IBPP1/443-81/11/MS

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 26 kwietnia 2011 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP1/443-81/11/MS

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 4 stycznia 2011 r. (data wpływu 14 stycznia 2011 r.), uzupełnionym pismem z dnia 30 marca 2011 r. (data wpływu 6 kwietnia 2011 r.) oraz pismami z dnia 12 kwietnia 2011 r. (data wpływu 14 kwietnia 2011 r.) i z dnia 14 kwietnia 2011 r. (data wpływu 19 kwietnia 2011 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia od podatku VAT prowadzonych przez Wnioskodawcę usług szkoleniowych z zakresu ochrony p.poż. - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 14 stycznia 2011 r. do tut. organu wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia od podatku VAT prowadzonych przez Wnioskodawcę usług szkoleniowych z zakresu ochrony p.poż.

Wniosek został uzupełniony pismem z dnia 30 marca 2011 r. (data wpływu 6 kwietnia 2011 r.), będącym odpowiedzią na wezwanie tut. organu nr IBPP1/443-79,80,81/11/MS z dnia 24 marca 2011 r. oraz pismami z dnia 12 kwietnia 2011 r. (data wpływu 14 kwietnia 2011 r.) i z dnia 14 kwietnia 2011 r. (data wpływu 19 kwietnia 2011 r.).

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Wnioskodawca jest jednostką samorządu gospodarczego zrzeszającą - z uwzględnieniem zasady dobrowolności - osoby będące przedsiębiorcami w rozumieniu ustawy o swobodzie działalności gospodarczej.

Zgodnie z § 5 pkt 3 statutu do zadań Wnioskodawcy należą w szczególności organizowanie pomocy w podnoszeniu kwalifikacji zawodowych członków i zatrudnionych przez nich pracowników; propagowanie i organizowanie przygotowania zawodowego; współpraca z władzami oświatowymi i szkołami; prowadzenie kursów, szkoleń, seminariów lub innych form dokształcania teoretycznego dla członków i ich pracowników w tym młodocianych zgodnie z potrzebami rynku pracy. Zadania te mogą być również wykonywane w ramach prowadzonej działalności gospodarczej dla osób lub firm, które nie są członkami cechu, zgodnie z § 5 statutu.

Wnioskodawca organizuje kursy p.poż organizowane w oparciu o rozporządzenie Ministra Gospodarki z dnia 28 czerwca 2002 r. w sprawie bezpieczeństwa i higieny pracy, prowadzenia ruchu oraz specjalistycznego zabezpieczenia przeciwpożarowego w podziemnych zakładach górniczych z późn. zm..

Wnioskodawca jest wpisany do rejestru instytucji szkoleniowych pod nr rejestracyjnym XXX zgodnie z art. 20 ust. 4 ustawy z dnia 20 kwietnia 2004 r. o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy, a także funkcjonuje w oparciu o wpis do ewidencji niepublicznych szkół i placówek prowadzonej przez Powiat W. na podstawie art. 5c pkt 3, art. 82 ust. 1 i ust. 3 ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (nr zaświadczenia XXX).

Wnioskodawca jest jednostką objętą systemem oświaty w rozumieniu art. 82 ustawy o systemie oświaty z dnia 7 września 1991 r. posiadającą stosowny wpis do ewidencji niepublicznych szkół i placówek prowadzonej przez Powiat W., natomiast przedmiotowe kursy p.poż. organizowane są w oparciu o rozporządzenie Ministra Gospodarki z dnia 28 czerwca 2002 r. w sprawie bezpieczeństwa i higieny pracy, prowadzenia ruchu oraz specjalistycznego zabezpieczenia przeciwpożarowego w podziemnych zakładach górniczych oraz Zalecenia nr 1/2005 z dnia 3 stycznia 2005 r. dotyczące kontroli, konserwacji i napraw podręcznego sprzętu przeciwpożarowego producenta gaśnic.

Przedmiotowe usługi szkoleniowe z zakresu p.poż. prowadzone są w oparciu o posiadany System Zarządzania Jakością ISO PN-EN ISO 9001:2009 zgodnie z certyfikatem nr XXX wydanym przez Z.-C. Sp. z o.o. i ważnym do dnia 8 maja 2012 r. Wnioskodawca nie posiada natomiast akredytacji w rozumieniu przepisów o systemie oświaty.

Wnioskodawca jest niepubliczną placówką kształcenia ustawicznego działającą w oparciu o wpis do ewidencji niepublicznych szkół i placówek prowadzonej przez Powiat W. pod nr XXX oraz na podstawie wpisu do rejestru instytucji szkoleniowych prowadzonego przez Wojewódzki Urząd Pracy w K. pod nr rejestracyjnym XXX, a więc jest jednostką działającą w oparciu o art. 82 ust. 1 ustawy o systemie oświaty z dnia 7 września 1991 r.

W uzupełnieniu z dnia 14 kwietnia 2011 r. wskazano, że Wnioskodawca realizuje kursy, kursy zawodowe, seminaria, praktyki zawodowe jako niepubliczna placówka kształcenia ustawicznego działająca w oparciu o wpis do ewidencji niepublicznych szkół i placówek prowadzonej przez Powiat W. pod nr XXX oraz w oparciu o Statut Niepublicznej Placówki Kształcenia Ustawicznego, utworzony jako element niezbędny do uzyskania wpisu do ewidencji prowadzonej przez jednostkę samorządu terytorialnego zgodnie z art. 82 ust. 1, 2 i 4 ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

Czy kursy p.poż. organizowane w oparciu o akty prawne przytoczone w pkt 54 oraz w oparciu o art. 43 ustawy o podatku od towarów i usług oraz o art. 132 Dyrektywy 2006/112/WE zwolnione są w ramach zwolnienia przedmiotowego od podatku od towarów i usług.

Zdaniem Wnioskodawcy (stanowisko ostatecznie przedstawione w piśmie z dnia 12 kwietnia 2011 r.) usługi szkoleniowe wykonywane w ramach działalności niepublicznej placówki kształcenia ustawicznego korzystają ze zwolnienia od podatku od towarów i usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. a) oraz art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. a) ustawy o VAT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z dyspozycją art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Przepis art. 7 ust. 1 ustawy stanowi, iż przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

W myśl postanowień art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:

1.

przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;

2.

zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;

3.

świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.

Zgodnie z brzmieniem art. 41 ust. 1 ustawy o VAT, stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem art. 41 ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1 ustawy.

W myśl art. 146a pkt 1 ww. ustawy o VAT - obowiązującego od dnia 1 stycznia 2011 r. - w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2013 r., z zastrzeżeniem art. 146f, stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%.

Jednakże zarówno w treści ustawy o podatku od towarów i usług, jak i w przepisach wykonawczych do niej, ustawodawca przewidział opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi bądź zwolnienie od podatku.

Z dniem 1 stycznia 2011 r. weszła w życie ustawa z dnia 29 października 2010 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 226, poz. 1476). Przepisy nowelizacji uchylają załącznik nr 4 do ustawy, zawierający wykaz usług zwolnionych od podatku, który w pozycji 7 wymieniał jako zwolnione usługi w zakresie edukacji (ex 80) i przenoszą uregulowania dotyczące tej tematyki do treści ustawy. Zasadnicze znaczenie ma w tym przypadku dodanie do art. 43 ustawy punktów 26-29, regulujących zwolnienia od podatku działalności edukacyjnej. Ponadto, przy określaniu zakresu zwolnień, które dotychczas były ujęte w załączniku nr 4 do ustawy, odstąpiono od ich identyfikacji przy pomocy klasyfikacji statystycznych określając ich zakres z wykorzystaniem treści zapisów prawa unijnego i krajowego oraz orzecznictwa sądów.

Zasadniczym powodem odejścia od stosowania klasyfikacji statystycznych przy określaniu zakresu zwolnień od podatku było zapewnienie pełniejszej implementacji przepisów unijnych, w szczególności Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. Urz. UE L 347 s.1 z późn. zm.).

Zgodnie z art. 132 ust. 1 lit. i) ww. Dyrektywy, państwa członkowskie zwalniają kształcenie dzieci lub młodzieży, kształcenie powszechne lub wyższe, kształcenie zawodowe lub przekwalifikowanie, łącznie ze świadczeniem usług i dostawą towarów ściśle z taką działalnością związanych, prowadzone przez odpowiednie podmioty prawa publicznego lub inne instytucje działające w tej dziedzinie, których cele uznane są za podobne przez dane państwo członkowskie.

Na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy, zwalnia się od podatku usługi świadczone przez:

a.

jednostki objęte systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty, w zakresie kształcenia i wychowania,

b.

uczelnie, jednostki naukowe Polskiej Akademii Nauk oraz jednostki badawczo-rozwojowe, w zakresie kształcenia na poziomie wyższym

- oraz dostawę towarów i świadczenie usług ściśle z tymi usługami związane.

Stosownie do art. 2 pkt 3a ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (tekst jedn. Dz. U. z 2004 r. Nr 256, poz. 2572 z późn. zm.) system oświaty obejmuje placówki kształcenia ustawicznego, placówki kształcenia praktycznego oraz ośrodki dokształcania i doskonalenia zawodowego, umożliwiające uzyskanie i uzupełnienie wiedzy ogólnej, umiejętności i kwalifikacji zawodowych.

Artykuł 3 pkt 17 ustawy stanowi, iż ilekroć w dalszych przepisach jest mowa o kształceniu ustawicznym, należy przez to rozumieć kształcenie w szkołach dla dorosłych, a także uzyskiwanie i uzupełnianie wiedzy ogólnej, umiejętności i kwalifikacji zawodowych w formach pozaszkolnych przez osoby, które spełniły obowiązek szkolny.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 szkoła i placówka może być szkołą i placówką publiczną albo niepubliczną.

Natomiast, stosownie do art. 82 ust. 1 osoby prawne i fizyczne mogą zakładać szkoły i placówki niepubliczne po uzyskaniu wpisu do ewidencji prowadzonej przez jednostkę samorządu terytorialnego obowiązaną do prowadzenia odpowiedniego typu publicznych szkół i placówek.

Zgodnie z art. 82 ust. 2 ustawy o systemie oświaty zgłoszenie do ewidencji powinno zawierać:

1.

oznaczenie osoby zamierzającej prowadzić szkołę lub placówkę, jej miejsca zamieszkania lub siedziby;

2.

określenie odpowiednio typu i rodzaju szkoły lub placówki oraz daty rozpoczęcia jej funkcjonowania, w przypadku liceum profilowanego - profili kształcenia ogólnozawodowego, a w przypadku szkoły prowadzącej kształcenie zawodowe - nazw zawodów, w jakich szkoła będzie kształcić, zgodnych z nazwami zawodów występujących w klasyfikacji zawodów szkolnictwa zawodowego, o której mowa w art. 24 ust. 1, lub klasyfikacji zawodów i specjalności ustalanej na potrzeby rynku pracy przez ministra właściwego do spraw pracy;

3.

wskazanie miejsca prowadzenia szkoły lub placówki oraz informację o warunkach lokalowych zapewniających:

a.

możliwość prowadzenia zajęć dydaktyczno-wychowawczych,

b.

realizację innych zadań statutowych,

c.

w przypadku szkoły prowadzącej kształcenie zawodowe - możliwość realizacji praktycznej nauki zawodu,

d.

bezpieczne i higieniczne warunki nauki i pracy, zgodnie z odrębnymi przepisami;

4.

statut szkoły lub placówki;

5.

dane dotyczące kwalifikacji pracowników pedagogicznych i dyrektora, przewidzianych do zatrudnienia w szkole lub placówce;

6.

zobowiązanie do przestrzegania wymagań określonych w art. 7 ust. 3 w przypadku szkoły podstawowej oraz gimnazjum, a także w przypadku szkoły ponadgimnazjalnej ubiegającej się o nadanie uprawnień szkoły publicznej z dniem rozpoczęcia działalności.

Zgodnie z § 1 pkt 2 rozporządzenia Ministra Edukacji i Nauki z dnia 3 lutego 2006 r. w sprawie uzyskiwania i uzupełniania przez osoby dorosłe wiedzy ogólnej, umiejętności i kwalifikacji zawodowych w formach pozaszkolnych (Dz. U. Nr 31, poz. 216) ilekroć w rozporządzeniu jest mowa o organizatorze kształcenia - należy przez to rozumieć publiczną i niepubliczną: placówkę kształcenia ustawicznego, placówkę kształcenia praktycznego oraz ośrodek dokształcania i doskonalenia zawodowego, prowadzące kształcenie ustawiczne w formach pozaszkolnych, a także osobę prawną i fizyczną prowadzącą działalność oświatową, wymienioną w art. 83a ust. 2 ustawy, obejmującą prowadzenie kształcenia ustawicznego w formach pozaszkolnych, dla której uzyskała akredytację, o której mowa w art. 68b ustawy.

Zgodnie z § 2 ust. 1 ww. rozporządzenia uzyskiwanie i uzupełnianie przez osoby dorosłe wiedzy ogólnej, umiejętności i kwalifikacji zawodowych odbywa się w następujących pozaszkolnych formach kształcenia:

1.

kurs;

2.

kurs zawodowy;

3.

seminarium;

4.

praktyka zawodowa.

Zgodnie z § 2 ust. 1 rozporządzenia kurs jest pozaszkolną formą kształcenia o czasie trwania nie krótszym niż 30 godzin zajęć edukacyjnych, której ukończenie umożliwia uzyskanie lub uzupełnienie wiedzy ogólnej, umiejętności lub kwalifikacji zawodowych, realizowaną zgodnie z programem nauczania przyjętym przez organizatora kształcenia.

Zgodnie z § 1a pkt 2 lit. a) rozporządzenia Ministra Gospodarki i Pracy z dnia 27 lipca 2004 r. w sprawie szkolenia w dziedzinie bezpieczeństwa i higieny pracy (Dz. U. Nr 180, poz. 1860 z późn. zm.) ilekroć w rozporządzeniu jest mowa o jednostce organizacyjnej prowadzącej działalność szkoleniową w dziedzinie bezpieczeństwa i higieny pracy - rozumie się przez to placówkę kształcenia ustawicznego, placówkę kształcenia praktycznego, ośrodek dokształcania i doskonalenia zawodowego.

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, że Wnioskodawca jest jednostką samorządu gospodarczego zrzeszającą - z uwzględnieniem zasady dobrowolności - osoby będące przedsiębiorcami w rozumieniu ustawy o swobodzie działalności gospodarczej.

Zgodnie z § 5 pkt 3 statutu do zadań Wnioskodawcy należą w szczególności organizowanie pomocy w podnoszeniu kwalifikacji zawodowych członków i zatrudnionych przez nich pracowników; propagowanie i organizowanie przygotowania zawodowego; współpraca z władzami oświatowymi i szkołami; prowadzenie kursów, szkoleń, seminariów lub innych form dokształcania teoretycznego dla członków i ich pracowników w tym młodocianych zgodnie z potrzebami rynku pracy. Zadania te mogą być również wykonywane w ramach prowadzonej działalności gospodarczej dla osób lub firm, które nie są członkami cechu, zgodnie z § 5 statutu.

Wnioskodawca organizuje kursy, które wymagane są do dopuszczenia pracownika na dane stanowisko pracy, a więc związane są bezpośrednio z wykonywaniem zawodu, a organizowane na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach, a są to m.in. kursy BHP organizowane w oparciu o rozporządzenie Ministra Gospodarki i Pracy z dnia 27 lipca 2004 r. w sprawie szkolenia w dziedzinie bezpieczeństwa i higieny pracy z późn. zm..

Wnioskodawca jest wpisany do rejestru instytucji szkoleniowych pod nr rejestracyjnym XXX zgodnie z art. 20 ust. 4 ustawy z dnia 20 kwietnia 2004 r. o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy, a także funkcjonuje w oparciu o wpis do ewidencji niepublicznych szkół i placówek prowadzonej przez Powiat W. na podstawie art. 5c pkt 3, art. 82 ust. 1 i ust. 3 ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (nr zaświadczenia XXX).

Wnioskodawca jest jednostką objętą systemem oświaty w rozumieniu art. 82 ustawy o systemie oświaty z dnia 7 września 1991 r. posiadającą stosowny wpis do ewidencji niepublicznych szkół i placówek prowadzonej przez Powiat W., natomiast przedmiotowe kursy p.poż. organizowane są w oparciu o rozporządzenie Ministra Gospodarki z dnia 28 czerwca 2002 r. w sprawie bezpieczeństwa i higieny pracy, prowadzenia ruchu oraz specjalistycznego zabezpieczenia przeciwpożarowego w podziemnych zakładach górniczych oraz Zalecenia nr 1/2005 z dnia 3 stycznia 2005 r. dotyczące kontroli, konserwacji i napraw podręcznego sprzętu przeciwpożarowego producenta gaśnic. Przedmiotowe usługi szkoleniowe z zakresu p.poż. prowadzone są w oparciu o posiadany System Zarządzania Jakością ISO PN-EN ISO 9001:2009 zgodnie z certyfikatem nr XXX wydanym przez Z.-C. Sp. z o.o. i ważnym do dnia 8 maja 2012 r. Wnioskodawca nie posiada natomiast akredytacji w rozumieniu przepisów o systemie oświaty.

Wnioskodawca jest niepubliczną placówką kształcenia ustawicznego działającą w oparciu o wpis do ewidencji niepublicznych szkół i placówek prowadzonej przez Powiat W. pod nr XXX oraz na podstawie wpisu do rejestru instytucji szkoleniowych prowadzonego przez Wojewódzki Urząd Pracy w K. pod nr rejestracyjnym XXX, a więc jest jednostką działającą w oparciu o art. 82 ust. 1 ustawy o systemie oświaty z dnia 7 września 1991 r.

W uzupełnieniu z dnia 14 kwietnia 2011 r. wskazano, że Wnioskodawca realizuje kursy, kursy zawodowe, seminaria, praktyki zawodowe jako niepubliczna placówka kształcenia ustawicznego działająca w oparciu o wpis do ewidencji niepublicznych szkół i placówek prowadzonej przez Powiat W. pod nr XXX oraz w oparciu o Statut Niepublicznej Placówki Kształcenia Ustawicznego, utworzony jako element niezbędny do uzyskania wpisu do ewidencji prowadzonej przez jednostkę samorządu terytorialnego zgodnie z art. 82 ust. 1, 2 i 4 ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty.

Z uregulowań zawartych w wyżej cytowanym art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. a) ustawy wynika, że zwolnienie od podatku od towarów i usług obejmuje usługi w zakresie kształcenia i wychowania świadczone przez jednostki objęte systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty oraz dostawę towarów i świadczenie usług ściśle z tymi usługami związane. Zatem, aby możliwe było skorzystanie z niniejszego zwolnienia, przewidzianego w powołanym przepisie ustawy, dany podmiot musi być jednostką objętą systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty oraz musi świadczyć usługi w zakresie kształcenia. Natomiast jeśli chodzi o kwestię wychowania, należy wskazać, iż jest ona przypisana podmiotom, do których uczęszczanie jest obowiązkowe i regulowane przepisami. Zatem to szkoły obowiązkowe mają za zadanie realizować program wychowywania.

Wskazany już wcześniej, art. 3 pkt 17 ustawy o systemie oświaty definiuje kształcenie ustawiczne. Zgodnie z nim przez kształcenie ustawiczne, należy rozumieć kształcenie w szkołach dla dorosłych, a także uzyskiwanie i uzupełnianie wiedzy ogólnej, umiejętności i kwalifikacji zawodowych w formach pozaszkolnych przez osoby, które spełniły obowiązek szkolny.

Zatem świadczone przez Wnioskodawcę usługi szkoleniowe z zakresu kursów p.poż. prowadzone w formach i na zasadach przewidzianych w rozporządzenie Ministra Gospodarki z dnia 28 czerwca 2002 r. w sprawie bezpieczeństwa i higieny pracy, prowadzenia ruchu oraz specjalistycznego zabezpieczenia przeciwpożarowego w podziemnych zakładach górniczych (Dz. U. Nr 139, poz. 1169 z późn. zm.) są usługami w zakresie kształcenia.

Jednocześnie Wnioskodawca posiada wpis do ewidencji niepublicznych szkół i placówek prowadzonej przez Powiat W. na podstawie art. 5c pkt 3, art. 82 ust. 1 i ust. 3 ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (nr zaświadczenia XXX).

Ponadto w uzupełnieniu z dnia 14 kwietnia 2011 r. wskazano, że Wnioskodawca realizuje kursy, kursy zawodowe, seminaria, praktyki zawodowe jako niepubliczna placówka kształcenia ustawicznego działająca w oparciu o wpis do ewidencji niepublicznych szkół i placówek prowadzonej przez Powiat W. pod nr XXX oraz w oparciu o Statut Niepublicznej Placówki Kształcenia Ustawicznego, utworzony jako element niezbędny do uzyskania wpisu do ewidencji prowadzonej przez jednostkę samorządu terytorialnego zgodnie z art. 82 ust. 1, 2 i 4 ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty.

Mając na uwadze postanowienia art. 82 ust. 1 ustawy o systemie oświaty, Wnioskodawca, posiadając wpis do ewidencji szkół i placówek niepublicznych Powiatu W., mieści się w katalogu jednostek objętych systemem oświaty zawartych w art. 2 ww. ustawy i jako placówka kształcenia ustawicznego świadczy usługę w zakresie kształcenia.

W związku z powyższym wypełniona zostaje podmiotowo-przedmiotowa dyspozycja art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. a) ustawy o VAT, który jasno stanowi, iż zwalnia się od podatku usługi świadczone przez jednostki objęte systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty, w zakresie kształcenia i wychowania.

Mając zatem na uwadze przedstawiony we wniosku stan faktyczny oraz powołane regulacje ustawy o podatku od towarów i usług, w tym przede wszystkim treść art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. a) uznać należy, iż posiadanie przez Wnioskodawcę statusu placówki kształcenia ustawicznego, uprawnia do zwolnienia od podatku wykonywanych czynności (szkoleń p.poż), jeżeli mieszczą się one w zakresie przedmiotowym tej regulacji, t.j. dotyczą kształcenia i objęte są wpisem do ewidencji niepublicznych szkół i placówek prowadzonej przez Powiat W.

W tej sytuacji art. 43 ust. 1 pkt 29 ustawy, jako przepis szczególny w stosunku do ww. przepisu nie ma zastosowania, zatem bezprzedmiotowe stało się rozstrzyganie kwestii wynikającej z jego zastosowania.

Zatem stanowisko Wnioskodawcy odnośnie zastosowania zwolnienia od podatku VAT należało uznać za prawidłowe, jednakże nie z uwagi na zastosowanie przepisów art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. a) i art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. a) lecz tylko i wyłącznie przepisu art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. a) ustawy o VAT.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Nadmienia się, że niniejsza interpretacja indywidualna traci swoją ważność w przypadku zmiany któregokolwiek z elementów przedstawionego stanu faktycznego lub zmiany stanu prawnego.

Ponadto w sprawie będącej przedmiotem wniosku należy zwrócić uwagę, iż analiza załączników dołączonych do wniosku nie mieści się w ramach określonych w art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) zgodnie z którym minister właściwy do spraw finansów publicznych, na pisemny wniosek zainteresowanego, wydaje, w jego indywidualnej sprawie, pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego (interpretację indywidualną). W związku z powyższym Minister Finansów nie jest uprawniony do oceny prawnej załączników dołączonych przez Wnioskodawcę.

W zakresie zwolnienia od podatku VAT prowadzonych przez Wnioskodawcę kursów i seminariów oraz kursów BHP zostały wydane odrębne rozstrzygnięcia.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl