IBPP1/443-829/11/LG

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 29 sierpnia 2011 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP1/443-829/11/LG

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działając w imieniu Ministra Finansów, stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 6 maja 2011 r. (data wpływu 16 maja 2011 r.), uzupełnionym pismem z dnia 16 sierpnia 2011 r. (data wpływu 22 sierpnia 2011 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku właściwej dla szkoleń/warsztatów stacjonarnych - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 16 maja 2011 r. wpłynął do tut. organu ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku właściwej dla szkoleń/warsztatów stacjonarnych.

Ww. wniosek został uzupełniony pismem z dnia 16 sierpnia 2011 r. (data wpływu 22 sierpnia 2011 r.), będącym odpowiedzią na wezwanie tut. organu z dnia 8 sierpnia 2011 r. znak: IBPP1/443-829/11/LG.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Firma Wnioskodawcy sprzedaje szkolenia/warsztaty stacjonarne (organizuje warsztaty w rożnych miejscach polski przygotowujące do matury z wosu i historii).

Od 1 stycznia 2011 r. w oparciu o przepisy nowej ustawy tego typu formy nauczania zostały zwolnione z podatku vat. Opis produktu: warsztaty odbywają się na żywo w wyznaczonych miejscach (głównie w szkołach wyższych lub na uniwersytetach, które są współorganizatorami). Przeprowadzane są w oparciu o metodę blended learnig (wykorzystujemy multimedia, e-learning, techniki ułatwiające zapamiętywanie, różne konwencje wykład, burza mózgów, mapy myśli). Program warsztatów był układany przez nauczycieli (w rozumieniu ustawy: karta nauczyciela). Warsztaty są prowadzone przez nauczycieli lub doktorantów największych polskich uczelni.

W uzupełnieniu wniosku, które wpłynęło w dniu 22 sierpnia 2011 r., Wnioskodawca wskazał, iż:

1.

Firma Wnioskodawcy jest płatnikiem vat. Przesłanie potwierdzenia zarejestrowania podmiotu jako podatnika vat nastąpiło 14 października 2010 r. Czynności zwolnione z podatku vat: szkolenia.

2.

Firma Wnioskodawcy nie jest jednostką objętą systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty.

3.

Wnioskodawca podpisuje umowę o współpracy z uniwersytetami lub szkołami wyższymi, które udostępniają Wnioskodawcy sale na warsztaty, firmują projekt warsztatów swoją marką, po wcześniejszym zapoznaniu się z jego szczegółami, typują przedstawiciela szkoły/uniwersytetu do wystąpienia w trakcie warsztatów, czasami pomagają w promocji warsztatów

4.

Umowa o współpracy na zasadach barterowych, fragment przykładowej umowy:

W ramach współpracy firma Wnioskodawcy zobowiązuje się do:

Umieszczenia na stronie XXX oraz na blogu yyy

1.

podlinkowanego logotypu S. w zakładce "Poznaj naszych przyjaciół" na stronie XXX oraz na stronie głównej yyy;

2.

artykułu o ofercie/działaniach S. na blogu yyy (zajawka do tego artykułu pojawi się na stronie głównej XXX oraz na profilu M. na Facebooku);

3.

poinformowaniu na profilu M. na Facebooku o podjęciu współpracy;

4.

umieszczenia linków odsyłających do strony S. podstronie warsztatów z WOSu i Historii w woj. X;

Promocji S. w tym:

1.

umieszczenia logotypu S. i informacji o współpracy partnerskiej w każdym zaproszeniu wysyłanym do szkół ponadgimnazjalnych w woj. X (zaproszenie zostanie wysłane dwukrotnie);

2.

wykonania telefonów do wszystkich szkół ponadgimnazjalnych w woj. X, w celu sprawdzenia czy otrzymały zaproszenie i poinformowania o tym, iż patronat nad projektem objęła S.;

3.

umieszczenia logotypu S. na certyfikatach M.;

4.

wysłania newslettera do wszystkich zarejestrowanych użytkowników portalu oraz uczestników warsztatów z wosu i historii w Y, na temat oferty S., w dowolnie wybranym terminie;

5.

Gwarantujemy wystąpienie przedstawiciela S. w trakcie warsztatów - forma dowolna, np. Prezentacja informująca o kierunkach, możliwościach studiowania;

6.

rozdania ulotek, materiałów promujących S. podczas warsztatów;

7.

informowania o współpracy partnerskiej z S. w komunikatach do mediów (komunikaty na pewno pojawią się u naszych stałych partnerów medialnych, którzy docierają do maturzystów poprzez strony internetowe).

Dowodem na wykonanie wyżej wymienionych postanowień będą zdjęcia i dokładny raport podsumowujący działania.

W ramach współpracy S. zobowiązuje się:

1.

do udostępnienia sali (na ok 25 osób) z rzutnikiem i w miarę możliwości z dostępem do internetu, w terminie: np. 2,3 IV oraz 9,10 IV 2011 (warsztaty z WOSu) oraz 16,17 IV oraz 23,24 IV 2011 (warsztaty z historii - współpraca wedle uznania); każdego z tych dni od 9:00 do 16:30;

2.

wystawienia referencji na temat współpracy po zakończonych warsztatach.

3.

objęcia patronatu nad warsztatami i udostępnienia logotypu.

5.

Zleceniodawcą jest osoba fizyczna - rodzic lub uczeń szkoły ponadgminazjalnej. Na jego rzecz jest wykonywana usługa. Usługą tą są warsztaty (szkolenia) z wos-u i historii. Prowadzone są one na żywo, w grupach od 15 do 35 osób w około 8 miastach polski.

6.

Bezpośrednim sprzedawcą jest M.

7.

Uczestnikami warsztatów są uczniowie szkół ponadgminazjalnych (głównie liceów, ale także techników).

8.

Do prowadzenia warsztatów zatrudniani są politolodzy lub historycy. Są to głównie doktoranci polskich uniwersytetów, są to także osoby z tytułem magistra, część z nich to osoby posiadający uprawnienia nauczycielskie (zgodnie z ustawą: karta nauczyciela). Podpisywane są z nimi umowy zlecenie lub umowy o dzieło (jeśli warsztat jest autorski).

9.

Usługi są świadczone osobiście. Warsztaty odbywają się na żywo. Klient kupuje warsztat przez internet, akceptując regulamin i politykę prywatności serwisu XXX. Nauczanie i wosu i historii (te 2 przedmioty są w ofercie firmy) odbywa się na poziomie ponadgminazjalnym.

10.

Warsztaty kończą się testem, który organizowany i przeprowadzany jest przez osobę prowadzącą dany warsztat. Przeprowadzany jest po zakończeniu warsztatów w formie pisemnej. Na koniec każdy uczestnik warsztatów otrzymuje certyfikat od firmy M. i od uniwersytetu/ uczelni wyższej, na której warsztat się odbywał.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie (ostatecznie sformułowane w uzupełnieniu wniosku z daty wpływu 22 sierpnia 2011 r.):

Jaka stawka VAT będzie prawidłowa dla opisanego produktu (warsztatów).

Zdaniem Wnioskodawcy (stanowisko ostatecznie przedstawione w uzupełnieniu wniosku z daty wpływu 22 sierpnia 2011 r.), warsztaty są zwolnione z VAT na podstawie art. 43 (zapis: usługi prywatnego nauczania na poziomie przedszkolnym, podstawowym, gimnazjalnym, ponadgimnazjalnym i wyższym, świadczone przez nauczycieli); gdyż część warsztatów jest prowadzona przez nauczycieli. Forma warsztatów, łącząca e-learning oraz spotkania z prowadzącym, nie jest sklasyfikowana w ramach ustawy. Warsztaty są przygotowywane przez nauczycieli, program warsztatów jest zgodny z wymaganiami MEN do matury, warsztaty są także częściowo prowadzone przez nauczycieli.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwaną dalej ustawą o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Przez dostawę towarów zgodnie z art. 7 ust. 1 ustawy o VAT, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel.

Natomiast stosownie do art. 8 ust. 1 ww. ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:

1.

przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;

2.

zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;

3.

świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.

Wskazać należy, iż ww. przepisy nie określają co należy rozumieć pod pojęciem wykonania usługi. Co do zasady, pod pojęciem wykonania usługi należy rozumieć dokonanie tych działań lub zaniechań przez usługodawcę na rzecz usługobiorcy, które zgodnie z zawartą umową stanowią wykonanie zobowiązań przez usługodawcę (usługa jest wykonana, gdy usługodawca zrealizował wszystkie czynności składające się na określony w łączącej strony umowie rodzaj usługi). Należy ponadto zaznaczyć, iż zgodnie z treścią art. 353#185; ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. - Kodeks Cywilny (Dz. U. Nr 16, poz. 93 z późn. zm.) o swobodzie umów zobowiązaniowych, strony zawierające umowę mogą ułożyć stosunek prawny według swego uznania, byleby treść lub cel nie sprzeciwiały się właściwości stosunku, ustawie ani zasadom współżycia społecznego. A zatem, to z umowy cywilnoprawnej łączącej strony winno wynikać do jakich czynności zobowiązane są strony (jakie elementy składają się na wykonanie usługi) i w którym momencie dochodzi do jej wykonania.

Zgodnie z brzmieniem art. 41 ust. 1 ustawy o VAT, stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem art. 41 ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1 ustawy.

W myśl art. 146a pkt 1 ww. ustawy o VAT - dodanego do tej ustawy od dnia 1 stycznia 2011 r. - w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2013 r., z zastrzeżeniem art. 146f, stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%.

Jednakże zarówno w treści ustawy o podatku od towarów i usług, jak i w przepisach wykonawczych do niej, ustawodawca przewidział opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi bądź zwolnienie od podatku.

Na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 26 ww. ustawy o podatku od towarów i usług, zwalnia się od podatku usługi świadczone przez:

a.

jednostki objęte systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty, w zakresie kształcenia i wychowania,

b.

uczelnie, jednostki naukowe Polskiej Akademii Nauk oraz jednostki badawczo - rozwojowe, w zakresie kształcenia na poziomie wyższym

- oraz dostawę towarów i świadczenie usług ściśle z tymi usługami związane.

Analizując przedstawione okoliczności sprawy w kontekście powołanych przepisów prawa podatkowego wskazać należy, iż Wnioskodawca nie może korzystać ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy o VAT. Wnioskodawca stwierdził bowiem, że nie jest jednostką objętą systemem oświaty w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (tekst jedn. Dz. U. z 2004 r. Nr 256, poz. 2572 z późn. zm.), a ponadto z opisu przedstawionego we wniosku nie wynika, żeby Wnioskodawca był podmiotem, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. b) ustawy o VAT.

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, że Wnioskodawca sprzedaje szkolenia/warsztaty przygotowujące do matury z wos-u i historii, które kończą się testem i otrzymaniem certyfikatu. Zleceniodawcą dla Wnioskodawcy jest osoba fizyczna - rodzic lub uczeń szkoły ponadgimnazjalnej na rzecz którego wykonywana jest przedmiotowa usługa. Do prowadzenia warsztatów zatrudniani są na podstawie umowy zlecenie lub umowy o dzieło politolodzy lub historycy będący w głównej mierze doktorantami polskich uniwersytetów. Część z tych osób to osoby posiadające uprawnienia nauczycielskie.

Zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 27 ww. ustawy zwalnia się od podatku usługi prywatnego nauczania na poziomie przedszkolnym, podstawowym, gimnazjalnym, ponadgimnazjalnym i wyższym, świadczone przez nauczycieli.

Regulacje art. 43 ust. 1 pkt 26 i 27 ustawy stanowią implementacje prawa unijnego.

W świetle art. 132 ust. 1 lit. i) Dyrektywy 2006/112/WE Rady w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej z dnia 28 listopada 2006 r. (Dz. Urz. UE L Nr 347), zwolnione jest kształcenie dzieci lub młodzieży, kształcenie powszechne lub wyższe, kształcenie zawodowe lub przekwalifikowanie, łącznie ze świadczeniem usług i dostawą towarów ściśle z taką działalnością związanych, prowadzone przez odpowiednie podmioty prawa publicznego lub inne instytucje działające w tej dziedzinie, których cele uznane są za podobne przez dane państwo członkowskie.

Natomiast w myśl ust. 1 lit. j) powyższego artykułu, zwolnione jest nauczanie prywatne przez nauczycieli, obejmujące kształcenie powszechne lub wyższe.

Cytowany przepis umiejscowiony został w rozdziale 2 tego aktu, zatytułowanym "Zwolnienia dotyczące określonych czynności wykonywanych w interesie publicznym", co oznacza, iż usługi szkoleniowe na gruncie Dyrektywy VAT podlegają zwolnieniu od podatku wyłącznie, gdy są wykonywane w interesie publicznym, tzn. wypełniają obowiązki, jakie ciążą na danym państwie wobec jego obywateli. W żadnym przepisie Dyrektywy nie została jednak wskazana definicja "interesu publicznego", nie zostały również określone podmioty, które mogą działać "w interesie publicznym". Oznacza to, że zarówno komercyjne przedsiębiorstwa jaki i niekomercyjne organizacje mogą prowadzić działalność z zakresu "interesu publicznego".

W tym kontekście wskazać należy - co wielokrotnie podkreślał Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej - że zakres zwolnień przewidzianych w Dyrektywie nie może być interpretowany w sposób rozszerzający. Czynności zwolnione zgodnie z Dyrektywą stanowią autonomiczne pojęcia prawa wspólnotowego, a ich ujednolicona interpretacja ma służyć unikaniu rozbieżności w stosowaniu systemu podatku od wartości dodanej w poszczególnych państwach członkowskich. Zgodnie z utrwalonym orzecznictwem "pojęcia używane do opisania zwolnień wymienionych w art. 13 szóstej dyrektywy powinny być interpretowane w sposób ścisły, ponieważ stanowią one odstępstwa od ogólnej zasady, zgodnie z którą podatkiem VAT objęta jest każda dostawa towarów i każda usługa świadczona odpłatnie przez podatnika" (wyrok TSUE z dnia 19 listopada 2009 r. C-461/08 w sprawie Don Bosco Onroerend Goed BV).

Analizując stan faktyczny przedstawiony we wniosku usługi świadczone przez nauczycieli są świadczone w ramach warsztatów oferowanych przez inny podmiot, tj. Wnioskodawcę. W tym przypadku to Wnioskodawca pełni obowiązki szkolącego a nauczyciel świadczy usługi w jego imieniu i na jego rzecz.

Należy więc wskazać, że Wnioskodawca błędnie uznał, iż zwolnienie od podatku przysługuje na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 27 ww. ustawy, bowiem przepis ten zwalnia od podatku jedynie usługi prywatnego nauczania na określonym poziomie, w przypadku, gdy są świadczone we własnym imieniu i na własny rachunek i na własną odpowiedzialność przez nauczycieli na podstawie umowy pomiędzy nauczycielem a uczniem bez względu na ilość osób na rzecz których odbywa się to świadczenie. Z przedstawionego stanu faktycznego nie wynika aby to Wnioskodawca osobiście prowadził zajęcia z uczniami na podstawie umowy zawartej z uczniem lub rodzicami. Wobec powyższego argumentację Wnioskodawcy w tym zakresie należało uznać za nieprawidłową.

Tym samym przedmiotowe warsztaty nie będą korzystały ze zwolnienia w świetle ww. ustawy, będą zatem podlegały opodatkowaniu stawką podstawową, tj. 23%.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy należy uznać za nieprawidłowe.

Ponadto w sprawie będącej przedmiotem wniosku należy zwrócić uwagę, iż analiza załączników dołączonych do wniosku nie mieści się w ramach określonych w art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) zgodnie z którym minister właściwy do spraw finansów publicznych, na pisemny wniosek zainteresowanego, wydaje, w jego indywidualnej sprawie, pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego (interpretację indywidualną). W związku z powyższym Minister Finansów nie jest uprawniony do oceny prawnej załączników dołączonych przez Wnioskodawcę.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Interpretacja traci ważność w przypadku zmiany któregokolwiek z elementów przedstawionego stanu faktycznego lub zmiany stanu prawnego.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl