IBPP1/443-806/11/KW

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 4 sierpnia 2011 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP1/443-806/11/KW

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działając w imieniu Ministra Finansów, stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 10 maja 2011 r. (data wpływu 13 maja 2011 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia od podatku VAT świadczonych przez Wnioskodawcę usług - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 13 maja 2011 r. wpłynął do tut. organu ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia od podatku VAT świadczonych przez Wnioskodawcę usług.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca zajmuje się m.in. prowadzeniem szkoleń na zlecenie firm prywatnych. Wnioskodawca zamierza przeprowadzić na zlecenie klienta (przedsiębiorcy prywatnego), szkolenie jego pracowników pod nazwą "...". Szkolenia mają być realizowane w ramach projektu "Podniesienie kompetencji Kapitału Ludzkiego drogą do wzrostu konkurencyjności" współfinansowanego ze środków Unii Europejskiej w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki, Poddziałanie 8.1.1 Wspieranie rozwoju kwalifikacji zawodowych i doradztwo dla przedsiębiorstw, Priorytet VIII - regionalne kadry gospodarki. Szkolenia, te finansowane są w 15 % z dotacji celowej i w 85 % z Europejskiego Funduszu Społecznego. W celu realizacji projektu, klient wniesie wkład prywatny w wysokości 30 % wartości projektu poprzez finansowanie ze środków własnych niektórych kosztów kwalifikowanych oraz finansowanie wynagrodzeń pracowników uczestniczących w szkoleniach w dniach roboczych.

Usługa szkoleniowa "..." obejmuje swym zakresem szkolenie pracowników w ramach trzech modułów. W ramach modułu I "Planowanie i organizacja pracy" szkolenie obejmuje: wiedzę na temat zarządzania ludźmi w realizacji celów biznesowych; koncepcje i zasady skutecznego zarządzania; podstawowe funkcje zarządzania; rola i odpowiedzialność menedżera; zastosowanie SMART; wyznaczanie celów; delegowanie zadań. Oczekiwanym rezultatem ma być wzrost efektywności działania menedżerów, dzięki wykorzystaniu niezbędnych i jednolitych narzędzi zarządzania ludźmi, klarowność i przewidywalność działań menedżerskich wzrost satysfakcji i zaangażowania pracowników, lepsze powiązanie celów indywidualnych z celami organizacji, umiejętność zaplanowania i zorganizowania pracy swoich pracowników; zarządzanie podwładnymi w perspektywie oceny bieżącej i okresowej; delegowanie zadań zależnie od zdefiniowanego poziomu kompetencji swoich podwładnych oraz indywidualne plany wdrożenia efektów poszkoleniowych. W ramach modułu II "Komunikacja w zarządzaniu" zakres szkolenia ma obejmować funkcje menedżera w kontekście skutecznej komunikacji; cykl komunikacji w zarządzaniu; wymiary komunikacji; diagnoza stylu komunikacji; podstawowe narzędzia komunikacji menedżerskiej (rozmowa planująca, monitorująca, podsumowująca, dyscyplinująca); elastyczność w komunikacji menedżera; bariery w skutecznej komunikacji; asertywność menedżera. Oczekiwanym rezultatem ma być rozwój umiejętności efektywnej komunikacji w sytuacjach biznesowych - przede wszystkim we współpracy z podwładnymi, poznanie i przećwiczenie konkretnych technik komunikacyjnych stosowanych w kluczowych sytuacjach menedżerskich. W ramach modułu III "Motywowanie Pracowników" przedmiotem szkolenia ma być model zaangażowanego działania; czym jest motywacja wewnętrzna i zewnętrzna, czynniki motywujące pracowników, rola motywowania pozafinansowego; narzędzia motywacji - informacja zwrotna, ocena bieżąca i okresowa, stawianie wyzwań, rozmowa zwalniająca. Oczekiwane rezultaty szkoleń w ramach tego modelu to wzrost efektywności działania menedżerów, dzięki wykorzystaniu niezbędnych i jednolitych narzędzi motywowania ludzi, klarowność i przewidywalność działań menedżerskich wzrost satysfakcji i zaangażowania pracowników, lepsze powiązanie celów indywidualnych z celami organizacji; umiejętność budowania zaangażowania pracowników, ich lojalności i postaw zgodnych z oczekiwaniami organizacji, indywidualne plany wdrożeniowe efektów poszkoleniowych.

Wnioskodawca jest czynnym podatnikiem podatku VAT. Wnioskodawca nie jest jednostką objętą oświaty systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty świadczącą usługi w zakresie kształcenia i wychowania, nie posiada statusu uczelni, jednostki naukowej i jednostki badawczo rozwojowej. Wnioskodawca nie posiada również akredytacji w rozumieniu przepisów o systemie oświaty. Planowane szkolenie pt. "..." nie będzie prowadzone w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy usługa szkoleniowa opisana w zdarzeniu przyszłym będzie korzystać ze zwolnienia na podstawie § 13 ust. 1 pkt 20 Rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2011 Nr 73, poz. 392).

Zdaniem Wnioskodawcy, przedmiotowa usługa szkoleniowa jest zwolniona z podatku VAT na podstawie § 13 ust. 1 pkt 20 Rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2011 Nr 73, poz. 392). Zgodnie z tym przepisem, zwalnia się od podatku usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, finansowane w co najmniej 70 % ze środków publicznych, oraz świadczenie usług i dostawę towarów ściśle z tymi usługami związane.

Dla uznania zatem przedmiotowych szkoleń za zwolnione na podstawie tego przepisu powinny one:

* mieć charakter usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego oraz

* być finansowane w co najmniej 70 % ze środków publicznych.

Sposób interpretacji pojęcia "usługi kształcenia lub przekwalifikowania zawodowego" na gruncie przepisów prawa UE w pełni oddaje treść art. 14 rozporządzenia Rady nr 1777/2005 z 17 października 2005 r. ustanawiającego środki wykonawcze do dyrektywy 77/388/EWG w brzmieniu - (...) "usługi w zakresie kształcenia zawodowego i przekwalifikowania zapewniane na warunkach określonych w art. 13 część A ust. 1 lit. i) dyrektywy 77/388/EWG, obejmują nauczanie pozostające w bezpośrednim związku z branżą lub zawodem, tak samo jak nauczanie mające na celu uzyskanie lub uaktualnienie wiedzy do celów zawodowych. Czas trwania kursu w zakresie kształcenia zawodowego bądź przekwalifikowania nie ma znaczenia do tego celu". Rozporządzenie Rady nr 1777/2005 wiąże wszystkie państwa członkowskie i jest stosowane bezpośrednio. Oznacza to, iż przepisy tego rozporządzenia z dniem 1 lipca 2006 r. stają się częścią porządku prawnego, obowiązującego na terytorium Rzeczpospolitej Polskiej, bez konieczności ich implementacji w drodze ustawy. Rozporządzenie Rady nr 1777/2005 przyjęte zostało w celu jednolitego stosowania przez wszystkie państwa członkowskie systemu podatku od wartości dodanej, opartego na postanowieniach Szóstej Dyrektywy Rady z dnia 17 maja 1977 r. w sprawie harmonizacji przepisów Państw Członkowskich, dotyczących podatków obrotowych - Wspólny system podatku wartości dodanej: ujednolicona podstawa opodatkowania (77/388/ EEC z późn. zm.).

Przedstawione okoliczności sprawy w odniesieniu do obowiązujących przepisów wskazują, iż Wnioskodawca realizując ww. projekt w zakresie szkolenia menedżerskiego dla pracowników klienta zamawiającego szkolenie świadczy usługi nauczania pozostające w bezpośrednim związku z branżą lub zawodem menedżera lub też nauczania mającego na celu uzyskanie lub uaktualnienie wiedzy do celów zawodowych (przy czym prowadzona działalność nie jest objęta systemem oświaty w rozumieniu przepisów ustawy o oświacie ani nie posiada akredytacji w rozumieniu przepisów ustawy o oświacie). Również w ocenie organów podatkowych szkolenia menedżerskie mają charakter szkoleń zawodowych pozostających w bezpośrednim związku z zawodem menedżera (tak np. Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie, interpretacja indywidualna z 4 marca 2011 sygn. IPPP3/443-1219/10-4/JF).

Zatem zdaniem Wnioskodawcy pierwsza z przesłanek warunkujących możliwość skorzystania ze zwolnienia wymienionego w rozporządzeniu wykonawczym jest niewątpliwe spełniona.

Jak wskazano powyżej ustawodawca uzależnił skorzystanie ze zwolnienia także od wymogu sfinansowania usług szkoleniowych w co najmniej 70% ze środków publicznych. W tym miejscu należy zatem ustalić, co należy rozumieć przez "usługi finansowane ze środków publicznych". W ustawie o VAT nie ma stosownej definicji, należy wlec przyjąć, że środkami publicznymi są środki, które definiuje ustawa z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. Nr 157, poz. 1240 z późn. zm. - dalej jako "u.f.p."). Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 oraz pkt 2 u.f.p., środkami publicznymi są dochody publiczne, środki pochodzące z budżetu Unii Europejskiej oraz niepodlegające zwrotowi środki z pomocy udzielanej przez państwa członkowskie Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu (EFTA). Jak wskazano w zdarzeniu przyszłym źródłem finansowania przedmiotowej usługi będą w 70% środki publiczne (z czego 15% dotacja celowa i 85% EFS) i w 30% wkład własny. Zdaniem Wnioskodawcy pojęcie "finansowane z" powinno być rozumiane szeroko w ten sposób, że obejmuje także sytuacje, kiedy to beneficjent dotacji zamawia u firmy szkoleniowej usługę szkoleniową, a nie tylko kiedy to sama firma szkoleniowa otrzymała dotacje. Takie stanowisko akceptowane jest także przez organy podatkowe w aktualnych interpretacjach przepisów prawa podatkowego. W interpretacji Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z dnia 30 marca 2011 r. o sygn. IPPP2/443-954/10-5/MM, organ stwierdził, iż "Kluczową role w rozwiązaniu wskazanego we wniosku problemu odgrywa przepis art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. c) w związku z § 13 ust. 1 pkt 20 rozporządzenia. W ocenie tut. Organu podatkowego wskazany w tych przepisach termin "finansowanie ze środków publicznych" należy czytać szeroko. Słowo finansowane może dotyczyć zarówno szkolącego, który np. otrzymuje środki publiczne bądź nabywcy, który płaci za szkolenie ze środków publicznych". Szerokie rozumienie pojęcia "finansowane z" obejmującego swym zakresem nawet podwykonawców usług szkoleniowych zostało także wyrażone w interpretacjach Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu z dnia 21 marca 2011 r. (sygn. ILPP2/443-39/11-2/SJ) oraz Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z dnia 6 kwietnia 2011 r. (sygn. IPPP1-443-180/11-4/MP).

Reasumując ponieważ przedmiotowe szkolenia menedżerskie mają charakter kształcenia zawodowego i są finansowane w 70% ze środków publicznych pozyskanych przez nabywcę, będą one korzystać ze zwolnienia na podstawie na podstawie § 13 ust. 1 pkt 20 Rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Przez dostawę towarów zgodnie z art. 7 ust. 1 ustawy o VAT, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel.

Natomiast stosownie do art. 8 ust. 1 ww. ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7.

Co do zasady, stawka podatku VAT zgodnie z art. 41 ust. 1 ustawy o VAT, wynosi 22%, z zastrzeżeniem art. 41 ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1 ustawy.

W myśl art. 146a pkt 1 ww. ustawy o VAT - dodanego do tej ustawy od dnia 1 stycznia 2011 r. - w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2013 r., z zastrzeżeniem art. 146f, stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%.

Wszelkie zaś odstępstwa od tej zasady poprzez zastosowanie obniżonej stawki lub zwolnienie z opodatkowania, należy uznać za wyjątek w stosowaniu ww. przepisu.

Na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 26 znowelizowanej ustawy o podatku od towarów i usług, zwalnia się od podatku usługi świadczone przez:

a.

jednostki objęte systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty, w zakresie kształcenia i wychowania,

b.

uczelnie, jednostki naukowe... oraz jednostki badawczo - rozwojowe, w zakresie kształcenia na poziomie wyższym

- oraz dostawę towarów i świadczenie usług ściśle z tymi usługami związane.

Zgodnie natomiast z art. 43 ust. 1 pkt 29 ww. ustawy zwalnia się od podatku usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, inne niż wymienione w pkt 26:

a.

prowadzone w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach, lub

b.

świadczone przez podmioty, które uzyskały akredytację w rozumieniu przepisów o systemie oświaty - wyłącznie w zakresie usług objętych akredytacją, lub

c.

finansowane w całości ze środków publicznych

- oraz świadczenie usług i dostawę towarów ściśle z tymi usługami związane.

Zgodnie z treścią § 13 ust. 1 pkt 19 i 20 obowiązującego od dnia 6 kwietnia 2011 r. rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 73, poz. 392 z późn. zm.), zwalnia się od podatku:

* usługi w zakresie kształcenia, inne niż wymienione w art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy, świadczone przez uczelnie, jednostki naukowe Polskiej Akademii Nauk oraz instytuty badawcze oraz świadczenie usług i dostawę towarów ściśle z tymi usługami związane,

* usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, finansowane w co najmniej 70% ze środków publicznych oraz świadczenie usług i dostawę towarów ściśle z tymi usługami związane.

W tym miejscu wskazać należy, iż w dniu 1 lipca 2006 r. weszły w życie przepisy rozporządzenia Rady (WE) nr 1777/2005 z dnia 17 października 2005 r. ustanawiającego środki wykonawcze do dyrektywy 77/388/EWG w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. Urz. UE L Nr 288 s. 1). Rozporządzenie Rady nr 1777/2005 wiąże wszystkie państwa członkowskie i jest stosowane bezpośrednio. Oznacza to, iż przepisy tego rozporządzenia z dniem 1 lipca 2006 r. stają się częścią porządku prawnego, obowiązującego na terytorium Rzeczpospolitej Polskiej, bez konieczności ich implementacji w drodze ustawy. Rozporządzenie Rady nr 1777/2005 przyjęte zostało w celu jednolitego stosowania przez wszystkie państwa członkowskie systemu podatku od wartości dodanej, opartego na postanowieniach Szóstej Dyrektywy Rady z dnia 17 maja 1977 r. w sprawie harmonizacji przepisów Państw Członkowskich, dotyczących podatków obrotowych - Wspólny system podatku wartości dodanej: ujednolicona podstawa opodatkowania (77/388/EWG z późn. zm.).

Przepis art. 14 ww. rozporządzenia nr 1777/2005 wyjaśnia, co należy rozumieć przez usługi kształcenia zawodowego i przekwalifikowania. W myśl tego przepisu usługi w zakresie kształcenia zawodowego i przekwalifikowania zapewniane na warunkach określonych w art. 13 część A ust. 1 lit. i) Dyrektywy 77/388/EWG (analogiczne zwolnienie zawiera art. 132 ust. 1 lit. i) obowiązującej od dnia 1 stycznia 2007 r. Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej - Dz. Urz. UE L 347, s. 1 z późn. zm.), obejmują nauczanie pozostające w bezpośrednim związku z branżą lub zawodem, tak samo jak nauczanie mające na celu uzyskanie lub uaktualnienie wiedzy do celów zawodowych. Czas trwania kursu w zakresie kształcenia zawodowego bądź przekwalifikowania nie ma znaczenia do tego celu.

Od dnia 1 lipca 2011 r. obowiązuje natomiast rozporządzenie wykonawcze Rady (UE) Nr 282/2011 z dnia 15 marca 2011 r., ustanawiające środki wykonawcze do dyrektywy 2006/112/WE w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. Urz. UE L Nr 77, s. 1). Zgodnie z art. 44 tego rozporządzenia, usługi w zakresie kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania świadczone na warunkach określonych w art. 132 ust. 1 lit. i) dyrektywy 2006/112/WE obejmują nauczanie pozostające w bezpośrednim związku z branżą lub zawodem, jak również nauczanie mające na celu uzyskanie lub uaktualnienie wiedzy do celów zawodowych. Czas trwania kursu w zakresie kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania nie ma w tym przypadku znaczenia.

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, że Wnioskodawca nie jest jednostką objętą systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty świadczącą usługi w zakresie kształcenia i wychowania, nie posiada statusu uczelni, jednostki naukowej i jednostki badawczo rozwojowej. Wnioskodawca nie posiada również akredytacji w rozumieniu przepisów o systemie oświaty. Planowane szkolenie nie będzie prowadzone w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach.

Wnioskodawca zamierza przeprowadzić na zlecenie klienta (przedsiębiorcy prywatnego), szkolenie jego pracowników pod nazwą "...". Szkolenia mają być realizowane w ramach projektu "Podniesienie kompetencji Kapitału Ludzkiego drogą do wzrostu konkurencyjności" współfinansowanego ze środków Unii Europejskiej w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki, Poddziałanie 8.1.1 Wspieranie rozwoju kwalifikacji zawodowych i doradztwo dla przedsiębiorstw, Priorytet VIII - regionalne kadry gospodarki. Źródłem finansowania przedmiotowej usługi będą w 70% środki publiczne (z czego 15% dotacja celowa i 85% EFS) i w 30% wkład własny. Realizując ww. projekt w zakresie szkolenia menedżerskiego dla pracowników klienta zamawiającego szkolenie Wnioskodawca świadczy usługi nauczania pozostające w bezpośrednim związku z branżą lub zawodem menedżera lub też nauczania mającego na celu uzyskanie lub uaktualnienie wiedzy do celów zawodowych.

Analizując przedstawione okoliczności sprawy w kontekście powołanych przepisów prawa podatkowego wskazać należy, iż Wnioskodawca realizując ww. projekt w zakresie szkolenia menedżerskiego dla pracowników klienta zamawiającego szkolenie świadczy usługi nauczania pozostające w bezpośrednim związku z branżą lub zawodem menedżera lub też nauczania mającego na celu uzyskanie lub uaktualnienie wiedzy do celów zawodowych. Wobec czego świadczona usługa szkoleniowa spełnia definicję usług kształcenia zawodowego, o których mowa w art. 43 ust. 1 pkt 29 znowelizowanej ustawy o podatku od towarów i usług.

Biorąc pod uwagę powyższe stwierdzić należy, że świadczone przez Wnioskodawcę usługi szkoleniowe mające na celu uzyskanie lub uaktualnienie wiedzy do celów zawodowych menedżerów, które nie będą finansowane w całości ale w co najmniej 70% ze środków publicznych zastosowanie znajdzie § 13 ust. 1 pkt 20 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy należy uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Nadmienia się, że niniejsza interpretacja indywidualna traci swoją ważność w przypadku zmiany któregokolwiek z elementów przedstawionego zdarzenia przyszłego lub zmiany stanu prawnego.

Należy jednak zaznaczyć, że niniejszej interpretacji udzielono przy założeniu, że środki, którymi zleceniodawca płaci Wnioskodawcy za usługi szkoleniowe, są środkami uwzględnionymi w realizowanym przez ten podmiot projekcie właśnie na nabycie tego rodzaju usługi szkoleniowej, a wystawiona przez Wnioskodawcę faktura stanowi dla zleceniodawcy dowód poniesienia wydatku przewidzianego w planie realizowanego przez niego projektu.

Ponadto należy zauważyć, iż powoływane przez Wnioskodawcę interpretacje indywidualne Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z dnia 4 marca 2011 r.: IPPP3/443-1219/10-4/JF, Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z dnia 30 marca 2011 r.: IPPP2/443-954/10-5/MM, Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu z dnia 21 marca 2011 r.: ILPP2/443-39/11-2/SJ oraz Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z dnia 6 kwietnia 2011 r.: IPPP1/443-180/11-4/MP niewątpliwie kształtują sytuację prawną podatników w ich indywidualnych sprawach, lecz dotyczą konkretnego stanu faktycznego i nie mają mocy prawa powszechnie obowiązującego. Powyższe oznacza, że interpretacje przepisów prawa podatkowego należy traktować indywidualnie.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie, ul. Rakowicka 10, 31-511 Kraków, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl