IBPP1/443-789/09/AL

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 20 października 2009 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP1/443-789/09/AL

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 6 lipca 2009 r. (data wpływu 29 lipca 2009 r.), uzupełnionym pismem z dnia 30 września 2009 r. (data wpływu 7 października 2009 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia w 2009 r. kwot wydatkowanych na zakup kas rejestrujących, o którym mowa w art. 111 ust. 4 ustawy o podatku od towarów i usług - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 29 lipca 2009 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia w 2009 r. kwot wydatkowanych na zakup kas rejestrujących, o którym mowa w art. 111 ust. 4 ustawy o podatku od towarów i usług.

Wniosek uzupełniono pismem z dnia 30 września 2009 r. (data wpływu 7 października 2009 r.), będącym odpowiedzią na wezwanie tut. organu Nr IBPP1/443-789/09/AL z dnia 22 września 2009 r.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

W kwietniu bieżącego roku Wnioskodawca rozpoczął prowadzenie działalności gospodarczej, w ramach której dokonuje między innymi sprzedaży detalicznej towarów na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej. W związku z powyższym dokonał zakupu kas rejestrujących, które zostały uruchomione już w pierwszym dniu sprzedaży, po uprzednim załatwieniu formalności w urzędzie skarbowym.

Wnioskodawca informuje, że wcześniej, tj. do 2004 r. prowadził już działalność gospodarczą najpierw indywidualnie, a potem w formie spółki nieposiadającej osobowości prawnej. Spółka korzystała w podatku VAT z ulgi związanej z zakupem kas rejestrujących zgodnie z obowiązującymi ówcześnie przepisami.

W okresie od dnia 1 stycznia 2004 r. do dnia 1 kwietnia 2009 r. Wnioskodawca nie prowadził działalności gospodarczej.

Jako że Wnioskodawca uzyskał informację, zgodnie z którą jeżeli uprzednio już korzystał z odliczenia z tytułu zakupu kas rejestrujących, to aktualnie nie może skorzystać z przywileju określonego w art. 111 ust. 4 ustawy o podatku od towarów i usług - zwraca się z prośbą o wyjaśnienie przedmiotowej kwestii.

W uzupełnieniu do wniosku Wnioskodawca wskazał, iż indywidualną działalność gospodarczą prowadził w 1998 r. Działalność ta była prowadzona tylko przez rok, tzn. została zakończona 31 grudnia 1998 r. Z uwagi na to, że od tego czasu upłynęło prawie 11 lat aktualnie Wnioskodawca nie posiada w zasadzie żadnych dokumentów z nią związanych. Dlatego też nie jest w stanie precyzyjnie odpowiedzieć na wszystkie pytania zawarte w wezwaniu, co ma nadzieję znajdzie zrozumienie ze strony tut. organu. Wnioskodawca zastrzega, że wszystkie przedstawione niżej wyjaśnienia udziela w najlepszej wierze, co do ich rzetelności i zgodności z prawdą. Wnioskodawca nie może jednak wykluczyć, że pomimo jego najszczerszych intencji, któraś z udzielonych informacji może nie być zgodna z obiektywną rzeczywistością. Szczegółowe informacje w tym względzie posiada Urząd Skarbowy i tam mogą one być przez tut. organ zweryfikowane.

Wnioskodawca potwierdza, że z całą pewnością prowadził w owym czasie sprzedaż na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej, jednakże (o ile pamięta) nie prowadził ewidencjonowania za pomocą kas rejestrujących, co musiało być zgodne z ówcześnie obowiązującymi przepisami ustawy o podatku od towarów i usług oraz o podatku akcyzowym, a także ze stosownymi rozporządzeniami.

Jak wynika z powyższego Wnioskodawca nie odliczał wydatku na zakup kas.

Przyczyną zakończenia działalności przez Wnioskodawcę była jej likwidacja. Zapewne Wnioskodawca złożył w tym zakresie stosowne druki w urzędzie skarbowym.

Zakres aktualnie prowadzonej przez Wnioskodawcę działalności gospodarczej jest zbliżony do tego z 1998 r., ale nie identyczny.

Rozpoczynając działalność gospodarczą już od pierwszego dnia Wnioskodawca rozpoczął ewidencjonowanie za pomocą kas rejestrujących, a więc nie mógł uchybić żadnym terminom.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy w opisanej sytuacji Wnioskodawcy przysługuje prawo do odliczenia o którym mowa w art. 111 ust. 4 ustawy o podatku od towarów i usług... W szczególności, czy fakt uprzedniego korzystania z ulgi na zakup kas rejestrujących - zgodnie z opisanym stanem faktycznym - ma wpływ na prawo do odliczenia.

Zdaniem Wnioskodawcy przysługuje mu prawo do odliczenia, gdyż rozpoczął ewidencjonowanie obrotu i kwot podatku należnego w obowiązującym go terminie.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Obowiązek w zakresie prowadzenia ewidencji obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrujących wynika z art. 111 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą o VAT.

W myśl przepisu art. 111 ust. 1 ww. ustawy o VAT, podatnicy dokonujący sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych są obowiązani prowadzić ewidencję obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrujących.

Jak stanowi art. 111. ust. 4 ww. ustawy o VAT podatnicy, którzy rozpoczną ewidencjonowanie obrotu i kwot podatku należnego w obowiązujących terminach, mogą odliczyć od tego podatku kwotę wydatkowaną na zakup każdej z kas rejestrujących zgłoszonych na dzień rozpoczęcia (powstania obowiązku) ewidencjonowania w wysokości 90% jej ceny zakupu (bez podatku), nie więcej jednak niż 700 zł.

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, iż w kwietniu bieżącego roku Wnioskodawca rozpoczął prowadzenie działalności gospodarczej, w ramach której dokonuje między innymi sprzedaży detalicznej towarów na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej. W związku z powyższym dokonał zakupu kas rejestrujących, które zostały uruchomione już w pierwszym dniu sprzedaży, po uprzednim załatwieniu formalności w urzędzie skarbowym.

Wnioskodawca do 2004 r. prowadził już działalność gospodarczą najpierw indywidualnie, a potem w formie spółki nie posiadającej osobowości prawnej. Spółka korzystała w podatku VAT z ulgi związanej z zakupem kas rejestrujących zgodnie z obowiązującymi ówcześnie przepisami.

W okresie od dnia 1 stycznia 2004 r. do dnia 1 kwietnia 2009 r. Wnioskodawca nie prowadził działalności gospodarczej.

Działalność indywidualną Wnioskodawca prowadził w 1998 r. Działalność ta była prowadzona przez rok, tzn. została zakończona 31 grudnia 1998 r.

Wnioskodawca potwierdza, że z całą pewnością prowadził w owym czasie sprzedaż na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej, jednakże (o ile pamięta) nie prowadził ewidencjonowania za pomocą kas rejestrujących, co musiało być zgodne z ówcześnie obowiązującymi przepisami ustawy o podatku od towarów i usług oraz o podatku akcyzowym, a także ze stosownymi rozporządzeniami. Jak wynika z powyższego Wnioskodawca nie odliczał wydatku na zakup kas.

Przyczyną zakończenia działalności prowadzonej w 1998 r. była jej likwidacja. Zapewne Wnioskodawca złożył w tym zakresie stosowne druki w urzędzie skarbowym.

Zakres aktualnie prowadzonej przez Wnioskodawcę działalności gospodarczej jest zbliżony do tego z 1998 r., ale nie identyczny.

Rozpoczynając działalność gospodarczą od kwietnia 2009 r. już od pierwszego dnia Wnioskodawca rozpoczął ewidencjonowanie za pomocą kas rejestrujących, a więc nie mógł uchybić żadnym terminom zobowiązującym Wnioskodawcę do rozpoczęcia ewidencjonowania przy zastosowaniu kas rejestrujących.

Odnosząc się do zawartego we wniosku opisu stanu faktycznego w zakresie możliwości odliczenia kwot wydatkowanych za zakup kas rejestrujących w przypadku ponownego podjęcia działalności gospodarczej, istotnym staje się najpierw ustalenie bytu prawnopodatkowego Wnioskodawcy w przedstawionej sytuacji. Tym samym należy rozstrzygnąć kwestię czy Wnioskodawca może być w świetle przepisów prawa uznany za podatnika rozpoczynającego działalność gospodarczą, czy też jest z racji wcześniej prowadzonej działalności gospodarczej podatnikiem podatku od towarów i usług kontynuującym sprzedaż.

Stosownie do treści art. 15 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielne działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel i rezultat takiej działalności.

Działalność gospodarcza (zgodnie z art. 15 ust. 2 ustawy o VAT) obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody, również wówczas, gdy czynność została wykonana jednorazowo w okolicznościach wskazujących na zamiar wykonywania czynności w sposób częstotliwy. Działalność gospodarcza obejmuje również czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Wskazane przepisy nie definiują zatem odrębnie kategorii podatnika rozpoczynającego sprzedaż (działalność) i nie precyzują kiedy mamy do czynienia z podatnikiem rozpoczynającym, a kiedy z podatnikiem kontynuującym działalność gospodarczą.

Jak wynika z treści art. 96 ust. 1 powołanej ustawy, podmioty, o których mowa w art. 15 - z uwzględnieniem wyjątków określonych w przepisie art. 96 ust. 3, są obowiązane przed dokonaniem pierwszej czynności opodatkowanej, wymienionej w art. 5 ustawy, złożyć naczelnikowi urzędu skarbowego zgłoszenie rejestracyjne.

Zgodnie z art. 96 ust. 4 ustawy, naczelnik urzędu skarbowego rejestruje podatnika i potwierdza jego zarejestrowanie jako "podatnika VAT czynnego" lub w przypadku podatników, o których mowa w ust. 3 - jako "podatnika VAT zwolnionego".

W tym miejscu należy podkreślić, że zaprzestanie wykonywania czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług w wyniku likwidacji działalności przez osobę fizyczną, a następnie ponowne rozpoczęcie ich wykonywania, bez względu na to, czy o tym samym profilu czy innym, powoduje, iż mamy do czynienia z tym samym podatnikiem posługującym się tym samym Numerem Identyfikacji Podatkowej (NIP). Wznowienie działalności po przerwie spowodowanej likwidacją działalności w rozumieniu odrębnych przepisów, nie ma wpływu na byt osoby fizycznej jako podatnika podatku od towarów i usług. Ustanie bytu prawnopodatkowego w zakresie podatku od towarów i usług powoduje bowiem zmiana formy prawnej prowadzonej działalności, np. zlikwidowanie działalności prowadzonej jednoosobowo jako osoba fizyczna i podjęcie w formie spółki cywilnej lub odwrotnie, a nie zaniechanie na pewien czas wykonywania czynności opodatkowanych.

Zatem prowadzenie do 2004 r. przez Wnioskodawcę działalności gospodarczej w formie spółki cywilnej i skorzystanie przez Spółkę z ulgi związanej z zakupem kas rejestrujących, zgodnie z obowiązującymi ówcześnie przepisami, pozostaje bez wpływu dla rozstrzygnięcia czy na mocy obecnie obowiązujących przepisów ustawy o podatku od towarów i usług Wnioskodawca ma prawo do odliczenia kwot wydatkowanych na zakup kas rejestrujących nabytych w związku z rozpoczętą w kwietniu 2009 r. przez Wnioskodawcę indywidualnie działalnością gospodarczą.

Jednakże w przedmiotowej sprawie istotne jest, iż już w 1998 r. Wnioskodawca prowadził indywidualnie działalność gospodarczą, a jak wskazano powyżej zakończenie tej działalności w 1998 r. nie powoduje ustania bytu prawnopodatkowego Wnioskodawcy w zakresie podatku od towarów i usług.

Zatem dla uznania czy Wnioskodawca mógł skorzystać z odliczenia kwot wydatkowanych na zakup kas rejestrujących na mocy obowiązującej ustawy o podatku od towarów i usług konieczne jest ustalenie czy Wnioskodawca we wcześniejszym okresie z takiego prawa już nie skorzystał. Tym samym właściwym jest ustalenie czy w przypadku prowadzonej już wcześniej - tj. w 1998 r. indywidualnie działalności gospodarczej podatnik był obowiązany do ewidencjonowania obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrujących, a jeżeli tak to czy dokonał odliczenia kwot wydatkowanych na zakup kas rejestrujących.

Jak wynika z opisu stanu faktycznego, Wnioskodawca w 1998 r. przez rok tj. do 31 grudnia 1998 r. prowadził działalność gospodarczą indywidualnie.

Wnioskodawca prowadził w owym czasie sprzedaż na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej, jednakże nie prowadził ewidencjonowania za pomocą kas rejestrujących, co musiało być zgodne z ówcześnie obowiązującymi przepisami ustawy o podatku od towarów i usług oraz o podatku akcyzowym, a także ze stosownymi rozporządzeniami. Jak wynika z powyższego Wnioskodawca nie odliczał wydatku na zakup kas.

Natomiast rozpoczynając działalność gospodarczą od kwietnia 2009 r. Wnioskodawca rozpoczął również od pierwszego dnia ewidencjonowanie za pomocą kas rejestrujących a więc uważa, że nie mógł uchybić żadnym terminom.

Zgodnie z art. 29 ust. 1 ustawy z dnia 8 stycznia 1993 r. o podatku od towarów i usług oraz o podatku akcyzowym (Dz. U. Nr 11, poz. 50 z późn. zm.) podatnicy sprzedający towary i świadczący usługi, w tym również w zakresie handlu i gastronomii, na rzecz osób fizycznych nie prowadzących działalności gospodarczej oraz osób fizycznych prowadzących działalność gospodarczą w formie indywidualnych gospodarstw rolnych, są obowiązani do prowadzenia ewidencji obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrujących.

W myśl § 2 ust. 3 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 24 grudnia 1996 r. w sprawie kas rejestrujących (Dz. U. Nr 157, poz. 806 z późn. zm.), zwanego dalej rozporządzeniem, podatnicy rozpoczynający działalność w 1998 r. są obowiązani do rozpoczęcia ewidencjonowania od początku trzeciego miesiąca następującego po miesiącu, w którym wysokość obrotów osiągniętych z działalności określonej w art. 29 ust. 1 ustawy przekroczyła 80 tys. zł.

W związku z powyższym, skoro jak wskazał Wnioskodawca, w 1998 r. nie prowadził ewidencjonowania obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrujących - co było zgodne z ówcześnie obowiązującymi przepisami - tj. cyt. przepisem ustawy o podatku od towarów i usług oraz o podatku akcyzowym oraz przepisem rozporządzenia, to należy uznać, że Wnioskodawca nie utracił prawa do skorzystania z odliczenia kwot wydatkowanych na zakup kas rejestrujących nabytych w związku z działalnością gospodarczą rozpoczętą od kwietnia 2009 r. pod warunkiem jednak, iż Wnioskodawca rozpoczął ewidencjonowanie obrotu i kwot podatku należnego w obowiązujących go terminach wynikających z przepisów rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 19 grudnia 2008 r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących (Dz. U. Nr 228, poz. 1510).

W świetle powyższego stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Interpretacja traci ważność w przypadku zmiany któregokolwiek z przedstawionych elementów stanu faktycznego lub zmiany stanu prawnego.

Podkreślenia, wymaga fakt, iż zgodnie z art. 14b § 3 ustawy - Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego oraz do przedstawienia własnego stanowiska w sprawie oceny prawnej tego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego.

Natomiast w myśl art. 14c § 1 tej ustawy, interpretacja indywidualna zawiera ocenę stanowiska wnioskodawcy wraz z uzasadnieniem prawnym tej oceny.

Z powyższych przepisów wynika zatem, że przedmiotem interpretacji może być jedynie ocena stanowiska Wnioskodawcy dotyczącego przedstawionego we wniosku stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego).

W świetle powyższego, organ wydający interpretację nie jest zatem uprawniony do weryfikowania przedstawionego przez Wnioskodawcę we wniosku ORD-IN opisu stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego z informacjami w tym temacie będącymi w posiadaniu innych organów (np. Urzędu Skarbowego właściwego dla Wnioskodawcy).

Odnośnie pytania Wnioskodawcy o treści cyt. "Czy gdyby się jednak okazało, że w 1998 r. odliczył wydatki na zakup kas rejestrujących (nie może tego z wyżej wskazanych względów na 100% wykluczyć), to miałoby to wpływ na prawo do odliczenia wydatków w 2009 r...." zostało wydane odrębne rozstrzygnięcie.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem.

Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie, ul. Rakowicka 10, 31-511 Kraków, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.).

Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl