IBPP1/443-769/08/EA

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 30 maja 2008 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP1/443-769/08/EA

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pływalni "K." przedstawione we wniosku z dnia 27 lutego 2008 r. (data wpływu 29 lutego 2008 r.), uzupełnionym pismem z dnia 28 maja 2008 r. (data wpływu 30 maja 2008 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia z opodatkowania podatkiem VAT usług świadczonych na rzecz Urzędu Miasta Rz. i Gminy B. - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 29 lutego 2008 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia z opodatkowania podatkiem VAT usług świadczonych na rzecz Urzędu Miasta Rz. i Gminy B.

Wniosek został uzupełniony pismem z dnia 28 maja 2008 r. (data wpływu 30 maja 2008 r.), będącym odpowiedzią na wezwanie tut. organu z dnia 15 maja 2008 r.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Wnioskodawca jest gospodarstwem pomocniczym (basen szkolny) jednostki budżetowej. Gospodarstwo pomocnicze zostało utworzone przez dyrektora Gimnazjum Nr 5 w Rz. Pływalnia świadczy usługi wynajmu niecki basenu, sprzedaży biletów i karnetów wstępu na basen. Sprzedaż dla Urzędu Miasta Rz., Gminy B. została opodatkowana podatkiem od towarów i usług. Podatnikiem podatku VAT jest Gmina B. i Gmina Miasto Rz.Pływalnia świadczy usługi dla Gminy B. i Urzędu Miasta Rz. zarówno na zasadzie sprzedaży biletów i karnetów (bez zawierania umów cywilnoprawnych), jak i na podstawie umów najmu (dotyczących udostępnienia basenu do nauki pływania, w celach rekreacyjno-sportowych, korzystania z sauny).

Wnioskodawca jest podatnikiem podatku VAT czynnym, z tytułu świadczenia usług związanych z rekreacją i sportem: sprzedaż biletów i karnetów wstępu na basen, usługi wynajmu niecki dla os. fizycznych, os. prawnych, szkół. Zgłoszenie rejestracyjne zostało złożone 25 kwietnia 2005 r., potwierdzenie zarejestrowania pomiotu jako podatnika VAT czynnego otrzymano 10 maja 2005 r.

Wnioskodawca jest gospodarstwem pomocniczym jednostki budżetowej, które nie działa w celu osiągnięcia zysku, a osiągnięte zyski w całości przeznacza na cele statutowe i poprawę świadczonych usług.

Symbole PKWiU na podstawie opinii od Urzędu Statystycznego w Łodzi Ośrodek Standardów Klasyfikacyjnych - PKWiU 92-61.10-00.00 dla usług wynajmu niecki dla osób fizycznych, osób prawnych, szkół i klubów sportowych w celu prowadzenia nauki pływania, zawodów sportowych, w celach rekreacyjnych.

Dla usług sprzedaży biletów i karnetów wstępu na basen - PKWiU 93.04.10-00.00 dla usług wynajmu sauny, sprzedaży biletów i karnetów wstępu do sauny.

W związku z opisanym stanem faktycznym zadano następujące pytanie:

Czy gospodarstwo pomocnicze prawidłowo nalicza podatek od towarów i usług od sprzedaży dokonanej dla Urzędu Miasta Rz. i Gminy B....

Zdaniem Wnioskodawcy, Gmina B. (jednostka samorządu terytorialnego - gmina) i Urząd Miasta Rz., który jest aparatem pomocniczym Miasta Rz. (jednostki samorządu terytorialnego - gminy) nie został wyszczególniony w przepisie § 8 ust. 1 pkt 14 Rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004 r., zatem ww. przepis nie ma zastosowania.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z przepisem art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2004 r. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, opodatkowaniu ww. podatkiem, podlegają:

1.

odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju;

2.

eksport towarów;

3.

import towarów;

4.

wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju;

5.

wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.

Na mocy art. 7 ust. 1 ustawy o VAT, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...), natomiast przez świadczenie usług, wskazanych tym przepisem, zgodnie z art. 8 ust. 1 ustawy o VAT, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (...).

Stawka podatku od towarów i usług dla dostawy towarów i świadczenia usług - poza wyjątkami wyszczególnionymi w ustawie o podatku VAT oraz rozporządzeniu Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 97, poz. 970 z późn. zm.), zgodnie z przepisem art. 41 ust. 1 ustawy wynosi 22%.

Stosownie do § 8 ust. 1 pkt 14 cytowanego wyżej rozporządzenia Ministra Finansów, zwolnione są od podatku usługi świadczone pomiędzy gospodarstwami pomocniczymi jednostek budżetowych, jednostkami budżetowymi i zakładami budżetowymi, z wyjątkiem usług wymienionych w poz. 138 i 153 załącznika nr 3 do ustawy oraz usług komunikacji miejskiej.

Z powyższego przepisu wynika, iż:

* zwolnienie o którym mowa, dotyczy wyłącznie usług świadczonych pomiędzy gospodarstwami pomocniczymi jednostek budżetowych, jednostkami budżetowymi i zakładami budżetowymi, (bez ograniczeń dotyczących terytorialnego zakresu działania tych jednostek),

* zwolnienie to nie obejmuje usług w zakresie rozprowadzania wody (PKWiU-41.00.2) oraz usług w zakresie gospodarki ściekami oraz wywozu i unieszkodliwiania odpadów, a także usług sanitarnych i pokrewnych (PKWiU-90.0) oraz usług komunikacji miejskiej.

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, iż Wnioskodawca jest gospodarstwem pomocniczym jednostki budżetowej, który w ramach prowadzonej działalności dokonuje wynajmu niecki basenu, sprzedaży biletów i karnetów wstępu na basen świadczy ww. usługi na rzecz jednostki samorządu terytorialnego (Gminy) oraz aparatu pomocniczego jednostki samorządu terytorialnego (Urzędu Gminy).

Jak wynika z art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (tekst jedn. Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591 z późn. zm.) w celu wykonywania zadań gmina może tworzyć jednostki organizacyjne, a także zawierać umowy z innymi podmiotami, w tym z organizacjami pozarządowymi. Zgodnie z art. 11a ust. 1 pkt 1 i 2 ww. ustawy o samorządzie gminnym, organami gminy są rada gminy i wójt (burmistrz, prezydent).W myśl art. 33 ust. 1 cytowanej powyżej ustawy o samorządzie gminnym, Wójt wykonuje zadania przy pomocy urzędu gminy.

Jak wynika z powyższego, urząd gminy - Urząd Miasta Rz. nie jest jednostką organizacyjną w rozumieniu ww. art. 9 ustawy o samorządzie gminnym. Jest wyłącznie zorganizowanym zespołem osób i środków służących do pomocy organowi administracyjnemu. Urząd Miasta Rz. jest jednostką pomocniczą służącą do wykonywania zadań gminy (Miasta Rz.) oraz obsługi techniczno organizacyjnej gminy (Miasta Rz.). Biorąc pod uwagę nierozerwalne i niepodzielne powiązania podmiotowe gminy (Miasta Rz.) i urzędu gminy (Urzędu Miasta Rz.), również na gruncie podatku od towarów i usług należy stwierdzić, iż nie występuje odrębna od podmiotowości Miasta Rz. podmiotowość Urzędu Miasta Rz.

Zatem w oparciu o przedstawiony stan faktyczny oraz obowiązujący w tym zakresie stan prawny należy stwierdzić, iż w przypadku wykonywania przez Wnioskodawcę (gospodarstwo pomocnicze) usług na rzecz jednostki samorządu terytorialnego oraz urzędu obsługującego jednostkę samorządu terytorialnego, usługi te, zgodnie z § 8 ust. 1 pkt 14 cytowanego rozporządzenia nie są objęte zwolnieniem od podatku VAT, gdyż usługobiorcy nie mieszczą się w zamkniętym katalogu podmiotów korzystających ze zwolnienia wynikającego z cyt. wyżej przepisu.W konsekwencji przedmiotowe usługi podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług wg właściwej stawki VAT.

Tut. organ nie wypowiedział się odnośnie właściwej wysokości stawki VAT, która powinna być zastosowana w opisanym przypadku, gdyż Wnioskodawca nie ujął tej kwestii w przedstawionym stanie faktycznym oraz w zadanym pytaniu i własnym stanowisku.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.).

Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl