IBPP1/443-785/11/LSz

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 17 maja 2011 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP1/443-785/11/LSz

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów, po rozpatrzeniu postanowieniem z dnia 17 maja 2011 r. znak: IBPP1/443Z-4/11/LSz zażalenia z dnia 14 marca 2011 r. (data wpływu 17 marca 2011 r.) na postanowienie tut. organu z dnia 4 marca 2011 r. znak: IBPP1/443-1177/10/LSz stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 30 listopada 2010 r. (data wpływu 8 grudnia 2010 r.), uzupełnionym pismem z dnia 24 lutego 2011 r. (data wpływu 7 marca 2011 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie:

* wykonywania czynności związanych z prowadzeniem państwowego zasobu geodezyjnego i kartograficznego - jest prawidłowe,

* sporządzania kopii dokumentów znajdujących się w zasobie geodezyjnym i kartograficznym - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 8 grudnia 2010 r. do tut. organu wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie wykonywania czynności związanych z prowadzeniem państwowego zasobu geodezyjnego i kartograficznego oraz sporządzania kopii dokumentów znajdujących się w zasobie geodezyjnym i kartograficznym.

Wniosek został uzupełniony pismem z dnia 24 lutego 2011 r. (data wpływu 7 marca 2011 r.), będącym odpowiedzią na wezwania tut. organu z dnia 15 lutego 2011 r.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Gromadzenie i prowadzenie państwowego zasobu geodezyjnego i kartograficznego, kontrola opracowań przyjmowanych do zasobu oraz udostępnianie tego zasobu zainteresowanym jednostkom oraz osobom prawnym i fizycznym w zakresie zasobów powiatowych należy do Prezydenta Miasta i jest wykonywane zgodnie z art. 40 ust. 3 pkt 3 ustawy z dnia 17 maja 1989 r. - Prawo geodezyjne i kartograficzne (Dz. U. z 2010 r. Nr 193, poz. 1287).

Miasto jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług, który w swoich strukturach organizacyjnych posiada Wydział Gospodarki Nieruchomościami Geodezji i Kartografii, a w ramach tego wydziału funkcjonuje Miejski Ośrodek Dokumentacji Geodezyjnej i Kartograficznej, którego zadaniem jest gromadzenie i udostępnianie zasobu geodezyjnego dla zainteresowanych za odpłatnością.

Opłaty za udostępnianie danych z zasobu określone są w rozporządzeniu Ministra Infrastruktury z dnia 19 lutego 2004 r. w sprawie wysokości opłat za czynności geodezyjne i kartograficzne oraz udzielanie informacji, a także wykonywanie wyrysów i wypisów z operatu ewidencyjnego (Dz. U. Nr 37, poz. 333).

Przedmiotowe rozporządzenie nie reguluje natomiast sprawy kosztów reprodukcji map na papierze, folii, reprodukcji na ksero, wykonania wydruków komputerowych tekstów, rysunków i dokumentów geodezyjnych znajdujących się w państwowym zasobie geodezyjnym i kartograficznym, które to czynności są niezbędne dla prawidłowego wykonania czynności podstawowych, o których mowa w ustawie - Prawo geodezyjne i kartograficzne. Opłaty za wykonanie tych dodatkowych, ale jednocześnie niezbędnych czynności ustalone zostały w Zarządzeniu Prezydenta Miasta (aktualnie obowiązuje Zarządzenie Prezydenta Miasta z dnia 1 kwietnia 2003 r.).

W dotychczasowej praktyce podatnik podatku od towarów i usług, jakim do dnia 31 sierpnia 2010 r. był Urząd Miasta, a od dnia 1 września 2010 r. Miasto, opierając się na informacji uzyskanej w roku 2002 od naczelnika urzędu skarbowego właściwego dla Urzędu Miasta, traktował usługi geodezyjne i kartograficzne, udzielanie informacji, wykonywanie wyrysów i wypisów z operatu ewidencyjnego oraz sporządzanie kopii tych dokumentów, tj. czynności, za które opłaty określone są aktualnie w rozporządzeniu Ministra Infrastruktury, jak i te, za wykonanie których opłaty reguluje Zarządzenie Prezydenta Miasta, jako czynności sklasyfikowane w PKWiU 75.14.12. - usługi o charakterze ogólnym świadczone na rzecz administracji publicznej, zwolnione od podatku od towarów i usług na podstawie art. 7 ust. 1 pkt 2 i poz. 22 załącznika nr 2 do ustawy z dnia 8 stycznia 1993 r. o podatku od towarów i usług oraz o podatku akcyzowym (Dz. U. Nr 11, poz. 50 z późn. zm.), a następnie art. 43 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), poz. 6 załącznika nr 4 do ustawy.

W związku z powyższym na udokumentowanie tych czynności Urząd Miasta, a następnie Miasto wystawiały faktury VAT, ujmując w nich ww. czynności jako czynności zwolnione, a obrót wynikający z tych faktur wykazywały w ewidencji sprzedaży oraz w deklaracjach dla podatku od towarów i usług.

W uzupełnieniu wniosku Wnioskodawca podał, że zgodnie z art. 4 ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym (tekst jedn. Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1592) powiat wykonuje określone ustawami zadania publiczne o charakterze ponadgminnym w zakresie między innymi geodezji i kartografii. Ustawy mogą określać niektóre sprawy należące do zakresu działania powiatu jako zadania z zakresu administracji rządowej.

Zgodnie z art. 6a ust. 1 pkt 2 lit. b) ustawy z dnia 17 maja 1989 r. - Prawo geodezyjne i kartograficzne (tekst jedn. Dz. U. z 2010 r. Nr 193, poz. 1287) organem administracji geodezyjnej i kartograficznej jest starosta. Zadania organów określonych w art. 6a ust. 1 pkt 2 ww. ustawy wykonywane są jako zadania z zakresu administracji rządowej (art. 6a ust. 3) Miasto jest miastem na prawach powiatu (art. 91 ustawy o samorządzie powiatowym) i zgodnie z art. 92 ww. ustawy funkcję organu powiatu sprawuje prezydent miasta.

Gromadzenie i prowadzenie państwowego zasobu geodezyjnego i kartograficznego, kontrola opracowań przyjmowanych do zasobu oraz udostępnianie tego zasobu zainteresowanym jednostkom oraz osobom prawnym i fizycznym w zakresie zasobów powiatowych należy do starosty, a w przypadku Miasta - do Prezydenta Miasta i jest wykonywane zgodnie z art. 40 ust. 3 pkt 3 ustawy z dnia 17 maja 1989 r. - Prawo geodezyjne i kartograficzne.

Opłaty za udostępnianie danych z zasobu geodezyjnego i kartograficznego określone są w rozporządzeniu Ministra Infrastruktury z dnia 19 lutego 2004 r. w sprawie wysokości opłat za czynności geodezyjne i kartograficzne oraz udzielanie informacji, a także wykonywanie wyrysów i wypisów z operatu ewidencyjnego (Dz. U. Nr 37, poz. 333).

Na tej podstawie wykonuje się czynności udostępniania danych z państwowego (powiatowego) zasobu geodezyjnego i kartograficznego.

Zapytanie Miasta dotyczy opodatkowania podatkiem od towarów i usług czynności, które są wykonywane przy udostępnianiu danych z zasobu geodezyjnego i kartograficznego, które są niezbędne do prawidłowego zrealizowania wniosku osoby zainteresowanej udostępnieniem przedmiotowych danych.

Dla przykładu, na wniosek zainteresowanego udostępniana jest z zasobu mapa zasadnicza, za której udostępnienie jest pobierana opłata określona w stosownym rozporządzeniu (aktualnie rozporządzeniu Ministra Infrastruktury). Natomiast opłata za wykonanie kopii tej mapy, tj. za czynność, która musiała być wykonana, aby wydać tę mapę zamawiającemu, nie została określona w ww. rozporządzeniu. Wysokość opłaty za tego rodzaju czynności regulowało Zarządzenie Prezydenta Miasta.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy w świetle przepisów ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług, czynności udostępniania danych z państwowego zasobu geodezyjnego i kartograficznego (opłaty pobierane zgodnie z rozporządzeniem Ministra Infrastruktury) oraz przetwarzania danych i dokumentacji z tego zasobu (opłaty określone w Zarządzeniu Prezydenta Miasta), Miasto winno traktować kompleksowo - jako realizację zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa (zadania z zakresu administracji publicznej), w zakresie wykonywania których Miasto nie jest podatnikiem podatku od towarów i usług - art. 15 ust. 6 ustawy o podatku od towarów l usług.

Zdaniem Wnioskodawcy, opłata za czynności wykonywane zgodnie z art. 40 ust. 3 pkt 3 ustawy - Prawo geodezyjne i kartograficzne jest - zgodnie z art. 5 ust. 2 pkt 1 ustawy o finansach publicznych - daniną publiczną, obowiązek jej wniesienia wynika bowiem z przepisów o charakterze publicznoprawnym.

Jednocześnie, zgodnie z przepisem art. 15 ust. 6 ustawy o VAT nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Wprawdzie przepis art. 15 ust. 6 wymienia tylko, jako nie uznawanych za podatników VAT w zakresie czynności wymienionych w tym artykule, wyłącznie organy władzy publicznej oraz urzędy obsługujących te organy, jednakże zasada równości wymaga, aby wykonujący te same czynności dla celów podatkowych traktowani byli jednakowo. Oznacza to, że również Miasto, jako jednostka samorządu terytorialnego wykonująca zadania z zakresu administracji publicznej, polegające na gromadzeniu i prowadzeniu państwowego zasobu geodezyjnego i kartograficznego, kontroli opracowań przyjmowanych do zasobu oraz udostępniania tego zasobu zainteresowanym jednostkom oraz osobom prawnym i fizycznym nie jest - w zakresie tych czynności - podatnikiem podatku od towarów i usług.

Jednocześnie Miasto, realizując zadania udostępniania danych z państwowego zasobu geodezyjnego i kartograficznego, nie występuje jako podmiot świadczący odpłatnie usługi w zakresie kopiowania materiałów stanowiących własność osób trzecich. Sporządzanie bowiem informacji, jak również kopii materiałów będących w ww. zasobie jest nierozłącznie związane z techniczną realizacją wniosków osób zainteresowanych pozyskaniem danych z tego zasobu, bez tych dodatkowych czynności nie jest bowiem możliwe wykonanie czynności podstawowej, jaką jest zrealizowanie wniosku osoby zainteresowanej uzyskaniem danych z zasobu. W ocenie Wnioskodawcy są to usługi pomocnicze do usługi podstawowej, nie stanowią one bowiem celu samego w sobie, lecz służą, jako środek do właściwego wykonania usługi podstawowej.

W związku z tym Miasto stoi na stanowisku, że czynności wykonywania reprodukcji, kopii map lub dokumentów geodezyjnych stanowiących państwowy zasób geodezyjny i kartograficzny, jako czynności pomocnicze do usługi podstawowej, jaką jest udostępnianie osobom trzecim danych z państwowego zasobu geodezyjnego i kartograficznego, są również czynnościami, w zakresie których Miasto nie jest podatnikiem podatku od towarów i usług na podstawie art. 15 ust. 6 ustawy o podatku od towarów i usług.

W uzupełnieniu stanowiska Wnioskodawca podał, że wszystkie wykazane czynności należy zakwalifikować jako zlecone z zakresu administracji rządowej z mocy prawa, niepodlegające podatkowi VAT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się w zakresie:

* wykonywania czynności związanych z prowadzeniem państwowego zasobu geodezyjnego i kartograficznego - za prawidłowe,

* sporządzania kopii dokumentów znajdujących się w zasobie geodezyjnym i kartograficznym - za nieprawidłowe.

Niniejszą interpretację oparto na przepisach prawa podatkowego obowiązujących do dnia 31 grudnia 2010 r., gdyż we wniosku z dnia 30 listopada 2010 r. Wnioskodawca wskazał, że wniosek dotyczy zaistniałego stanu faktycznego.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, opodatkowaniu tym podatkiem podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Przez dostawę towarów - stosownie do art. 7 ust. 1 ustawy o VAT - rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel, natomiast przez świadczenie usług - stosownie do art. 8 ust. 1 ww. ustawy - każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów, w tym również:

1.

przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej,

2.

zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji,

3.

świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.

W powołanych przepisach została zrealizowana zasada powszechności opodatkowania wyrażona w art. 1 Dyrektywy 2006/112/WE z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. Urz. UE L Nr 347, s. 1 z późn. zm.). Definicja świadczenia usług stanowi dopełnienie definicji dostawy towarów. To pozwala stwierdzić, że opodatkowaniu podatkiem VAT podlegają wszystkie czynności odpłatnego obrotu profesjonalnego.

Nie każda czynność stanowiąca dostawę towarów podlega opodatkowaniu podatkiem VAT. Aby dana czynność podlegała opodatkowaniu tym podatkiem musi być wykonana przez podatnika.

W myśl art. 15 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności. Od wspomnianej zasady ustawodawca przewidział jednak pewne wyjątki. I tak na podstawie art. 15 ust. 6 cyt. ustawy nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Generalnie zatem wyłączone od opodatkowania podatkiem od towarów i usług są czynności wykonywane przez podmioty prawa publicznego (organy władzy publicznej i urzędy obsługujące te organy) w ramach sprawowanego przez nie władztwa publicznego.

Na podstawie art. 4 ust. 1 pkt 9 ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym (tekst jedn. Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1592 z późn. zm.), powiat wykonuje określone ustawami zadania publiczne o charakterze ponadgminnym w zakresie geodezji, kartografii i katastru.

Zgodnie z przepisem art. 91 ww. ustawy o samorządzie powiatowym prawa powiatu przysługują miastom, które w dniu 31 grudnia 1998 r. liczyły więcej niż 100.000 mieszkańców, a także miastom, które z tym dniem przestały być siedzibami wojewodów, chyba że na wniosek właściwej rady miejskiej odstąpiono od nadania miastu praw powiatu, oraz tym, którym nadano status miasta na prawach powiatu, przy dokonywaniu pierwszego podziału administracyjnego kraju na powiaty.

Ponadto, zgodnie z art. 92 ust. 1 cyt. ustawy funkcje organów powiatu w miastach na prawach powiatu sprawuje rada miasta oraz prezydent miasta. W myśl art. 92 ust. 2 ustawy o samorządzie powiatowym miasto na prawach powiatu jest gminą wykonującą zadania powiatu na zasadach określonych w tej ustawie.

Zgodnie z art. 6a ust. 1 pkt 2 lit. b) ustawy z dnia 17 maja 1989 r. - Prawo geodezyjne i kartograficzne (tekst jedn. Dz. U. z 2010 r. Nr 193, poz. 1287 z późn. zm.), Służbę Geodezyjną i Kartograficzną stanowią organy administracji geodezyjnej i kartograficznej, w tym: starosta wykonujący zadania przy pomocy geodety powiatowego wchodzącego w skład starostwa powiatowego. Zadania organów określonych w ust. 1 pkt 2 wykonywane są jako zadania z zakresu administracji rządowej (art. 6a ust. 3 cyt. ustawy).

W myśl art. 40 ust. 3 ustawy - Prawo geodezyjne i kartograficzne gromadzenie i prowadzenie państwowego zasobu geodezyjnego i kartograficznego, kontrola opracowań przyjmowanych do zasobu oraz udostępnianie tego zasobu zainteresowanym jednostkom oraz osobom prawnym i fizycznym należy do:

1.

Głównego Geodety Kraju - w zakresie zasobu centralnego

2.

Marszałków Województw - w zakresie zasobów wojewódzkich

3.

Starostów - w zakresie zasobów powiatowych.

Natomiast według ust. 3a tego artykułu nadzór nad prowadzeniem państwowego zasobu geodezyjnego i kartograficznego należy do Głównego Geodety Kraju, a w zakresie zasobów powiatowych i wojewódzkich także do wojewódzkich inspektorów nadzoru geodezyjnego i kartograficznego.

Na podstawie art. 40 ust. 3c ustawy - Prawo geodezyjne i kartograficzne, udostępnianie danych i informacji zgromadzonych w bazach danych, o których mowa w art. 4 ust. 1a i 1b, standardowych opracowań kartograficznych, o których mowa w art. 4 ust. 1e, oraz innych materiałów państwowego zasobu geodezyjnego i kartograficznego, a także wykonywanie czynności związanych z udostępnianiem tych informacji, opracowań i materiałów zgromadzonych w państwowym zasobie geodezyjnym i kartograficznym oraz wyrysów i wypisów z operatu ewidencyjnego jest odpłatne, z zastrzeżeniem ust. 3d oraz art. 12 ust. 1 i 2, art. 14 ust. 1, art. 15 ust. 2 i 3 ustawy z dnia 4 marca 2010 r. o infrastrukturze informacji przestrzennej i art. 15 ustawy z dnia 17 lutego 2005 r. o informatyzacji działalności podmiotów realizujących zadania publiczne.

Wysokość tych opłat jest ściśle określona w przepisach i wynika z rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 19 lutego 2004 r. w sprawie wysokości opłat za czynności geodezyjne i kartograficzne oraz udzielanie informacji a także za wykonanie wyrysów i wypisów z operatu ewidencyjnego (Dz. U. Nr 37, poz. 333), wydanego na podstawie art. 40 ust. 5 pkt 1 lit. b) ww. ustawy.

Z powołanych wyżej przepisów wynika, że wykonywane przez starostę jako organ władzy publicznej czynności, polegające na udostępnieniu danych z zasobu geodezyjnego i kartograficznego należą do kategorii spraw z zakresu administracji rządowej. Jednocześnie w miastach na prawach powiatu funkcję organów powiatu sprawuje prezydent miasta.

Z treści wniosku wynika, że Miasto w swoich strukturach organizacyjnych posiada Wydział Gospodarki Nieruchomościami Geodezji i Kartografii, a w ramach tego wydziału funkcjonuje Miejski Ośrodek Dokumentacji Geodezyjnej i Kartograficznej, którego zadaniem jest gromadzenie i udostępnianie zasobu geodezyjnego dla zainteresowanych za odpłatnością.

Gromadzenie i prowadzenie państwowego zasobu geodezyjnego i kartograficznego, kontrola opracowań przyjmowanych do zasobu oraz udostępnianie tego zasobu zainteresowanym jednostkom oraz osobom prawnym i fizycznym w zakresie zasobów powiatowych należy do Prezydenta Miasta i jest wykonywane zgodnie z art. 40 ust. 3 pkt 3 ustawy z dnia 17 maja 1989 r. - Prawo geodezyjne i kartograficzne (Dz. U. z 2010 r. Nr 193, poz. 1287).

Natomiast opłaty za udostępnianie danych z zasobu określone są w rozporządzeniu Ministra Infrastruktury z dnia 19 lutego 2004 r. w sprawie wysokości opłat za czynności geodezyjne i kartograficzne oraz udzielanie informacji, a także wykonywanie wyrysów i wypisów z operatu ewidencyjnego (Dz. U. Nr 37, poz. 333).

Na tej podstawie wykonuje się czynności udostępniania danych z państwowego (powiatowego) zasobu geodezyjnego i kartograficznego.

Miasto jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług.

Jeżeli zatem w przedmiotowej sprawie Prezydent Miasta realizując zadania Służby Geodezyjnej i Kartograficznej, faktycznie pełni funkcję Starosty, to działa on jako organ władzy publicznej, a wykonywane przez niego czynności polegające na udostępnieniu danych z zasobu geodezyjnego należą do kategorii spraw z zakresu administracji rządowej.

Organ władzy publicznej, w zakresie w jakim realizuje zadania z zakresu administracji rządowej, nałożone odrębnymi przepisami prawa, objęty jest regulacją przepisu ww. art. 15 ust. 6 ustawy o podatku od towarów i usług. Wprawdzie art. 15 ust. 6 cyt. ustawy stanowi, że wspomniane organy są podatnikami w zakresie czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych, jednak w analizowanym przypadku taka sytuacja nie występuje. Czynności, o których mowa, mają bowiem charakter publicznoprawny, a nie cywilnoprawny, a ich wysokość jest ściśle określona w przepisach prawa.

W kontekście powyższego należy uznać, iż Prezydent Miasta, działając jako organ władzy publicznej w zakresie wykonywania czynności związanych z prowadzeniem państwowego zasobu geodezyjnego i kartograficznego nie występuje jako podatnik podatku od towarów i usług.

Zatem opłaty pobierane za czynności udostępniania danych z państwowego zasobu geodezyjnego i kartograficznego, w wysokości określonej cyt. rozporządzeniem Ministra Infrastruktury z dnia 19 lutego 2004 r., nie są objęte podatkiem od towarów i usług.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy w ww. zakresie należało uznać za prawidłowe.

Odnośnie natomiast kwestii dotyczącej opodatkowania opłat ponoszonych przy wykonaniu reprodukcji map na papierze, folii, reprodukcji na ksero, wykonania wydruków komputerowych tekstów, rysunków i dokumentów geodezyjnych znajdujących się w państwowym zasobie geodezyjnym i kartograficznym, które to czynności są niezbędne dla prawidłowego wykonania czynności podstawowych, o których mowa w ustawie - Prawo geodezyjne i kartograficzne, należy zauważyć, iż stosownie do art. 41 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Jednakże zarówno w treści ustawy, jak i w przepisach wykonawczych do niej ustawodawca przewidział opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi bądź zwolnienie od podatku.

I tak, zgodnie art. 43 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług, zwalnia się od podatku usługi wymienione w załączniku nr 4 do ustawy. W poz. 6 załącznika nr 4 do ustawy wymieniono: PKWiU ex 75 - usługi w zakresie administracji publicznej, obrony narodowej, obowiązkowych ubezpieczeń społecznych - wyłącznie usługi w zakresie obowiązkowych ubezpieczeń społecznych.

Zatem, zwolnienie wynikające z powyższej pozycji nie obejmuje wszelkich usług w zakresie administracji publicznej, dotyczy jedynie usług w zakresie obowiązkowych ubezpieczeń społecznych. Tym samym, czynności wykonywane przez podatnika oznaczone symbolem PKWiU 75.14.12 nie są objęte stawkami preferencyjnymi.

Z opisu stanu faktycznego przedstawionego we wniosku wynika, że Wnioskodawca, poza opłatami związanymi z udostępnianiem dokumentów z zasobu geodezyjnego i kartograficznego w wysokości określonej w rozporządzeniu Ministra Infrastruktury z dnia 19 lutego 2004 r. w sprawie wysokości opłat za czynności geodezyjne i kartograficzne oraz udzielanie informacji a także za wykonanie wyrysów i wypisów z operatu ewidencyjnego, pobiera również opłaty za reprodukcje map na papierze, folii, reprodukcje na ksero, wykonania wydruków komputerowych tekstów, rysunków i dokumentów geodezyjnych znajdujących się w państwowym zasobie geodezyjnym i kartograficznym które to czynności są niezbędne dla prawidłowego wykonania czynności podstawowych, o których mowa w ustawie - Prawo geodezyjne i kartograficzne. Opłaty za wykonanie tych dodatkowych, ale jednocześnie niezbędnych czynności ustalone zostały w Zarządzeniu Prezydenta Miasta.

Dla przykładu Wnioskodawca podał, iż na wniosek zainteresowanego udostępniana jest z zasobu mapa zasadnicza, za której udostępnienie jest pobierana opłata określona w stosownym rozporządzeniu (aktualnie rozporządzeniu Ministra Infrastruktury). Natomiast opłata za wykonanie kopii tej mapy, tj. za czynność, która musiała być wykonana, aby wydać tę mapę zamawiającemu, nie została określona w ww. rozporządzeniu. Wysokość opłaty za tego rodzaju czynności regulowało Zarządzenie Prezydenta Miasta.

Jak wykazano wyżej opłaty pobierane za czynności związane z udostępnianiem dokumentów z zasobu geodezyjnego i kartograficznego w wysokości określonej cyt. rozporządzeniem Ministra Infrastruktury z dnia 19 lutego 2004 r., nie są objęte podatkiem od towarów i usług.

Stwierdzić natomiast należy, iż rozróżnienia wymagają czynności, za które opłaty zostały ustalone w rozporządzeniu Ministra Infrastruktury z dnia 19 lutego 2004 r. w sprawie wysokości opłat za czynności geodezyjne i kartograficzne oraz udzielanie informacji a także za wykonanie wyrysów i wypisów z operatu ewidencyjnego i dodatkowe czynności techniczne, np. sporządzanie kopii.

Te ostatnie nie mieszczą się w zakresie zadań ustawowych Starosty czy też Prezydenta Miasta działającego w imieniu Starosty.

Ustalenie wysokość opłat pobieranych za sporządzanie ww. kopii dokumentów wydawanych z państwowego zasobu geodezyjnego i kartograficznego nie wynika ani z przepisów ustawy - Prawo geodezyjne i kartograficzne, ani z przepisów rozporządzeń wykonawczych, lecz ustalona jest na podstawie zarządzenia Prezydenta Miasta, co świadczy o tym, że stosunki łączące Prezydenta Miasta z petentami mają charakter cywilnoprawny zatem stanowią wynagrodzenie za świadczenie usług, o których mowa w art. 8 ust. 1 ustawy o VAT.

Wobec powyższego w oparciu o powołane wyżej przepisy oraz opisany stan faktyczny uznać należy, iż czynności polegające na sporządzaniu reprodukcji map na papierze, folii, reprodukcji na ksero, wykonania wydruków komputerowych tekstów, rysunków i dokumentów geodezyjnych znajdujących się w zasobie geodezyjnym i kartograficznym, za które pobierane są opłaty określone w zarządzeniu Prezydenta Miasta, spełniają przesłanki wynikające z art. 8 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, pozwalające zaliczyć je do kategorii usług, podlegających opodatkowaniu według stawki właściwej dla danej usług.

Tym samym w ww. zakresie stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Nadmienia się, że niniejsza interpretacja indywidualna traci swoją ważność w przypadku zmiany któregokolwiek z elementów przedstawionego stanu faktycznego lub zmiany stanu prawnego.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl