IBPP1/443-843/10/AZb

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 10 grudnia 2010 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP1/443-843/10/AZb

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 31 sierpnia 2010 r. (data wpływu 2 września 2010 r.), uzupełnionym pismem z dnia 20 listopada 2010 r. (data wpływu 23 listopada 2010 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie skuteczności zgłoszenia rejestracyjnego do podatku od towarów i usług dokonanego przez Wnioskodawcę, który przejął gospodarstwo rolne w drodze spadku po zmarłym mężu - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 2 września 2010 r. do tut. organu wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie skuteczności zgłoszenia rejestracyjnego do podatku od towarów i usług dokonanego przez Wnioskodawcę, który przejął gospodarstwo rolne w drodze spadku po zmarłym mężu.

Wniosek został uzupełniony pismem z dnia 20 listopada 2010 r. (data wpływu 23 listopada 2010 r.), będącymi odpowiedzią na wezwanie tut. organu z dnia 10 listopada 2010 r.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Wnioskodawca razem z małżonkiem prowadził działalność rolniczą. W trakcie trwania małżeństwa małżonek Wnioskodawcy otrzymał umową darowizny w formie aktu notarialnego budynek mieszkalny, budynki gospodarcze oraz użytki rolne łącznie 7,20 ha. Na pozostałych aktach notarialnych Wnioskodawca figuruje razem z małżonkiem jako współwłaściciel użytków rolnych w ilości 3,42 ha. Gospodarstwo rolne stanowiło wspólny majątek Wnioskodawcy i jego małżonka, ale reprezentowane było przez małżonka. We wrześniu 2008 r. małżonek Wnioskodawcy zrezygnował ze zwolnienia z podatku VAT, o którym mowa w art. 43 ust. 3 ustawy o VAT. W 2009 r. obrót gospodarstwa przekroczył 20 000 zł.

W dniu 11 sierpnia 2010 małżonek Wnioskodawcy zmarł. Pozostawił gospodarstwo rolne wraz z środkami trwałymi, od zakupu których dokonał zwrotu podatku VAT w listopadzie 2008 r. Postępowanie spadkowe zakończyło się (nieprawomocny wyrok) w wyniku, którego spadkobiercami został Wnioskodawca oraz dwie córki - każda po 1/3 spadku. Córki zamierzają podpisać z Wnioskodawcą umowy użyczenia budynków oraz umowy dzierżawy obejmujące całość przypadającego im spadku. Wnioskodawca będzie kontynuować prowadzoną do tej pory działalność rolniczą, w związku z tym w sierpniu 2010 złożył zgłoszenie rejestracyjne w zakresie podatku od towarów i usług (VAT-R). Wnioskodawca zamierza wykorzystywać w działalności rolniczej pozostawione środki trwałe. Tylko jedna z córek zamierza kontynuować działalność wraz z Wnioskodawcą, ale nie będzie się rejestrować w ramach prowadzonego gospodarstwa rolnego jako podatnik podatku od towarów i usług.

Małżonek Wnioskodawcy był zarejestrowanym podatnikiem VAT czynnym wyłącznie z tytułu prowadzenia gospodarstwa rolnego w okresie 1 października 2008 r. do 11 sierpnia 2010 r. Składał do Urzędu Skarbowego deklaracje VAT-7 za okres październik 2008 r. - lipiec 2010 r. Deklaracja za okres 1 - 11 sierpień 2010 r. została złożona do Urzędu Skarbowego przez Wnioskodawcę jako spadkobiercę w dniu 15 września 2010 r.

Wnioskodawca potwierdza, że istniała wspólność małżeńska i gospodarstwo rolne stanowiło składnik majątku objętego wspólnością majątkową. Wnioskodawca nadmienia, że od dnia zawarcia małżeństwa, tj. 4 czerwca 1983 r. nie były sporządzone żadne umowy dotyczące rozdzielności majątkowej.

Od dnia 27 października 1987 r. Wnioskodawca wspólnie z małżonkiem prowadzili gospodarstwo rolne. Wnioskodawca potwierdza, że małżonek był podatnikiem, o którym mowa w art. 15 ust. 4 lub ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług tj. osobą fizyczną prowadzącą wyłącznie gospodarstwo rolne i złożył zgłoszenie rejestracyjne, o którym mowa art. 96 ust. 1 ww. ustawy.

Tylko małżonek wystawiał faktury VAT przy sprzedaży produktów rolnych i wszystkie faktury przy zakupie towarów i usług były wystawiane tylko na męża. Małżonek dokonał rejestracji w trybie przewidzianym dla rolnika ryczałtowego tj. po spełnieniu niezbędnych warunków, określonych przepisem art. 43 ust. 3 i 4 ustawy o podatku od towarów i usług.

Wnioskodawca złożył zgłoszenie rejestracyjne w zakresie podatku od towarów i usług na formularzu VAT-R w dniu 31 sierpnia 2010 r. Zarejestrował się jako podatnik VAT czynny od dnia 12 sierpnia 2010 r. (data wykazana w części C.1 złożonego zgłoszenia rejestracyjnego).

W części C.1 zgłoszenia rejestracyjnego (VAT-R) został zaznaczony punkt 34 - podatnik rezygnuje (zrezygnował) ze zwolnienia, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 3 ustawy. Po śmierci małżonka Wnioskodawca postanowił kontynuować działalność w gospodarstwie. Tego rodzaju produkcji rolnej nie można zaprzestać z dnia na dzień, ponieważ zwierzęta wymagają ciągłej opieki (pielęgnacji, pojenia, karmienia, dojenia). Zaniedbanie powyższych czynności może skutkować chorobą lub śmiercią zwierząt. Ponadto poza zmianą osoby upoważnionej do wystawiania faktur sprzedaży oraz dokonywaniem zakupów towarów i usług związanych z prowadzoną działalnością rolniczą, nic więcej nie uległo zmianie. Powierzchnia gospodarstwa oraz obsada i liczebność zwierząt pozostała ta sama. Również kierunek produkcji gospodarstwa (produkcja mleka) nie uległy zmianie. Dlatego też Wnioskodawca dokonał zgłoszenia rejestracyjnego jak podatnik czynny VAT od dnia 12 sierpnia 2010 r. jako kontynuację prowadzonej działalności rolniczej. W miesiącu sierpniu Wnioskodawca nie wystawił żadnej faktury sprzedaży, ponieważ rozliczenie za mleko sprzedawane w miesiącu sierpniu zostało zafakturowane we wrześniu na podstawie faktury sprzedaży wystawionej 6 września 2010 r. W miesiącu sierpniu Wnioskodawca nie otrzymał żadnej faktury zakupu, w związku z tym w dniu 25 września 2010 r. złożył deklarację VAT-7 "zerową".

Oprócz działalności rolniczej, o której mowa we wniosku, Wnioskodawca nie prowadzi innego rodzaju działalności gospodarczej. Nie jest zarejestrowanym podatnikiem czynnym VAT z innego tytułu niż prowadzenie ww. działalności rolniczej.

Z uzupełnienia wniosku z dnia 20 listopada 2010 r. wynika, iż zaistniały nowe okoliczności polegające na tym, że po przeprowadzonej sprawie spadkowej w Sądzie Rejonowym w J. w dniu 22 września 2010 r. został sporządzony akt notarialny dotyczący zniesienia współwłasności nieruchomości. Na postawie tego aktu Wnioskodawca jest wyłącznym właścicielem całego gospodarstwa rolnego (córki udziały przyznane w sprawie spadkowej w całości przeniosły na Wnioskodawcę). W związku z tym, że całość gospodarstwa rolnego jest wyłącznie własnością Wnioskodawcy, nie będą sporządzane umowy dzierżawy gruntów z córkami oraz umowy użyczenia środków trwałych i wyposażenia.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy zgłoszenie rejestracyjne jako podatnika VAT czynnego od dnia 12 sierpnia 2010 jest ważne bez ponownego spełnienia warunków określonych w art. 43 ust. 3 i 4 ze względu na wspólność majątkową gospodarstwa rolnego.

Zdaniem Wnioskodawcy, po śmierci małżonka miał prawo zarejestrować się jako podatnik VAT czynny, ponieważ gospodarstwo rolne prowadził wspólnie z małżonkiem i stanowiło ono wspólny majątek Wnioskodawcy i jego małżonka. Spełnienie warunków określonych w art. 43 ust. 3 i 4 ustawy o VAT zostało spełnione w 2008 r. Zgodnie z art. 97 ust. 1 i 2 Ordynacji Podatkowej spadkobiercy podatnika przejmują przewidziane w przepisach prawa podatkowego majątkowe prawa i obowiązki spadkodawcy i prawa o charakterze niemajątkowym pod warunkiem dalszego prowadzenia działalności na swój rachunek. Wcześniej to małżonek Wnioskodawcy był upoważniony do wystawiania faktur VAT, natomiast po jego śmierci, po zarejestrowaniu prawo to przechodzi na Wnioskodawcę.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z przepisem art. 7 § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) podatnikiem jest osoba fizyczna, osoba prawna lub jednostka organizacyjna niemająca osobowości prawnej, podlegająca na mocy ustaw podatkowych obowiązkowi podatkowemu.

Zatem, byt prawny podatnika - osoby fizycznej, na którego przepisy podatkowe nakładają obowiązek podatkowy ustaje z chwilą śmierci. Osoba fizyczna, zgodnie z regulacją Kodeksu Cywilnego, jest podmiotem prawa od chwili narodzin do chwili śmierci.

Ustawa z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwana dalej ustawą o VAT, nie precyzuje wprost skutków prawnych związanych ze śmiercią podatnika podatku od towarów i usług, jednakże śmierć podatnika jest jedną z form zakończenia bytu prawnego podmiotu prowadzącego działalność gospodarczą, a więc również zakończeniem występowania podmiotu w obrocie gospodarczym w charakterze podatnika podatku od towarów i usług.

Kwestie praw i obowiązków następców prawnych uregulowane zostały w Rozdziale 14 Działu III powołanej wyżej ustawy - Ordynacja podatkowa.

Jak stanowi art. 97 § 1 ustawy - Ordynacja podatkowa, spadkobiercy podatnika, z zastrzeżeniem § 2, przejmują przewidziane w przepisach prawa podatkowego majątkowe prawa i obowiązki spadkodawcy. Natomiast § 2 ww. artykułu przewiduje, że jeżeli, na podstawie przepisów prawa podatkowego, spadkodawcy przysługiwały prawa o charakterze niemajątkowym, związane z prowadzoną działalnością gospodarczą, uprawnienia te przechodzą na spadkobierców pod warunkiem dalszego prowadzenia tej działalności na ich rachunek.

Z powyższego wynika, że spadkobiercy przejmują wszelkie majątkowe prawa i obowiązki, a prawa niemajątkowe w zależności od tego, czy kontynuują działalność spadkodawcy czy nie. Do odpowiedzialności spadkobierców za zobowiązania podatkowe spadkodawcy stosuje się przepisy ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. - Kodeks cywilny (Dz. U. Nr 16, poz. 93 z późn. zm.) o przyjęciu lub odrzuceniu spadku oraz o odpowiedzialności za długi spadkowe (art. 98 § 1 Ordynacji podatkowej). Zasady rozliczania podatku zostały uregulowane w ustawie o podatku od towarów i usług.

Artykuł 924 ww. ustawy - Kodeks cywilny przesądza, że spadek otwiera się z chwilą śmierci spadkodawcy, natomiast spadkobierca nabywa spadek z chwilą jego otwarcia (art. 925 Kodeksu cywilnego). Prawa i obowiązki zmarłego przechodzą z chwilą jego śmierci na spadkobierców. Z tym momentem następuje ustalenie, kto staje się spadkobiercą oraz co wchodzi w skład masy spadkowej.

W związku z powyższym, do czasu postanowienia o nabyciu spadku oraz dokonania działu spadku, majątek jakim jest przedsiębiorstwo stanowi masę spadkową, a zarząd majątkiem spadkowym sprawują spadkobiercy, chyba że został ustanowiony wykonawca testamentu, kurator spadku lub dozór. W przypadku zapisania w testamencie spadku jednej osobie, nabywa ona spadek z chwilą otwarcia spadku, a więc z chwilą śmierci spadkodawcy.

W sytuacji, gdy działalność ma być kontynuowana przez następcę prawnego ma on obowiązek zarejestrowania się jako odrębny podmiot gospodarczy, gdyż przepisy ustawy z dnia 13 października 1995 r. o zasadach ewidencji i identyfikacji podatników i płatników (tekst jedn. Dz. U. z 2004 r. Nr 269, poz. 2681 z późn. zm.) nie przewidują możliwości kontynuowania działalności z wykorzystaniem numeru identyfikacji podatkowej zmarłego podatnika, który prowadził działalność jednoosobowo.

W myśl art. 96 ust. 6 i ust. 7 ustawy o VAT, jeżeli podatnik zarejestrowany jako podatnik VAT zaprzestał wykonywania czynności podlegającej opodatkowaniu, jest on obowiązany zgłosić zaprzestanie działalności naczelnikowi urzędu skarbowego; zgłoszenie to stanowi dla naczelnika urzędu skarbowego podstawę do wykreślenia podatnika z rejestru jako podatnika VAT. Zgłoszenia o zaprzestaniu działalności w wyniku śmierci podatnika dokonuje jego następca prawny.

Z kolei zgodnie z art. 96 ust. 1 ustawy o VAT, podmioty, o których mowa w art. 15, są obowiązane przed dniem wykonania pierwszej czynności określonej w art. 5 złożyć naczelnikowi urzędu skarbowego zgłoszenie rejestracyjne, z zastrzeżeniem ust. 3.

W myśl ust. 2 ww. przepisu, w przypadku osób fizycznych, o których mowa w art. 15 ust. 4 i 5, zgłoszenie rejestracyjne może być dokonane wyłącznie przez jedną z osób, na które będą wystawiane faktury przy zakupie towarów i usług i które będą wystawiały faktury przy sprzedaży produktów rolnych.

Stosownie do art. 96 ust. 3 ww. ustawy, podmioty wymienione w art. 15, zwolnione od podatku na podstawie art. 113 ust. 1 i 9 lub wykonujące wyłącznie czynności zwolnione od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 i art. 82 ust. 3, mogą złożyć zgłoszenie rejestracyjne.

Jak stanowi art. 96 ust. 5 ww. ustawy, jeżeli podmioty, o których mowa w ust. 3, rozpoczną dokonywanie sprzedaży opodatkowanej, utracą zwolnienie od podatku lub zrezygnują z tego zwolnienia, obowiązane są do złożenia zgłoszenia rejestracyjnego, o którym mowa w ust. 1, a w przypadku podatników zarejestrowanych jako podatnicy VAT zwolnieni - do aktualizacji tego zgłoszenia, w terminach:

1.

przed dniem dokonania pierwszej sprzedaży towaru lub usługi, innych niż zwolnione od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 1, 2 i 4-13 oraz art. 82 ust. 3, w przypadku rozpoczęcia dokonywania tej sprzedaży;

2.

przed dniem, w którym podatnik traci prawo do zwolnienia, o którym mowa w art. 113 ust. 1 i 9, w przypadku utraty tego prawa;

3.

przed początkiem miesiąca, w którym podatnik rezygnuje ze zwolnienia, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 3 oraz w art. 113 ust. 1, w przypadku rezygnacji z tego zwolnienia;

4.

przed dniem wykonania pierwszej czynności określonej w art. 5, w przypadku rezygnacji ze zwolnienia, o którym mowa w art. 113 ust. 9.

Przepis ust. 4 stosuje się odpowiednio.

Jak wynika z powołanego wyżej art. 97 § 1-2 Ordynacji podatkowej określającego zakres przejmowanych przez spadkobierców praw, prawa majątkowe spadkodawcy przejmują z mocy prawa bezwarunkowo, natomiast niemajątkowe tylko pod warunkiem kontynuowania działalności prowadzonej wcześniej przez spadkodawcę. Jednakże zauważyć należy, iż w przypadku kontynuowania działalności spadkodawcy, precyzyjne rozgraniczenie praw majątkowych od praw niemajątkowych przestaje mieć decydujące znaczenie. Wówczas niezależnie od charakteru przedmiotowych praw z mocy prawa może z nich korzystać następca prawny.

W tym miejscu wyjaśnić należy, iż następstwo prawne polega na przejściu z jednego podmiotu na drugi określonych praw i obowiązków. W przypadku prawa podatkowego mamy do czynienia z pochodnym nabyciem praw, kiedy to następca prawny nabywa prawa i obowiązki przysługujące jego poprzednikowi prawnemu. Jest to nabycie translatywne, gdyż dotyczy praw poprzednio już istniejących. W prawie podatkowym z reguły ma miejsce następstwo prawne pod tytułem ogólnym (sukcesja uniwersalna), kiedy to mocą jednego zdarzenia prawnego dochodzi do nabycia całego lub części majątku, a nabywca wchodzi zarówno w prawa jak i w obowiązki swego poprzednika prawnego.

Jak już wskazano, przedmiotem następstwa podatkowego są prawa i obowiązki wynikające z przepisów prawa podatkowego, przy czym zgodnie z art. 3 pkt 2 powołanej ustawy - Ordynacja podatkowa, rozumie się przez to prawa i obowiązki zawarte we wszelkich aktach normatywnych prawa podatkowego.

Prawo rolnika ryczałtowego dokonującego dostawy produktów rolnych lub świadczącego usługi rolnicze, które są zwolnione od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 3, do rezygnacji z tego zwolnienia, należy do kategorii praw podatkowych, uregulowanych w art. 43 ust. 3 ustawy o podatku od towarów i usług.

Według definicji zawartej w art. 2 pkt 19 ustawy o VAT, przez rolnika ryczałtowego rozumie się rolnika dokonującego dostawy produktów rolnych pochodzących z własnej działalności rolniczej lub świadczącego usługi rolnicze, korzystającego ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 3, z wyjątkiem rolnika obowiązanego na podstawie odrębnych przepisów do prowadzenia ksiąg rachunkowych.

Zgodnie z art. 2 pkt 20 ustawy o VAT przez produkty rolne rozumie się towary wymienione w załączniku nr 2 do ustawy oraz towary wytworzone z nich przez rolnika ryczałtowego z produktów pochodzących z jego własnej działalności rolniczej przy użyciu środków zwykle używanych w gospodarstwie rolnym, leśnym i rybackim. Natomiast przez usługi rolnicze, w myśl art. 2 pkt 21 ww. ustawy, rozumie się usługi wymienione w załączniku nr 2 do ustawy.

W myśl art. 2 pkt 15 ustawy o VAT, działalność rolnicza obejmuje produkcję roślinną i zwierzęcą, w tym również produkcję materiału siewnego, szkółkarskiego, hodowlanego oraz reprodukcyjnego, produkcję warzywniczą, gruntową, szklarniową i pod folią, produkcję roślin ozdobnych, grzybów uprawnych i sadowniczą, chów, hodowlę i produkcję materiału zarodowego zwierząt, ptactwa i owadów użytkowych, produkcję zwierzęcą typu przemysłowego lub fermowego oraz chów i hodowlę ryb i innych organizmów żyjących w wodzie, a także uprawy w szklarniach i ogrzewanych tunelach foliowych, uprawy grzybów i ich grzybni, uprawy roślin "in vitro", fermową hodowlę i chów drobiu rzeźnego i nieśnego, wylęgarnie drobiu, hodowlę i chów zwierząt futerkowych i laboratoryjnych, chów i hodowlę dżdżownic, entomofagów i jedwabników, prowadzenie pasiek oraz chów i hodowlę innych zwierząt poza gospodarstwem rolnym oraz sprzedaż produktów gospodarki leśnej i łowieckiej, z wyjątkiem drewna okrągłego z drzew tropikalnych (PKWiU 02.01.13) oraz bambusa (PKWiU 02.01.42-00.11), a także świadczenie usług rolniczych.

Stosownie do art. 15 ust. 1 i 2 ww. ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody, również wówczas, gdy czynność została wykonana jednorazowo w okolicznościach wskazujących na zamiar wykonywania czynności w sposób częstotliwy. Działalność gospodarcza obejmuje również czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Jak wynika z art. 15 ust. 4 ww. ustawy, w przypadku osób fizycznych prowadzących wyłącznie gospodarstwo rolne, leśne lub rybackie za podatnika uważa się osobę, która złoży zgłoszenie rejestracyjne, o którym mowa w art. 96 ust. 1.

Przepis ust. 4 stosuje się odpowiednio do osób fizycznych prowadzących wyłącznie działalność rolniczą w innych niż wymienione w ust. 4 przypadkach (art. 15 ust. 5 ww. ustawy).

Powyższy przepis w sposób szczególny i specyficzny dla osób prowadzących wspólne gospodarstwo rolne formułuje status podatnika podatku od towarów i usług. Dopuszcza zatem, mając na uwadze fakt, że gospodarstwo rolne może być własnością wspólną np. kilku osób, że podatnikiem VAT czynnym może zostać jedna osoba.

W myśl art. 43 ust. 1 pkt 3 ww. ustawy, zwalnia się od podatku dostawę produktów rolnych pochodzących z własnej działalności rolniczej, dokonywaną przez rolnika ryczałtowego oraz świadczenie usług rolniczych przez rolnika ryczałtowego.

Jak wskazuje art. 43 ust. 3 ww. ustawy, rolnik ryczałtowy dokonujący dostawy produktów rolnych lub świadczący usługi rolnicze, które są zwolnione od podatku na podstawie ust. 1 pkt 3, może zrezygnować z tego zwolnienia pod warunkiem:

1.

dokonania w poprzednim roku podatkowym dostawy produktów rolnych oraz świadczenia usług rolniczych o wartości przekraczającej 20.000 zł oraz

2.

dokonania zgłoszenia rejestracyjnego, o którym mowa w art. 96 ust. 1 i 2, oraz

3.

prowadzenia ewidencji, o której mowa w art. 109 ust. 3.

W myśl art. 43 ust. 4 ww. ustawy, rolnik ryczałtowy, który zamierza zrezygnować ze zwolnienia określonego w ust. 1 pkt 3, jest obowiązany prowadzić ewidencję, o której mowa w art. 109 ust. 1, przez okres co najmniej 3 kolejnych miesięcy poprzedzających bezpośrednio miesiąc, od którego rolnik ten rezygnuje ze zwolnienia.

Stosownie do art. 109 ust. 3 ustawy, podatnicy, z wyjątkiem podatników wykonujących wyłącznie czynności zwolnione od podatku na podstawie art. 43 i 82 ust. 3 oraz zwolnionych od podatku na podstawie art. 113 ust. 1 i 9, są obowiązani prowadzić ewidencję zawierającą: kwoty określone w art. 90, dane niezbędne do określenia przedmiotu i podstawy opodatkowania, wysokość podatku należnego, kwoty podatku naliczonego obniżające kwotę podatku należnego oraz kwotę podatku podlegającą wpłacie do urzędu skarbowego lub zwrotowi z tego urzędu oraz inne dane służące do prawidłowego sporządzenia deklaracji podatkowej, a w przypadkach określonych w art. 120 ust. 15, art. 125, 134, 138 - dane określone tymi przepisami niezbędne do prawidłowego sporządzenia deklaracji podatkowej.

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, iż Wnioskodawca razem z małżonkiem prowadził działalność rolniczą. Pomiędzy Wnioskodawcą a jego małżonkiem istniała wspólność małżeńska i gospodarstwo rolne stanowiło składnik majątku objętego wspólnością majątkową, ale reprezentowane było przez małżonka. We wrześniu 2008 r. małżonek Wnioskodawcy zrezygnował ze zwolnienia z podatku VAT, o którym mowa w art. 43 ust. 3 ustawy o VAT. W 2009 r. obrót gospodarstwa przekroczył 20 000 zł.

Małżonek Wnioskodawcy był zarejestrowanym podatnikiem VAT czynnym wyłącznie z tytułu prowadzenia gospodarstwa rolnego w okresie od 1 października 2008 r. do 11 sierpnia 2010 r. Małżonek Wnioskodawcy był podatnikiem, o którym mowa w art. 15 ust. 4 lub ust. 5 ustawy o podatku od towarów i usług tj. osobą fizyczną prowadzącą wyłącznie gospodarstwo rolne i złożył zgłoszenie rejestracyjne, o którym mowa art. 96 ust. 1 ww. ustawy. Tylko małżonek Wnioskodawcy wystawiał faktury VAT przy sprzedaży produktów rolnych i wszystkie faktury przy zakupie towarów i usług były wystawiane tylko na małżonka. Małżonek Wnioskodawcy dokonał rejestracji w trybie przewidzianym dla rolnika ryczałtowego tj. po spełnieniu niezbędnych warunków, określonych przepisem art. 43 ust. 3 i 4 ustawy o podatku od towarów i usług.

W dniu 11 sierpnia 2010 małżonek Wnioskodawcy zmarł. Wnioskodawca będzie kontynuować prowadzoną do tej pory działalność rolniczą, w związku z tym w sierpniu 2010 złożył zgłoszenie rejestracyjne w zakresie podatku od towarów i usług (VAT-R). Wnioskodawca zarejestrował się jako podatnik VAT czynny od dnia 12 sierpnia 2010 r. W części C.1 zgłoszenia rejestracyjnego (VAT-R) został zaznaczony punkt 34 - podatnik rezygnuje (zrezygnował) ze zwolnienia, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 3 ustawy.

Wnioskodawca pierwotnie wskazał, iż w wyniku postępowania spadkowego (nieprawomocny wyrok) spadkobiercami został Wnioskodawca oraz dwie córki - każda po 1/3 spadku. Jednak z uzupełnienia wniosku wynika, iż po przeprowadzonej sprawie spadkowej w dniu 22 września 2010 r. został sporządzony akt notarialny dotyczący zniesienia współwłasności nieruchomości. Na postawie tego aktu Wnioskodawca jest wyłącznym właścicielem całego gospodarstwa rolnego (córki udziały przyznane w sprawie spadkowej w całości przeniosły na Wnioskodawcę).

Odnosząc przedstawiony stan faktyczny do przytoczonych wyżej przepisów prawa podatkowego uznać należy, iż Wnioskodawca przejmujący gospodarstwo rolne w drodze spadku po zmarłym małżonku, który prowadził działalność rolniczą i był z tego tytułu zarejestrowanym podatnikiem VAT czynnym, w myśl przepisu art. 97 § 1 i § 2 Ordynacji podatkowej jest sukcesorem praw i obowiązków spadkodawcy w zakresie podatku od towarów i usług.

Z treści wniosku wynika, iż małżonek Wnioskodawcy dokonał rejestracji do podatku VAT w trybie przewidzianym dla rolnika ryczałtowego tj. po spełnieniu niezbędnych warunków, określonych przepisem art. 43 ust. 3 i 4 ustawy o podatku od towarów i usług.

W związku z powyższym zasadnym będzie uznanie, że Wnioskodawcy nie dotyczy obowiązek spełnienia warunków wynikających z art. 43 ust. 3 i 4 ustawy, gdyż mamy do czynienia z kontynuacją przez Wnioskodawcę działalności rolniczej którą i tak Wnioskodawca prowadził wraz z małżonkiem od 1987 r. i kryteria wynikające z ww. przepisów ustawy o VAT zostały już spełnione przez małżonka Wnioskodawcy.

Należy jednak zauważyć, iż w sytuacji, gdy działalność ma być kontynuowana przez Wnioskodawcę (następcę prawnego) ma on obowiązek zarejestrowania się jako odrębny podatnik, gdyż przepisy ww. ustawy o zasadach ewidencji i identyfikacji podatników i płatników nie przewidują możliwości kontynuowania działalności z wykorzystaniem numeru identyfikacji podatkowej zmarłego podatnika, który prowadził działalność gospodarczą na własne imię i nazwisko. Aby następca prawny mógł kontynuować działalność po śmierci podatnika, musi przede wszystkim dopełnić formalności w zakresie rejestracji do podatku od towarów i usług. Następca prawny będzie w takim przypadku odrębnym podmiotem prowadzącym działalność gospodarczą we własnym imieniu i na własny rachunek.

Z powyższego wynika, iż Wnioskodawca przejmujący gospodarstwo rolne w drodze spadku i kontynuujący prowadzenie działalności rolniczej (w sytuacji, w której spadkodawca zrezygnował ze statusu rolnika ryczałtowego i dokonał rejestracji do podatku od towarów i usług) jest obowiązany zarejestrować się jako podatnik VAT czynny i od pierwszego dnia prowadzenia działalności rozliczać podatek od towarów i usług.

Reasumując stwierdzić należy, iż złożone przez Wnioskodawcę zgłoszenie rejestracyjne w zakresie podatku od towarów i usług (VAT-R), w którym Wnioskodawca dokonał rejestracji jako podatnik VAT czynny od dnia 12 sierpnia 2010 r., jest ważne bez ponownego spełnienia przez Wnioskodawcę warunków określonych w art. 43 ust. 3 i 4 ustawy o VAT.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Należy jednak zauważyć, że niniejsza interpretacja indywidualna traci swoją ważność w przypadku zmiany któregokolwiek z elementów przedstawionego stanu faktycznego lub zmiany stanu prawnego.

Nadmienia się, iż w pozostałych kwestiach poruszonych we wniosku, zostaną wydane odrębne rozstrzygnięcia.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Kielcach, ul. Prosta 10, 25-366 Kielce, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl