IBPP1/443-835/08/ES

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 22 sierpnia 2008 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP1/443-835/08/ES

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 26 maja 2008 r. (data wpływu 3 czerwca 2008 r.), uzupełnionym pismem z dnia 12 sierpnia 2008 r. o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją programu "Likwidacja barier w Ośrodku Zdrowia w G. w zakresie umożliwienia osobom niepełnosprawnym poruszania się i komunikowania" - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 3 czerwca 2008 r. wpłynął ww. wniosek, uzupełniony pismem z dnia 12 sierpnia 2008 r. o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją programu "Likwidacja barier w Ośrodku Zdrowia w G. w zakresie umożliwienia osobom niepełnosprawnym poruszania się i komunikowania".

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Samodzielny Publiczny Gminny Zakład Opieki Zdrowotnej jest jednostką samorządu terytorialnego, samodzielną i samofinansującą się, której głównym celem jest udzielanie świadczeń zdrowotnych pacjentom. Jest również czynnym podatnikiem podatku VAT, składającym comiesięczne deklaracje i rozliczającym się z urzędem skarbowym. W dniu 28 lutego 2008 r. Wnioskodawca złożył do PFRON wniosek dotyczący likwidacji barier architektonicznych w Ośrodku Zdrowia - obszar B. W skład tego programu wchodzi zamontowanie platformy dźwigowej oraz dostosowanie pomieszczeń sanitarnych i ciągów komunikacyjnych do potrzeb osób niepełnosprawnych. Z usług oferowanych przez ten ośrodek zdrowia korzysta około 4 tysięcy osób, w tym w dużej mierze są to osoby starsze i niepełnosprawne. Usługi te zakwalifikowane są według PKWiU (85) do usług zwolnionych z podatku VAT, gdyż są one wymienione w załączniku nr 4 do ustawy o podatku od towarów i usług w pozycji 9 jako usługi w zakresie ochrony zdrowia i opieki społecznej. Biorąc pod uwagę powyższe Wnioskodawca nie ma możliwości odliczenia podatku naliczonego od zakupu platformy dźwigowej oraz wyremontowania pomieszczeń sanitarnych i korytarza, gdyż zgodnie z art. 86 ww. ustawy podatnikowi przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego od zakupu tylko wówczas, gdy zakupy te są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. W razie pozytywnego załatwienia wniosku przez PFRON, beneficjent, będący podatnikiem podatku VAT lecz nie mogący obniżyć kwoty podatku należnego o podatek naliczony, ze względu na wyłączenie możliwości odliczenia podatku naliczonego, wynikający z obowiązujących przepisów prawa, może przyjąć w rozliczeniu wartość zakupów brutto. Wnioskodawca oświadcza ponadto, że w sprawie objętej zapytaniem nie toczy się postępowanie podatkowe przed sądem administracyjnym jak również kontrola podatkowa.

Ponadto Wnioskodawca dodaje, że Samodzielny Publiczny Gminny Zakład Opieki Zdrowotnej jest jednostką samodzielną i samofinansujacą się, utworzoną przez samorząd terytorialny tj. przez Gminę M. Zamontowana platforma dźwigowa oraz dostosowane pomieszczenia sanitarne i ciągi komunikacyjne w Ośrodku Zdrowia w G. będą wykorzystane wyłącznie do świadczenia usług medycznych dla pacjentów, czyli do wykonywania czynności zwolnionych z podatku VAT.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy Wnioskodawca może odliczyć podatek VAT od zakupionej platformy dźwigowej oraz od dostosowania pomieszczeń sanitarnych i ciągów komunikacyjnych dla potrzeb osób niepełnosprawnych.

Zdaniem Wnioskodawcy nie może on odliczyć podatku VAT od zakupionego dźwigu i modernizacji pomieszczeń sanitarnych i korytarza przez PFRON i należy przyjąć do rozliczenia wartość zakupu brutto.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Kwestie dotyczące prawa do odliczenia podatku naliczonego uregulowane zostały w dziale IX ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą o VAT oraz zgodnie z dyspozycją ustawową w rozdziale 7 i 9 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 97, poz. 970 z późn. zm.).

Zgodnie z brzmieniem art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124. Kwotę podatku naliczonego stanowi, z zastrzeżeniem ust. 3-7, suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest bezpośredni i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.

Zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 1 ww. ustawy zwalnia się od podatku usługi wymienione w załączniku nr 4 do ustawy. W poz. 9 załącznika nr 4 do ustawy wymieniono usługi w zakresie ochrony zdrowia i opieki społecznej (PKWiU 85), z wyłączeniem usług weterynaryjnych (PKWiU 85.2).

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, iż przedmiotowa inwestycja w postaci zamontowania platformy dźwigowej oraz dostosowania pomieszczeń sanitarnych i ciągów komunikacyjnych do potrzeb osób niepełnosprawnych nie będzie wykorzystywana do wykonywania czynności opodatkowanych, a związana będzie wyłącznie z wykonywanymi przez Wnioskodawcę czynnościami zwolnionymi w zakresie ochrony zdrowia i opieki społecznej (PKWiU 85), które korzystają ze zwolnienia od podatku od towarów i usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 1 w związku z poz. 9 załącznika nr 4 do ustawy o VAT.

Zatem z uwagi na fakt, iż prowadzona przez Samodzielny Publiczny Gminny Zakład Opieki Zdrowotnej działalność w zakresie ochrony zdrowia i opieki społecznej (PKWiU 85) korzysta ze zwolnienia od podatku od towarów i usług, a inwestycja, w postaci zamontowania platformy dźwigowej oraz dostosowania pomieszczeń sanitarnych i ciągów komunikacyjnych do potrzeb osób niepełnosprawnych, nie będzie wykorzystywana do wykonywania czynności opodatkowanych, nie zostanie więc spełniony warunek określony w art. 86 ust. 1 ustawy o VAT. Wobec tego Wnioskodawcy nie przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Zauważyć ponadto należy, że organy podatkowe nie są kompetentne do rozstrzygania wątpliwości podatników odnośnie możliwości zaliczania wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowanych. Mogą one jedynie dokonać oceny czy podatek naliczony przy nabyciu towarów i usług, w okolicznościach wskazanych przez samego podatnika, może zostać przez niego odliczony lub zwrócony w trybie przewidzianym przepisami ustawy o podatku od towarów i usług, co też w przedmiotowej sprawie tut. organ uczynił. Pojęcie kosztu kwalifikowanego należy rozumieć zgodnie z przepisami regulującymi zasady korzystania ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej. Zasady i przepisy podatkowe przywołane w uzasadnieniu niniejszej interpretacji mogą być jedynie pomocne przy dokonywaniu kwalifikacji, czy podatek VAT w tej sytuacji powinien być kosztem kwalifikowanym.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl