IBPP1/443-809/10/LSz - Zastosowanie prawidłowej stawki podatku VAT dla dostawy samochodu ratowniczo-gaśniczego z przeznaczeniem dla jednostki ochrony przeciwpożarowej.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 5 listopada 2010 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP1/443-809/10/LSz Zastosowanie prawidłowej stawki podatku VAT dla dostawy samochodu ratowniczo-gaśniczego z przeznaczeniem dla jednostki ochrony przeciwpożarowej.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 12 sierpnia 2010 r. (data wpływu 23 sierpnia 2010 r.), uzupełnionym pismem z dnia 22 października 2010 r. (data wpływu 29 października 2010 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zastosowania prawidłowej stawki podatku VAT dla dostawy samochodu ratowniczo-gaśniczego z przeznaczeniem dla jednostki ochrony przeciwpożarowej - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 23 sierpnia 2010 r. wpłynął do tutejszego organu wniosek, o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zastosowania prawidłowej stawki podatku VAT dla dostawy samochodu ratowniczo-gaśniczego z przeznaczeniem dla jednostki ochrony przeciwpożarowej.

Wniosek uzupełniono pismem z dnia 22 października 2010 r. (data wpływu 29 października 2010 r.), będącym odpowiedzią na wezwanie tut. organu z dnia 14 października 2010 r.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Gmina przystąpiła do realizacji projektu pn. "...", którego jednym z zadań jest zakup wozu ratowniczo-gaśniczego i przekazanie go Ochotniczej Straży Pożarnej. W związku z pojawiającymi się wątpliwościami dotyczącymi zastosowania odpowiedniej stawki VAT przy zakupach sprzętu służącego do ochrony przeciwpożarowej Instytucja Zarządzająca Programem Operacyjnym Województwa na lata 2007-2013 w piśmie skierowanym do Gminy z dnia 6 sierpnia 2010 r. poinformowała, że do wniosku o płatność za ww. sprzęt należy dołączyć odpowiednią interpretację podatkową, rozstrzygającą zaistniały problem. Wnioskodawca nadmienia, że faktura dotycząca zakupu wozu ratowniczo-gaśniczego zostanie wystawiona na Gminę. Gmina będzie właścicielem ww. wozu, a Ochotniczej Straży Pożarnej wóz zostanie przekazany na podstawie bezpłatnej umowy użytkowania.

W uzupełnieniu wniosku Wnioskodawca podał, że Gmina będzie zarówno nabywcą jak i płatnikiem - podmiotem finansującym zakup, wskazanym na fakturze dokumentującej zakup samochodu ratowniczo-gaśniczego.

Wskazany we wniosku samochód ratowniczo-gaśniczy stanowi towar wymieniony w poz. 129-134 załącznika nr 3 do ustawy o VAT, przeznaczony na cele ochrony przeciwpożarowej.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy w wystawionej na Gminę fakturze VAT dotyczącej zakupu sprzętu służącego do ochrony przeciwpożarowej, w przypadku Wnioskodawcy będzie to wóz ratowniczo-gaśniczy, powinna zostać zastosowana stawka VAT 7% czy 22%.

Zdaniem Wnioskodawcy, stosownie do art. 41 ust. 2 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej również ustawą o VAT, dla towarów i usług, wymienionych w załączniku nr 3 do ustawy, stawka podatku wynosi 7%, z zastrzeżeniem ust. 12 i art. 114 ust. 1.

W załączniku nr 3 do tej ustawy, w poz. 129-134, wymieniono towary pod ogólnym tytułem "Towary przeznaczone na cele ochrony przeciwpożarowej". Natomiast art. 41 ust. 10 ww. ustawy stanowi warunek ograniczający stosowanie stawki 7% dla dostawy towarów wymienionych w poz. 129-134 załącznika nr 3 ww. ustawy. Zgodnie z tym przepisem stawkę podatku, o której mowa w ust. 2, stosuje się do dostaw na terytorium kraju towarów wymienionych w poz. 129-134 załącznika nr 3 do ustawy, dla jednostek ochrony przeciwpożarowej, przeznaczonych na cele ochrony przeciwpożarowej.

Stosowanie obniżonej - 7% stawki podatku - na podstawie art. 41 ust. 2 ww. ustawy przy dostawie towarów na cele ochrony przeciwpożarowej jest uzależnione od spełnienia łącznie następujących warunków:

1.

towar będący przedmiotem dostawy musi być wymieniony w poz. 129-134 załącznika do ustawy o VAT,

2.

dostawa jest dokonana na terytorium kraju dla jednostek ochrony przeciwpożarowej,

3.

towary będące przedmiotem dostawy są przeznaczone na cele ochrony przeciwpożarowej.

Faktura na zakup sprzętu powinna zostać wystawiona na Gminę ponieważ to ona realizuje projekt dotyczący poprawy bezpieczeństwa mieszkańców. A ponieważ Gmina nie jest jednostką ochrony przeciwpożarowej, to w związku z przytoczonymi wyżej przepisami nie ma możliwości zastosowania preferencyjnej stawki VAT 7% na dostawę sprzętu służącego do ochrony przeciwpożarowej.

W uzupełnieniu stanowiska Wnioskodawca podał, że w fakturze wystawionej na Gminę, gdzie to Gmina będzie zarówno nabywcą jak i płatnikiem finansującym zakup wozu ratowniczo-gaśniczego należy zastosować stawkę podatku VAT w wysokości 22%.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.) zwanej dalej ustawą o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Przez dostawę towarów - w myśl art. 7 ust. 1 ww. ustawy - rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel.

Co do zasady, stawka podatku od towarów i usług - na podstawie art. 41 ust. 1 ww. ustawy o VAT - wynosi 22%, jednakże zarówno w treści ustawy o VAT, jak i w przepisach wykonawczych do niej, ustawodawca przewidział opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi oraz zwolnienia od podatku.

I tak, stosownie do przepisu art. 41 ust. 2 ww. ustawy o VAT, dla towarów i usług wymienionych w załączniku nr 3 do ustawy, stawka podatku wynosi 7%, z zastrzeżeniem ust. 12 i art. 114 ust. 1.

W załączniku nr 3 do ustawy, w poz. 129-134, wymienione zostały towary przeznaczone na cele ochrony przeciwpożarowej.

Natomiast art. 41 ust. 10 ustawy o VAT stanowi warunek ograniczający stasowanie stawki 7% dla dostawy towarów wymienionych w poz. 129-134 załącznika nr 3 do ww. ustawy.

Zgodnie z tym przepisem stawkę podatku, o której mowa w ust. 2 stosuje się do dostaw na terytorium kraju towarów wymienionych w poz. 129-134 załącznika nr 3 do ustawy, dla jednostek ochrony przeciwpożarowej, przeznaczonych na cele ochrony przeciwpożarowej.

Zatem, z powyższych przepisów wynika, że stosowanie obniżonej 7% stawki podatku, na podstawie art. 41 ust. 2 w związku z ust. 10 ww. ustawy, przy dostawie towarów na cele ochrony przeciwpożarowej, jest uzależnione od spełnienia łącznie następujących warunków:

1.

dostawa musi odbywać się na terytorium kraju dla jednostek ochrony przeciwpożarowej,

2.

towary będące przedmiotem dostawy są przeznaczone na cele ochrony przeciwpożarowej,

3.

towary będące przedmiotem dostawy muszą być wymienione w poz. 129-134 załącznika do ustawy o VAT.

Uwzględniając wymienione przepisy należy stwierdzić, że zastosowanie stawki podatku w wysokości 7% uzależnione jest m.in. od faktu, czy nabywca jest jednostką ochrony przeciwpożarowej.

Mając na uwadze fakt, iż ustawa o podatku od towarów i usług nie definiuje pojęcia "jednostki ochrony przeciwpożarowej", należy w związku z tym posiłkować się ustawą z dnia 24 sierpnia 1991 r. o ochronie przeciwpożarowej (tekst jedn. Dz. U. z 2009 r. Nr 178, poz. 1380 z późn. zm.).

Zgodnie z art. 15 tej ustawy, jednostkami ochrony przeciwpożarowej są:

1)

jednostki organizacyjne Państwowej Straży Pożarnej,

1a) jednostki organizacyjne Wojskowej Ochrony Przeciwpożarowej,

2)

zakładowa straż pożarna,

3)

zakładowa służba ratownicza,

4)

gminna zawodowa straż pożarna,

4a) powiatowa (miejska) zawodowa straż pożarna,

5)

terenowa służba ratownicza,

6)

ochotnicza straż pożarna,

7)

związek ochotniczych straży pożarnych,

8)

inne jednostki ratownicze.

Biorąc powyższe pod uwagę należy stwierdzić, że jednostki samorządu terytorialnego, jako jednostki niewymienione w art. 15 ustawy o ochronie przeciwpożarowej, nie są jednostkami ochrony przeciwpożarowej.

Jeżeli zatem nabywcą będzie gmina, stawką właściwą dla dostawy tych towarów będzie stawka 22% (na podstawie art. 41 ust. 1 ustawy o VAT), bez względu na cel, w jakim podmiot ten zakupuje te towary. W przypadku nabycia tych towarów (tekst jedn. wymienionych w poz. 129-134 załącznika nr 3 do ustawy) bezpośrednio przez jednostkę ochrony przeciwpożarowej, właściwą stawką będzie stawka 7% pod warunkiem, że towary te będą służyć ochronie przeciwpożarowej, co może wynikać między innymi ze złożonego zamówienia na te towary, przy czym nieistotnym jest fakt, kto będzie płatnikiem wymienionym na fakturze dokumentującej ich zakup.

Z opisu sprawy wynika, iż Gmina przystąpiła do realizacji projektu pn. "...", którego jednym z zadań jest zakup wozu ratowniczo-gaśniczego i przekazanie go Ochotniczej Straży Pożarnej.

Wnioskodawca nadmienia, że faktura dotycząca zakupu wozu ratowniczo-gaśniczego zostanie wystawiona na Gminę. Gmina będzie właścicielem ww. wozu, a Ochotniczej Straży Pożarnej wóz zostanie przekazany na podstawie bezpłatnej umowy użytkowania.

Gmina będzie zarówno nabywcą jak i płatnikiem - podmiotem finansującym zakup samochodu ratowniczo-gaśniczego.

Wskazany we wniosku samochód ratowniczo-gaśniczy stanowi towar wymieniony w poz. 129-134 załącznika nr 3 do ustawy o VAT, przeznaczony na cele ochrony przeciwpożarowej.

Mając na uwadze powyższe należy stwierdzić, że w przedmiotowej sprawie warunki określone przez ustawodawcę w art. 41 ust. 2 w związku z ust. 10 ustawy o VAT nie zostaną spełnione, bowiem - zgodnie ze wskazaniem Wnioskodawcy - nabywcą i właścicielem towaru wymienionego w poz. 129-134 załącznika nr 3 do ww. ustawy o VAT będzie Gmina, nie zaś jednostka ochrony przeciwpożarowej.

Przedmiotowa dostawa nie będzie mogła więc korzystać z obniżonej (7%) stawki podatku VAT i zgodnie z art. 41 ust. 1 ustawy o VAT będzie podlegała opodatkowaniu według stawki podstawowej w wysokości 22%, bez względu na cel zakupu.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Zaznaczyć jednak należy, że niniejsza interpretacja indywidualna traci swoją ważność w przypadku zmiany któregokolwiek z elementów przedstawionego zdarzenia przyszłego lub zmiany stanu prawnego.

Niniejsza interpretacja wydana została w indywidualnej sprawie Wnioskodawcy i dla kontrahenta Wnioskodawcy (sprzedawcy) jako odrębnego podatnika w rozumieniu przepisów ustawy o VAT nie wywołuje skutków prawnych, o których mowa w art. 14k-14n ustawy - Ordynacja podatkowa.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016), skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl