IBPP1/443-837/11/AL

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 29 sierpnia 2011 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP1/443-837/11/AL

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 6 maja 2011 r. (data wpływu 17 maja 2011 r.), uzupełnionym pismem z dnia 28 lipca 2011 r. (data wpływu 2 sierpnia 2011 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z otrzymanych przez Spółkę Przejmującą faktur VAT, na których jako nabywca wskazana będzie jedna ze Spółek Przejmowanych, jeżeli faktura VAT zostanie wystawiona po dniu połączenia - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 17 maja 2011 r. wpłynął do tutejszego organu wniosek z dnia 6 maja 2011 r. o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z otrzymanych przez Spółkę Przejmującą faktur VAT, na których jako nabywca wskazana będzie jedna ze Spółek Przejmowanych, jeżeli faktura VAT zostanie wystawiona przed dniem połączenia.

Wniosek uzupełniono pismem z dnia 28 lipca 2011 r. (data wpływu 2 sierpnia 2011 r.) będącym odpowiedzią na wezwanie tut. organu Nr IBPP1/443-836/11/AL z dnia 22 lipca 2011 r.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca - "Spółka Przejmująca" zamierza uczestniczyć w połączeniu Spółek. Połączenie nastąpi poprzez przejęcie przez Wnioskodawcę dwóch Spółek z ograniczoną odpowiedzialnością (zwanych dalej "Spółkami Przejmowanymi"). Spółki Przejmowane prowadzą działalność gospodarczą we własnym imieniu. W związku z prowadzoną działalnością Spółki te otrzymują faktury VAT, na których widnieją jako nabywcy.

W związku z planowanym połączeniem, istnieje możliwość otrzymywania przez Wnioskodawcę faktur, w których jako nabywca będzie wskazywana jedna ze Spółek Przejmowanych. Faktury te mogą zostać wystawione zarówno przed dniem przejęcia, jak również po jego dacie. Zakupy udokumentowane otrzymywanymi przez Spółkę Przejmującą fakturami będą wykorzystywane do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. Nie będą one również objęte szczególnymi wyłączeniami z prawa do odliczenia podatku naliczonego. Spółki Przejmowane nie dokonają obniżenia kwot podatku należnego o kwoty podatku naliczonego wynikające ze wskazanych powyżej faktur VAT przed dniem połączenia.

W uzupełnieniu wniosku z dnia 28 lipca 2011 r. Wnioskodawca wskazał, iż jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług.

Połączenie spółek nastąpi na podstawie art. 492 § 1 pkt 1 ustawy z dnia 15 września 2000 r. - Kodeks Spółek Handlowych. Będzie to zatem tzw. połączenie przez przejecie. Zgodnie z treścią normy prawnej zawartej we wskazanym powyżej przepisie, na Wnioskodawcę (Spółkę Przejmującą), w zamian za udziały lub akcje zostanie przeniesiony cały majątek spółek przejmowanych ("P" oraz "H").

O planowanym przejęciu zawiadomieni zostaną zarówno kontrahenci Wnioskodawcy, jak i kontrahenci Spółek Przejmowanych (sprzed dnia połączenia). Zgodnie z przyjętymi założeniami szczegółowe informacje, zawierające przede wszystkim planowaną datę połączenia oraz niezbędne informacje dotyczące Wnioskodawcy, zostaną przekazane kontrahentom jeszcze przed dokonaniem rejestracji połączenia, tj. w III kwartale 2011 r.

Faktury otrzymane przez Wnioskodawcę, które zostaną wystawione po dacie przejęcia, będą dokumentowały faktyczne transakcje sprzedaży występujące pomiędzy dostawca a nabywcą (Wnioskodawcą).

Wnioskodawca pragnie zwrócić również uwagę, iż pomimo udzielonych kontrahentom odpowiednio wcześniej informacji dotyczących planowanego przejęcia, istnieje możliwość wystąpienia sytuacji, w której - już po połączeniu się Spółek - kontrahent (sprzedawca) wystawi fakturę (faktury) na jedna ze Spółek Przejmowanych.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy Spółce Przejmującej będzie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty należnego podatku od towarów i usług o kwoty podatku naliczonego wynikającego z otrzymanych przez Spółkę Przejmującą faktur VAT, na których jako nabywca wskazana będzie jedna ze Spółek Przejmowanych, jeżeli faktura VAT zostanie wystawiona po dniu połączenia.

Zdaniem Wnioskodawcy będzie on uprawniony do obniżenia kwoty podatku należnego o kwoty podatku naliczonego wynikające z otrzymanych przez Spółkę Przejmującą faktur VAT, wystawionych na którąkolwiek ze Spółek Przejmowanych przed dniem połączenia Spółek.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje podatnikowi w takim zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, z wyjątkami niemającymi zastosowania w odniesieniu do przedstawionego we wniosku opisu zdarzenia przyszłego.

Podstawą odliczenia są natomiast otrzymywane przez podatnika faktury VAT. Zgodnie bowiem z art. 86 ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług, kwotę podatku naliczonego, co do zasady, stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach.

Zasady wystawiania faktur normuje art. 106 ustawy o podatku od towarów i usług, zgodnie, z którym podatnicy są obowiązani wystawić fakturę stwierdzającą dokonanie sprzedaży, która powinna zawierać: datę dokonania sprzedaży, cenę towaru bez podatku, podstawę opodatkowania, stawkę i kwotę podatku, kwotę należności oraz dane dotyczące podatnika i nabywcy.

Szczególne regulacje dotyczące treści faktur zawiera rozporządzenie Ministra Finansów w sprawie wystawiania faktur, które w § 5 przewiduje, że w odniesieniu do danych nabywcy, faktura powinna zawierać następujące informacje: imiona i nazwiska lub nazwy bądź nazwy skrócone nabywcy oraz jego adresy, numery identyfikacji podatkowej nabywcy.

Spółkom Przejmowanym niewątpliwie przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, ponieważ będą one występowały w transakcjach gospodarczych jako nabywcy.

Dlatego też z chwilą przejęcia Spółek prawo to zostanie przeniesione, zgodnie z przepisami Ordynacji podatkowej, na Spółkę Przejmującą. Artykuł 93 § 2 w zw. z art. 93 § 1 Ordynacji podatkowej stanowi bowiem, że przejecie przez osobę prawną innych osób prawnych powoduje wstąpienie podmiotu dokonującego przejęcia we wszelkie przewidziane w przepisach prawa podatkowego prawa i obowiązki każdej z przejmowanych Spółek. Ustawodawca konstruując ten przepis posłużył się wyrażeniem "wszelkie", tym samym powinien on być interpretowany w sposób maksymalnie szeroki, który obejmuje wszystkie prawa i obowiązki. Sukcesja uniwersalna unormowana tym przepisem może być ograniczona wyłącznie wtedy, gdy przepis szczególny stanowiłby o tym expressis verbis, zastosowanie znajdowałaby wtedy reguła kolizyjna lex specialis derogat legi generali. Jednakże przepisy ustawy o podatku od towarów i usług nie przewidują wyłączenia prawa do odliczenia kwoty podatku naliczonego z powodu przejęcia czy też innej formy połączenia Spółek, dlatego też prawo to, w wyniku sukcesji przejdzie na Wnioskodawcę.

Powyższy pogląd podzielił Wojewódzki Sąd Administracyjny w Rzeszowie, który w wyroku z dnia 10 lutego 2011 r. stwierdził: "Spółka jako przejmująca wchodzi w prawa i obowiązki przejętych spółek z dniem połączenia. Sukcesja ta obejmuje także prawo określone w art. 86 ust. 1 ustawy VAT, tj. prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, które przysługiwało spółkom przejętym, o ile podmioty te nie skorzystały z tego prawa przed utratą bytu prawnego. W przypadku, gdy Spółka Przejmowana nabyła prawo do odliczenia podatku naliczonego prawo to przechodzi na Spółkę, która ją przejęła. W związku z powyższym Spółka Przejmująca będzie miała prawo do odliczenia podatku naliczonego określonego w fakturach zakupu, wystawionych i nie rozliczonych przez Spółki Przejęte - przed połączeniem. Połączenie spółek na podstawie przepisów Kodeksu spółek handlowych poprzez przeniesienie całego majątku z jednej ze spółek do drugiej skutkuje również prawem dla Spółki przejmującej do odliczenia kwoty podatku naliczonego określonego w fakturach zakupu VAT, wystawionych dla spółki przejętej." (I SA/Rz 845/10).

Podkreślić również trzeba, że możliwość obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przez Spółkę Przejmującą, pozostaje w zgodzie z zasadą neutralności podatku VAT, z której przede wszystkim wynika, że podatek ten powinien obciążać konsumpcję, natomiast nie powinien powodować jakichkolwiek obciążeń dla przedsiębiorcy (podatnika formalnego).

W opinii Wnioskodawcy powyższe argumenty uzasadniają również, pozytywną odpowiedź w odniesieniu do przedstawionego pytania. Przedstawiona bowiem interpretacja norm prawnych implikuje stwierdzenie, że bez znaczenia dla prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego pozostaje fakt, iż w momencie wystawienia faktur Spółka Przejmowana nie istnieje, ponieważ prawo to powstaje wcześniej, tj. w momencie dokonania transakcji. Otrzymanie faktury VAT jest natomiast jedynie podstawą do możliwości faktycznego obniżenia kwoty podatku należnego.

Konstrukcję tą potwierdza wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego z Warszawie z dnia 8 września 2010 r., w którym skład orzekający zważył: "Zgodnie z nimi prawo to przysługuje każdemu podatnikowi z tym, że aby je wykonać podatnik musi dysponować dowodem, którym jest właśnie faktura VAT, wystawiona przez sprzedającego. Brak przedmiotowej faktury VAT jest równoznaczny z brakiem dowodu zapłacenia kwoty podatku VAT na poprzednim etapie obrotu gospodarczego." (III SA/Wa 434/10).

Podsumowując prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, które przysługiwałoby Spółkom Przejmowanym, w wyniku sukcesji uniwersalnej, będzie również przysługiwało Spółce Przejmującej, niezależnie od momentu wystawienia faktury, zatem, w opinii Wnioskodawcy, na pytanie należy udzielić twierdzącej odpowiedzi.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Na wstępie należy zaznaczyć, że mimo stwierdzenia przez Wnioskodawcę w opisie zdarzenia przyszłego, że faktury otrzymane przez Wnioskodawcę, które zostaną wystawione po dacie przejęcia będą dokumentowały faktyczne transakcje sprzedaży występujące pomiędzy dostawcą a nabywcą (Wnioskodawcą), tut. organ mając na uwadze pytanie Wnioskodawcy oraz własne stanowisko, dla celów niniejszej interpretacji przyjął, że sprawa dotyczy prawa do odliczenia przez Wnioskodawcę - Spółkę Przejmującą podatku naliczonego z faktur VAT, wystawionych po dniu połączenia na Spółkę Przejmowaną, na których jako nabywca będzie wskazana jedna ze Spółek Przejmowanych, w sytuacji gdy faktury te będą dokumentowały faktyczne zdarzenia gospodarcze zaistniałe pomiędzy dostawcami a Spółkami Przejmowanymi.

Następstwo prawne polega na przejściu z jednego podmiotu na drugi określonych praw i obowiązków. W przypadku prawa podatkowego mamy do czynienia z pochodnym nabyciem praw, kiedy to następca prawny nabywa prawa i obowiązki przysługujące jego poprzednikowi prawnemu. Jest to nabycie translatywne, gdyż dotyczy praw poprzednio już istniejących. W prawie podatkowym z reguły ma miejsce następstwo prawne pod tytułem ogólnym (sukcesja uniwersalna), kiedy to mocą jednego zdarzenia prawnego dochodzi do nabycia całego lub części majątku, a nabywca wchodzi zarówno w prawa jak i w obowiązki swego poprzednika prawnego.

Zagadnienie sukcesji podatkowej w polskim prawie podatkowym regulują m.in. przepisy zawarte w art. 93-93e ustawy z dnia z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.). W przepisach tych ustawodawca przedstawił katalog sytuacji, w których zachodzi sukcesja podatkowa, tj. sukcesja praw i obowiązków następców prawnych oraz podmiotów przekształcanych.

Zgodnie z art. 93 § 1 ustawy - Ordynacja podatkowa osoba prawna zawiązana (powstała) w wyniku łączenia się:

1.

osób prawnych,

2.

osobowych spółek handlowych,

3.

osobowych i kapitałowych spółek handlowych

- wstępuje we wszelkie przewidziane w przepisach prawa podatkowego prawa i obowiązki każdej z łączących się osób lub spółek.

Jak stanowi art. 93 § 2 ww. ustawy - Ordynacja podatkowa przepis § 1 stosuje się odpowiednio do osoby prawnej łączącej się przez przejęcie:

1.

innej osoby prawnej (osób prawnych);

2.

osobowej spółki handlowej (osobowych spółek handlowych).

W myśl art. 93a § 1 ustawy - Ordynacja podatkowa osoba prawna zawiązana (powstała) w wyniku:

1.

przekształcenia innej osoby prawnej,

2.

przekształcenia spółki niemającej osobowości prawnej

- wstępuje we wszelkie przewidziane w przepisach prawa podatkowego prawa i obowiązki przekształcanej osoby lub spółki.

Stosownie do postanowień art. 93a § 2 ustawy - Ordynacja podatkowa przepis § 1 stosuje się odpowiednio do:

1.

osobowej spółki handlowej zawiązanej (powstałej) w wyniku przekształcenia:

a.

innej spółki niemającej osobowości prawnej,

b.

spółki kapitałowej;

2.

spółki niemającej osobowości prawnej, do której osoba fizyczna wniosła na pokrycie udziału wkład w postaci swojego przedsiębiorstwa.

Odliczyć zatem można w całości podatek naliczony, który jest związany z transakcjami opodatkowanymi podatnika. Wskazana zasada wyłącza zatem możliwość dokonywania odliczeń podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi. Jednocześnie z zasady tej wynika, że odliczenie podatku naliczonego, może być częściowe, tzn. w tej części, w jakiej dane towary lub usługi, z którymi związany jest podatek naliczony są wykorzystywane do realizacji czynności opodatkowanych, z pominięciem tej części podatku od tych towarów i usług, w jakiej towary te (usługi) są wykorzystywane do wykonywania czynności zwolnionych od podatku lub niepodlegających opodatkowaniu.

W myśl art. 86 ust. 1 ustawy o VAT w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Zgodnie z art. 86 ust. 2 ustawy o VAT kwotę podatku naliczonego stanowi:

1.

suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika:

a.

z tytułu nabycia towarów i usług,

b.

potwierdzających dokonanie przedpłaty (zaliczki, zadatku, raty), jeżeli wiązały się one z powstaniem obowiązku podatkowego,

c.

od komitenta z tytułu dostawy towarów będącej przedmiotem umowy komisu

- z uwzględnieniem rabatów określonych w art. 29 ust. 4;

2.

w przypadku importu towarów - suma kwot podatku wynikająca z dokumentu celnego i deklaracji importowej, z zastrzeżeniem pkt 5;

3.

zryczałtowany zwrot podatku, o którym mowa w art. 116 ust. 6;

4.

kwota podatku należnego z tytułu:

a.

świadczenia usług, dla którego zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 4 lub 8 podatnikiem jest ich usługobiorca,

b.

dostawy towarów, dla której zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 5 lub 7 podatnikiem jest ich nabywca,

c.

wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów;

5.

kwota podatku należnego z tytułu importu towarów - w przypadkach, o których mowa w art. 33a;

6.

różnica podatku, o której mowa w art. 29 ust. 18 i art. 37.

Z kolei w treści art. 88 ustawy o VAT ustawodawca przewidział przypadki, w których podatnikom prawo do odliczenia nie przysługuje.

Na podstawie art. 106 ust. 1 ustawy o VAT podatnicy, o których mowa w art. 15, są obowiązani wystawić fakturę stwierdzającą w szczególności dokonanie sprzedaży, datę dokonania sprzedaży, cenę jednostkową bez podatku, podstawę opodatkowania, stawkę i kwotę podatku, kwotę należności oraz dane dotyczące podatnika i nabywcy, z zastrzeżeniem ust. 1a, 2, 4 i 5 oraz art. 119 ust. 10 i art. 120 ust. 16.

W myśl § 4 ust. 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia z dnia 28 marca 2011 r.

w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 68, poz. 360) zarejestrowani podatnicy jako podatnicy VAT czynni, posiadający numer identyfikacji podatkowej, wystawiają faktury oznaczone wyrazami "FAKTURA VAT".

Natomiast stosownie do postanowień § 5 ust. 1 ww. rozporządzenia w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom (...) faktura stwierdzająca dokonanie sprzedaży powinna zawierać co najmniej:

1.

imiona i nazwiska lub nazwy bądź nazwy skrócone sprzedawcy i nabywcy oraz ich adresy;

2.

numery identyfikacji podatkowej sprzedawcy i nabywcy, z zastrzeżeniem ust. 10 i 11;

3.

numer kolejny faktury oznaczonej jako "FAKTURA VAT";

4.

dzień, miesiąc i rok wystawienia faktury, a w przypadku, gdy data ta różni się od daty sprzedaży, również datę sprzedaży; w przypadku sprzedaży o charakterze ciągłym podatnik może podać na fakturze miesiąc i rok dokonania sprzedaży, pod warunkiem podania daty wystawienia faktury;

5.

nazwę (rodzaj) towaru lub usługi;

6.

miarę i ilość sprzedanych towarów lub zakres wykonanych usług;

7.

cenę jednostkową towaru lub usługi bez kwoty podatku (cenę jednostkową netto);

8.

wartość towarów lub wykonanych usług, których dotyczy sprzedaż, bez kwoty podatku (wartość sprzedaży netto);

9.

stawki podatku;

10.

sumę wartości sprzedaży netto towarów lub wykonanych usług z podziałem na poszczególne stawki podatku i zwolnionych od podatku oraz niepodlegających opodatkowaniu;

11.

kwotę podatku od sumy wartości sprzedaży netto towarów (usług), z podziałem na kwoty dotyczące poszczególnych stawek podatku;

12.

kwotę należności ogółem wraz z należnym podatkiem.

Jak wynika z przedstawionego opisu zdarzenia przyszłego Wnioskodawca - Spółka Przejmująca zamierza uczestniczyć w połączeniu Spółek. Połączenie nastąpi na podstawie art. 492 § 1 pkt 1 ustawy z dnia 15 września 2000 r. - Kodeks Spółek Handlowych poprzez przejęcie przez Wnioskodawcę dwóch Spółek z ograniczoną odpowiedzialnością - Spółek Przejmowanych. Na Wnioskodawcę - Spółkę Przejmującą - w zamian za udziały lub akcje zostanie przeniesiony cały majątek Spółek Przejmowanych.

Spółki Przejmowane prowadzą działalność gospodarczą we własnym imieniu. W związku z prowadzoną działalnością Spółki te otrzymują faktury VAT, na których widnieją jako nabywcy.

W związku z planowanym połączeniem, istnieje możliwość otrzymywania przez Wnioskodawcę faktur, w których jako nabywca będzie wskazywana jedna ze Spółek Przejmowanych. Faktury te mogą zostać wystawione zarówno przed dniem przejęcia, jak również po jego dacie. Zakupy udokumentowane otrzymywanymi przez Spółkę Przejmującą fakturami będą wykorzystywane do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. Nie będą one również objęte szczególnymi wyłączeniami z prawa do odliczenia podatku naliczonego. Spółki Przejmowane nie dokonają obniżenia kwot podatku należnego o kwoty podatku naliczonego wynikające ze wskazanych powyżej faktur VAT przed dniem połączenia.

O planowanym przejęciu zawiadomieni zostaną zarówno kontrahenci Wnioskodawcy, jak i kontrahenci spółek przejmowanych (sprzed dnia połączenia). Zgodnie z przyjętymi założeniami szczegółowe informacje, zawierające przede wszystkim planowaną datę połączenia oraz niezbędne informacje dotyczące Wnioskodawcy, zostaną przekazane kontrahentom jeszcze przed dokonaniem rejestracji połączenia, tj. w III kwartale 2011 r.

Pomimo udzielonych kontrahentom odpowiednio wcześniej informacji dotyczących planowanego przejęcia, istnieje możliwość wystąpienia sytuacji, w której - już po połączeniu się Spółek - kontrahent (sprzedawca) wystawi fakturę (faktury) na jedną ze Spółek Przejmowanych.

Wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą prawa do odliczenia przez Wnioskodawcę - Spółkę Przejmującą podatku naliczonego z faktur VAT, na których jako nabywca wskazana będzie jedna ze Spółek Przejmowanych, jeżeli faktura VAT na Spółkę Przejmowaną zostanie wystawiona po dniu połączenia.

Odnosząc przytoczone powyżej regulacje do przedstawionego przez Wnioskodawcę zdarzenia przyszłego stwierdzić należy, iż w przedmiotowej sprawie zastosowanie znajdzie przepis art. 93 § 2 pkt 1 ww. ustawy - Ordynacja podatkowa, bowiem nastąpi łączenie poprzez przejęcie jednej osoby prawnej (Spółki z o.o.) przez inną osobę prawną (Wnioskodawcę), w wyniku czego Wnioskodawca wstąpi we wszelkie przewidziane w przepisach prawa podatkowego prawa i obowiązki łączącej się (przejmowanej) Spółki z o.o.

Skoro zatem Wnioskodawca, jako następca podatkowy, przejmuje zobowiązania i uprawnienia Spółki Przejmowanej, tym samym będzie więc mieć prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z faktur VAT wystawionych dla Spółki Przejmowanej po dniu przejęcia, dotyczących działalności tejże Spółki Przejmowanej w okresie przed przejęciem, zgodnie z ogólnymi zasadami wynikającymi z art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, czyli jeżeli będzie istniał związek dokonanych zakupów z czynnościami opodatkowanymi, z uwzględnieniem wyłączeń z prawa do odliczenia, o których mowa w art. 88 ustawy o VAT.

W związku z powyższym za prawidłowe należało uznać stanowisko Wnioskodawcy, że będzie on uprawniony do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z otrzymanych przez niego jako Spółkę Przejmującą faktur VAT, wystawionych na którąkolwiek ze Spółek Przejmowanych przed dniem połączenia się Spółek, przy założeniu, że faktura dokumentuje transakcje dokonaną pomiędzy sprzedawcą a Spółką Przejmowaną jako nabywcą przed dniem połączenia.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Interpretacja traci ważność w przypadku zmiany któregokolwiek z elementów przedstawionego zdarzenia przyszłego lub zmiany stanu prawnego.

W pozostałym zakresie objętym wnioskiem, wydane zostały odrębne rozstrzygnięcia.

Końcowo należy nadmienić, iż w sytuacji gdyby po dniu przejęcia Spółek pomiędzy Wnioskodawcą a dostawcą wystąpiły określone zdarzenia gospodarcze, wówczas faktury VAT winny zostać wystawione na Wnioskodawcę, jako faktycznego uczestnika tych transakcji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem.

Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl