IBPP1/443-830/09/LSz - Nieodpłatne świadczenie usług medycznych.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 16 listopada 2009 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP1/443-830/09/LSz Nieodpłatne świadczenie usług medycznych.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 4 sierpnia 2009 r. (data wpływu do tut. organu 13 sierpnia 2009 r.), uzupełnionym pismem z dnia 19 października 2009 r. (data wpływu 20 października 2009 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania abonamentów medycznych na rzecz pracowników i członków ich rodzin - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 13 sierpnia 2009 r. wpłynął ww. wniosek, o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania abonamentów medycznych na rzecz pracowników i członków ich rodzin.

Wniosek został uzupełniony pismem z dnia 19 października 2009 r. (data wpływu 20 października 2009 r.), będącym odpowiedzią na wezwanie tut. organu z dnia 7 października 2009 r.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Spółka prowadzi podlegającą opodatkowaniu VAT działalność w zakresie wspierania inwestycji w branży rafineryjnej, petrochemicznej i chemicznej, świadcząc usługi planowania i modelowania projektów oraz dostaw urządzeń i budowy instalacji.

Spółka zamierza zawrzeć z centrum medycznym (dalej: "Centrum") umowę o świadczenie usług medycznych.

Zgodnie z projektem umowy, Centrum świadczyć będzie następujące usługi:

* opieka medyczna w ramach medycyny pracy,

* świadczenia zdrowotne dla pracowników oraz osób współpracujących ze Spółką na podstawie umów cywilnoprawnych (dalej: "Pracownicy"),

* świadczenia zdrowotne członków rodzin Pracowników.

Centrum medyczne świadczyć będzie usługi na rzecz osób uprawnionych wskazanych przez Spółkę w wykazach przekazywanych zleceniobiorcy. Wynagrodzenie określone ma zostać odrębnie dla usług medycyny pracy oraz pozostałych świadczeń zdrowotnych. Jego wysokość ustalona będzie w sposób zryczałtowany, niezależny od tego, czy uprawnieni rzeczywiście skorzystają z jakichkolwiek świadczeń. Wynagrodzenie ma być płatne z góry, na podstawie wystawianych przez Centrum faktur, w okresach miesięcznych. W przypadku zmian kadrowych w Spółce, wysokość wynagrodzenia będzie mogła ulegać zmianie po uprzednim powiadomieniu Centrum przez Spółkę.

Spółka zamierza finansować świadczenia medyczne ze środków obrotowych.

W uzupełnieniu wniosku Spółka podała, że usługi świadczone przez Centrum, jako usługi medyczne, podlegać będą zwolnieniu od podatku od towarów i usług ("VAT") na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 1 w zw. z poz. 9 załącznika nr 4 do ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2004 r. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.). Wynagrodzenie za usługi medyczne płatne będzie przez Spółkę na podstawie wystawionych przez Centrum faktur VAT. Kwoty należne Centrum wykazane na otrzymywanych przez Spółkę fakturach VAT nie będą zawierać podatku VAT.

Z uwagi na brak podatku naliczonego przy nabyciu usług od Centrum, Spółce nie będzie przysługiwało prawo obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy nabyciu usług Centrum w postaci abonamentu medycznego.

Świadczone w ramach abonamentu usługi medyczne zaklasyfikowane zostały przez Centrum jako "Usługi w zakresie ochrony zdrowia ludzkiego", oznaczone zgodnie z rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 6 kwietnia 2004 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. z 2004 r. Nr 89, poz. 844) symbolem 85.1.

Spółka podkreśliła, iż nie ma wpływu na przyjęty przez Centrum sposób klasyfikowania nabywanych usług.

Usługi medyczne w ramach medycyny pracy świadczone będą przez Centrum zgodnie z ustawą z dnia 27 czerwca 1997 r. o Służbie Medycyny Pracy (tekst jedn. Dz. U. z 2004 r. Nr 125, poz. 1317 z późn. zm.), a także zgodnie z ustawą z dnia 26 czerwca 1974 r. - Kodeks Pracy (tekst jedn. Dz. U. z 1998 r. Nr 21, poz. 94 z późn. zm.) oraz rozporządzeniem Ministra Zdrowia i Opieki Społecznej z dnia 30 maja 1996 r. w sprawie przeprowadzania badań lekarskich pracowników, zakresu profilaktycznej opieki zdrowotnej nad pracownikami oraz orzeczeń lekarskich wydawanych do celów przewidzianych w Kodeksie Pracy (Dz. U. Nr 69, poz. 332 z późn. zm.) i innymi przepisami obowiązującymi pracodawcę w zakresie medycyny pracy w związku z wymogami wynikającymi z przepisów ustawy z dnia 25 sierpnia 2006 r. o bezpieczeństwie żywności i żywienia (Dz. U. Nr 171, poz. 1225) oraz ustawy z dnia 5 grudnia 2008 r. o zapobieganiu oraz zwalczaniu zakażeń i chorób zakaźnych u ludzi (Dz. U. z 2008 r. Nr 234, poz. 1570 z późn. zm.).

Usługi medycyny pracy mają być świadczone na rzecz pracowników Spółki, wskazanych przez nią w wykazie, który przekazywany ma być Centrum. Usługi te mogą być ponadto świadczone na rzecz osób nieujętych w ww. wykazie na podstawie pisemnego zgłoszenia Spółki (list polecony, faks, e-mail).

Ponadto Spółka będzie mieć możliwość zmiany listy osób uprawnionych do świadczeń. Mogą to być wyłącznie zmiany wynikające z nawiązania lub rozwiązania (wygaśnięcia) przez Zleceniodawcę stosunku pracy bądź innego stosunku cywilnoprawnego. Po uzgodnieniu takich zmian, Spółka zobowiązana będzie przekazać Centrum wykaz zmian osób uprawnionych nie później niż na dwa dni robocze przed końcem miesiąca poprzedzającego termin wprowadzenia zmian.

Spółka wystawiać będzie pisemne skierowania na badania profilaktyczne. Ponadto Spółka zobowiązana będzie do:

* przekazywania Centrum informacji o występowaniu czynników szkodliwych dla zdrowia lub warunków uciążliwych wraz z aktualnymi wynikami badań i pomiarów tych czynników,

* zapewnienia możliwości przeglądu stanowisk pracy w celu dokonania oceny warunków pracy,

* zapewnienia lekarzowi Centrum udziału w komisji bezpieczeństwa i higieny pracy,

* udostępnienia dokumentacji wyników kontroli warunków pracy, w części odnoszącej się do ochrony zdrowia.

Centrum zobowiązane będzie do przekazywania zaświadczeń lekarskich o zdolności do pracy bezpośrednio osobom, którym wykonano badania z zakresu medycyny pracy na podstawie skierowania od Spółki.

Minimalny zakres obowiązków Spółki jako pracodawcy wynika z art. 229 ustawy z dnia 26 czerwca 1974 r. - Kodeks pracy (tekst jedn. Dz. U. z 1998 r. Nr 21, poz. 94 z późn. zm.), w myśl którego pracodawca zobowiązany jest do finansowania wstępnych, okresowych oraz kontrolnych badań lekarskich, a także do ponoszenia innych kosztów profilaktycznej opieki zdrowotnej nad pracownikami, niezbędnej z uwagi na warunki pracy.

Spółka jest ponadto zobowiązana reagować na potrzeby w zakresie zapewnienia bezpieczeństwa i higieny pracy oraz dostosować środki podejmowane w celu doskonalenia istniejącego poziomu ochrony zdrowia i życia pracowników, biorąc pod uwagę zmieniające się warunki wykonywania pracy (art. 207 § 2 Kodeksu pracy).

Centrum świadczyć będzie usługi medyczne na rzecz osób uprawnionych, wskazanych przez Spółkę w przekazanym Centrum wykazie, do których zaliczać się będą pracownicy Spółki oraz osoby współpracujące ze Spółką na podstawie innych umów cywilnoprawnych. Usługi te będą mogły być ponadto świadczone na rzecz osób nieujętych w wykazie przekazywanym Centrum, na podstawie pisemnego zgłoszenia Spółki (list polecony, faks, e-mail).

Spółka będzie miała możliwość zmiany listy osób uprawnionych do świadczeń. Mogą to być wyłącznie zmiany wynikające z nawiązania lub rozwiązania (wygaśnięcia) przez Zleceniodawcę stosunku pracy bądź innego stosunku cywilnoprawnego. Po uzgodnieniu takich zmian, Spółka zobowiązana będzie przekazać Centrum wykaz zmian osób nie później niż na dwa dni robocze przed końcem miesiąca poprzedzającego termin wprowadzenia zmian.

Spółka będzie miała również prawo po uzgodnieniu z Centrum zwiększyć zakres usług, przez co rozumie się wyłącznie zwiększenie liczby usług w ramach ryczałtu bądź objęcie opieką medyczną członków rodziny pracownika lub osoby współpracującej ze Spółką.

Opieka medyczna zapewniona będzie (w zakresie podlegającym określeniu przez Spółkę) osobom czynnym zawodowo oraz członkom ich rodzin, tzn. współmałżonkowi i dzieciom do 18 roku życia, a także młodzieży uczącej się do 26. roku życia, pozostającej na utrzymaniu rodziców - jedno gospodarstwo domowe (wspólny adres zamieszkania). Pacjentem Programu można być do ukończenia 65 roku życia, a kontynuacja uzależniona jest od opinii kierownika medycznego Centrum.

Jednym z aspektów łączących usługi, które świadczyć ma Centrum z działalnością opodatkowaną Spółki jest konieczność wywiązywania się przez Spółkę z obowiązków nałożonych przepisami prawa pracy. Konieczność ta uzasadnia zarazem cel ponoszenia przez Spółkę tego rodzaju wydatków.

Spółka zamierza nabywać również inne niż wynikające z przepisów prawa pracy usługi medyczne na rzecz pracowników, osób związanych ze spółką innymi umowami cywilnoprawnymi oraz ich rodzin. Celem Spółki jest w tym wypadku planowana poprawa polityki kadrowej. Poprzez ułatwienie dostępu do świadczeń medycznych Spółka oddziałuje na poprawę stanu zdrowia pracowników, a tym samym na wydajność ich pracy.

Ponadto finansowanie świadczeń medycznych zarówno dla pracowników (lub osób związanych ze Spółką innymi umowami cywilnoprawnymi) oraz ich rodzin, zwiększa identyfikację pracowników ze Spółką oraz sprzyja wytworzeniu korzystnej atmosfery. Również ten psychologiczny aspekt przekłada się na poprawę jakości pracy osób uprawnionych do świadczeń.

Finansowanie świadczeń medycznych jest również ukierunkowane na budowę wizerunku Spółki na rynku pracy. Zapewniając pracownikom, osobom związanym ze Spółką umowami cywilnoprawnymi oraz członkom ich rodzin dostęp do świadczeń medycznych, Spółka kreuje swój pozytywny wizerunek jako pracodawca. Tym samym Spółka zamierza otworzyć sobie drogę do pozyskania najbardziej wartościowych, wykwalifikowanych pracowników. Biorąc pod uwagę powszechność praktyki finansowania świadczeń medycznych na rynku, Spółka zmuszona jest skierować do potencjalnych pracowników ofertę nie odbiegającą od oferty firm konkurencyjnych.

Wskazane motywy są w opisany powyżej sposób ściśle i nierozerwalnie związane z działalnością opodatkowaną Spółki. Finansowanie świadczeń medycznych dla osób uprawnionych oraz ich rodzin ma na celu zapewnienie optymalnego funkcjonowania Spółki. W ostatecznym rozrachunku ma przekładać się na wydajność i jakość pracy, osiągane przez Spółkę wyniki finansowe i jej pozycję na rynku.

Odpłatność ponoszona będzie przez Spółkę jedynie w zakresie wynikającym z umowy pomiędzy Spółką i Centrum. Szczegółowy wykaz świadczeń, objętych poszczególnymi pakietami przedstawiony został powyżej. Świadczenia nie objęte ww. wykazem nie będą podlegać finansowaniu przez Spółkę.

Wśród usług objętych abonamentem, pacjenci obciążani mają być:

* kosztami procedur medycznych,

* kosztami operacji z zakresu chirurgii plastycznej lub medycyny estetycznej.

Ponadto, w przypadku nieopłacenia aktualnie obowiązującego, powszechnego obowiązkowego ubezpieczenia zdrowotnego pacjent ponosić będzie koszty:

* leczenia w zakładach opieki zdrowotnej realizujących usługi na podstawie umowy z Narodowym Funduszem Zdrowia ("NFZ"),

* refundacji leków na podstawie recepty od lekarza Centrum uprawnionego do wystawiania recept refundowanych przez NFZ.

Centrum zastrzeże sobie również prawo odmowy pokrycia kosztów leczenia związanych z: chorobami psychicznymi, zespołami uzależnień, nowotworami złośliwymi i innymi chorobami rozrostowymi, cukrzycą leczoną insuliną, nosicielstwem chorób zakaźnych, nabytymi zespołami braku odporności, wrodzonymi wadami i chorobami, ciężką niewydolnością narządową oraz innymi chorobami przewlekłymi i następstw bezpośrednio z tych chorób wynikających, a także osobom niepełnosprawnym lub z określoną grupą inwalidztwa. W tych przypadkach decyzja należeć będzie do kierownika medycznego Centrum.

Pacjent ponosić będzie koszty usług związanych z diagnostyką, leczeniem i hospitalizacją w ww. przypadkach, niezleconych przez lekarzy Centrum.

Wreszcie, Centrum nie będzie ponosić kosztów związanych z operacjami plastycznymi, przeszczepami, korektą wad wrodzonych i nabytych, ciążą wysokiego ryzyka, patologią ciąży oraz hospitalizacją poporodową (powyżej 5 dni), diagnozowaniem i leczeniem niepłodności pierwotnej i wtórnej, usuwaniem ciąży, protezami i endoprotezami, leczeniem uszkodzeń powstałych w wyniku samookaleczenia lub próby samobójstwa, wyczynowego uprawiania sportu, aktywnością w grupach militarnych i paramilitarnych, udziału w czynach zabronionych przez prawo; zespołami uzależnień, chorobami zakaźnymi wymagającymi hospitalizacji, ch

orobami tropikalnymi, chorobami wenerycznymi, AIDS i chorobami związanymi z AIDS.

Wszystkie przedstawione przez Spółkę we wniosku pytania odnoszą się do finansowanych przez Spółkę na rzecz jej pracowników, osób związanych ze Spółką innymi umowami cywilnoprawnymi lub członków ich rodzin abonamentów medycznych.

Abonamenty te to opłacone przez Spółkę prawo do korzystania z usług medycznych świadczonych przez Centrum. Prawo to przysługiwać będzie osobom uprawnionym, wskazanym przez Spółkę. Zakres usług określony będzie w umowie pomiędzy Spółką a Centrum.

Do osób uprawnionych do korzystania z abonamentu zaliczać się będą pracownicy Spółki oraz osoby współpracujące ze Spółką na podstawie innych umów cywilnoprawnych. Możliwe jest również objęcie opieką medyczną Centrum członków rodziny pracownika lub osoby współpracującej ze Spółką.

Wynagrodzenie Centrum płatne będzie miesięcznie z góry, w kwotach zryczałtowanych, niezależnych od rzeczywiście wykonanych usług.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy zakup abonamentów medycznych dla Pracowników i ich rodzin stanowić będzie nieodpłatne świadczenie usług, podlegające opodatkowaniu na podstawie art. 8 ust. 2 ustawy o VAT.

Zdaniem Wnioskodawcy, finansowanie abonamentów medycznych na rzecz Pracowników i członków ich rodzin nie podlega opodatkowaniu na podstawie art. 8 ust. 2 Ustawy VAT.

Wśród czynności opodatkowanych podatkiem VAT art. 5 ust. 1 Ustawy VAT wymienia m.in. odpłatną dostawę towarów oraz odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Zgodnie z art. 8 ust. 2 Ustawy VAT, czynnością zrównaną z odpłatnym świadczeniem usług jest również nieodpłatne świadczenie usług niebędące dostawą towarów na cele osobiste m.in. podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników oraz wszelkie inne nieodpłatne świadczenie usług, jeżeli nie są one związane z prowadzeniem przedsiębiorstwa, a podatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy nabyciu towarów i usług związanych z tymi usługami, w całości lub w części.

Z przytoczonego przepisu wynika, iż nieodpłatne świadczenie usług podlega opodatkowaniu, jeżeli spełnione są łącznie następujące warunki:

* świadczenie nie jest związane z prowadzeniem przedsiębiorstwa i

* podatnikowi przysługiwało prawo odliczenia podatku naliczonego w związku z zakupem towarów i usług wykorzystanych w związku z nieodpłatnym świadczeniem usługi.

Podatkiem naliczonym jest w myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a) Ustawy VAT podatek określony w fakturach otrzymanych przez podatnika m.in. z tytułu nabycia towarów i usług.

Na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 1 Ustawy VAT usługi medyczne, jako wymienione w poz. 9 Załącznika nr 4 do Ustawy VAT podlegają zwolnieniu od podatku VAT. W związku z ich zakupem nie powstanie zatem podatek naliczony, który mógłby podlegać odliczeniu. Nie będzie w konsekwencji spełniony jeden z koniecznych warunków uznania finansowania przez Spółkę abonamentów medycznych dla Pracowników oraz ich rodzin za podlegające opodatkowaniu świadczenie usług.

Również drugi z koniecznych warunków nie będzie w ocenie Spółki spełniony. Jak wykazano w punkcie 3.1. niniejszego wniosku, celem objęcia przez Spółkę Pracowników i ich rodzin opieką medyczną jest zapewnienie wydajności pracy poprzez ułatwienie dostępu do świadczeń zdrowotnych, a ponadto zapewnienie identyfikacji zatrudnionych z zakładem pracy, zwiększenie ich satysfakcji i motywacji do wykonywania obowiązków. Cele te przesądzają zdaniem Spółki o ścisłym związku finansowania abonamentów medycznych na rzecz Pracowników i ich rodzin z prowadzoną przez Spółkę opodatkowaną działalnością gospodarczą.

Reasumując, zdaniem Spółki:

- finansowanie abonamentów medycznych na rzecz Pracowników i członków ich rodzin nie podlega opodatkowaniu podatkiem VAT jako czynność zrównana z odpłatnym świadczeniem usług.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w prawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 8 ust. 1 ww. ustawy o VAT przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:

1.

przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;

2.

zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;

3.

świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.

Zgodnie natomiast z art. 8 ust. 2 ustawy o VAT, nieodpłatne świadczenie usług niebędące dostawą towarów na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia, oraz wszelkie inne nieodpłatne świadczenie usług, jeżeli nie są one związane z prowadzeniem przedsiębiorstwa, a podatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy nabyciu towarów i usług związanych z tymi usługami, w całości lub w części, traktuje się jak odpłatne świadczenie usług.

Z powyższego wynika, że aby nieodpłatne świadczenie usług podlegało opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług muszą być spełnione łącznie dwa warunki, a mianowicie:

* brak związku świadczonych usług z prowadzonym przez podatnika przedsiębiorstwem,

* istnienie prawa podatnika do odliczenia w całości lub w części podatku naliczonego związanego ze świadczonymi usługami.

Niedopełnienie któregokolwiek z warunków określonych w art. 8 ust. 2 ustawy jest podstawą do traktowania nieodpłatnej usługi jako niepodlegającej opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Zatem nieodpłatne świadczenie usług, co do których Wnioskodawcy nie przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy nabyciu towarów i usług związanych z tymi usługami jest wystarczającą przesłanką do uznania, iż świadczenie takich usług nie podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Z treści przedstawionego zdarzenia przyszłego wynika, iż Wnioskodawca prowadzi działalność gospodarczą w zakresie wspierania inwestycji w branży rafineryjnej, petrochemicznej i chemicznej, świadcząc usługi planowania i modelowania projektów oraz dostaw urządzeń i budowy instalacji.

W związku z prowadzoną działalnością gospodarczą zachodzi potrzeba zakupu przez Wnioskodawcę i nieodpłatnego przekazania abonamentów medycznych dla pracowników oraz ich rodzin. W związku z tym Wnioskodawca zamierza zawrzeć z centrum medycznym umowę na świadczenie usług medycznych.

Zgodnie z projektem umowy, centrum medyczne świadczyć będzie następujące usługi:

* opieka medyczna w ramach medycyny pracy,

* świadczenia zdrowotne dla pracowników oraz osób współpracujących ze Spółką na podstawie umów cywilnoprawnych,

* świadczenia zdrowotne członków rodzin pracowników.

Centrum medyczne świadczyć będzie usługi na rzecz osób uprawnionych wskazanych przez Wnioskodawcę w wykazach przekazywanych zleceniobiorcy. Centrum medyczne zobowiązane będzie do przekazywania zaświadczeń lekarskich o zdolności do pracy bezpośrednio osobom, którym wykonano badania z zakresu medycyny pracy na podstawie skierowania od Wnioskodawcy.

Wnioskodawca natomiast zobowiązany będzie do:

* przekazywania centrum medycznemu informacji o występowaniu czynników szkodliwych dla zdrowia lub warunków uciążliwych wraz z aktualnymi wynikami badań i pomiarów tych czynników,

* zapewnienia możliwości przeglądu stanowisk pracy w celu dokonania oceny warunków pracy,* zapewnienia lekarzowi centrum medycznego udziału w komisji bezpieczeństwa i higieny pracy,* udostępnienia dokumentacji wyników kontroli warunków pracy, w części odnoszącej się do ochrony zdrowia.

Opieka medyczna zapewniona będzie (w zakresie podlegającym określeniu przez Spółkę) osobom czynnym zawodowo oraz członkom ich rodzin, tzn. współmałżonkowi i dzieciom do 18 roku życia, a także młodzieży uczącej się do 26. roku życia, pozostającej na utrzymaniu rodziców - jedno gospodarstwo domowe (wspólny adres zamieszkania). Pacjentem Programu można być do ukończenia 65 roku życia, a kontynuacja uzależniona jest od opinii kierownika medycznego Centrum.

Spółka zamierza nabywać również inne niż wynikające z przepisów prawa pracy usługi medyczne na rzecz pracowników, osób związanych ze spółką innymi umowami cywilnoprawnymi oraz ich rodzin. Celem Spółki jest w tym wypadku planowana poprawa polityki kadrowej. Poprzez ułatwienie dostępu do świadczeń medycznych Spółka oddziałuje na poprawę stanu zdrowia pracowników, a tym samym na wydajność ich pracy.

Odpłatność ponoszona będzie przez Spółkę jedynie w zakresie wynikającym z umowy pomiędzy Spółką i Centrum. Świadczenia nie objęte wykazem nie będą podlegać finansowaniu przez Spółkę.

Wśród usług objętych abonamentem, pacjenci obciążani mają być:

Ponadto, w przypadku nieopłacenia aktualnie obowiązującego, powszechnego obowiązkowego ubezpieczenia zdrowotnego pacjent ponosić będzie koszty:

* leczenia w zakładach opieki zdrowotnej realizujących usługi na podstawie umowy z Narodowym Funduszem Zdrowia ("NFZ"),

* refundacji leków na podstawie recepty od lekarza Centrum uprawnionego do wystawiania recept refundowanych przez NFZ.

Wynagrodzenie określone ma zostać odrębnie dla usług medycyny pracy oraz pozostałych świadczeń zdrowotnych. Jego wysokość ustalona będzie w sposób zryczałtowany, niezależny od tego, czy uprawnieni rzeczywiście skorzystają z jakichkolwiek świadczeń. Wynagrodzenie ma być płatne z góry, na podstawie wystawianych przez centrum medyczne faktur, w okresach miesięcznych.

Kwoty należne centrum medycznemu wykazane na otrzymywanych przez Wnioskodawcę fakturach VAT nie będą zawierać podatku VAT, gdyż usługi świadczone przez centrum medyczne, jako usługi medyczne, podlegać będą zwolnieniu od podatku od towarów i usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 1 w zw. z poz. 9 załącznika nr 4 do ustawy o VAT. Usługi medyczne świadczone w ramach abonamentu zostały zaklasyfikowane przez centrum medyczne jako "Usługi w zakresie ochrony zdrowia ludzkiego", oznaczone symbolem 85.1.

Analiza powołanych wyżej przepisów oraz treść złożonego wniosku pozwala na stwierdzenie, że nie zostały spełnione przesłanki konieczne dla potraktowania nieodpłatnego świadczenia usług jako odpłatnego świadczenia, o którym mowa w art. 8 ust. 2 ustawy o VAT. W przedmiotowej sprawie zakup usług medycznych przez Wnioskodawcę, które na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 1 w zw. z poz. 9 załącznika nr 4 do ustawy o VAT podlegają zwolnieniu od podatku VAT powoduje bowiem brak istnienia prawa podatnika do odliczenia w całości lub w części podatku naliczonego związanego ze świadczonymi usługami, gdyż na otrzymanych przez Wnioskodawcę fakturach VAT za wykonane przez centrum medyczne świadczenia zdrowotne nie będzie wykazanego podatku naliczonego, który mógłby podlegać odliczeniu.

W konsekwencji w przedmiotowej sprawie nie zostanie spełniony jeden z warunków wskazanych w ww. art. 8 ust. 2 ustawy o VAT, koniecznych dla uznania finansowania przez Wnioskodawcę abonamentów medycznych dla pracowników oraz ich rodzin za podlegające opodatkowaniu podatkiem VAT.

Wobec powyższego uznać należy, iż w odniesieniu do nieodpłatnego świadczenia ww. usług medycznych w przedmiotowej sprawie, przesłanką pozwalającą uznać ww. usługi medyczne wykonywane w ramach abonamentu medycznego za niepodlegające opodatkowaniu na podstawie art. 8 ust. 2 ustawy jest fakt, iż nie występuje prawo podatnika do odliczenia w całości lub w części podatku naliczonego związanego ze świadczonymi usługami.

Niespełnienie jednego z warunków wskazanych w art. 8 ust. 2 ustawy o VAT (brak prawa do odliczenia podatku naliczonego przy nabyciu towarów i usług związanych ze świadczonymi nieodpłatnie usługami), które muszą być spełnione aby traktować nieodpłatne świadczenie usług jako odpłatne świadczenie usług pozwala na stwierdzenie, iż świadczenie takich usług nie podlega opodatkowaniu podatkiem VAT i w takiej sytuacji nie jest już konieczne analizowania czy świadczone usługi mają związek z prowadzonym przez podatnika przedsiębiorstwem.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Należy zauważyć, iż symbol PKWiU dla usług medycznych 85.1 - "Usługi w zakresie ochrony zdrowia ludzkiego", wskazany został przez Wnioskodawcę na podstawie rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 6 kwietnia 2004 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. Nr 89, poz. 844 z późn. zm.). Obowiązującą klasyfikacją, do której odwołują się przepisy ustawy o podatku od towarów i usług, jest natomiast Polska Klasyfikacja Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzona rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 18 marca 1997 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. Nr 42, poz. 264 z późn. zm.), którą dla celów podatku od towarów i usług stosuje się nie dłużej niż do dnia 31 grudnia 2009 r.

Ponadto należy zaznaczyć, że niniejsza interpretacja traci swoją ważność w przypadku zmiany któregokolwiek z elementów przedstawionego zdarzenia przyszłego (w szczególności gdyby świadczone przez Wnioskodawcę usługi na rzecz osób uprawnionych były odpłatne) lub zmiany stanu prawnego.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl