IBPP1/443-819/08/LSz

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 4 lipca 2008 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP1/443-819/08/LSz

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko, Starostwa Powiatowego przedstawione we wniosku z dnia 19 maja 2008 r. (data wpływu 29 maja 2008 r.) uzupełnionym pismem z dnia 3 lipca 2008 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku VAT od zakupu sprzętu rehabilitacyjnego (objęte dofinansowaniem PFRON) - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 29 maja 2008 r. wpłynął ww. wniosek uzupełniony pismem z dnia 3 lipca 2008 r. o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku VAT od zakupu sprzętu rehabilitacyjnego (objęte dofinansowaniem PFRON).

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Powiat działający poprzez Starostwo Powiatowe przy pomocy którego Zarząd Powiatu wykonuje zadania powiatu (art. 33 ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym, Dz. U. Nr 91, poz. 578 z późn. zm.) w ramach realizowania programu PFRON pn. "Wyrównywanie różnic między regionami" (obszar C - Wyposażenie miejsc pracy dla osób niepełnosprawnych odpowiednio do ich potrzeb i możliwości) pokrył częściowo koszty zakupu profesjonalnego sprzętu rehabilitacyjnego (objęte dofinansowaniem PFRON).

Wymieniony program był realizowany na podstawie umowy zawartej w dniu 17 sierpnia 2007 r. pomiędzy Państwowym Funduszem Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych a Powiatem. Zakupiony sprzęt rehabilitacyjny jako mienie ruchome został przekazany na podstawie uchwały Zarządu Powiatu z dnia 31 marca 2008 r. nieodpłatnie do Samodzielnego Publicznego Zespołu Zakładów Opieki Zdrowotnej, realizującemu zadania powiatu w zakresie promocji i ochrony zdrowia, nad którym nadzór sprawuje Powiat. Sprzęt stanowi wyposażenie stanowiska pracy dla fizjoterapeuty w Gabinecie Fizjoterapii Medycznej. Przedmiotowy sprzęt nie jest wykorzystywany przez Wnioskodawcę do wykonywania czynności opodatkowanych.

Ponadto z uzupełnienia wniosku wynika, iż w odniesieniu do czynności podatkowych podmiotem rozliczającym się jest Starostwo Powiatowe, które posiada numer identyfikacji podatkowej NIP i obsługuje Powiat.

W związku z opisanym stanem faktycznym zadano następujące pytanie:

Czy Powiat realizując program PFRON pn. "Wyrównywanie różnic między regionami" ma możliwość odliczenia podatku naliczonego w podatku od towarów i usług.

Zdaniem Wnioskodawcy w paragrafie 8 ust. 3 pkt 2 umowy zawarty jest zapis, że w rozliczeniu nie uwzględnia się podatku od towarów i usług, w przypadku gdy jednostka samorządu jest płatnikiem podatku VAT, a usługi będące elementem projektu podlegają opodatkowaniu podatkiem VAT, z wyjątkiem sytuacji, gdy jednostka samorządu będąc płatnikiem podatku VAT nie może obniżyć kwoty podatku należnego o podatek naliczony, ze względu na wyłączenie możliwości odliczenia podatku naliczonego, wynikające z obowiązujących przepisów prawa. Równocześnie zgodnie z zasadami dofinansowania projektów ustalonymi przez PFRON w powyższej sytuacji można przyjąć w rozliczeniu wartość brutto faktury, pod warunkiem złożenia do Oddziału PFRON dokumentu wydanego przez właściwy Urząd Skarbowy potwierdzającego wyłączenie.

Wnioskodawca jest podatnikiem VAT, ale jako podatnik uważa, że nie ma możliwości odliczenia podatku naliczonego, ponieważ zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje podatnikowi w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, a w tym konkretnym przypadku zakupiony towar nie jest wykorzystywany do wykonywania czynności opodatkowanych przez Wnioskodawcę.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Kwestie dotyczące prawa do odliczenia podatku naliczonego uregulowane zostały w dziale IX ww. ustawy o podatku od towarów i usług oraz zgodnie z dyspozycją ustawową w rozdziale 7 i 9 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 97, poz. 970 z późn. zm.).

W myśl postanowień art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, w zakresie, w jakim towary są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest bezpośredni i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.

W myśl art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym (tekst jedn. Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1592 z późn. zm.) powiat wykonuje określone ustawami zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność.

Zgodnie z art. 4 ust. 1 pkt 2 ww. ustawy powiat wykonuje określone ustawami zadania publiczne o charakterze ponadgminnym w zakresie promocji i ochrony zdrowia.

W celu wykonywania zadań powiat może tworzyć jednostki organizacyjne i zawierać umowy z innymi podmiotami (art. 6 ust. 1 cyt. ustawy).

Zgodnie z art. 8 ust. 2 pkt 1 i 2 ww. ustawy o samorządzie powiatowym, organami powiatu są: rada powiatu i zarząd powiatu.

W myśl art. 33 cytowanej powyżej ustawy o samorządzie powiatowym, zarząd wykonuje zadania powiatu przy pomocy starostwa powiatowego oraz jednostek organizacyjnych powiatu, w tym powiatowego urzędu pracy.

Jak wynika z powyższego, Starostwo Powiatowe nie jest jednostką organizacyjną w rozumieniu ww. art. 8 ustawy o samorządzie powiatowym. Jest wyłącznie zorganizowanym zespołem osób i środków służących do pomocy organowi administracyjnemu. Starostwo powiatowe jest jednostką pomocniczą służącą do wykonywania zadań powiatu oraz obsługi techniczno organizacyjnej powiatu. Zatem Starostwo Powiatowe działając w imieniu Powiatu realizuje zadania własne Powiatu i w tym zakresie jest zwolnione z podatku od towarów i usług.

Biorąc pod uwagę nierozerwalne i nie podzielne powiązania podmiotowe, powiatu i starostwa powiatowego również ma gruncie podatku od towarów i usług należy stwierdzić, iż nie występuje odrębna od podmiotowości powiatu podmiotowość starostwa powiatowego. Zatem Starostwo Powiatowe działając w imieniu Powiatu realizuje zadania własne powiatu i w tym zakresie jest zwolnione z podatku od towarów i usług.

Zgodnie z przepisem § 8 ust. 1 pkt 13 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (tekst jedn. Dz. U. Nr 97, poz. 970 z późn. zm.) zwalnia się od podatku czynności związane z wykonywaniem zadań publicznych nałożonych odrębnymi przepisami, wykonywane w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność przez jednostki samorządu terytorialnego, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, iż Powiat działający poprzez Starostwo Powiatowe w ramach realizowania programu PFRON pn. "Wyrównywanie różnic między regionami" (obszar C - Wyposażenie miejsc pracy dla osób niepełnosprawnych odpowiednio do ich potrzeb i możliwości) pokrył częściowo koszty zakupu profesjonalnego sprzętu rehabilitacyjnego (objęte dofinansowaniem PFRON).

Wymieniony program był realizowany na podstawie umowy pomiędzy Państwowym Funduszem Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych a Powiatem. Zakupiony sprzęt rehabilitacyjny jako mienie ruchome został przekazany na podstawie uchwały Zarządu Powiatu nieodpłatnie do Samodzielnego Publicznego Zespołu Zakładów Opieki Zdrowotnej realizującemu zadania powiatu w zakresie promocji i ochrony zdrowia, nad którym nadzór sprawuje Powiat. Sprzęt stanowi wyposażenie stanowiska pracy dla fizjoterapeuty w Gabinecie Fizjoterapii Medycznej. Przedmiotowy sprzęt nie jest wykorzystywany przez Wnioskodawcę do wykonywania czynności opodatkowanych.

Nabywany sprzęt rehabilitacyjny, związany z realizacją ww. projektu nie będzie służył czynnościom opodatkowanym, ponieważ Powiat jako jednostka samorządu terytorialnego korzysta ze zwolnienia w zakresie czynności związanych z wykonywaniem zadań publicznych nałożonych odrębnymi przepisami.

Zatem w myśl powyższych przepisów nabywane towary i usługi, związane z realizacją ww. projektu nie służyły czynnościom opodatkowanym, ponieważ Wnioskodawca jako jednostka samorządu terytorialnego korzysta ze zwolnienia przedmiotowego w zakresie czynności związanych z wykonywaniem zadań publicznych nałożonych odrębnymi przepisami.

Tym samym nie przysługiwało mu prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących nabycie towarów i usług związanych z realizowaną inwestycją.

Z treści wniosku wynika ponadto, iż sprzęt rehabilitacyjny został nieodpłatnie przekazany do Samodzielnego Publicznego Zespołu Zakładów Opieki Zdrowotnej realizującego zadania powiatu w zakresie promocji i ochrony zdrowia, nad którym nadzór sprawuje Powiat.

Przez świadczenie usług, o których mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT, rozumie się - zgodnie z art. 8 ust. 1 - każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów.

Jako odpłatne świadczenie usług traktuje się - również na mocy art. 8 ust. 2 ustawy o VAT - nieodpłatne świadczenie usług niebędące dostawą towarów na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia oraz wszelkie inne nieodpłatne świadczenia usług, jeżeli nie są one związane z prowadzeniem przedsiębiorstwa, a podatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, o kwotę podatku naliczonego przy nabyciu towarów i usług związanych z tymi usługami, w całości lub części.

Zatem przesłanką do opodatkowania podatkiem VAT usług świadczonych nieodpłatnie jest istnienie prawa do odliczenia podatku z tytułu nabycia towarów i usług, które są związane ze świadczoną usługą, a także realizowanie usług na cele niezwiązane z prowadzoną działalnością.

W świetle powyższego, nabywane towary i usługi, związane z realizacją przedmiotowego zadania nie będą służyły czynnościom opodatkowanym.

Zatem Wnioskodawcy nie będzie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących nabycie towarów i usług związanych z realizacją przedmiotowego projektu.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl