IBPP1/443-841/09/AL

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 2 listopada 2009 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP1/443-841/09/AL

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 11 sierpnia 2009 r. (data wpływu 18 sierpnia 2009 r.), uzupełnionym pismem z dnia 28 września 2009 r. (data wpływu 2 października 2009 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego z faktur VAT dokumentujących zakup energii elektrycznej - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 18 sierpnia 2009 r. wpłynął do tutejszego organu wniosek z dnia 11 sierpnia 2009 r. o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego z faktur VAT dokumentujących zakup energii elektrycznej.

Wniosek uzupełniono pismem z dnia 28 września 2009 r. (data wpływu 2 października 2009 r.), będącym odpowiedzią na wezwanie tut. organu Nr IBPP1/443-841/09/AL z dnia 21 września 2009 r.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny (zdarzenie przyszłe):

Wnioskodawca prowadzi gospodarstwo rolne o powierzchni 18,11 ha. Od dnia 1 maja 2009 r. jest podatnikiem podatku VAT. W gospodarstwie Wnioskodawca ma dwa liczniki na pobór energii elektrycznej. Jeden służy na cele gospodarcze, gdzie znajdują się urządzenia elektryczne służące do prowadzenia produkcji rolnej, a drugi na gospodarstwo domowe. Wnioskodawca gospodarstwo prowadzi od 25 lat i do dnia 1 maja 2009 r., gdy Wnioskodawca był "ryczałtowcem", w Zakładzie Energetycznym miał normalną taryfę na pobór energii elektrycznej.

Wnioskodawca oświadcza, że do dnia 1 maja 2009 r. jak i po dniu 1 maja 2009 r. prowadzi ten sam cykl produkcji rolnej.

W uzupełnieniu do wniosku z dnia 28 września 2009 r. Wnioskodawca wskazał, iż jest rolnikiem VAT-owcem, czyli czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. Produkcja rolna, którą prowadzi, polega głównie na chowie i hodowli tuczników. Jest prowadzona w odrębnym budynku gospodarczym, gdzie znajduje się też odrębny licznik do odczytywania energii elektrycznej.

Zakup energii elektrycznej dla celów produkcji rolnej jest dokumentowany fakturami VAT wystawianymi przez Zakład Energetyczny.

Drugi odrębny licznik znajduje się w budynku mieszkalnym.

Energia wykorzystywana w budynku gospodarczym służy wyłącznie do wykonywania czynności opodatkowanych.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie (ostatecznie sformułowane w uzupełnieniu do wniosku z dnia 28 września 2009 r.):

Czy z faktur VAT dokumentujących zakup energii elektrycznej dotyczącej budynku gospodarczego Wnioskodawca może odliczyć podatek VAT.

Zdaniem Wnioskodawcy (stanowisko sformułowane w uzupełnieniu do wniosku z dnia 28 września 2009 r.) słuszne byłoby odliczenie podatku VAT z faktur dotyczących zakupu energii elektrycznej od Zakładu Energetycznego.

Zgodnie z ustawa VAT prawo odliczenia podatku naliczonego przysługuje tylko czynnym podatnikom VAT i tylko w przypadku, gdy dokonywane zakupy mają ścisły związek z czynnościami opodatkowanymi. Odliczyć bowiem można w całości podatek naliczony, który jest związany z transakcjami opodatkowanymi podatnika, czyli których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Aby sprzedać tuczniki i zapłacić podatek należny Wnioskodawca musi najpierw ponieść różnego rodzaju wydatki związane bezpośrednio z chowem tzn. zakupić pasze, koncentraty i także energię elektryczną. Dlatego nie ma problemu z odliczeniem VAT z faktur dotyczących zakupu np. paszy, a są wątpliwości przy odliczeniu VAT od zakupu energii elektrycznej.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny przedstawionego stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego) uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 i ust. 2 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą o VAT podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody, również wówczas, gdy czynność została wykonana jednorazowo w okolicznościach wskazujących na zamiar wykonywania czynności w sposób częstotliwy. Działalność gospodarcza obejmuje również czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Z art. 86 ust. 1 ww. ustawy o VAT wynika, iż w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Stosownie do postanowień art. 86 ust. 2 ww. ustawy o VAT kwotę podatku naliczonego stanowi, z zastrzeżeniem ust. 3-7:

1.

suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika:

a.

z tytułu nabycia towarów i usług,

b.

potwierdzających dokonanie przedpłaty (zaliczki, zadatku, raty), jeżeli wiązały się one z powstaniem obowiązku podatkowego,

c.

od komitenta z tytułu dostawy towarów będącej przedmiotem umowy komisu

- z uwzględnieniem rabatów określonych w art. 29 ust. 4;

2.

w przypadku importu - suma kwot podatku wynikająca z dokumentu celnego i deklaracji importowej, z zastrzeżeniem pkt 5;

3.

zryczałtowany zwrot podatku, o którym mowa w art. 116 ust. 6;

4.

kwota podatku należnego od importu usług, kwota podatku należnego od dostawy towarów, dla której podatnikiem jest ich nabywca, oraz kwota podatku należnego z tytułu wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów;

5.

kwota podatku należnego z tytułu importu towarów - w przypadkach, o których mowa w art. 33a.

Zgodnie z art. 86 ust. 10 pkt 1 ustawy o VAT prawo do obniżenia kwoty podatku należnego powstaje co do zasady w rozliczeniu za okres, w którym podatnik otrzymał fakturę albo dokument celny, z zastrzeżeniem pkt 2-5 oraz ust. 11, 12, 16 i 18.

Ustawodawca stworzył podatnikom prawo do odliczenia podatku naliczonego w określonych terminach, pod warunkiem spełnienia przez nich zarówno tzw. przesłanek pozytywnych, m.in. tego że towary i usługi będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy.

W świetle powyższych przepisów prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia kwoty podatku naliczonego jest bezpośredni i bezsporny związek nabyć z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.

Jak wynika z przedstawionego opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego) Wnioskodawca prowadzi gospodarstwo rolne o powierzchni 18,11 ha. Od dnia 1 maja 2009 r. jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. Produkcja rolna, która jest prowadzona w odrębnym budynku gospodarczym, polega głównie na chowie i hodowli tuczników.

W gospodarstwie Wnioskodawca ma dwa liczniki na pobór energii elektrycznej. Jeden służy na cele gospodarcze, gdzie znajdują się urządzenia elektryczne służące do prowadzenia produkcji rolnej, a drugi na gospodarstwo domowe.

W uzupełnieniu do wniosku z dnia 28 września 2009 r. Wnioskodawca wskazał, iż od dnia 1 maja 2009 r. jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. Produkcja rolna którą prowadzi, polega głównie na chowie i hodowli tuczników. Jest prowadzona w odrębnym budynku gospodarczym, gdzie znajduje się też odrębny licznik do odczytywania energii elektrycznej.

Zakup energii elektrycznej dla celów produkcji rolnej jest dokumentowany fakturami VAT wystawianymi przez Zakład Energetyczny.

Energia wykorzystywana w budynku gospodarczym służy wyłącznie do wykonywania czynności opodatkowanych.

Biorąc pod uwagę przedstawiony przez Wnioskodawcę opis stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego), w oparciu o wskazane przepisy prawa podatkowego, Wnioskodawca ma (będzie miał nadal) prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur VAT dokumentujących zakup od Zakładu Energetycznego energii elektrycznej w tej części w jakiej wykorzystywana energia elektryczna jest (będzie) związana bezpośrednio z wykonywaną przez Wnioskodawcę działalnością opodatkowaną (produkcją rolną polegająca na chowie i hodowli tuczników).

Istotne jest również aby nie zachodziły przesłanki wykluczające ww. prawo, o których mowa w art. 88 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

W związku z powyższym stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego) przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym, a w przypadku interpretacji dotyczącej zdarzenia przyszłego - stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Interpretacja traci ważność w przypadku zmiany któregokolwiek z elementów przedstawionego stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego) lub zmiany stanu prawnego.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem.

Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.).

Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl