IBPP1/443-841/08/JP

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 29 lipca 2008 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP1/443-841/08/JP

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko P, przedstawione we wniosku z dnia 30 maja 2008 r. (data wpływu 5 czerwca 2008 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odliczenia bądź uzyskania zwrotu podatku od towarów i usług związanego z realizacją projektu pn. "Budowa II Kampusu PO. Zadanie 1A. Adaptacja budynku nr 9 przy ulicy P. na cele dydaktyczne i badawcze WWFiF" - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 5 czerwca 2008 r. wpłynął do tut. organu ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odliczenia bądź uzyskania zwrotu podatku od towarów i usług związanego z realizacją projektu pn. "Budowa II Kampusu PO. Zadanie 1A. Adaptacja budynku nr 9 przy ulicy P. na cele dydaktyczne i badawcze WWFiF".

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

W związku ze złożeniem wniosku o dofinansowanie do regionalnego programu operacyjnego województwa o. na lata 2007 - 2013, nr wniosku: WND-PROP.06-02,00,16-001/08, tytuł projektu: "Budowa II kampusu PO. Zadanie 1A. Adaptacja budynku nr 9 przy ulicy P na cele dydaktyczne i badawcze WWFiF" P została zobowiązana do przedstawienia zaświadczenia z Izby Skarbowej dotyczącego potwierdzenia faktu, że P nie ma możliwości odliczenia podatku VAT z faktur zakupu dotyczących projektu.

P w ramach RPO WO 2007 - 2013, priorytet 6, działanie 6.2, zagospodarowanie terenów zdegradowanych w okresie luty 2008 r. - marzec 2011 r. realizuje projekt pn. "Budowa II Kampusu PO Zadanie 1A. Adaptacja budynku nr 9 przy ulicy P na cele dydaktyczne i badawcze WWFiF".

Celem przedsięwzięcia jest utworzenie II Kampusu P w O. Drugi Kampus ma być umiejscowiony w obiektach byłej jednostki wojskowej przy ul. P. Całość zadania obejmuje nr 1A, 1B, 2 i 3. Przedmiotem projektu jest realizacja zadania 1A. W zagospodarowanym budynku nr 9 będą realizowane usługi edukacyjne (kształcenie na 3 kierunkach studiów), badania naukowe i diagnostyka, zabiegi odnowy biologicznej dla studentów sportowców, badania wydolnościowe.

W wyniku realizacji projektu zostanie zagospodarowanych 8.239,70 m 2 powierzchni użytkowej budynku (w tym 1.393,38 m 2 powierzchni pomieszczeń administracyjnych, 223,96 m 2 - powierzchni ciągów komunikacyjnych) o łącznej kubaturze obiektu 34.436 m 3. w szczególności utworzonych zostanie 37 sal ćwiczeniowych, 6 sal dydaktycznych, 11 sal laboratoryjnych, 33 pomieszczenia techniczne i socjalne. Właścicielem budynku jest P.

Realizowany przez P projekt ani na etapie składania wniosku o dofinansowanie ani w trakcie jego realizacji jak również przez okres 5 lat po jego zakończeniu zakłada, że P nie będzie wykonywała czynności opodatkowanych związanych z infrastrukturą i sprzętem sfinansowanym w ramach projektu takich jak m.in. wynajem, dzierżawa, odpłatne udostępnianie powierzchni i sprzętu ani też nie będzie wykorzystywała projektu na inne cele opodatkowane VAT.

W ramach realizacji tego projektu poniesiono nakłady na roboty budowlane, projekt budowlany, podwykonawców, wynagrodzenia za nadzory inwestorskie, środki trwałe.

Beneficjentami projektu są studenci oraz nauczyciele akademiccy, dydaktycy i naukowcy, którzy będą korzystać z efektów projektu nieodpłatnie.

Budynkiem nr 9, w którym mieści się WWFiF, zarządza i administruje P.

P jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku VAT.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy P ma prawo odliczyć podatek VAT od zakupów dokonanych w związku z realizacją powyższego projektu bądź czy ma prawo otrzymać zwrot tego podatku.

Zdaniem Wnioskodawcy nie ma on prawa do odliczenia podatku VAT od zakupów dokonanych w związku z realizacją powyższego projektu bądź otrzymania zwrotu tego podatku z uwagi na brak związku dokonanych zakupów z wykonywaniem czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

W myśl art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawa o VAT, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem związany jest podatek naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest bezpośredni i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, iż Wnioskodawca w okresie luty 2007 r. - marzec 2011 r., będzie ponosił wydatki związane z realizacją projektu pn. "Budowa II Kampusu PO Zadanie 1A. Adaptacja budynku nr 9 przy ulicy P. na cele dydaktyczne i badawcze WWFiF". Realizowany projekt zakłada, że ani na etapie składania wniosku o dofinansowanie ani w trakcie ich realizacji jak również przez okres 5 lat po ich zakończeniu P nie będzie wykonywała czynności opodatkowanych związanych z infrastrukturą i sprzętem sfinansowanym w ramach projektu, takich jak m.in. wynajem, dzierżawa, odpłatne udostępnianie powierzchni i sprzętu ani też nie będzie wykorzystywała projektu na inne cele opodatkowane podatkiem VAT.

Wnioskodawca wskazał, że beneficjentami projektu są studenci oraz nauczyciele akademiccy, dydaktycy, naukowcy, którzy będą korzystać z efektów projektu nieodpłatnie.

Mając zatem na uwadze wskazany wyżej przepis art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług stwierdzić należy, że w przedmiotowej sprawie nie został spełniony podstawowy warunek uprawniający do odliczenia podatku od towarów i usług zawartego w fakturach dokumentujących nabywane towary i usługi - brak związku dokonanych zakupów ze sprzedażą opodatkowaną. Wnioskodawcy nie przysługuje zatem prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur VAT dokumentujących nabycie towarów i usług w ramach realizowania przedmiotowego projektu.

Zgodnie z art. 87 ust. 1 ustawy o VAT w przypadku gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy.

Ponieważ, jak wykazano wyżej, Wnioskodawca nie ma możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur VAT dokumentujących nabycie towarów i usług w ramach realizowania przedmiotowego projektu, brak również prawa do otrzymania zwrotu różnicy podatku w oparciu o ww. art. art. 87 ust. 1 ustawy.

Kwestię zwrotu podatku VAT regulują również przepisy wykonawcze do ustawy o VAT. Zgodnie z dyspozycją zwartą w § 23 ust. 1 i 2 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 97, poz. 970 z późn. zm.), zarejestrowanym podatnikom, którzy dokonują nabycia towarów i usług lub importu towarów za środki finansowe bezpośrednio im przekazane na odrębny rachunek bankowy, na którym są ulokowane wyłącznie środki bezzwrotnej pomocy zagranicznej, o której mowa w § 6 ust. 3 i 4, przysługuje zwrot podatku naliczonego. Przepis ust. 1 stosuje się odpowiednio do zarejestrowanych podatników dokonujących bezpośrednio nabycia towarów i usług lub importu towarów za środki finansowe, przekazane z rachunku bankowego, na którym są ulokowane środki bezzwrotnej pomocy zagranicznej, przekazane przez podatnika o którym mowa w ust. 1.

Jednocześnie § 6 ust. 3 tego rozporządzenia stanowi, że za środki bezzwrotnej pomocy zagranicznej uważa się bezzwrotne środki przekazane polskim podmiotom z budżetu Unii Europejskiej na podstawie umów zawartych z Rządem Rzeczypospolitej Polskiej, dotyczących:

* programu Pomocy w Przebudowie Gospodarczej Państw Europy Środkowej i Wschodniej (PHARE), w tym złotowe fundusze partnerskie powstałe w wyniku realizacji tego programu, a także środki, które zostały przekazane polskim podmiotom na podstawie umów zawartych z nimi przed 1 maja 2004 r. na finansowanie programów, realizowanych przez jednostki w ramach Programów Ramowych Unii Europejskiej oraz w ramach innych programów wspólnotowych Unii Europejskiej,

* kontraktów zawartych przed dniem 1 maja 2004 r. w ramach Przedakcesyjnego Instrumentu Polityki Rolnej (ISPA).

W myśl postanowień § 6 ust. 4 powołanego rozporządzenia, za środki finansowe bezzwrotnej pomocy zagranicznej uważa się także bezzwrotne środki przekazane polskim podmiotom przez rządy państw obcych lub organizacje międzynarodowe udzielające pomocy na podstawie:

* umów zawartych z Rządem Rzeczypospolitej Polskiej,

* jednostronnych deklaracji rządów i organizacji międzynarodowych udzielających pomocy

z wyłączeniem środków pochodzących z budżetu Unii Europejskiej oraz przypadków, kiedy umowa nie wyłącza możliwości opłacania podatku ze środków finansowych bezzwrotnej pomocy zagranicznej.

Nadmienić należy, iż zgodnie z § 24 ust. 1 rozporządzenia, zwrot podatku nie dotyczy kwot podatku naliczonego:

* o które został pomniejszony lub mógł być pomniejszony podatek należny, lub

* które zostały zwrócone przez właściwy urząd skarbowy na podstawie odrębnych przepisów.

Przepis § 24 ust. 1 rozporządzenia stosuje się również w przypadku dokonania zwrotu podatku naliczonego w formie zaliczki, o której mowa w odrębnych przepisach. Ponadto, przepis § 23 nie ma zastosowania przy nabyciu za środki bezzwrotnej pomocy zagranicznej, gdy kwota podatku została zaliczona do objęcia kosztami kwalifikowanymi w rozumieniu przepisów regulujących zasady korzystania ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej (§ 24 ust. 3 rozporządzenia).

Należy zatem zauważyć, iż ww. przepisy rozporządzenia przewidują możliwość zwrotu kwoty podatku naliczonego zarejestrowanym podatnikom, którzy dokonują nabycia towarów i usług (w całości lub w części) za środki bezzwrotnej pomocy zagranicznej, o której mowa w § 6 ust. 3 i 4 ww. rozporządzenia, a w szczególności przedakcesyjnych środków Unii Europejskiej (PHARE). W przypadku finansowania programów, realizowanych w ramach Programów Ramowych Unii Europejskiej oraz innych programów wspólnotowych Unii Europejskiej, warunkiem uzyskania zwrotu jest zawarcie umowy na realizację projektu przed dniem 1 maja 2004 r.

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, iż w okresie luty 2007 r. - marzec 2011 r., w oparciu o zawartą umowę Wnioskodawca w okresie luty 2007 r. - marzec 2011 r., będzie ponosił wydatki związane z realizacją projektu pn. "Budowa II Kampusu PO Zadanie 1A. Adaptacja budynku nr 9 przy ulicy P na cele dydaktyczne i badawcze WWFiF". A zatem przyznane środki na realizację projektu pn. "Budowa II Kampusu PO Zadanie 1A. Adaptacja budynku nr 9 przy ulicy P na cele dydaktyczne i badawcze WWFiF" nie stanowią środków finansowych bezzwrotnej pomocy zagranicznej w rozumieniu § 6 ust. 3 i 4 powołanego rozporządzenia, co decyduje o braku możliwości ubiegania się przez Wnioskodawcę o zwrot podatku naliczonego na podstawie przepisów rozdziału 12 rozporządzenia.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl