IBPP1/443-84/09/BM

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 3 kwietnia 2009 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP1/443-84/09/BM

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Kliniki Spółka z o.o. przedstawione we wniosku z dnia 12 stycznia 2009 r. (data wpływu 23 stycznia 2009 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego z faktur zakupu dotyczących budowy budynku szpitala, zakupu sprzętu medycznego oraz utrzymania budynku w należytym stanie - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 23 stycznia 2009 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego z faktur zakupu dotyczących budowy budynku szpitala, zakupu sprzętu medycznego oraz utrzymania budynku w należytym stanie.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca jest spółką z ograniczoną odpowiedzialnością. Posiada status niepublicznego zakładu opieki zdrowotnej i prowadzi działalność medyczną. Wnioskodawca planuje powołać z udziałem innych osób Spółkę Komandytową w której będzie komplementariuszem. Komandytariuszami będą wspólnicy spółki-Wnioskodawcy oraz inwestor strategiczny, który wniesie znaczący wkład finansowy. Wnioskodawca wniesie do Spółki Komandytowej tytułem wkładu nieruchomość gruntową.

Nowopowołana Spółka Komandytowa w zamyśle Wnioskodawcy ma być wyłącznie spółką obiektową, tzn. zajmować się będzie wyłącznie wzniesieniem budynku oraz zarządzaniem nim - w tym jego wynajmem. Spółka Komandytowa uzyska pozwolenie na budowę, a następnie wzniesie budynek, który będzie wynajmować. Najemcą głównym ma być Wnioskodawca. Wnioskodawca w wynajmowanych od spółki komandytowej pomieszczeniach urządzi gabinety zabiegowe, sale operacyjne, w których będzie udzielał świadczeń medycznych. Czynsz będzie miał wysokość rynkową, odpowiadającą rzeczywistej rynkowej wartości świadczenia. Pozostali najemcy, to m.in. osoby prowadzące punkt gastronomiczny, aptekę, gabinety lekarskie. Nowopowołana Spółka będzie zarejestrowana na potrzeby VAT. Będzie fakturowała najemców fakturami dotyczącymi czynszu najmu.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy Spółka Komandytowa, którą wraz z innymi podmiotami założy Wnioskodawca w celu wybudowania budynku szpitala, który następnie będzie wynajmowany m.in. na rzecz podatnika, będzie miała prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego zawartego na fakturach zakupu dotyczących budowy budynku szpitala, zakupu sprzętu medycznego oraz utrzymania budynku w należytym stanie.

Zdaniem Wnioskodawcy, biorąc pod uwagę przedstawiony stan faktyczny (zdarzenie przyszłe), należy stwierdzić, że Spółka Komandytowa, którą utworzy podatnik z udziałem innych osób będzie prowadziła wyłącznie sprzedaż opodatkowaną. Najem budynku oraz sprzętu jest działalnością opodatkowaną VAT i nie podlega zwolnieniu. Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124. Stosownie do art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy o VAT kwotę podatku naliczonego stanowi, z zastrzeżeniem ust. 3-7, m.in. suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług. Biorąc pod uwagę przytoczone przepisy i przedstawiony we wniosku stan faktyczny (zdarzenie przyszłe), należy stwierdzić, że podatek naliczony zawarty na fakturach obciążających Spółkę Komandytową a dotyczących inwestycji w postaci budowy szpitala, będzie podlegał w całości odliczeniu, gdyż służyć będzie wyłącznie działalności opodatkowanej. Dotyczyć to będzie także podatku naliczonego na fakturach dotyczących zakupów związanych z utrzymaniem budynku w stanie zdatnym do użytku i zgodnym z zawartą w przyszłości umową wiążącą podatnika z najemcami.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Zakres tych czynności został zdefiniowany odpowiednio w art. 7 i art. 8 ustawy o VAT. Przepis art. 7 ust. 1 ustawy o VAT stanowi, że przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel.

Natomiast przez świadczenie usług, na mocy art. 8 ust. 1 ustawy, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7.

W myśl art. 15 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody, również wówczas, gdy czynność została wykonana jednorazowo w okolicznościach wskazujących na zamiar wykonywania czynności w sposób częstotliwy. Działalność gospodarcza obejmuje również czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych (art. 15 ust. 2 ustawy o VAT).

Stosownie do art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Zgodnie z art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a) ustawy o VAT kwotę podatku naliczonego stanowi, z zastrzeżeniem ust. 3-7, suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

W myśl postanowień art. 87 ust. 1 ustawy o VAT, w przypadku gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy. Zasady dokonywania zwrotu różnicy podatku na rachunek bankowy podatnika określone zostały w art. 87 ust. 2-6 ustawy.

Jak wynika z powyższego, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest bezpośredni i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku i niepodlegających temu podatkowi.

Umowa najmu jest cywilnoprawną umową nakładającą na strony - zarówno wynajmującego jak i najemcę - określone przepisami obowiązki. Jak wynika z art. 659 § 1 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. - Kodeks cywilny (Dz. U. Nr 16, poz. 93 z późn. zm.) oddanie rzeczy innej osobie do używania przez czas oznaczony lub nieoznaczony na podstawie umowy najmu związane jest z wzajemnym świadczeniem najemcy polegającym na zapłacie umówionego czynszu. Z powyższego wynika, że umówiony między stronami czynsz jest wynagrodzeniem za możliwość korzystania z cudzej rzeczy i stanowi świadczenie wzajemne należne za używanie lokalu użytkowego przez jego najemcę.

Ze stanu faktycznego wynika, że Wnioskodawca planuje powołać z udziałem innych osób Spółkę Komandytową, w której będzie komplementariuszem. Komandytariuszami będą wspólnicy spółki-Wnioskodawcy oraz inwestor strategiczny, który wniesie znaczący wkład finansowy. Wnioskodawca wniesie do spółki komandytowej tytułem wkładu nieruchomość gruntową. Nowopowołana Spółka Komandytowa ma być wyłącznie spółką obiektową tzn. zajmować się będzie wyłącznie wzniesieniem budynku oraz zarządzaniem nim - w tym jego wynajmem. Spółka Komandytowa uzyska pozwolenie na budowę, a następnie wzniesie budynek, który będzie wynajmować. Najemcą głównym ma być Wnioskodawca. Wnioskodawca w wynajmowanych od spółki komandytowej pomieszczeniach urządzi gabinety zabiegowe, sale operacyjne, w których będzie udzielał świadczeń medycznych. Czynsz będzie miał wysokość rynkową, odpowiadająca rzeczywistej rynkowej wartości świadczenia. Pozostali najemcy, to m.in. osoby prowadzące punkt gastronomiczny, aptekę, gabinety lekarskie. Nowopowołana Spółka będzie zarejestrowana na potrzeby VAT. Będzie fakturowała najemców fakturami dotyczącymi czynszu najmu.

Wnioskodawca wskazał, że przedmiotowa Spółka Komandytowa będzie prowadziła wyłącznie sprzedaż opodatkowaną. Najem budynku oraz sprzętu medycznego jest działalnością opodatkowaną VAT i nie podlega zwolnieniu.

Wnioskodawca wskazał ponadto, że podatek naliczony zawarty na fakturach obciążających Spółkę Komandytową a dotyczących inwestycji w postaci budowy szpitala, będzie podlegał w całości odliczeniu, gdyż służyć będzie wyłącznie działalności opodatkowanej. Dotyczyć to będzie także podatku naliczonego na fakturach dotyczących zakupów związanych z utrzymaniem budynku w stanie zdatnym do użytku i zgodnym z zawartą w przyszłości umową wiążącą podatnika z najemcami.

W świetle powyższego zdaniem tut. organu, jeśli otrzymane przez Spółkę Komandytową faktury dokumentować będą dokonywane przez nią zakupy towarów i usług, które w przyszłości będą związane wyłącznie z działalnością opodatkowaną Spółki komandytowej (tzn. będą związane z wykonywanymi przez Spółkę usługami najmu pomieszczeń w budynku szpitala, najmu sprzętu medycznego, a także usługami utrzymania w należytym stanie ww. budynku należy stwierdzić, że spełniony będzie warunek określony w art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, uprawniający do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego zawartego w ww. fakturach VAT.

Zatem stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Niniejsza interpretacja traci swoją ważność w przypadku zmiany któregokolwiek z elementów przedstawionego zdarzenia przyszłego (w szczególności gdyby okazało się, że zakupy towarów i usług, w związku z którymi nastąpiło odliczenie podatku naliczonego, nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku i niepodlegających temu podatkowi) lub zmiany stanu prawnego.

Na marginesie należy zauważyć, że w przypadku gdyby kwota czynszu była niższa od wartości rynkowej, trzeba mieć na uwadze przepisy art. 32 ustawy o VAT.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach, ul. Prymasa Stefana Wyszyńskiego 2, 44-101 Gliwice, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl