IBPP1/443-778/10/MS - Stawka podatku VAT dla dostawy samochodów strażackich na rzecz Ochotniczych Straży Pożarnych.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 17 listopada 2010 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP1/443-778/10/MS Stawka podatku VAT dla dostawy samochodów strażackich na rzecz Ochotniczych Straży Pożarnych.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 9 sierpnia 2010 r. (data wpływu 16 sierpnia 2010 r.), uzupełnionym pismem z dnia 5 października 2010 r. (data wpływu 13 października 2010 r.) oraz pismem z dnia 27 października 2010 r. (data wpływu 3 listopada 2010 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku VAT dla dostawy na rzecz Ochotniczych Straży Pożarnych samochodów strażackich - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 16 sierpnia 2010 r. wpłynął do tut. organu ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku VAT dla dostawy na rzecz Ochotniczych Straży Pożarnych samochodów strażackich.

Wniosek został uzupełniony pismem z dnia 5 października 2010 r. (data wpływu 13 października 2010 r.) oraz pismem z dnia 27 października 2010 r. (data wpływu 3 listopada 2010 r.), będącym odpowiedzią na wezwanie tut. organu nr IBPP1/443-778/10/MS z dnia 14 października 2010 r.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny (zdarzenie przyszłe):

Wnioskodawca złożył wniosek o dofinansowanie zakupu 2 szt. samochodów średnich pożarniczo - gaśniczych oraz jednego samochodu lekkiego pożarniczo - gaśniczego typu pick up z działania 4.4 Zwalczanie i zapobieganie zagrożeniom RPO WP na lata 2007-2013. We wniosku przyjęto stawkę podatku 7%, ponieważ nabywcami zakupionych samochodów będą Ochotnicze Straże Pożarne z terenu Gminy D. Zgodnie z normą art. 15 ustawy z dnia 24 sierpnia 1991 r. o ochronie przeciwpożarowej (tekst jedn. Dz. U. z 2002 r. Nr 147, poz. 1229 z późn. zm.) jednostkami ochrony przeciwpożarowej są: jednostki organizacyjne Państwowej Straży Pożarnej, jednostki organizacyjne Wojskowej Ochrony Przeciwpożarowej, zakładowa straż pożarna, zakładowa służba ratownicza, gminna zawodowa straż pożarna, powiatowa (miejska) zawodowa straż pożarna, terenowa służba ratownicza, ochotnicza straż pożarna, związek ochotniczych straży pożarnych, inne jednostki ratownicze. Tak wiec zakupy towarów wymienionych w powyższym załączniku w poz. 129-134 przez ochotnicze straże pożarne dokonywane są z zastosowaniem 7% stawki podatku od towarów i usług z tym zastrzeżeniem, że muszą być przeznaczone na cele ochrony przeciwpożarowej. Na fakturze płatnikiem będzie Gmina D. a nabywcą OSP. Gmina D. posiada umowę pomiędzy OSP C., OSP D. oraz OSP Z.

Gmina D. złożyła wniosek o dofinansowanie zakupu 2 szt samochodów średnich pożarniczo - gaśniczych oraz jednego samochodu lekkiego pożarniczo-gaśniczego z działania 4.4 Zwalczanie i zapobieganie zagrożeniom RPO WP na lata 2007-2013. Przy realizacji tego zadania Gmina D. przeprowadziła postępowanie przetargowe na zakup samochodów pożarniczo-gaśniczych. We wrześniu br. został już zakupiony jeden samochód lekki pożarniczo-gaśniczy, którego właścicielem jest Jednostka Ochotniczej Straży Pożarnej w D. W listopadzie br. zostaną dostarczone 2 samochody średnie pożarniczo-gaśnicze, których właścicielami będą Jednostki Ochotniczych Straży Pożarnych w C. i Z. Została zawarta umowa/porozumienie pomiędzy Gminą D. a Jednostkami Ochotniczych Straży Pożarnych, z której wynika sposób realizacji powyższego zadania. Wszystkie samochody pożarniczo-gaśnicze wskazane we wniosku są towarami wymienionymi w poz. 129-134 załącznika nr 3 do ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.).

W związku z powyższym zadano następujące pytanie (ostatecznie sformułowane w uzupełnieniu wniosku z dnia 5 października 2010 r.):

Jaką stawkę VAT należy przyjąć przy zakupie samochodów strażackich, których nabywcami będą Ochotnicze Straże Pożarne a płatnikiem Gmina D....

Zdaniem Wnioskodawcy (stanowisko ostatecznie sformułowane w uzupełnieniu wniosku z dnia 5 października 2010 r.), należy przyjąć stawkę podatku VAT 7% ponieważ zakupiony sprzęt będzie własnością Ochotniczej Straży Pożarnej.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego) uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają:

1.

odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju;

2.

eksport towarów;

3.

import towarów;

4.

wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju;

5.

wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.

Zgodnie art. 7 ust. 1 pkt 1 ww. ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel.

Towarami, w świetle art. 2 pkt 6 ustawy o VAT, są rzeczy ruchome, jak również wszelkie postacie energii, budynki i budowle lub ich części, będące przedmiotem czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, które są wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, a także grunty.

Stosownie do art. 41 ust. 1 ustawy o VAT, stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Jednakże zarówno w treści ustawy, jak i przepisów wykonawczych do niej ustawodawca przewidział zwolnienie od podatku lub opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi.

Stosownie do art. 41 ust. 2 ustawy o VAT, dla towarów i usług, wymienionych w załączniku nr 3 do ustawy, stawka podatku wynosi 7%, z zastrzeżeniem ust. 12 i art. 114 ust. 1.

W załączniku nr 3 do ustawy w poz. 129-134 wymieniono towary pod ogólnym tytułem "Towary przeznaczone na cele ochrony przeciwpożarowej".

Natomiast art. 41 ust. 10 ww. ustawy stanowi warunek ograniczający stosowanie stawki 7% dla dostawy towarów wymienionych w poz. 129-134 załącznika nr 3 ww. ustawy.

Zgodnie z tym przepisem stawkę podatku, o której mowa w ust. 2, stosuje się do dostaw na terytorium kraju towarów wymienionych w poz. 129-134 załącznika nr 3 do ustawy, dla jednostek ochrony przeciwpożarowej, przeznaczonych na cele ochrony przeciwpożarowej.

Stosowanie obniżonej - 7% stawki podatku - na podstawie art. 41 ust. 2 ww. ustawy przy dostawie towarów na cele ochrony przeciwpożarowej jest uzależnione od spełnienia łącznie następujących warunków:

* towar będący przedmiotem dostawy musi być wymieniony w poz. 129-134 załącznika nr 3 do ustawy o VAT,

* dostawa jest dokonana na terytorium kraju dla jednostek ochrony przeciwpożarowej,

* towary będące przedmiotem dostawy są przeznaczone na cele ochrony przeciwpożarowej.

Uwzględniając wymienione przepisy należy stwierdzić, że zastosowanie stawki podatku w wysokości 7% uzależnione jest między innymi od faktu czy nabywca jest jednostką ochrony przeciwpożarowej.

Zgodnie z art. 15 ustawy z dnia 24 sierpnia 1991 r. o ochronie przeciwpożarowej (tekst jedn. Dz. U. z 2002 r. Nr 147, poz. 1229 z późn. zm.) jednostkami ochrony przeciwpożarowej są:

1.

jednostki organizacyjne Państwowej Straży Pożarnej,

a.

jednostki organizacyjne Wojskowej Ochrony Przeciwpożarowej,

2.

zakładowa straż pożarna,

3.

zakładowa służba ratownicza,

4.

gminna zawodowa straż pożarna,

a.

powiatowa (miejska) zawodowa straż pożarna,

5.

terenowa służba ratownicza,

6.

ochotnicza straż pożarna,

7.

związek ochotniczych straży pożarnych,

8.

inne jednostki ratownicze.

Biorąc powyższe pod uwagę należy stwierdzić, że jednostki ochotniczej straży pożarnej jako jednostki wymienione w ww. art. 15 ustawy o ochronie przeciwpożarowej, są jednostkami ochrony przeciwpożarowej.

Z przedstawionego stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego) wynika, że Wnioskodawca złożył wniosek o dofinansowanie zakupu 2 szt. samochodów średnich pożarniczo - gaśniczych oraz jednego samochodu lekkiego pożarniczo - gaśniczego typu pick up z działania 4.4 Zwalczanie i zapobieganie zagrożeniom RPO WP na lata 2007-2013.

Przy realizacji tego zadania Gmina D. przeprowadziła postępowanie przetargowe na zakup samochodów pożarniczo-gaśniczych. We wrześniu br. został już zakupiony jeden samochód lekki pożarniczo-gaśniczy, którego właścicielem jest Jednostka Ochotniczej Straży Pożarnej w D. W listopadzie br. zostaną dostarczone 2 samochody średnie pożarniczo-gaśnicze, których właścicielami będą Jednostki Ochotniczych Straży Pożarnych w C. i Z.

We wniosku przyjęto stawkę podatku 7%, ponieważ nabywcami zakupionych samochodów będą Ochotnicze Straże Pożarne z terenu Gminy D. Zakupy towarów wymienionych w załączniku do ustawy o VAT w poz. 129-134 przez ochotnicze straże pożarne dokonywane są z zastosowaniem 7% stawki podatku od towarów i usług z tym zastrzeżeniem, że muszą być przeznaczone na cele ochrony przeciwpożarowej. Na fakturze płatnikiem będzie Gmina D. a nabywcą OSP. Gmina D. posiada umowę pomiędzy OSP C., OSP D. oraz OSP Z.

Została zawarta umowa/porozumienie pomiędzy Gminą D. a Jednostkami Ochotniczych Straży Pożarnych, z której wynika sposób realizacji powyższego zadania. Wszystkie samochody pożarniczo-gaśnicze wskazane we wniosku są towarami wymienionymi w poz. 129-134 załącznika nr 3 do ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.).

Mając na uwadze przedstawiony we wniosku opis stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego) i przytoczony stan prawny stwierdzić należy, że samochody pożarniczo-gaśnicze wchodzą w zakres towarów przeznaczonych na cele ochrony przeciwpożarowej, które wymienione zostały w załączniku nr 3 do ustawy o VAT w poz. 129 pkt 1. Jednocześnie jak już wskazano uprzednio Ochotnicze Straże Pożarne są jednostkami ochrony przeciwpożarowej, o których mowa w art. 41 ust. 10 ustawy o VAT.

W świetle powyższego dostawa wskazanych we wniosku samochodów strażackich (pożarniczo-gaśniczych) wymienionych w poz. 129 pkt 1 załącznika nr 3 do ustawy o VAT na rzecz Jednostek Ochotniczej Straży Pożarnej (jednostek ochrony przeciwpożarowej), o ile nabywcami (właścicielami) tych samochodów jak stwierdzone zostało we wniosku będą faktycznie wymienione Jednostki Ochotniczej Straży Pożarnej a nie Wnioskodawca (co wynikać będzie z zawartych umów) podlega opodatkowaniu, zgodnie z art. 41 ust. 2 ustawy o VAT stawką podatku VAT w wysokości 7%. Przy czym warunkiem koniecznym zastosowania przedmiotowej stawki podatku VAT jest, aby przedmiotowe samochody strażackie służyły ochronie przeciwpożarowej, co może wynikać między innymi ze złożonego zamówienia na te towary, przy czym nieistotnym byłby fakt, kto będzie płatnikiem wymienionym w fakturach dokumentujących ich zakup.

Zatem stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym, a w części dotyczącej zdarzenia przyszłego - stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Niniejsza interpretacja traci swoją ważność w przypadku zmiany któregokolwiek z elementów przedstawionego stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego) w szczególności gdyby nabywcą samochodów pożarniczo-gaśniczych (podmiotem dysponującym tymi samochodami jak właściciel) był Wnioskodawca a nie wymienione Jednostki Ochotniczej Straży Pożarnej w D., C. i Z. lub zmiany stanu prawnego.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Rzeszowie, ul. Kraszewskiego 4A, 35-016 Rzeszów, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl