IBPP1/443-779/10/LSz - Stawka podatku VAT dla dostaw samochodów ratowniczo-gaśniczych oraz dodatkowego wyposażenia z przeznaczeniem dla jednostek ochotniczych straży pożarnych.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 5 listopada 2010 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP1/443-779/10/LSz Stawka podatku VAT dla dostaw samochodów ratowniczo-gaśniczych oraz dodatkowego wyposażenia z przeznaczeniem dla jednostek ochotniczych straży pożarnych.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 12 sierpnia 2010 r. (data wpływu 16 sierpnia 2010 r.), uzupełnionym pismem z dnia 22 października 2010 r. (data wpływu 28 października 2010 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zastosowania prawidłowej stawki podatku VAT dla dostaw 2 samochodów ratowniczo - gaśniczych oraz dodatkowego wyposażenia z przeznaczeniem dla jednostek ochotniczych straży pożarnych - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 16 sierpnia 2010 r. wpłynął do tutejszego organu wniosek, o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zastosowania prawidłowej stawki podatku VAT dla dostaw 2 samochodów ratowniczo - gaśniczych oraz dodatkowego wyposażenia z przeznaczeniem dla jednostek ochotniczych straży pożarnych.

Wniosek uzupełniono pismem z dnia 22 października 2010 r. (data wpływu 28 października 2010 r.), będącym odpowiedzią na wezwanie tut. organu z dnia 14 października 2010 r.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Gmina Miejska w dniu 13 maja 2010 r. podpisała umowę o dofinansowanie partnerskiego projektu pn.: "..." współfinansowanego ze środków Unii Europejskiej z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach osi priorytetowej IV Ochrona środowiska i zapobieganie zagrożeniom, działania 4.4 - Zwalczanie i zapobieganie zagrożeniom Regionalnego Programu Województwa na lata 2007 - 2013, w ramach którego realizowane będzie zadanie polegające na zakupie dwóch samochodów ratowniczo - gaśniczych dla jednostek Ochotniczej Straży Pożarnej oraz wyposażenia dodatkowego, niezbędnego do przeprowadzania akcji ratowniczo - gaśniczych.

W niniejszym projekcie na zakup ww. dwóch samochodów ratowniczo - gaśniczych typu średniego i wyposażenia dodatkowego Gmina Miejska ujęła 7% stawkę podatku VAT opierając się na art. 41 ust. 2 oraz załączniku nr 3 ustawy o podatku od towarów i usług. Nabywcą i jednocześnie płatnikiem faktury VAT wystawionej przez dostawcę wyposażenia będzie Gmina Miejska, jako jednostka samorządu terytorialnego. Gmina Miejska będzie również właścicielem zakupionego wyposażenia, które zostanie przekazane jednostkom OSP w D. (partnerom projektu) w bezpłatne użytkowanie na podstawie umowy użyczenia. W ramach zadania obejmującego wyposażenie jednostek OSP w D. planuje się zakup: 2 samochodów ratowniczo-gaśniczych typu średniego i wyposażenia dodatkowego takiego jak: aparat powietrzny z butlą kompozytową z czujnikami bezruchu, urządzenie ratownicze typu combi, zestaw ratownictwa medycznego PSP R1 zgodny z wytycznymi KSRG (deska ortopedyczna, uchwyt do unieruchamiania kręgów szyjnych, zestaw do tlenoterapii, przewód tlenowy, butla tlenowa aluminiowa, torba medyczna z środkami opatrunkowymi, szyny Kramera, opatrunki żelowe), motopompa pływająca, piła spalinowa do stali i betonu, agregat prądotwórczy o mocy min. 2,5 kVA do zasilania najaśnic masztu, wentylator oddymiający o wydajności min. - 22.000m#179;/h, radiostacja Motorola GP360 z ładowarkami, drabina pożarnicza dwuprzęsłowa aluminiowa wysuwana z drążkami podporowymi (dł. po złożeniu max. = 5,6m, dł. po rozsunięciu min. 10m), prądownica 52 turbo, prądownica wodna 52, zbieracz 2X75/110, terminal statusów DTS 2301.

W chwili obecnej trwają procedury przetargowe związane z wyłonieniem dostawcy ww. wyposażenia. Planowany termin zakupu ww. wyposażenia: 1 października 2010 r. - 25 października 2010 r.

W uzupełnieniu wniosku Wnioskodawca podał, że nabywcą wykazanym na fakturze VAT za zakup 2 samochodów ratowniczo - gaśniczych oraz wyposażenia dodatkowego będzie Gmina Miejska. Podmiotem finansującym (płatnikiem) faktury dotyczącej ww. zakupu będzie również Gmina Miejska, jako jednostka samorządu terytorialnego.

Właścicielem zakupionych 2 samochodów ratowniczo - gaśniczych oraz wyposażenia dodatkowego będzie Gmina Miejska. Ww. zakup przekazany zostanie jednostkom OSP w D. i OSP w D. na podstawie umowy użyczenia w nieodpłatne użytkowanie.

Przedstawione we wniosku samochody ratowniczo - gaśnicze stanowią towary wymienione w poz. 129-134 załącznika nr 3 do ustawy o VAT i przeznaczone zostaną na cele ochrony przeciwpożarowej oraz do przeprowadzania akcji ratowniczo-gaśniczych.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Jaka stawka podatku VAT (7%, czy 22%) powinna być zastosowana do zakupu wyposażenia obejmującego samochody ratowniczo - gaśnicze oraz wyposażenie dodatkowe niezbędne do prowadzenia działań ratowniczo - gaśniczych dla jednostek Ochotniczej Straży Pożarnej w D. (OSP w D. i OSP w D.) dokonanego przez Gminę Miejską, jako jednostkę samorządu terytorialnego.

Zdaniem Wnioskodawcy, winna być zastosowana 7% stawka podatku VAT na zakup wyposażenia dla jednostek Ochotniczej Straży Pożarnej w D., zgodnie z działem VIII, rozdz. 1 art. 41 ust. 2 (oraz załącznikiem nr 3) ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.) zwanej dalej ustawą o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Przez dostawę towarów - w myśl art. 7 ust. 1 ww. ustawy - rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel.

Co do zasady, stawka podatku od towarów i usług - na podstawie art. 41 ust. 1 ww. ustawy o VAT - wynosi 22%, jednakże zarówno w treści ustawy o VAT, jak i w przepisach wykonawczych do niej, ustawodawca przewidział opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi oraz zwolnienie od podatku.

I tak, stosownie do przepisu art. 41 ust. 2 ww. ustawy o VAT, dla towarów i usług wymienionych w załączniku nr 3 do ustawy, stawka podatku wynosi 7%, z zastrzeżeniem ust. 12 i art. 114 ust. 1.

W załączniku nr 3 do ustawy, w poz. 129-134, wymienione zostały towary przeznaczone na cele ochrony przeciwpożarowej.

Natomiast art. 41 ust. 10 ustawy o VAT stanowi warunek ograniczający stasowanie stawki 7% dla dostawy towarów wymienionych w poz. 129-134 załącznika nr 3 do ww. ustawy.

Zgodnie z tym przepisem stawkę podatku, o której mowa w ust. 2 stosuje się do dostaw na terytorium kraju towarów wymienionych w poz. 129-134 załącznika nr 3 do ustawy, dla jednostek ochrony przeciwpożarowej, przeznaczonych na cele ochrony przeciwpożarowej.

Zatem, z powyższych przepisów wynika, że stosowanie obniżonej 7% stawki podatku, na podstawie art. 41 ust. 2 w związku z ust. 10 ww. ustawy, przy dostawie towarów na cele ochrony przeciwpożarowej, jest uzależnione od spełnienia łącznie następujących warunków:

1.

dostawa musi odbywać się na terytorium kraju dla jednostek ochrony przeciwpożarowej,

2.

towary będące przedmiotem dostawy są przeznaczone na cele ochrony przeciwpożarowej,

3.

towary będące przedmiotem dostawy muszą być wymienione w poz. 129-134 załącznika do ustawy o VAT.

Uwzględniając wymienione przepisy należy stwierdzić, że zastosowanie stawki podatku w wysokości 7% uzależnione jest m.in. od faktu, czy nabywca jest jednostką ochrony przeciwpożarowej.

Mając na uwadze fakt, iż ustawa o podatku od towarów i usług nie definiuje pojęcia "jednostki ochrony przeciwpożarowej", należy w związku z tym posiłkować się ustawą z dnia 24 sierpnia 1991 r. o ochronie przeciwpożarowej (tekst jedn. Dz. U. z 2009 r. Nr 178, poz. 1380 z późn. zm.).

Zgodnie z art. 15 tej ustawy, jednostkami ochrony przeciwpożarowej są:

1.

jednostki organizacyjne Państwowej Straży Pożarnej,

1a) jednostki organizacyjne Wojskowej Ochrony Przeciwpożarowej,

2.

zakładowa straż pożarna,

3.

zakładowa służba ratownicza

4.

gminna zawodowa straż pożarna,

4a) powiatowa (miejska) zawodowa straż pożarna,

5.

terenowa służba ratownicza,

6.

ochotnicza straż pożarna

7.

związek ochotniczych straży pożarnych,

8.

inne jednostki ratownicze.

Biorąc powyższe pod uwagę należy stwierdzić, że jednostki samorządu terytorialnego, jako jednostki niewymienione w art. 15 ustawy o ochronie przeciwpożarowej, nie są jednostkami ochrony przeciwpożarowej.

Jeżeli zatem nabywcą będzie Gmina, stawką właściwą dla dostawy tych towarów będzie stawka 22% (na podstawie art. 41 ust. 1 ustawy o VAT), bez względu na cel, w jakim podmiot ten zakupuje te towary. W przypadku nabycia tych towarów (tekst jedn. wymienionych w poz. 129-134 załącznika nr 3 do ustawy) bezpośrednio przez jednostkę ochrony przeciwpożarowej, właściwą stawką będzie stawka 7% pod warunkiem, że towary te będą służyć ochronie przeciwpożarowej, co może wynikać między innymi ze złożonego zamówienia na te towary, przy czym nieistotnym jest fakt, kto będzie płatnikiem wymienionym na fakturze dokumentującej ich zakup.

Z opisu sprawy wynika, iż Gmina Miejska w dniu 13 maja 2010 r. podpisała umowę o dofinansowanie partnerskiego projektu, w ramach którego realizowane będzie zadanie polegające na zakupie dwóch samochodów ratowniczo - gaśniczych dla jednostek Ochotniczej Straży Pożarnej w D. (OSP w D. i OSP w D.) oraz wyposażenia dodatkowego, niezbędnego do przeprowadzania akcji ratowniczo - gaśniczych.

W ramach zadania obejmującego wyposażenie jednostek OSP w D. planuje się zakup: 2 samochodów ratowniczo-gaśniczych typu średniego i wyposażenia dodatkowego takiego jak: aparat powietrzny z butlą kompozytową z czujnikami bezruchu, urządzenie ratownicze typu combi, zestaw ratownictwa medycznego PSP R1 zgodny z wytycznymi KSRG (deska ortopedyczna, uchwyt do unieruchamiania kręgów szyjnych, zestaw do tlenoterapii, przewód tlenowy, butla tlenowa aluminiowa, torba medyczna z środkami opatrunkowymi, szyny Kramera, opatrunki żelowe), motopompa pływająca, piła spalinowa do stali i betonu, agregat prądotwórczy o mocy min. 2,5 kVA do zasilania najaśnic masztu, wentylator oddymiający o wydajności min. - 22.000m#179;/h, radiostacja Motorola GP360 z ładowarkami, drabina pożarnicza dwuprzęsłowa aluminiowa wysuwana z drążkami podporowymi (dł. po złożeniu max. = 5,6m, dł. po rozsunięciu min. 10m), prądownica 52 turbo, prądownica wodna 52, zbieracz 2X75/110, terminal statusów DTS 2301.

Wnioskodawca podał, że nabywcą wykazanym na fakturze VAT za zakup 2 samochodów ratowniczo - gaśniczych oraz wyposażenia dodatkowego będzie Gmina Miejska. Podmiotem finansującym (płatnikiem) faktury dotyczącej ww. zakupu będzie również Gmina Miejska, jako jednostka samorządu terytorialnego.

Właścicielem zakupionych 2 samochodów ratowniczo - gaśniczych oraz wyposażenia dodatkowego będzie Gmina Miejska. Ww. zakup przekazany zostanie jednostkom OSP w D. i OSP w D. na podstawie umowy użyczenia w nieodpłatne użytkowanie.

Przedstawione we wniosku samochody ratowniczo - gaśnicze stanowią towary wymienione w poz. 129-134 załącznika nr 3 do ustawy o VAT i przeznaczone zostaną na cele ochrony przeciwpożarowej oraz do przeprowadzania akcji ratowniczo-gaśniczych.

Mając na uwadze powyższe należy stwierdzić, że w przedmiotowej sprawie warunki pozwalające na zastosowanie dla dostawy 2 samochodów ratowniczo - gaśniczych 7% stawki podatku VAT, określone przez ustawodawcę w art. 41 ust. 2 w związku z ust. 10 ustawy o VAT, nie zostaną spełnione, bowiem - zgodnie ze wskazaniem Wnioskodawcy - nabywcą towarów wymienionych w poz. 129-134 załącznika nr 3 do ww. ustawy o VAT będzie Gmina, nie zaś jednostka ochrony przeciwpożarowej.

Jednocześnie należy zauważyć, iż wprawdzie Wnioskodawca nie wskazał we wniosku czy także dodatkowe wyposażenie zakupione w ramach projektu obejmuje towary wymienione w poz. 129-134 załącznika nr 3 do ustawy o VAT, jednakże gdyby to dodatkowe wyposażenie stanowiło towary wymienione w poz. 129-134 załącznika nr 3 do ustawy o VAT, to i tak nie zostałyby spełnione warunki do zastosowania 7% stawki podatku VAT, bowiem - zgodnie ze wskazaniem Wnioskodawcy - nabywcą tego dodatkowego wyposażenia będzie Gmina, nie zaś jednostka ochrony przeciwpożarowej.

Przedmiotowa dostawa nie będzie więc korzystać z obniżonej (7%) stawki podatku VAT i zgodnie z art. 41 ust. 1 ustawy o VAT podlegać będzie opodatkowaniu według stawki podstawowej w wysokości 22%, bez względu na cel zakupu.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Zaznaczyć jednak należy, że niniejsza interpretacja indywidualna traci swoją ważność w przypadku zmiany któregokolwiek z elementów przedstawionego stanu faktycznego lub zmiany stanu prawnego.

Niniejsza interpretacja wydana została w indywidualnej sprawie Wnioskodawcy i dla kontrahenta Wnioskodawcy (sprzedawcy) jako odrębnego podatnika w rozumieniu przepisów ustawy o VAT nie wywołuje skutków prawnych, o których mowa w art. 14k-14n ustawy - Ordynacja podatkowa.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016), skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl