IBPP1/443-810/08/AL

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 3 czerwca 2008 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP1/443-810/08/AL

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Zakładu Przetwórstwa "X" Sp. z o.o. zawarte we wniosku z dnia 27 lutego 2008 r. (data wpływu 3 marca 2008 r.), uzupełnione pismem z dnia 26 maja 2008 r. (data wpływu 29 maja 2008 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku opodatkowania podatkiem VAT wypłacanych premii pieniężnych i prawidłowości dokumentowania wypłaty premii pieniężnych notami księgowymi - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 25 lutego 2008 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku opodatkowania podatkiem VAT wypłacanych premii pieniężnych i prawidłowości dokumentowania wypłaty premii pieniężnych notami księgowymi.

Wniosek uzupełniono pismem z dnia 26 maja 2008 r., będącym odpowiedzią na wezwanie tut. Organu Nr IBPP1/443-384/08/AL z dnia 16 maja 2008 r.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Zakład Przetwórstwa "X" Spółka z o.o. z/s w L. jest spółką prawa handlowego i zakładem przetwórczym produktów rolnych. Spółka w ramach prowadzonej działalności gospodarczej zawiera umowy handlowe z kontrahentami, zwykle od roku do kilku lat. Przedmiotem tych umów jest sprzedaż przetworzonych przez Spółkę produktów rolnych. Kontrahenci w zawieranych ze Spółką umowach zastrzegają sobie prawo do różnego rodzaju upustów od cen cennikowych oraz rabatów i bonusów.

Przedmiotem niniejszego wniosku jest przyznanie i wypłacenie w przyszłości zastrzeżonych w umowach na rzecz kontrahentów Spółki z o.o. (kupujących) premii pieniężnych lub bonusów.

Premie pieniężne wypłacane kontrahentom związane będą ze sprzedażą wyrobów Wnioskodawcy. Sprzedaż wyrobów Wnioskodawcy jest czynnością opodatkowaną podatkiem VAT, a zatem wypłacane premie związane będą z czynnościami opodatkowanymi podatkiem VAT tj. sprzedażą wyrobów Wnioskodawcy. Wypłacane premie pieniężne będą stanowić koszt uzyskania przychodu w rozumieniu przepisów ustawy o podatku dochodowym.

Konstrukcja przyjęta w umowach handlowych polega na zobowiązaniu Spółki z o.o. do zapłaty na rzecz kontrahenta (kupującego) premii lub bonusa, którego wielkość uzależniona jest od zrealizowania określonej sprzedaży netto towarów, (osiągnięcia przez kontrahenta (kupującego) określonego pułapu obrotów), w określonym czasie.

Umowy zawierane z kontrahentami w większości przypadków wskazują stałą wielkość premii/rabatu przysługującą od wykonania sprzedaży w określonym odcinku czasowym.W jednym przypadku wysokość premii od obrotu, uzależniona jest od wielkości sprzedaży - im wyższa sprzedaż tym wyższa premia. Kontrahenci zastrzegając prawo do premii, w większości przypadków nie uzależniają jej od terminowych płatności. W jednym przypadku, prawo do premii, uzależnione jest od terminowego regulowania należności.

Kontrahenci zastrzegają sobie różną wielkość przysługującej im premii lub bonusa i różne okresy rozliczeniowe do wyliczenia premii, przy czym zawsze wysokość premii lub bonusa uzależniona jest od sprzedaży netto, zrealizowanej w określonym czasie. W umowach wskazywane są różne okresy rozliczania rabatów najczęściej miesięczne lub kwartalne. Wnioskodawca wskazuje, że w określonym w umowach okresie rozliczeniowym dla premii/bonusów tj. miesiąca lub kwartału wystawiane będą faktury VAT dokumentujące sprzedaż towaru i wartość sprzedaży netto stanowiącą podstawę wyliczenia premii/bonusa, która to wartość jest liczona od wartości netto sprzedaży wykazanej w fakturach za te okresy rozliczeniowe.

Skutkiem tego wartość przysługującej kupującemu premii/bonusa może być przyporządkowana do pewnej ilości transakcji dokonanych w tych okresach rozliczeniowych Premia/bonus nie będzie naliczana czy związana z jedną transakcją, lecz szeregiem transakcji zawieranych we wskazanych w umowie okresach rozliczeniowych. Tak ustalone premie /bonusy wypłacane będą kontrahentom Spółki z o.o. za uzgodnione okresy rozliczeniowe po ich zakończeniu, przy czym dokumenty te będą wystawiane przez kontrahentów składającej wniosek Spółki.

Ponadto Wnioskodawca stwierdził, iż kupujący uprawnieni do premii/bonusa mogą zastosować różne dokumenty zawierające obciążenia premiami rabatami Część kontrahentów może obciążyć Spółkę fakturami VAT traktując przyznane premie/bonusy jak usługi, które podlegają opodatkowaniu podatkiem VAT. Wartość netto w fakturze stanowi wyliczoną od obrotu netto kwotę przyznanego bonusa. Od tej wartości ustalany jest podatek VAT. Kwota do zapłaty (brutto) stanowi sumę naliczonej premii i podatku VAT. Kontrahenci ci powołują się na:

* interpretacje Ministra Finansów z dnia 30 grudnia 2004 r. (PP3-812-1222/2004/AP/4026) gdzie stwierdzono, że premie jeśli nie dotyczą konkretnej transakcji należy traktować jak wynagrodzenie za usługę i z dnia 28 grudnia 2007 r. (PT3/0602/34/599/LBE/07/MB7-16001) gdzie stwierdzono, że skutki podatkowe wypłacanych premii pieniężnych nabywcom uzależnione są od wielu czynników wskazując, że zależy to od tego czy wypłacone premie dotyczą np. konkretnych dostaw, czy też odnoszą się do wszystkich dostaw w określonym czasie, oraz

* interpretację Izby Skarbowej w Warszawie z dnia 31 stycznia 2008 r. (IP-PP2-443-581/07-2/PS) gdzie stwierdzono, iż wypłacona premia nie związana z żadną konkretną dostawą, uzależniona od określonego zachowania nabywcy stanowi rodzaj wynagrodzenia dla kontrahentów za świadczone usługi - co na gruncie ustawy o VAT skutkuje opodatkowaniem tej czynności

Część kontrahentów może rozliczyć przyznane premie/bonusy notami księgowymi uznając, że są to dokumenty dopuszczalne w rozrachunkach z kontrahentami w sytuacji gdy nie jest to czynność podlegająca ustawie o podatku od towarów i usług i nie podlega opodatkowaniu VAT.Kontrahenci stosujący taki sposób rozliczenia wypłacanych premii powołują się na:

* interpretację Dyrektora Izby Skarbowej w Krakowie (PP-3/4407-44/07) gdzie stwierdzono; "premia pieniężna (...) nie podlega opodatkowaniu podatkiem VAT". Dyrektor Izby podał tam jednocześnie, iż prawidłowe jest dokumentowanie wypłaty premii pieniężnej notą księgową,

* wyrok Naczelnego Sądu Administracyjnego z dnia 6 lutego 2007 r. Sygn. akt I FSK 96/06, w którym stwierdzono, iż w rozumieniu art. 8 ust. 1 ustawy o podatku VAT osiągnięcie określonego poziomu obrotów przez nabywcę towarów nie jest usługą podlegającą opodatkowaniu VAT.

* wyrok Naczelnego Sądu Administracyjnego z dnia 28 sierpnia 2007 r. Sygn. I FSK 1109/06, w którym stwierdzono, że premia za duże zakupy nie jest czynnością objętą VAT.

W przypadku, gdy kontrahent obciąży Wnioskodawcę fakturami VAT, dokumentującymi przyznanie premii pieniężnych, wówczas Wnioskodawca odlicza podatek naliczony wynikający z otrzymanych faktur VAT.

Ponadto Wnioskodawca podniósł, iż znajduje się w gorszej sytuacji od kontrahentów, którzy przedstawiają ww. stanowiska oraz ww. dokumenty rozliczeniowe tj. bądź to faktury VAT bądź to noty księgowe. Jednostki te posługują się bowiem jednym wzorem umowy, który stosują w obrotach z kontrahentami, w tym także ze składającą wniosek Spółką. Otrzymanie korzystnej dla siebie interpretacji chroni te jednostki od poniesienia skutków ewentualnego nieprawidłowego rozliczenia wypłaconych im premii. W odmiennej sytuacji jest składająca wniosek Spółka. Otrzymuje ona od kontrahentów różne dokumenty rozliczające tą samą czynność - jedni kontrahenci obciążają spółkę fakturami VAT, inni notami księgowymi. Każda z tych jednostek stosuje jeden wzór umowy, natomiast składająca wniosek Spółka zmuszona jest funkcjonować w obrocie i dostosować swoje rozliczenia podatkowe do stanów faktycznych wynikających z różnych umów i interpretacji. W umowach tych sposób ustalania wypłacanej kontrahentom kwoty nazywanej różnie; premią pieniężną, bonusem, dodatkową premia pieniężną lub rabatem retrospektywnym jest podobny - premia naliczana jest procentowo od zrealizowanej w określonym okresie kwoty obrotu netto i wypłacana jest kupującemu przez sprzedawcę na podstawie dokumentów obciążeniowych wystawianych przez kupującego.

W związku z opisanym zdarzeniem przyszłym zadano następujące pytania:

1.

Czy prawidłowe jest rozliczanie wypłacanych w przyszłości przez sprzedawcę szeroko rozumianych premii pieniężnych na podstawie faktur VAT wystawianych przez kupującego.

2.

Czy biorąc pod uwagę treść art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług, w przedstawionym wyżej zdarzeniu przyszłym, zrealizowanie określonego poziomu zakupów jest usługą podlegającą opodatkowaniu VAT.

3.

Czy biorąc pod uwagę treść art. 88 ust. 1 w zw. z ust. 3a pkt 2 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług, w przedstawionym wyżej zdarzeniu przyszłym, od dnia 1 stycznia 2008 r. podatek naliczony od wypłacanych premii pieniężnych jest podatkiem do odliczenia.

4.

Czy też prawidłowe jest, w przedstawionym wyżej zdarzeniu przyszłym, rozliczenie wypłaconej premii pieniężnej notą księgową wystawianą przez kupującego przyjmując, że powinna ona zostać wystawiona w rozliczeniach z kontrahentami, gdy nie mają zastosowania przepisy ustawy o podatku VAT.

5.

Czy też prawidłowe jest, w przedstawionym wyżej zdarzeniu przyszłym, rozliczenie premii pieniężnych przez wystawienie przez sprzedawcę korekty faktury VAT dotyczącej sprzedaży za dany okres rozliczeniowy, w którym od zrealizowanej kwoty sprzedaży przysługuje kupującemu premia pieniężna.

Zdaniem Wnioskodawcy przysługująca kupującemu premia pieniężna za zrealizowanie określonego poziomu sprzedaży nie jest usługą i nie podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Zatem prawidłowym jest rozliczanie takich czynności notami księgowymi.

Podtrzymując swoje stanowisko Wnioskodawca powołał wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie z dnia 6 lutego 2008 r. Sygn. akt III SA/Wa 1967/07, zgodnie z którym premia to skutek opodatkowanych już wcześniej zakupów, a nabycie prawa do premii z tytułu zrealizowania określonych w umowie zakupów, nie jest odrębną usługą podlegającą VAT. Gdyby tak przyjąć, wówczas ta sama czynność zostałaby podwójnie opodatkowana.

Jednocześnie Wnioskodawca powołał się na przepisy Dyrektywy Rady Unii Europejskiej 77/338 z dnia 17 maja 1977 r. w sprawie harmonizacji przepisów Państw Członkowskich dotyczących podatków obrotowych - wspólny system podatku od wartości dodanej: ujednolicona podstawa wymiaru podatku (Dz. Urz. L 145 z późn. zm.) zwana także VI Dyrektywą.

W przedstawianej do interpretacji sprawie mamy do czynienia z sytuacją, gdy na określony pułap obrotów (netto), składa się pewna liczba transakcji, polegających na dostawie i sprzedaży towarów w rozumieniu art. 7 ustawy o VAT. Z uwagi na treść art. 8 ustawy o VAT oraz art. 6 VI Dyrektywy VAT czynności stanowiące dostawę towaru nie mogą przez ich zsumowanie stanowić usługi. Z powołanych wyżej przepisów wynika, że dostawa nie może być jednocześnie usługą. Podwójne opodatkowanie podatkiem VAT jest we wspólnotowym systemie podatku od wartości dodanej niedopuszczalne. Państwa członkowskie UE zobowiązane są do podjęcia niezbędnych środków, aby uniknąć podwójnego opodatkowania. Za niedopuszczalne należy uznać opodatkowanie podatkiem VAT transakcji dostawy-sprzedaży raz jako sprzedaży/dostawy a raz jako usługi w rozumieniu art. 8 ust. 1 ustawy o VAT.

W tym stanie rzeczy premia wypłacona nabywcy przez sprzedawcę, w przypadku osiągnięcia określonego progu obrotów (netto) nie jest dla nabywcy wynagrodzeniem za świadczone usługi.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Przez dostawę towarów rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (art. 7 ust. 1 ustawy o VAT), natomiast w myśl art. 8 ust. 1 ustawy o VAT, przez świadczenie usług rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 ustawy, w tym również:

* przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;

* zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;

* świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.

Powołany przepis wskazuje, iż pojęcie świadczenia usług ma bardzo szeroki zakres, gdyż nie obejmuje wyłącznie działań podatnika, lecz również zobowiązanie do powstrzymania się od dokonywania czynności lub do tolerowania czynności bądź sytuacji. Pojęcie usługi według ustawy o podatku od towarów i usług jest bowiem szersze od definicji usługi w rozumieniu klasyfikacji statystycznych. Oznacza to, że w definicji tej mieszczą się również określone zachowania, które nie zostały sklasyfikowane w PKWiU, o której mowa w art. 8 ust. 3 powoływanej ustawy o VAT. Przez świadczenie należy zatem rozumieć każde zachowanie się na rzecz innego podmiotu.

Aby uznać dane świadczenie za odpłatne świadczenie, musi istnieć stosunek prawny pomiędzy świadczącym usługę a odbiorcą, a w zamian za wykonanie usługi powinno zostać wypłacone wynagrodzenie. Musi istnieć bezpośredni związek pomiędzy świadczoną usługą i przekazanym za nią wynagrodzeniem. Oznacza to, że z danego stosunku prawnego, na podstawie którego wykonywana jest usługa, musi wynikać wyraźna, bezpośrednia korzyść na rzecz świadczącego usługę.

Podatnicy podejmują różnorodne działania w zakresie intensyfikacji sprzedaży towarów, w efekcie których wypłacane są tzw. premie pieniężne nabywcom. Skutki podatkowe dotyczące wypłacania premii pieniężnych nabywcom uzależnione są od wielu czynników, tj. m.in. od ustalenia, za co faktycznie premie pieniężne zostały wypłacone, tzn. czy dotyczą konkretnych dostaw, czy też odnoszą się do wszystkich dostaw w określonym czasie itp.

Stosownie do art. 29 ust. 1 ustawy o VAT, podstawą opodatkowania jest obrót, obrotem zaś jest kwota należna z tytułu sprzedaży pomniejszona o kwotę należnego podatku.

Natomiast zgodnie z art. 29 ust. 4 ustawy o VAT, obrót zmniejsza się o kwoty udokumentowanych, prawnie dopuszczalnych i obowiązkowych rabatów (bonifikat, opustów, uznanych reklamacji i skont) i o wartość zwróconych towarów, zwróconych kwot nienależnych w rozumieniu przepisów o cenach oraz zwróconych kwot dotacji, subwencji i innych dopłat o podobnym charakterze, a także kwot wynikających z dokonanych korekt faktur.

W przypadkach, gdy wypłacona premia pieniężna jest związana z konkretną dostawą, nawet jeżeli jest to premia wypłacona po dokonaniu zapłaty, powinna być traktowana jak rabat, o którym mowa w cyt. art. 29 ust. 4 ustawy o VAT, ponieważ ma bezpośredni wpływ na wartość tej dostawy i w efekcie prowadzi do obniżenia wartości (ceny) dostawy. W tym przypadku zastosowanie będzie miał przepis § 16 ust. 1 i 2 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 25 maja 2005 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, zaliczkowego zwrotu podatku, zasad wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 95, poz. 798 z późn. zm.).

W praktyce występują również sytuacje, gdzie premia pieniężna jest wypłacana z tytułu dokonywania przez nabywcę nabyć określonej wartości czy ilości towarów w określonym czasie lub też dokonywania terminowych płatności za zrealizowane dostawy w pewnym okresie i w określony sposób i premia ta nie jest związana z żadną konkretną dostawą. W takiej sytuacji należy uznać, że wypłacona premia pieniężna związana jest z określonymi zachowaniami nabywcy, a zatem ze świadczeniem usług przez nabywcę otrzymującego taką premię, które to usługi podlegają opodatkowaniu na ogólnych zasadach. Świadczeniem usług jest bowiem każde zachowanie się podmiotu w wykonaniu stosunku zależności, które niekoniecznie polega na fizycznym wykonaniu jakiejkolwiek czynności lub podjęciu działania.

Z przedstawionego zdarzenia przyszłego wynika, iż umowy zawierane z kontrahentami zobowiązują Wnioskodawcę do zapłaty na rzecz kontrahenta (kupującego) premii lub bonusa, którego wielkość uzależniona jest od zrealizowania określonej sprzedaży netto towarów, (osiągnięcia przez kontrahenta (kupującego) określonego pułapu obrotów), w określonym czasie.

Umowy zawierane z kontrahentami w większości przypadków wskazują stałą wielkość premii/rabatu przysługującą od wykonania sprzedaży w określonym odcinku czasowym.W jednym przypadku wysokość premii od obrotu, uzależniona jest od wielkości sprzedaży - im wyższa sprzedaż tym wyższa premia. Kontrahenci zastrzegając prawo do premii, w większości przypadków nie uzależniają jej od terminowych płatności. W jednym przypadku, prawo do premii, uzależnione jest od terminowego regulowania należności.

Kontrahenci zastrzegają sobie różną wielkość przysługującej im premii lub bonusa i różne okresy rozliczeniowe do wyliczenia premii, przy czym zawsze wysokość premii lub bonusa uzależniona jest od sprzedaży netto, zrealizowanej w określonym czasie. W umowach wskazywane są różne okresy rozliczania rabatów najczęściej miesięczne lub kwartalne.

W określonym w umowach okresie rozliczeniowym dla premii/bonusów tj. miesiąca lub kwartału wystawiane są faktury VAT dokumentujące sprzedaż towaru i wartość sprzedaży netto stanowiącą podstawę wyliczenia premii/bonusa, która to wartość jest liczona od wartości netto sprzedaży wykazanej w fakturach za te okresy rozliczeniowe.

Skutkiem tego wartość przysługującej kupującemu premii/bonusa może być przyporządkowana do pewnej ilości transakcji dokonanych w tych okresach rozliczeniowych Premia/bonus nie będzie naliczana czy związana z jedną transakcją, lecz szeregiem transakcji zawieranych we wskazanych w umowie okresach rozliczeniowych. Tak ustalone premie /bonusy wypłacane będą kontrahentom Spółki z o.o. za uzgodnione okresy rozliczeniowe po ich zakończeniu, przy czym dokumenty te będą wystawiane przez kontrahentów składającej wniosek Spółki.

W opisanym zdarzeniu przyszłym mamy do czynienia z sytuacją, gdzie Wnioskodawca wypłaci nabywcy premie pod warunkiem osiągnięcia przez odbiorcę określonej wartości zakupów towarów Wnioskodawcy, w danym okresie rozliczeniowym (np. miesiącu, kwartale). Premia ta nie będzie miała więc charakteru dobrowolnego, ale uzależniona będzie od określonego zachowania kupującego. Usługobiorcą będzie dostawca, który realizuje swój interes ekonomiczny poprzez tworzenie sytuacji, w której np. kupujący decyduje się na zakup u niego, a nie u innego dostawcy.

Wypłata przedmiotowej premii pieniężnej będzie rodzajem wynagrodzenia za określone zachowanie się nabywcy w stosunku do sprzedawcy. Wypłacając premię pieniężną sprzedawca nagrodzi kupującego za nabycie określonej ilości towarów, (czy za terminowe regulowanie należności) czyli w konsekwencji za lojalność względem sprzedawcy, tj. za to że kupujący będzie nabywał towary wybranego kontrahenta, a nie jego konkurentów. Premia pieniężna powinna być w związku z tym traktowana również jako wynagrodzenie za powstrzymywanie się od zakupu towarów konkurencyjnych. Zachowanie nabywcy stanowić będzie w tym przypadku świadczenie usługi za wynagrodzeniem na rzecz sprzedającego. Jako zapłatę za wykonaną usługę nabywca otrzyma bonus w postaci premii pieniężnej.

Zatem pomiędzy stronami zaistnieje więź o charakterze zobowiązaniowym, która na gruncie ustawy o VAT stanowi świadczenie usługi za wynagrodzeniem.Zgodnie z art. 41 ust. 13 ustawy o VAT, towary i usługi będące przedmiotem czynności, o których mowa w art. 5, niewymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej podlegają opodatkowaniu stawką w wysokości 22%, z wyjątkiem tych, dla których w ustawie lub przepisach wykonawczych określono inna stawkę.

W świetle powyższego zachowanie kontrahenta polegające na osiągnięciu określonego w umowie obrotu należy uznać za świadczenie usług zgodnie z cyt. art. 8 ust. 1 ustawy o VAT i opodatkować podatkiem od towarów i usług wg stawki 22%, zgodnie z art. 41 ust. 13 ustawy o VAT.

Ponadto, zgodnie z art. 106 ust. 1 ustawy o VAT podatnicy, o których mowa w art. 15, są obowiązani wystawić fakturę stwierdzającą w szczególności dokonanie sprzedaży, datę dokonania sprzedaży, cenę jednostkową bez podatku, podstawę opodatkowania, stawkę i kwotę podatku, kwotę należności oraz dane dotyczące podatnika i nabywcy, z zastrzeżeniem ust. 2, 4 i 5 oraz art. 119 ust. 10 i art. 120 ust. 16.

Zatem w przedmiotowej sytuacji, otrzymanie premii pieniężnej przez kontrahenta od Wnioskodawcy będzie rodzajem wynagrodzenia za określone zachowanie się nabywcy (tj. kontrahenta Wnioskodawcy) w stosunku do sprzedającego, stanowiące świadczenie usługi za wynagrodzeniem na rzecz sprzedającego (tj. Wnioskodawcy), podlegające opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług według 22% stawki podatku VAT, oraz winno być udokumentowane poprzez wystawienie przez świadczącego usługę - kontrahenta Wnioskodawcy faktury VAT na rzecz nabywcy usług, tj. Wnioskodawcy wypłacającego premię pieniężną.

Kwestie dotyczące prawa do odliczenia podatku naliczonego uregulowane zostały w dziale IX ustawy o VAT oraz zgodnie z dyspozycją ustawową w rozdziale 7 i 9 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 97, poz. 970 z późn. zm.).

Podstawowe uprawnienie podatnika dotyczące obniżenia podatku należnego o podatek naliczony zostało zawarte w art. 86 ust. 1 cyt. ustawy o podatku od towarów i usług, który stanowi, iż podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Zgodnie z art. 86 ust. 10 ustawy prawo do tego obniżenia powstaje co do zasady w rozliczeniu za okres, w którym podatnik otrzymał fakturę albo dokument celny. Prawo to wynika z samej konstrukcji podatku od towarów i usług i zapewnia neutralność tego podatku dla czynnych podatników VAT.

Ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w określonych terminach, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno tzw. przesłanek pozytywnych, m.in. tego że zakupy będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy.

Jedno z takich ograniczeń zostało wskazane w powołanym przez Wnioskodawcę we wniosku z dnia 27 lutego 2008 r., art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy o VAT, zgodnie z którym (w brzmieniu obowiązującym od dnia 1 stycznia 2008 r.) nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego faktury i dokumenty celne w przypadku gdy transakcja udokumentowana fakturą nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.

Z powyższego przepisu wynika, iż w przypadku, gdy przedmiotem transakcji jest czynność niepodlegajaca opodatkowaniu podatkiem VAT, podatek naliczony wynikający z faktury dokumentującej tą czynność nie podlega odliczeniu.Cytowany wyżej przepis nie ogranicza natomiast prawa Wnioskodawcy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego w związku z otrzymaniem od kontrahenta faktur dokumentujących udzielone przez Wnioskodawcę premie pieniężne.

Tut. organ bowiem wykazał w przedmiotowej interpretacji, iż otrzymane premie pieniężne powinny być udokumentowane przez otrzymującego takie premie fakturą VAT (a nie notą księgową) i opodatkowane 22% stawką podatku od towarów usług.

Jednocześnie z treści wniosku wynika, że podatek naliczony wynikający z faktur dokumentujących świadczenie usług, za które wypłacane będą przedmiotowe premie pieniężne, związany będzie z czynnościami opodatkowanymi a wydatki te stanowić będą koszt uzyskania przychodu w rozumieniu przepisów ustawy o podatku dochodowym.

W związku z tym Wnioskodawca będzie miał prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o podatek naliczony w fakturze otrzymanej od kontrahenta z tytułu udzielonej mu przez Wnioskodawcę premii pieniężnej, pod warunkiem oczywiście spełnienia przesłanek pozytywnych określonych w art. 86 ust. 1 tej ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy.

W świetle przytoczonych wywodów otrzymanie premii pieniężnej przez kontrahenta od Wnioskodawcy, będące rodzajem wynagrodzenia za określone zachowanie się nabywcy (kontrahenta) w stosunku do sprzedającego (Wnioskodawcy), a w związku z tym stanowiące świadczenie usługi za wynagrodzeniem na rzecz sprzedającego, winno być udokumentowane poprzez wystawienie przez świadczącego usługę - kontrahenta Wnioskodawcy faktury VAT a nie noty księgowej przez kupującego bądź faktury korygującej wystawionej przez sprzedającego. W związku z powyższym, pytania dotyczące prawidłowości rozliczania wypłaconej premii pieniężnej notą księgową lub fakturą korygującą są bezprzedmiotowe.

Odnośnie wskazanego we wniosku wyroku Naczelnego Sądu Administracyjnego w Warszawie z dnia 6 lutego 2008 r. stwierdzić należy, iż wydany został w indywidualnej sprawie i nie stanowi źródła powszechnie obowiązującego prawa.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.).

Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl