IBPP1/443-834/10/ES

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 21 września 2010 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP1/443-834/10/ES

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 27 maja 2010 r. (data wpływu 7 czerwca 2010 r.), uzupełnionym pismem z dnia 4 sierpnia 2010 r. (data wpływu 10 sierpnia 2010 r.), pismem z dnia 6 września 2010 r. (data wpływu 10 września 2010 r.) oraz pismem z dnia 6 września 2010 r. (data wpływu 13 września 2010 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie wypłacanych przez Spółkę premii pieniężnych za osiągnięcie w określonym czasie założonego poziomu obrotu towarami - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 7 czerwca 2010 r. wpłynął do tut. organu ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie wypłacanych przez Spółkę premii pieniężnych za osiągnięcie w określonym czasie założonego poziomu obrotu towarami.

Ww. wniosek został uzupełniony pismem z dnia 4 sierpnia 2010 r. (data wpływu 10 sierpnia 2010 r.), będącym odpowiedzią na wezwanie tut. organu z dnia 26 lipca 2010 r. oraz pismem z dnia 6 września 2010 r. (data wpływu 10 września 2010 r.) i pismem z dnia 6 września 2010 r. (data wpływu 13 września 2010 r.).

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Spółka jako firma handlowa (zarejestrowany czynny podatnik VAT), na podstawie umów zawartych z odbiorcami wypłaca premie pieniężne odbiorcom, przy czym premie te nie są związane z konkretną dostawą tylko z konkretnym odbiorcą.

Spółka udziela premii pieniężnych m.in. za osiągnięcie w określonym czasie założonego poziomu obrotu towarami.

Odbiorca świadczy też na rzecz Spółki dodatkowe usługi marketingowe i dystrybucyjne - PKWiU: grupa 74 - usługi związane z prowadzeniem działalności gospodarczej pozostałe (74.13.11-00.00 - usługi w zakresie badania rynku, 74.14.13-00.00 - usługi doradztwa w zakresie zarządzania rynkiem, 74.4 - usługi reklamowe); grupa 51 - usługi w zakresie handlu hurtowego i komisowego z wyjątkiem pojazdów mechanicznych i motocykli. Świadczone przez odbiorcę usługi polegają na dystrybuowaniu towarów Spółki, promowaniu i reklamowaniu towarów poprzez ich zachwalanie klientom odbiorcy, poprzez wydawanie gazetek reklamowych z towarami Spółki, odpowiednią ekspozycję towarów Spółki, będących w ofercie Spółki.

Pomiędzy Spółką a odbiorcami są zawarte umowy, z których wynika uzależnienie otrzymania wypracowanej premii od takich działań jak dokonywanie nabyć określonej ilości lub wartości w określonym czasie, terminowe regulowanie należności, posiadanie przez odbiorcę określonego asortymentu Spółki odpowiednie eksponowanie i reklamowanie towarów Spółki.

Umowy zawarte z odbiorcami określają działania jakie mają być podjęte przez odbiorcę w celu intensyfikacji sprzedaży towarów Spółki i z jaką częstotliwością - miesięcznie, kwartalnie, półrocznie. Podjęcie tych działań weryfikowane jest przez osoby do tego upoważnione z obu stron.

W sytuacji, gdy odbiorca nie podejmie działań określonych w umowie premia nie jest wypłacana.

Wypłacane odbiorcom premie wyliczane są w zależności od zapisów w umowie: w stałym procencie za osiągnięcie określonego poziomu obrotów towarami w okresie rozliczeniowym miesięcznym, kwartalnym, półrocznym lub rocznym lub uzależnione są od określonych w umowie progów targetowych w okresach rozliczeniowych - miesięcznym, kwartalnym, półrocznym lub rocznym np. im wyższy zakup tym wyższy procent premii.

Ustalenie wartości obrotów uprawniających do otrzymania premii następuje na podstawie poziomu zakupu towarów przez odbiorcę od Spółki, weryfikowanego przez przedstawicieli Spółki i odbiorcy. Premia ustalana jest przez Spółkę w porozumieniu z odbiorcą. Kalkulacja premii następuje w sposób określony w umowie z odbiorcą - wyliczana jest w odpowiednim procencie, wg określonych progów i w odpowiedniej częstotliwości, w uzależnieniu od poziomu zakupu towarów przez odbiorcę od Spółki.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie (ostatecznie sformułowane w uzupełnieniu wniosku z dnia 4 sierpnia 2010 r.):

Jakim dokumentem rozliczeniowym należy posługiwać się do rozliczania udzielanych premii pieniężnych za osiągnięcie w określonym czasie założonego poziomu obrotu towarami. Pytanie dotyczy czy w podanych okolicznościach winny być wystawiane faktury VAT, czy noty obciążeniowe.

Pytanie podyktowane jest niejednoznacznym orzecznictwem sądów w tej kwestii oraz pojawiającymi się różnymi interpretacjami przepisów w opisanej sytuacji.

Zdaniem Wnioskodawcy (stanowisko ostatecznie sformułowane w uzupełnieniu wniosku z dnia 6 września 2010 r. - data wpływu 13 września 2010 r.): premia pieniężna dla odbiorcy za osiągnięcie w określonym czasie założonego poziomu obrotu towarami wiąże się z określonym zachowaniem prowadzącym do osiągnięcia lub zrealizowania pożądanego poziomu obrotów, a tym samym jest świadczeniem usług w myśl art. 8 ust. 1 ustawy o VAT. W związku z tym, zdaniem Wnioskodawcy, udzielenie premii pieniężnej przez Spółkę podlega opodatkowaniu według 22% stawki podatku VAT i powinno być udokumentowane fakturą VAT wystawioną przez odbiorcę.

Ponadto zdaniem Spółki premia pieniężna przekazana dla odbiorcy jest wynagrodzeniem za usługę podlegającą VAT. Przez to mamy do czynienia z podatkiem VAT możliwym do odliczenia.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają:

1.

odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju;

2.

eksport towarów;

3.

import towarów;

4.

wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju;

5.

wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.

W myśl art. 7 ust. 1 tej ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel.

Zgodnie z art. 8 ust. 1 ustawy o VAT, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:

1.

przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;

2.

zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;

3.

świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.

Pod pojęciem usługi (świadczenia) należy rozumieć każde zachowanie, na które składać się może zarówno działanie (uczynienie, wykonanie czegoś na rzecz innej osoby), jak i zaniechanie (nieczynienie bądź też tolerowanie). Przy ocenie charakteru świadczenia jako usługi należy mieć na względzie, że ustawa zalicza do grona usług każde świadczenie, które nie jest dostawą w myśl art. 7 ustawy o VAT.

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, iż Spółka jako firma handlowa (zarejestrowany czynny podatnik VAT), na podstawie umów zawartych z odbiorcami wypłaca premie pieniężne odbiorcom, przy czym premie te nie są związane z konkretną dostawą tylko z konkretnym odbiorcą.

Spółka udziela premii pieniężnych m.in. za osiągnięcie w określonym czasie założonego poziomu obrotu towarami.

Ponadto Wnioskodawca dodaje, że Spółka jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem VAT. Odbiorca świadczy też na rzecz Spółki dodatkowe usługi marketingowe i dystrybucyjne - PKWiU: grupa 74 - usługi związane z prowadzeniem działalności gospodarczej pozostałe (74.13.11-00.00 - usługi w zakresie badania rynku, 74.14.13-00.00 - usługi doradztwa w zakresie zarządzania rynkiem, 74.4 - usługi reklamowe); grupa 51 - usługi w zakresie handlu hurtowego i komisowego z wyjątkiem pojazdów mechanicznych i motocykli. Świadczone przez odbiorcę usługi polegają na dystrybuowaniu towarów Spółki, promowaniu i reklamowaniu towarów poprzez ich zachwalanie klientom odbiorcy, poprzez wydawanie gazetek reklamowych z towarami Spółki, odpowiednią ekspozycję towarów będących w ofercie Spółki.

Pomiędzy Spółką a odbiorcami są zawarte umowy, z których wynika uzależnienie otrzymania wypracowanej premii od takich działań jak dokonywanie nabyć określonej ilości lub wartości w określonym czasie, terminowe regulowanie należności, posiadanie przez odbiorcę określonego asortymentu Spółki, odpowiednie eksponowanie i reklamowanie towarów Spółki.

W świetle powyższego należy stwierdzić, że opisana przez Wnioskodawcę premia nie ma charakteru dobrowolnego, ale uzależniona jest od określonego zachowania kupującego. Wypłata premii pieniężnej jest w tym przypadku rodzajem wynagrodzenia za określone zachowanie się nabywcy w stosunku do sprzedawcy polegające na podjęciu przez niego dodatkowych działań w postaci określonych w umowie z dostawcą dodatkowych zobowiązań jakimi są usługi marketingowe i dystrybucyjne - PKWiU: grupa 74 - usługi związane z prowadzeniem działalności gospodarczej pozostałe (74.13.11-00.00 - usługi w zakresie badania rynku, 74.14.13-00.00 - usługi doradztwa w zakresie zarządzania rynkiem, 74.4 - usługi reklamowe), grupa 51 - usługi w zakresie handlu hurtowego i komisowego z wyjątkiem pojazdów mechanicznych i motocykli.

Należy zauważyć, że wskazane przez Wnioskodawcę ww. usługi nie mieszczą się w katalogu zwolnień od podatku od towarów i usług, nie są również objęte przez ustawodawcę stawką obniżoną. Zatem opisane czynności, wykonywane przez odbiorcę stanowiące świadczenie usług, o których mowa w art. 8 ust. 1 ustawy o VAT podlegają opodatkowaniu według stawki podstawowej tj. 22% zgodnie z art. 41 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług.

Wobec powyższego, zachowanie odbiorcy, w związku z otrzymywaniem premii pieniężnych "za osiągnięcie w określonym czasie założonego poziomu obrotu towarami" polegające na wykonywaniu na rzecz Wnioskodawcy dodatkowych zobowiązań jakimi są usługi marketingowe i dystrybucyjne stanowi w tym przypadku świadczenie usługi za wynagrodzeniem na rzecz sprzedającego. Pomiędzy stronami zaistniała bowiem więź o charakterze zobowiązaniowym, a jako wynagrodzenie za wykonaną usługę odbiorca otrzymuje zapłatę w postaci premii pieniężnej.

W myśl art. 106 ust. 1 ustawy o VAT podatnicy, o których mowa w art. 15 ustawy, są obowiązani wystawić fakturę stwierdzającą w szczególności dokonanie sprzedaży, datę dokonania sprzedaży, cenę jednostkową bez podatku, podstawę opodatkowania, stawkę i kwotę podatku, kwotę należności oraz dane dotyczące podatnika i nabywcy, z zastrzeżeniem ust. 2, 4 i 5 oraz art. 119 ust. 10 i art. 120 ust. 16. Tak więc, w myśl powyższego, podatnicy w przypadku dokonania czynności podlegającej opodatkowaniu zobowiązani są do udokumentowania tej transakcji fakturą.

Zgodnie z § 4 ust. 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 212, poz. 1337 z późn. zm.), zarejestrowani podatnicy jako podatnicy VAT czynni, posiadający numer identyfikacji podatkowej, wystawiają faktury oznaczone wyrazami "FAKTURA VAT". Elementy, jakie powinna zawierać faktura stwierdzająca dokonanie sprzedaży określa § 5 ust. 1 cyt. powyżej rozporządzenia.

Reasumując, w ocenie tut. organu należy uznać, iż w przedmiotowej sytuacji, świadczenie przez odbiorcę na rzecz Wnioskodawcy wskazanych wyżej usług, za które wypłacane jest wynagrodzenie nazwane premią pieniężną, podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług według 22% stawki podatku VAT, oraz winno być udokumentowane poprzez wystawienie przez świadczącego usługę - odbiorcę faktury VAT na rzecz nabywcy usług, tj. Wnioskodawcy wypłacającego przedmiotową premię pieniężną.

Odnośnie prawa do odliczenia przez Wnioskodawcę podatku naliczonego z faktury VAT dokumentującej wypłaconą przez Wnioskodawcę premię pieniężną, należy zauważyć, iż zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Stosownie do art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a) ustawy o VAT, kwotę podatku naliczonego stanowi, z zastrzeżeniem ust. 3-7, suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego przez podmiot niebędący czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT oraz podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku i niepodlegających temu podatkowi.

Ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, m.in. tego, że zakupy będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy o podatku od towarów i usług.

W związku z tym, że wystawiona przez odbiorcę na rzecz Wnioskodawcy faktura VAT dokumentuje sprzedaż usługi, naliczony w niej podatek VAT może podlegać u Wnioskodawcy odliczeniu pod warunkiem spełnienia przez Wnioskodawcę przesłanek pozytywnych określonych w art. 86 ust. 1 ustawy o VAT oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych określonych w art. 88 tej ustawy.

W związku z powyższym stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Niniejsza interpretacja traci swoją ważność w przypadku zmiany któregokolwiek z elementów przedstawionego stanu faktycznego lub zmiany stanu prawnego.

Zauważyć należy, że niniejsza interpretacja dotyczy wyłącznie skutków podatkowych udzielanych przez Wnioskodawcę premii pieniężnych stanowiących wynagrodzenie za podjęte przez odbiorcę działania w sytuacji przedstawionej we wniosku. Interpretacja ta nie wywołuje skutków prawnych, o których mowa w art. 14k-14n ustawy - Ordynacja podatkowa, dla kontrahentów Wnioskodawcy, otrzymujących te premie pieniężne.

Na marginesie należy zauważyć, iż zgodnie z Komunikatem Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego z dnia 24 stycznia 2005 r. w sprawie trybu udzielania informacji dotyczących standardów klasyfikacyjnych (Dz. Urz. GUS Nr 1, poz. 11), - zgodnie z zasadami metodycznymi klasyfikacji zasadą jest, że zainteresowany podmiot sam klasyfikuje prowadzoną działalność, swoje produkty (wyroby i usługi), towary, środki trwałe i obiekty budowlane według zasad określonych w poszczególnych klasyfikacjach i nomenklaturach, wprowadzonych rozporządzeniami Rady Ministrów.

W przypadku trudności w ustaleniu właściwego grupowania rodzaju prowadzonej działalności, wyrobu lub usługi, towaru, środka trwałego lub obiektu budowlanego zainteresowany podmiot może zwrócić się z wnioskiem do Ośrodka Interpretacji Standardów Klasyfikacyjnych Urzędu Statystycznego w Łodzi, ul. Suwalska 29, 93-176 Łódź, który udziela informacji w zakresie stosowania wyżej powołanych standardów klasyfikacyjnych.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Rzeszowie, ul. Józefa Ignacego Kraszewskiego 4A, 35-016 Rzeszów, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.).

Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl