IBPP1/443-846/10/MS - Możliwość uzyskania zwrotu podatku VAT od zakupów dokonanych w ramach dofinansowania projektu ambulatoryjnej opieki medycznej.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 2 grudnia 2010 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP1/443-846/10/MS Możliwość uzyskania zwrotu podatku VAT od zakupów dokonanych w ramach dofinansowania projektu ambulatoryjnej opieki medycznej.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 2 sierpnia 2010 r. (data wpływu do tut. organu 3 września 2010), uzupełnionym pismem z dnia 15 listopada 2010 r. (data wpływu 18 listopada 2010 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości uzyskania zwrotu podatku naliczonego od dokonanych zakupów w ramach dofinansowania projektu pn. "..."- jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 3 września 2010 r. do tut. organu wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości uzyskania zwrotu podatku naliczonego od dokonanych zakupów w ramach dofinansowania projektu pn. "...".

Wniosek uzupełniono pismem z dnia 15 listopada 2010 r. (data wpływu 18 listopada 2010 r.) będącym odpowiedzią na wezwanie tut. organu nr IBPP1/443-846/10/MS z dnia 4 listopada 2010 r.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Wnioskodawca uzyskał dofinansowanie 15 września 2009 r. w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2007-2013 pn. "..." - poddziałanie 5.2.2, ambulatoryjna opieka medyczna.

W ramach dofinansowania projektu w 2010 r. został zakupiony:

* samochód z zabudową typu mammobus,

* mammograf z uchwytem do mocowania w samochodzie,

* zestaw kontroli jakości,

* wywoływarka,

* negatoskop żaluzjowy.

Wnioskodawca uzyskał statut organizacji pożytku publicznego w 2004 r. Działa w oparciu o ustawę o działalności pożytku publicznego i wolontariacie (Dz. U. Nr 96). Od lipca 2010 r. została zarejestrowana i będzie prowadzona działalność gospodarcza - usługi w zakresie ochrony zdrowia i opieki społecznej.

Instytucją Zarządzającą projektem jest Urząd Marszałkowski Województwa w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego na lata 2007-2013 współfinansowanego z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego".

Ponadto w uzupełnieniu wniosku z dnia 4 listopada 2010 r. Wnioskodawca wskazał, że w ramach realizacji projektu zostały zakupione następujące towary i usługi:

* samochód z zabudową typu mammobus Mercedes Benz,

* mammograf wraz z zestawem do mocowania urządzenia w samochodzie,

* zestaw do kontroli jakości,

* negatoskop żaluzjowy,

* wywoływarka mammograficzna,

* teczka standardowa - format A4,

* tabliczka pamiątkowa z nazwą projektu,

* naklejka zewnętrzna z nazwą projektu na samochód z zabudową typu mammobus.

Nabyty sprzęt medyczny tj. mammograf wraz z zestawem do mocowania urządzenia w samochodzie, zestaw do kontroli jakości, wywoływarka, negatoskop żaluzjowy i samochód z zabudową typu mammobus, po ustaleniach z Instytucją Zarządzającą RPO 2007-2013, został przekazany do użytkowania NZOZ (w załączeniu kserokopie potwierdzone za zgodność z oryginałem uchwały Nr 42/2010 r. i protokół przekazania środka trwałego). Jednocześnie Wnioskodawca informuje, że NZOZ jest częścią składową Stowarzyszenia - ma ten sam NIP, Regon, adres i siedzibę - wyodrębnioną, jako odpowiednia komórka organizacyjna dla kontraktowania świadczeń zdrowotnych z NFZ, a więc nie został oddany do użytkowania innemu podmiotowi, w związku z czym nie będą pobierane opłaty a zakupiony sprzęt nie będzie służył czynnością opodatkowanym. Zakupy są związane wyłącznie ze świadczeniem usług w zakresie ochrony zdrowia, korzystających ze zwolnienia z podatku VAT na mocy art. 43 ust. 1 ustawy o VAT. Wnioskodawca nie jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT.

Jednocześnie Wnioskodawca wyjaśnił, że zgodnie z zaleceniem IZ RPO 2007-2013 złożył dwa wnioski ORD-IN - jeden dla B. i drugi dla NZOZ. Otóż Instytucja Zarządzająca Regionalnym Programem Operacyjnym Województwa 2007-2013 powołując się na dokument pn. "Narodowe Strategiczne ramy Odniesienia 2007-2013. Krajowe wytyczne dotyczące wydatków w ramach funduszy strukturalnych i Funduszy Spójności w okresie programowania 2007-2013" definiuje "partnera projektu". W związku z tym, według IZ RPO zaistniała konieczność obowiązująca beneficjenta (na podstawie podpisanej umowy o dofinansowanie projektu) do m.in. konieczności składania oświadczeń o kwalifikowalności VAT, indywidualnej interpretacji z Izby Skarbowej, przy czym obowiązki te spoczywają także na partnerach i reprezentujących beneficjenta podległych jednostkach organizacyjnych wskazanych we wniosku. Dlatego też BSPZ, jako beneficjent projektu zgodnie ze wskazaniem IZ RPO 2007-2013 wystąpił z dwoma tożsamymi wnioskami ORD-IN, drugi został złożony przez "partnera projektu", czyli przez NZOZ, który został założony (wyodrębniony) przez Wnioskodawcę, wyłącznie w celu pozyskania kontraktu z NFZ, jako odpowiednia komórka organizacyjna świadczeniodawcy, co jest bezwzględnym wymaganiem wobec świadczeniodawców ubiegających się o kontraktowanie z NFZ (Zarządzenie Nr 57/2009/DSOZ Prezesa Narodowego Funduszu Zdrowia z dnia 29 października 2009 r. oraz Dz. U. z 2008 r. Nr 164, poz. 1027, z późn. zm).

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy istnieje możliwość w świetle uwarunkowań Stowarzyszenia zwrotu podatku naliczonego VAT od dokonanych zakupów w ramach dofinansowania projektu.

Zdaniem Wnioskodawcy, działalność Wnioskodawcy wg PKD 85.14.F, 85.14.A, 85.12.Z, 65.23.Z, 52.32.Z, 85.60.Z, 85.59.B, 96.09.Z, 91.33.Z, 85.32.C 80.42.B, 73.10.F, 72.19.Z, 94.99.Z, 86.22.Z, 86.90.A, 86.90.D, 86.90.C, 86.90.E. Wykonywane działania w zakresie ochrony zdrowia wyłącznie statutowe objęte są zwolnieniem przedmiotowym zgodnie z art. 43 ustawy o podatku od towarów i usług, wg stanu prawnego na dzień 1 stycznia 2009 r.

Wnioskodawca nie jest podatnikiem ani płatnikiem podatku VAT.

Wnioskodawca nie może odliczyć podatku naliczonego. Do kosztów przyjmuje zakupy w wartości brutto. W związku z powyższym zgodnie z art. 43 ustawy Wnioskodawca będąc podatnikiem podmiotowo zwolnionym z VAT nie ma prawa do odliczenia podatku VAT naliczonego.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Stosownie do art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Zgodnie z art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a) ww. ustawy o VAT kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Zgodnie z art. 87 ust. 1 ustawy o VAT, w przypadku gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy. Zasady dokonywania zwrotu różnicy podatku na rachunek bankowy podatnika określone zostały w art. 87 ust. 2-6 ustawy.

Ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w określonych terminach, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno tzw. przesłanek pozytywnych, to jest m.in. tego że zakupy będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy.

Zgodnie z art. 88 ust. 4 ustawy o VAT obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 20 (przypadek ten nie ma zastosowania w przedmiotowej sprawie).

Zgodnie z art. 96 ust. 4 ww. ustawy, naczelnik urzędu skarbowego rejestruje podatnika i potwierdza jego zarejestrowanie jako "podatnika VAT czynnego" lub w przypadku podatników, o których mowa w ust. 3 - jako "podatnika VAT zwolnionego".

Z powyższego wynika, iż prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest niewątpliwy i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego przez podmiot niebędący czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT oraz podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku i niepodlegających temu podatkowi. Zrealizowanie prawa do odliczenia możliwe jest wyłącznie przez podatników zarejestrowanych jako "podatnicy VAT czynni", poprzez złożenie deklaracji VAT-7.

Z przedstawionego we wniosku opisu stanu faktycznego wynika, iż Wnioskodawca uzyskał dofinansowanie w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2007-2013 pn. "...".

W ramach dofinansowania projektu w 2010 r. został zakupiony:

* samochód z zabudową typu mammobus,

* mammograf z uchwytem do mocowania w samochodzie,

* zestaw kontroli jakości,

* wywoływarka,

* negatoskop żaluzjowy.

Nabyty sprzęt medyczny po ustaleniach z Instytucją Zarządzającą RPO 2007-2013, został przekazany do użytkowania NZOZ. NZOZ jest częścią składową Wnioskodawcy - ma ten sam NIP, Regon, adres i siedzibę - wyodrębnioną, jako odpowiednia komórka organizacyjna dla kontraktowania świadczeń zdrowotnych z NFZ, a więc nie został oddany do użytkowania innemu podmiotowi, w związku z czym nie będą pobierane opłaty a zakupiony sprzęt nie będzie służył czynnością opodatkowanym.

Zakupy są związane wyłącznie ze świadczeniem usług w zakresie ochrony zdrowia, korzystających ze zwolnienia z podatku VAT na mocy art. 43 ust. 1 ustawy o VAT. Wnioskodawca nie jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT.

Mając zatem na uwadze wskazany wyżej przepis art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług stwierdzić należy, że w przedmiotowej sprawie nie został spełniony podstawowy warunek uprawniający do odliczenia podatku od towarów i usług zawartego w fakturach dokumentujących nabywane towary i usługi - brak związku dokonanych zakupów ze sprzedażą opodatkowaną, a ponadto Wnioskodawca nie jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku VAT. Wnioskodawca nie ma zatem możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dotyczących zakupów dokonywanych w ramach dofinansowania projektu pn. "...".

Tym samym nie ma on możliwości otrzymania z tego tytułu zwrotu różnicy podatku, o którym mowa w art. 87 ust. 1 ustawy o VAT.

Ponadto należy zaznaczyć, iż w przedmiotowej sprawie nie mają również zastosowania uregulowania § 21 ust. 1 i 2 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 24 grudnia 2009 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 224, poz. 1799 z późn. zm.). Przepisy te przewidują bowiem możliwość zwrotu podatku zarejestrowanym podatnikom jedynie na podstawie umów zawartych przed dniem 1 maja 2004 r.

Mając na uwadze powyższe, stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Tut. organ zauważa, iż niniejsza interpretacja nie rozstrzyga w zakresie prawidłowości zwolnienia od podatku VAT świadczonych przez Wnioskodawcę usług. Powyższe zostało przyjęte jako element przedstawionego przez Wnioskodawcę opisu stanu faktycznego i nie było przedmiotem oceny.

Zgodnie z art. 14b § 3 cyt. w sentencji ustawy - Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Należy zatem zaznaczyć, że wydając przedmiotową interpretację tut. organ oparł się na wynikającym z treści wniosku opisie zaistniałego stanu faktycznego, z którego wynika, iż Wnioskodawca nie jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT oraz, że zakupiony sprzęt medyczny związany jest wyłącznie ze świadczeniem usług korzystających ze zwolnienia z podatku VAT na mocy art. 43 ust. 1 ustawy o VAT.

W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego stanu faktycznego, a w szczególności wykorzystywania zakupionego sprzętu medycznego do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT, udzielona interpretacja traci swa aktualność.

Należy w tym miejscu wyjaśnić, że zgodnie z art. 14b § 3 ww. ustawy - Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego oraz do przedstawienia własnego stanowiska w sprawie oceny prawnej tego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Natomiast w myśl art. 14c § 1 tej ustawy, interpretacja indywidualna zawiera ocenę stanowiska wnioskodawcy wraz z uzasadnieniem prawnym tej oceny. Z powyższych przepisów wynika zatem, że przedmiotem interpretacji może być jedynie ocena stanowiska Wnioskodawcy dotyczącego przedstawionego we wniosku stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Organ wydający interpretację nie jest natomiast uprawniony do analizowania i oceny załączonych do wniosku o interpretację dokumentów.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl