączenie stosowania ustawy o podatku od towarów i usług przewidziane w przepisie art. 6 pkt 1 tej ustawy obejmuje jednakże tylko te czynności zrównane z pojęciem dostawy towarów, których przedmiotem jest przedsiębiorstwo lub zorganizowana część przedsiębiorstwa. Wyłączenie z opodatkowania podatkiem od towarów i usług ww. transakcji jest konsekwencją postanowień art. 19 Dyrektywy 2006/112/WE, który stanowi, iż w przypadku przekazania, odpłatnie lub nieodpłatnie lub jako aportu do spółki całości lub części majątku, państwa członkowskie mogą uznać, że dostawa towarów nie miała miejsca i że w takim przypadku osoba, której przekazano towary, będzie traktowana jako następca prawny przekazującego. W przypadkach gdy odbiorca nie podlega w pełni opodatkowaniu, państwa członkowskie mogą przedsięwziąć środki niezbędne w celu uniknięcia zakłóceń konkurencji. Mogą także przyjąć wszelkie niezbędne środki, aby zapobiec uchylaniu się od opodatkowania lub unikaniu opodatkowania poprzez wykorzystanie przepisów niniejszego artykułu. Polskie przepisy VAT osiągają więc dozwolony przez dyrektywę skutek - tj. uznanie, że przeniesienie przedsiębiorstwa lub jego części na inny podmiot nie jest dostawą, poprzez regulację zawartą w art. 6 ustawy o VAT.

W niniejszej sprawie kwestią wymagającą interpretacji jest ustalenie istnienia lub nieistnienia podstaw do zastosowania przepisu art. 6 pkt 1 ustawy o podatku od towarów i usług stanowiącego, iż przepisów tej ustawy nie stosuje się do transakcji zbycia zorganizowanej części przedsiębiorstwa.

Należy zauważyć, że ustawa o podatku od towarów i usług, definiuje pojęcie zorganizowanej części przedsiębiorstwa, mianowicie zgodnie z przepisem art. 2 pkt 27e przez zorganizowaną część przedsiębiorstwa należy rozumieć organizacyjnie i finansowo wyodrębniony w istniejącym przedsiębiorstwie zespół składników materialnych i niematerialnych, w tym zobowiązania, przeznaczonych do realizacji określonych zadań gospodarczych, który zarazem mógłby stanowić niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące te zadania.

Ponadto odwołując się do przepisów ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. - Kodeks cywilny (Dz. U. Nr 16, poz. 93 z późn. zm.) należy stwierdzić, że zgodnie z art. 55 1 tej ustawy, przedsiębiorstwo stanowi zorganizowany zespół składników niematerialnych i materialnych przeznaczony do prowadzenia działalności gospodarczej, który obejmuje w szczególności:

1.

oznaczenie indywidualizujące przedsiębiorstwo lub jego wyodrębnione części (nazwa przedsiębiorstwa);

2.

własność nieruchomości lub ruchomości, w tym urządzeń, materiałów, towarów i wyrobów, oraz inne prawa rzeczowe do nieruchomości lub ruchomości;

3.

prawa wynikające z umów najmu i dzierżawy nieruchomości lub ruchomości oraz prawa do korzystania z nieruchomości lub ruchomości wynikające z innych stosunków prawnych;

4.

wierzytelności, prawa z papierów wartościowych i środki pieniężne;

5.

koncesje, licencje i zezwolenia;

6.

patenty i inne prawa własności przemysłowej;

7.

majątkowe prawa autorskie i majątkowe prawa pokrewne;

8.

tajemnice przedsiębiorstwa;

9.

księgi i dokumenty związane z prowadzeniem działalności gospodarczej.

Powyższa definicja opisuje przedsiębiorstwo w ujęciu przedmiotowym jako zespół niematerialnych i materialnych składników stanowiący przedmiot prawa w szerokim znaczeniu.

Przedsiębiorstwo czy też zorganizowana część przedsiębiorstwa jako przedmiot zbycia, musi zatem stanowić całość pod względem organizacyjnym i funkcjonalnym, co oznacza, iż najistotniejsze dla przedmiotowego zagadnienia jest ustalenie, czy przenoszony majątek stanowi na tyle zorganizowany kompleks praw, obowiązków i rzeczy, iż zdolny jest do realizacji zadań gospodarczych przypisywanych przedsiębiorstwu. W tym miejscu należy zaznaczyć, że zgodnie z art. 55 2 Kodeksu cywilnego, czynność prawna mająca za przedmiot przedsiębiorstwo obejmuje wszystko co wchodzi w skład przedsiębiorstwa, chyba że co innego wynika z treści czynności prawnej albo z przepisów szczególnych.

Dla potrzeb podatku od towarów i usług ustawodawca zdefiniował w art. 2 pkt 27e ustawy o VAT zorganizowaną część przedsiębiorstwa. Zgodnie z tym przepisem przez zorganizowaną część przedsiębiorstwa należy rozumieć organizacyjnie i finansowo wyodrębniony w istniejącym przedsiębiorstwie zespół składników materialnych i niematerialnych, w tym zobowiązania, przeznaczonych do realizacji określonych zadań gospodarczych, który zarazem mógłby stanowić niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące te zadania.

W świetle powyższego podstawowym wymogiem jest więc to, aby zorganizowana część przedsiębiorstwa stanowiła zespół składników materialnych i niematerialnych (w tym zobowiązań). Warunkiem niezbędnym jest także wydzielenie tego zespołu w istniejącym przedsiębiorstwie, które to wydzielenie ma zachodzić na trzech płaszczyznach: organizacyjnej, finansowej i funkcjonalnej (przeznaczenie do realizacji określonych zadań gospodarczych).

Wyodrębnienie organizacyjne oznacza, że zorganizowana część przedsiębiorstwa ma swoje miejsce w strukturze organizacyjnej podatnika jako dział, wydział, oddział itp.

Wyodrębnienie finansowe najpełniej realizowane jest w przypadku zakładu lub oddziału osoby prawnej. Wyodrębnienie finansowe nie musi oznaczać samodzielności finansowej, ale sytuację, w której poprzez odpowiednią ewidencję zdarzeń gospodarczych możliwe jest przyporządkowanie przychodów i kosztów oraz należności i zobowiązań do zorganizowanej części przedsiębiorstwa.

Ponadto wymagane jest, aby zorganizowana część przedsiębiorstwa mogła stanowić potencjalne niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące zadania gospodarcze, których realizacji służy w istniejącym przedsiębiorstwie. Powyższe oznacza, że przez zorganizowaną część przedsiębiorstwa można rozumieć wyłącznie tę część przedsiębiorstwa, która jest nie tylko wyodrębniona organizacyjnie, ale również posiada wewnętrzną samodzielność finansową.

Na gruncie ustawy o podatku od towarów i usług mamy więc do czynienia ze zorganizowaną częścią przedsiębiorstwa, jeżeli spełnione są wszystkie następujące przesłanki:

1.

istnienie zespołu składników materialnych i niematerialnych, w tym zobowiązań,

2.

zespół ten jest organizacyjnie i finansowo wyodrębniony w istniejącym przedsiębiorstwie,

3.

składniki te przeznaczone są do realizacji określonych zadań gospodarczych,

4.

zespół tych składników może stanowić niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące te zadania gospodarcze.

Aby zatem w rozumieniu przepisów podatkowych, określony zespół składników majątkowych mógł zostać zakwalifikowany jako zorganizowana część przedsiębiorstwa, nie jest wystarczające jakiekolwiek zorganizowanie masy majątkowej, ale musi się ona odznaczać pełną odrębnością niezbędną do samodzielnego funkcjonowania w obrocie gospodarczym. Zorganizowaną część przedsiębiorstwa tworzą więc składniki, będące we wzajemnych relacjach, takich by można było mówić o nich jako o zespole, a nie o zbiorze przypadkowych elementów, których jedyną cechą wspólną jest własność jednego podmiotu gospodarczego. Oznacza to, że zorganizowana część przedsiębiorstwa nie jest sumą poszczególnych składników, przy pomocy których będzie można prowadzić odrębny zakład, lecz zorganizowanym zespołem tych składników, przy czym punktem odniesienia jest tutaj rola, jaką składniki majątkowe odgrywają w funkcjonowaniu przedsiębiorstwa (na ile stanowią w nim wyodrębnioną organizacyjnie i funkcjonalnie całość).

W świetle przedstawionego przez Wnioskodawcę zdarzenia przyszłego, należy stwierdzić, iż wymienione we wniosku składniki majątku mające być przedmiotem aportu posiadają ww. cechy, mianowicie:

W skład Zakładu i Infrastruktury Własnej wchodzą:

* sieci wodociągowe (około 840 pozycji),

* sieci kanalizacyjne (około 420 pozycji),

* przepompownie ścieków, hydrofornie wody, grunty, na których przedmiotowe budynki i budowle są położone (około 18 pozycji),

* specjalistyczne maszyny urządzenia i aparaty (w tym m.in. koparkoładowarki, młoty hydrauliczne i spalinowe - około 10 pozycji),

* specjalistyczne maszyny urządzenia i aparaty (w tym m.in. koparkoładowarki, młoty hydrauliczne i spalinowe - około 10 pozycji),

* urządzenia i aparaty ogólnego zastosowania niezbędne do świadczenia szeroko rozumianych usług wodno-kanalizacyjnych na terenie Miasta (w tym przecinarki, pompy, komputery wraz z osprzętem - około 75 pozycji),

* środki transportu (około 11 pozycji).

Spółka Celowa przejmie też od Wnioskodawcy wszelkie zobowiązania związane ze składnikami majątkowymi będącymi przedmiotem aportu, tj. m.in. zobowiązanie do świadczenia usług w zakresie zbiorowego doprowadzania wody i zbiorowego odprowadzania ścieków na rzecz poszczególnych grup odbiorców (odbiorców indywidualnych, przemysłu i pozostałych odbiorców), obowiązek dokonywania regularnej kontroli jakości doprowadzanej wody i odprowadzanych ścieków, obowiązek realizowania prac remontowych, modernizacyjnych i renowacyjnych związanych z wnoszoną infrastrukturą wodno-kanalizacyjną.

Zespół ten jest organizacyjnie i finansowo wyodrębniony w istniejącym przedsiębiorstwie.

Zakład wraz z Infrastrukturą Własną spełnia przesłanki wyodrębnienia organizacyjnego. Majątek, który Miasto otrzyma od PWiK został wydzielony do odrębnej jednostki organizacyjnej, której zadaniem jest zapewnienie dostarczania wody i odprowadzania ścieków na terenie Miasta. Dodatkowo, PWiK na podstawie porozumienia z Miastem korzysta z Infrastruktury Własnej należącej do Miasta. W strukturze PWiK majątek, który ma być przedmiotem aportu do Spółki Celowej jest wydzielony do niezależnego Zakładu, natomiast w pozostałym zakresie (tj. Infrastruktury Własnej) jest umownie wykorzystywany przez PWiK za zgodą Miasta.

Ponadto, do Zakładu są przyporządkowani konkretni pracownicy pełniący funkcje związane z działalnością zakładu (m.in. inspektorzy, monterzy, osoby odczytujące wodomierze, kierowcy, księgowa). Pracownicy ci zostaną przejęci przez Spółkę Celową.

Przedmiot wkładu niepieniężnego do Spółki Celowej jest również wyodrębniony na płaszczyźnie finansowej. Wszystkie składniki majątkowe wchodzące w skład Zakładu i Infrastruktury Własnej służą zapewnieniu świadczenia usług wodno-kanalizacyjnych na rzecz poszczególnych grup odbiorców na terenie Miasta, w związku z czym możliwe jest dokładne zidentyfikowanie i przyporządkowanie przychodów i kosztów związanych wykorzystywaniem składników majątkowych wchodzących w skład aportu. Przychodami są opłaty uiszczane przez odbiorców z tytułu dostarczania wody i odprowadzania ścieków.

Do kosztów należą natomiast wszelkie koszty ponoszone w związku ze świadczeniem usług wodno-kanalizacyjnych, a w szczególności:

* koszty zakupu wody,

* koszty mediów,

* koszty pracownicze,

* koszty związane z modernizacją, renowacją składników majątkowych.

W związku z powyższym, dzięki odpowiedniej ewidencji zdarzeń gospodarczych możliwe jest bezpośrednie przyporządkowanie do przedmiotu aportu przychodów i kosztów oraz należności i zobowiązań.

Składniki będące przedmiotem aportu są przeznaczone do realizacji określonych działań gospodarczych.

Jak wskazano powyżej, majątek wnoszony przez Miasto do Spółki Celowej stanowi organizacyjnie i finansowo wyodrębniony kompleks składników, przeznaczony do prowadzenia określonej działalności, tj. zbiorowego zaopatrywania poszczególnych grup odbiorców w wodę oraz odprowadzania ścieków (w tym gospodarstwa domowe, przedsiębiorstwa przemysłowe i inne).

Zespół tych składników może stanowić niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące te zadania gospodarcze.

Z uwagi na fakt, iż oprócz wyodrębnienia o charakterze funkcjonalnym przedmiot aportu spełnia również opisane powyżej przesłanki do uznania go za jednostkę wyodrębnioną organizacyjnie i finansowo, posiada on zdolność do samodzielnego realizowania zadań gospodarczych, tj. samodzielnego świadczenia usług polegających na zaopatrywaniu w wodę oraz odprowadzaniu ścieków na terenie Miasta.

Nazwa przedsiębiorstwa nie będzie stanowiła przedmiotu aportu, gdyż przedmiotem aportu jest część Przedsiębiorstwa Wodociągów i Kanalizacji w K. S.A. w postaci Zakładu oraz Infrastruktura Własna. Tak zorganizowane składniki majątkowe nie posiadają wspólnego zindywidualizowanego oznaczenia w postaci nazwy przedsiębiorstwa.

Własność nieruchomości i ruchomości, w tym urządzeń i materiałów będzie stanowiła przedmiot aportu. Zgodnie z opisem zawartym we Wniosku, w skład aportu wchodzą między innymi: budynki i budowle (hydrofornie wody, przepompownie ścieków), grunty (w tym prawo własności lub prawo użytkowania wieczystego), sieci wodociągowe i kanalizacyjne, kotły i maszyny energetyczne, maszyny i urządzenia ogólnego zastosowania, specjalistyczne maszyny i urządzenia, urządzenia techniczne i środki transportu.

Prawa wynikające z umów najmu i dzierżawy nieruchomości lub ruchomości nie będą stanowiły przedmiotu aportu, gdyż takie prawa nie wchodzą w skład majątku Zakładu i Infrastruktury Własnej. Prawa do korzystania z nieruchomości lub ruchomości wynikające z innych stosunków prawnych będą stanowiły przedmiot aportu w ograniczonym zakresie, gdyż co do zasady Zakład ma prawo do korzystania z nieruchomości stanowiących własność Wnioskodawcy, dlatego też z chwilą przejęcia Zakładu przez Wnioskodawcę te prawa wygasną (Wnioskodawca nie może być jednocześnie uprawnionym i zobowiązanym). Jednakże Wnioskodawca udzieli prawa do korzystania z nieruchomości niezbędnych do prowadzenia działalności jako przedsiębiorstwo wodociągowo - kanalizacyjne Spółce.

Wierzytelności, prawa z papierów wartościowych i środki pieniężne - Przedmiotem aportu będą wierzytelności rozumiane jako uprawnienie do domagania się spełnienia świadczenia pieniężnego lub rzeczowego. Prawa z papierów wartościowych nie będą stanowiły przedmiotu aportu, gdyż ze zorganizowanym zespołem składników stanowiącym przedmiot aportu nie są związane jakiekolwiek prawa z papierów wartościowych.

Majątkowe prawa autorskie i prawa pokrewne będą stanowiły przedmiot aportu. Składnikami majątkowymi wchodzącymi do Zakładu jak i Infrastruktury Własnej są między innymi projekty i dokumentacje techniczna. Dokumenty te są traktowane jako utwór w rozumieniu prawa autorskiego, a autorskie prawa majątkowe z tych utworów przypisane są do Zakładu lub Wnioskodawcy (jako właściciela Infrastruktury Własnej). Wraz z aportem składników majątkowych w postaci Zakładu oraz Infrastruktury Własnej, na Spółkę Celową przejdą autorskie prawa majątkowe do tych utworów.

Przedmiotem aportu będzie tajemnica przedsiębiorstwa, rozumiana jako informacje o charakterze technicznym, technologicznym i organizacyjnym nieujawnione do wiadomości publicznej, które niezbędne są do prowadzenia działalności polegającej na zbiorowym zaopatrywaniu w wodę i zbiorowym odprowadzaniu ścieków na terenie Miasta

Przedmiotem aportu będzie wszelka dokumentacja finansowa związana ze składnikami majątku wchodzącymi w skład zorganizowanej części przedsiębiorstwa, jak również dokumentacja techniczna w tym: dokumentacja techniczna urządzeń, projekty, książki budowli, książki pracy maszyn (dot. np. pomp i innych urządzeń zabudowanych na sieci), raporty dobowe, raporty pracy eksploratora sieci. Poza tym przedmiotem aportu będą akta osobowe pracowników, bazy danych programów służących wykonywaniu działalności gospodarczej (w tym bazy danych oprogramowania kadrowo - płacowego, oprogramowania do prowadzenia gospodarki wodociągowo - kanalizacyjnej, wystawiania faktur, prowadzenia rozliczeń, przygotowywania wniosków taryfowych). Przekazywane księgi i dokumenty konieczne są do właściwego prowadzenia działalności przez Spółkę Celową jako przedsiębiorstwo wodociągowo - kanalizacyjne.

Z powyższego wynika, że w przedmiotowej sprawie mamy do czynienia z wyodrębnionym organizacyjnie i finansowo zakładem jako zorganizowaną częścią przedsiębiorstwa.

Należy zauważyć, że przepis art. 5 pkt 4 ustawy z dnia 2 lipca 2004 r. o swobodzie działalności gospodarczej (tekst jedn. Dz. U. z 2007 r. Nr 155, poz. 1095 z późn. zm.) stanowi, że oddziałem w rozumieniu tej ustawy jest wyodrębniona i samodzielna organizacyjnie część działalności gospodarczej, wykonywana przez przedsiębiorcę poza siedzibą przedsiębiorcy lub głównym miejscem wykonywania działalności.

Tym samym należy stwierdzić, że jeśli przedmiotem aportu będzie zorganizowana część przedsiębiorstwa w rozumieniu przepisu art. 2 pkt 27e ustawy o VAT, to w myśl art. 6 pkt 1 tej ustawy transakcja ta nie będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem VAT, zatem Wnioskodawca nie będzie zobowiązany do naliczenia podatku należnego od wniesionych składników wchodzących w skład aportu.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Równocześnie należy wyjaśnić, że zgodnie z art. 14b § 3 ww. ustawy - Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego oraz do przedstawienia własnego stanowiska w sprawie oceny prawnej tego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Natomiast w myśl art. 14c § 1 tej ustawy, interpretacja indywidualna zawiera ocenę stanowiska wnioskodawcy wraz z uzasadnieniem prawnym tej oceny. Z powyższych przepisów wynika zatem, że przedmiotem interpretacji może być jedynie ocena stanowiska Wnioskodawcy dotyczącego przedstawionego we wniosku stanu faktycznego. Organ wydający interpretację nie jest natomiast uprawniony do analizowania i oceny załączonych do wniosku o interpretację dokumentów.

Należy jednak zaznaczyć, że niniejsza interpretacja traci swoją ważność w przypadku zmiany któregokolwiek z elementów przedstawionego zdarzenia przyszłego lub zmiany stanu prawnego.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl