IBPP1/443-836/08/AZ

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 16 lipca 2008 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP1/443-836/08/AZ

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Okręgowej Spółdzielni Pszczelarskiej przedstawione we wniosku z dnia 30 maja 2008 r. (data wpływu 3 czerwca 2008 r.) uzupełnionym pismem z dnia 24 czerwca 2008 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zastosowania od dnia 1 maja 2008 r. stawki podatku na produkty pszczelarskie - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 3 czerwca 2008 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zastosowania od dnia 1 maja 2008 r. stawki podatku VAT na produkty pszczelarskie. Wniosek został uzupełniony pismem z dnia 24 czerwca 2008 r. będącym odpowiedzią na wezwanie tut. organu nr IBPP1/443-836/08/AZ z dnia 16 czerwca 2008 r.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Wnioskodawca prowadzi skup i sprzedaż produktów pochodzenia rolniczego, tj. skup wosku pszczelego, kitu - propolisu, pyłku kwiatowego pochodzących od pszczelarzy, którzy prowadzą własne pasieki. W ustawie z dnia 11 kwietnia 2008 o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług, w poz. 8 załącznika do ww. ustawy wymieniono - ex 01.2 zwierzęta żywe i produkty pochodzenia zwierzęcego z wyłączeniem m.in. w pkt 4 wosków owadzich i spermacetów (PKWiU 01.25.25). Według objaśnień, ex-dotyczy tylko danego wyrobu z danego grupowania.

W związku z wprowadzoną zmianą Wnioskodawca ma wątpliwości, czy produkty pochodzące z pasiek pszczelarskich należące do grupy PKWiU 01.25.25 tj.:

* wosk pszczeli PKWiU 01.25.25-00.10

* mleczko pszczele PKWiU 01.25.25-00.20

* kit pszczeli - propolis PKWiU 01.25.25-00.30

* pyłek kwiatowy PKWiU 01.25.23-00.00

niewymienione w załączniku podlegają podatkowi od towarów i usług ze stawką 3%, jak dotychczas, czy ma zastosowanie do nich stawka podstawowa czyli 22%. Według kodów PKWiU woski owadzie i spermacet są w tej grupie na ostatnich pozycjach. Tym bardziej, że ustawodawca wskazał, że dotyczy tylko tych produktów, które zostały wymienione jako wyłączenie, nie są opodatkowane stawką 3% tylko stawką 22%.W przekonaniu Wnioskodawcy wosk owadzi i spermacet nie są produktami rolnymi. Natomiast wosk pszczeli, kit-propolis, mleczko pszczele są produktami wytworzonymi przez pszczoły w ulu. Wnioskodawca zaznacza również, że pasieki są rejestrowane jako gospodarstwa rolne i z tego tytułu otrzymują z agencji rynku rolnego dopłaty np. do matek pszczelich.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Jaka stawka podatku od towarów i usług obowiązuje od 1 maja 2008 r. na wosk pszczeli, kit-propolis, mleczko pszczele, pyłek kwiatowy.

Zdaniem Wnioskodawcy, w dalszym ciągu obowiązuje na wymienione produkty stawka 3%. Po analizie całego kodu PKWiU oraz na podstawie objaśnień do ustawy: ex-dotyczy tylko danego wyrobu z danego ugrupowania, a nie całej grupy PKWiU 01.25.25.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega m.in. odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Przez świadczenie usług w myśl art. 8 ust. 1 ustawy o VAT rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7.

Natomiast zgodnie z art. 8 ust. 3 ustawy o VAT, usługi wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, z wyjątkiem usług elektronicznych i usług turystyki, o których mowa w art. 119. Zgodnie z § 2 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 6 kwietnia 2004 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. Nr 89, poz. 844 z późn. zm.) do celów podatku od towarów i usług stosuje się Polską Klasyfikację Wyrobów i Usług (PKWiU) określoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 18 marca 1997 r. (Dz. U. Nr 42, poz. 264 z późn. zm.), nie dłużej jednak niż do dnia 31 grudnia 2008 r. Stawka podatku od towarów i usług dla dostawy towarów i świadczenia usług - poza wyjątkami wyszczególnionymi w ustawie o podatku VAT oraz rozporządzeniu Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 97, poz. 970 z późn. zm.) wynosi 22%, zgodnie z przepisem art. 41 ust. 1 ustawy o VAT.Stosownie do art. 146 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT w okresie od dnia przystąpienia Rzeczypospolitej Polskiej do Unii Europejskiej do dnia 30 kwietnia 2008 r. stosuje się stawkę w wysokości 3% w odniesieniu do czynności, o których mowa w art. 5, których przedmiotem są towary i usługi wymienione w załączniku nr 6 do ustawy, z wyłączeniem wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów i eksportu towarów. W poz. 8 załącznika nr 6 do ustawy zawierającego wykaz towarów i usług opodatkowanych stawką podatku w wysokości 3% wymieniono pod symbolem PKWiU ex 01.2 - zwierzęta żywe i produkty pochodzenia zwierzęcego - z wyłączeniem m.in. (pkt 5) spermacetu (PKWiU ex 01.25.25). Wg objaśnień do załącznika, ex-dotyczy tylko danego wyrobu z danego ugrupowania.

Polska Klasyfikacja Wyrobów i Usług jest klasyfikacją obejmującą grupowania produktów w podziale dziewięciopoziomowym, tj. sekcje, działy, grupy, klasy, kategorie, podkategorie, pozycje oraz grupowania poziomu ósmego i dziewiątego, z dodatkowym poziomem pośrednim (podsekcje). Grupowania poziomu drugiego (działy) oznaczone są symbolami dwucyfrowymi, natomiast kolejne poziomy grupowań odpowiednio symbolami o większej ilości cyfr, aż do poziomu dziewiątego oznaczonego symbolami dziesięciocyfrowymi. Zgodnie z zasadami metodycznymi Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług, pod pojęciem produktu rozumie się wyroby i usługi, natomiast pod pojęciem wyrobów rozumie się surowce, półfabrykaty, wyroby finalne oraz zespoły i części tych wyrobów - o ile występują w obrocie. W zasadach metodycznych PKWiU określone zostały sposób tworzenia grupowań na poszczególnych szczeblach podziału.

I tak w PKWiU rozróżnia się niżej podane rodzaje grupowań:

* grupowania macierzyste - są to grupowania podlegające podziałowi na niższych szczeblach, np. podkategorie są grupowaniami macierzystymi w stosunku do pozycji, dziewięciocyfrówek i dziesięciocyfrówek; dziesięciocyfrówki nie mogą być grupowaniami macierzystymi;

* grupowania pochodne - są grupowaniami, na które dzielą się grupowania macierzyste, np. pozycje są grupowaniami pochodnymi w stosunku do podkategorii, dziesięciocyfrówki w stosunku do dziewięciocyfrówek;

* grupowania końcowe - są to grupowania, które nie podlegają podziałowi; w PKWiU są nimi jedynie dziesięciocyfrówki.

Przy tworzeniu PKWiU przyjęto zasadę kompletności podziału grupowań macierzystych, jako podstawowy i nieodzowny warunek poprawności całej klasyfikacji; zasada ta stanowi, że suma zakresów grupowań pochodnych musi być równa zakresowi bezpośrednio nadrzędnego grupowania macierzystego; oznacza to, że suma zakresów grupowań pochodnych musi w pełni wyczerpywać zakres grupowania macierzystego i nie może być od niego większa. Z powyższego wynika, iż w grupowaniu poziomu wyższego (macierzystym) mieści się grupowanie poziomu niższego (pochodne). Zatem w grupowaniu 01.2 mieści się grupowanie 01.25.25. Zgodnie z PKWiU w grupowaniu poziomu szóstego (podkategoria) oznaczonym sześciocyfrowym symbolem 01.25.25 sklasyfikowane są następujące wyroby: woski owadzie i spermacet, włącznie z rafinowanymi lub barwionymi.Natomiast jak wskazano w poz. 8 załącznika nr 6 do ustawy opodatkowaniu stawką podatku VAT w wysokości 3% podlegają wymienione pod symbolem PKWiU ex 01.2 - zwierzęta żywe i produkty pochodzenia zwierzęcego - z wyłączeniem m.in. (pkt 5) spermacetu (PKWiU ex 01.25.25). Wskazanie ustawodawcy ex 01.25.25 oznacza, iż wyłączenie dotyczy tylko danego wyrobu (spermacetu) z danego grupowania (tj. podkategorii), w której znajdują się ponadto woski owadzie.

Z treści wniosku wynika, że Wnioskodawca w ramach działalności gospodarczej prowadzi skup i sprzedaż produktów pochodzenia rolniczego, tj.

* wosk pszczeli sklasyfikowany w PKWiU pod symbolem 01.25.25-00.10

* mleczko pszczele sklasyfikowany w PKWiU pod symbolem 01.25.25-00.20

* kit pszczeli - propolis sklasyfikowany w PKWiU pod symbolem 01.25.25-00.30

* pyłek kwiatowy sklasyfikowany w PKWiU pod symbolem 01.25.23-00.00

Zatem wyroby te mieszczą się w grupowaniu PKWiU 01.2 i zgodnie z art. 146 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT podlegały opodatkowaniu stawką podatku w wysokości 3%, do dnia 30 kwietnia 2008 r.Zgodnie z art. 2 ustawy z dnia 11 kwietnia 2008 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 74, poz. 444), w okresie do dnia 31 grudnia 2010 r. stosuje się stawkę podatku od towarów i usług w wysokości 3% w odniesieniu do czynności, o których mowa w art. 5 zmienianej ustawy w art. 1, których przedmiotem są towary wymienione w załączniku do ustawy (...).

W poz. 8 ww. załącznika zawierającego wykaz towarów i usług opodatkowanych stawką podatku w wysokości 3% wymieniono pod symbolem PKWiU ex 01.2 - zwierzęta żywe i produkty pochodzenia zwierzęcego z wyłączeniem (pkt 4) wosków owadzich i spermacetów (PKWiU 01.25.25).Z powyższego wynika, iż wyroby zaklasyfikowane do grupowania poziomu szóstego (podkategoria) oznaczonego symbolem sześciocyfrowym PKWiU 01.25.25 tj. woski owadzie i spermacety, wyłączono z opodatkowania preferencyjną stawką podatku VAT w wysokości 3%, natomiast nie wyłączono z opodatkowania stawką 3% wyrobów zaklasyfikowanych do grupowania o symbolu PKWiU 01.25.23, w którym mieści się pyłek kwiatowy (PKWiU 01.25.23-00.00). Jednocześnie należy wskazać, iż zgodnie z art. 41 ust. 2 ustawy o VAT, dla towarów i usług, wymienionych w załączniku nr 3 do ustawy, stawka podatku wynosi 7%, z zastrzeżeniem ust. 12 i art. 114 ust. 1.W objaśnieniach do ww. załącznika wskazano, iż wykaz nie ma zastosowania dla zakresu sprzedaży towarów i świadczenia usług zwolnionych od podatku VAT lub opodatkowanych stawką 0% i 3%.W poz. 8 załącznika nr 3 do ustawy o VAT zawierającego wykaz towarów i usług opodatkowanych stawką podatku w wysokości 7% wymieniono pod symbolem PKWiU ex 01.2 - zwierzęta żywe i produkty pochodzenia zwierzęcego z wyłączeniem (pkt 3) wosków owadzich i spermacetów.

Z powyższego wynika, iż wyłączono z opodatkowania preferencyjną stawką VAT 7% woski owadzie i spermacety.Natomiast mleczko pszczele o symbolu PKWiU 01.25.25-00.20 i kit pszczeli - propolis o symbolu PKWiU 01.25.25-00.30 mieszczą się w grupowaniu 01.2 i nie zostały wyłączone z wykazu towarów objętych opodatkowaniem według stawki 7%.Należy również zauważyć, iż wosk wytwarzany przez pszczoły w ulu jest woskiem owadzim, bowiem zgodnie z systematyką zwierząt pszczoła należy do gromady owadów. Biorąc powyższe pod uwagę należy stwierdzić, iż od dnia 1 maja 2008 r. sprzedaż wosków owadzich (pszczelich) sklasyfikowanych pod symbolem PKWiU 01.25.25-00.10 podlega opodatkowaniu według stawki 22%, sprzedaż mleczka pszczelego o symbolu PKWiU 01.25.25-00.20 i kitu pszczelego - propolisu o symbolu PKWiU 01.25.25-00.30 podlega opodatkowaniu według stawki 7% natomiast sprzedaż pyłku kwiatowego o symbolu PKWiU 01.25.23-00.00 podlega opodatkowaniu według 3% stawki podatku VAT.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za nieprawidłowe.

Zaznaczyć należy przy tym, że obowiązek przedstawienia organom podatkowym prawidłowej klasyfikacji dla sprzedawanych towarów należy do podatnika, który ponosi również odpowiedzialność za nieprawidłowo dokonaną klasyfikację. Wskazuje się, że tut. organ nie jest uprawniony do klasyfikacji towarów i usług, w związku z tym niniejszej odpowiedzi udzielono wyłącznie w oparciu o grupowanie wskazane przez Wnioskodawcę w stanie faktycznym.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl