IBPP1/443-824/09/AW

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 19 października 2009 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP1/443-824/09/AW

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki przedstawione we wniosku z dnia 4 sierpnia 2009 r. (data wpływu 12 sierpnia 2009 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zastosowania 7% stawki VAT dla dostawy umundurowania, odzieży specjalnej i ochronnej przeznaczonych dla członków Ochotniczej Straży Pożarnej, w przypadku gdy na fakturach jako nabywca (płatnik) jest podany Urząd Gminy, a odbiorcą Ochotnicza Straż Pożarna - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 12 sierpnia 2009 r. wpłynął do tutejszego organu wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zastosowania 7% stawki VAT dla dostawy umundurowania, odzieży specjalnej i ochronnej przeznaczonych dla członków Ochotniczej Straży Pożarnej, w przypadku gdy na fakturach jako nabywca (płatnik) jest podany Urząd Gminy, a odbiorcą Ochotnicza Straż Pożarna.

W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca - Przedsiębiorstwo Zaopatrzenia i Usług BHP - zajmuje się między innymi dostawami umundurowania, odzieży specjalnej i ochronnej. Towary te spełniają wymagane normy określone przepisami przeciwpożarowymi. Do Wnioskodawcy zgłaszają się przedstawiciele Ochotniczych Straży Pożarnych i wyrażają chęć zakupu umundurowania oraz odzieży specjalnej i ochronnej. Powołując się na załącznik nr 3 do ustawy z dnia 11 marca 2004 r. oczekują zastosowania podatku VAT w wysokości 7%. Zgodnie bowiem z art. 41 ust. 2 tej ustawy dla towarów i usług wymienionych w załączniku nr 3, stawka podatku wynosi 7%.

W świetle art. 41 ust. 10 stawkę 7% stosuje się do dostaw towarów wymienionych w poz. 129-134 załącznika nr 3 dla jednostek ochrony przeciwpożarowej, przeznaczonych na cele ochrony przeciwpożarowej.

Zgodnie z poz. 134 pkt 2 załącznika nr 3, do towarów przeznaczonych na cele ochrony przeciwpożarowej zalicza się m.in. umundurowanie, odzież specjalną i ochronną itd.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy w przypadku dostawy umundurowania, odzieży specjalnej i ochronnej przeznaczonych dla członków Ochotniczej Straży Pożarnej, gdy na fakturach jako nabywca (płatnik) jest podany Urząd Gminy, a odbiorcą Ochotnicza Straż Pożarna, właściwą stawką podatku VAT jest stawka 7%.

Zdaniem Wnioskodawcy, w świetle brzmienia art. 41 ust. 2, art. 41 ust. 10 ustawy o VAT, dostawa umundurowania, odzieży specjalnej i ochronnej dla strażaków (odbiorca na fakturze) skupionych w Ochotniczych Strażach Pożarnych winna być uznana za dostawę towarów, dla których stawka podatku VAT wynosi 7%. Bez wpływu na prawo stosowania stawki 7% pozostaje przez kogo kupowane (Urząd Gminy) są towary wymienione w pozycji 129-134 załącznika do ustawy o VAT.

Istotną pozostaje okoliczność jaki podmiot będzie rzeczywistym nabywcą towarów i jaki jest cel dokonanego nabycia. Według Wnioskodawcy, zachowany musi być wymóg, aby dostawa towarów dokonana była na rzecz jednostki ochrony przeciwpożarowej i służyła celom ochrony przeciwpożarowej.

Na poparcie swoich twierdzeń Wnioskodawca powołał postanowienie Naczelnika Pierwszego Urzędu Skarbowego w Rzeszowie z dnia 12 kwietnia 2005 r. oraz wyjaśnienia Urzędu Skarbowego w Kielcach i w Nowym Sączu.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.) zwanej dalej ustawą o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Przez dostawę towarów - w myśl art. 7 ust. 1 powołanej ustawy - rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel.

Na podstawie art. 41 ust. 1 ustawy o VAT, stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1. Zarówno w treści wskazanej ustawy, jak i w przepisach wykonawczych do niej, ustawodawca przewidział jednak opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi oraz zwolnienia od podatku.

Stosownie do art. 41 ust. 2 ustawy o VAT, dla towarów i usług, wymienionych w załączniku nr 3 do ustawy, stawka podatku wynosi 7%, z zastrzeżeniem ust. 12 i art. 114 ust. 1. W załączniku nr 3 do ustawy w poz. 129-134 wymieniono towary pod ogólnym tytułem "Towary przeznaczone na cele ochrony przeciwpożarowej". Natomiast art. 41 ust. 10 ww. ustawy stanowi warunek ograniczający stosowanie stawki 7% dla dostawy towarów wymienionych w poz. 129-134 załącznika nr 3 ww. ustawy.

Zgodnie z tym przepisem stawkę podatku, o której mowa w ust. 2, stosuje się do dostaw na terytorium kraju towarów wymienionych w poz. 129-134 załącznika nr 3 do ustawy, dla jednostek ochrony przeciwpożarowej, przeznaczonych na cele ochrony przeciwpożarowej.

Na podstawie art. 41 ust. 2 ww. ustawy, stosowanie obniżonej 7% stawki podatku przy dostawie towarów na cele ochrony przeciwpożarowej, jest uzależnione od spełnienia łącznie następujących warunków:

1.

towar będący przedmiotem dostawy musi być wymieniony w poz. 129-134 załącznika do ustawy o VAT,

2.

dostawa jest dokonana na terytorium kraju dla jednostek ochrony przeciwpożarowej,

3.

towary będące przedmiotem dostawy są przeznaczone na cele ochrony przeciwpożarowej.

Uwzględniając wymienione przepisy należy stwierdzić, że zastosowanie stawki podatku w wysokości 7% uzależnione jest między innymi od faktu czy nabywca jest jednostką ochrony przeciwpożarowej.

Zgodnie z art. 15 ustawy z dnia 24 sierpnia 1991 r. o ochronie przeciwpożarowej (tekst jedn. Dz. U. z 2002 r. Nr 147, poz. 1229 z późn. zm.), jednostkami ochrony przeciwpożarowej są:

* jednostki organizacyjne Państwowej Straży Pożarnej,

* jednostki organizacyjne Wojskowej Ochrony Przeciwpożarowej,

* zakładowa straż pożarna,

* zakładowa służba ratownicza,

* gminna zawodowa straż pożarna,

* powiatowa (miejska) zawodowa straż pożarna,

* terenowa służba ratownicza,

* ochotnicza straż pożarna,

* związek ochotniczych straży pożarnych,

* inne jednostki ratownicze.

Biorąc powyższe pod uwagę należy stwierdzić, że jednostki samorządu terytorialnego jako jednostki niewymienione w ww. art. 15 ustawy o ochronie przeciwpożarowej, nie są jednostkami ochrony przeciwpożarowej. Jeżeli zatem nabywcą będzie Gmina, stawką właściwą dla dostaw tych towarów będzie stawka 22% (na podstawie art. 41 ust. 1 ustawy o VAT), bez względu na cel w jakim podmiot zakupuje te towary. W przypadku nabycia tych towarów (wymienionych w poz. 129-134 załącznika nr 3 do ustawy) bezpośrednio przez jednostkę ochrony przeciwpożarowej, właściwą stawką będzie stawka 7% pod warunkiem, że towary te będą służyć ochronie przeciwpożarowej.

Jak wynika z wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej, podanym na fakturach nabywcą (płatnikiem) umundurowania, odzieży specjalnej i ochronnej jest Urząd Gminy, tak więc dostawa nie nastąpi bezpośrednio na rzecz jednostki ochrony przeciwpożarowej. Wobec powyższego, określone przez ustawodawcę w art. 41 ust. 2 ustawy o VAT warunki, w przedmiotowej sprawie nie zostaną spełnione, bowiem, dostawa towarów, wymienionych w poz. 134 załącznika nr 3 do ww. ustawy nastąpi dla Gminy, nie zaś dla jednostki ochrony przeciwpożarowej. Przedmiotowa dostawa nie będzie więc korzystać z obniżonej (7%) stawki podatku VAT i podlegać będzie opodatkowaniu według stawki podstawowej, tj. 22%.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem.

Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.).

Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl