IBPP1/443-828/11/LG

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 29 sierpnia 2011 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP1/443-828/11/LG

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działając w imieniu Ministra Finansów, stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 6 maja 2011 r. (data wpływu 16 maja 2011 r.), uzupełnionym pismem z dnia 16 sierpnia 2011 r. (data wpływu 22 sierpnia 2011 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku właściwej dla kursów e-learningowych - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 16 maja 2011 r. wpłynął do tut. organu ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku właściwej dla kursów e-learningowych.

Ww. wniosek został uzupełniony pismem z dnia 16 sierpnia 2011 r. (data wpływu 22 sierpnia 2011 r.), będącym odpowiedzią na wezwanie tut. organu z dnia 8 sierpnia 2011 r. znak: IBPP1/443-828/11/LG.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Firma Wnioskodawcy (jednoosobowa działalność gospodarcza), której księgowość prowadzona jest na zasadzie księgi przychodów i rozchodów, sprzedaje min. kursy e-learningowe. Od 1 stycznia 2011 r. w oparciu o przepisy nowej ustawy na kursy e-learningowe został nałożony 23% vat. Opis produktu: kursy, sprzedawane przez firmę Wnioskodawcy przygotowują do matury z wosu i historii. Umieszczone są na platformie e-learningowe. Klient po uiszczeniu opłaty otrzymuje na maila login i hasło dostępu do kursu. Dzięki nim, przy użyciu komputera z dostępem do internetu, poprzez przeglądarkę internetową, ma dostęp do zasobów kursu. Login i hasło są przyporządkowane tylko jednej osobie i wygasają 30 sierpnia każdego roku. Sprzedaż kursu to sprzedaż pewnego rodzaju licencji, która stanowi umowę na korzystanie z aplikacji komputerowej, zawieraną pomiędzy firmą Wnioskodawcy, która posiada majątkowe prawa autorskie, a osobą która z danego kursu zamierza korzystać.

W uzupełnieniu wniosku, które wpłynęło w dniu 22 sierpnia 2011 r., Wnioskodawca wskazał, iż:

1.

Firma Wnioskodawcy jest płatnikiem vat. Przesłanie potwierdzenia zarejestrowania podmiotu jako podatnika vat nastąpiło 14 października 2010 r. Czynności zwolnione z podatku vat: szkolenia.

2.

Firma Wnioskodawcy nie jest jednostką objętą systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty.

3.

Nabywcą licencji na korzystanie z aplikacji komputerowej (kursy e-leairngowe) są osoby fizyczne (uczniowie i rodzice). W tym roku szkolnym (od 1 września 2011 r.) Wnioskodawca planuje skierować ofertę kursów e-learningowych do szkół publicznych.

4.

Sprzedaż licencji kursu jest odpłatna.

5.

Umowa pomiędzy firmą a nabywcą licencji (kursu) zawierana jest wyłącznie drogą internetową.

Nabywca składa zamówienie drogą internetową, akceptując przy tym regulamin i politykę prywatności serwisu XXX. Następnie otrzymuje potwierdzenie zamówienia, opłaca je i dostaje dostęp do licencji (kursu) - login i hasło, ważne na określony czas (do 30 sierpnia każdego roku).

6.

Nabywca licencji otrzymuje dostęp albo do: całego kursu wos lub historia, albo wybranego modułu w ramach kursu wos czy historia (np moduł unia europejska, moduł ustrój III RP, itp.) - zależy jakiego zamówienia i jakiej opłaty dokonał. W ramach kursu całego i każdego jego modułu znajdują się:

* pogrupowane tematycznie lekcje, odpowiadające programowi MEN,

* lekcje składają się ze slajdów, które ogląda się w przeglądarce,

* lekcje są opracowane w ciekawy sposób, urozmaicone grafiką, nagraniami audio i video, ruchomymi interakcjami (wykresy, ćwiczenia)

* zawartość merytoryczna lekcji została opracowana przez historyków i politologów (m.in. przez doktorantów z Uniwersytetu)

* każdy moduł, w skład którego wchodzi od 8 do 15 lekcji, kończy się testem podsumowującym, który można wypełnić i otrzymać wyniki.

7.

Kurs nie kończy się egzaminem. Każdy moduł w ramach kursu wos i historia kończy się zwykłym testem sprawdzającym, wypełnianym komputerowo, który pokazuje które odpowiedzi były poprawne, a które błędne.

8.

Zakup licencji kursu, umożliwia dostęp do danych (zawartości merytorycznej kursu wos lub historia). Nabywca licencji może korzystać z kursu kiedy chce, dowolną ilość razy, ograniczony jest jedynie czasem aktualności licencji. Wygasa ona 30 sierpnia każdego roku (po terminach matur poprawkowych).

9.

Wnioskodawca zakupił prawa autorskie od naukowców, którzy przygotowali zawartość merytoryczną kursów i tym samym został ich właścicielem. Zostały one następnie wdrożone na platformę e-learningową i są sprzedawane w formie licencji (kursu).

W związku z powyższym zadano następujące pytanie (ostatecznie sformułowane w uzupełnieniu wniosku z daty wpływu 22 sierpnia 2011 r.):

Jaka stawka vat będzie prawidłowa dla opisanego produktu (kursów e-learningowych).

Zdaniem Wnioskodawcy (stanowisko ostatecznie przedstawione w uzupełnieniu wniosku z daty wpływu 22 sierpnia 2011 r.), kursy e-learningowe są zwolnione z vat na podstawie art. 43 (ustęp 1, punkt 13) oraz art. 43 (ustęp 9) ustawy vat.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwaną dalej ustawą o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Przez dostawę towarów zgodnie z art. 7 ust. 1 ustawy o VAT, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel.

Natomiast stosownie do art. 8 ust. 1 ww. ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:

1.

przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;

2.

zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;

3.

świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.

Wskazać należy, iż ww. przepisy nie określają co należy rozumieć pod pojęciem wykonania usługi. Co do zasady, pod pojęciem wykonania usługi należy rozumieć dokonanie tych działań lub zaniechań przez usługodawcę na rzecz usługobiorcy, które zgodnie z zawartą umową stanowią wykonanie zobowiązań przez usługodawcę (usługa jest wykonana, gdy usługodawca zrealizował wszystkie czynności składające się na określony w łączącej strony umowie rodzaj usługi). Należy ponadto zaznaczyć, iż zgodnie z treścią art. 353#185; ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. - Kodeks Cywilny (Dz. U. Nr 16, poz. 93 z późn. zm.) o swobodzie umów zobowiązaniowych, strony zawierające umowę mogą ułożyć stosunek prawny według swego uznania, byleby treść lub cel nie sprzeciwiały się właściwości stosunku, ustawie ani zasadom współżycia społecznego. A zatem, to z umowy cywilnoprawnej łączącej strony winno wynikać do jakich czynności zobowiązane są strony (jakie elementy składają się na wykonanie usługi) i w którym momencie dochodzi do jej wykonania.

Zgodnie z brzmieniem art. 41 ust. 1 ustawy o VAT, stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem art. 41 ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1 ustawy.

W myśl art. 146a pkt 1 ww. ustawy o VAT - dodanego do tej ustawy od dnia 1 stycznia 2011 r. - w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2013 r., z zastrzeżeniem art. 146f, stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%.

Jednakże zarówno w treści ustawy o podatku od towarów i usług, jak i w przepisach wykonawczych do niej, ustawodawca przewidział opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi bądź zwolnienie od podatku.

Na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 26 ww. ustawy o podatku od towarów i usług, zwalnia się od podatku usługi świadczone przez:

a.

jednostki objęte systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty, w zakresie kształcenia i wychowania,

b.

uczelnie, jednostki naukowe Polskiej Akademii Nauk oraz jednostki badawczo - rozwojowe, w zakresie kształcenia na poziomie wyższym

- oraz dostawę towarów i świadczenie usług ściśle z tymi usługami związane.

Analizując przedstawione okoliczności sprawy w kontekście powołanych przepisów prawa podatkowego wskazać należy, iż Wnioskodawca nie może korzystać ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy o VAT. Wnioskodawca stwierdził bowiem, że nie jest jednostką objętą systemem oświaty w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (tekst jedn. Dz. U. z 2004 r. Nr 256, poz. 2572 z późn. zm.), a ponadto z opisu przedstawionego we wniosku nie wynika, żeby Wnioskodawca był podmiotem, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. b) ustawy o VAT.

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, że Wnioskodawca sprzedaje kursy e-learningowe przygotowujące do matury z wos-u i historii. Kursy te są umieszczone na platformie e-learningowej, a klient uzyskuje do niego dostęp za pomocą loginu i hasła po uiszczeniu opłaty. Login i hasło jest przyporządkowane tylko jednej osobie i wygasają one 30 sierpnia każdego roku. Sprzedaż kursu to sprzedaż licencji, która stanowi umowę na korzystanie z aplikacji komputerowej, która jest zawierana wyłącznie drogą internetową pomiędzy firmą Wnioskodawcy, która posiada majątkowe prawa autorskie, a osobą która z danego kursu zamierza korzystać. Wnioskodawca prawa autorskie zakupił od naukowców, którzy przygotowali zawartość merytoryczną kursów. Nabywcami kursów są osoby fizyczne (uczniowie i rodzice).

Zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 13 ww. ustawy zwalnia się od podatku udzielanie licencji lub upoważnienie do korzystania z licencji oraz przeniesienie autorskiego prawa majątkowego w rozumieniu przepisów prawa autorskiego - w odniesieniu do programu komputerowego - bez pobrania należności na rzecz placówek oświatowych, o których mowa w ust. 9 w myśl którego przez placówki oświatowe, o których mowa w ust. 1 pkt 13 oraz w art. 83, rozumie się szkoły i przedszkola publiczne i niepubliczne, szkoły wyższe i placówki opiekuńczo-wychowawcze.

Wnioskodawca nie może również skorzystać ze zwolnienia uregulowanego w ww. art. 43 ust. 1 pkt 13 ww. ustawy, gdyż Wnioskodawca nie udziela licencji nieodpłatnie na korzystanie z przedmiotowych kursów placówkom oświatowym, lecz osobom fizycznym za odpłatnością.

Tym samym świadczone kursy e-learninigowe, polegające na sprzedaży - udzieleniu licencji na korzystanie z kursu na który została zawarta umowa pomiędzy Wnioskodawcą a nabywcą, nie będą korzystały ze zwolnienia w świetle ww. ustawy, będą zatem podlegały opodatkowaniu stawką podstawową, tj. 23%.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy należy uznać za nieprawidłowe.

Ponadto w sprawie będącej przedmiotem wniosku należy zwrócić uwagę, iż analiza załączników dołączonych do wniosku nie mieści się w ramach określonych w art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) zgodnie z którym minister właściwy do spraw finansów publicznych, na pisemny wniosek zainteresowanego, wydaje, w jego indywidualnej sprawie, pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego (interpretację indywidualną). W związku z powyższym Minister Finansów nie jest uprawniony do oceny prawnej załączników dołączonych przez Wnioskodawcę.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Interpretacja traci ważność w przypadku zmiany któregokolwiek z elementów przedstawionego stanu faktycznego lub zmiany stanu prawnego.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl