IBPP1/443-839/14/LSz

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 5 września 2014 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP1/443-839/14/LSz

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) - Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z 22 maja 2014 r. (data wpływu 27 maja 2014 r.), uzupełnionego pismem z 24 czerwca 2014 r. (data wpływu 30 czerwca 2014 r.), pismem z 22 sierpnia 2014 r. (data wpływu 27 sierpnia 2014 r.) oraz pismem z 1 września 2014 r., o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie:

* prawa do odliczenia VAT z faktur dokumentujących montaż kolektorów słonecznych na budynkach użyteczności publicznej, w których Wnioskodawca prowadzi działalność wyłącznie zwolnioną lub niepodlegającą opodatkowaniu - jest prawidłowe,

* prawa do odliczenia VAT z faktur dokumentujących montaż kolektorów słonecznych na budynkach użyteczności publicznej, w których Wnioskodawca prowadzi działalność opodatkowaną, zwolnioną i niepodlegającą opodatkowaniu oraz na budynkach użyteczności publicznej, w których Wnioskodawca prowadzi działalność opodatkowaną i niepodlegającą opodatkowaniu - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 27 maja 2014 r. wpłynął do tut. organu ww. wniosek uzupełniony pismem z 24 czerwca 2014 r. (data wpływu 30 czerwca 2014 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia VAT z faktur dokumentujących montaż kolektorów słonecznych na budynkach użyteczności publicznej.

Wniosek został uzupełniony pismem z 22 sierpnia 2014 r. (data wpływu 27 sierpnia 2014 r.), będącym odpowiedzią na wezwanie tut. organu nr IBPP1/443-529/14/LSz z 18 sierpnia 2014 r. oraz pismem z 1 września 2014 r.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Na wstępie Gmina wyjaśnia, iż począwszy od 1 czerwca 2011 r. zmienił się status Urzędu i Gminy, jako czynnych podatników VAT. Powyższy zabieg został dokonany w celu uporządkowania istniejącej sytuacji i dostosowania się Gminy do nowego podejścia, jakie pojawiło się w doktrynie podatkowej, zgodnie z którym, z technicznego punktu widzenia, podatnikiem VAT z tytułu wykonywanych przez Gminę czynności winna być sama gmina, a nie obsługujący ją urząd. Wobec powyższego, w dniu 31 maja 2011 r. wyrejestrowano Urząd jako czynnego podatnika VAT i jednocześnie zarejestrowano w tym charakterze Gminę - od 1 czerwca 2011 r. Tym niemniej, Gmina podkreśla, iż powyższy zabieg miał charakter wyłącznie techniczny i w praktyce nie występuje odrębna od podmiotowości Gminy podmiotowość Urzędu.

Z tego względu, należy przyjąć, iż Gmina działa jako kontynuator rozliczeń z tytułu VAT prowadzonych przez Urząd (w szczególności, należy uznać, że przysługuje jej prawo do korygowania deklaracji VAT, złożonych uprzednio w imieniu Gminy przez obsługujący ją Urząd).

Gmina w okresie od 1 czerwca 2010 r. do 31 grudnia 2012 r. zrealizowała Projekt "..." w ramach.... Regionalnego Programu Operacyjnego na lala 2007-2013, Oś Priorytetowa 7. Infrastruktura ochrony środowiska 7.2 Poprawa jakości powietrza i zwiększenie wykorzystania odnawialnych źródeł energii.

W ramach Projektu "..." w ramach.... Regionalnego Programu Operacyjnego na lata 2007-2013, Oś Priorytetowa 7. Infrastruktura ochrony środowiska 7.2 Poprawa jakości powietrza i zwiększenie wykorzystania odnawialnych źródeł energii Gmina zainstalowała ponadto kolektory słoneczne na 29 budynkach użyteczności publicznej i na 461 budynkach prywatnych.

Projekt był dofinansowany z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego.

Gmina montując zestawy kolektorów słonecznych na budynkach użyteczności publicznej nie odliczyła podatku VAT. W budynkach prowadzona jest działalność, z której gmina otrzymuje przychody.

Projektem jest objętych 29 następujących budynków użyteczności publicznej:

1. Szkoła Podstawowa Nr 1 im.... w C. - Własność Gminy,

2. Szkoła Podstawowa Nr 1 im.... w C. - filia C., Własność Gminy,

3. Szkoła Podstawowa im.... w Ch. Własność Gminy/ Użyczenie,

4. Szkoła Podstawowa Nr 1 im.... w C. Własność Gminy,

5. Szkoła Podstawowa im.... w O. Własność Gminy,

6. Szkoła Podstawowa w P. Własność Gminy,

7. Szkoła Podstawowa w P. filia w Dziale 1 Własność Gminy/Użyczenie,

8. Szkoła Podstawowa w P. Własność Gminy,

9. Szkoła Podstawowa w P. Własność Gminy/Użyczenie,

10. Zespół Szkół Podstawowej i Gimnazjum im....w P. Własność Gminy,

11. Gimnazjum im.... w C. Własność Gminy,

12. Gimnazjum w Z. Własność Gminy/Użyczenie,

13. Katolickie Gimnazjum Integracyjne Stowarzyszenia... im.... i Katolicka Szkoła Podstawowa z Oddziałami Integracyjnymi im.... w C. Współwłasność,

14. Publiczne Gimnazjum... im.... i Publiczna Szkoła Podstawowa Nr 1... im.... w S. Własność Gminy/Umowa najmu,

15. Publiczna Szkoła Podstawowa nr 2... w S. Własność Gminy/Umowa najmu,

16. Przedszkole Samorządowe Własność Gminy,

17. Urząd Gminy. Własność Gminy,

18. Gminny Zespół Oświatowy/Obecnie GOPS Własność Gminy,

19. Ośrodek Zdrowia C. Własność Gminy/Umowa użyczenia,

20. Ośrodek Zdrowia O. Własność Gminy/Umowa użyczenia,

21. Ośrodek Zdrowia Ch. Własność Gminy/Umowa użyczenia,

22. Ośrodek Zdrowia R. Własność Gminy/Umowa użyczenia,

23. Klub Rolnika (mieszkania socjalne) w R. Własność Gminy/Umowa najmu,

24.... Budynek Policji Własność Gminy/Umowa najmu,

25.... Centrum Kultury (Dworek) Własność Gminy,

26. Gimnazjum Współwłasność/Użyczenie,

27. P. Parafia A Umowa Użyczenia,

28. Parafia w C. Umowa Użyczenia,

29. Dom Nauczyciela w P. Własność Gminy,

Ww. jednostki nie są zarejestrowane jako czynni podatnicy podatku VAT.

Czynnym podatnikiem podatku VAT w ramach całej gminy jest Gmina... i posiada NIP.

Działalność gospodarcza prowadzona jest na następujących obiektach gminnych:

1. Klub Rolnika R. - Brak możliwości odliczenia podatku VAT w związku z otrzymywaniem przychodów z najmu mieszkania opodatkowanych stawką VAT zwolnione.

Zestawienie przychodów netto lata 2010 - 2014 (2010 r. 2.139,01 zł, 2011 r. 2.220,30 zł, 2012 r. 2.308,53 zł, 2013 r. 2.359,05 zł, 2014 r. 392,78 zł (za styczeń i luty)),

2. Dom Nauczyciela P. - Możliwość odliczenia podatku VAT współczynnikiem sprzedaży. W budynku prowadzona jest działalność związana z wynajmem mieszkań, (ścieki (stawka VAT 8%), czynsz za mieszkanie (stawka VAT zw.), oplata za CO (stawka VAT 23%)).

Zestawienie przychodów netto lata 2010-2014 (2010 r. 45.726,62 zł, 2011 r. 54.359,44 zł, 2012 r. 57.415,39 zł, 2013 r. 51.348,51 zł, 2014 r. 8.278,14 zł (za styczeń i luty)).

3. Budynek Komisariatu Policji w C. - Brak możliwości odliczenia podatku VAT. Przychodu z najmu budynku ze stawką VAT zwolnione.

Zestawienie przychodów netto lata 2010-2014 (2010 r. 17.826,36 zł, 2011 r. 18.289,80 zł, 2012 r. 19.076,28 zł, 2013 r. 23.420,62 zł, 2014 r. 3.800,00 (za styczeń i luty)).

4. Dworek C. (siedziba Gminnego Zespołu Oświaty) - Do X/2013 r. nie było możliwości odliczenia podatku VAT. Budynek był przeznaczony pod siedzibę Centrum Kultury i promocji Gminy. W październiku przekazano budynek w użyczenie Gminnemu Zespołowi Oświaty, którego działalność jest częściowo związaną z działalnością opodatkowaną gminy, zajmuje się obsługa finansową rozliczania podatku VAT, wystawianiem FVAT) (Gmina rozlicza VAT za wszystkie jednostki gminne). Od X 2013 Gmina dokonuje odliczeń podatku VAT od bieżących wydatków stosując współczynnik sprzedaży. Brak przychodów z wynajmu budynku.

5. Budynek Urzędu Gminy - Możliwość odliczenia podatku VAT współczynnikiem sprzedaży. W budynku prowadzana jest działalność związana z czynnościami opodatkowanymi, zwolnionymi (dotyczy to rozliczania podatku oraz wystawiania faktur za dzierżawę i najem) oraz niepodlegającymi tzw. statutowymi zadaniami Gminy. Brak przychodów z wynajmu budynku.

6. Przedszkole Samorządowe w C. - Możliwość odliczenia podatku VAT współczynnikiem sprzedaży dopiero od 1/2014 r. w związku z podpisaniem umowy na wynajem pomieszczenia pod bibliotekę. W przedszkolu prowadzona jest działalność zwolniona - odpłatność dzieci za przedszkole oraz od stycznia 2014 r. wynajem pomieszczenia (czynsz roczny). W drugiej części budynku przedszkolnego są wynajmowane mieszkania (ta część nie obejmowała montażu instalacji solarnej).

7. Gimnazjum im.... w C. - Do końca 2013 r. brak możliwości odliczenia. Była tylko jednorazowa wpłata. Od 1/2014 r. jednostka osiąga dochody z najmu pomieszczenia hali (opodatkowane stawką 23%). W związku z tym, że w szkole prowadzona jest działalność opodatkowana i niepodlegająca opodatkowaniu odliczenia wydatków bieżących w 100%. Przychody netto: 2013 r. 113,83 zł, 2014 r. 341,46 zł (za styczeń i luty).

8. Gimnazjum w Z. - Możliwość odliczenia podatku VAT współczynnikiem sprzedaży. Szkoła osiąga przychody z najmu Sali gimnastycznej i wynajmu mieszkań (stawki VAT: 8%, 23%, zw). Przychód netto: 2010 r. 7.208,58 zł, 2011 r. 7.255,93 zł, 2012 r. 8.765,33 zł, 2013 r. 13.586,43 zł, 2014 r. 1.745,18 zł (styczeń i luty).

9. Szkoła Podstawowa w P. - Możliwość odliczenia podatku VAT współczynnikiem sprzedaży. Szkoła osiąga przychody z najmu Sali gimnastycznej i wynajmu mieszkań (stawki VAT: 8%, 23%, zw). Przychody netto: 2011 r. 37.004,00 zł, 2012 r. 35.808,87 zł, 2013 r. 24.010,76 zł, 2014 r. 2.704,02 zł (styczeń i luty).

10. Szkoła Podstawowa w O. - Możliwość odliczenia podatku VAT. Szkoła osiąga przychody z wynajmu pomieszczeń opodatkowanych stawką 23%, W związku z tym przysługuje odliczenia 100% wydatków. Przychody netto: 2011 r. 18.604,70 zł, 2012 r. 15.099,18 zł, 2013 r. 12.061,23 zł, 2014 r. 0,00 zł (styczeń, luty).

11. Szkoła Podstawowe w C. - Podatek VAT odliczany od wydatków bieżących od X/2013 r. - odliczenie pełne. W szkole są wynajmowane pomieszczenia opodatkowane stawką 23%. Przychody netto: 2012 r. 535,18 zł, 2013 r. 600,00 zł, 2014 r. 1.334,96 zł (styczeń i luty),

12. Szkoła Podstawowa w Ch. - Odliczenie podatku VAT współczynnikiem sprzedaży. W szkole wynajmowano są mieszkania oraz sala gimnastyczna (stawki VAT: zw, 8%, 23%). Przychody netto: 2010 r. 9.603,22 zł, 2011 r. 10.518,83 zł, 2012 r., 11.463,52 zł, 2013 r. 15.590,04 zł, 2014 r. 5.008,31 zł (styczeń i luty 2014 r.).

13. Szkoła Podstawowa w C. - Możliwość odliczenia podatku VAT. Szkoła osiąga przychody z wynajmu Sali gimnastycznej opodatkowane stawką 23%. W związku z tym przysługuje odliczenia 100% wydatków. Przychody netto: 2011 r. 7.568,94 zł, 2012 r. 9.439,00 zł, 2013 r. 7.300,85 zł.

14. Budynku Gimnazjum otrzymano przychody netto w 2012 r. w kwocie 9,84 zł, a w 2013 r. w kwocie 6,37 zł. W 2013 r. podpisano umowę ze Stowarzyszeniem... na bezpłatny wynajem pomieszczeń do prowadzenia szkoły.

15. Dwa budynki szkolne znajdujących się w miejscowości S. (czynsz najmu wynosi brutto 1 zł miesięcznie, zatem rocznie czynsz netto wynosi 9,84 zł + VAT 2,27 zł), i budynek w C. (czynsz najmu wynosi brutto 1 zł miesięcznie, zatem rocznie czynsz netto wynosi 9,84 zł + VAT 2,27 zł).

W kwocie 1 zł brutto miesięcznie nie mieści się m.in. kwota ogrzewania, wody, kanalizacji i w związku z tym niema możliwości odliczenia podatku VAT w tych szkołach, budynki są wykorzystywane przez stowarzyszenie przyjaciół szkół katolickich do prowadzenia szkół.

W przypadku szkół przekazanych w trwały zarząd umowy na wynajem pomieszczeń szkolnych podpisują dyrektorzy szkół. Faktury za wynajem są wystawiane: Sprzedawca Gmina, NIP Gminy, Wystawca: poszczególna szkoła. Dyrektorzy jednostek budżetowych Gminy władają powierzonym mieniem w imieniu i na rzecz Gminy realizując również zadania własne Gminy.

W uzupełnieniu wniosku Wnioskodawca podał, że:

Gmina zamontowała zestawy kolektorów słonecznych na 29 budynkach użyteczności publicznej, tj.:

1. Szkoła Podstawowa Nr 1 im.... w C. Budynek własność Gminy.

2. Szkoła Podstawowa Nr 1 im.... w C. - filia - Budynek własność Gminy.

3. Szkoła Podstawowa im..... w Ch. - Budynek własność Gminy.

4. Szkoła Podstawowa Nr 1 im.... w C. - Budynek własność Gminy.

5. Szkoła Podstawowa im.... w O. - Budynek własność Gminy.

6. Szkoła Podstawowa w P. - Budynek własność Gminy.

7. Szkoła Podstawowa w P. filia w Dziale 1- Budynek własność Gminy.

8. Szkoła Podstawowa w P. - Budynek własność Gminy.

9. Szkoła Podstawowa w P. - Budynek własność Gminy.

10. Zespół Szkół Podstawowej i Gimnazjum im..... w P. - Budynek własność Gminy.

11. Gimnazjum im.... w C. - Budynek własność Gminy.

12. Gimnazjum w Z. - Budynek własność Gminy.

13. Katolickie Gimnazjum Integracyjne Stowarzyszenia... im.... i Katolicka Szkoła Podstawowa z Oddziałami Integracyjnymi im.... w C - Budynek stanowi współwłasność ze Stowarzyszeniem....,

14. Publiczne Gimnazjum Stowarzyszenia... im.... i Publiczna Szkoła Podstawowa Nr 1 Stowarzyszenia... im..... w S. - Budynek własność Gminy.

15. Publiczna Szkoła Podstawowa nr 2 Stowarzyszenia... w S. - Budynek własność Gminy.

16. Przedszkole Samorządowe - Budynek własność Gminy.

17. Urząd Gminy - Budynek własność Gminy.

18. Gminny Zespół Oświatowy/Obecnie GOPS - Budynek własność Gminy.

19. Ośrodek Zdrowia C. - Budynek własność Gminy.

20. Ośrodek Zdrowia O. - Budynek własność Gminy.

21. Ośrodek Zdrowia Ch. - Budynek własność Gminy.

22. Ośrodek Zdrowia R. - Budynek własność Gminy.

23. Klub Rolnika (mieszkania socjalne) w R. - własność Gminy

24.... Budynek Policji - własność Gminy

25.... Centrum Kultury (Dworek) - Budynek własność Gminy.

26. Gimnazjum - Budynek współwłasność z Parafią.

27. P. Parafia - Umowa Użyczenia podpisana przez Gminę,

28. Parafia w C. - Umowa Użyczenia podpisana przez Gminę

29. Dom Nauczyciela w P. - Budynek własność Gminy.

Ww. jednostki nie są zarejestrowane jako czynni podatnicy podatku VAT.

Czynnym podatnikiem podatku VAT w ramach całej Gminy jest Gmina i posiada NIP.

Podział budynków według prowadzonej działalności:

Budynki w których prowadzona jest działalność opodatkowana i niepodlegająca opodatkowaniu (wg ww. numeracji).

1. Szkoła Podstawowa Nr 1 w C. im.... w C. (Budynek własność Gminy). Decyzja oddania nieodpłatnie w trwały zarząd. Umowy najmu pomieszczeń szkolnych podpisuje dyrektor szkoły. Podatek VAT należny rozlicza w swojej deklaracji Gmina. Działalność opodatkowana od 2011 r.

4. Szkoła Podstawowa Nr 1 im.... w C. Budynek własność Gminy - Decyzja oddania nieodpłatnie w trwały zarząd. Działalność opodatkowana od 2012 r.

5. Szkoła Podstawowa im..... w O. Budynek własność Gminy. Decyzja oddania nieodpłatnie w trwały zarząd. Umowy najmu pomieszczeń szkolnych podpisuje dyrektor szkoły. Podatek VAT należny rozlicza w swojej deklaracji Gmina. Działalność opodatkowana od 2011 r.

10. Zespół Szkół Podstawowej i Gimnazjum im.... w P. Budynek własność Gminy. Decyzja oddania nieodpłatnie w trwały zarząd. Umowy najmu pomieszczeń szkolnych podpisuje dyrektor szkoły. Podatek VAT należny rozlicza w swojej deklaracji VAT-7 Gmina. Działalność opodatkowana od 2014 r.

11. Gimnazjum im.... w C. Własność Gminy. Decyzja oddania nieodpłatnie w trwały zarząd. Umowy najmu pomieszczeń szkolnych podpisuje dyrektor szkoły. Podatek VAT należny rozlicza w swojej deklaracji VAT-7 Gmina. Działalność opodatkowana od 2013 r.

13. Katolickie Gimnazjum Integracyjne Stowarzyszenia... im.... i Katolicka Szkoła Podstawowa z Oddziałami Integracyjnymi im.... w C. Budynek stanowi współwłasność. Gmina ma podpisaną ze Stowarzyszeniem...w C. umowę najmu. Przychody z tej umowy i podatek VAT należny Gmina rozlicza w swojej deklaracji VAT-7. Działalność opodatkowana od 2001 r.

14. Publiczne Gimnazjum Stowarzyszenia... im.... i Publiczna Szkoła Podstawowa Nr 1 Stowarzyszenia... im.... w S. Budynek własność Gminy. Gmina ma podpisaną ze Stowarzyszeniem... w C. umowę najmu. Przychody z tej umowy i podatek VAT należny Gmina rozlicza w swojej deklaracji VAT-7. Działalność opodatkowana od 2001 r.

15. Publiczna Szkoła Podstawowa nr 2 Stowarzyszenia... w S. Budynek własność Gminy. Gmina ma podpisaną ze Stowarzyszeniem... w C. umowę najmu.

Przychody z tej umowy i podatek VAT należny Gmina rozlicza w swojej deklaracji VAT-7. Działalność opodatkowana od 2001 r.

Budynki, w których prowadzona jest działalność opodatkowana, zwolniona i niepodlegająca.

3. Szkoła Podstawowa im.... w Ch. Budynek własność Gminy. Umowa użyczenia bezpłatna z dyrektorem szkoły. Działalność opodatkowana od 2010 r.

8. Szkoła Podstawowa w P. Budynek własność Gminy. Decyzja oddania nieodpłatnie w trwały zarząd. Umowy najmu pomieszczeń szkolnych podpisuje dyrektor szkoły. Podatek VAT należny rozlicza w swojej deklaracji VAT -7 Gmina. Działalność opodatkowana od 2011 r.

12. Gimnazjum w Z. Budynek własność Gminy. Decyzja oddania nieodpłatnie w trwały zarząd. Umowy najmu pomieszczeń szkolnych podpisuje dyrektor szkoły. Podatek VAT należny rozlicza w swojej deklaracji Gmina. Działalność opodatkowana od 2010 r.

29. Dom Nauczyciela w P. - Budynek własność Gminy. Umowy najmu podpisuje Wójt Gminy. Przychody z tytułu najmu i podatek VAT należny rozlicza w deklaracji VAT-7 Gmina. Działalność opodatkowana od 2010 r.

16. Przedszkole Samorządowe. Budynek własność Gminy. Decyzja oddania nieodpłatnie w trwały zarząd. Umowy najmu pomieszczeń szkolnych podpisuje dyrektor szkoły. Podatek VAT należny rozlicza w swojej deklaracji Gmina. Działalność opodatkowana od 2014 r.

Budynki, w których prowadzona jest działalność zwolniona.

23. Klub Rolnika (mieszkania socjalne) w R. Budynek własność Gminy (budynek oddany w odpłatny najem - wynajem mieszkań). Gmina wykazuje w swoich rozliczeniach, deklaracji VAT-7 przychody z działalności zwolnionej.

24.... Budynek Policji. Budynek własność Gminy (budynek oddany w odpłatny najem). Gmina wykazuje w swoich rozliczeniach, deklaracji VAT-7 przychody z działalności zwolnionej.

Budynki, w których prowadzona jest działalność statutowa (niepodlegająca opodatkowaniu):

2. Szkoła Podstawowa Nr 1 im.... w C. - filia C. Budynek własność Gminy. Decyzja oddania nieodpłatnie w trwały zarząd.

6. Szkoła Podstawowa w P. Budynek własność Gminy- Decyzja oddania nieodpłatnie w trwały zarząd.

7. Szkoła Podstawowa w P. filia w Dziale 1. Budynek własność Gminy Umowa użyczenia bezpłatna z dyrektorem szkoły.

9. Szkoła Podstawowa w P. Budynek własność Gminy. Decyzja oddania nieodpłatnie w trwały zarząd.

18. Gminny Zespół Oświatowy/Obecnie GOPS. Budynek własność Gminy.

19. Ośrodek Zdrowia C. - Budynek własność Gminy. Budynek przekazany Umową do bezpłatnego użytkowania w celu wykorzystania do celów statutowych Samodzielnego Gminnego Zakładu Podstawowej Opieki Zdrowotnej.

20. Ośrodek Zdrowia O. Budynek własność Gminy. Budynek przekazany Umową do bezpłatnego użytkowania w celu wykorzystania do celów statutowych Samodzielnego Gminnego Zakładu Podstawowej Opieki Zdrowotnej.

21. Ośrodek Zdrowia Ch. Budynek własność Gminy. Budynek przekazany Umową do bezpłatnego użytkowania w celu wykorzystania do celów statutowych Samodzielnego Gminnego Zakładu Podstawowej Opieki Zdrowotnej.

22. Ośrodek Zdrowia R. Budynek własność Gminy. Budynek przekazany Umową do bezpłatnego użytkowania w celu wykorzystania do celów statutowych Samodzielnego Gminnego Zakładu Podstawowej Opieki Zdrowotnej.

26. Gimnazjum - Współwłasność - Gmina podpisała ze Stowarzyszeniem... bezpłatną umowę najmu budynku, który ma być wykorzystany do działalności statutowej szkoły.

27. P. Parafia A - Umowa Użyczenia. Gmina użyczyła bezpłatnie od Parafii budynek-umowa bezpłatna.

28. Parafia w C. - Umowa Użyczenia. Gmina użyczyła bezpłatnie od Parafii budynek - umowa bezpłatna.

Budynki związane z działalnością opodatkowana, zwolniona i niepodlegającą (w których dokonuje się rozliczeń podatku VAT, wystawiane są faktury, itp. - budynki biurowe).

17. Urząd Gminy. Budynek własność Gminy. Budynek związany z działalnością opodatkowaną od 2008 r.

25.... Centrum Kultury (Dworek). Budynek własność Gminy. Decyzja oddania nieodpłatnie w trwały zarząd. Budynek związany z działalnością opodatkowaną od 2013 r.

Gmina nie zawierała umów z instytucjami użyteczności publicznej, z których wynikałaby wpłata na rzecz Gminy, jako odpłatność za montaż ww. kolektorów.

Gmina realizując projekt "...", w ramach którego dokonała montażu instalacji kolektorów słonecznych na budynkach użyteczności publicznej podejmuje działania w ramach zadań własnych Gminy (ochrona środowiska), art. 7 ust. 1 pkt 1 Ustawy o samorządzie gminnym. Instalacja kolektorów słonecznych nie jest jednak zadaniem obligatoryjnym dla Gminy.

Zestawy kolektorów słonecznych zamontowanych w budynkach użyteczności publicznej każdorazowo przekraczają wartość 15.000.00 zł (na wartość składa się kwota za zakup części, montaż, oraz inspektora nadzoru).

Gmina przyjęła zestawy kolektorów słonecznych jako odrębne środki trwale, odrębne urządzenie energetyczne zakładając okres eksplantacji około 25 lat przy stawce amortyzacji 4%.

W uzupełnieniu wniosku z 1 września 2014 r. Wnioskodawca podał, że w przypadku budynków, w których jest prowadzona działalność opodatkowana i niepodlegająca opodatkowaniu nie ma obiektywnej możliwości przyporządkowania wydatków do działalności opodatkowanej i niepodlegającej opodatkowaniu.

W przypadku budynków, w których prowadzona jest działalność opodatkowana, zwolniona i niepodlegająca Gmina nie może przyporządkować wydatków obiektywnie do każdej działalności, dlatego stosuje w przypadku odliczenia podatku VAT naliczonego współczynnik sprzedaży WSS (proporcję wyliczaną jako: obrót z tytułu czynności opodatkowanych VAT/obrót z tytułu czynności opodatkowanych VAT + obrót z tytułu czynności zwolnionych z VAT). Po wyliczeniu współczynnika sprzedaży WSS Gmina ma możliwość przyporządkowania wydatków ogółem do działalności opodatkowanej określonej przez współczynnik.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie (ostatecznie sformułowane w uzupełnieniu wniosku z 22 sierpnia 2014 r.):

Czy Gmina powinna odliczyć podatek naliczony w fakturach związanych z montażem kolektorów słonecznych na budynkach użyteczności publicznej, w których prowadzona jest działalność gospodarcza i w jakiej części.

Zdaniem Wnioskodawcy (stanowisko ostatecznie sformułowano w uzupełnieniu wniosku z 22 sierpnia 2014 r.):

Gmina powinna dokonać pełnego odliczenia podatku VAT z wydatków za montaż instalacji solarnej na następujących budynkach użyteczności publicznej. W budynkach prowadzona jest działalność opodatkowana i niepodlegająca opodatkowaniu działalność statutowa. W przypadku tych budynków brak jest możliwości przyporządkowania wydatków ściśle do działalności opodatkowanej i niepodlegającej.

* 1. Szkoła Podstawowa Nr 1 w C. im.... w C.,

* 4. Szkoła Podstawowa Nr 1 im.... w C.,

* 5. Szkoła Podstawowa im.... w O.,

* 10. Zespół Szkół Podstawowej i Gimnazjum im..... w P.,

* 11. Gimnazjum im.... w C.,

* 13. Katolickie Gimnazjum Integracyjne Stowarzyszenia... im.... i Katolicka Szkoła Podstawowa z Oddziałami Integracyjnymi im.... w C.,

* 14. Publiczne Gimnazjum Stowarzyszenia... im.... i Publiczna Szkoła Podstawowa Nr 1 Stowarzyszenia... im.... w S. Budynek własność Gminy,

* 15. Publiczna Szkoła Podstawowa nr 2 Stowarzyszenia... w S. Budynek własność Gminy.

Gmina powinna dokonać odliczenia podatku VAT współczynnikiem sprzedaży (WSS) z wydatków za montaż instalacji solarnej na następujących budynkach użyteczności publicznej. W budynkach prowadzona jest działalność opodatkowana, zwolniona oraz niepodlegająca opodatkowaniu działalność statutowa. W przypadku tych budynków brak możliwości przyporządkowania wydatków ściśle do działalności opodatkowanej i niepodlegającej.

* 3. Szkoła Podstawowa im.... w Ch.

* 8. Szkoła Podstawowa w P.

* 12. Gimnazjum w Z.

* 29. Dom Nauczyciela w P.,

* 16. Przedszkole Samorządowe.

* 17. Urząd Gminy.

* 25.... Centrum Kultury (Dworek).

Gmina nie może odliczyć podatku VAT z wydatków za montaż instalacji solarnej na następujących budynkach użyteczności publicznej. W budynkach prowadzona jest działalność zwolniona oraz niepodlegająca opodatkowaniu działalność statutowa.

* 23. Klub Rolnika (mieszkania socjalne) w R.,

* 24.... Budynek Policji

* 2. Szkoła Podstawowa Nr 1 im.... w C. - filia C.

* 6. Szkoła Podstawowa w P.

* 7. Szkoła Podstawowa w P. filia w Dziale 1,

* 9. Szkoła Podstawowa w P.,

* 18. Gminny Zespół Oświatowy/Obecnie GOPS.

* 19. Ośrodek Zdrowia C.

* 20. Ośrodek Zdrowia O.

* 21. Ośrodek Zdrowia Ch.

* 22. Ośrodek Zdrowia R.

* 26. Gimnazjum "Salezjanie" C.

* 27. Parafia

* 28. Parafia w C.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się:

* za prawidłowe - w zakresie prawa do odliczenia VAT z faktur dokumentujących montaż kolektorów słonecznych na budynkach użyteczności publicznej, w których Wnioskodawca prowadzi działalność wyłącznie zwolnioną lub niepodlegającą opodatkowaniu,

* za nieprawidłowe - w zakresie prawa do odliczenia VAT z faktur dokumentujących montaż kolektorów słonecznych na budynkach użyteczności publicznej, w których Wnioskodawca prowadzi działalność opodatkowaną, zwolnioną i niepodlegającą opodatkowaniu oraz na budynkach użyteczności publicznej, w których Wnioskodawca prowadzi działalność opodatkowaną i niepodlegającą opodatkowaniu.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054, z późn. zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy o VAT, w brzmieniu obowiązującym od 1 stycznia 2011 r. do 31 grudnia 2013 r., w kwotę podatku naliczonego stanowi, suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług, z uwzględnieniem rabatów określonych w art. 29 ust. 4.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a, ustawy o VAT w brzmieniu obowiązującym do 31 grudnia 2010 r., kwotę podatku naliczonego stanowi, z zastrzeżeniem ust. 3-7 suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług, z uwzględnieniem rabatów określonych w art. 29 ust. 4.

Podkreślić należy, iż ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy o VAT oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy o VAT. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest niewątpliwy i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.

Dokumentem uprawniającym do odliczenia jest faktura VAT, otrzymana przez podatnika z tytułu nabycia przez niego towarów i usług.

Prawo do odliczenia podatku może zostać zrealizowane w terminach określonych w art. 86 ust. 10-13 ustawy o VAT.

Na podstawie art. 86 ust. 10 pkt 1 ustawy o VAT, w brzmieniu obowiązującym do 31 grudnia 2013 r., prawo do obniżenia kwoty podatku należnego powstaje w rozliczeniu za okres, w którym podatnik otrzymał fakturę albo dokument celny, z zastrzeżeniem pkt 2-5 oraz ust. 11, 12, 16 i 18.

W myśl obowiązującego od dnia 1 stycznia 2014 r. art. 86 ust. 10b pkt 1 ustawy o VAT, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w przypadkach, o których mowa w ust. 2 pkt 1 oraz pkt 2 lit. a - powstaje nie wcześniej niż w rozliczeniu za okres, w którym podatnik otrzymał fakturę lub dokument celny.

Stosownie do art. 86 ust. 11, w brzmieniu obowiązującym od 1 stycznia 2014 r., jeżeli podatnik nie dokonał obniżenia kwoty podatku należnego w terminach określonych w ust. 10, 10d i 10e, może obniżyć kwotę podatku należnego w deklaracji podatkowej za jeden z dwóch następnych okresów rozliczeniowych.

Na podstawie art. 86 ust. 11 ustawy o VAT, w brzmieniu obowiązującym do 31 grudnia 2013 r.,

jeżeli podatnik nie dokona obniżenia kwoty podatku należnego w terminach określonych w ust. 10, może obniżyć kwotę podatku należnego w deklaracji podatkowej za jeden z dwóch następnych okresów rozliczeniowych.

Według art. 86 ust. 13 ustawy o VAT, w brzmieniu obowiązującym od 1 stycznia 2014 r., jeżeli podatnik nie dokonał obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w terminach, o których mowa w ust. 10, 10d, 10e i 11, może on obniżyć kwotę podatku należnego przez dokonanie korekty deklaracji podatkowej za okres, w którym powstało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, nie później jednak niż w ciągu 5 lat, licząc od początku roku, w którym powstało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, z zastrzeżeniem ust. 13a.

W myśl art. 86 ust. 13 ustawy o VAT, w brzmieniu obowiązującym do 31 grudnia 2013 r., jeżeli podatnik nie dokonał obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w terminach, o których mowa w ust. 10, 11, 12, 16 i 18, może on obniżyć kwotę podatku należnego przez dokonanie korekty deklaracji podatkowej za okres, w którym wystąpiło prawo do obniżenia podatku należnego, nie później jednak niż w ciągu 5 lat, licząc od początku roku, w którym wystąpiło prawo do obniżenia podatku należnego.

Uregulowanie to umożliwia podatnikom dokonanie korekty nieodliczonego uprzednio podatku, ograniczając termin dla jej dokonania do 5 letniego okresu.

Według art. 88 ust. 4 ustawy o VAT, w brzmieniu obowiązującym do 31 grudnia 2013 r., obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 20.

Zgodnie z powyższym przepisem art. 88 ust. 4 ustawy o VAT, w brzmieniu obowiązującym od dnia 1 stycznia 2014 r., obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.

Z treści wniosku wynika, że Wnioskodawca - podatnik VAT- zrealizował od 1 czerwca 2010 r. do 31 grudnia 2012 r. Projekt "..." w ramach. Regionalnego Programu Operacyjnego na lata 2007-2013, Oś Priorytetowa 7. Infrastruktura ochrony środowiska 7.2 Poprawa jakości powietrza i zwiększenie wykorzystania odnawialnych źródeł energii. Projekt był dofinansowany z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego. W ramach projektu Wnioskodawca zainstalował kolektory słoneczne na 29 budynkach użyteczności publicznej. Wnioskodawca montując zestawy kolektorów słonecznych na budynkach użyteczności publicznej nie odliczył podatku VAT. W budynkach prowadzona jest działalność, z której gmina otrzymuje przychody.

Wnioskodawca wskazał we wniosku, że w 2 budynkach prowadzona jest wyłącznie działalność zwolniona Klub Rolnika (mieszkania socjalne) w R. i Budynek Policji a w 12 budynkach, prowadzona jest wyłącznie działalność statutowa - niepodlegająca opodatkowaniu, tj.:

* Szkoła Podstawowa Nr 1 im..... w C. - filia C.,

* Szkoła Podstawowa w P.,

* Szkoła Podstawowa w P. filia w Dziale 1.

* Szkoła Podstawowa w P.,

* Gminny Zespół Oświatowy/Obecnie GOPS,

* Ośrodek Zdrowia C.,

* Ośrodek Zdrowia O.,

* Ośrodek Zdrowia Ch.,

* Ośrodek Zdrowia R.,

* Gimnazjum "Salezjanie" C.

* P. Parafia A - Umowa Użyczenia. Gmina użyczyła bezpłatnie od Parafii budynek-umowa bezpłatna.

* Parafia w C. - Umowa Użyczenia. Gmina użyczyła bezpłatnie od Parafii budynek - umowa bezpłatna.

Z treści powołanego na wstępie przepisu art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, wynika, że odliczenie podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy nabyte towary i usługi służą wykonywaniu czynności opodatkowanych, tzn. czynności, które generują podatek należny. Odliczyć można więc w całości podatek naliczony, który jest związany z transakcjami opodatkowanymi podatnika. Wskazana zasada wyłącza jednocześnie możliwość dokonywania odliczeń podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku świadczenia czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.

W opisie stanu faktycznego Wnioskodawca jednoznacznie wskazał, że w ww. obiektach użyteczności publicznej, na których zostały zainstalowane solary jest prowadzona wyłącznie działalność zwolniona lub niepodlegająca opodatkowaniu.

Tym samym towary i usługi nabyte w celu realizacji ww. projektu dotyczącego instalacji kolektorów słonecznych nie są wykorzystywane na cele działalności opodatkowanej podatkiem od towarów i usług.

W konsekwencji powyższego należy stwierdzić, że ww. zakresie warunek wskazany w art. 86 ustawy o VAT, nie został spełniony, gdyż wydatki ponoszone na instalacje kolektorów słonecznych na ww. 14 budynkach użyteczności publicznej nie są związane z wykonywaniem czynności opodatkowanych.

Wobec tego, Wnioskodawcy nie przysługuje prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony wynikający z faktur dokumentujących poniesione wydatki, w części związanej z wykonaniem usługi instalacji solarów na ww. budynkach użyteczności publicznej, bowiem nie zostanie w omawianym przypadku spełniona podstawowa przesłanka pozytywna wynikająca z art. 86 ust. 1 ustawy o VAT jaką jest związek dokonanych zakupów ze sprzedażą opodatkowaną.

W tym więc zakresie stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Jednocześnie Wnioskodawca wskazał w opisie stanu faktycznego, że w pozostałych 8 budynkach użyteczności publicznej, na których zostały zamontowane kolektory słoneczne Wnioskodawca prowadzi działalność opodatkowaną i niepodlegającą opodatkowaniu:

* Szkoła Podstawowa Nr 1 w C. im.... w C.,

* Szkoła Podstawowa Nr 1 im.... w C.,

* Szkoła Podstawowa im.... w O.,

* Zespół Szkół Podstawowej i Gimnazjum im..... w P.,

* Gimnazjum im.... w C.,

* Katolickie Gimnazjum Integracyjne Stowarzyszenia... im.... i Katolicka Szkoła Podstawowa z Oddziałami Integracyjnymi im.... w C.,

* Publiczne Gimnazjum Stowarzyszenia.... im.... i Publiczna Szkoła Podstawowa Nr 1 Stowarzyszenia... im.... w S. Budynek własność Gminy,

* Publiczna Szkoła Podstawowa nr 2 Stowarzyszenia... w S.

Natomiast w 4 następujących budynkach Wnioskodawca prowadzi działalność opodatkowaną, zwolnioną i niepodlegającą opodatkowaniu:

* Szkoła Podstawowa im.... w Ch.,

* Szkoła Podstawowa w P.,

* Gimnazjum w Z.,

* Dom Nauczyciela w P.

* Przedszkole Samorządowe.

* Urząd Gminy

* . Centrum Kultury (Dworek).

Z treści cytowanych wyżej przepisów wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje zarejestrowany, czynny podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

Tak skonstruowana zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

Należy zauważyć, że dla realizacji prawa do odliczenia podatku naliczonego niezbędne jest istnienie związku między dokonywanymi zakupami towarów i usług a prowadzoną działalnością.

Jednakże ustawodawca nie precyzuje, w jakim zakresie i w jaki sposób towary i usługi muszą być wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, aby pozwoliło to podatnikowi na odliczenie podatku naliczonego. Związek dokonywanych zakupów z działalnością podatnika może mieć zatem charakter pośredni lub bezpośredni.

O związku bezpośrednim dokonywanych zakupów z działalnością podatnika można mówić wówczas, gdy nabywane towary służą np. dalszej odsprzedaży - towary handlowe lub też nabywane towary i usługi są niezbędne do wytworzenia towarów lub usług będących przedmiotem dostawy; bezpośrednio więc wiążą się z czynnościami opodatkowanymi wykonywanymi przez podatnika.

Natomiast o pośrednim związku nabywanych towarów i usług z działalnością przedsiębiorcy można mówić wówczas, gdy ponoszone wydatki wiążą się z całokształtem funkcjonowania przedsiębiorstwa - mają pośredni związek z działalnością gospodarczą, a tym samym z osiąganym przez podatnika obrotem opodatkowanym. Aby jednak można było wskazać, że określone zakupy mają chociażby pośredni związek z działalnością podmiotu, istnieć musi związek przyczynowo-skutkowy pomiędzy dokonanymi zakupami towarów i usług, a powstaniem obrotu. O pośrednim związku dokonanych zakupów z działalnością podatnika można mówić wówczas, gdy zakup towarów i usług nie przyczynia się bezpośrednio do uzyskania obrotu przez podatnika, np. poprzez ich odsprzedaż, lecz poprzez wpływ na ogólne funkcjonowanie przedsiębiorstwa jako całości, przyczynia się do generowania przez podmiot obrotu.

Katalog czynności opodatkowanych podatkiem VAT zawarty jest w art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT, w myśl którego opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Zgodnie z art. 7 ust. 1 ustawy o VAT, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

Stosownie do treści art. 8 ust. 1 ustawy o VAT, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (...).

Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, zgodnie z zasadą powszechności opodatkowania, podlegają wszelkie transakcje, których przedmiotem jest dostawa towarów lub świadczenie usług, pod warunkiem, że są one realizowane przez podatników w rozumieniu ustawy.

Podatnikami w myśl art. 15 ust. 1 ustawy o VAT, są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel i rezultat takiej działalności.

Działalność gospodarcza, zgodnie z art. 15 ust. 2 ustawy o VAT, w brzmieniu obowiązującym do dnia 31 marca 2013 r., obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody również wówczas, gdy czynność została wykonana jednorazowo w okolicznościach wskazujących na zamiar wykonania czynności w sposób częstotliwy. Działalność gospodarcza obejmuje również czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Stosownie do art. 15 ust. 2 ustawy o VAT w brzmieniu obowiązującym od 1 kwietnia 2013 r., działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Zgodnie z art. 15 ust. 6 ustawy o VAT, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Powyższy zapis jest odzwierciedleniem art. 13 Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej - (Dz.Urz.UE.L Nr 347), zgodnie z którym krajowe, regionalne i lokalne organy władzy oraz inne podmioty prawa publicznego nie są uważane za podatników w związku z działalnością, którą podejmują lub transakcjami, których dokonują jako organy władzy publicznej, nawet jeśli pobierają należności, opłaty, składki lub płatności w związku z takimi działaniami lub transakcjami.

Jednakże w przypadku, gdy podejmują one takie działania lub dokonują takich transakcji, są uważane za podatników w odniesieniu do tych działań lub transakcji, gdyby wykluczenie ich z kategorii podatników prowadziło do znaczących zakłóceń konkurencji. W każdych okolicznościach podmioty prawa publicznego są uważane za podatników w związku z czynnościami określonymi w załączniku I, chyba że niewielka skala tych działań sprawia, że mogą być one pominięte.

Stosownie do przepisu art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 200lr. Nr 142, poz. 1591 z późn. zm.), gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Natomiast zgodnie z art. 6 ust. 1 ww. ustawy do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów.

Do zadań własnych gminy należy zaspokajanie potrzeb wspólnoty. W szczególności zadania własne obejmują sprawy w zakresie ładu przestrzennego, gospodarki nieruchomościami, ochrony środowiska i przyrody oraz gospodarki wodnej, edukacji publicznej oraz utrzymanie gminnych obiektów i urządzeń użyteczności publicznej oraz obiektów administracyjnych (art. 7 ust. 1 pkt 1, 8 i 15 ustawy o samorządzie gminnym).

Analizując kwestię prawa do odliczenia podatku naliczonego z tytułu realizacji inwestycji w ramach realizowanego projektu pn. "..." polegającej na zakupie i montażu kolektorów słonecznych w budynkach użyteczności publicznej, należy jeszcze raz zauważyć, że prawo to przysługuje w zakresie w jakim zakupy bezspornie związane są z realizowaniem czynności opodatkowanych podatkiem VAT.

Z wniosku wynika, że Wnioskodawca prowadzi działalność opodatkowaną w zakresie wynajmu pomieszczeń w budynkach użyteczności publicznych. Wprawdzie umowy najmu podpisuje np. Dyrektor danej placówki oświatowej (szkoły, przedszkola), któremu Gmina oddała nieodpłatnie w trwały zarząd, jednak podatek VAT należny z tytułu tych czynności rozlicza Gmina w swoich deklaracjach.

Odpłatne realizowanie przez Gminę tych czynności, na rzecz zainteresowanych (udostępnianie komercyjne pomieszczeń) stanowi niewątpliwie czynności cywilnoprawne, dla których Gmina występuje w charakterze podatnika podatku od towarów i usług. Zatem powyższe czynności w świetle ustawy o podatku od towarów i usług traktowane są jako odpłatne świadczenie usług, o którym mowa w art. 8 ust. 1 ww. ustawy, podlegające opodatkowaniu na mocy art. 5 ust. 1 tej ustawy.

Jednocześnie z przedstawionych okoliczności bezsprzecznie wynika, że głównym celem dokonywanych zakupów w ramach realizowanej inwestycji, jest wykonywanie zadań własnych Gminy (niepodlegających opodatkowaniu). Gmina w zakresie realizacji zadań własnych nie występuje w charakterze podatnika, w związku z czym dokonując ww. nabyć nie ma również konsekwentnie prawa do odliczenia podatku naliczonego, związanego z realizacją tych zadań.

Należy zauważyć, że budynki użyteczności publicznej Gmina powinna wykorzystywać zgodnie z ich przeznaczeniem w zakresie realizacji zadań własnych Gminy, która w tym zakresie nie działa w charakterze podatnika. Nie można więc bezsprzecznie przyjąć, że w momencie dokonywania zakupów związanych ze wskazaną inwestycją polegającą na zainstalowaniu kolektorów słonecznych, Wnioskodawca wykorzystywał je do czynności opodatkowanych. Głównym celem zakupu i montażu kolektorów słonecznych jest wykorzystanie ich w budynkach użyteczności publicznej, w których Gmina realizuje zadania własne. Natomiast dodatkowo, marginalnie Wnioskodawca dokonuje wykorzystania tych budynków odpłatnie poprzez najem pomieszczeń, przy czym zakres tego wykorzystania jest w ocenie tut. organu na tyle niewielki (nieznaczący), że nie może on skutkować wystąpieniem prawa do odliczenia (np. w budynku Gimnazjum otrzymano przychody netto w 2012 r. w kwocie 9,84 zł, a w 2013 r. w kwocie 6,37 zł, w 2013 r. podpisano umowę ze Stowarzyszeniem... na bezpłatny wynajem pomieszczeń do prowadzenia szkoły, a w dwóch budynkach szkolnych znajdujących się w miejscowości S. czynsz najmu wynosi brutto 1 zł miesięcznie, zatem rocznie czynsz netto wynosi 9,84 zł + VAT 2,27 zł), budynek w C. (czynsz najmu wynosi brutto 1 zł miesięcznie, zatem rocznie czynsz netto wynosi 9,84 zł + VAT 2,27 zł).

Trzeba wskazać, że z literalnej interpretacji art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług bezpośrednio wynika, że odliczyć można podatek naliczony związany z transakcjami, których następstwem jest określenie podatku należnego.

Istnienie bezpośredniego związku między nabywanymi towarami i usługami a transakcjami opodatkowanymi podatnika jest traktowane jako niezbędny wymóg powstania prawa do odliczenia podatku w Dyrektywie 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. U.UE.L 347, poz. 1 z późn. zm.). Przepisy Rozdziału 1-4 Tytułu X Dyrektywy VAT (art. 167 i nast.) wprowadzają podstawową regułę wspólnego systemu podatku VAT, zgodnie z którą podatnikowi przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego związanego ze sprzedażą opodatkowaną, natomiast prawo takie nie przysługuje w przypadku dokonywania transakcji zwolnionych lub nieopodatkowanych.

Warunek zachowania związku zakupów z działalnością opodatkowaną, jest również akcentowany w orzecznictwie Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej. W orzeczeniu z dnia 6 kwietnia 1995 r., (w sprawie C-4/94, BLP Group plc v. Commissioners of Customs Excise) TSUE stwierdził, że powstanie prawa do odliczenia podatku jest uzależnione od bezpośredniego i niezwłocznego związku z transakcjami opodatkowanymi (ang. direct and immediate link with the taxable transactions). Także w wyroku z dnia 8 czerwca 2000 r. (w sprawie C-98/98, Commissioners of Customs and Excise a Midland Bank plc), TSUE nie miał wątpliwości, że artykuł 2 Pierwszej Dyrektywy i artykuł 17 ust. 2, 3 i 5 Szóstej Dyrektywy w sprawie harmonizacji ustawodawstw Państw Członkowskich w odniesieniu do podatków obrotowych należy interpretować w taki sposób, aby warunkiem odliczenia przez podatnika VAT oraz podstawą do ustalenia zakresu tego prawa było zasadniczo istnienie bezpośredniego związku pomiędzy daną transakcją nabycia a daną transakcją (lub transakcjami) sprzedaży, uprawniającymi do dokonania odliczenia. Ponadto Trybunał w wyroku z dnia 13 marca 2008 r. w sprawie C-437/06 Securenta przesądził, że w sytuacji gdy podatnik wykonuje działalność gospodarczą i działalność niemającą charakteru gospodarczego, prawo do odliczenia z tytułu ewentualnych wydatków jest dopuszczalne jedynie w zakresie, w jakim wydatki te można przyporządkować działalności gospodarczej podatnika.

W świetle powyższych regulacji, w ocenie tutejszego organu, nie każdy zaistniały rodzaj powiązania o charakterze pośrednim przy dokonywaniu świadczeń opodatkowanych, lecz oczywistość oraz bezpośredniość tego powiązania z dokonywaną przez Wnioskodawcę sprzedażą opodatkowaną, może dopiero dawać uprawnienie do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego na podstawie art. 86 ust. 1 ustawy o VAT.

Tym samym, zasada ta wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.

Zauważyć w tym miejscu należy, że podatnicy dokonujący czynności niepodlegających opodatkowaniu byliby stawiani w pozycji uprzywilejowanej: po pierwsze nie mieliby obowiązku uiszczenia podatku należnego, a po drugie dokonując jakiejkolwiek innej czynności opodatkowanej, mogliby skorzystać z uprawnienia do odliczenia podatku naliczonego, niepozostającego w relacji z podatkiem należnym. Innymi słowy, podatnik miałby prawo do odliczenia podatku naliczonego jedynie pod warunkiem dokonania jednej czynności opodatkowanej, nawet stanowiącej nieznaczny wycinek całokształtu jego działalności.

W omawianych okolicznościach, zdaniem organu, nie występuje związek przyczynowo-skutkowy, który decydowałby o prawie do odliczenia podatku związanego z powziętą inwestycją. O ile nie można wykluczyć, że wspomniane zakupy inwestycyjne mogą przyczynić się do uzyskania sprzedaży opodatkowanej, tym niemniej jednak, związek ten nie jest dostrzegalny i bezsporny, a tylko taki pozwalałby na zrealizowanie przez Wnioskodawcę prawa do odliczenia podatku naliczonego z faktur dokumentujących omawianą inwestycję.

W konsekwencji, w ocenie organu, Wnioskodawcy w tym przypadku nie przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego związanego z realizacją wskazanej inwestycji polegającej na montażu kolektorów słonecznych na ww. 15 budynkach użyteczności publicznej, w których występuje sprzedaż opodatkowana, gdyż cel inwestycji służy przede wszystkim zaspokajaniu potrzeb zbiorowych wspólnoty w zakresie realizacji zadań własnych Gminy m.in. edukacji publicznej, utrzymaniu gminnych obiektów i urządzeń użyteczności publicznej oraz obiektów administracyjnych, a wykorzystanie kolektorów na cele komercyjne (najem) - jak wynika z okoliczności sprawy - w niewielkim zakresie, nie może przesądzić o uprawnieniu do realizacji tego prawa.

Podkreślenia wymaga, że skoro ustawodawca podjął decyzję o zakresie dopuszczalnych odliczeń od podatku, to próba odliczenia na innej podstawie pewnych wydatków bezpośrednio związanych z czynnościami zwolnionymi lub niepodlegającymi odliczeniu nie może zyskać aprobaty tut. organu.

Wprawdzie każdy wydatek ma wpływ na działalność gospodarczą danego podmiotu i każdy mógłby więc pośrednio podlegać odliczeniu. Jednak jeżeli określone wydatki mają bezpośredni związek z czynnościami niepodlegającymi opodatkowaniu, to ewentualne doszukiwanie się pośredniego wpływu tych czynności na działalność opodatkowaną nie może prowadzić do zmiany ich kwalifikacji z punktu widzenia możliwości zastosowania odliczenia. Taki związek jest bowiem zbyt nieuchwytny, mało konkretny w porównaniu do wyraźnego i jednoznacznego związku tych wydatków z czynnościami niepodlegającymi VAT (czynnościami wykonywanymi przez Gminę jako organ władzy publicznej).

W konsekwencji należy uznać, że efekty realizacji projektu pozostają bez wpływu na wysokość obrotów opodatkowanych osiąganych przez Gminę z tytułu wykorzystania pomieszczeń w budynkach użyteczności publicznej. Montaż solarów miałby miejsce niezależnie od tego czy w danym budynku występowałby najem czy nie. Dokonana inwestycja powstaje bez wpływu na obroty z tytułu najmu.

Oznacza to, że związek dokonanych zakupów inwestycyjnych z wykonywaniem czynności opodatkowanych jest w rozpatrywanej sprawie zbyt nieuchwytny, mało konkretny w porównaniu do jednoznacznego związku tych wydatków z czynnościami niepodlegającemu opodatkowaniu podatkiem VAT.

Podsumowując, Wnioskodawcy nie przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją inwestycji polegającej na instalacji kolektorów słonecznych na ww. budynkach użyteczności publicznej, gdyż zakupy dokonane w związku z realizacją inwestycji służą bezpośrednio w pierwszej kolejności czynnościom niepodlegającym opodatkowaniu podatkiem VAT, a tym samym nie zostanie spełniony podstawowy warunek uprawniający podatnika VAT do odliczenia podatku naliczonego, wynikający z treści art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy w tym zakresie należało uznać za nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Należy jednocześnie zaznaczyć, że przedmiotem niniejszej interpretacji nie była kwestia prawidłowości przyporządkowania wykonywanych przez Wnioskodawcę czynności do opodatkowanych, zwolnionych czy niepodlegających opodatkowaniu, gdyż nie było to przedmiotem zapytania Wnioskodawcy ani też nie przedstawiono w tym zakresie własnego stanowiska. Tym samym niniejszą interpretacje oparto na stanie faktycznym przedstawionym przez Wnioskodawcę w treści wniosku.

Ponadto należy zwrócić uwagę, iż analiza załączników dołączonych do wniosku nie mieści się w ramach określonych w art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa, zgodnie z którym minister właściwy do spraw finansów publicznych, na pisemny wniosek zainteresowanego, wydaje, w jego indywidualnej sprawie, pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego (interpretację indywidualną). W związku z powyższym Minister Finansów nie jest uprawniony do oceny prawnej załączników dołączonych przez Wnioskodawcę.

Nadmienia się, że niniejsza interpretacja indywidualna traci swoją ważność w przypadku zmiany któregokolwiek z elementów przedstawionego stanu faktycznego lub zmiany stanu prawnego.

W pozostałym zakresie objętym wnioskiem zostało wydane odrębne rozstrzygnięcie.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 270 z późn. zm.).

Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl